رواية ابويا جوزنى ظبوطه الفصل التانى 2 بقلم حنين هاني

 


 رواية ابويا جوزنى ظبوطه الفصل التانى 2 بقلم حنين هاني




تيا. صباح الخير 
محمد. صباح النور ياحبيبتي اي راحه فين عصبح كده مش تعودي بقا عشان تتعرفي علي جوزك
تيا بملل. جوزي اي ياعمو هو ده الي جوزتني ليه ده انا حاسه ان ميرال انشف منو ضحكو كلهم علي طريقها
يامن من وراها. مين ده يابت الي انشف من ميرال انتي اتجننتي
بصتلو بطرف عينها ورفعت حاجبها. الظاهر كده ياشاطر كلامي الي قولتهولك فوق مخدتش بالك منو بس هقولك تاني مش تيا الي يتقالها بت وقولتلك بلاش تلعب معايا بدل متحزن علي حالك عشان انتا مش ادي اشطا يا امور وبصت لبوه
يلا انا همشي بقا ياعمي عشان ورايا اجتماع مهم ومشيت
انس. اوبا ياجدع دي علمت عليك يامعلم
ابتسم محمد بخبث علي ابنو الي واقف وهيشيط
يامن. كلمه كمان يانس وهقسمك نصين
ميرال. بصراحه شخصيتها قويه اوي بس مزه 
يامن. قولت اخرسو ولا اقولكم انا سايب البيت وماشي وراح مشي وهو في شدة غضبو من تلك المغروره الي بتهدده هي فاكره نفسها مين اي يعني لو رائد شرطه 
فاطمه. هي دى تيا الي مكنتش بتتكلم مع حد
محمد. شوفتي عملت اي انا مغلطتش لما اخترتها وقولت دي الي هتظبط حياتو
حسام. يعني اقصدك يابابا ان يامن شخصيتو مهزوزه
محمد. مش كده بس شخصيتو متسالمه ديما بيعمل كل الي بيجي علي بالو فاكر انو طول  ماهو معاه فلوس يبقا كده هو مالك الدنيا وبصراحه كده انا عاوز اعلمو الادب عشان كده جوزتو تيا
انس. ده انتا دماغ ياحج
فاطمه. وتفتكر هما كده هيطولو مع بعض لا وكمان هيعدو في اوضه واحده 
حسام. حاسس ان كل يوم هنصحا علي خناقتهم سوا
ميرال. ياجماعه هي مش هتضيع وقت للكلام الفارغ ده هي هتتطردو علي طول وضحكو كلهم 
ركبت العربيه ومشيت  وبعد نص ساعه وصلت علي المديره مكان شغلها
تيا. صباح الخير يافندم 
اللوا. صباح الخير ياحبيبتي اخبارك ايه 
تيا. بخير الحمدلله طارق قالي حضرتك عاوزني قبل الاجتماع 
حسن. ايوه اعدي ياتيا طبعا انتي عارفه انا بحبك قد اي واني بعملك زي بنتي بالظبط 
تيا. ايوه طبعا خير يافندم في اي
حسن. بصي ياتيا العمليه الجايه دي صعبه اوي وبصراحه انا قلقان عليكي اوي من العمليه دي وعاوزك ترفضي وتسلميها لي شادي انتي من اكفأ الظباط عندي وبصراحه انا مش هينفع اتخلا عنك بالسهولة دي خصوصا ان العمليه بنسبة 90في الميه خطيره
تيا. طبعا انا مقدره خوفك عليا يافندم قد اي ودي حاجه بنسبالي احترمها جدا بس حضرتك عارف اني مش فارق معايا اي حاجه غير اني اوصل لهدفي واقبض علي الخلايا دي حضرتك عارف اني بقالي سنه شغاله عليها ومستينه اللحظه دي فا مش هقدر يكون قدامي الفرصه دي واسيبها وان شاءلله هنقبض عليهم كلهم وتتم المهمه بنجاح
حسن. كنت عارف انك هتعندي ومش هتستسلمي بسهوله يابنت فاروق
تيا. معلش يافندم سبني انول شرف المهمه دي وبالذات ان دي اكبر خيله 
حسن. ماشي ياتيا وانا واثق فيكي اتفضلي انتي علي الاجتماع وقامت خرجت
******
يامن. بقولك يابني مجوزني بنت صحبو
ثابت. وانتا هتعمل اي بقا
يامن. مش عارف انا بحب يسرا ومش هتتخلا عنها ابدا حته لو كلفني الامر اني اسبلهم البيت واعيش لوحدي 
ثابت. انتا اتجننت ياعم اي شغل العيال ده مينفعش طبعا انتا ناسي ان ابوك عندو الضغط اي عاوز بتموتو بايدك 
يامن. اومال انتا عاوزني اعمل اي اسيب يسرا تضيع من ايدي يعني
ثابت. انا من رأيي تحكي ليها عن الي حصل ويعني مثلا اتفق معاها انك ست شهور وهتطلقها عشان بس ترضي ابوك وبعدين تبقا تتجوزها
يامن. انتا شايف كده يعني 
ثابت. اه مفيش حل غير كده ويلا بقا هسيبك دلوقتي عشان ورايا مشوار 
يامن. رايح فين
ثابت. رايح لي حبيبتي عشان عزمها علي الغدا بعيد عنك واسترفد بيها شويه لوحدنا
يامن. ماتتلم ياحيوان انتا انا ناسي انتا بتتكلم عن مين
ثابت. لا مش ناسي اختك الي هي حبيبتي انا وخطيبتي انا وقريب هنتجوز وهنبقا مع بعض لوحدنا في بيت واحد وانتا ملكش دخل بينا
يامن. كلمه كمان وهتلاقي نفسك على الارض مش عارف تقول اه من كتر الوجع انا غلطان اني وافقت عليك انك تتخطب اختي
ثابت وهو ماشي. مش بمزاجك اختك دي بتاعتي انا لوحدي مش لحد غيري سلام ياصحبي 
يامن. اه يابن ماشي ياثابت ومسك فونو يرن علي يسرا
وبعد فتره كانت قدامي
يسرا. حمدالله على السلامة ياحبيبي وحشتني اوى 
يامن. وانتي كمان وحشتيني اوى 
يسرا. اي مالك ياحبيبي في اي قلقتني عليك
يامن. يسرا بصراحه في موضوع حصل وانا مش عارف اعمل اي وعاوزك تقفي معايا لغايت مالفتره دي تعدي علي خير 
يسرا. اي يا يامن قلقتني هو في اي
يامن. ابويا جوزني
يسرا بصدمه. ابوك جوزك؟ ده الي هو ازاي 
يامن. زي مابقولك كده كنت عملو توكيل قبل ماسافر عشان الشغل الي هنا رجعت لقيتو كاتب الكتاب علي بنت صحبو والفرح الاسبوع الجاي 
يسرا. نعم؟ كمان فرح؟ طب وانا 
يامن. يسرا انا بحبك انتي وعاوزك انتي مش عاوز حد تاني بس عاوزك تساعديني
يسرا. وانا اساعدك ازاي مش فاهمه اساعدك انك ازاي تتحبها منا مش فاهمه ازاي يعني انتا فاهم بتقولي اي
يامن. اهدي يايسرا اهدي ياحبيبتي وانا هفهمك بصي **************وساعتها هتجوزك علي طول 
يسرا. يعني هيبقا جواز علي ورق بس
يامن. ايوه بالظبط كده انا بحبك انتي وعاوزك انتي
يسرا. يامن انتا لو بعدت عني هيجرالي حاجه فكرت بس انك تبقا مع واحده غيري قتلتني
يامن. معلش ياحبيبتي فتره وهنعدي بيها سوا
**********
طارق. اي ياعروسه حاسس انك مش في المود النهارده ليه
تيا. بلا عروسه بلا زفت 
طارق. ليه بس ياتوتي دي وصية ابوكي هتعملي اي يعني 
تيا. لا ماهي متطلعتش وصيه ولا حاجه عمو عمل كده قال اي عشان خايف عليا من عيال اعمامي ان حد فيهم يعملي حاجه 
طارق. بتقولي اي وازاي الكلام ده وعرفتي امتا
تيا. زي مابقولك كده هو قالي بعد كتب الكتاب علي طول 
طارق. وانتي ناويه علي اي
تيا. مش عارفه ياطارق كل الي شاغل دماغي دلوقتي هي المهمه وبس اما اي حاجه تاني فا لا مش في دماغي 
طارق. امتا هتقتنعي انك بنت ولازم يكون ليكي حياه خاصه
تيا بوجع. طارق انتا عارف ااي فيها انا خلاص قفلت علي قلبي ومش هفتحو تاني مهما حصل مستحيل أمن لي راجل تاني بعد الي حصلي
طارق. انسي ياتيا انتي عارفه اني بحبك زي اختي بالظبط ويهمني مصلحتك
تيا بدموع. مش قادره ياطارق مش قادره كل منسا افتكر تاني كان لسه حصل امبارح مش من تلت سنين 
طارق.طيب خلاص اهدي انتي وبلا روحي واه صح انتي اجازه الاسبوعين الجايين
تيا. ماشي يلا باي وقامت خدت حاجاتها و ماشيه بالعربيه بتلف مخنوقه مش عاوزه تروح نفسها ترجع لحياتها الطبيعيه بس مش عارفه فضلت تلف لغايت ماتعبت وروحت كانت الساعه 11بليل
تيا. مساء الخير ياطنط
فاطمه. مساء الخير ياحبيبتي اتاخرتي كده ليه
تيا.الشغل هو الي اخرني
فاطمه. ماشي ياحبيبتي اطلعي غيري انتي عقبال ماهما ينزلو تكوني خلصتي عشان تتعشي
تيا. تسلمي ياطنط انا هطلع انام عشان تعبانه وطلعت ودخلت الاوضه واتصدمت لقت هدومها مرميه علي الارض وهدوم الميري بتاعتها وكل حاجتها دورت بعينها لقتو خارج من الحمام بصلها وراح اعد علي السرير 
تيا. مين الي رما هدومي كده مردش عليها وماسك فونو ولا اكانها بتتكلم
تيا بعصبيه. انتا الي عملت كده 
يامن ببرود. ايوه واتفضلي لمي حاجتك واطلعي بره اوضتي وقدامك خمس دقايق تكوني خلصتي 
واقفه ثاينه اتنين دقيقه وهوب مسكتو وعينو ماتشوف اله النور
كلهم تحت وفجأه
يامن بزعيق. الحقونييييي يابابا ابعدي عني 
سمعو صوتو طلعو كلهم علي الاوضه ودخلو واتصدمو من الي شافوه
يتبع


 
تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة