
رواية جوهرة المقنع الفصل الثاني عشر 12
بقلم نجلاء فتحى
أنطلق شداد بعد ما حدث مع أخوة وجوهره ذهب لشركتة متعصب للغاية ،،،دخلت السكرتيرة الذى تتغندر بمَشيتها وقالت:- فى واحد برا عايز حضرتك شداد بية
شداد بغضب/ أى كان مين مش عايز أشوف حد براااااااااا
خرجت السكرتيرة تجرى من بطشة،،أجرى أتصال خاص بشغلة كمقنع، ،،،
وأثناء وقت الظهيرة ذهب للمنزل لان فتوح بلغة لازم يحضر جوهرة فاقدة وعيها ،، وأحضر طبيب معة
___________
الطبيب / أخت حضرتك يا شداد بية هى فاقت ورافضه الكلام
شداد/ دى بنت خدامة عندى فى القصر
الطبيب/ خسارتها فى البهدلة صغيرة وحلوة
كعور شداد إيدة بجوارة وتحكم فى غضبة / البنت بخير
الطبيب وعيونة معلقة على جوهرة ،ضغطها واطى واضح مكلتش ،لية رجليها وإيدها مربطين وخدها وارم أووى
شداد بحزم / فتوح وصل الطيب للباب وحاسبة
الطبيب تنحنح وسار للخارج مع فتوح أو بمعنى أصح فر هاربآ
شداد/ أخر مرة اكلتي أمتى
جوهرة / الفطار ،،،،أمبارح ،،،
تمنع فى وجهها وأثر صفعتة على وشها الصبح تركت آثر ،،خرج من الغرفة وقام بالنداء على العاملة وهو بالدور العلوى تجهز الطعام
ثم دخل لجوهرة تانى فقد سمعت م قالة منذو قليل لم تتحدث كانت مستسلمه، فقال هو :- سيبى السرير وأمشى قدامى ،،فعلت ذلك فقال:- خمس دقايق تنزلي للسفرة ثم تركها ودخل غرفتة المجاورة التى نظفها فتوح وتخلص من جثث البنتين ،
____________
[فى بيت ياسين ]
الأم/ لاقيت أختك
هز ياسين رأسة بقلة حيرة
الأم/ لو لاقتها ومكنتش بنت تقبل بيها ولا تعاقبها على حاجة ملهاش ذنب فيها
نظر ليها ياسين فهو متأكد أختة الصغيرة قرب منها المقنع بسبب المعلومات عنة لا يفوت هذة الفرصة والسؤال حَيرة كيف يتقبل أختة بعد ما حدث لها لكن الأهم يجدها ،،،
__________
على السفرة الطعام جهز شداد لجوهرة طبقها، ،،كمية كبيرة وأمرها تأكلها وهى فعلت غصب عنها دون اعتراض ،،،
________
[مر يوم أخر ]
أقتحم هو غرفتها وجدها حزينة فقال/ قالبة بوزك لية
جوهرة/ضاعت عليا السنة وممتحنتش حتى الامتحان الوحيد حضرتة ومحلتش تعب سنة كاملة ضااااع
المقنع بعدم أهتمام/ مش تستفيدى حاجة
جوهرة بأصرار/ أدخل الجامعة أشتغل أحقق ذاتى ثم تنهدت وقالت :- أعالج عينى حاجات كتير ،،،،محدش يقدر يضحك عليا ،،،الناس تحترمني بعلمى كل كدة ضاااع
تمعن هو بكلامها، ،وتجاهلة فقال أنا قدامك معرفش الألف من كوز الدرة وراجل أعمال مشهور والناس بتحترمنى
عقدت هى حاجبها:- راجل أعمال أزاى أنت المقنع ،،،
ضحك هو ضحكة رجولية ماكرة وقال راجل أعمال ستار للمقنع أول واحدة تعرفى أنتى ،،،،
لو حد عرف تحصلى أختك
جوهرة/ مش خايف أبلغ عنك البوليس
أطلق ضحكة كأنها قالت نكتة/ البوليس والحكومة فى جيبى تحبى أطلبك نمرتة
زفرت هى بضيق ،،،،
شداد/ عندى حفلة فى الحديقة مش عايز ألمحك برا أوضتك أخوك المقدم ياسين يكون موجود ثم برم مقبض غرفتها ليخرج
جوهرة بلعت ريقها أخوها سوف يكون هنا / ممكن طلب
نفخ وتوقف هو / عايزة إيه
تركت سريرها وواقفت جوهرة أمامه بإستحياء / هدومى إللى عليا مغيرتهاش، ،،،نظر هو ليها فعلا لديها حق فهذة ملابس بيتية كانت عليها ومازالت من يوم خطفها لم تغيرها ،،تركها دون كلام وأغلق الباب ،،سمع جملتها جعلتة أبتسم حين قالت :- سابنى ومشى لو أعرف مخطوفة كنت خدت شنطة هدومى معايا ،،
ثم كلف هو فتوح يشترى ليها ملابس وما تحتاجة ،،
__________
أتى المساء وكانت الحديقة مجهزة بالموسيقى الغربية وإضاءة نظرت هى من شرفتها تتابع الأحداث فى الخفاء وجسدها فى أرضية البلكونة يدوب نظرها فقط،،،،مبهورة مما تراة عينها ولولا الظروف كانت أول الحاضرين هذة الحفلة تبدو مثل ما تراة فى التلفزيون لكن الفرق هذة الحفلة حقيقية
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
فتوح بجوار أذن شداد / المخفية جوهرة بص بتراقب ،،
حول شداد نظرة لشرفتها وجدها جزء من رأسها ظاهر بعينها فقال:- أدخل أوضتى تلاقى صندوق خليها تلبس إللى فية وشوف حد من الخدم يمكيجها
فتوح بصدمة / أخوها يكون موجود
شداد / ليا هدف يلا متنزلش غير بأشارة منى ٠
____________
صعد ليها فتوح ودخل البلكونة وقال/ خوفتى لية المقنع رفض تظهرى فاكرة محدش شايفك يلا يا حلوة صعبتى علية أجهزى ثم ألقى العلبة على السرير، ،فتحتها هى وشهقت وقالت / عيب ألبس دة
رفع هو شيفاة بسخرية/عيب وهنا فى البيت أنتى حرة كسرى كلمتة خليه يعاقبك واخلص منك
بلعت هى ريقها وقالت:- يضربنى
نظر لها فتوح فهى ساذجة للغاية / ضرب!!!!،،،، ثم سكت وقال بعد ثوانى :- ايوة وضربة يوجع ،،،
شهقت هى وقالت:- خلاص ألبسة ،،،
تركها فتوح وهو يلعنها ،،
جوهرة/ ألبس وخلاص ممكن ياكلني، ،
_________
الخدامة/ قمر جميلة قوى هو أنتى تبع شداد بية صلة القرابة بينكم إيه
توترت جوهرة خافت تقول الحقيقة يضربها/ أأأنا ،،،
أنقذها فتوح حين فتح الباب وأنصدم من جمالها ثم أمسك إيدها تحت كسوفها ونزل بيها لقبو المنزل ،،
ألتف لها شداد حين قالت هى عمو المقنع بوتيرة خوف وخجل ،،،
فوقع منة الكأس فى الأرض وقال بثبات كاذب حتى يكذب عينه:- مين دى
فتوح بملل/ الزفتة أقصد جوهرة
أخذ المقنع يطوف حوالين منها يتفقدها كانت ترتدى فستان بدون حمالة ولا أكمام وقصير لحد الركبة لونة أحمر فاتح سوارية بيلمع وحذاء ذو كعب عالى هكذا وشعرها البرتقالى الكثيف الثقيل يغطى كتفها وظهرها العارى ومكياجها الصارخ وهى من أصحاب الوزن الزائد وقد زاد أكثر مع بشرتها البيضاء كبياض الثلج ، مد زراعية وأبعد شعرها ولمة على جنب واحد ثم فردة على ظهرها تانى تحت كسوفها وخجلها الفطرى ،،ظهرت رقبتها وما تحتها بسخاء ،،من توترها ونظرتة أمسكت مقدمة الفستان حتى لا يسقط أبعده برفق وقال :- خدى الثقة فى نفسك
فتوح بسخرية/ ثقة ،،دى بتقع من الجزمة وكرمشت كم البدلة من مسكتة كل شوية
تنحنح شداد وشد النظارة الطبيبة اعترضت هى بدونها كفيفة،، ، وضعها هو فى جيبة ثم جذبها من خصرها حتى لا تسقط أو تتأذى وقال :- متخافيش أنتى معايا ،،طلعتى أنثى متفجرة الأنوثة يا أوزعة بس الكعب دة طولك معقول
شهقت هى ،،،شعر هو برجفة جسدها وأبتسم فهى نقية لم تفهم المغزى من كلامة وفهم رعشتها التى تشعلة لكن لا وقت لشهواتة ،،، بدأ الأن الانتقام على نار هادية ، سار بيها للحديقة فى الحفلة ورجليها تكاد تفلت وتسقط من الكعب العالى التى لم تعتاد علية والرؤية مشوشة لكنة قابض على خصرها بتملك ،،عيون النساء يقتلونها من الغيرة ،،
وعيون الرجال والشباب تشتهيها والسؤال من هذة الجميلة الفاتنة ذو بشرة لامعة بغض النظر عن وزنها التى أعطاها جمالآ خاص تجعل الجميع يتمنون يحصلون عليها ومازال السؤال يدور يطوف بالمكان من هذة الفتاة التى مع شداد بية
أقترب منة شاب أبن راجل أعمال مشهور وقال/ للبيع ،، ثم غمز لجوهرة
قلب شداد عيونة بملل/ لا
الشاب/ زوقك عالى هى أجنبية
معرفش ليك فى الصغير
شداد/ قصاد جمالها بقا ليا ثم تركهم
الشاب / خسارة لو معايا كنت أستفدت من جمالها ثم تجرع من كأسة
أوقفتة زينات/ مين دى
شداد بين أسنانة/ بنت
زينات بضيق/ عارفة ،،،معاك لية مبدأك الصغيرين لا فجأة غيرت رأيك ثم أمسكت خصلة شعرها وقالت:- صبغته حلوة
شعر بأرتجاف الصغيرة حرر شعرها وقال:- الطبيعى يكسب ثم رحل
نظرت لها زينات نظرة حارقة فهى تعشق شداد راجل الأعمال المشهور ولم تعلم أنة المقنع المطلوب دوليآ
،،
جوهرة سمعت الحديث لم تهتم بية لم تعلم أنة عليها
جوهرة/ رجلى وجعتنى عايزة أقعد بليز يا عمو
شداد/ مينفعش ، عايزك تتعاملى خرصة ، ثم ترجل لياسين و سلم علية
ياسين/ شرف عظيم دعوتك ليا يا باشا
شداد/ لا،،الشرف ليا وجودك عندى ،، أعظم أكفآ ضابط فى الداخلية بحفلتى المتواضعة
علق نظر ياسين لتلك الفتاة ،،،،شعر شداد رجفة جوهرة وأنقباض جسدها تحت كفة المحاصرها شوية وتقع فقال :- أتفضل ياسيادة المقدم نقعد أحسن ،،،بالفعل جلسوا وقرب فى الخفاء كرسى جوهرة لكرسية ومازال محاوط خصرها لية
،،،الرؤية لدى بطلتنا مشوشة لكن قلبها يدق أخوها أمامها وهى أمامة بهذا الشكل حتمآ سيقتلها، ،تذكرت عندما خرجت تفتح لة الباب ب برمودة قطع حذامة عليها وقتها ، بلعت ريقها وصدرها يعلو ويهبط من الخوف ،،،،،
لاحظ شداد هذا بدآ يفتح مواضيع حتى يزيل ياسين عينة من على جوهرة ،،،،،،
شداد/ فى خبر منتشر كدة عن أختك ماسة دهب جوهرة مش متذكر أسمها
ياسين/ جوهرة أختى جوهرة ،،خبر إيه
شداد / المقنع خطفها من أوضة نومها فى بيتك وأنت موجود
ياسين تمالك غضبة/ أيوة
شداد أخذ نفس من سيجارتة وأخرجة/ لو منك أقدم أستقالتى أختى أنخطفت فى وجودى يبقا بيتى مش أمان أستقيل من الداخلية ، انا مش ضابط شاطر ،،،لو مكانك دة تفكيرى كدة صح
ياسين بغضب مكتوم/ وارد يحصل كدة إللى زى أسمى يرعب المجرمين والمقنع مطلوب للعدالة ومجرم دولى خايف منى فاكر خطفة لأختى يلوى دراعى دة واحد فاشل وجاهل تلاقية فى الجبال والبلاعات دة مكانة إللى زية جباااان مش بتاع مواجهة
شداد كتم غصبة / الجاهل الفاشل أختك عندة ومعروف عنة سااااااادى وأكيييييد أذى وقرب لأختك
ياسين/ أختى صغيرة حتى لو قرب هو الخسران دى واحدة عامية معقدة خليها تصرخ وتصوت المقنع جبان مدارى نفسة يعمل العملة ويهرب
شداد / لو المقنع قرب لأختك ومارس طبعة عليها ورجعتلك تقبلها إذا رجعتلك أو ممكن ترجعلك جثة مثلا يعنى
أخرج ياسين سلاحة ووضعة على الطاولة وقال:- دة مصيرها فالحالتين جوهرة ميتة وبتعامل على هذا الأساس كان عندى أختين وماتوا ،،بدور عليها علشان ماما والسبب الأساسي الترقية وأقفل القضية إللى فشل فيها أبويا زمان
نظر شداد بمكر لجوهرة المرتجفة ثم لياسين/ تقتلها ،تهون عليك دى أختك يا راجل أكيد بينكم أيام ومواقف جميلة
ياسين بين أسنانة/ الموت ولا العار ،،
رغرغت هى عيونها،،، لحقها شداد وقال:- دخل فى عينها ناموسه ثم أخرج منديل من جيبة وجفف دموعها وقال بجوار أذنها/ أبلعى دموعى ودينى أنهى علية قدام عينك
ياسين/ أختى شعرها نفس شعر البنت دى ،،،ثم قال لنفسة بس أختى محترمة مش فتاة ليل
جوهرة داخليا / تصرخ بأسم أخوها وخايفة علية رغم أعترافة الصريح لقتلها
شداد/ أعرفك جوهرتى
أنتبة ياسين للكلام
شداد / أقصد جوهرتى الثمينة دة لقبها أصل ليها أسم اجنبى صعب أنطقة،،من الأسماء الملعبكة بتاعة الاجانب دى كأنك بتحضر جن ،،وأقترب منه حتى لا تسمعة جوهرة وقال :- عشقتى الجديدة أجنبية ومتعرفش مصرى خالص
ياسين/ أكتفى بأبتسامة صفرا
شداد/ مين كلفك بالقبض على المقنع؟
ياسين/ سيادة اللوا شريف أخو حضرتك الراجل دة بحبة أكتر من أبويا قدوة وأب لينا كلنا
أبتسم شداد بسخرية وقال/ خد راحتك المكان مكانك ،جوهرتى سكرانة شربت كتير أنت عارف الأجانب ثم سندها وسلمها لفتوح مع نظارتها الطبية فهى من الخوف لم تستطيع التحمل وتترنح
ياسين عقلة يجن هذة الفتاة ملامحها قريبة لأختة لكن لو هى لماذا لم تكلمة أين نظارتها مستحيل أختة تلبس كدة
يتبع