
رواية جوهرة المقنع الفصل الثامن والعشرون 28
بقلم نجلاء فتحى
فى فيلا شداد ركزوا عندة اتنين واحدة يقيم فيها كشداد والتانية كمقنع تمام محدش يتوه منى
_________
على مائدة الطعام
شداد/ جوهرة فين
فتوح بضيق/ معرفش
شداد بغضب/ يعنى إيه متعرفش
فتوح بخوف/ معاها آمر منك تعمل إللى عايزاة فى البيت هى هنا ،فين معرفش
شداد بصوت جهورى/ جوهرررررررةةةةةة
أتت لة تجرى بخوف لدرجة ندم هو حين لمحها تتنفض
فقال بحدة/ كنتى فين
جوهرة/ فى المطبخ
شداد بعصبية/ للخدم مش ليكى
جوهرة/ النهاردة عيد ميلادك
شداد/ مش فاكر ولا مرة احتفلت بيه تعالى اتغدى
تقدمت جوهرة بحزن وجلست بجواره على مقعدها/ عملت كيكة بالشكولاته ليك مش معايا فلوس اجيبلك هديه
تعلق الطعام بجوف شداد لم يحتفل ولا مرة بعيد ميلادة منذو ميلادة حتى الآن فقال بثبات/ ليكى فى المطبخ
جوهرة/ لا ،،بس أعرف طريقة مرة اشتريت كيكة جاهزة بالمقادير ذى الاندومي كدة وتفرغ الاكياس وتتبع التعليمات وبس تكون عندك احلى كيكة
شداد/ مفيش هنا
جوهرة/ عارفة وفى المطبخ قالولى انت واخوك مش بتحبوا الكيكة بس دى الوحيدة إللى بعرف اعملها وخليت حد من الحرس يشتريها
شداد أمسكها من معصمها/ خرجتى للحرس برا
جوهرة بخوف/ أبدآ قولت لرضوى وهى اتصرفت
شداد ترك معصمها/ جبتي الفلوس منين
جوهرة/ من فتوح
ضرب شداد الطاولة وقلب محتوياتها على الأرض مما جعل فتوح قفز لخلف كرسى بعيدآ عن بطش اخيه وقبل جرى جوهرة لخارج الغرفة حملها على كتفة وصعد بية لغرفتهم التى تضم سريرين ألقاها على السرير تألمت خفيف وحاولت تفر منه لكنة أمسك قدميها بأحكام ولفها لية وقال بين أسنانة/ بتطلبي من فتوح ليه وأنا أيه ميت ثم عضها أسفل ظهرها
جوهرة/ اةةةةةةةةةة حبيت اعملك مفأجاة عاااااااا😭😭😭😭
شداد بعصبية/ مطلبتيش منى لية ثم عضها
جوهرة/ عيب بقا كدة 😭😭😭😭دى تانى مرة تعضنى مش كفاية الكوخ وعديتها هنا كمان مش بعرف اقعد مكان العضة بتوجع 😭أنت نوتى
رجع لرشدة وهدأ أمام دموعها وكلامتها كأنها طفلة وفى أقل من الثانية كانت جوهرة داخل حضنة ،،نعم احتضنها وهو جالس مما جعلها تتألم لم تسطيع الجلوس ثم قال هو ببراءة :-عملتى غلط ولازم تتعاقبى
جوهرة/ يا سلام ملقتش غير العقاب دة 🥺
شداد مسح دموعها وقال بتلذذ وتمنى/ فى عقاب تانى وقتها تعرفى العقاب إللى مش عجبك دة أرحم
جوهرة بعدم فهم/ عقاب إيه
شداد/ عقابى لازم معاكى أنتى بالذات بعد الفرح تلبسي فستان أبيض مع انك مراتى وعادى أنفذ إللى فى دماغى ،،،عادى أصبر يا جميل كدة كدة غلطاتك كتير
أخذت تفكر جوهرة عما يتحدث ثم قفزت من مكانها وقالت بهجوم/ قلة أدب😲😲😲😲😲
نظر ليها نصف عين/ عارفتى الحجات دى ازاى وأنتى مقفول عليكى
تشدقت جوهرة بفمها/ مش صغيرة يا بيه
تحول فى ثانية للمقنع خافت هى وفتحت الباب وجريت نزلت للدور الارضى وجدت فتوح تتحامى فية لطم هو وزقها وجرى لخارج الفيلا وهو يرى أخوة مثل الثور الهايج فهو حذرة ممنوع الاقتراب من جوهرة
شداد بغضب/ أقفى يا بتتتتتتتتتتت ميييييين عرفك الحجااااااات دى يا بنت الوس**** ،،،،،دة أنتى قطة مغمضة أقسم بالله أفرغ سلاحى فى نفوخ إللى عارفك
