رواية جوهرة المقنع الفصل الثلاثون 30 بقلم نجلاء فتحى

              

رواية جوهرة المقنع الفصل الثلاثون 30

بقلم نجلاء فتحى


أتى يوم الحفلة الخيرية التى أقامت فى فيلاته رغم رفضه لهذا النوع من الحفلات لكنه يريد أثبات شئ وكانت عالمية وشداد تبرع بمبلغ ضخم جدآ   وأصر الإعلام يحضر 


المذيعة/ شداد بيه ما رأي حضرتك فى المنسوب إليك 


شداد بمراوغة/ حددى سؤالك


المذيعة/ أنك المقنع المطلوب للعدالة  وخطفت أخت الضابط المكلف بقضية المقنع وهروبك من المستشفى بعد القبض عليك 


شداد/  قدام الناس وعارف البث لايف أنا مش مجرم لو كنت كدة زمانى موصلتش للمكانة دى وهربت ،،بالعكس ليا حق عند الداخلية فى ضابط مش مهم أسمة معترض على جوازى من اخته ذى أى حد يعترض على العريس ودة حقه أستغل سلطتة ورتبته ضدى وساومنى أسيب اخته أو يشوه صورتى طبعآ بحب أختة وهى كمان بتحبنى  ومضيت هى على عقد الجواز ومتسجل كمان 


المذيعة/ أكيد فى سبب 


شداد/ قولت لحضرتك مش حابب يجوز اخته لراجل أعمال كان عايز يجوزها واحد من عيلتة وهى بتحبنى 


المذيعة/ يعنى أخته معاك


شداد / معايا بصفتها مراتى ومكتوب كتابنا فاضل الفرح ان شاء الله 


المذيعة/ غريبة عروسة تقعد فى بيت العريس قبل الزواج 


شداد/ عادى دى رغبتها ومدام العريس محافظ ميقربش غير بعد الفرح علشان يفرحها بالفستان الأبيض إيه المانع


المذيعة/ فى أشاعة بتقول هربت من مستشفى السجن وأذيت الحراسة هل صح أم غلط ؟


شداد/ اتقبض عليا ،،الضابط أخو المدام بتاعتى  ضحك عليا قالى تعال فى الصحرا عربيتى عطلت أستغربت أزاى مش طايقنى وكلمني أساعده  جريت ليه ضربنى بالرصاص لو أنا المقنع فعلا  كنت دافعت عن نفسى ولا إيه 


المذيعة/ مضبوط وهربت ليه


شداد/ مش هربت اسمها خرجت انا مش مجرم ،،،،والحراسة رفعوا عليا السلاح دافعت عن نفسى أنا مش مجرم بالدليل مش هربان بمارس عملى عادى وعامل حفلة للخير والاعلام موجود 


المذيعة/ فى معلومة الضابط دة استقال 


شداد/ حزنت قوى مهما كان أخته ملكى أقصد مراتى ربنا أخذ حقى،،،،   أمام الناس بطالب بحقى انا انضربت رصاصتين من ضابط وأتلفق ليا تهمة زور وأتشهر بيا علشان اتجوزت البنت إللى قلبى دقلها وهى أخته


المذيعة/ ومن هنا عزيزى المتابع أضم صوتى لصوت شداد بية راجل الأعمال المشهور  راجل الخير والإنسانية الذى تبرع من ثورتة بمبلغ ضخم قيمته خمس مليون جنية لصالح الخير ،نطالب الجهات المسؤلة التحقيق مع هذا الضابط الذى أساء لشخص مسالم  راجل المبادى والقيم مثل شداد بيه ولازم كلنا معة فهو ضحية الحب بشكرك على هذا اللقاء وبشكرك مرة تانية على أستضافتنا فى منزلك المتواضع 


شداد/ شكرآ يا أستاذة ،،،مكنش ليه داعى ذكر مبلغ التبرعات دة لله 😈


المذيعة/ لازم يا فندم حتى تشجع إللى زيك للتبرع لمثل هذة الفئات  ،   كان معكم****** من قناة ********


أخرج شداد سيجارة وأشعلها وشربها بتلذذ 

_______________

ياسين فى منزلة شاهد وسمع اللقاء مما جعلة ألقى طفاية السجائر فى شاشة التلفاز بقوة وقال/ عايز تعمل نفسك محترم وبتاع خير ،،،،عايز قضيتك تبقا رأى عام وتخرج براءة،،،،،،طلعت عن الداخلية سمعة وحشة بسببى بقيت فى نظر الناس الجانى وانت المجنى علية يا أنا يا أنت يا مقنع 

________

(فى صباح اليوم التالى )

مبنى الأدارة العامة 


القائد/ أظن نفذت خطتك وعملت لعبة أستقالتك ونشرت الخبر والكل عارف فى ضابط تانى مسك القضية والحقيقة القضية معاك وشغال فيها فى السر ،،،،بنتى خايف عليها دى عايشة فى بيت شداد خدامة لو عرف أنها الرائد هند يقتلها أتصرف وضعنا حرج  من امبارح بالليل كل وسائل التواصل الاجتماعي مع شداد وضدنا ولا الكلام إللى بيتقال فى حق الضباط شداد لعبها صح لأزم القضية دى تتقفل


ياسين بحدة/ والقفله ازاى حضرتك يطلع برئ وانا الضابط الوحش المستغل وظيفتة لو دة رأى حضرتك تبقا مفرقتش عن شريف أخوة


القائد بقلب أب قال بحدة/ بنتى معاة ومن بعد الحفلة معرفش اخبار عنها 

خطتك أدخل هند البيت لو حصلها حاجة نهايتك على إيدى


ياسين بلجلجة/ أكيد فى سبب ممكن تليفونها فصل


القائد بحدة/ فى أجابه تانية،،  كشفها، ،،،  ،الرائد هند فاكراك مستقيل وهى ماسكة القضية بجد،،

نترك ياسين مع القائد مش نخلص من حوارتهم 


🌷كنتم فاكرين ياسين استقال بسهولة كدة مفاجأة صح 🌷

__________

فى وكر المقنع فاكرين الغرفة المحتجزة فيها جوهرة أيوة إللى شبه  الزنزانة الضلمة دى كانت أول القصة ٠


ترجل شداد لهذة الغرفة التى تحت الفيلا وصعب الوصول إليها يلزم الأمر شرح دقيق للمكان ،،،شاور للحارس يفتح الباب ثم دخل وأغلق الباب وأصبح هما الاثنين بمفردهم ،،،،قال/ مش   حررتى نفسك لية 


رضوى/ بعمل هنا إيه يا بيه


شداد/ ههههههههههه حلوة بيه دى يا رضوى ولا أقول يا سيادة الرائد هند فاكرة نايم على ودانى ضحكتى عليا بس شكلك نسيتي أنا مين أنتى كشفتى نفسك  ،،أولا السفرجى إللى قولتى عليه صاحب أبوكى فى البلد دة من الملجأ وهرب وهو صغير وأبويا رباه وأشتغل فى المطبخ ولحد لما مات ملوش عيال ولا زوجة ولا أهل ولا أصحاب،،،،،،، وعندة خوف يخرج برا البيت يتقبض عليه دة تفكيرة لحد ما مات يبقا أزاى صاحب أبوك من البلد ،،،،،ورغم كدة دخلتك المطبخ قولت بنت غلبانة كدبت مش مهم  أكتشف تقربى لجوهرة فى غيابى وتعلقيها بيكى وعدتها  ،،مكانك المطبخ لا أنتى منتشرة فى البيت شكيت فيكى  فاكرة لما مسكتى علبة القهوة قبل متقع على الأرض محدش يقدر يعمل كدة غير واحدة زيك يا حضرة الرائد مش بنت غلبانة جايه من قرى الأرياف على قدها ،،طرقتك فى الكلام واحدة متعلمة مش جهلة وغلبانة ،،،،،وجودك فى أوضتى فى غيابى الفيلا كلها كاميرات حتى اوضتى الخاصة،،، أعمل فيكى إيه


هند بهياج/ فُكنى وواجهنى نهايتك خلاص  مش صعبان عليا غير الغلابة إللى ضاعت بينك وبين أخوها معرفش حبيتك على إيه 


شداد بهدوء/ صوتك يا انسه لولا جوهرة كنت أول واحدة قربت منها غصب وأغتصبتك ومش أى حاجة لا أنا ساااااااااااادى وفخور بيها مزاجى بقا أعمل إيه  ياخسارة 


تلجلجت هند مهما كان هى بنت


شداد/ تنفذى إللى أقولك عليه ولا تخرجى وجواكى أبنك بيكبر


هند بهجوم/ لو حد قرب منى أكله بسنانى 

شداد/ هوووووش التيران هنا جعانين وميصدقوا بنت ومش أى بنت ميفرقش معاهم ضابط ولا غيرة 


