
رواية جوهرة المقنع الفصل التاسع عشر 19
بقلم نجلاء فتحى
أستيقظت جوهرة من نومها جلست نصف جلسة مفزوعة فهى نايمة على الكنبة وعلى رجليها التيشيرت الخاص بالمقنع يداري رجليها العارية شهقت وقالت :- هو هو فين دة كان على الكنبة وأنا فى الأرض معقول نقلنى طب هو راح فين ،بحثت بعيونها بالمكان لم تجدة ألتقطت التيشرت من على رجليها وشمتة ريحتة فية ضمتة لحضنها،من فرحتها ستر رجليها لأن فستانها قصير ، خرجت تبحث عنة خارج الغرفة ،،
😉أمال بقا يا جوجو تعملى إيه وأنتى نايمة فى حضنة طول الليل😉 ،،،،
_________
(فى القاهرة )
وصل المقنع بطيارتة الخاصة من إيطاليا للقاهرة واقتحم مباشرة غرفة أخوة فتوح وجدة نايم أقترب منه وأنحنى يتفقد خدة الوارم من أثر الصفعة فقال بحدة مصتنعة رغم حزنة،،،،ولااااا يا فتوح أنا جيت فتوووووح
فتح هو عينة وقال بفرحة/ شداد جيت أمتى
شداد / دلوقتى
فتوح/ جوهرة !!!!!
شداد/ هناك ،،،،،،،،المهم جيت علشان اطمن بنفسى أنك بخير
فتوح بصدق/ من غيرك ضعيف ،،،،،فى وجودك محدش يقرب منى ،،،مطمن بحمايتك
سرح شداد فى كلام أخوة الذى قريب من كلام جوهرة فقال بحدة مصتنعة/ أجمد يااااااض دة أنت أخو المقنع صدقنى شريف لية روقة
اتنفض فتوح/ أوعا تأذية دة أخونا الكبير
شداد بعصبية/ وشك الوارم دة مفتكرش أنك أخونا الصغير ليييية ومربيك
فتوح بأعتراض/ محدش ربانى وسهر الليالى جنبى وانا مريض غيرك محدش يحمينى وحمانى غيرك ،محدش أصر أكمل تعليمى وأدخل الجامعة غيرك ،دة أنت واقفت قدام أبونا علشان اتعلم شريف أخويا على الورق بس أنت أبويا وأخويا وعيلتى كلها.
شداد يريد يضم أخوة لحضنة لكن جبروتة يمنعة مش عايز حد يعرف أخوة نقطة ضعفة فقال طول ما انت خايف الناس تدوس عليك انت عندك ٢٠ سنة فى الزمن دة صغير ،،،وأنا فى سنك كنت مدوخ الحكومة ورايا ثم أخرج من جيبة السلاح واعطاة فى إيد فتوح وقال دة لو جربتة قلبك يقوى ،،ألقاه فتوح بعيد وقال:- كلة إلا دة
تعصب علية شداد/ تفضل طول عمرك جبان خايب ،، أتصالك ليا بالليل مستحملتش الخبر وجيت أول النهار م بدأ يطلع مش بعرف أسوق الطيارة بالليل يضربوها فى إيطاليا ممنوع علشان طيارة خاصة مش عايز حد يحس أنك نقطة ضعفي وقتها حياتك التمن يساومونى عليك خلينى شديد عليك علشان تقدر تعيش
فتوح/ سيب الكار دة وخليك راجل أعمال وبس
شداد/ سهل أدخل الكار صعب أخرج منه المافيا دول مش بيهزروا تنشق عنهم يعنى تموت علشان سرهم محدش يعرفة دة قانون
فتوح/ أنا أنا فتحت الأميل الخاص بتاعك الزعيم عرف بموضوع جوهرة
شداد بضيق/ فلوريد قالى
فتوح/ البت تضيعك
شداد/ وجودها أمان لينا دى عارفت هويتى متخافش منها هى فى أمان ومكتوبة بأسمى خلاص
فتوح/ ودتها للمافيا وتقول أمان
شداد/ كل بلد لينا فى شيطان أخبيها فين على الأقل هناك مفيش أخوها
فتوح/ بس فى إللى يقدر يكسرك بيها
شداد شعر بوخزة فى قلبة/ لا الكل عارف البنت تصفية حساب قديم
فتوح/ متأكد
شداد/ أيوة، ،بقيت ذى القرد قدامى على الشركة
فتوح بصدمة/ سافرت أمبارح. وجيت دلوقتى لازم تستريح مش تنزل شغل
شداد/ مش جاى مشى فز ياااااض ورانا مصالح قوووووم
ثم رحل
هز فتوح رأسة بيأس من أفعال أخوة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
____________
(فى إيطاليا )
ندهت جوهرة على المقنع لم تجدة داخل المنزل وممنوع تخرج للخارج دخلت المطبخ مش عارف تتعامل مع الخدم أنتظرت فلوريد الذى تفهم كلامة ويحدثها بالعربي حتى يأتى من الخارج
_____________
جريت جوهرة تستقبل فلوريد بلهفة وتقول/ عمو المقنع كان هنا أمبارح جة الظهر والصبح النهاردة اختفى هو معاك طمن قلبى اوعا تقول رجع مصر
فلوريد من هيئتها رق قلبة لها/ أعتذر أيتها الصغيرة هو كذلك
جوهرة بصدمة / رجع مصر !!!!!!