جوهرة شهقت/ عيب تقول ألفاظ نوتى ثم دخلت المطبخ تتحامى فى الخدم وهذا يعصبة أكثر
شداد/ فى ثانيه كله برااااااااااااا
بلعت هى ريقها وقالت جبناء أمسكت هى الكيكه بيد مرتعشة وقالت:- هابى بيرز داى ،،،،،ضرب شداد الصنية بأيدة أطاحت فى الارض
جوهرة برعب/ مش شتيمة معناها سنة حلوة يا جميل ،،،،،هو يتقدم ليها وهى ترجع للخلف حتى أصتدم ظهرها للحائط انكمشت على نفسها وقالت:- خايفة قوى ،،شهقت هى عندما وجدت نفسها مرفوعة من الأرض لفت إيدها على رقبتة تلقائى فهو امانها لف هو إيد واحدة على خصرها وقال بنبرة هادية بعتاب / هووووش خلاص أهدى ينفع تطلبى من فتوح وأنا لا
جوهرة تململت داخل أحضانة ونفسها سريع من الخوف / كنت عايزة أعملك مفاجأة،، سورى
عض على شيفاة السفلية منها ،،،،، يريدها يشتهيها بحالتها لكنه اقسم بداخلة أقامه فرح كبير حتى يسعدها فقال/ أنتى أحلى مفاجأة فى الدنيا ليا
نظرت له والفرحة تخرج بعيونها، ،أنزلها هو برفق لأرض وانحنى لها وقال بانتباة بحدة / حجابك فين يا هانم ثم شد شعرها بقوة ألمتها
شبكت هى إيدها ببعض وقالت ببراءة رغم الألم / الجو حر كدة كدة لابساه غصب
شداد/ لو شوفتك من غيرة ألبسك نقاب خيمة سامعة يا أوزعة
شهقت هى/ خلاص أخر مرة ،،،،ثم قالت بزعل طفولى محبب لقلبة:- الكيكة باظت بسببك
شداد/ على أساس عملتيها مثلا ،،،، يدوب فرغتى المكونات فى الصنية ومنها للفرن
جوهرة بأعتراض / مش مهم المهم فكرت فى حضرتك
شداد أعطى ليها ظهرة/ فى ثانية أطلعى برا
جوهرة بعناد / مش طالعة
حالة شداد طبع المقنع والسادى يريدها غمض عيونة/ جوهرة هتندمى مش عايز أعمل كدة
لفت لية وقالت/ أنت تعبان
شداد حضنها بقوة تألمت وقالت / اةةةة ظهرى يا شداد براحة ،،،،،
تركها ،،،،وترك المطبخ وهو يقول بهستريا لا يمكن أقرب وأضيع فرحتها بعد الفرح يا شداد فووووووق جوهرتك غاليةةةةةةة. كانت هذة جملته كأنه يذكر يفوق نفسة بتلك الكلمات
جوهرة بعدم فهم/ ماله دة ،،ثانية التانية فهمت وقالت لنفسها معقول عايز حاجة عيب منى ،،وضعت إيدها على وشها بكسوف واتنطتت من فرحتها حافظ عليها ،
على الجانب الأخر عيون تراقب فى صمت
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
(فى غرفة جوهرة )
طرق الباب وهى فتحت ،
رضوى/ اللبن يا هانم
جوهرة/ قولتلك ميت مرة بلاش هانم دى انتى صاحبتى اوووف تانى لبن
وضعت الخادمة الصنية على الطاولة ثم ألتقطت كوب العصير وأعطاتها لجوهرة بأبتسامة/ أوامر شداد بيه كوباية الصبح وكوبايه قبل النوم
جوهرة بضيق/ كل دى كوباية أوووف فاكرنى طفلة سيادته مهتم يغذينى ،،،
أمرى لله،،، وشربته بدون شهية حتى لا تتعرض للعقاب وهو العض أسفل ظهرها 🤭
رضوى/ ممكن سؤال أحنا أصحاب عادى
جوهرة/ أسألى أنتى الوحيدة شداد وافق أتكلم معاك وتكونى صاحبتى معرفش ليه
رضوى/ فين أهلك أقصد بقالى كتير هنا مشوفتش أهلك
جوهرة بحزن/ مليش
رضوى/ أزاى فى حد ملوش
جوهرة/ أقصد كان ليا بابا وماما وأخ وأخت و ماتوا
رضوى/ مخلفتيش لييه جوزك عندة مشكلة ولا أنتى
شهقت جوهرة / عيب يا رورو