هند/ الموت أهون عليا من أنفذ طلبك


شداد/  خليكى معانا شوية ثم تركها وقال فى الخفاء لرجالتة محدش يقرب منها ولا يلمسها ،،طفوا النور  ودخلوا ليها كام فار حلوين وشوية صراصير ،وحشرات وممنوع الأكل والشرب و أرفعوا حرارة الأوضة كل دة لمدة يوم ٢٤ ساعة وراقبوها من بعيد حصل حاجة بلغونى اوعوا حد يدخلها لو بتموت قدامكم دى ضابط ومخادعة 


______

فى الفيلا 

جوهرة/ رضوى فين مشفتهاش فى الحفلة،،،،،


شداد بكذب/ معرفش تلاقيها هنا ولا هنا بنت الو****** دايسه فى البيت كأنه بيت أبوها 


جوهرة بشك/ طردتها


شداد/ أنااااااا ليه  أعمل كدة دى صاحبتك زعلان منك 


حزنت هى بشدة ظنت فيه السوء فقالت/ سورى أختفت معرفش فين 


شداد/ يمكن طفشت دة حتى لاقيت فلوس عندى ناقصة مش قولتلك يمكن هى سرقتها وهربت


جوهرة بسذاجة/ معقول سرقت ،    كتير!!!


شداد/ مش مهم وعلشان أنتى بتحبيها مش أدور عليها وأعاقبها


جوهرة بأصرار/ دور عليها إللى يأذيك يأذينى  


أبتسم بخبث فهو سيطر عليها 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

أقتحم شداد غرفة أخوة وقال :- حابس نفسك لية حتى الشركة مشفتش وشك فيها 


فتوح/ مليش نفس لحاجة 


شداد/ ودة من أمتى بقا طول عمرك عايش بالطول والعرض 


فتوح/ شيلت مادة فى الجامعة


شداد/ يعنى إيه 


فتوح/ سقطت  وكل تقديراتى  حلوة ،،، جيد جدآ وامتياز بمجهودى 


شداد/ دى تأثر عليك مش فاهم 


راعى فتوح أخوة فهو جاهل / تخيل طالب متفوق فى كل المواد ومادة واحدة سقط فيها أزاى ودى أسهل مادة ،،،لسة فاضل الترم التانى وانجح فيها عادى لكن المشكلة الدكتور دة عندنا الترم التانى بأربع مواد ولو سقطت فيهم أعيد السنة 


شداد/ تعيد لاااااا دة أنا بعد الايام علشان تخلص،،،،،،،،،  الدكتور دة عملتله حاجة دايقتة


فتوح بلجلجة / خايف تزعل 


شداد/ قول 


فتوح/ عندنا نظام فى الجامعة دكتور المادة يمر على الطلبة فى مادته،،وأنا بمتحن ميل عليا وقالى أبقا قابلنى لو نجحت فى مادتى يا أخو المقنع ،،قولتلة:- ناجح بمجهودى ومين المقنع دة معرفهوش ،،،،قالى أخوك الدنيا كلها عارفت الحقيقة وسابنى ومشى 


شداد/ مبلغتنيش لية وقتها


فتوح/ علشان عارف نفسى شاطر وتهديدة فى الهوا


شداد/ أسمه إيه الدكتور دة


فتوح/ دكتور ٠٠٠٠٠٠٠


شداد بأبتسامة بمكر / الليلة يبات فى قبرة معاش إللى يهدد أخويا وأنا عايش 


فتوح بأعتراض/ كفاية دم 


شداد/ عامل وطنى وفاكر كدة شطارة ،،،، أو حد وزة يعمل كدة ،،عقابه الموت طول ماهو فى الجامعة مش تعدى السنة دى 


فتوح/ أنقله بلد تانية


شداد/ مش برجع فى كلمتى مسكين الدكتور مات فى حادث سير قضاء ربنا بقا ثم تركة متجاهل ندائه عليه


____

أتى أتصال لشداد هروب  هند جعلة يجن  فى ضميرة لن يأذيها مجرد تهديد ليها فقط ،  حاول يعرف كيف حدث ذلك  وجد أنها أصتنعت المرض وحين فتح الباب لها هاجمت الحرس وهربت مما جعل شداد عاقب حراسته أشد العقاب 

__________

فى نفس الوقت حدث اقتحام لفيلا شداد من طرف الحكومة وقضبوا على جوهرة  وفتوح كوسيله ضغط لشداد ،،،أترك لكم الخيال لحالة صاحبنا