فلوريد/ نعم
جوهرة بهياج/ لاااااااااااا،ليييييية مفيش فرحة تكمل لأخر. ،،، محدش عايزنى فى الدنيا ثم تشنجت فى الأرض ودخلت فى الحالة ،،،،،حاول فلوريد أمسكها وهى مثل السمكة فى المياه حتى لا تأذى نفسها ،،،،أتسعت عينة حين سال خط الدماء بجانب شيفاها وأستكان جسدها تفقد الوريد النابض برقبتها بخوف وترد هل يبلغ شداد أو يعالجها سرآ
_____________
فى القاهرة منزل ياسين مسطح على السرير لم ينكر غياب أختة ألمة نفسيآ شيطانة صور مشاهد قد تتعرض لها أختة وهى بحوزة المقنع مثل الضرب والتعدي وغيرها ،،شعر بحرارة جسدة أرتفعت يعلم أختة جميلة لكن أتى فى ذهنة شداد مجرد شك للمرة المليون أتنفض من نومة وترك السرير ودخل غرفة جوهرة جلس على سريرها يتفقد بعيونة غرفتها الحزينة على صاحبتها وتذكر قسوتة هنا معها وهنا دموعها وهنا أهانها وهنا ضربها كأن الغرفة تذكرة بأفعالة معها لم يتحمل ذلك وخرج منها مسرعآ لم ينكر وحشة صوتها وهزارها التى دومآ تفتعلة وهو يكسر بخاطرها وقتها البيت ليس لة طعم من غير جوهرة حتى أمة تملكها المرض من الحزن وأصبحت لا حولة ليها ولا قوة والرأى الطبى يقول حالة نفسية رافضة الحياة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
شداد/ على فين العزم
فتوح/ عندى سكشن مهم الساعة [٢ ]
شداد/ الأجتماع يا حليتها
فتوح/ الساعة[ ٥] متقلقش هكون موجود
شداد بضيق/ متصعش بعد الكلية أنت حلقة الوصل فى الأجتماع دة معرفش أقرا ولا أكتب
فتوح بغمزة / بصبيع قدام عينك وانت إللى بتجبهم ليا يا مقنع فى سريرى هههههههه
شداد بعصبية/ وطى صوتك يا أبن****** أنت هنا فى الشركة يا زباله
خرج فتوح من المكتب وهو يضحك بشدة، ثم نظر لايدة بسعادة فقد أعطى له شداد ٣ ألاف جنية مصروف إيدة
أتصل شداد على فلوريد فى إيطاليا بعد منعة نفسة لم يستطيع وكانت مكالمة قاسية بالنسبة لة شعر فيها بوغزة قوية فى صدرة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
قرر السفر وبالفعل طار بطيارتة الخاصة بسهولة فتح غرفتها بلهفة وجدها تنظر للفراغ أقترب منها وتحسس كتفها العارى رفضت هى لمستة وهذا عصبة أقترب يتفقد وجهها تركت السرير بهستريا وبعدت عنة وهى تنهج ،،،،،عقد بين حاجبة من فعلتها وأتى فى ذهنة فلوريد لمسها لكنة أبعد هذة الفكرة مستحيل فهو زراعة اليمين فى إيطاليا وأمين ، تعامل هو مع جوهرة بطريقة من طرق المقنع الخادعة، ،جلس على السرير وهز رأسة بحزن مصتنع وقال :- فلوريد قالى أنتى زعلانة علشان سبتك غضب عنى فتوح تعب فجأة ودة أخويا، لازم أكون جنبة ،،،،
جوهرة بربية/ بجد
رفع ليها نظرة وشاور ليها تأتى وقال:- تعالى متخافيش دة أنا المقنع أقصد عمو المقنع إللى بتحسى معاة بالأمان
جوهرة ترددت تنظر لإيدة ثم لية تقدمت خطوة وتبعد عشرة أما هو يريد أن يجذبها من شعرها النارى هذا وألقائها على السرير و🤭🤭😉 لكن التريث فى مثل هذة الأمور سيد المكان فهى طفلة لا تعرف كيف ترضى رجولتة المريضة
شداد/ تعالى بقا يا نونو
تمعنت هى بكلمتة وقالت / نونو أنا
أبتسم هو بمكر وبالفعل كانت أمامة مثل طفلة صغيرة مذنبة تقف أمام أبيها وهو جالس أمامها ،هيئتها ، ضعفها هذا تثيرة فضعف الأنثى يتغذى علية لكن مهلآ هذة ليست أنثى ترضى غرورة وتشبع رغباتة المريضة الدنيئة هى طفلة نقية رغم سنها ال١٨ عام ،،
جوهرة بحزن/ متسبنيش
قطع جملتة ضرب ناااااار قوى وأصوات سيارات وشيجار بدون مقدمات جذبها لصدرة بحماية والإيد الأخرى أخرج سلاحة من ملابسة الخلفية وقال بصراخ / متخافيش متخافيش أنااااااا المقنع مفيش خوف ،،،،،فلوريييييييد
جوهرة بخوف ودموع ورجفة/ هنمووووووت عااااااايزة ماما
جملتها هذة جننتة فمنذو بقائها معة لم تطلب الذهاب لأمها شعر بخوف عليها فهذا المنزل أمان منذو أشتراة لم يحدث هذا كيف حدث هذا ، وأتى فى بالة لو مش موجود ماذا يحدث وقتها ،، سار بيها فى اتجاهة لفتح باب الغرفة ويخرج فتح الباب براحة وخرج بيها ثم وجد فى بهو المنزل جثث من أهل البيت صرخت جوهرة وقالت دول بتوع المطبخ [تقصد الخدم ] كمم فمها بكفة ونظر لها نظرة أخرستها ،،سار برفق وعيونة مثل الصقر حادة بالمكان وأخيرآ نزل لبهو المنزل خطوات ويخرج من الباب ،، ظهر ملثم نظر لجوهرة ويريد شدها منة ،،،،وقبل لمسها ،،دفعها المقنع خلف ظهرة بحماية وهى مثل القرادة ماسكة فية حركتها هذا مقيدة حركية ابعدها بعنف فسقطت على وشها لم يلاحظ هو ذلك بسبب أنشغالة مع الملثم لكنها لم تتأذى ،وزحفت للخلف تختبئ فى أى مكان ،، كان المقنع يتفادى بمهارة ضربات المثلم لة ثم يلكمة وحين زهق أعطى لة القاضية فى منتصف رأسة من الأعلى. فسقط الملثم جثة هامدة فى الأرض. واقف يتنفس بسرعة ثم أنحنى وجذب جوهرة وحاوطها لصدرة وهى حضنتة
شداد بعصبية/ أهدى بقاااااااااا
جوهرة بخوف/ مييين دول عايزين إيه😭😭هنموووووت
شداد/ هوووش أكتمى خالص صوتك ميطلعش بتشتت، ، كل المدة دى معايا ومتغيرتيش خليكى قوية ،،،،،، ثم دخل المطبخ بيها وخرج منة للحديقة وجرى وهى معاه ماسك إيدها بأحكام حتى وصلوا لشجرة كبيرة ضرب الأرض بقدمة بطريقة معينة ،انشقت النجيلة الخضرا وظهر بيها سلم لأسفل أعترضت جوهرة النزول وحاولت تجرى، لكنة حملها على كتفة ونزل لأسفل ثم أغلق الفجوة وأصبحوا تحت الأرض وهى ترفض وتصرخ تركها لم يسمعها أحد كدة هما فى أمان،
جرى هو بسرعة وفتح الكاميرا ليراقب ما يحدث فى الأعلى والغضب متملكة وهو يرى جثث رجالة فى الأرض حتى فلوريد اتصاب وينازع
أنتبهت جوهرة على صعود المقنع على السلم اعتقدت يتركها هنا وحيدة أمسكت رجلة تمنعة وهو يصعد السلم وهى تبكى وتقول خايفة
