
رواية جوهرة المقنع الفصل الثامن عشر 18
بقلم نجلاء فتحى
طرق ياسين غرفة شداد فتحت لة زينات منهارة
دخل هو وأغلق الباب
زينات / أنت مين أطلع برا شداد بية لو عرف بوجودك فيها موتى
ياسين/ متخافيش عايز اعمل معاكى إتفاق
زينات / تعرفنى منين
ياسين/ أعرفك كويس ، زينات ملكيش ملف فى الحكومة،،، بتحب شداد وهو لا سأل فيها ،أجهضت ست مرات شغالة فى أكمل ولا أسكت
زينات/ كفاية يا بية حضرتك مين
ياسين / مش مهم أنا مين ،،المهم ساعديني
زينات/ المقابل
ياسين بكذب / أساعدك تتجوزى شداد
زينات/ مستحيل
ياسين بكذب/ شداد صاحبى
زينات بلجلجة/ أول مرة أشوفك والمطلوب
ياسين/ تراقبى شداد وتكونى ذى ظلة وتبلغينى تحركاتة
زينات بربية/ أنت ضابط مش صاحبة
ياسين / أيوة ضابط وتساعدينى غصب عنك
زينات بخوف/مليش فية شداد يقتلنى
ياسين/ ساعديني شاكك هو المقنع
زينات بتفكير / مستحيل المقنع دة مجرم وشداد مش كدة دة راجل أعمال وأخوة لواء شرطة كبير
ياسين/ مجرد شك أخدمى بلدك
زينات بسخرية/ بلدى ولا أنت تنفعونى وشداد مخلص عليا سبنى فى حالى يا بية أنا بحب شداد ولا يمكن أسلمة ليك ولا لغيرك
جذبها ياسين من شعرها وقربها لية وقال بين أسنانة/ نَسيتى نفسك يا بنت ****** واقف بتحايل عليكى دة أنت شمال يا ********
زينات بحزن/ أيوة شمال ،،،،،،،،، شماااال وقلبى بيدق بشداد مش ذنبي ، أطلع برا بدل مقولة وجودك هنا ،،،،،،،
تركها ياسين ورحل وهو غضبان ،،،أما هى أغلقت الباب وجلست على الأرض تلطم على كم الإهانة التى تتعرض لها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
يجلس شداد فى بار الفندق كأس يجر كأس مع سيجارة ممنوعات يفكر فى حلمة مع جوهرة وهذا يزيدة سكر أكثر وأكثر ويتجرع المزيد من الكحوليات ،،لمح فتاة شعرها برتقالي ذهب ليها يترنح وأمسك معصمها ، ألتفت هى لة لم يجدها جوهرة ترك المكان كلة وذهب على الشاطئ وتذكر وهى معاة فى المياة ذاد جنونة أكثر ألقى بجسدة على رمال الشاطئ يحاول يهدأ أتى لة أتصال من شخص مجهول جعل القلق ينهش قلبة داخليآ
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
فى الصباح
يتعامل شداد بهيبتة وجبروتة ومازالت زينات معة ولم تبلغة بوجود الضابط أمس لكنة عرف من خلال كاميرا 📸 الغرفة ولم يتكلم
______
زينات/ من أمبارح مش عايز تبص فى وشى حتى دة حرمتنى منه
شداد/ مبتزهقيش لازم تفهمي أحنا ننفع نكون فى سرير واحد و***** ومننفعش نتجوز ونكون أسرة
بلعت هى ريقها وقالت بذل/ إللى تشوفة المهم أكون جنبك وخلاص، ،،، طبطب هو على ظهرها وقال:- شاطرة بحب كلمة حاضر ثم نظر ليها بتمعن وقال:- عارفة لو بتسلمينى لحد أو تبعينى أعمل فيكى إيه أرميكى للكلاب بتوعى ياكلوكى مش رجال دول كلاب بجد سعرانة، ،،، بلعت هى ريقها وقالت :- مستحيل أبيعك مش خوف منك لا علشان بحبك
شداد/ دة إللى نفعك،،، ثم أبتعد
زينات لنفسها/ معقول عرف الضابط كان هنا ،،،،عرف منين مكنش موجود. نفسى أفهم بتعرف كل حاجة أزاى ،،،معقول شك فيا هو ميقولش الكلام دة هزار دة مجنون وياكلنى للكلاب أحسن حاجة خلينى فى حالى المهم جنبة وبرضو لازم أخلف منك يا شداد علشان تتجوزنى
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______________
اللواء شريف / يعنى إيه مسافر
ياسين/ فى شرم بتفسح
اللواء شريف/ هههههههه جديدة أرجع فورا المقنع عمل بلوة تانية
ياسين بأهتمام/ عمل إيه
اللواء شريف بكذب / فجر عربية،لازم تحقق فى القضية
ياسين بغيظ/ مفيش غيرى
اللواء/ نفذ الأمر وأحضر حالآ
ياسين بين أسنانة/ حاضر ثم أغلق الخط وقال لنفسة:- أزاى عمل كدة وانا شاكك شداد هو المقنع لا فى حاجة غلط ،،،جوايا شعور يحوم حول شداد أشمعنا هو بالذات أوووووف،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
أتت لشداد رسالة نصية من أخوة
[[ خلى بالك ياسين بيدور وراك ،ضحكت علية علشان يرجع القاهرة كفاية لحد كدة ورجع أختة ]]،،،أغلق شداد الهاتف ووضعة فى جيبة بسخرية وقال:- حنين يا شريف وأنت أبن ******* مصلحنجى
_____________
【فى بيت عُدى】
حرام عليك يا أبنى هامل حالك ونفسك وشغلك
عُدى/كويس
الأم بحدة/أنت كدة كويس ،،،دقنك الطويلة ،عينك إللى شبة المدمنين من قلة الأكل وشغلك بقالك كتير متعرفش عنة حاجة
بتجرى وراء سراب إذا كان أخوها مش عرف ليها طريق جرة
عُدى بحدة/ لأخر نفس أدور عليها كنت كتبت عليها وخلاص
الأم/ أووووف ،، يا ابنى كفاية وقف حالك دة أنت أبنى الوحيد تتجوز واحدة غايبة عن بيتها أزيد من شهور بدعى الله تموت بدل الفضيحة
عُدى بصدمة/ روحى فيها وبتدعى عليها
الأم/ عُدى عُدى أستنا رايح فين خلاص مش أتكلم فى الموضوع دة أستناااااااااا يا بنى ،،،، يانى على حظى فى الدنيا
___________
(مر أسبوعين على هذة الأحداث)
وصل شداد لشركتة وخلفة فتوح يحمل شنطة أخوة ،دخل مكتبة وجلس على كرسى مكتبة وفتح فتوح ملفات يتناقشون فى شغلهم كرجال أعمال دخلت سكرتيرة وأحضرت لشداد قهوتة وهى تتغندر أمامة مما جعلة يطردها بطريقة مهينة
فتوح/ البت دى بترفضها لية جسم ناااااار أخخخخخ
شداد/ هنا شغل لو قربت منها كيانا يضيع ،،الشغل دة يحمى المقنع بنت ال***** مزقوقة عليا من ياسين
فتوح/ أطردها
شداد/ لا ليها روقة بس أفضى
فتوح/ عارفت تبع مين
شداد/ أكيد يا غبى بقولك ياسين جندها لحسابة
فتوح/ دماغك كبيرة استاااااذ ثم غمز لية
أبتسم شداد بفخر قطع كلامة أتصال وبعدة أمر فتوح بتجهيز طيارتة الخاصة لسفر إيطاليا حالآ بعد ساعتين ،، على الفور أنطلق فتوح للفيلا لتجهيز طائرة أخوة الخاصة على سطح القصر
أما هو بدأ ينهى عملة لم يعلم مدة سفرة قد تطول
___________
ساعات قليلة وهبطت طائرة شداد فى حديقة قصر فخم فى إيطاليا ترجل منها ،،أستقبلة فلوريد أستقبال بصدر رحب
شداد بلهفة/ فين
فلوريد بأبتسامة/ أهدأ أنها بخير
شداد/ بخير أزاى والدكتور كان عندها
فلوريد/ رافضة الحياة هنا الأمر ليس سهل عليها تعتقد مخطوفة
مسح شداد وشة بغضب/دماغها نشفة اوضتها فين
فلوريد/ كم أمرت فى غرفتك الخاصة
أنطلق شداد لداخل القصر ومنها لغرفتها ،،فتح الباب برفق وجدها تجلس فى منتصف السرير وضمة رجليها لصدرها وشعرها البرتقالى الكثيف يغطيها دخل وأغلق الباب برفق وواقف أمام السرير وقال :- جوهرة،،،،، رفعت نظرها لية ثم أنطلقت لحضنة أستقبلها ولف رجليها حوالين خصرة وطبطب على ظهرها بحنان :' أهدى معاكى خلاص
جوهرة ببكاء/ كنت فين كل دة،، سبتهم يخدونى ليييية خايفة 😭
كلامها ألمة فقال:- هنا أمان ليكى
جوهرة بأعتراض/ خلينى معاك
سند ظهرها للحائط ومازال على وضعهم وأبعد شعرها من على وشها وتشرب ملامحها الباهتة/ مش بتاكلى لية ينفع وزنك ينزل
جوهرة/ أنت رجعت وحاربت الأشرار علشانى كنت متأكدة
ضيق هو عينة/ أشرار إيه الناس دول تبعى والقصر دة بتاعى محدش يقدر ياخد حاجة من المقنع غصب أنتى هنا بمزاجى
أتسعت عينها وقالت بصراخ / ليييييييية تعععععمل كددددددة ثم أنكمشت على نفسها من نظرة
عينة القاتلة وقالت بتردد:- زعلانة منك
شداد أنزلها على الأرض برفق وفى لمح البصر أمسك شعرها بقوة ولفة على كف إيدة وقال بنبرة صوت تشبة بفحيح الأفعى،صوتك عالى عليا ولا متهيألي، ،،،
جوهرة بألم ممزوج بخوف/ لا لا متهيألك، ،أةةةة شعرى ،عمو شعرى 🥺🥺🥺
حررة هو وقال بهدوء:- بلاش تعصبينى غضبى وحش قدامك ١٠ دقايق تاخدى شاور وتكونى على السفرة تحت
، ألتف قبل خروجة ليها حين قالت :- تقعد معايا هنا ،،،،،نظر لها بتمعن ولم يرد وتركها ،،،،،وكالعادة أبتسم براحة حين سمع أعتراضها بالداخل ،، ذهب لفرويد صاحبة الإيطالي الذى يعشق اللهجة المصرية حتى أتقنها و الزراع الأيمن للمقنع فى إيطاليا
________
فلوريد/ الخبر تسرب للمافيا
شداد/ خبر إيه
فلوريد/ هذة الفتاة التى بحوزتك يقولون فتاتك ،،عشيقتك ،، غير ذلك لتخلصت منها مثل الأخريات
شداد سحق أسنانة بغيط/ مين سرب الخبر الطيارة جات من نصف الماية للقصر هنا
فلوريد بحيرة/ لم أعلم، لذلك فى خطر على حياتها يا صديقى ،،،،هل أنت عاشق هذة الفتاة ؟؟؟
شداد/ مستحيل أنت عارف التار هى بتدفع تمن أبوها وأخوها