رضوى/ عادى انتم متجوزين إيه المشكلة
جوهرة/ مكتوب كتابنا بس يقرب أزاى هو وعدنى بعد الفرح
رضوى/ وعايشة معاة كدة ونايمة فى أوضة واحدة صحيح كل واحد على سرير بس مينفعش
جوهرة/ سيبك من الكلام دة المهم مبسوطة هنا أوعى فى يوم تمشى مصدقت حد معايا
رضوى بمكر / على قلبك متخافيش
جوهرة/ تعرفى نفسى فى إيه
رضوى/ إيه
جوهرة/ فى عروسة لعبة عمرى ماكان عندى لعبة واحدة نفسى فيها قوى
رضوى/ أطلبى من شداد بيه
جوهرة/ أتكسف أطلب منه حاجة مش متعودة على كدة شداد دة كل عيلتى حبيبى أضحى بعمرى علشانة طيب وحنين بغض النظر عن الوحش إللى بيظهر لكن قدامى بيعرف يحتوى ويضم جوهرة داخليآ
رضوى بمكر / سمعت خبر كدة فى التلفزيون ،،،المقنع خطف أخت الضابط
تبرجلت جوهرة بشدة / ودة ماله بكلامنا
رضوى/ عادى كلام عادى مسكينة زمانها متعذبة وأهلها يموتوا عليها المقنع دة عايز إعدام فى مكان عام
جوهرة بهجوم/ بعد الشر عنه ،،،،أدركت نفسها فقالت لكى تدارى نفسها/ بلييز مش تدعى على حد محدش يعرف ظروفها جايز هى معاة بمزاجها جايز المقنع الناس شيفاه مجرم وهو جواة حاجة حلوة محدش يختار أهلة ،،كلنا اوقات نحكم على أشخاص غلط ولما ياخدوا فرصة تانية لأحسن لية نقف ضدهم المفروض نشجعهم
رضوى/ دة مجرم والجرايم بتاعتة كتير حتى لو تاب المفروض يتحاسب أحنا مش فى غابه هنا،،،فى قانون
جوهرة/ القانون غلط القانون بتاعك دة يقضى على واحد اتغير لأحسن ويرجعة للطريق التانى بسهولة من حق الإنسان ياخد فرصة تانى
رضوى/ جبتي الكلام دة كله منين
جوهرة تنهدت/ شداد جابلي تليفون جديد حديث وفيه نت أول مرة أستعمل النت فى حياتى وبقرأ من عليه الكلام دة
رضوى/ الضابط إللى ماسك القضية أستقال
جوهرة اتسعت عينها ثم قالت بفرحة / بجد أحسن كدة مفيش قضية
رضوى/ لا طبعآ القضيه شغاله مع ضابط تانى
جوهرة بثقة/ ههههههه يفشل ذى الأول وييأس المقنع صعب حد يوصلة
رضوى بثقة/ قريب يقع خلى البلد تنظف ،،وهنا اتفتح الباب وظهر شداد بهيبتة وملامحه صعب تحدد تعبيرها وتحتار فيها
شداد/ برااااااا يا بنت ال*****
خرجت رضوى تجرى للخارج
جوهرة بهجوم/ بلاش ألفاظ نوتى ،،وخبط على الباب بعد كدة ،، بلاش غلط فى رضوى صاحبتى
شداد بهدوء خلع جاكت البدلة/ فى حد هنا عايز يتعاقب ويتعض
تراجعت جوهرة للخلف وقالت بتوتر/ بلييز أحترم خصوصيتى
شداد/ هههههههههههه خصو٠٠٠إيه هههههههه خصوصيتك هههههههة،،،جذبها من خصرها لحضنه ،وقال بحب/ أنتى جوهرتى جوهرة المقنع من ممتلكاته مفيش خصوصية ومعرفهاش إللى بتقولى عليها دى ،،،، ثم أمسك فكها بقوة وقالت :- الخدامة دى لو حبتيها أكتر منى أقتلها قدامك ،،،ترك فكها وقال بأبتسامة حانيه:- جهزى نفسك أجبلك حاجة
جوهرة وهى تدارى ألم فكها فقد تعودت على ذلك / كل حاجة بتجبها ليا هنا
انا جاهزة
شداد/ ألبسى هدوم خروج يا أوزعة نخرج
جوهرة/ بجد
شداد/ أيوة من وقت إللى حصل مخرجتيش
جوهرة/ قصد حضرتك محبوسة حتى الحديقة ممنوع
شداد بين أسنانة/ كنت حبستك فى الاول ، أنتى هنا صاحبة البيت وسايبك براحتك لو عايزة تخرجى للحديقة موافق وقتها تكونى سبب فى موت ناس
جوهرة بعدم فهم/ مين
شداد/ الحرس برا ،،،لو واحد باصلك كدة ولا كدة
جوهرة بمقاطعة/ خلاص مش مهم الحديقة خلينى فى الفيلا وخلاص
شداد / شاطرة حبيبتى بتسمع الكلام ثم تركها سعيدة فرحانه وسؤال يدور فى ذهنها إلى أين هما ذاهبون ؟
نزل شداد من على السلم وجد رضوى أمامة وقف أمامها ثم نثر دخان سيجارتة فى وجهها وقال :' منورة يا رضوى حقيقى منورة
رضوى بثبات/ بنورك يا شداد بيه
نظر ليها من فوق لتحت وأبتسم ثم رحل
أخذت رضوى نفس براحة وقالت :- ياساتر شيطان اوووف
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
(فى بيت ياسين )
الأم/ من يوم منقلنا هنا مش بتكلمنى ولا بتاكل معايا قرفان منى🥺
ياسين/ عندى شغل مهم ومفيش وقت يجمعنا سوا مشغول
الأم/الماضى غصب عنى مش بمزاجى ربنا يشهد حاولت أدافع عنى نفسى معرفتش دول كانوا اتنين عليا وأنا مربوطة
أحمرت عين ياسين وقال بين أسنانة/أنسى الماضى ممكن،،،، مش عايز حد يعرف،،،،، خالتى تعرف حاجة
الأم / لا أقصد تعرف بخطفى،،،،، والموضوع التانى وجوهره لا
ندم ياسين أنه عرف شداد نسب جوهرة فقال:- ماما جوهرة عايشة وهى بمزاجها مع شداد إللى جة هنا هو متجوزها أنسى جوهرة لأبد بعتك وراحت لأصلها حنت لدمها ماهو أبوها واحد من رجاله أبو شداد جوهرة أساسها نجس
الأم/ دى بنتى ربتها
ياسين/ أنتى ملكيش غير بنت واحدة مريم وماتت وحقك تحزني العمر كلة عليها إنما جوهرة لا جات شيطانى وراحت للشيطان مهنش عليها تسأل عنك بعت الدنيا علشان ال****** المتجوزاة
الام بدفاع / مشفتش يوم حلو عندنا بس برضو بنتى
ياسين/ دى نتيجة اغتصاب فوقى اعتبريها مات من بكرة أطلع ليها شهادة وفاة وأعمل صوان عزا رغم مش تستحق المصاريف دى
الام/ بلاش وحياتى عندك
ياسين/ مش بمزاجك دة واقع ولازم تتقبليه ثم رحل تارك أمة غارقة بدموعها
ثم ذهب ياسين لمكان يقابل شخص ما
_____________
توقف سيارة شداد ونزل منها وهو ماسك إيد جوهرة كأنها ابنته الصغيرة ودخلوا محل ألعاب كبير وقال بأبتسامة حنونة/ قلبى أختارى الألعاب إللى نفسك فيها حتى لو المحل كلة
شهقت هى كيف عرف منذو قليل تحدثت مع رضوى فى غرفتها هل يضع كاميرات بالغرفة ام صدفة ،،
نظرت للمكان بدموع وقلبها يكاد يتوقف من الفرحة فقالت بخجل / نفسى فى عروسة لابسة فستان فرح أبيض وطرحة بيضة وبس
شداد/ لعبة واحدة بس المحل قدامك اختارى كمان
أرتجفت شيفاة جوهرة وتعلثمت بالكلام/ دى أمنيتى وانا صغيرة عمرى م كان عندى لعبة واحدة ألعب بيها ممنوع مش من حقى
شداد حاوطها بحب / طلب من البائع قسم العرائس وقال لة طلبة لم يجد وعدها اليوم ستحصل على امنيتها ،،،وبعد البحث فى المحلات والمولات أخيرآ وجدت طلبها بفرحة ،،،،،،حاول يشترى ليها ألعاب تانية رفضت وبشدة ثم طلبت تشرب عصير قصب وبالفعل نفذ طلبها ورجعوا فى وقت متأخر من الليل للمنزل وجوهره أحتضنت العروسة ونامت سعيدة وشداد سامع همهمتها مع لعبتها لم يعرف ماذا تقول لها
⚘️عزيزى القارئ ربما تعتقد امنيه جوهرة تافهة لكن بالنسبة لها شئ هام ومقدس لا تسخروا من أمنيات الغير ،،نتمنى نجد شخص يحقق لنا أمانينا بحب مثل شداد لكننا لا نجد ذلك الشخص لأننا فى زمن المصلحة والمصالح وليس زمن الحب والتضحية.⚘️
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
مرت أيام كتير وجوهره سؤال يدور فى ذهنها لماذا لم يقيم لها شداد فرح حتى يتم زواجهم
،، لكنها لم تمتلك الشجاعة للمواجهة أمامه٠ تخجل من ذلك السؤال
________
فى شركة شداد داخل مكتبة
شداد/ أنت يا زفت أوووووف ولااااا يا أبن ستين ***** ،سيب الزفت إللى فى إيدك دةةةةةةةة
بلع فتوح ريقة وأغلق الفون/ فى إيه براحه
شداد/ عايزك مكانى هنا بتاع ساعتين
غمز ليه فتوح / جوهرة وحشتك
،،،،،أةةةةةةةةةةة حد يحدف حد بالطفايه حرااام عليك دماغى جابت دم
شداد/ علشان أبن ********،،،،، مش متربى يا******** أسمها ميتذكرش فى أى مكان ،،،،،لم لسانك مراتى خط أحمر
فتوح بعتاب/ بس انا أخوك وتربيه إيدك وأبنك أيوة أبنك أنت أبويا يا شداد مش معترف بأبويا الحقيقى كفايه علمتنى وبعدتنى عن الخطر مش بحب جوهرة علشان شاركتنى فيك ورغم كدة بحاول اتأقلم عليها وأعتبرتها أختى علشانك،،،،،، دة أنا نقذنها فى الصحرا علشان بتحبها
شداد بلجلجة / أنت وهى أغلى حاجة فى الدنيا عندى
فتوح/ عارف
ترجل شداد لفتوح يتفقد جرحه ثم أخرج زجاجة خمر من ثلاجة سرية بالمكتب وفتحها وسكب القليل على فروة رأس أخوة حتى يتوقف تدفق الدماء ويطهرة
فتوح/ اةةةةةة بتوجع
شداد/ خلاص بقا مش عيل انت أمال لو جربت ضرب الرصاصة تعمل إيه ،،خلاص الدم وقف روح المستشفى خيطة وتعال
فتوح بضيق / ماشى ،،المهم عايزنى مكانى ليه
شداد/ رايح الوكر
فتوح/ نهار أسود انت قولت المقنع يختفى
شداد/ شغلنا واقف بقاله شهور وعايزك تعمل حفلة فى الفيلا حفلة خيريه
فتوح/ من أمتى ،طول عمرك ضد الحفلات دى وفى الفيلا طيب نعملها فى مكان تانى
شداد / لا الفيلا وجوهره تحضر
فتوح/ ناوى على إيه أوعا تكون جوهرة لعبة
شداد/ عبيط ولا الخبطة أثرت على نفوخك جوهرة أفديها بعمرى مش ندل علشان اعرضها للخطر واخليها فخ ذى الع** أخوها
فتوح/ جايز الحكومة عينها عليك مش بالساهل كدة يعدوا هروبك من المستشفى وسيبينك تروح وتجى بأمان الحكومة عندنا دماغها كبيرة وسكوتهم دة وراه حاجة
شداد/ عارف ،،،،،، مفيش دليل ضدى حتى إللى مع ياسين سرقتوه وهو أستقال مفيش خوف
فتوح بحيرة/ ربنا يستر ،خلى بالك برضو
شداد/قدامك نصف ساعة تخيط جرحك وتكون عندى علشان أروح الوكر
فتوح/ حاضر يا معلم أقصد يا بية
ألتقط شداد زجاجة الخمر وتجرعة منها كأس واحد فقط ثم أخفاها
______
فى فيلا شداد ،،
دخلت جوهرة غرفتها لتأخذ شكولاتة من الثلاجة فقد أشترى شداد ثلاجة مخصوص كبيرة تحتوي على شكولاتة وبسكوت بالشكولاته وحلويات غاليه وعصاير وأيس كريم كلها مستوردة من أجل جوهرتة وبجوار هذة الثلاجة رفوف فى الحائط عليها علب من السناكس وبسكوت سادة وعلب لبان وطوفى وأشياء على هذا القبيل ،،،ذى سوبر ماركت صغير حتى لا تمل معاه ويريد أشباع الطفلة بداخلها على قد ميقدر ،،،،وجدت هى رضوى فقالت:- بتعملى هنا إيه؟؟؟؟؟
رضوى بتوتر /٠٠٠٠٠٠
جوهرة/
يتبع