
رواية جوهرة المقنع الفصل السادس عشر 16
بقلم نجلاء فتحى
بعد زيارة المقدم ياسين لمكتب شداد ،أسرع فتوح للداخل وتوقف عندما شاور شداد لة ممنوع التحدث ثم جلس شداد على الكرسى الذى جلس علية ياسين وتفقد أطراف الطاولة الصغيرة. ثم تفقد أطراف مكتبة بأيدة وأبتسم بمكر فقد تأكد من شئ وجد جهاز تصنت تركة كما هو وشاور لأخوة يسكت ثم قال/ المقدم ياسين كان هنا وطالب ندور على أختة هى مع المقنع
فتوح فهم دماغ أخوة/ نلاقيه فين هو أحنا شمال ولا تبع المافيا
شداد وهو ينظر لجهاز التصنت بين أناملة/ الراجل عشمان فيا مهما كان القائد بتاعة أخويا
فتوح بمكر/ محدش يعرف شكل الزفت المقنع، ثم عمل لة حركة أعتذر وخاف من نظرة عين أخوة القاتلة علشان غلط فية
شداد بين أسنانة/ معرفش بقا روح على مكتبك وحاول دور على أخت الباشا خطوتة عزيزة عندنا برضو. ،،،،،، ثم فك الميكروفون وأعطاة لفتوح يضعة داخل الحمام الرجالى جنب السيفون،
على الجانب الأخر سمع ياسين الحديث وأحتار أكثر وبعد قليل سمع أصوات غريبة ومياة، ،حاول يضبط الجهاز اعتقد تلف ،،كيف دة كان شغال نفخ وتعصب وجواة شعور الشك يحوم حول شداد لأسف ياسين وشداد أذكياء
[[لكن فى النهاية مين ينتصر
الصراع الأن على أنثى معروفة لكن على حسب صلة القرابة النتيجة محسومة لمين،،،
ليست حرب على حبيبة يريد حبيبها تسكينها لقلبة بل حرب غير شرعية أساسها الأنانية والماضى هل ينجح ياسين ويحن لأختة التى تولى تربيتها لسنوات مثل ابنتة رغم تربية عنيفة شديدة، هل يزيل فكرة أن خطف أختة يتعامل كأنها قضية يحاول التخلص منها حتى يلمع أسمة فى سطور من ذهب فى الداخلية ويحصل على ترقية جديدة، ،حتى يثبت أن الذى فشل فية زمان أبوة ،قد فعلة هو الأن ، ،،
هل المقنع يرق لجوهرة وتقدر تشدة لعالمها ويتجاهل أخذ بثأر أبوة ويتجاهل عداوة أخوها ياسين الذى ينكش وراة. هل يقدر يحميها من شهواتة ونفسة المريضة ومن عالمة الخطر
عزيزى القارئ القمور رأيك يهمنى😘😘]]
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
____________
(أتى وقت الظهر )
((فى فيلا شداد ))
يتناول شداد طعامة بشهية وعيونة تتابع الفون فهو يراقب جوهرة فى غرفتها دون علمها ،،أصبحت أدمانة وفتوح أمامة يأكل أيضا
فتوح/ من أمتى بتاكل والتليفون فى إيدك
شداد/ خليك فى حالك يا ******
فتوح بلع ما تبقى فى جوفة/ شغل ولا فيلم من أياهم فرجنى
قلب شداد عيونة بضيق ،،فقال لة فتوح :- خلاص براحتك ،،ثم شرع فى تناول طعامة ،،،سمعوا الخادمة تمنع شخص
شداد بعصبية/ فى إييه بطفح يا بهاااااااايم
شريف بأنفعال/ الهانم مانعة دخولى دة بيتى
شداد بهدوء شاور للخادمة ترحل/أولآ محدش منعك بالتحديد ،،،،هى بتنفذ أوامرى دة وقت غدا مش ضيافة ،،،ثانيا مش بيتك دة بيتى بعرقى وشقايا لو تقصد دة بيت أبوك حضرتك واخد ورثك منة ،،،وأحب أفكرك هديتة وبنيتة من أول وجديد للقصر دة بذمتك الأول كان بيت دة وكر مُكنة يا جدع ولا نسيت بس برضو أنت أخويا مقدرش أكرشك من بيتى
أتعصب شريف/ بلااااااش شغل المقنع دة عليا ٠٠
اتنفض شداد وضرب الطاولة بكفوفة وقال ببركان/ أسمى شداد بية خااااااااف على نفسك منى الأسم التانى ميتقلش هناااااااا يا شرييييف ،،،سلاحك ومنصبك وصلة الدم بينا مش تحميك منى فوووووووق وأضبط معايااااااااااا أنا فى حالى وملتزم بالعهد بتاع أبونا كل مرة بتخلفة وساكت خلى بالك مليش طاقة
تراجع شريف فهو يعلم مدى وقوة غضب أخوة الصغير فقال/ بتعلى صوتك على أخوك الكبير
نفخ شداد/ عايز إيه
شريف/ ياسين
فتوح ببراءة / كان عندنا النهاردة فى الشركة و٠٠
ثم سكت من نظرة أخوة شداد القاتلة
شريف بربية/ عندك بيعمل إيه
شداد بهدوء رغم بركانة الداخلي/ تلميذك زرع ميكروفون فى مكتبى غبى دة أنا المقنع أسمى مش من فراغ زرعتهولة فى المكان إللى يليق بية،
شريف بربية/ فين
المقنع/ الكابنية
شريف بعدم فهم / إيه
فتوح بعدم أهتمام/ الحمام هههههه ،،تلميذك عمل كدة بأمر منك ،،،،
ثم قال بسخرية لازعة :' أخص على العشرة والأيام الأخ الكبير يدبر يقبض على أخوة لا لا
شريف بعصبية / أنت غبى يالاااااا أنت وهو شغلى أقبض على المقنع والحقيقة بنبهكم هو عمل كدة من ورايا
شداد / يوةةةةةةةةةة،،، ،، نفس الجملة سمعتها زمان لما أبو ياسين كان القائد بتاعك وضرب أبوك بالنار وقولت مكنتش عارف نوع المؤمرية وعمل من ورايا ،،ودلوقتى وأنت القائد تقول تلميذك عمل من وراك حاجة يبقا مش مسيطر على رجالتك يا سيادة اللوا أظاهر ياسين وأبوة أجمد منك العيب فيك
شريف بصراخ/ رجع البت لأخوها
شداد/ عارفة هويتى مينفعش
شريف/ سرقة البنك معتدش خف شغل شوية الداخلية طالبة التعاون مع ناس من برا يقبضوا عليك
شداد / يا راجل قولت هازز طولك على موضوع يستاهل وإيه الجديد هى أول مرة اقعد أتغدا الملوخية مليانة توم تطيرك للداخلية بتاعتك دى
شريف/ شوفت الفلاشة سحلت البت لية ملهاش ذنب
شداد تحول فى ثانية / عاااااارف بس أخوها إللى ينكش ورايا ،،،أبوها زمان ضرب نار على أبويا وعجزة سنين وعاش حى ومتسجل ميت عند الحكومة دة طااااار
شريف/ بلاش الغيرة والتار يعموك كلة راح
شداد/ أنت خايف على نفسك ،،فاهمك كويس
شريف نفخ/ مفيش فايدة فيك جاهل ،،،،،، لأخر مرة بقولك ياسين ذكى ومش سهل ونهايتك على إيدة يا مقنع أفتكر كلامى سلام
شداد ببرود/ وأنا مستنى. ثم تناول طعامة كأن شئ لم يحدث ،،لم يعلق فتوح فأخواتة مزاجهم متقلب وهذا عادى بينهم ،، ويعتبر هذا الشيجار خفيف هذة المرة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
مر شهر كامل تأكد شداد ياسين يراقبة وجند بعض من موظفين الشركة لحسابة ،،،تعامل شداد بدهاء وتعامل مع الأمر كأنة لم يعلم شئ لكن سوف يتفنن فى عقاب هؤلاء الموظفين فيما بعد. حتى تحركاتة الخارجية كان حريص جدآ
_________
نظر من شرفة غرفتة وجد سيارة بالقرب من منزلة أبتسم بمكر وقال :- ماشى يا ياسين حلو اللعب دة ،،،،ثم أرتدى الزى الخاص بالمقنع ودخل المطبخ ثم خرج من الشباك وقفز للحديقة الخلفية وتسلق على شجرة كبيرة كثيفة الفروع ومع أخر فرع ليها كان فى الفيلا الأخرى لجارة المهاجر ثم قفز فى الأرض وسار براحة حتى وصل للباب الخلفى لها تسلقة وقفز فى الشارع فهذا شارع جانبى شد غطاء سيارة ثم فتح بابها وجلس فى مقعد القيادة وأنطلق بيها للوكر الخاص بية ،،،أما رجالة ياسين ينتظرونة يخرج من باب قصرة حتى يراقبوا تحركاتة ،،
__________
وصل شداد الوكر وغير ملابسة لملابس عادية وصعد على عجالة لغرفة جوهرة ، فتح الفون وجدها تجلس على كرسى شاردة ،،أغلق التليفون ووضعة فى جيبة ثم فتح الباب من صدمتها لم تنخض جريت لة بلهفة لاحظها هو وتوقفت على أخر لحظة كعور إيدة بجوارة يود أخذها فى حضنة بعد غياب شهر
جوهرة بعتاب/ شهر مسألتش عليا
تجاهل هو كلامها/ عارفتى شهر أزاى
جريت جوهرة للتسريحة وأخرجت منديل ورقى فتحتة لكى يراة
هو بعدم فهم/ مش فاهم
جوهرة/ أول يوم ليا فى الاوضة كل يوم أقطع شعرة من شعرى والصبح كملوا ال٣٠ شعرة فهمت
هز رأسة لها / شكلك ذكية ،،،،بس بلاش تقربى لشعرك ولا تجى جنبة تانى
أبتسمت هى بكسوف
شداد/ ظهرك خف
جوهرة/ الحمد لله ممكن سؤال
شداد فتح باب الغرفة/ لا ،،ثم توقف على جملتها حين قالت:-تمشى وتسبنى، ،،
ألتف لها وجد علامات الحزن تترسم على وجهها أغلق الباب ثم جلس على حرف السرير وشاور لها تجلس بجوارة وجلست ،،
شداد/ كنت عايزة تقولى إيه
جوهرة/ خطفتني وكنت معاك ومع عمو فتوح وفجأة جبتنى هنا حبستنى مع الفيران والحشرات وبعديها سحلتنى وجبتنى هنا فى الأوضة محبوسة مش زعلانة كل دة لية علشان ياسين أخويا عايز يقبض عليك دة شغلة بلاش تأذية
،،
،سحق شداد أسنانة حتى سمعت هى صوتها ،،،أخوكى دة شيطان مش أنا ،،،،فاكرة لما قولتى بلاش ترجعنى لأهلى الفرصة ضاعت بقول الكلمة مرة واحدة ،،بعد إللى عاملة فيكى بتدافعى عنة ،وتهديدة ليكى خايفة علية
أمسكت إيدة بترجى ودموع/ ماما بتحبة لو جرالة حاجة ماما تموت لو عليا مش بحب الدنيا دى وحشة لو فى دنيا تانية كنت أختارت عشت فيها🥺 ،،،
شداد بترقب/ حصل إيه وأنت صغيرة تخليكى تقولى كلامك دة
جوهرة بلجلجة وخوف / لا لا مش عايزة أقول مش عايزة أفتكر خلاص بابا مات ماااات ،،و وياسين مش موجود انا معاك وبس
المقنع بلهفة/ لازم أعرف لازم ومنك أنتى
جوهرة / 😭😭😭😭😭😭😭
أبعد إيدها وخرج عندما شعر بضعفة أمامها يريد يمسح دموعها ويزيل ألامها النفسية التى لم يعرفها قبل ألامها الجسدية التى هو سببها ،،،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
فكر شداد فكرة تبعد شك ياسين عنة وهى السفر أتصل على شخص يحجز تذاكر الطيارة لشرم الشيخ وأتصل على فتوح بلغة
ثم رجع شداد قصرة كما خرج منة كأنة لم يخرج
_____________________
فى صباح اليوم التالى دخلت سيارة فتوح القصر وعند وصولها للبوابة الداخلية أنزل جوهرة وهى ترتدى فستان قصير وباروكة سمراء لأمان ودخلت بهو المنزل فرحت هى بسعادة وجودها هنا داخل القصر محبوسة إيضا لكن ليس فى غرفة واحدة بل مسموح التجول داخل الفيلا وهنا يعاملها بحنان كشداد بية راجل الأعمال المشهور أما الوكر يعاملها كمقنع وتخاف منة ، فقالت مش أعمل حاجة تدايقك خلينى هنا ،،،،بدون كلام أعطاها نظارة شمسية طبية تدارى عيونها البنى وتقدر ترى منها ثم أمسك إيدها مثل أبنتة الصغرى وقال مش عايز أسمع صوتك عايزك خرصة
هزت لة رأسها بالأيجاب،،،
فتوح/ شداد بية كلة تمام
ترجل شداد وجوهره لخارج الفيلا عن قصد حتى يراها جواسيس أخوها وركب سيارتة وفى طريقة للمطار أبتسم بمكر وخلفة سيارة المراقبة تبع ياسين ،،أعطى لها أوارق تمضى عليها وبالفعل مضت من غير متعرف دة إيه ثم أخرج الختم وختم أسمة شداد ، إيضا فهو لا يعرف يقرأ ولا يكتب أخذ الأوراق وطواها ثم وضعها فى جيبة بعد ما أرسل صورة لها لشخص ما على الواتس لتوثيقها ،،
وبعد وقت ركبوا الطائرة خافت لكنه أمسك إيدها يطمنها سندت رأسها على الشباك لم تعلم أين تذهب وكلمة مبروك التى سمعتها لهم من موظف بالمطار لم تهتم ،،،وعند وصولهم قرأت لافتة
فقالت:- شرم الشيخ أول مرة أزورها
شداد/ أسمك جوجو سامعة
جوهرة بتزمر/ مش حلو بحب أسمى
شداد/ انسية ،،،خليكى حلوة يا جوجو بتعرفى تتكلمي فرنساوى
جوهرة/ لا ،أنجليزي بس
شداد / أتكلمى أنجليزي كدة
جوهرة بثقة / ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
شداد بسخرية/ متأكدة أنجليزي شكلك تبقى خرصة كتير
سحبها لغرفة بسرير لم تعترض
_____________
(فى القاهرة)
ياسين بعصبية/ شرم الشيخ ،محدش بلغنى من الصبح لية
المجهول/ تليفون حضرتك مقفول
ياسين / شبكة اوووووف ،،أوصف البنت إللى معاة
مجهول/ قصيرة شوية وتخينة لابسة كعب وفستان قصير وشعر أسود دخلت مع فتوح بية القصر بالعربية وبعديها خرجت مع شداد بية وسافر بيها
ياسين بلهفة/ اوصف ملامح وش البنت
المجهول/ مش باينة من شعرها وطول الوقت شداد بية محاوط وسطها ومقربة منة بحماية فى العربية ذى متكون عشيقتة
أغلق ياسين الخط متعصب ومازال الشك يقوى ويزيد عن كل مرة أرسل رسالة للمجهول يسافر الأن شرم الشيخ وواحد ذى شداد أكيد ينزل فى فندق ***** الذى يعتبر من أفخم الفنادق هناك ،أتصل على الفندق وبالفعل وجد أسم شداد وأسم أنثى يقمون فى غرفة واحدة ،،،قرر السفر بنفسة لكن الموظف رفض أعطاء أى بيانات للبنت التى مع شداد فهذا خصوصية العملاء
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
[فى غرفة الفندق]
يجلس شداد على الأرض وساند ظهرة للحائط وغصب عنة لابس فنلة داخلية كت وبنطلون بيتى مريح ولولا جوهرة بدونهم أفضل ،،، وممدد رجلة التى عليها اللاب توب وبجوارة على الأرض طفاية على شكل كرستالة صناعية مليئة بطفى السجائر ،،،،
جوهرة/ هو انت تقعد هنا كتير
شداد بدون رفع رأسة ليها/ لية
جوهرة بلجلجة / عايزة شاور
شداد بملل/ حد منعك
جوهرة/ أنت ثم جريت وأستخبت وراء الستارة من نظرة عينة القاتلة
شداد بين أسنانة/ أطلعى يا جبانة يا أوزعة الحمام عندك وشنطتي فيها هدوم ليكى
جوهرة بشهقة/ هدومنا مع بعض
شداد بملل/ يولدوا مثلا ،،،كلمة تانية أرميكى من البلكونة مش ناقص صداع متعود على الهدوء
جوهرة/ اوووف رخم أأأقصد ممش أااانت ددددى دبانة
شداد/ أعديها بمزاجى ،،هوووش مش عارف أركز
جثت هى على ركبتها تبرطم وتقول بحنق شكل المقنع مقلب ،،،لم يسمعها هو ،،،
وفتحت الشنطة ونظرت لملابسة أتكسفت ،،ثم قالت:- مفيش هدوم
شداد/ أزاى فتوح محضرها وعمرة مغلط
جوهرة / ياربى هو شافهم
شداد/ شاف إيه
جوهرة/ ولا حاجة ،،طيب ينفع أشترى هدوم
ترجل هو ليها وبعصبية فتح الشنطة تحت رفضها وامسك ملابس خفيفة وقال:- دول إيه
جوهرة نظرت لأرض بخجل / مش بلبس دة عيب وانت مصمم ألبسهم مش كفاية إللى عليا وإللى قبلة أفهم بقا مينفعش ألبس لبس دة عيب بتكسف
شداد عجبة شكلها ونبرة صوتها الخجولة الفطرية / اللبس دة كل البنات بتلبسة
جوهرة/ هنا فى اماكن تانية عارفة أنا مش صغيرة بس بس أنا لا مش مرتاحة ،،، يالهوووى ،،، طول عمرى نفسى ألبس هدوم حلوة ذى البنات بدل هدوم تيتا دى ويوم م ألبس تكون قرف دة يع
أقترب وهى ترجع للخلف حتى أصتدم ظهرها بالحائط ،،شد هو الباروكة السمراء وحرر شعرها البرتقالى أنحنى ونظر لعيونها البنى المرتجفة بعد ما شال عنها النظارة الطبية وقال فى لحظة ضعف منة:- إللى عايزاة أنفذة الأن يا جوهرة أطلبى أنا خدامك ثم حول نظرة لشيفاها
يتبع