فلوريد/ احذر صديقى أخشى عليك تنهى هذة الصغيرة حياة المقنع ،،المافيا أرسلوا لى خطاب ترجع الفتاة لأخوها حتى تبعد عنك الشبهات
شداد/ عارف بعمل إيه
فلوريد/ أخشى عليك منهم ،،لا يمزحون
أبتسم شداد بمكر/ خايفين على نفسهم لو وقعت ،،،طمنهم،،،،، البنت دى ساذجة مفيش خوف منها لو عايزة ترجع لأهلها كانت رجعت هى معايا بمزاجها
فلوريد بصدمة/ كيف، غير معقول ،،،،معنى هذا هى بمكانة عشيقة
شداد/ جوهرة مش عشيقة ولا يمكن تكون كدة أقصد أقصد دى عيلة صغيرة من الأخر جهز الأكل جعان
فلوريد بحيرة / أوامر المقنع
_______
أتت جوهرة وهى ترتدى فستان قصير لبعد ركبتها ونصف كم وعلى شعرها من الأمام طوق فيونكة وشعرها حر منظرها طفولى برئ ،،
جوهرة بكسوف/ بلاش البصة دى بتكسف
شداد انحنى ليها وقال بجوار أذنها/ عارفة نفسى أعمل إيه دلوقتى ثم زام من شدة تأثرها علية
جوهرة بسذاجة/ معرفش
كتم غضبة من تلك الحمقاء وقال بكذب / تتفسحى معايا ،،عقد حاجبة بعدم فهم:' أنتى مالك متنحة لية
جوهرة/ أتفسح أنا وأنتى لوحدنا
من غير ياسين ولا ماما يعرفوا يالهووووى
شداد عقد بين حاجبة/ عبيطة أنتى دة من أول يوم معايا وتنامى جنبى ومن شوية فى حضنى
نظرت هى لأرض بكسوف وحزن ،،، فقال هو :- أنتى معايا بلاش كسوف علشان معرفهوش ،،ولا حزن ،مش عايزة تخرجى بلاش ثم تركها ،،،،،،،جريت هى وراة وامسكت إيدة وقالت:- موافقة وعايزة عصير قصب
شداد/ عصير قصب هنا فى إيطاليا طب أزاى
جوهرة بصدمة / إيطاليااااااااا
شداد/ كنتى فاكرة نفسك فين
جوهرة/ معرفش فى اى بلد دمياط أسكندرية مطروح كدة
شداد بسخرية/ دماغك متكلفة لوحدها
جوهرة/ سيبك من الأكل يلا فسحنى دى إيطاليا حبيتها من الأفلام
شداد/ الأكل الأول
جوهرة/ ماشى ثم شدتة لسفرة الطعام
أكلت جوهرة بشهية مفتوحة دى أول وجبة لها حين وصلت إيطاليا كأن شداد فتح نفسها على الأكل وهو أمامها يدخن ومتابعها دون ملل وحين تكف على تناول الطعام يأمرها بتناول المزيد ،
______
[فى المساء ]
【القاهرة 】
فتوح/ مسافر
شريف/ فين
فتوح /إيطاليا
شريف/ شغل
فتوح بكذب/ أيوة
شريف/ جوهرة فين
فتوح/ عند الجواهرجى
شريف بعصبية/ ولااااااا متسطعبتش،،جوهرة أخت ياسين
فتوح بمراوغة/ معرفش بتتكلم عن إيه
شريف بغضب/ المقنع علمك الكدب وقلة الرباية على أخوك الكبير يا صايع ثم صفعة على وشة وقال :- بلغ إللى رباك نهايتة قربت وإيهم أقرب من المافيا أو الحكومة عندنا ،،،ثم رحل
_________
بكى فتوح من شدة الصفعة وعلى الفور هاتف شداد كأن طفل صغير أنضرب فى الشارع وأتحامى فى أبية ،،،،دموع فتوح وجعت شداد لدرجة ممكن ينسى شريف أخوة الكبير ويقتلة من شدة حبة لفتوح أبنة الصغير فهو يعتبرة كذلك وليس أخوة الأصغر بكل الوسايل جعلة يهدآ فلا وقت للرجوع لكن فتوح صور لة خدة وجانب فمة المجروح وبعد وقت أنهى المكالمة وهو يتوعد لأخوة الكبير ،،
____________
أخذ شداد مكتبة ذهابآ وإيابآ لكنة هدآ حين تذكر الخروجة مع جوهرة خاطر بشكلة وحياتة كان معها يلهو مثلها جذبتة لعالمها الصغير دون مجهود فهو أخذها لمدينة الألعاب الترفيهية وجرب معها ألعاب كثيرة كما طلبت منة وأحضر لها المثلجات المنعشة والفشار الساخن من يراهم يحسدهم جعلها تفعل ما يحلو لها تحت عينة بعد هذة الخروجة شعر كأنة مراهق فهو لم يجرب مثل هذة الأشياء من قبل لولا مكالمة أخوة عكرت صفوة لاعترف هذا اليوم من عمرة لن يكرر من حلاوتة،
قطع انتباهة فتح الباب فأغمض عينة يعلم هوية الزائر
تسللت جوهرة بتوجس لداخل مكتبة وأخذت تنظر لمحتواة الفخم ثم تسحبت لأريكة الجلد الكبيرة المسطح عليها المقنع. جلست على ركبتها وقالت :- تعبتك النهاردة من الفسحة المفروض تريح من السفر ،،أنت الراجل الوحيد حاسة معاك بالأمان جايز لو مش المقنع كنت خوفت من أخويا وعاملتنى بقسوة ،،،كان نفسى أمتحن واخلص أنا تعبت فى المذاكرة كنت عايزة أدخل طب ، الحمد لله قدر الله وما شاء فعل، ،، مش عارفة أخويا أتهمنى مش بنت لية ، هو قالى لو مجبتش مجموع يجوزنى أبية عُدى وبسبب النظارة أنكسرت بنات قبل الامتحان أتلموا عليا واتريقوا وبدأت تحكى ما حدث أول يوم أمتحان لها ثم قالت :- ماما مش سمعتنى وفجأة أتهمونى مع علاقة مع شاب أصل أصل فى شاب دكتور كنت أقع وهو لحقنى كتر خيرة فى نفس الوقت أخويا شافنى وفهم غلط، ،أنا معرفش ملامح الدكتور دة ،،مسحت دموعها ،،،النهاردة يوم حلو فرحت من قلبى ياريتك كنت صاحى دلوقتى وأنا أقولك مش عايزة أرجع لأهلى عايزة أكون معاك جواك حاجة حلوة معرفش الناس وأخويا عايزين يقبضوا عليك لية. ،عمو أنا أنا أنا عايزة أنام هنا جنبك ممكن. أعتبر خدت أذنك ثم سندت رأسها على الكنبة فى جزء خالى ومازالت تجلس فى الأرض ونامت ،،،،،كل هذا والمقنع سامع كل كلمة منها أنتظر حتى غفوت تمامآ ، ملس على شعرها بحنان وقال بصوت منخفض :- خسارة فيك يا ياسين خسرت بغبائك قلب نقى ، ثم تفدَها واغلق المكيف فهى تعانى من بداية دور برد ،،وأغلق نوافذ المكتب وحملها من الأرض نظرت لة بعيون ناعسة اعتقدت تحلم تململت فى صدرة أشعلتة أخرج هذا فى تنهيدة حارة ثم تسطح على جنبة على الكنبة وجوهره داخل أحضانة بل داخل ضلوعة ،، شد فستانها القصير لحد بعد ركبتها ولف رجلة على رجليها حتى يثبت فستانها حتى لا يترفع لأعلى وغمض عيونة بعد ما طبع قبلة حنونة على رأسها وقال:- نامى بأمان بين أحضان شداد وليس المقنع يا جوهرتى ونام والغريب أتى لة النوم بسرعة
سؤال لماذا قال لها هذة الجملة ؟
يتبع