
رواية ابويا جوزنى ظبوطه الفصل التالت 3 بقلم حنين هاني
دخلو الاوضه لقو تيا مكتفه يامن وبتربطه في السرير ومش عاوزه تسيبو
محمد. بتعملي ايه اي بس ياتيا فيكه ياحبيبتي
تيا. لا ياعمي عشان بعد يفكر ازاي يتكلم معايا وازاي يرمي حاجاتي ويقولي اطلعي بره
يامن. بعصبيه. انتي اتجننتي ده انا هوديكي في ستين داهيه
تيا. حلو الكلام هنشوف بقا مين الي هيودي مين في داهيه
يامن بعصيبه. انتو واقفين بتعملو اي تعالو فكوني
راح انس فك يامن وبعدها قام كانت تيا واقفه قدامو بتحدي
محمد. يامن اهدا وبعدين انتا غلطان ازاي ترمي حاجاتها وتتطردها
يامن. دي اوضتي وانتا الي عملت فيا كده يبقا تشوفلها حته تانيه تنام فيها وراح بصلها وانتي اياكي تفكري بس انك تعدي حدودك معايا انا سكت عشان انتي واحده ست وانا مببدش ايدي علي حريم
حسام. خلاص بقا يابني الدنيا ليل
محمد. معلش ياحبيبتي حقك عليا انا المره دي وهو هيتعذرلك وكل حاجه هترجع زي مكانت بصلتو تيا. عشان خاطرك انتا بس ياعمو وارحت بتصلو بستفزاز وابتسامه خبيثه
محمد. اتعذرالها يا يامن عشان انتا غلطان
يامن. مش هتعذر لحد وده الي عندي
فاطمه. خلاص يايامن عشان خاطري انا ياحبيبي ولازم تتعذر عشان انتا غلطان مكنش ينفع الي عملتو ده اصلا
يامن. ماشي كلو دلوقتي في صفها حلو وراحه بصلها انا اسف وخد بعضو ودخل البلكونه
محمد. خلاص ياحبيبتي اهدي ولمي حاجتك مكانها
تيا. ماشي ياعمو
محمد. يلا بينا ننزل وطلعو من الاوضه
انس اول ماخرج مات من الضحك. شوفتو كانت عامله فيه اي
ميرال. هي ازاي قدرت عليه
محمد. خليه يتعلم الادب
فاطمه. لا عجبتني بصراحه قويه وتعرف تاخد حقها
محمد. يلا بينا عشان نتعشا تقريبا الفتره دي هنلاقي كل يوم من ده
حسام. ده انتا دماغ والله ياحج ونزلو
في الاوضه واقفه بتلم حاجاتها بنتصار
يامن. بقولك انا لو اعدت معاها ثاينه هموتها دي خدتني علي غفله
ثابت بضحك. والله انا اتحمست اشوفها بقا من اول يوم عملت فيك كل ده
يامن. انتا هتهزر انتا كمان بقولك ايه انا مخنوق ومش طايق نفسي
ثابت. بص انتا لازم تعدي ايامك وتهادها يعني ابعد عنها علي قد ماتقدر
يامن. ماشي ياثابت هبقا اكلمك بكره
ثابت. ماشي ياصحبي مع السلامه طلع لقاها مش موجوده
يامن. يلا في داهيه وراح خد اللاب واعد علي السرير واعد شغال كانت هي في الحمام وطلعت بصتلو بقرف وراحت تسرح شعرها
شافها راح قفل اللاب ولسه هينام وقفها صوتو
تيا. هو انتا هتعمل اي
يامن بقرف. همون هعمل اي يعني هنام حضرتك عندك مانع
تيا. اه قوم شفلك مكان نام فيه
يامن. حضرتك ده سريري يعني انام عليه زي منا عايز عايزه تتخمدي جمبي اتفضلي مش عاوزه غوري نامي في اي داهيه
بصتلو تيا. طيب بص عشان نلخص في الحوار ده هسرح شعري ارجع القيك قايم من السرير بدل مهنادي عليهم كلهم وقولهم انك مديت ايدك عليا عشان بقولك نبدأ صفحه جديده ونبقا صحاب وروحت زعقتلي ومديت ايدك عليا بصلها بصدمه من كلامها وهي كلمت وربنا بقا يكفيك شر كيد النسوان لما تكون مضايقه من حد وبراحتك وراحت تكمل تسريح شعرها اتعصب هو وراح قام ورايح عند الكنبه ومعاه المخده وراح يصلها بغيظ وراح المخده عليها
يامن. غوري ربنا علي القوي والمتفري
تيا. بتقول اي سمعني
يامن. مبقولش حاجه بقول عاوز المخده وخدها ونام علي الكنبه واعد يبرطم ويبصلها بعصبيه
