رواية قصص الحب الفصل الثالث 3 بقلم منال كريم

رواية قصص الحب الفصل الثالث 3 بقلم منال كريم
يونس: جميله انا ب
قاطع الحديث صوت صرخات عاليا و صوت يقول, حريقة حريقة.
ركض يونس وجميلة
وجدوا الجميع يضحكون
يونس بغيظ: ممكن أعرف فى ايه.
سامر بابتسامه: مفيش يا يونس
يونس بعصبية: اومال ايه الصوت العالي
فارس بابتسامه: كنا نلعب
جاسر ببرود: أنت مالك يا يونس فى حاجة.
شروق: الصراحه بقا دي فكرة الشباب قالوا نعمل كده علشان نقطع اللحظه عليك
سهر:معلش يا يونس
يونس بصوت عالي: والله انكم عيال صغيره
جلس يونس على ركبته
امام جميلة و قال بحب: جميلة أنا بحبك و اتمني تقبلي تعيشي معي العمر كله بحبك يا جميلة بحبك
جميله بابتسامه وبحب: وأنا كمان بحبك اوي يا يونس
يونس بسعاده: بجد أنا كنت خايف تكوني مش بتحبني
جميله بحب: أنا اللي كنت خايفه تكون مش بتحبني
يونس بحب: أنا بعشقك يا احلي جميلة فى الدنيا
فرح بابتسامه: لا حلو الجو ده يا يونس
كان الجميع سعيد لأجل يونس وجميلة
💞💞💞💞💞💞💞💞
تمر الايام فى سعاده وحب وغيره و خصام وعتاب على الأصدقاء
انتهت الامتحانات وتبقى سنه واحده لانتهاء من الدراسة
قرر سامر وسهر وأيضا فارس وفرح الزواج فى الاجازه و يكملون آخر سنة بعد الزواج..
في فندق على النيل
زفاف سامر وسهر
وفارس وفرح
بدأ الزفاف وكان يسير على أكمل وجه وكان الجميع سعيد جدا
اقتراب الزفاف من الانتهاء
وقف أبو جاسر ومسك الميك و قال : فى خبر عايزين نقوله للكل.
الجميع منتظر الخبر و جاسر وجميله متوترين جدا
أبوه جاسر: انا بعلن خطوبه جاسر ابني على جميلة.
أنصدم الجميع ومنهما من قال أنه سمع خطأ
ولكن اكتملت الصدمه عندما وقف جاسر أمام جميلة وقاموا با ارتداء الدبل
كادت شروق تسقط و لكن تمسكت بقوة في الكرسي
أما يونس رمي كوب الماء على وجهه ، ظن أن هذا حلم،
لكن كان كابوس فظيع.
ذهب إليهم يونس و قال بغضب شديد: أنا مش فاهم ايه الكلام ده.
جاسر بهدوء: يونس أسمع
يونس لكم جاسر بوكس بقوة فى وجهه.
تجمع الناس ويحاولون أن يبعدهم عن بعض
يونس بصوت عالي جدا: أنت جبان وخائن أنت فاهم و ....
وضع سامر أيده على فم يونس لمنعه أن يتحدث عن جميلة وأخذه فارس وسامر
الجميع يسأل جاسر
لماذا فعل يونس ذلك؟
تقف جميلة تبكي بشده
أما شروق تقف بقوىة
اقتربت سهر وفرح منها
سهر بحزن: شروق
شروق بابتسامه: ايه يا سهر زعلانه ليه يا حبيبتي النهارده فرحك افرحي وانتي يا فرح مفيش حاجه حصلت فين سامر وفارس.
فرح بحزن: انتي كويسه
شروق بابتسامه: جدا و مفيش حاجه حصلت، أو تخلي شروق الالفي تزعل.
انتهى الزفاف
ذهب سامر وسهر إلى شرم الشيخ.
فارس وفرح الى الغردقة..
يونس إلى الديسكو
جميلة و جاسر فى القطار لعوده إلى الصعيد
وشروق فى سياره اخواتها لعوده الى الصعيد
عند سامر وسهر
سهر بحزن: أنا مش قادره أصدق اللي حصل ده
سامر بحزن: اغبياء قولت ليهم يشوفوا حل
سهر باستغراب: أنت بتقول ايه أنت كنت عارف
عند فارس وفرح
فارس بحزن: ايوه كنت عارف أنا وسامر ، سمعنا جاسر وجميلة يتكلموا عن الموضوع ده ، أن أهليهم غصبنا عليهما ياما الجواز أو مفيش تكملة الجامعة.
فرح بحزن: هو لسه في كده
فارس: للاسف ده اللي حصل
فرح: أنت عارف لو يونس وشروق عرفوا أنك أنت وسامر كنتوا عارفين يزعلوا منكم اوي
فارس: ربنا يستر بقا......
في السيارة
تنظر شروق إلى الطريق وتخرج وجهها من شرفة السيارة وتحاول تمنع دموعها من النزول أمام اخواتها..
أما عند يونس عاد لحياته القديمه شرب الخمر وأخذ معها فتاه وذهب إلى المنزل
و جاسر وجميله رغم الاسئله الكثيره من اهلهم ما سبب رده فعل يونس الا أنهما التزموا الصمت..
فى منزل جاسر
أبو جاسر بصوت عالي: أنا عايز أفهم ليه يونس عمل كده.
جاسر بعصبية: معرفش أنت ازاي تعمل كده أنا قولت لك اني مش موافق على جميله تصرف من دماغك ليه بقا.
أم جاسر: وطي صوتك وأنت تكلم مع ابوك وبعدين أنت وجميله مناسبين لبعض
جاسر بصوت عالي: وانا مش موافق.
وخرج جاسر من البيت
في منزل جميلة
اخو جميلة : بت انتي كفايه عياط بقا مالك فى ايه.
تحدث جميله لاول مره بصوت عالي وعصبيه ودموع شديدة :
مالي دلوقتي بس تقول مالك
أنا أقولك ،أنا واحده ضعيفه و جبانه وكل ده بسبكم ،ديما تعاملني بطريقه وحشه ،ذل وإهانة طول الوقت ،و ذنبي ايه اني بنت وأنت ولد
فا لازم أكون أنا ماليش لازمة فى البيت ،حرام عليكم أنا مش عايزه اتجوز جاسر ليه عملتوا كده ،حرام كفايه بقا ذل وإهانة كل يوم، حتي التعليم كان نفسكم أني مش اتعلم انا بكرهم بكرهم كلما.
أبو جميلة ببرود: خلصتي فرحك على جاسر الاسبوع الجاي أنا اتفقت مع أبوه.
قعدت جميله تصرخ تصرخ
جميله بصرخه: مش عايزه مش عايزه
مسكها اخوها من شعرها وضربها با القلم بقوه
اخو جميله بغضب: بت انتي احسن لك اسكتي ها تفضحينا
زوجه اخو جميله بخبث: الخوف يكون قاعدتها فى مصر لوحده حصل حاجه كده ولا كده
أم جميله بعصبية: بت يا جميله الكلام ده صح
جميله بصرخه: لا طبعا كدب كدب المفروض تكونوا واثقين فيا
أبو جميله: الموضوع خلص الفرح الاسبوع الجاي.......
عند شروق
وصلت المنزل صعدت إلى غرفتها أغلقت الباب وقفت أمام المرايا و قالت بكل قوة: أنا
شروق الالفي ،مفيش اي حاجه تخليني ضعيفه، جميله و جاسر كلاب ولا يسوه عندي حاجه.
قاطع حديثه مع نفسها
رن الهاتف نظرت إلى الاسم كان جاسر
لم تجيب عليه....
مر الاسبوع سريعاً
وجاء موعد الزفاف وتم الزفاف
في شقه جاسر
يجلس جاسر وجميله كل منهما على طرف السرير ويعطون ظهورهم لبعض
كانت هي تبكي و هو ينظر أمامه بلا هدف
حتي قال بهدوء: جميلة
بكت جميله بشدة
قام جاسر وجلس على ركبته أمامها ومسك يدها و قال بهدوء: جميلة اهدي، اهدي.
جميلة بدموع: جاسر ازاي نعمل كده في شروق اكيد عمرها ما تسامحني ولا تسامحك أنت كمان.
جاسر بهدوء: طيب اهدي ده كان غصب عنا نعمل ايه يعني
جميله بدموع: بس محدش يصدق كده يا جاسر محدش يصدق
و انهرت من البكاء
اخذه جاسر فى حضن واصبح يمشي أيده على حجابها بحنان
وهي الأخري بدلته الحضن
و اكتمل زواجهما..
بعد وقت
رن هاتف جاسر
أجاب جاسر بنوم: الو
سامر بصوت عالي جدا: نايم يا وطي يا جبان يا زباله، اه من أنت عريس بقا، يونس فى المستشفى بين الحياه والموت اتوف عليك أنت و الزبالة التانية.
واغلق سامر الخط
جميلة: فى ايه
جاسر بحزن: سامر بيقول أن يونس فى المستشفى
جميله بخوف: ايه
جاسر: لازم نزل القاهره
بعد معرفة الخبر ، قطع سامر وسهر ، وفارس وفرح شهر العسل ونزلوا القاهره لأجل يونس.
وسافرت شروق إلى القاهرة
&&&&&&&&&&&&&&
الوقت الحالي
يقف الجميع ينظرون إلى بعض بكل مشاعر الكراهيه والحقد
دون حديث بينهم كانت العيون تتحدث فقط
وقررت شروق تبدأ الحديث
شروق بخبث: معلش يا عرسان قاطعنا عليكم شهر العسل بس صحيح انتوا ناوينا تقضوا شهر العسل فين.
جميلة بدموع: شروق أنا
قاطعتها شروق
شروق بصوت عالى جدا: شروق بس , اوعي تنسي نفسك انتي أمك خادمه عندنا في البيت، وأنا بس كنت بعاملك شفقة ورحمه كنت باخد صواب لكن تنسي نفسك لا.
جاسر بحزن: شروق من حقك تزعلي لكن اسمعي لو سمحتي
نظرت شروق لهم من فوق لتحت بقرف
شروق بغرور: ازعل ليه وعلشان مين أنت ولا هي، لا مش زعلانه ، فعلا انتم لقينا على بعض شحات و شحاته
بجد ثنائي رائع
سهر بهدوء : شروق كفايه
شروق ببرود: عندك حق كفايه
بس الكفايه أن خلاص الصحابيه دي ملهاش اي لازمه انا هنا بس علشان يونس.
فارس: شروق احنا ملناش ذنب
شروق بعصبية: ازاى مش أنتم كنتم عارفين وأنا ويونس نايمين فى بحر الاحلام صح ولا غلط .
فارس بحزن: كنا خايفين نقولكم
شروق بغضب شديد : خايفين ده مش مبرر، طيب أنا ولسه متعرفة عليكم من فتره
أما يونس صديقه الطفوله يا سامر.
سامر بحزن: والله كنت بحاول اقولوا الموضوع مش عارف
شروق بهدوء: خلاص اللي حصل حصل ،وبجد أنا مش عايزه اعرف حد فيكم تاني أنا بكرهم كلما.
فرح بحزن: ليه كده يا جميلة ليه
لم يتحدث أحد بعد ذلك
مرت الساعات وكأنها سنوات مرت ٢٤ ساعه على خير
و عاد يونس إلى وعيه
يخرج الطبيب من غرفه يونس
الطبيب: شروق
شروق: نعم يا دكتور
الطبيب: يونس عايزك
فارس: واحنا
نظر الطبيب لجاسر وجميلة نظره كراهيه.
نظر جاسر وجميله إلى الأرض خجل وندم
الطبيب: قال شروق بس
الطبيب ده دكتور فى الجامعه وعارف كل حاجه عنهم.
تدلف شروق إلى الغرفة وهي لاتعرف ماذا تقول حتي تهون الصدمه على يونس؟
فهي تعلم ما شعوره الان فهي مثلها وأكثر فا جميلة صديقة طفولتها و جاسر حب حياتها..
جلست على الكرسي الذي بجانبه و قالت بهدوء: عامل ايه يا يونس
يونس بتعب: حزين اوي يا شروق.
شروق بهدوء: يونس هما زباله لكن احنا لازم نكون أقوياء
يونس بحزن: ازاى يا شروق ازاى وليه
شروق بهدوء : يونس انا متأثرة اكتر منك ، جميلة صديقة طفولتي و جاسر حب الطفولة، بس أنت متعرف علينا من كام سنه ، بس أنا عمري كله معاهم و بيهم ، بس عمري ما أضعف علشان شويه كلاب اجمد يا يونس وبلاش تراجع تاني ل الشرب و الستات بلاش تغضب ربنا يعني هو علشان أنت غضبان من المخلوق تغضب الخالق، استغفر ربك يا يونس.
يونس بندم: استغفر الله العظيم و اتوب إليه لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
شروق بابتسامه : ونعم بالله شد حيلك علشان نخلص آخر سنه على الخير دي طب مش لعب عيال.
يونس بابتسامه: أن شاء الله شكرا ليكي
شروق بهدوء: العفو بس على فكره كل الشله بره
يونس بحزن: وهما
شروق: ايوه
يونس بحزن: جينا ليه علشان يفرحوا فيا
شروق بابتسامه: سيبك منهما المهم أصدقاء طفولتك عايزين يطمنوا عليك
يونس: دخليهم.
تخرج شروق من الغرفة
وهي تسير وتنظر إلى سامر وسهر وفارس وفرح
شروق: يونس عايزكم
دخلوا إلى يونس
وهي تسير بكل قوه وهدوء
خارج المستشفى
يكون السائق الخاص بها فى انتظارها.
تصعد إلى السياره وفي طريق العوده الى الصعيد
أمام غرفة يونس
جاسر بهدوء :يلا يا جميله
جميله بهدوء : يلا أحنا ملناش مكان هنا.
ومد جاسر أيده لجميله نظرت الى أيده ثم له أشار برأسه بمعني امسكي ايدي
و مسكت أيده وذهبوا ليعود إلى الصعيد..
في غرفة يونس
يونس بحزن: آسف اني قطعت شهر العسل بتاعكم
سامر بعصبية: انت تخرس خالص ايه اللي انت عملته فى نفسك ده.
فارس بصوت عالي: شايف حد يستهل انك تعمل كده
سهر بهدوء: براحه يا شباب المهم أنه كويس دلوقتي
فرح بدموع: أنت كويس يا يونس
يونس بسعاده: والله أنا محظوظ اني عندي اخواتك زيكم ولازم اكون كويس علشانكم
فارس با ابتسامه : حبيبي يا يونس والله
سامر با ابتسامه: ياض انت اخوي الغالي
يونس با ابتسامه: طيب يلا بقا عايز أخرج من هنا وكل واحد ياخد مراته ويكمل شهر العسل
فرح بدموع: المهم أنت مش مهم حاجه تانيه
سهر بدموع :احنا كنا نموت لما سمعنا الخبر انك فى المستشفى
يونس بهدوء : الحمد لله انا كويس
$$$$$$$$$$$$$$
فى منزل محمد الالفي
تدلف شروق من باب القصر
حسين: تعالي يا شروق عايزك
حسن: اصبر يا حسين، يونس عامل ايه.
شروق : الحمد لله
حسين:طيب فى عريس متقدم ليكي وأنا وحسن موافقين رايك ايه.
شروق بصدمه: ايه.
رايكم ايه شروق توافق ولا لا
يونس يعمل ايه لو عارف أن سامر وفارس كانوا عارفين أن جاسر وجميله يتجوز
و جاسر وجميله يحصل ايه فى حياتهم مع بعض
و للحديث بقيه
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
استغفر الله العظيم و اتوب اليه
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير
اللهم صل على سيدنا محمد وعلي ال سيدنا محمد
اللهم انصر اخواننا في فلسطين والنصر لجميع البلاد العربية
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا
تعليقات
إرسال تعليق