__________

سلم شداد نفسه وأعترف حتى يفك أسر زوجتة وأخوة لكنه فشل لان  فتوح كاميرا مستشفى السجن الخارجية أخذت لقطة لفتوح وهو يهرب شداد وهربه بسيارة الإسعاف هو ومعة فتاة وتم إصدار حكم عليهم  ١٥سنة


شداد أخذ حكم ٢٥ سنه سجن حاول يخرج أخوة وينفى التهم فشل 


جوهرة عارفت حقيقة أتت الدنيا أزاى من ياسين وخرجت براءة لكنها ضاعت وتدمرت نفسيآ بعيد عن المقنع كانت المحاكمة سرية للغاية 

ياسين حبس أخته فى مستشفى خاص لأمراض العقلية  أستغل صدمتها وبعدها عن المقنع وضع طبيعى لانهيارها أستغل ذلك وللأسف الأطباء كاتبوا تقارير أنها تعانى من خلل نفسى ولا يأخذ بأى حرف من كلامها ،،،رفع ياسين قضية أن شداد تزوج جوهرة غصب وبالتقاير الطبية أخذ حكم طلاق 

هاج شداد وانكر ذلك وان زوجتة سليمة العقل  لأسف شداد ملوش حد يرفع ليه قضية 

أتى فلوريد عند معرفته بذلك و وَكل  أكبر محامين مصريين للدفاع عن فتوح وتم تخفيف العقوبة من ١٥ سنة ،، لعام واحد فقط حفاظآ على مستقبلة فهو طالب جامعي  


شداد رفض حد يدافع عنة مما جعلت المحكمة تستعجب من تصرفه 


____________

ياسين ترقى لرتبة أعلى لكنه شعر بعدم راحة رغم هذا ما سعى إليه  نظرات جوهرة الأخيرة ليه محاصرة تفكيرة  حتى الرائد هند أنصدمت أن ياسين حبس أختة فى مستشفى هى عاشت معها شهور وتعشق شداد وهو إيضا لكن بأى صفة تشهد بالحق وهى غير مطلوبة للشهادة حصلت هى إيضا على ترقية لكنها لم تكن سعيدة بيها 

________

(تسريع لأحداث )

مرت شهور وخرج فتوح من السجن بحسن سير وسلوك لم يجد جنية ولا مأوى ف كل أملاك شداد أتحجز عليها  شاف الذل نام فى الشارع واتمرمط فهو عايش حياة الرفاهية مع أخوة الان ضايع  وفى نفس الوقت لم يراة ولا مرة منذو القبض علية  ،،،،وذهب لأخوة فى السجن زيارة 

______

فتوح ببكاء/ عامل إيه ،،المحامى قالى خلى سلوكك جيد وخرجت قبل المدة ،الشركة والقصر وكل حاجة ضاعت 


شداد بملامح جادة/ جوهرة فين 


فتوح/ معرفش عنها حاجة أخر مرة أتقبض عليها معايا 


شداد/ أخوها طلقها بحكم محكمة منى ومعرفش هى فين دور عليها 


فتوح بغل/ هى السبب ٠٠


شداد بعصبية/ جوهرة مراتى وتفضل مراتى العمر كلة مش حته ورقة تثبت جوازنا او تفرقنا،،فيلا الوكر حد عرف طريقها 


فتوح / أنت ناسى الرائد هند هربت من الوكر وعارفت الحكومه طريقها ضاعت هى كمان 


شداد/ حاول توصل لفلوريد  ،،،،ليا رصيد فى البنوك فى إيطاليا و فرنسا  سافر وسيب البلد


فتوح/ لاااااا، خلاص التعليم أسيبة 


شداد/ أنت فى أخر سنة 


فتوح بحزن/ ملهاش لازمة أوصل لفروريد وأوكل أكبر محامى ليك ٢٥ سنة دول صعبين عليا 


شداد/ أوصل لفروريد ،عندة الحل

____________

داخل مستشفى الأمراض النفسية والعقليه 


نجد جوهرة تجلس فى نصف السرير وضامة رجليها لصدرها لم تكلم أحد ولا تتعامل مع أحد وذكرياتها مع المقنع أنيس وحدتها  تصرخ تريد زوجها حبيبها أمانها حزينة على شعرها الذى دائما كان زوجها يتغزل فيه الآن لا يوجد فقد أمر طبيب بحلقة زيزو حتى لا يحتوى على حشرات   ونوع من العقاب إيضا لانها يوميآ تنادى على أسم زوجها لأسف فى هذا المكان لا يهتم أحد بيها ولا غيرها 

