رواية جوهرة المقنع الفصل الثالث عشر 13بقلم نجلاء فتحى

               

رواية جوهرة المقنع الفصل الثالث عشر 13

بقلم نجلاء فتحى



أنتهت الحفلة وصعد شداد لغرفة جوهرة وجدها تنام على بطنها بهيئتها التى كانت معة فى الحفلة، طبعة غلب علية فهو يرى أنثى جامحة حزينة ،،ضعيفة  


وحين ألتفت وجدتة اتنفضت برعب وواقفت وراء الستاره  


رجع لرشدة فقال:- بتعيطى لية 


جوهرة/ ياسين 😭


تجاهل حالتها وتركها لو ظل اكثر من ذلك يقرب منها وهى لم تتحمل طبعة يعلم  جيدآ هى غير البنات التى تكون تحت سيطرتة ورحمتة لم تفهم ما يريدة ،، لم ترضى رجولتة  ،،  يعلم جيدآ نوع مختلف عن الفتيات التى يتعامل معها وحياتة والعاميلات معة ،،يعلم ان هذا الكوكب فية بنات حوا شرفاء وأبرياء رغم جهلة وما يفعلة محتفظ بتلك المعلومات داخلة ثم ذهب لمكان ليفرغ طاقتة ويفعل م حرمة الله لعلة يهدآ 


اما تلك المسكينة جلست على ركبتها تبكى مرعوبة من كلام أخيها ،،،وتقول/ لية يا ياسين دة أنا بحبك الرجالة إللى فى حياتى وحشين بابا وأنت والمدرسين يعاملوني وحش بأمر منك حتى كنت عايز تجوزنى أبية عُدى علشان مش حليت فى الأمتحان غصب عنى محدش يسمع جوهرة خالص حتى أنخطفت للمقنع حاسة معاة بالأمان شوية طبعة صعب بس على الاقل عالج عينى بنظارة حديثة ماشية مع سنى مش بتاعة تيتا الكبيرة ،،ومش بيزعل  منى  فى حاجة ومهتم بأكلى وصحتى متزعلش منى يا ياسين هو إللى لابسنى كدة كنت عشمانة أروح لماما معاك،،،،    خوفت مش عايزة أرجع البيت تموتني لية المقنع مش قرب منى ثم أنتبهت لكلمة سمعتها وقالت يعنى إيه سادى دى !!!😭😭😭

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

____________

مر شهر كامل  بعد تلك الليلة (الحفلة )لم ترى فيها جوهرة شداد كأنة يبعد عن رأيتها  حتى يزيل منظرها بتلك الفستان السوارية الذى ظهرها أنثى وأعطاها سن أكبر من سنها 

_________

أخذت جوهرة على الوضع بغض النظر عن فتوح الذى يعاملها معاملة طيبة من وراء قلبة فلا يريد خسر روحة لو فعل غير ما أمره بية أخوة ،وعملت هى  مقارنة فى بيتها اكتر الاوقات محبوسة عقاب فى غرفتها النفس محسوب عليها  وأيام لم تكلم أحد ،،أما هنا مسموح التجول فى القصر الداخلي  معدآ الخروج من بابة ولا تخرج للحديقة  وتاكل  وتشرب عايشة حياة الرفاهية تتفرج على التلفزيون تلهو مع أبن أحد العاميلات بالمطبخ ، تشتاق لأمها لكن كلام أخوها يوم الحفل يجعلها لا تريد العودة للمنزل ،،وسؤال يدور فى رأسها المقنع طيب لية مطلوب القبض علية ،،،، لفت نظرها هناك  ستارة  قطن سمراء عكس باقى الستائر الموجودة فى بهو المنزل الفاتحة ترجلت ليها فهى تحت السلم المؤدى للدور العلوى الذى بية غرف النوم  أوقفتها الخادمة / أوعى تفتحيها بلاش تفتحى علينا أبواب جهنم ثم سحبتها بعيد 


جوهرة/ وراها إيه


الخادمة/معرفش ،، شداد وفتوح بية منبهين علينا محدش يفتحها مرة واحدة مننا فتحتها مشفنهاش تانى 


جوهرة / راحت فين


أتى صوت فتوح / طردناها. وفى الحقيقة (قتلوها)


