رواية وتقابل حبيب الفصل السادس عشر 16بقلم عائشه الكيلاني

           

رواية وتقابل حبيب الفصل السادس عشر 16
بقلم عائشه الكيلاني


ياسين بص له بصدمة :- قولت اي مسمعتش 
حسام اتنهد بهدوء :- عايز اتجوز اختك نغم بنت عمي الله يرحمه اقول تاني 
حسنة:- اانت مين علشان تتجوز بنتي اي اسماء عطيتك على دماغك تتحول على بنتي انت لسه مطلق و ابنك مكملش اسبوع ميت اانت عايز اي بالظبط انت مبتحسش 
ياسين بحازم:- اامي سبونا لوحدنا 
حسنة و الكل سابهم 
ياسين بص له:- و يا تري عايز تتجوز اختي ليه يا حسام انت شايف ان دا وقت تتكلم فيه معنديش بنات لجواز طلبك مرفوض من غير اسباب انت و نغم متنفعوش لبعض نغم اختك حط دا في دماغك 
حسام بغضب مفرط:- لا مش اختي انا و نغم مش اخوات انا بحبها و دا من زمان اوى 
ياسين بهدوء :- و بعدين هو انت فاكرك لم تقول كدا اقولك روح اتجوزها ابوها مات اه لكن انا مموتش علشان تشفق عليها بلاش تعمل عداوة بينا يا ابن عمي 
حسام بغضب:- شفقت اي و تعاطف اي صحيح اتبعت لينا في نفس الوقت و المكان لكن انا مش متعاطف ولا بشفق انا بحبها و عايزها بلاش تكرر غلطت ابوك و ابويا زمان ادني فرصة نغم بالنسبة ليا مش بنت عمي و بس لا دى كيان كله والله العظيم بحبها و مش عايز اتجوزها علشان الى في دماغك 
ياسين مشي و حسام اتنهد بحزن و مشي وراه فوق 
في اوضة راضية 
مريم قعدة و مربعة رجليها:- قوليلي بقا يا امي شوفتي ابويا ازاى من حقي اعرف 
غالية بحمس:- اه يا عمتي قبلتي جوزك ازاى 
رجاء:- في الطيارة 
مريم بعدم فهم:- ايوة ازاى برضو 
راضية:- بطلو ضحك ، هقولك يا قلب امك 
فلاش 
راضية كانت مسافرة مع ابوها عادي لانها كانت بنته الوحيدة ف كانت المدلالة في الإجازة طلبت تسافر معاه 
راضية فكت الحزام و طالبت من المضيفة تقولها على مكان التواليت بعد شوية خرجت 
سامر :- يا بنتي افصلي رابع مرة تحكي نفس القصة 
متحس بيا مانت لو مهتم كنت عرفت لوحدك 
سامر :- هو انا خطيبك ولا جوزك و انا معرفش و اهتم ليه بقولك سبني لا الطيارة تقع بينا يبقا ذنب الركاب و ذنبي في رقبتك و رقبت خطيبك الى معرفوش 
سامر و راضية خبطو في بعض 
سامر:- انا اسف مش قصدي 
راضية بسخرية :- ماشاءالله يا كابتن سايب شغلك و قعد ترغي و انا بقول مش مطمنة و الطيارة هتقع ليه ما الاستاذ بيرغي ولا همو.. انت فاكر ارواح الناس لعبة في ايديك 
قالتها بعصبية 
سامر اتسعت عينيه بذهول من كلامها مين دى و بتتكلم معاه و بتزعق ليه مكبرة الموضوع :- بتكلمي مين كدا 
راضية بصت حواليها:- اظن عارف نفسك يا كابتن خد بالك كتر الكلام و اهمال العمل اخرته وحشة ، فرصة سعيدة خد بالك من الجو يا كابتن 
راضية مشيت و سابتهم 
سامر:- جو! 
سامر رجع مكانه و هو هيتشل منها 
باك 
مريم بتسال:- على كدا البت الى كانت بترغي معاه دى كانت حلوة 
راضية :- اه بس عليها رغي تركب العصبي جت تبارك لينا بعد الجواز كانت هتشلنا احنا الاتنين 
غالية:- بس حلو الثنائي دا يا عمتي طب مجوزهش ليه 
راضية بصتلها غالية اترعبت و وقفت ضحك:- أدى قصتي مع ابوكي بدأت من اول الطيارة و على فكرة مشوفتش في اخلاقه و جدعانته و احترامه غير فكرتي عن الرجال و الطيارين الله يرحمه يلا كفاية رغي سمعتو القصة طراوني بقا هووني 
غالية:- يا لو القصة كانت العكس مريم انتي قبلتي ياسين في الطيارة برضو و بترغي مع المساعد 
راضية حدف*ت المخدات عليهم غالية و مريم قاموا و هما هيموتو من الضحك 
بالليل على السفرة كان الكل متجمع حتي نغم (ملحوظه كدا الى يعرف موضوع نغم كله ياسين و حسام و راضية و حسنة بس محدش يعرف غيرهم) 
سيف بملل:- اي الغم دا ما تفكو شوية يا جدعان مش كدا 
دينا :- معلش يا حبيبي هما دائما كدا 
سيف بعد ايديها عن ايديه بضيق و اكنه حاسس ان في حاجة غلط ، يعني لا هنفرح ولا اى حاجة ليه يا نغم دا حتي كويس اه مجنون و عنده انفصام شخصيه بس كويس و كمان نفس البرج 
حسام بص له بعصبية 
نغم حطت المعلقة في الطبق و سندت ايديها على التربيزة و قالت و هى بتبص لدينا بابتسامة بحمل كل شي:- معلش بقا يا ابن عمي طب متفرحنا انت يا سيف اتجوز تاني و ليكي عليا العروسة و الفرح اغني و ارقص و ازغرط مش هقعد 
سيف بضحك:- بس على ذوقك 
نغم:- عيني 
دينا رزعت المعلقة بغضب نغم بصت ليها بابتسامة 
نغم كملت :- الا قولي يا سيفو معلش اخويا الكبير برضو هى الى تخطط لاجهاض واحدة معملتش ليها حاجة تتسم اي 
سيف:- تتسم شيطانية و تستاهل القت*ل 
نغم بضحك:- انا برضو بقول كدا 
حسنة بغضب:- كفاية رغي و كلي 
رجاء:- انتوا الاتنين متجنمعوش مع بعض ابدا 
نغم :- اصلي يا خالتي مش عارفه في ناس شايفة نفسها على الفاضي اكنن يعني ربنا رزقهم بى اولاد و نسيو انها ارزاق صحيح عندهم ولاد لكن معندهمش اخلاق 
دينا بتسمع و الشر اترسم على ملامحها و نغم حطت رجل على رجل و بتبص ليها بانتصار و تحدي :- الحمدلله شبعت 
نغم طالعت اوضتها و هى بتفتكر لم شافت دينا بتدلق زيت على السلم قفلت الباب براحة و اتصلت بى ياسين انها عايزاه 
في اوضة ياسين 
مريم :- مالك يا حبيبي 
ياسين بهدوء و تفكير:- نغم بتخبط و مش هتجيبها لبرا 
مريم بدلال:- طب ما تخبط سيبها تخبط بصراحه كدا دينا دى مش سهله و عايزة ضر*ب الجزم و بعدين يا حبيبي روق علشان تعرف تفكر 
مريم كملت و هى بتسند على كتفه:- و بعدين حسام بيحبها ليه مش موافق انت ظل*مه يا حبيبي 
ياسين بضيق:- لا يا مريم انا مش ظل*مه و مش هيتجوزها يعني مش هيتجوزها حتي لو روحه فيها 
مريم بعدت عنه:- اانت كدا بتكرر ابوك زمان و دا افترا 
ياسين ببعض العصبية:- احسن برضو والله بيفهم ، دى أختي يا مريم عارفه يعني اي يعني الى يصيبها يصبني قبل ما يصبها و متدخليش في الموضوع دا علشان منزعلش من بعض 
