
رواية جوهرة المقنع الفصل التاسع والعشرون 29
بقلم نجلاء فتحى
(فى الشركة )
أتى فتوح من المستشفى ورأسه بيها جبيرة أثر الخياطة ،
دخل المقنع الحمام الخاص بمكتبة وبعدها خرج يرتدى جلباب رصاصى قديم وعلى رأسة عمامة باللفة الصعيدى وارتدى نظارة نظر قعر كوباية واطرافها عليها لاصق كأنها مكسورة وفى إيدة شيكارة قديمة ثم دخل الحمام مرة أخرى وبطريقة خفية فتح باب سرى ونزل للدور السفلى للشركة فكان خاص للحمامات العامة وأغلق الجدار وسار كأنة راجل غلبان بين الموظفين حتى خرج من الباب الرئيسي للشركة وجلس على الرصيف ينظر للوضع فى الخفاء وجد عربية ملاكى بيضا موديل قديم على بعد أمتار بيها أشخاص حب يتأكد هل تبع الحكومة ام لا ،،ترجل ليهم وقال :- حاجة لله يا بيه
احد الرجال/ غور ياعم بقا
شداد/ جنية أكل بية
أحد الرجال/ لسة طالع من الشركة اكيد صاحبها بسطك تمشى ولا احبسك
شداد / أنا غلبان هما انتم حكومة
أحد الرجال/ أيوة حكومة وأخرج سلاحة ،،،تصنع شداد الخوف ورحل مبتسمآ ،،،خرج برا المنطقة وأنتظر عربية نصف نقل يقودها أحد من رجاله كمقنع قفز عليها من الخلف مع حمولة البطيخ ورفض يركب فى الكبينة بجوار السائق
وصل الوكر وخلع ملابسة وظل ببنطلون أسود وفنلة كات سودة جلس على كرسى يدخن أتى أحد الرجال ومعة فتاه وقال :- جاهزة يا كبير البضاعة ولا الجن الأزرق يعرف طريقها
شداد شاور للفتاة تأتى ،ترجلت لة وجلست على ركبتها أمامها وأدت فروض الولاء ليه ٠
أخذ هو نفس من السيجارة ونفخة فى وش الفتاة التى سعلت بشدة وينظر لها يتفحصها بنظرة ،،،،لمس هو مقدمة جزعها العلوى بجراءة وتحسس جزعها السفلى كلة وقال أقلعى يا بت
الفتاة / حاضر، ،،،ثم خلعت البلوزة فقط
شدادة/ كلة عايزك ذى أمك ما ولادتك
نظرت الفتاة لكم الرجال وقالت :- ازاى
شداد/ هى أول مرة أمال مين إللى حشاكى بالبضاعة
نفذت الفتاة طلبة وواقفت تدارى جسدها بأيدها ألتقط هو قطعة داخلية علوية وأخرج من رجلة 🔪 وقطع بية القطعة وقال يا بهايم دة مكان ظاهر
أحد رجالة/ عارفت أزاى
شداد/ باللمس وفى المطار تتفتش ثم ألتقط بنطلونها وقلبة على ظهرة وقال :- من اول تفتيش ضعنا ،
الرجال نظروا لبعض/ والعمل
شداد/ أسترى نفسك يا ***** وتعالى ورايا ثم ترجلوا جميعآ لمكان تحت الأرض بالفيلا
بدأ شداد يضفر شعر الفتاة الأسود الثقيل ومع كل جزء يضع حبوب الممنوعات المغطيه بلاصق اسود وعمل شعرها كلة هكذا حتى أصبح شبة الضفائر الافريقى ،ثم أمسك حذائها الرياضى فتحة من الجنب ودكك فية أكياس البودرة ولازق الحذاء بطريقة محترفين حتى لو فتشوا الحذاء لم يجدوا شئ ،، فتح خزنة خشبية وأخرج أكياس مطاطية وملاها بالحبوب المخدرة وقال :-لرجالتة فرغوا معدتها عايزها فاضية من الاكل خافت الفتاة طمنها أحد الرجال وعمل لها غسيل معدة
وضعها شداد على جهاز وجد معدتها خالية اجلسها على كرسى ثم وضع فى فمها خرطوم مياة وقال أشفطى على قد ما تقدرى وفى نفس الوقت يبلعها أكياس المطاطية حتى أنتهت الاكياس سحب خرطوم المياة وقال :- أمسكى نفسك اوعا تعملى حمام براز 💩 ،،،، ثم ألتقط زجاجة معدنية حافظة للحرارة وقلبها وفتح الجزء السفلى بطريقة ما وأخفى أكياس البودرة بداخلها ثم أغلق الجزء السفلى باللحام بطريقة محترفين ،،، وضع مشروب ساخن بالزجاجة وقال :- دى تمسكيها فى إيدك ضاعت ،،حياتك التمن، ،أمسك فكها ولاصق فى خدها من الداخل شريحة عليها معلومات خاصة بشغلة كمقنع ،،وقال/ أوعى تاكلى حاجة او تشربى لحد متوصلى
البنت/ وشى بيحرقنى
شداد/ دة الغرا شوية ويروح عايزك تتعاملى فى المطار بثقة بلاش تلفى يمين وشمال موجود معاكى ٢ من رجالتى
البنت/ مين دول
شداد/ ملكيش فيه لعبتي بديلك كدة ولا كدة رصاصة حلوة فى دماغك من غير صوت ومحدش يعرف جاتلك منين
البنت بلعت ريقها/ مش اول مرة يا بية المهم ارجع سليمة
شداد/ الصعب وأنتى رايحة ،،وأنتى جاية مفيش حاجة معاكى شنطة فيها هدومك أمان،،، البضاعة فى الأزازة إللى فى إيدك وبطنك وشعرك وجذمتك وبس يلا طيارتك بعد ساعة ثم صفعها أسفل ظهرة ضحكت هى ضحكة خليعة ورحلت للمطار ،،نظر لرجالتة وقال:- أتعلموا بقا أصول الشغلانة
أحد الرجال/ إللى فى بطنها ينزل أزاى يا كبير دى طريقة جديدة
شداد / هما هناك يتصرفوا ذى متكون واكل اكل وخرجتها او رجعتها محلولة
أحد الرجال / بطنها متهضمش الاكياس
شداد/ صعب على الاقل ٢٤ ساعة والسفرية من ساعتين ل تلات ساعات
احد الرجال بأنبهار / أستاذ يا مقنع مفيش كلام ،
_________
جلس شداد على الكرسى وجلب لة احد الرجال طاولة عليها حشيش رفض وقال :- مش عايز اتسطل ،، اعملى قهوة ☕ ثم أخرج سيجارة عادية يشربها لا ينكر توترة فهذا حالة كل عملية تهريب حتى توصل بأمان بالفعل وصلت الفتاة معلقة زراعها فى يد شاب تبع رجالة المقنع ومعها بوكية ورد وحضنها الشاب وهى مصتنعة الدموع كأنها مسافرة وتبعد عن زوجها أتت موظفة التفتيش وفتشتها تفتيش ذاتى،،،
شاورت الفتاة لهذا الشاب من بعيد كأنة سلام وداع معناة كلة تمام وتأكد هو خروجها من ساحة المطار وذهبها للجزء الخاص بالطيارة وركبت وفى نفس الوقت ركب اثنين من رجال المقنع معها يأمنوا الوصول من غير متعرف شكلهم وانطلقت الطائرة لإيطاليا
اتصل الشاب على شداد وبلغة اتنفض شداد بفرحة وذاد غرورة بنفسة ثم ارتدى ملابس عادية وخرج من الوكر حتى وصل الفيلا عند جوهرتة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
(فى نفس الوقت )
سيارة المراقبة التى أمام فيلا شداد بلغت وصولة
سيارة المراقبة التى أمام شركته بلغت خروج فتوح وشداد مازال بالداخل مما جعل القيادات فى حيرة