جوهرة/ طردوها حرام جايز محتاجة الفلوس


شاور فتوح للخادمة ترحل/ خليكى فى حالك والجزء دة ملكيش دعوة بية بلاش تحفرى قبرك بأيدك  دى خلوة المقنع ،،وتركها ،،لم تهتم بالحديث وعيونها على الستارة السمراء ،،،تأكدت فتوح خرج برا الفيلا وهى دخلت تحت السلم أخذت نفس وشدت الستارة ودخلت خلفها بسرعة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

__________

فى بيت عُدى ابن خالة جوهرة 


الأم/ جيبالك عروسة جمال وأخلاق وأهم حاجة نقاوة عينى 


عُدى/ مش هتجوز غير جوهرة مش كفاية أنخطفت يوم كتب كتابنا 


الام بغضب/ مش اتكتب خلاص حسبتها كتب كتاب واصلا معرفش عايز تتجوزها لية أنساها البنت فى إيد المقنع ضاعت ،،أزاى تقبل بواحدة على ذمتك أتلمست ويعالم تجى بطنها قدامها ثم تركتة ورحلت ،،،  

جلس عُدى حزين 

_______

حالة أم جوهرة من حزنها تعبت 

______

         [فى الداخلية ]


اللواء شريف/ قبضت علية ولا لسة ،لسة لية تقصير منك 


ياسين / حضرتك عارف المهمة صعبة دورت فى كل الخربات  والأماكن المشبوهة  الكابريهات 


اللواء / بتضحك على نفسك ولا عليا محدش عارف شكلة 


ياسين/ الموضوع شخصى دة خطف أختى ويعالم قرب منها ولا لا


اللواء شريف/ أسمع عندى خطة المعلومات إللى عندنا هو سادى 


ياسين/ المعلومة دى مش مؤكدة 


اللواء شريف/ متأكد من كلمتى ،،نرميلة بنت ونقبض علية متلبس 


ياسين/حضرتك جبت المعلومة دى منين حتى شداد بية بعتلى دعوة للحفلة بتاعتة


أتسعت عيون شريف / دعوة وحفلة شوفتة 


ياسين/ أيوة شداد بية راجل متعلم ومثقف جدآ حتى عرف بموضوع أختى وقالى المقنع سادى ممكن يستعمل أسلوبة مع أختى أستغربت عارف منين،،وأستغربت أكثر لية بعت ليا دعوة وأنا معرفهوش 


اللواء بلجلجة/ منى أنا المهم نقبض علية 


ياسين بحيرة/ تعرفة منين علشان نوقعة شكلة إيه 


اللواء لاحظ ذكاء ياسين / مجرد توقع سبنى أحلم لما ألاقية أنفذ خطتى 


ياسين/ تمام يا فندم ثم أدى التحية العسكرية ورحل 


اللواء شريف/ وبعدين معاك يا شداد مش تجبها لبر ثم أتصل علية كتيير لم يرد 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

دخلت جوهرة وراء الستارة السمراء الممنوعة على العاملين  تجاوزها، ،،،، 


الإضاءة خافتة للغاية والمكان مثل الممر على اليمين واليسار غرف حاولت تفتح كل باب محتاج مفتاح حتى وصلت لنهاية فى الوش باب حديد يشبة باب الاسانسير  الفضى  عكس باب الأبواب الخشبية وكبير مدت إيدها تتحسس المقبض لا يوجد دفعتة بكتفها فتح جزء بسيط فهو مفتوح وهى لم تنتبه لذلك أدخلت رأسها  للداخل تكتشف ما بداخلة لا يوجد أحد ،،،،،


 دخلت مبهورة بالمكان ثم أغلق الباب ،، ألتفت وجدت  المقنع ساند ظهرة على الباب ومربع زراعة على صدرة ورافع حاجبة ،


،أبتسمت بخوف وبترجع للخلف وهى مغمضة عينها تعثرت فى قطعة حديد وقبل سقوطها جذبها لحضنة بحماية  وبحركة غير أرادية منها كفوفها لمست صدرة العارى وعيونهم تقابلت أنتبهت لنفسها زقتة وأعطت لة ظهرها ترتجف، ،أما هو رجع لرشدة  دفعها لة لا شئ بالنسبه لة كيف أفلتها، ، 


وضعت إيدها على موضع قلبها الذى ينبض بشدة 


تمالك نفسة وقال بحدة مصتنعة/ دخلتى هنا أزاى ،،لم يجد رد منها جذبها من معصمها حتى تكون أمامة ،،قال بين أسنانة :- فتحى عينك وأنا بكلمك 


جوهرة بلجلجة / ألبس الأول 


نظر هو لنفسة فهو بالبوكسر فقط ،فقال/ لابس هو 


جوهرة فتحت عينها براحة ثم وضعت إيدها على وشها / يا قليل الأدب  عيب معاك بنوتة 


طار غضبة فى ثانية وبهدوء ألتقط سروال قطنى وفنلة كات وأرتداهم وقال:- فتحى عينك بقا 


فتحتها  هى براحة ،،،


المقنع/ دخلتى هنا أزاى محدش قالك ممنوع 


هى بلجلجة  وكذب/ لا 


نفخ وتركها وجلس على لعبة حديدية يلعب 


هى بأنبهار/ أشتراك الجيم دة بكام 


هو / الجيم دة بتاعى لوحدى فقط


شهقت هى/ فى حد يعمل كدة 


تجاهل كلامها وبدأ يلعب بقوة حتى يلهو عقلة عنها  شهر لم يراها رغم تحت سقف واحد والأن تأتى لة برجليها فى خلوتة 


بدأت هى تعبث فى الأشياء بجهل لم يتحمل ذلك وعقلة مشتت بيها لم يكمل تمرينة ،،شدها على فخدة بل داخل حضنة وقال بكذب:-  أى حركة الحديد والسوستة بتاعة الجهاز تنط فى وشك ،،


خافت وتمسكت فى فنلتة، فكانت تجلس على فخذة ووشها للوشة ،وبدأ بزراعة يرفع الجهاز وينزله وصوت ارتطام الحديد يقبض القلب من شدتة  وضعها مهلك للغاية تابعت بعيونها بخوف 

،عروق وشة المنتفخة والمهزوزة  من آثر التمرين ،،،،ونقطة العرق التى تسرى من ذقنة لرقبتة حتى تشربها لياقه فنلتة فقالت بصوت مهزوز تحت تأثير مشاعرها التى تضربها وقتها ولم تعرف مصدرها :- خرجنى عايزة أخرج ،،


أفلت دراع الجهاز فرجع لمكانة بقوة ،أبعدها من على فخدة بهدوء ثم فتح ليها الباب ودفعها برفق للخارج ثم أغلق الباب ،،أخذت هى الممر بسرعة فائقة كأن أسد يجرى خلفها ،،حتى أزاحت الستارة السمراء وخرجت لبهو المنزل جلست على أقرب كرسى تلتقط أنفاسها الاهثة ،،


أما هو أخذ يلعب ضغط حتى يفرغ طاقتة ويهدآ وقال بصوت عالى:- دى طفلة أصغر منى ،، جوهرة أخرررجى من راسى فيكى إيه مميز مش موجود عند بنات حوا أرحمينى ،،مستحيل أقرب لطفلة  إللى شوفتها فى الحفلة عاهرة من صنع إيدى ،، وجوهره مش كدة ،،انتبة لنفسة وبدأ يستخدم الآليات الرياضية بعنف حتى أفسد بعضهما ،،،  شهر بعيد عنها وهى أتت لة قربها يسحقة داخليا ،،يضعفة ،هى خطر علية 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

____________

يدخل ياسين غرفة أختة جوهرة لا ينكر أفتقدها بشدة ،،وجد هاتفها الخلوى فتحة وبدأ يعبث بمحتوياتة لا يوجد شئ ،،ثم فتح الفيديو الوحيد لديها  وشغلة  ظهر بوضح وش شداد أو المقنع دون قناع وقت سرقة البنك ،،لكنة لم يرى الفيديو أو يركز فية  رغم عيونة تشاهد الفيديو  فقد أنشغل بالة بطليقتة والماضى  فأغلق الهاتف وتركة مكانة تنهد وذهب لغرفتة ،،

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

____________

  

    [فى فيلا ما ]


يجلس شداد يتجرع الخمر من أجود الأنواع وامامة زجاجات كثيرة وأنواع من أوراق التبغ والمخدرات على طاولة وفتيات يرقصون أمامة لأغوائة 


ويتنافسون مع بعضهن  على قضاء ليلة معة ولما لا فهم أمام شداد بية راجل الأعمال المشهور جاهلين أنة المقنع المطلوب للعدالة ومجرم دولى خطير وأسلوبة السادى 


 ،،،،بدأ هو يسكر،،، وتشعت شعرة،،،،، عقلة شارد مع جوهرة ومنظرها فى الحفلة بفستانها الأحمر وما ظهر من جسدها  رغم مر شهر على انتهاء الحفلة،، لكن   وضعها وهى معة فى خلوتة صباحآ  جعلة يُجن، ،ألتقط كأس من الخمر تجرعة دفعة واحدة، وهو يهز رأسة بجنون يمين وشمال كأنة يتغلب على شيطانة الذى يشجعة يفترس بطلتنا البائسة


أتت فتاة تتمايل علية على نغمة غربية أبعدها  بقوة ،،، 


حاولت التانية أبعدها بنفس الطريقة. 


 أتت الثالثة أبعدها مثل ما فعل ،،، 


 لا يرى غير جوهرة فقط ، ويزوم لم يعلم الجميع ما يعانية داخليآ من هذا الصراع النفسى 


شاورت السيدة التى تدير المكان وصاحبة الفيلا للبنات يحاولون معة فهى تعلم أنه زبون مميز ويدفع كتير لخدمة مزاجة  ،،     ،،،


 ثم يصطحبونة لغرفة ما فهذا لها حساب خاص  سعر أعلى ،،،


شد  شداد  فتاة التى بدأت تضرب زميلتها وتسحبة معها لغرفة   غصب ،، 


  أبتسم هو  لها أبتسامة مجنونة مختلة لم تفهمها تلك الفتاة ، ثم سار معها  فرحت الفتاة أخرجت لسانها لزميلتها لقد فازت بشداد لم تعلم مصيرها المجهول المؤلم التى  سوف تعيشة بعد دقائق 

________

((داخل الغرفة ))


بدأ يترنح بشدة وخلع جاكت بدلتة ،،أقتربت الفتاة تقبلة أمسك رأسها من الخلف وقبلها بعنف حتى شعر بطعم دمائها بفمة زادتة جنون فهو غير واعى. 


دفعها على السرير على ظهرها وفك حزامة ،،،،، تلاشت فرحة الفتاة وتحول ضحكها لصراخ  تطلب أستغاثة لم تعلم أن ما  تفعلة هى  تثيرة أخذ يضربها بقوة وهو يضحك ويقول أستحملى يا جوهرة دة طبعى  هوووش بلاش تصرخى ،،بلاش دموع بموت فيهم بحبهم كدة تتعبى ،،،،


الفتاة/ أةةةةةةةةةة ،،،،جوهرة مين فووووووووق يا بية حد يلحقنى،،     دة  مجنووون ،،،،،أةةةةةةةة ،،  ياناااااااس بموووووت 


شداد بنظرة مختلة / هوووووش جوهرة وفرى صوتك فى إللى جاااااااى يا قلبى ،،


الفتاة برعب/ ألحقووووووونى 

لأسف لم يسمعها أحد من صوت الموسيقى ،  ولأنة زبون هام ومميز فى هذا المنزل حافظ محتويات الغرف ولة حق التصرف بما يوجد فيها  ،،،


شد الستارة وقطعها وربط البنت فى السرير من أوصالها بعد تمزيق ملابسها وبدأ يمارس أسلوبة السادى عليها  وأستعمل أدوات التعذيب المخصصة لخدمة مزاجة مع تلك الفتاة ،،،،


  هدأ ورجع لرشدة بعد وقت فهذة ليست جوهرة دخل الحمام وواقف تحت المياة الباردة لعله يهدأ حالة ثم خرج للغرفة وجد الفتاة تنظر لة برعب ومتبهدلة بمعنى الكلمة 


،، دق الباب، ،فتح هو ،،،، وجد صاحبة المكان شهقت من منظر الغرفة والبنت فقالت:- البنت بتموت أجيب منين بنات لحضرتك دى خام لسة متعرفش طبعك ،،إللى تعرف طبعك تخاف منك بالهداوة يا باشا البنت أنت أول واحد تقرب منها أستفاد منها أزاى دلوقتى دى عايزة علاج سنة 


شداد ببرود/ مكنتيش دخلتينى الأوضة دى وفيها الأدوات دى أنتى قابضة وكتييير وإللى صعبانه عليكى دى كلبة لمزاجى  وهى معايا بمزاجها مش غصب  بنت وأول مرة ولا متعودة المهم بمزاجها مش غصب يا ******* وسعى من وشى 


السيدة بخوف/ أستنا بس ،،،، أتفقنا تنبسط مش فيها سين  و جيم  خلاص أبعتهم لبيتك وأنت حر كفاية إللى ماتوا


شداد  شدها من شعرها وقربها لأنفاسة وقال بتهديد / صدقينى حرف واحد يخرج برااااا  الاوضة تحصلى البنات بخنقه من إيدى أو برصاصة طايشة سامعة يا ****** ،،


بفلوسى أعمل إللى عايزة وأنتى كمان فى خدمة مزاجى ،، المكان دة كله لخدمة إللى زي أنا بس أهم علشان بدفع أكتر وزيادة ،،،، تحبى تجربى شداد بية  بس لأسف مليش فى الحريم  المخلصة  المكرمشة ،،  


ثم تجاهلها بعد ألقائة رزمة مالية فى وشها أسكتتها فهى تعمل هذا كل مرة طمعآ فى المال ،،ثم أتصلت على دكتور تبعها يعالج الفتاة ،وجلست على الكرسى تلتقط أنفاسها حرفيآ كانت بين إيدة يخنقها  وفى نفس الوقت تعد المال بفرحة غير إللى دفعة قبل دخولة الفيلا 


بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

أتى لشداد تليفون جعلة يكرة نفسة 

______

     [[فى بيت جوهرة ]]


عُدى/ هو دة الحل يا خالتى 


أم جوهرة/ مينفعش 


عُدى/ دة الحل الوحيد 


فتح  ياسين الباب وقال بين أسنانة:- البيت ملوش كبير تتكلم معاة 


عُدى/ خالتى هى كبيرة البيت وكلمتها تمشى 


ياسين/ عايز تتجوز جوهرة لما ألاقيها


عُدى/ شكلك سمعت كلامى مع خالتى ، أيوة بحبها وهات بطاقتها وأكتب عليها غيابى فرصة أختك لما ترجع مش ترجع ذى ماهى دى مع المقنع أحسنلك أكتب دلوقتى 


ياسين / مفيش جواز 


عُدى/ كدة عملت إللى عليا قولت بنت خالتى أستر عليها خليك ماشى وراء غرورك وساعتها لو لاقتها لو يعنى ،،وطلعت مش بنت ولا حامل ولا حتى أبنها على دراعها وجيت طلبت أكتب عليها هرفض علشان جيت وطلبتها كذا مرة وأنت بترفض ،،،ثم تركة 


ياسين/ المركب إللى تودى 


الأم / لية كدة ضيعت فرصة ذهبية يا ياسين حرام عليك 🥺🥺😭

____________

مرت أيام لا يحدث فيها شئ جديد ، 

________

ألتقط ياسين متعلقاتة للذهاب لعملة لمح فى إيد أبن الممرضة التى تجلس مع أمة فى غيابة فهى مرضت بعد غياب بنتها، ،،جوال جوهرة والفيديو شغال على   حادثة سرقة البنك 


ألتقط الجوال نظر فية.   أتت الممرضة تعتذر ومش تتكرر تانى ،  شاور لها بإيدة ترحل ،، قام بتشغيل الفيديو كتيير أكثر من مرة وقال شداد بية بيعمل إيه فى مكان الحادث وأزاى أختى صورتة لازم أبلغ سيادة اللوا شريف حالآ ثم وضع الجوال فى جيبة ورحل 

______

إللى عدى حاجة والجاى حاجة الاثارة التشويق الأكشن  انتظروني 

يتبع 


                الفصل الرابع عشر من هنا 


لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات