
رواية جوهرة المقنع الفصل السابع عشر 17
بقلم نجلاء فتحى
[فى غرفة الفندق]
يجلس شداد على الأرض وساند ظهرة للحائط وغصب عنة لابس فنلة داخلية كت وبنطلون بيتى مريح ولولا جوهرة بدونهم أفضل ،،، وممدد رجلة التى عليها اللاب توب وبجوارة على الأرض طفاية على شكل كرستالة صناعية مليئة بطفى السجائر ،،،،
جوهرة/ هو انت تقعد هنا كتير
شداد بدون رفع رأسة ليها/ لية
جوهرة بلجلجة / عايزة شاور
شداد بملل/ حد منعك
جوهرة/ أنت ،،ثم جريت وأستخبت وراء الستارة من نظرة عينة القاتلة
شداد بين أسنانة/ أطلعى يا جبانة يا أوزعة الحمام عندك وشنطتي فيها هدوم ليكى
جوهرة بشهقة/ هدومنا مع بعض
شداد بملل/ يولدوا مثلا ،،،كلمة تانية أرميكى من البلكونة مش ناقص صداع متعود على الهدوء
جوهرة/ اوووف رخم أأأقصد ممش أااانت ددددى دبانة
شداد/ أعديها بمزاجى ،،هوووش مش عارف أركز
جثت هى على ركبتها تبرطم وتقول بحنق شكل المقنع مقلب ،،،لم يسمعها هو ،،،
وفتحت الشنطة ونظرت لملابسة أتكسفت ،،ثم قالت:- مفيش هدوم
شداد/ أزاى فتوح محضرها وعمرة مغلط
جوهرة / ياربى هو شافهم
شداد/ شاف إيه
جوهرة/ ولا حاجة ،،طيب ينفع أشترى هدوم
ترجل هو ليها وبعصبية فتح الشنطة تحت رفضها وامسك ملابس خفيفة وقال:- دول إيه
جوهرة نظرت لأرض بخجل / مش بلبس دة عيب وانت مصمم ألبسهم مش كفاية إللى عليا وإللى قبلة أفهم بقا مينفعش ألبس لبس دة عيب بتكسف
شداد عجبة شكلها ونبرة صوتها الخجولة الفطرية / اللبس دة كل البنات بتلبسة
جوهرة/ هنا فى اماكن تانية عارفة أنا مش صغيرة بس بس أنا لا مش مرتاحة ،،، يالهوووى ،،، طول عمرى نفسى ألبس هدوم حلوة ذى البنات بدل هدوم تيتا دى ويوم م ألبس تكون قرف دة يع
أقترب وهى ترجع للخلف حتى أصتدم ظهرها بالحائط ،،شد هو الباروكة السمراء وحرر شعرها البرتقالى
أنحنى ونظر لعيونها البنى المرتجفة بعد ما شال عنها النظارة الطبية وقال فى لحظة ضعف منة:- إللى عايزاة أنفذة الأن يا جوهرة أطلبى أنا خدامك-إللى عايزاة أنفذة الان يا جوهرة ثم حول نظرة لشيفاها وأنحنى حتى تنفس أنفاسها البريئه، رجع لرشدة حين قالت هى :- مقرب منى لية يا عمو مش عارفة أتنفس ،هاتى نظارتى، ،،،أعطى هو لها ظهرة يحاول التحكم فى نفسة ويجمع شدات قوة المقنع التى أفسدتها تلك الجوهرة فشل تركها ودخل الحمام أخد شاور بملابسة وبكفوفة يضرب الحائط، ،،أستغل لا ترى من نظارتها تعتبر كفيفة ،خرج من الحمام وفتح الشنطة وأخذ ملابس ودخل الحمام وهى أمامة تراة شبورة غير واضحة ولم ترى وضعة الحرج ،،
أتى المساء تعتبر قضت اليوم بمفردها فهو تركها وعند رجوعه وجدها جالسة على الأرض بملابس السفر ،،
شداد/ قاعدة لية كدة
جوهرة كأنها وجدت منقذها جريت وواقفت أمامة تبكى وتترجاة ،،أمسك هو كتفها لكى تهدأ فقال:- بخاف لوحدى المكان غريب عليا ، عايزة أدخل الحمام وخايفة
شداد/ الحمام منور مش تحت السلم علشان تخافى
جوهرة/ بخاااف دة كبير وكلة مريات مسكونة بالعفاريت ماما قالت كدة🥺🥺هوووووش
شداد بعدم فهم/ أدخلى أنا موجود
جريت جوهرة للحمام وقالت :- أسيب الباب مفتوح أوعا تبص عليا عيب
شداد مسح وشة بغضب/ أبص على طفلة مفكيش حاجة تشد شداد أصلا
نظرت هى لأرض بحزن وقالت:- خلقة ربنا خلقنى كدة بقا ،،، ثم دخلت الحمام،،،،،لمس حزنها وأقنع نفسة لم يخطأ ،،،فى نفس الوقت خرج للشرفة يهاتف شخص ما ،، خرجت جوهرة من الحمام مرتاحة لم تجد شداد أدايقت وقالت:- كدب عليا وخرج ،،فتحت الباب حين طرق وجدت النادل يدفع عربة خشب عليها أكل ومشروب ثم رحل ،،،أدخلتها هى لفت نظرها إناء من الأستلس بية زجاجة زجاج وسط ثلج أمسكتها وقالت:- شكلها غريب هههههه ممكن عصير الفنادق كدة حاولت تفتحها معرفتش جلست فى الأرض مربعة بعد ما أخذت مفاتيح شداد وبدأت تحاول تفتح بيها الأزازة وفتحتها وطار الجزء الفلين وقبل خروج الصودا ويبهدل المكان شربتة جوهرة رغم مرارتة،،،،،
سقطت منها الزجاجة فارغة وفتحت باب الغرفة وخرجت ،،أنتبة هو على هذا الصوت دخل الغرفة فهو كان فى البلكونة ندة على جوهرة لا توجد أخرج اللاب توب وفتحة فهو وضع كاميرا داخل غرفة الفندق كما متعود وشافها أغلق الجهاز وأنطلق يبحث عنها غضبان لم يجدها ،توجة للرسبشن وقال مواصفاتها للموظف لم يتعرف عليها خرج لخارج الفندق على الشاطى وجدها بصعوبة تسير على الشاطى بدون حذاء أخذ نفس براحة وعند الاقتراب منها لمح شابين يسرون خلفها وسمع لفظهم بمعاكسات خادشة للحياء لها شعر ببركان داخلى يخترقة وبسرعة البرق جذبها لخلف ظهرة بحماية ونظر للشاب نظرة قاتلة ثم أبتسم بمكر حين فروا هاربين منه
شداد/ نزلتي لية من الأوضة لوحدك
جوهرة بأثر سُكر / مش عارفة ،،، مش عارفة أرجع للغرفة،، عمو تعبانة عايزة أرجع 🤢🤮 دماغى تقيلة
شداد/ حد قالك تشربى فودكا مستوردة يا أوزعة
جوهرة/ يعنى إيه
شداد/ خمرة
جوهرة بربشت بعيونها وترنحت / مشربتش حاجة ،ثم تقيأت
أسندها حتى أنتهت وأفرغت معدتها ثم ذهب بيها للبحر حتى تفوق أمسكت فية حين لمس جسدها المياة، ،، سحبها لنقطة بعيدة عن الشاطئ نقطة تحتاج لسباح ماهر او غواص لو لازم الأمر ،،المسكينة لم تجيد السباحة تعلقت فى رقبتة بزراعيها ولف هو رجليها حوالين خصرة وأصبح يغطس ويطفو بيها وهى تشهق وتصرخ حتى تأكد من إيقاظ عقلها
جوهرة/ عمو خايفة معرفش أعوم جيت أزاى هنا
شداد بهيام / مش مهم ،،،،معايا متخافيش تعرفى شعرك حلو بالماية ،يهبل ،،ولونة زاد حلاوة
جوهرة مش مركزة معاه أصلا خايفة من الماية ،،،،الموجة تلطمها تخاف أكثر وتلتصق بشداد أكثر وهو مثل الشجرة وسط المياة ثابت لم يتأثر بشئ وداخليا منهار يريد تذوق هذة الجوهرة يشتهيها فى هذا الوضع لكنها صغيرة وهو أخذ عهد البنات الصغار لم يقرب منهم يعلم أى حركة منها الأن تثيرة لكنها حركات بريئة منها غير مقصودة ،يعلم نقائها لا يريد يلوثها أنتبة على جملتها رجليها التى تحاوط خصره وجعتها
شداد/رجع بيها للشاطى وهى مكسوفة وتنزل فستانها القصير الذى صعد لأعلى وأصبح ملتصق عليها فقالت:' بص بعيد عيب
شداد أبتسم ابتسامة رجولية لا تليق إلا بية ونادرآ ظهورها ،،،،،، ثم جذبها لحضنة وهى تنظر لأرض رفع زقنها يجبرها تنظر لة ثم أبتعد وأعطى لها ظهرة هذة الجوهرة مفعولها كسحر علية ،،،اعتقدت هى زعل منها وحزنت فهى لم تعلم كيف خرجت وأصبحت فى المياة لم تتذكر شئ ،،أتى أتصال لشداد
اللواء شريف/ أنت فين
شداد بملل/ شرم
اللوا بعصبية/ جرا فى مخك حاجة البت معاك صح أخوها فى الطريق ليك مسكت الواد إللى طبع صورة ليك ياسين حطك تحت عينة
شداد بسخرية / مبروك الترقية ،،،ومالة يجى وينور وبالمرة يجيب معاة بوكسرات مدندشة ومكياج فى حفلة عايزين النوع بتاعة مزاجهم
شريف/ مبهزرش الواد ناوى على الشر أهرب
شداد بجحيم/ من أمتى المقنع يهرب معنديش إللى أهرب منه
شريف/ أختة معاك وإللى حصل لمريم أختة الكبيرة
شداد/ مريم أنت ضيعتها مش أنا حاولت أقرب منها مقدرتش أول مرة وكنت عيل لسة ١٥ سنة ،،،، وبنى أدم معرفش بتنسى لية أنك نجس يا سيادة اللوا ونسوانجى وبت**** معاهم
هههههههههه متقلش أخويا ،،مش حاسك بكدة أزاى بتنبهنى وفى نفس الوقت بتخطط للقبض عليا ياراجل فلوسى مأمناك سلام أصل ورايا مجهود جسدى والبنت أخت الضابط دى مش راحمها تستحق أتمتع بيها بكل الأوضاع الحرام قبل الحلال مزاج بقااااااااا
اللواء برغبة/ حلوة عايزها
شداد بغيرة/ سلام
ثم أتصل على شخص وعلى الفور أمسك إيد جوهرة وترجل لمكان على الشاطى وصعدوا على يخت أشغلة وانطلق وسط البحر
جوهرة/وقفت لية توهنا مش شايفة الشاطئ السمك ياكُلنا عاااااااااا
شداد/ أهدى بقاااااا،،،أوووف بطلى خيالك دة
جوهرة/ عايزة أرجع خايفة 😭😭😭
شعر شداد بالشفقة عليها جذبها لحضنة وجلس بيها فى أرضية اليخت فى جزء ظل بعيد عن أشاعة الشمس حتى هدأت من حنانة عليها
اتسعت عينها حين وجدت مروحية هليكوبتر تقترب من سطح اليخت وينزل منها سلم خشبى بحبل وشخص أصبح أمامها هاجت أكثر وقالت:- حرامية أعمل حاجة لم تكمل لحظات حتى شعرت بشئ يوضع على أنفاسها من شخص مجهول وعينها شافت شداد ثابت لم يتحرك وغابت عن الدنيا ،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
رجع شداد لغرفة الفندق لكنة شم رائحة برفان غريبة على الفور ألتقط جهاز اللاب توب وفتحة على الكاميرا التى دائما يضعها فى اى مكان وجد ياسين اقتحم غرفتة فى غيابة وعبث فى متعلقاتة لكن لا يجد شئ ،،أغلق شداد الجهاز وتعصب وهذا يدل أن ياسين متأكد هو المقنع ويحاول يوقعة أبتسم بمكر فالمقنع ليس بهذة السذاجة ليترك خلفة دليل ،،،دخل الحمام يحاول يستجم بشاور بارد تطفى غضبة حتى يهدآ
_________
يسير شداد محاوط زينات وهى فرحانة لأنة أتصل عليها تحضر يريدها وهى تنفذ ما يطلبه منها بسبب عشقها لة ،وجد ياسين فى وشة تجاهلة
ياسين بصوت عالى / شداد بية شداد بية
ألتف لة شداد وصافحة ببرود/ بتعمل إيه هنا
ياسين بكذب/ أجازة يومين
شداد بمراوغة/ أول مرة أعرف حياتكم فيها وقت لأجازة
ياسين/ أكيد بنفصل شوية عن الشغل حضرتك هنا شغل ولا فسحة
شداد جذب زينات لية/ شايف إيه فسحة ودلع طبعآ
نظر ياسين لزينات يقيمها وقال:- أمال فين الأجنبية أم شعر برتقانى
شداد بثبات/ سافرت بلدها دة كانت ضيفة علقت معاك لية ليك فيهم أجبها
ياسين/ لا،،مليش فى الشمال،،، غريبة سافرت، ،حضرتك قولت تتجوزها
شداد/ ماهو إللى عايزة خدة من غير جواز طلعت سهلة عند أذنك
ياسين/ كدة بتبوظ سمعة الرجالة عندنا نخلف العهود
ألتف شداد ونظر لة نظرة ذات معنى/ أم شعر برتقانى معايا بمزاجها ثم كمل طريقة
ياسين تعصب لم يفهم معنى كلامة ،،
زينات بغل / مكنتش أعرف ليك فى الحلال و عايز تتجوز البت الحلوة،،، سبتها تسافر لية أمال أتصلت عليا أجى لية
شداد بين أسنانة/ دماغى مش رايقة لشغل النسوان دة مش عايزة أرجعى
زينات بلجلجة/ حقك عليا يا حبيبى مقصدش ،أنت عارف بحبك قد إيه وطبعك متحملاة صحيح كل مرة تقرب منى فيها روحى بتطلع واوقات بروح المستشفى ورغم كدة بعمل إللى تطلبة منى ومستحملاة عايزة أتجوزك يا شداد
شداد/جواز أحنا بعمل من غير جواز وأنتى قصاد مزاجى بتخدى فلوس وعايشين ميت فل و١٤ ،،،شيل الفكرة دى من راسك أنا مش بتاع جواز ومش بحبة
زينات/ طب نكتب ورقتين عرفى
شداد/ وحيات أمك مراهقين احنا ،،، عمرى فى حياتى مكتبت الورقة دى
زينات بترجى/ بحبك وعايزة أكون جنبك
شداد/ خلى علاقتنا كدة وإللى عايزاة خدية
زينات بعصبية/ قرفت من نفسى ،،خلى بينا أى أرتباط ومحدش يعرف ثم جلست فى الأرض تقبل قدمة وتترجاة وتبكى :- أكتب عليا وخلينى أخلف منك ومش تشوف وشى العمر كلة مش طمعانة فى فلوسك طمعانة فى حتة منك جوايا
شداد بأهانة/ يوم ما أزرع أبنى أزرعة فى أرض ثابتة أرض نظيفة ليها أصل ،أرض أول واحد يستعملها أناااااااا،،،،،،،، مش أرض تعبانة من الدوس فيها أرض ملوثة ملهاش أصل ،،فاكرانى عبيط بريالة يا بت دة أنتى نمتي مع أخويا ورجالة قبلى وبعدى كتييييير وانا مقبلش أم أبنى واحدة سقطت ٦ مرات قبل كدة ولا فاكرانى نايم على ودانى
زينات بلجلجة/عارفت منين ،، مستحيل أحتفظ بالحمل مكنتش عارفة مين ابوهم وأنت عارف شغلنتى إللى تخلف سوقها بيقف
شداد/ أشمعنا المرادي عايزة تخلفى منى
زينات بصدق / أنت الراجل الوحيد اللي حبيتة
نفخ شداد / كأن كلامنا محصلش عايزة تعيشى معايا على كدة تمام ، مش عايزة غورى فى ستين داهية وبرضو إللى فى رأسك مفيش
زينات بتفكير / خلاص كأنى مقلتش حاجة خلينا كدة ،،ثم تعلقت فى رقبتة لكى تراضية وقالت:- تعال نطلع الأوضة وأراضيك يا روحى
ألقى شداد السيجارة قبل أنتهائها وقال:- لازم أربيكى على طولت لسانك من شوية
بلعت هى ريقها وفهمت ماذا يفعل معها فهو سادى فقالت:- وأنا تحت أمر سيدى وفاهمة طبعة وأنا غلطت ولازم أتعاقب ثم عملت لة حركة الولاء والطاعة
شعر شداد من كلامها بنشوة و رغبة قوية ثم دفعها أمامة وذهبوا لغرفتهم فتح شنطتة وأخرج شنطة بيها أدوات خاصة تعرفت عليها زينات وابتسمت برعب فهى أستعملت أدواتها من قبل وتعلم بعدها ما تعانية من ألام لكنها سوف تتحمل مثل كل مرة 🥺🥺
شداد أمسك كرباج جلد وقال:- جاهزة
زينات🥺/ جاهزة يا سيدى
[ملحوظة زينات لم تعلم أن شداد هو المقنع هى تتعامل معاة على أساس شداد بية راجل الأعمال المشهور فقط لأسف تحبة بشدة ]
_____________
( فى المستشفى )
الخالة / لازم تاكلى
ام جوهرة/ مليش نفس
عُدى/ عايز أطمنك يا خالتى جوهرة فى رقبتى ولما ترجع بالسلامة أتجوزها
أم عُدى نظرت لأبنها بغل معترضة
أم جوهرة/ بجد يا أبنى ممكن الزفت قرب منها وضيعها أكيد غصب عنها
عُدى/ حضرتك عارفة بحبها وهو خطفها يوم كتب كتابنا كانت زمانها فى بيتى المهم تتغذى خليكى تخرجى من هنا
أم جوهرة/ وشى منك فى الأرض ياسين طردكم ورغم كدة واقفين معايا
أم عُدى بين أسنانها/ دة أنتى أختى الوحيدة
عُدى/ أجيب المأذون وأكتب عليها غيابى
أم جوهرة/ بلاش أخوها مش موجود ولا هى
أم عُدى/ أيوة صح خليها لما جوهرة تظهر ثم نظرت لابنها ينهى الموضوع
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______________
(فى صباح اليوم التالى )
تألمت زينات مما فعلة معها شداد أمس خرجت من الحمام وهى تلف على نفسها البرنس ثم أخرجت من شنطتها كريم مسكن للكدمات والألم وبدأت تدهن جسدها وهى تنظر للذى نائم ليس على بالة شئ نائم بكل راحة وسكون ثم نظرت للأشياء الذى أستعملها معها وبثقت عليها ثم بكت فى صمت على حالها وتمنت تكون غالية وبنت أصول حتى تلفت انتباهة فكلامة أهانها،،،،،،
لحظة صمت لماذا قبلت بهذا الذل سواء منه أو غيرة من أجل المال ماذا فعل لها المال حين سيطر عليها الحب تعذبت وتهانت من محبوبها ،،،،
حاولت تصحية شهقت حين لمحت فى عيونة نظرة حنونة جديدة نظرة لم يفهمها غير العشاق ،،،، وشدها للسرير واعتلاها وبدأ يتغزل فيها وهذا غير طبعة
زينات بدموع/ معرفش جواك حنان يا شداد كدة مش مصدقة أنت إللى كنت معايا أمبارح خالط الألم بالشهوة
أنتبة لها وأبتعد كأن عقرب لدعة ونفسة يعلو ويهبط مش عارف يرد عليها فقد زارتة جوهرتة فى حلمة ولم يتحكم فى نفسة وقتها وأخطلط الحلم مع الواقع وقرب لزينات بطريقة حنونة فقال :- خبتى ولا إيه هو أنا بتاع حنية
زينات بهيام/ لا حنين مدام فيك الحنان اتعالج من طبعك دة
تعصب عليها وأخرج شحنة غضبة عليها عن طريق الصفعات، ،، والسبب الرئيسى كيف قرب لجوهرة بهذا الشكل فى الحلم هى كانت مستسلمه بين إيدة طمعآ فى المزيد يعلم هى نقية يعلم مجرد حلم تبلور لمزاجة ،،لم يهتم لتلك المسكينة زينات التى أدممها وترك الغرفة ورحل ،،،،
اتصلت زينات على فتوح منهارة
فتوح/ أزاى فى شرم أنتى أنتى لوحدك مشفتيش حد تانى
زينات/ حد زى مين مفيش غيرى مع أخوك ،،أخوك بهدلنى
فتوح/ضربك
زينات/ أيوة ضربنى دلوقتى من غير ذنب
_______
فتوح/ ازاى ضربك أحكيلى أنتى موجودة معاة من أمبارح
زينات/ إللى حصل أمبارح مش يتحسب بهدلنى ومتعوده علية منه فهمت
فتوح/ أيوة
زينات/ بدأت تحكى لية ما حدث وهى منهارة وهو لم يطيب خاطرها بالعكس شجعها تبعد عن أخوة أتهمتة هى يريد أبعادها عنة لكن فى حقيقة الأمر يخشى عليها فأخوة فى مرة ممكن تفقد هى حياتها مثل الأخريات
،،، وبعد أغلاق الخط أندهش أين جوهرة!!!!
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
طرق ياسين غرفة شداد فى الفندق
يتبع
بقلم نجلاءفتحى عاشقة الكلمات
جوهرة المقنع