_______
دخل شداد غرفتة ونظر لجوهرة نصف عين وقال:- مالك يا بت
جوهرة/ زعلانه
شداد/ من إيه
جوهرة/ فتوح متعور بسألة مالك قالى مفيش قولتلة مين عورك قالى المروحة وقعت عليا قولتلة وجعتك قالى خليكى فى حالك وانا فى حالى مش ناقص أموت ناقص عمر وسابنى ذى الفجلة
شداد/ هههههههه ذى إيه الفجلة هههههههه جديدة، ،أسمعى يا فجله ملكيش دعوة بية
جوهرة/ بيضحك عليا المروحة بتموت مش بتعور
شداد/ مش سمع كلامى وضربته بالطفايه
أتسعت عين جوهرة/ دة أخوك وانت بتحبه
شداد/ عصبنى
جوهرة بلجلجة/ أنا مش بعصبك صح
جذبها لحضنة/ أوزعتى تعمل إللى عايزاة أعاقبها بمزاجى أسامحها برضو بمزاجى
نظرت لة جوهرة بعيونها البريئة/ فى حاجة حصلت النهاردة
شداد/ خير
تراجعت هى عما تقولة لة فقالت بكذب/ شوفت صرصار ماشى على السرير بتاعى خوفت
شداد/ ههههههه،خلى الكلام دة لحد تانى دة انتى عيشتى فى كوخ فى غابة شهور ،متخافيش
ثم تركها وأخذ ملابس بيتيه نظيفة ودخل الحمام لكى ياخذ شاور
جلست جوهرة وتذكرت
((فلاش باااااااك ))
دخلت جوهرة غرفتها لتأخذ شكولاتة من الثلاجة فقد أشترى شداد ثلاجة مخصوص كبيرة تحتوي على شكولاتة وبسكوت بالشكولاته وحلويات غاليه وعصاير وأيس كريم كلها مستوردة من أجل جوهرتة وبجوار هذة الثلاجة رفوف فى الحائط عليها علب من السناكس وبسكوت سادة وعلب لبان وطوفى وأشياء على هذا القبيل ،،،ذى سوبر ماركت صغير حتى لا تمل معاه ويريد أشباع الطفلة بداخلها على قد ميقدر ،،،،وجدت هى رضوى فقالت:- بتعملى هنا إيه؟؟؟؟؟
رضوى بتوتر /ب ب بنظف
جوهرة/ الأوضة نظيفة ودى مش مسؤليتك
رضوى/ عادى اتسلى
جوهرة/ المفروض محدش يفتح الدولاب دة بتاع شداد بية حتى انا ممنوع أقرب منه
رضوى بتوتر/ أرتب الهدوم
جوهرة بشك/ لو محتاجة فلوس قولى
رضوى/ مش حراميه وبكت أنا غلطانة حبيت أنظف دة جزاتى وتركتها وهى تقول ياحظى فى الدنيا خير تعمل شر تلقى
((عودة للحاضر ))
جوهرة/ ياترى أقول لشداد بس رضوى صاحبتى ممكن يأذيها معقول تطلع حرامية ممكن تسرق حاجة لشداد ويتهمنى وانا مش حمل غضبة دة عور أخوة علشان عصبه ، أقولة وخلاص
خرج شداد بكامل ملابسة وقال / لا مش موضوع صرصار مش حاسة بوجودى سرحت شعرى وبكلمك وأنتى ولا هنا ثم شدها على فخدة وقرص أحدى وجنتيها بحنان وقال:- مخبيه إيه عليا
جوهرة بتعلثم/ فى حاجة حصلت هنا اوعدني متأذيش رضوى
أنتبه شداد لأسم وتصنع الهدوء/ على حسب عملتها
جوهرة/ دى صاحبتى
شداد بين أسنانة/ لو فى يوم عارفتى خاينة وعايزة تضرنى تعملى إيه تصاحبيها وتدافعى عنها
جوهرة بتسرع وغل / لا طبعآ ،دة أنا بعت أهلى علشانك ،،،
شداد / أحكى متخافيش
تنهدت جوهرة وحكت الحوار الذى دار بينها وبين رضوى فى الغرفة ،،وقالت حاسة بتسرق حاجة او سرقت معرفش مع انها لو طلبت مش أرفض
