رواية وتقابل حبيب الفصل السابع عشر 17 بقلم عائشه الكيلاني
بقلم عائشه الكيلاني
ياسين بصدمة:- بتقول اي
عبد الرحمن اتوتر:- انا قولت حاجة غلط ياسين بيه ، انا بحب الانسة نغم و عايز اتجوزها
ياسين اتنهد بهدوء و هو بيبصله و بيرقب حركاته:- تمام يا دكتور هسالها الاول و هسال عنك معلش ما هى اختي و مش اي حد اوافق عليه بسرعة دى
عبد الرحمن:- افهم من كدا انك موافق
ياسين بهدوء:- مش بالظبط رايى مش كل حاجه المهم رأيها و لو في نصيب انا بقولك اختي غالية اوى و اى دمعة من عينيها هتزعل و اوى
ياسين قعد يتكلم مع عبد الرحمن و حقيقي ان ياسين حب عبد الرحمن جدا حسه محترم و انه مناسب نغم جدا مش علشان التعليم ولا السن لا لان واضح انه بيحبها الى يسيب شغله و حياته برا و يجي علشان يدور عليها و على اهلها و يتقدم ليها و مستعد يعمل اى حاجة علشانها دا يبقا بيحبها و اوى كمان
في اوضة سيف
راضي:- انا مش عارف اقولك اي
سيف بص له بهدوء و حزن:- قول انى غبي انى حمار مكنتش اعرف انها كدا انها بالغل دا بس خلاص صلحت كل حاجة سامحني يا راضي انى زعلتك و قولتلك كلام جارح و كدبتك لم قولتلي مش عارف اقولك اي
راضي طبطب على كتفه:- متقولش حاجة يا سيف انا نفسي لم سمعت مصدقتش كان نفسي دينا تجهض*ت مي و كمان السبب في اذي نغم و مريم
سيف بحزن:- ضيعت عمري مع واحدة متستاهلش
راضي :- ربنا يرزقك بالاحسن منها
سيف:- معتقدش دينا كرهتني في صنف الستات كله منها لله
راضي :- على الاقل انت حبيت لكن ، حسام اتجوز عند في الى بيحبها معرفش بس حاسس انه هيندم و اوى
سيف بابتسامة حزن:- حسام بيحب نغم و اتجوز اسما علشان ينسى نغم بيها
راضي بسخرية:- هينسي ، حسام نسي نغم من زمان و بصراحة لو اختي مستحيل أمانه عليها دا رايى بصراحة يلا اسيبك انا روق يا سيف و متزعلش نفسك فك بقا
راضي خرج و ساب سيف يريح دماغو في الصالون برضو قفلين الباب و بيغنو و يزغرطو نغم و غالية و نجلاء و مريم و رجاءا و حسنة و نجاة و راضية كان القصر ملئ بالفرح و الزغريط اه مفيش مناسبة بس قررو ميبقش في القصر غير فرح و بس فضلوا طول اليوم كدا بالليل ياسين جاه كانوا قعدين في الصالة و بيتكلمو و بيهزرو
ياسين:- اي الروقان دا
رجاء:- علشان انتوا بخير يا ابني دائما بخير و مبسوطين يارب
راضية و حسنة:- امين
ياسين بابتسامة:- ربنا خليكم لينا تعالي يا نغم عايزك
راضية بقلق:- عملتي اي يا بت
نغم بتوتر:- والله العظيم ما عملت حاجه يا عمتي مانا قعدة معاكم طول اليوم
ياسين بنفذ صبر:- نغممم عايزك قولت
نغم قامت و راحوا اوضتها :- نعم
ياسين بهدوء:- اقعدي
نغم قعدت بهدوء:- خير يا ياسين
ياسين:- تعرفي حد اسمه عبد الرحمن الابياري
نغم:- اعرفوا كان زميلي في الكلية لم كنت فى تركيا ، كويس و جدع
ياسين :- بس انا مسالتش عن هو اي و عرفتي منين انه كويس و جدع
نغم بهدوء و بعض التوتر:- م من اصحابي البنات و كمان الجامعة كلها تشهد بكدا حتي الدكاترة الى بيدرسو لينا
ابتسمت و قالت بهدوء:- يبخت الى هتتجوزه اومال انت بتسال ليه عنه
ياسين بصلها و كل مزكر معاها و شاف فرحت عينيها و ملامحها الى بقت فرح لم جت سيرة عبد الرحمن ابتسم و قال:- كبرتي يا نغم و بقيت عروسة قمر
نغم بهدوء و ابتسامة:- قمر علشان انت اخويا ، حقك عليا يا ياسين انى اتعصبت عليك بس والله العظيم لحد دلوقتي مش قادرة اصدق الى حصل
ياسين:- محصلش حاجة و انا مستحيل ازعل منك مفيش اب بيزعل من بنته انتي بنتي الكبيرة يا نغم و هفضل معاكي لحد ما تبقي في المكان الصح جواز انجاز المهم انكي بخير
نغم بهدوء رجعت شعرها لوراء:- ربنا يخليك ليا يا حبيبي
ياسين:- و يخليكي ليا يا حبيبتي ، بصي بقا من غير لف ولا دوران انتي جايلك عريس
نغم بذكاء:- عبد الرحمن صح
ياسين بصلها:- لا دا الموضوع كبير بقا احم ايوة يا ستي هو و بسالك علشان اعرف ردك لو مش موافقة بلاها تفكير و ارفض
نغم بسرعة و توتر :- لااا ، احم اقصد ادني فرصة افكر يومين و هقولك ردى النهائى
ياسين بهدوء و تراقب:- فكري براحتك هسيبك ترتاحي
ياسين خرج وقفل الباب نغم قعدت تضحك حطت ايديها على بؤها و هى بتكتم ضحكتها قامت تطنطت على السرير بفرح و الدنيا مش سيعها قعدت تطنطت بفرح و شعرها بيطير مع هوى التكييف ياسين كان واقف وراء الباب و مش مصدق فرحتها ولا لهفتها عكس لم قالها عن حسام فضلت تطنطت بفرح لحد ما وقعت على السرير حطت ايديها على قلبها بفرخ غمضت عيونها و هى مذل بتضحك قامت و دخلت التواليت اتوضت علشان تصلي صلاة استخارة خلصت و قعدت تدعي ان لو خير الموضوع يتم و لو شر الموضوع يتقفل الغريب في الموضوع انها مرتاحة و فرحانة جدا خلصت دعاء و قامت تصلي خلصت صلاة و نامت على سجادة الصلاة
في اوضة ياسين
مريم:- شكلك فرحان اوى
ياسين:- مش عارف يا مريم بس الواد محترم و بيحبها منكرش انى خايف و هفضل اخف عليها
مريم بابتسامة:- هتفضل خايف عليها لحد ما تبقا تيته بس تصدق انا انشديد لواد دا من قبل ما اشوفو و
ياسين بصلها بغيرة:- هو مين دا الى انشديد له يا مريم
مريم:- اقصد أنه محترم و اى حد ينشد له من غير ما يشوفو و بعدين يا حبيبي مفيش فى القلب غيرك يا روح قلب مريم
ياسين :- اي الكلام الكبير دا
مريم حاوطت رقبته :- انت ولا كلام الدنيا يوصف حبي ليك يا روحي
ياسين بصلها:- بحبك
مريم:- و انا كمان
عد اسبوع من غير اى احداث غير ان في سلام في القصر نغم وفقت على عبد الرحمن و كل العيلة مرحبة بالموضوع معادة حسام الى حزين جدا مقدرش يصدق ان نغم هتتجوز حد غيره ولا ان قلبها بقا فيه غيرو عيونها و فرحتها بعبد الرحمن حتي حسنة و رجاء فرحنين بيه جدا عبد الرحمن جاه هو و اهلو اتفقوا و تمت الخطوبة طبعا البيت مش خلي من الفرح و الزغريط و الطبل و الرقص و الاغاني في الجنينة
نغم مسك الفون و بتضحك لفت وشها :- طب سلام دلوقتي لان ماما بتنادى عليا
نغم قفلت مع عبد الرحمن:- افندم يا ابن عمي
حسام:- ابن عمك ، نغم انا حسام ح
نغم بهدوء:- اظن اني دلوقتي مخطوبة و كمان كام شهر و هتجوز اه و بحب خطيبي و اوى والله العظيم بحبه
حسام بغضب:- طب و انا ، انتي بتضحكي عليا كل دا بتعلقيني بيكي
نغم ربعت ايديها بهدوء و اكنها مش شايفه:- انت ابن عمي و زى اخويا و بعدين انا مبعلقش حد بيا و اكون مع غيرو و اخر مرة تقف و تتكلم معايا انسني يا حسام لانى بجد نسيتك و دا من زمان ، صح و عبد الرحمن عارف كل حاجة عني من اول ما اتولدت لحد دلوقتي يعني مش نايم على ودانه عن اذنك
نغم سبته و راحت المطبخ مع غالية و مريم و الشغالين كانت بتساعدهم و تتعلم الطبخ و شغل البيت
مريم :- لحقتي تتخنقي معاه
نغم بملل:- ياريت اتجوز و اغور من هنا بدل الارف دا
غالية :- يا جرات قلبك يا نغم عايزة تخلصي من اهلك
نغم بضيقة:- غالية انا مش ناقصكي النهاردة يووووه
نغم طالعت اوضتها اتوضت علشان تصلي و هى دى حياتهم فرح و بس نادين اتنفذ فيها حكم الاعدام و اسماء و مامت مي كمان اما دينا مقدرتش تستحمل ان سيف طلاقها أو ان تبعد عن حب عمرها ف انتح*رت لانها اتجنن*ت و هكذا حياتهم عدا سنة و شهرين غالية و راضي ربنا رزقهم بولد الدكتورة شخصت غلط و قالت انها حامل في بنت لكن هى كانت حامل في ولد مريم و ياسين ربنا رزقهم بتلات ولاد توأم أسر و سامر و سليم و حقيقي الفرح كان مالي البيت و العيلة و طبعا نغم برضو اهل عبد الرحمن كانوا فرحانين بيها و اكنها واحدة منهم و عبد الرحمن طالع بيحبها جدا و هى كمان
في البيت كان الكل موجود و الزغريط ملئ البيت لان حنة نغم مريم و غالية و نجلاء مبطلوش رقص صح نسيت اقول ان سيف اكتشف انه بيحب نجلا و اتجوزها عدا اليوم بين الفرح و الزغريط و الكل كان مبسوط
عد ست سنين
مريم بنفذ صبر:- مين الى عمل في الحيط كدا
حورية:- اكيد اسر مانا عارفك
سامر:- انا سامر اسر اهو
مريم ضربت ايديها على السفرة:- ليه كدا يا اسر
سليم:- يا امى والله العظيم انا سليم اسر اهو
مريم:- الصبر من عندك يارب حورية اقفي في وسطيهم
حورية على وشك البكاء:- يا امى انتي كل يوم توقفيني نفس الواقفة و بتتلخبطي بينهم انا ذنبي اي كل يوم نفس التذنيبة و مش بتعرفيهم
اسر:- اي الام دى انا اسر يا امى و بعدين هو انا شخبطه على وش حضرتك دى حيطة
مريم:- و الاستاذ سليم
سليم:- بابا قالي الراجل الجدع ميرضش بالظلم و هى الى ميس مستفزة
مريم:- يا حنين طب والله هقوله علشان تخدلي رفض يا شبر و نص
بصت لسامر:- حبيبي الى مش بيغلبني معاه
حورية بصت لاسر و سليم و بيضحكو
سليم:- مانا اترفدت بسببه لانى معملتش حاجة و الميس بتحس انى سامر
حورية بضحك ؛- البس
مريم قل*عت الشبشب و بقت بتجري وراهم هما الاربعة:- انتوا مش متربيين انا بقا هربيكم من تاني يا جزم اتهدو بقا اانا تعبت منكم ارحموني بقا
مريم فضلت تجري وراهم بالليل ياسين جاه صحيح هما طبعا بين مصر و الصعيد و نغم سافرت مع عبد الرحمن عندهم ولد و بنت
ياسين موقف عيالو التلاتة جانب بعض:- ينفع الى حصل دا يا سامر انا ابني يترفد من المدرسة تغلط في المدرسة
سليم:- يا جماعه والله العظيم انا سليم معرفش اي انى البس المصايب بسببهم
اسر:- دائما تعمل المصيبة و نلبسها احنا ربنا يسامحك يا سامر
سامر:- يعني اسيب البت تتهان في القصر و اسكوت
ياسين:- لا راجل يلا
ياسين مسكه قفاه:- دا انا ولا عمامك عملوها يا ابن الجزم اانت اي ياض عفريت
سليم:- طالعين لحضرتك لاننا عيالك
حورية:- وجهة نظر
ياسين بص لحورية:- بس يا شعلة مريم انتي مستحملة ازاى
مريم:- علشان تحس بيا سهل يا مريم تعرفي تفرقيهم من بعض و هما اصلا بيلبسو هدوم بعض
ياسين :- بسسس اي انتي اتعديتي منهم بكرا هنسافر علشان شغلي
مريم :- العيال وراهم مدرسة
ياسين:- هنعقد شهر و بعدين احنا لسه في أول الدراسة و بعدين العيال الله اكبر عليهم واخدين رفد الله اكبر عليهم
اسر:- انتوا مكبرين الموضوع ليه يا جدعان هى اصلا مدرسة مش حلوة
ياسين بصلهم جريو على اوضهم مريم و حورية قعدو يضحكوا عليهم
تاني يوم في الطيارة
حورية:- بطلوا بقا
ياسين:- و بعدين معاكم ما تتلمو بقا
مريم:- خليكم محترمين لو دقيقه واحدة انتوا مش بتتعبو يارب الرحلة دى تعدي على خير حاسه اني مش مطمنة
ياسين مسك ايديها :- اهدي و بعدين انتي مش اول مره تركبي طيارة يا كابتن ولا اي
المضيفة بابتسامة و توتر:- بعد اذن حضرتك
مريم فكت الحزام:- هروح التواليت
مريم بعدت بعيد عنهم خالص:- مالك انتي كويسة
المضيفة:- انا اسفة بس مفيش غير حضرتك الى تقدر تلحق الموقف الطيارة المفروض تطلع دلوقتي و الكابتن اعتذر و مش عارفين نعم اي
مضيفة تانية:- ارجوكي يا مريم بليز الحقي المواقف
مريم :- و اللبس
المضيفة:- مش لازم تغيريه بس اتصرفي
مريم:- تمام
مريم دخلت الكابينة
المضيفة :- حضرات السادة الركاب نرجو منكم ربط أحزمة الأمان و التأكد من أن المقاعد في وضعها القائم و الطاولات مغلقة استعدادا للاقلاع شكرا جزيلا لتعاونكم "
ياسين. :- بس بقا يا جزمة منك له له ليها
اسر:- سليم الى بينكش فيا
سامر:- انت الى بترخم
سليم:- مظبوط
حورية:- انا تعبت منكم اقعدو ساكتين بقا
الركاب عاملين يتكلمو و يسخرو ان الطيارة الى هتسوقها ست
في الكابينة
مريم قعدة مراقبة الوضع و مركزة جدا
مريم بابتسامة:- تظن أنك اتهزمت بمجرد ان فشلت في قصة سامة لكن و بدون سبق انظار تقابل حبيب حبيب يبحبك زى ما انت يحبك بصفاتك قبل ميزاتك حبيب تحس بالامان معاه بفرح افتكرت انى انهزمت و وقعت لكن قابلت حبيبي قابلت الحبيب الى معرفتش معاه غير الفرح و بس الحبيب الى معاه معرفش مستحيل ولا دموع كفاية بقا كلام كتير
تعليقات
إرسال تعليق