مريم بهدوء :- تمام مش هنتكلم في الموضوع دا بس هنسيبه لوقته اوكي يا حبيبي  ، مش ملحظ حاجة 
ياسين بصلها :- حاجة اي 
مريم بقلق:- بقلي يومين كويسة و محصلش حاجة فاكرك ممكن يموت لم يتولد ولا هيموت جوايا هيموت امتي 
ياسين بصلها و حط ايديه على شعرها بحنان :- مريم كام مرة اقولك بلاش تحسبيها كدا يا حبيبتي هتقومي بالسلامة و هو كمان هيكبر و هيتجوز و هنفرح بى إنجازاته باذن الله بلاش تحطي الموضوع دا في دماغك مش هيحصل حاجة  
مريم :- بس انا خايفه لخسرو انا خايفه ، اوى 
قالتها بصوت مكس*ور يحمل كل الوجع و خوف من الى جاي و التكرر 
ياسين حض*نها مريم مسكت فيه بقوة و بتبكي بخوف ليحصل زى كل مرة 
ياسين بهدوء و همس:- هشش بس ، روقي يا مريم والله ما هيحصل حاجة انا معاكي باذن الله هيكون بخير 
مريم :- انا تعبت من الأدوية و تكرر المشهد و نفس الكلام خسرنا الجنين كل مرة اسمع نفس الكلام كل مرة نفس المشهد عايزني اعمل اي 
ياسين بيمسح على شعرها بهدوء بيسمعها بيسمع خوفها و وجعها اد اي الخوف و*حش و مرع*ب 
مريم:- متسبنيش يا ياسين خليك جانبي لو في حد في حياتك قولنا و انا هبعد بس متخلنيش اعيش نفس المشهد و الاحداث 
ياسين بابتسامة:- دا انتي الحمل خله دماغك خيالها واسع على الاخر حياتي مين و انتي حياتي يا مريم بت انتي حاسس انكي عندك انفصام الصبح شخصية و بالليل شخصية 
مريم:- و في وسط اليوم شخصية تالتة 
ياسين ضحك:- دى عروض على كدا 
مريم :- عجبك ولا مش عجبك 
ياسين بحب:- عجبني بس خليكي بتضحكي كدا لم بتضحكي بشوف جمال الدنيا في عينيكي 
مريم ابتسمت بفرح ياسين قبل راسها مريم نامت ياسين خرج من اوضته و نزل المخزن 
ياسين :- جبتوهم 
نبيل:- طبعا طلباتك اوامر يا باشا 
نبيل:- شيلو الشرايط من على عينيهم 
كانت نادين و مامت مي متك*تفين و بيبصو له بغض*ب و حقد 
ياسين قعد حط رجل على رجل:- منورين والله 
مامت مي:- هخد حق بنتي مش هيهد ليا بال الا لم اشوفك انت و الهانم فى القبر 
ياسين ببرود:- اوى اوى بس الاول اجيب حق عمي الى مات مسموم بس معلش .. ما برضو الى يفتش و يسال و يدور يعرف بلاوى و انتي الله و اكبر عملتي كل المص*ايب... بالنسبة انتي يا نادين ف اظهر معجبكيش الفئران بس معلش مش فاهمة 
بص لى صاحبه نغم:- اتكلمي لو عايزة عمرك اتكلمي 
صاحبة نغم:- نادين هى الى قالت انى امثل انى تعبانة و اخلي نغم تروح الصيدلية و نخدرها و نخدها على المكان دا هى بعتتني من ساعة ما جت الصعيد علشان لم تسالني اقول مريم بس الخطة منفعتش ف قالت تنت*قم لبنتها 
الواد بتعب بيخد نفسه بالعافية:- انا معرفش اختك و مجتش جانبها انا عملت الى اتامرت بيه اختك بخير 
ياسين بصوت جحي*مي:- طبعا بخير و الا كنت دفن"تك بس  هعمل باصلي 
الشرطة جت و كان معاهم عامر 
ياسين:- شكرا يا عامر على مساعدتك انك قولت مكان مراتك و الادلة 
عامر و هو بيبص لنادين بكره و احتقار:- دا اقل حاجة عندي اهو اكفر عن ذنبي الى عملته 
نادين و 
يتبع 



تعليقات