شداد بمراوغة/ أنتى طيبة يا قلبى عادى ممكن بتنظف
جوهرة بلجلجة/ خوفت حاجة تضيع من عندك تتهمنى
شداد بعشق/ للدرجادى شيفانى حيوان ذى اخوكى
جوهرة بتسرع / أبدآ دة تفكيرى ،،بليز أخويا متجبش سيرتة زمانى ميتة بسببه،، ثم اغمضت عيونها بحزن لتلك الذكرى، ،،،،،،
ندم هو على تذكرها بدون قصد لهذا اليوم ،،،، يود ألتقاط دموعها بجوفة فقال :- لازم فرحنا فى أسرع وقت عايزك ومانع نفسى أنتى مراتى بس الفرح اولا
عضت جوهرة شيفاها السفلية بكسوف أتى لة أتصال من رقم دولى نظر للجوال ثم قال / جوهرتى معايا تليفون مهم
ابتعدت هى وقالت :- ok
شداد / هى ok دى مجننانى قرب البعيد يا رب أووووف ثم زام وترك الغرفة
ضحكت جوهرة فهى فهمت ماذا يريد وقالت :- قليل الأدب قوى هههههه
__________
【فى مكان أخر 】
؟؟/ أيوة الفيلا مفهاش شئ
!!/ دورى تانى
؟؟/ قلبت الدنيا
!!/ خلى بالك هو مش غبى
؟؟/ عارفة
!!/ سلام
؟؟/ سلام
________
أغلق شداد الهاتف فكان أتصال من فلوريد وبلغة البضاعة وصلت تمام وسليمة وطريقة أخفائها الجميع صعق منها وأعتمدوها والفتاة سوف ترجع مصر بعد خمس أيام على أساس سياحة
__________
[تانى يوم]
ترجل شداد للمطبخ فقال :- رضوى ساعديني عايز أشرب قهوة هاتى البن
واقف هو أمام البوتجاز وهى اعطتة علبة البن أفلتها متعمد ،،ألتقاطتها هى بحركة غير أرادية منها وبخبره ،،،نظر لها وهى لعنت نفسها على فعلتها
شداد بمكر/ تشتغلي فى المخابرات بالحركة دى ثم ألتقط علبة البن منها ووضعها على الطاولة وشاور لبنت أخرى تجهز قهوته
بلعت رضوى ريقها فقالت/ مخابرات إيه يابية دة أنا بخاف من امين الشرطة فى الشارع
شداد بمكر / مالك متوترة كدة عجبنى سرعة البديهة عندك ولبقتك فى الكلام وأنتى جهله
جهزى الفطار بسرعة يا يا رضوى،،ثم خرج برا المطبخ يبتسم بمكر😈
________
(فى بيت ياسين )
ياسين/جهزتى شنطتك
الأم بحزن/ لسه مصمم
ياسين/ لازم كدة احسن
الأم/ مش برتاح غير فى بيتى
ياسين/ الناس دول أمان يشيلوكى من الأرض شيل
الأم/ أوعا تأذى أختك أقصد أقصد جوهرة
ياسين/ العربية مستنياكى تحت ،،،وأنا أتابعك لحد متوصلى بالفون
تنهدت الأم أقتربت لتحتضنة أبتعد وحمل الشنط ونزل على السلم ،مسحت دموعها وقالت:- منه لله أبوك ربنا ينتقم منه على بهدلتى وهو حى وهو ميت كمان يارب أحمى جوهرة وأهدى ياسين ثم رحلت
___________
أتى يوم الحفلة الخيرية التى أقامت فى فيلاته رغم يرفض هذا النوع من الحفلات لكنه يريد أثبات شئ وكانت عالمية وشداد تبرع بمبلغ ضخم جدآ وأصر الإعلام يحضر
المذيعة/ شداد بيه ما رأي حضرتك فى المنسوب إليك
شداد بمراوغة/ حددى سؤالك
المذيعة/ أنك المقنع المطلوب للعدالة وخطفت أخت الضابط المكلف بقضية المقنع ،،وهروبك من المستشفى بعد القبض عليك
شداد/
ياترى رد شداد إيه؟؟
يتبع