ركلها فى بطنها بخفة وحرر نفسة وصعد لأعلى ثم أغلق البواية حتى لا يجدها أحد وبأعجوبة وصل لفرويد وسندة ورجع بية للمخبأ مهمة شاقة فهو يعتبر فرد حارب أمام مجموعة وانتصر
_______
【داخل المخبأ】
يتسطح فلوريد على بطنة متألم وشداد سخن أداة حديدية مدببة من الأمام على النار ثم قربها لظهر فلوريد وأخرج لة الرصاصة مما جعلة يصرخ متألم بشدة وهنا جوهرة ترتجف من المنظر وتضع إيدها على أذنها من الصراخ وتغمض عيونها حتى لا ترى المنظر ،،،،
المقنع بعصبية/ بدل ماانتى واقفة ذى الحيطة كدة نولينى الشاش والقطن من الخزنة وراكى،بسرعة يا بتتتتتت
نفذت م أمرها بية بسرعة وضع غريب عليها ،،
أنتهى المقنع من تطهير جرح فلوريد وقال:- أجمد يا صاحبى هى أول مرة
فلوريد بألم/ هذة المرة أعتقدت النهاية شكرآ لك على أنقاذ حياتى حقيقى مدين لك فهذة المرة الثانية شداد
شداد/ عبيط ياااض دة أنت دراعى اليمين وصاحبى أسترايح أنت بس
فلوريد/ هل تعرف أن هؤلاء الرجال من المافيا
شداد/ عرفت
فلوريد/ لماذا حدث هذا
مال شداد بجوار أذن فلوريد حتى لا تسمعة جوهرة وقال:- عايزين جوهرة يكسرونى بيها شاكك بكدة
فلوريد بعدم فهم/ لماذا هل يعتقدون أنها عشيقتك وتحبها لذلك فعلوا ذلك
شداد بين أسنانة/ هى مش حبيبتي ولا عشيقتى، ، دة بينا تار وهى التمن
فلوريد / المافيا لم تسكت لقد ضاع منها رجال كثير هنا
شداد بنصر/ دة عقاب للى يقرب من المقنع أو حاجة تخصة ومتنساش خسرنا ناسنا برضو
فلوريد بألم/ لديك حق
شداد/ أى حد مات هنا ينصرف لأهلة مبلغ محترم تكتمة بية ،،الناس عندكم تحب الفلوس ،،،،،،،،،وتقول ماس كهربائى وبعديها أشعل القصر عايزة فحمة وعايزك تقوم بالسلامة وترتب الحكاية دى مش ناقصين مشاكل مع الحكومة الأيطالية
فلوريد/ هل نجى أحد
شداد/ حتى إللى عاش خلصت علية مش عايز سرنا يطلع برا القصر محدش عايش غيرنا أحنا الثلاثة
فلوريد / هل تريد تدمير القصر
شداد/ أيوة علشان أخد تعويض ضعف لو بعت القصر وفى نفس الوقت أدارى على الهجوم إللى حصل وخلى بالك من نفسك
فلوريد / أنا بخير مجرد رصاصة فى الظهر لا شئ مما تعرضت لة
هل ترجع مصر أم تظل هنا
نظر شداد بحيرة لجوهرة المرعوبة/ مش عارف هنا المافيا عايزنها وفى مصر أخوها ،،بفكر أطلع بيها على فرنسا
فلوريد/ يكون أفضل وفى أسرع وقت صديقى لكن الكوخ يحتاج تأهيل وتنظيف لم يقرب منة أحد منذو عام تقريبا، ،
شداد/ المهم الأمان
فلوريد/ وأنا سوف افعل م أمرت بية وأذهب لأختى أقيم عندها فترة بعيد عن الأعين حتى اتعافى
شداد/ تمام ثم جذب جوهره من إيدها وفتح الباب ثم صعد على السلالم وأغلق باب المخبآ وشد نظارتها الطبية حتى لا ترى كمية الجثث فى الحديقة وترجل لمكان ما وازاح غطاء كبير من على طيارة هليكوبتر وصعد بداخلها بعد ما ساعد جوهرة تصعد وتجلس بجوارة وأعطى لها النظارة الطبية وربط لها حزام الأمان وهو هكذا ،،،،،،