خلي بالك انا قومت بس عشان مش عاوز اتكلم مع حد بس متخديش علي كده واوعي تكوني فاكره انا سكتلك عشان خايف منك لا انا ساكتلك عشان لو قلبت هزعلك وهتندمي
ضحكت بتسهزاء وهي رايحه على السرير. لا ابقا زعلني اصلي بحب ازعل بصلها
يامن. تنشكي في معاميك ياشيخه شكلك وليه قويه ومفتريه من لله يابويا انتا السبب ملقتش غير هولاكو دي وتجوزني ليها
سمعت هي برتطمتو وضحكت عليه بس كتمت ضحكتها وراحت نامت
**************
في مكان تاني في نيويورك
ديما. مامي هو احنا هنرجع مصر امتا بقا
سوزي. يوهه ياديما هو احنا كل شويه هنفتح الموضوع ده قولتلك مش هننزل
رفيف. ليه ياماما ليه مش عاوزنا نرجع بلدنا تاني ليه حرمتينا من بابا وتيا بقالنا عشرين سنه امتا هنرجع لحضنهم تاني
سوزي. بعد كل الي عملتو عشانكم قولتلكم ابوكو مكنش عاوزني ومكنش بيحبكو مكنش شايف غير تيا مكنش بيفكر يسال عليكم زي مابيسال ديما عليها ولا يحضنكم خوفت عليكم تتطلعو تشوفه كده تكرهو اختكم وخدتكم وبعدت عشانكم
ديما. والنتجيه اي يعني ياماما اي الفايده منتي حرمتينا منها يعني نفس الشئ
سوزي. بعد كل الي قدمتو عشانكو
رفيف. اسفه ياماما بس انتي غلطانه في النقطه دي وبصراحه انا عاوزه ارجع لبابا واختي
ديما. وانا كمان ولو حضرتك مش هترجعي معانا هرجع انا ورفيف
وسابوها ودخلو اوضتهم
سوزي بعياط. وانتو فكركم قلبي مش متقطع علي فراقها بس انا مقدرش ارجع مقدرش هقولها اي هقولها سبتك وخدتهم عشان ابوكي كان بيحبك اكتر منكو مقدرش واعدت تعيط
*********
صباح يوم جديد صحيت تيا وقامت ولبست هدوم رياضه ونزلت كانو كلهم اتجمعو
تيا. صباح الخير
فاطمه. صباح الورد اي دا مش هتروحي الشغل ولا اي
تيا. لا ياطنط انا عندي اجازه اسبوعين
محمد. ياسلام علي الاخبار الحلوه يلا عشان تفضي بقا وتجهزي نفسك ياعروسه
تيا. عمو انا كنت عاوزه اكلمك في الموضوع ده بصراحه انا مش حابه اعمل فرح عشان بابا يعني لسه مكلمش حاجه وانتا عارف انتي لسه متأثره بفارقو فامعلش اعذرني مش هقدر اعمل فرح
فاطمه. ولا يهمك ياحبيبتي احنا هنعمل اشهار ونعمل حفله مابينا احنا كده
ميرال. صح ياتيا هو انتي بقا ظابط اي
تيا. رائد عمليات خاصه مكافحة المخدرات
انس. اوه بس دي خطر عليكي اوي
تيا. يعني هي فعلا خطر بس انا حابها اوي
ميرال.يعني انتي مبتخافيش خالص لو جرالك حاجه منهم
رد يامن وهو بيبصلها. ياشيخه حرام عليكي ده هما اكيد الي بياخافو منها دي واحده قادره
بصتلو هي ومدرتش عليه. بصي احنا بنكون سابينها علي ربنت بس بنكون كلنا امل ان احنا قدها
ميرال. حقيقي انتي جميله اوي
تيا. انتي الي جميله
انس. المهم انا عاوزك تعلمني اضرب نار عشان ورايا مسابقه ومش بعرف انشن صح ده لو مش هيضايقك طبعا
تيا. معنديش مانع طبعا اي وقت تحبو وهعلمك
فاطمه. كويس انك خدتي اجازه من ساعة ماجيتي وانا علي طول في شغل ومش عارفين اي حاجه عنك غير انك بنت صاحب محمد اومال مامتك فين ومعندكيش اخوات ولا اي
بس هنا وهي متحملتش واتجمعت الدموع في عينها.عن اذنكم ياجماعه هطلع اعمل رياضه شويه وقامت علي طول
محمد. ليه كده يافاطمه
ميرال. اي يابابا هو في اي
محمد. تيا كان عندها اخوات بنتين توأم وبعد خمس سنين امهم خدتهم وهجرت قلب عليهم الدنيا وملهمش اثر
سمع يامن حكايتها وبعيد عن اي حاجه بس هو حزن اي قد اي انها تبقا وحيده توجع
فاطمه. ياحبيبتي عشان كده ديما حياتها مختصره شغل ونوم وبس
محمد. يامن كل وتعالي عاوزك في المكتب
يامن. حاضر يابابا
يتبع