_________

بمعجزة توصل فتوح لفروريد   وأتى لمصر واقام فى فندق  وفتوح معاة وأعطى لة مال من فلوس أخوة شداد حتى أشترى شقة وكل ما يحتاجة وقرر يطلع شداد من السجن المحامين فشلوا فى تخفيف العقوبة عنه

__________

أتى وجبة الطعام فى السجن  دخل الحارس لغرفتة وجد شداد فاقد وعيه بلغ الضابط ونقل لمستشفى السجن  وهنا الصدمة شداد مات اخيرآ انتهى المقنع وقضيتة  أغلقت لأبد ،،،وتم إبلاغ  آحد من أهلة لاستلام الجثمان وأتى فتوح واستلمة بحزن ومعة فلوريد 


أتى ياسين بسرعة البرق ومنع خروج الجثمان وكشف الكفن وجد شداد فارق الحياة  وقبل وضع إيدة على الوريد النابض برقبتة ،منعة فتوح وعمل مشكلة بهياج / حرمة الميت  حراااااام  مش مصدق أخويااااااا ماااااات 😭😭😭😭


الطبيب/ مينفعش يا حضرة الضابط عمايلك دى كشفت عليه بنفسى خلاص المقنع أنتهى 

تدخل القائد الكبير/ خلاص يا ياسين الله يرحمة  


ياسين/ بسهولة يموت كدة


القائد/ قضاء ربنا 

فتوح أخفى وجة أخوة بكفنه ووضعة فى سيارة إسعاف وركب بجوارة  وحزين ثم انطلق للمقابر  وسيارة ياسين وراهم لم يصدق موته

_______

وصلت السيارة أمام المقابر وتم نزول الجثمان ثم وضعة على الأرض فى انتظار فتح المدفن لة  فلوريد غمز لفتوح الذى نظر فى الخفاء للخلف وجد ياسين واقف على الباب ينظر لهم فى الخفاء  


فتوح بأنهيار / مع السلامة يا أخويا يا أخويااااااا أعيش من غيرك أزاى 😭😭


فلوريد/ أهدأ صديقى أنه فى منزلة أفضل 


فتوح/ أخوياااااااا😭وانهار حين دخل  جسد  أخوة  القبر  وأغلق عليه ،،،،، وفلوريد يحاول يهديه ثم رحلوا الجميع 


وهنا تأكد ياسين المقنع انتهى لأبد ومحدش يكشف سر أمة وأختة

__________ 

ذهب ياسين لأختة وقال :- البقاء لله 


نظرت لة ولم تتحدث تعتقد أمها 


ياسين/ شداد مات وادفن خلاص مفيش مقنع لأبد


جوهرة قفزت علية لدرجة سقط على الأرض من اندفاعها وحاولت تخنقه

أتى الطبيب والتمريض وابعدوها غصب واعطوها مهدأ 


الطبيب/ حضرتك قولت ليها إيه 


ياسين يدلك رقبتة ويكح وقال بكذب/ بسلم عليها 


الطبيب/ مش معقول دى هادية ومسالمة مش بتأذى حد


ياسين/ خدت كهربا

الطبيب/ بصراحة ليها وأنا رافض هى بتصرخ بالليل علشان اوقات بتجلها نوبات صراخ وتنادى على شخص 


ياسين بغل/ تاخد كهربا النهاردة 


الطبيب/ صعب ،، الكهربا تأثر على عقلها 


ياسين بأمر/ الكهربا وإلا ارفدك 


الطبيب/ دى أختك

أخرج ياسين السلاح فى وجة الطبيب/ تاخد جلسة دلوقتى 


الطبيب بخوف/ حاضر 

( مر الوقت )

وضعت جوهرة على سرير خشبى وعلى رأسها إطار  متوصل بأسلاك ومقيد إيدها ورجليها 


الطبيب بتردد إيدة على مقبض الجهاز. زقة ياسين و رفع هو المقبض لأعلى دوت صرخة ألم منها مع أرتجاف جسدها 


أتى طبيب أخر وقال :-

الطبيب بعصبية/ كفايه كدة نزل  المقبض  ممنوع الكميه دى كلها تدخلها  كدة تموت ،


جوهرة/ شداااااااد  أةةةةةةةةة ألحقنى أةةةةةةةة😭😭😭

يتبع 

                الفصل الواحد والثلاثون من هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة