رواية جوهرة المقنع الفصل الرابع عشر 14
بقلم نجلاء فتحى
ألتقط ياسين متعلقاتة للذهاب لعملة لمح فى إيد أبن الممرضة التى تجلس مع أمة فى غيابة فهى مرضت بعد غياب بنتها، ،،جوال جوهرة والفيديو شغال الخاص بسرقة البنك
ألتقط الجوال نظر فية. أتت الممرضة تعتذر ومش تتكرر تانى ، شاور لها بإيدة ترحل ،، قام بتشغيل الفيديو كتيير أكثر من مرة وقال شداد بية بيعمل إيه فى مكان الحادث وأزاى أختى صورتة لازم أبلغ سيادة اللواء شريف حالآ ثم وضع الجوال فى جيبة ورحل
_________
[فى فيلا شداد ]
شداد /ورق الصفقة تمام
فتوح/ شوفة
شداد بملل/ معرفش أقرا ولا أكتب دة تخصصك
فتوح بفخر / تمام الصفقة رسيت على شداد بية وأتخزنت فى المخازن وطلع منها جزء للخير
شداد بضيق/ مكنش لية داعى الفلوس دى
فتوح/ أى راجل أعمال كدة ومتنساش الفلوس دى ستار للمقنع بالحق شريف أخونا أتصل عليك كتير عايز نسبتة فى الصفقة
شداد بضيق/ نععععععععم لية هو عمل حاجة ولا خلص ورقة فيها
فتوح/ شكلة كبر وخرف من رائى أشترى سكوتة بالفلوس ،،سرقة البنك وخطف أخت المقدم ياسين فى إيدة ومعتدش
شداد/ ولا يقدر يعمل حاجة يخاف على أسمة ،،يا أبنى اتعلم بقا هما بيدورا على المقنع مش شداد
فتوح/ ربنا يستر ،،أظن البيت وحش من غيرى الأسبوعين إللى فاتوا هههههه
شداد بكذب/ ولا حسيت عادى ثم تركة
فتوح/ يأخى حبك ليا فى عينك هههههههه
________
فتح شداد باب الغرفة لم يجد جوهرة ندة عليها لم يجدها فهى حبيسة الفيلا لن تخرج ،،،وجدها فى الأسفل تشاهد التلفاز
شداد نزل ليها على السلم / بكلمك
نظرت هى لة ثم أكملت مشاهدة التلفاز بحزن
شداد بين أسنانة/ لسة زعلانة علشان أمتحاناتك
جوهرة/ أوائل الثانوية العامة أعلنوا عنها كنت زمانى واحدة منهم
شداد بعدم أهتمام/ جايز مش منهم لو أمتحنتى
جوهرة بأعتراض/ بطلع كل سنة الأولى أنت ضيعتنى 😭😭😭 بكرهك😭😭😭😭
ألتقط شداد زهرية وألقاها فى شاشة التلفاز من غضبة شوية وينهال عليها ،،،،،
ضمت نفسها بحماية خوفآ منة ،،أتى فتوح يجرى ومنعة وقال بلاش مش تستحمل غضبك طفلة صغيرة وغلطت مش تقصد ،، أخرج دلوقتى وحياتى عندك ،،
تركها شداد وهو يلفظها بأفظع الشتائم ،، كلمة بكرهك جننتة ،،، وذهب خارج الفيلا ،
نظر لها فتوح وقال :- المقنع ميحبش حد يكسر كلمتة ولا يتعدى علية، ،لو عايزة تعيشى وترجعي لأهلك ، قولى حاضر أوعى يشوف دموعك ولا ضعفك خليكى قوية وهادية ثم تركها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
(فى مكتب اللواء شريف )
أتسعت حدقة عينة حاول يكون طبيعى عندما رأى فيديو سرقة البنك وأخوة شداد ظاهر بوضوح بوشة فقال:- وإيه جاب أخويا فى تليفون أختك
ياسين/ بتاخد درس وراء البنك وهى صورت بجهل منها الواقعة أصلها مغرمة تصوير وهى ولا بتشوف ولا نيلة ،،أخو حضرتك هناك بيعمل إيه!!!!
اللواء/ معرفش ،،ممكن صدفة ،بيشتري هدوم دى منطقة حيوية ،،بيزور حد ،،حد شاف الفيديو غيرى
ياسين / لا،،،،، فى حاجة متزعلش منى فيها ،، جسم شداد بية نفس جسم و مواصفات المقنع ،، تنطبق مع كلام الشهود
اللواء بهدوء عكس ما بداخلة/ قصدك أخويا هو المقنع!!!!!!
ياسين / أسف مقصدش أحنا فى قضية عايزين نخلصها
اللواء بغضب/ نقوم نحط واحد راجل البلد كلها بتشهد بخيرة وأعمالة بغض النظر أنة أخويا
نلوث سمعتة علشان نقفل القضية أحنا ولاد راجل عصامي يا سيادة المقدم ممكن أضيع مستقبلك بحركة ذى دى
ياسين بلجلجة/ أعتذر بشدة
اللواء بعصبية/ على مكتبك يا سيادة المقدم
ألتقط ياسين جوال أختة ثم أدى التحية العسكرية ورحل
أتصل شريف على أخوة فى الحال وبلغة
________
لأسف أتصال شريف لشداد أتى فى وقت غير مناسب وهو متعصب من جوهرة لأنها نطقت كلمة((( بكرهك ))) وبسرعة أجرى أتصال لأحد رجالة الذين يتعاونون معة بأسم المقنع ،،،،،،
【أووووبا 🙆♀️ربنا معاكى يا جوجو فى إللى جاى 】
______________
خرج ياسين من الوزارة بعد أنتهاء عملة وجد سيدة عجوز تنهض من على السلم بجواره ألتقاطها قبل سقوطها وهى تمسكت بية فقال:- خلى بالك ثم رحل ،،،
أبتسمت السيدة بمكر ثم فرت هاربة لشارع جانبى ركبت السيارة وأعطت جوال جوهرة التى سرقتة بخفة من جيب ياسين لشخص تبع المقنع ،،أعطاها مال وفرت هاربآ فرحانة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
وصل شداد فيلاتة ،،، بعد مشاهدة الفيديو ومعة الجوال وغضب الدنيا أمامة، طار على السلالم الداخلية، ،، ،
ركل غرفتها وجذبها من شعرها سقطت على الأرض وهى تصرخ ،،
أنزلها بهذا الوضع من على الدرج وهى تبكى تريد معرفة السبب لذلك ،،،
أوقفة فتوح منظرها صعب وهى تتألم وصوت صراخها برئ ونقى للغاية فقال:- عملت إيه متنساش بنت وأخت مين ،،،،،سحلتها لية!!!!!! سيبها ،،،أنت شارب ولا سكران
دفعة شداد بعيد بدون النطق بحرف
ثم خرج بيها لخارج الفيلا وألقاها فى شنطة العربية وركب هو السيارة وأنطلق لمقر المقنع ،،
حاول فتوح منعة لكمة المقنع فى وشة وأمر حراسة الفيلا لو فتوح خرج النهاردة من باب الفيلا دون أذن منه شخصيآ خلصوا علية ، نظروا الحراسة لبعض فى صدمة وصمت وهزوا رأسهم بطاعة لأوامر سيدهم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______________
مكان أول مرة نذهب لة فيلا فى منطقة نائية خاصة للمقنع مع رجالتة الأوفياء غير ذلك فتمن الخيانة الموت ،،وكأنة يتعامل بشخصيتن على حسب المكان
نزل هو من سيارتة وفتح شنطة العربية وجذب جوهرة من شعرها سقطت من تلك الارتفاع لأرض متألمة
جوهرة برعب / عملت إيه ،، بسمع كلامك حرام عليك سيبنى 😭😭😭 أسفة مش أعلى صوتى عليك تانى. أقول حاضر بعد كدة بليييز سبنى سامحنى
تحولت نظرة شداد للجنون وقال:- المقنع محدش يعرف يوصلة وحتة بنت عامية أوزعة توقعنى،،، ،،، أنا بقا أبعت فيديو لأخوكى إللى بينكش ورايا بمنكاش فيديو لا يمكن ينساة أبدآ
ثم شاور لأربعة من رجالة يعتدوا على تلك المسكينة بدون رحمة وهو يصورهم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
فتوح مش عارف يخرج من باب الفيلا فقد أمر شداد الحراسة منعة ،، شعر هو بقلق ينتابة لأول مرة أتجاة جوهرة ويعلم غضب أخوة وصراخ وتوسل الأنثى وضعفها تثيرة وهى فعلت ذلك أهداة عقلة يقرب منها ،فليس أمامة غير قرار واحد وهو الانتظار بخيبة أمل ٠ وهو يلعن الظروف والمواقف والزمن إللى يخلى واحدة زى جوهرة تدفع حساب الماضى بطريقة معينة وهى ضحية لأخوها وأبوها
ملحوظة فتوح متعلم فدماغة متفتحة عن شداد وبيعرف يسيطر على نفسة العلم نور بقا🤣🤣
________
أكتشف ياسين أختفاء جوال أختة هو متأكد فى جيبة وتأكد منة قبل خروجة من المكتب وبعدها لسيارتة ثم للمنزل ،،حاول يتذكر الأحداث ،،،
أفتكر السيدة العجوز لحقها قبل سقوطها من على السلم وهى حضنتة وقتها أستغرب ولم يضع فى بالة،،،
أبتسم هو بدهاء / مين مراقبنى ولية مصلحة التليفون يضيع معقول الست تبع المقنع ،،،أتى فى بالة شداد والفكرة مسيطرة فى رأسة ،،،،على الفور ذهب لمكتبة فى الإدارة، ، وبدأ ينظر للأوراق التى توصف شكل المقنع كأنة ملاكم والبعض يقول عملاق طويل ،،ضخم يرتدى أسود فى أسود ويخفى رأسة بغطاء تبع التيشرت وعلى وجة قناع ،،أخرج جوالة وأتى بصورة شداد من على النت فهو راجل أعمال مشهور ،،وضع التليفون على المكتب أمام عينة وسند رأسة على مرفقية يفكر ثم تذكر الفيديو الموجود على جوال أختة وتم سرقتة وظهر شداد بوضوح لكنة يرتدى نفس الملابس التى توصفها الناس شهود العيان هل هو المقنع أم تبع أعوانة الذين يرتدون مثلة ،،، نفخ بيأس ثم أتى فى بالة فكرة 💡 وضع كفوفة على وش شداد كأنة مقنع ونظر لجسدة
ثم أتصل على حد مسؤول فى الإدارة وقالة :- عايز صورة شداد بية وهو لابس أسود فى أسود وعلى وشة قناع ورأسة متغطي ومتلعبش فى الجسم عايز الصورة ملونة وحجم كبير قد الأسكتش الكبير
المسؤؤل/ دة ملابس المقنع الدنيا بتحكي عنة بعد سرقة البنك، ،بس شداد بية أخو سيادة اللواء شريف دى فيها قطع عيشى يا باشا
ياسين/ مجرد شك عايز أريح نفسى ،،أعمل الشغل فى السر أوعدك أقول عملتها برا ،،،، متنساش أنا ضابط هنا وليا إسمى فى الإدارة
المسؤؤل بلع ريقة/ أعتبرها جهزت يا باشا ثم رحل
رجع ياسين ظهرة على كرسى مكتبة / لازم أخمد أحساسى دة سرقة التليفون مش صدفة المحفظة جنبها ومتسرقتش محدش يعرف حكاية التليفون ،،،،، أنا وسيادة اللواء وبس لازم أشتغل فى السر أشمعنا عقلى راح لشداد ،،،،ثم تذكر البنت الملازمها طول الحفلة عنيها وشعرها ذى أختة بس أختى متربية لا يمكن تكون فتاة ليل ،،،،،بدآ عقلة يربط الأحداث ببعضها يكاد يُجن من التفكير
___________
(فى بيت عُدى )
الأم/ تفضل مكتئب كدة دة أخوها معملش كدة شايف شغلة وبياكل وبيشرب وصحتة بمب وأنت وشك أصفر ذى اللمونه،،، طلع البنت من رأسك رفضوك عايز إيه تانى
عُدى/ بحبها
الأم/ يامرااارى على حظى ، يا حبيبى جوهرة ضاعت بدعى فى كل صلاة تموت بدل الفضيحة وأحنا الطين يطولنا
عُدى/ أزااى
الأم/ لو ليك أخت على وش جواز مين عاقل يتقدم لواحدة بنت خالتها مع المقنع ،بذمتك مش مكسوف تنزل الشارع والجيران عارفين الموضوع ،،كل يوم والتانى يسئلوني البت رجعت ،،،،،أخوها ضابط مقدرش يرجعها ،،،،،،ياريتها تموت بدل الفضيحة
عُدى بغضب /جهل،، ناس متخلفة،،،،، دى واحدة مخطوفة غصب عنها وصغيرة ،، مش بمزاجها هربانه مع واحد
الأم تلككت لأبنها/ بتعلى صوتك عليا ،،يجى أبوك يشوف عملت إيه فى الأمانة دة وصاك عليا 😭😭😭،، زعلانة منك مخلفتش راجل
عُدى/ يا أمى بلاش زعل حقك عليا بحب بنت خالتى وأنتى ضدها دى بنت أختك حتة منك المفروض تقنعيني أستر عليها لو رفضت
الأم بحدة شديدة / عايز عيالك الناس تعايرهم ،،وياترى و المؤذون بيكتب الكتاب فى جملة تتقص [البكر الرشيد والأنسة] ، الناس بتعرف هى بنت مش مدام ،،ياترى أبنك الأول بتاعك ولا أبن المخفى المقنع وأتخزن وظهر على حظك بعد الجواز ،،ربتت على كتفة وقالت:- فوق وفكر فى العروسة بنت عمك من توبنا وتتمنى رضاك وعلى قد ظروفك المادية وجوهره حبها بنت خالتك وبس حتى لو رجعت وأن شالة مرجعت تبعد عنها الخاطية دى ،،،،أخوها مستعر مننا ومنك علشان مش اغنية
عُدى / 🥺🥺🥺
يتبع