شغل الطيارة التى بدأت تصدر صوت يدل على الإقلاع وارتفاعها عن الأرض ،
كانت جوهرة مرعوبة أول مرة تركب طيارة حتى لما وصلت لإيطاليا كانت متخدرة سندت رأسها على زجاج الطيارة شاردة تتمنى ترجع القاهرة ليس لأهلها لا للفيلا الخاصة بشداد تشعر فيها بالأمان لكن خوفها يزول بمجرد وجودة بجوارها حتى لو فى النار
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
(فى بيت ياسين )
لازم تاكلى كدة غلط عليكى ،،،،،طب علشان جوهرة بلاش علشانى ،،،زفر بضيق فأمة فى ملكوت لوحدة ورافضه الأكل ، شاور للممرضة تعلق لها محلول مغذى حتى لا تفقد حياتها، لم يتحمل نظرة أمة لة العاتبة ترك الغرفة بأكملها
_________
على الجانب الأخر يبحث عُدى على جوهرة بكل جهد وأمل
رغم اعتراض أمة التى تجلب لة عرائس أشكال وألوان وهو متمسك بجوهرة بنت خالتة
___________
أتى الليل وجوهره تجلس فى زاوية فى كوخ خشبى وسط غابة وعلى الجانب الأخر المقنع يدخن ولم يحدث بينهم أى تفاعل لفظى حتى لو كلمة
جوهرة/ أحنا فين
المقنع نثر دخان السجارة من أنفاسه وقال بهدوء/ فرنسا أقصد الحدود بينها وبين إيطاليا
جوهرة بصدمة / ف٠ف٠فرنسا هو مرة إيطاليا ومرة فرنسا، معندكش هنا قصر
نظر هو لها ولم ينطق
جوهرة/ العشة دى غريبة كلها خشب
المقنع بين أسنانة/ مش عجباكى ياختى
جوهرة / حلوة مدام بتاعتك
نظر هو لها ومط شيفاة بأستياء ثم ألقى عقب سيجارتة بعد انتهائها وأعتدل فى وقفتة ،،،،،أعتقدت هى يضربها حين تقدم منها لكنه تخطاها فقد فهم تصرفها ومر بجوارها فتح باب الكوخ وخرج جريت خلفة ،،،،لف ليها وقال :- خليكى هنا أجيب أكل وأجى
جوهرة / خدنى معاك أقصد اقصد معاك فلوس
سحق أسنانة بغيط/ عايزة تعاندى تخرجى براحتك احنا فى غابة وفيها حيوانات مفترسة وأنتى لظلوظة كدة وعايزة تتكلى ،
جريت للداخل وأغلقت الباب فى وشة من خوفها وعقلها النقى لم يترجم م يقصدة فهو يتمنى يأكلها ،،،،منع هو نفسة من كسر الباب ،،، وعقابها بشدة على فعلتها وأخذ يبرطم بشدة على تلك الحمقاء التى معة ٠
(بعد مرور ساعتين )
فتح باب الكوخ أتفزعت وصرخت بعلو صوتها أنت مين عمو المقنع ألحقنى
______
(فى منزل شداد بالقاهرة )
زينات / شداد فين أنا فى مصيبة
فتوح/ خير
زينات/ هو فين
فتوح/ مسافر
زينات/ فين
فتوح/ مسافر وخلاص هو تحقيق
زينات بترجى/ أتوسل إليك هو فين فى حاجة لازم يعرفها
نظر لها فتوح بنصف عين فهى أول مرة تلح على شداد هكذا فقال/ مسافر شغل ومعرفش يجى أمتى
زينات بترجى وكسرة/خلينى فى بالك ،،،،توقفت على صوتة حين قال لها ،،،أنتى كويسة يا زوزو
زينات لفت لية بكسرة/ عندى إيدز أكشف على نفسك أنت كمان سلام
اتسعت عين فتوح من الكارثة التى حلت علية
يتبع
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا