رواية جوهرة المقنع الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم نجلاء فتحى

              

رواية جوهرة المقنع الفصل الواحد والثلاثون 31

بقلم نجلاء فتحى



ذهب ياسين لأختة وقال :- البقاء لله 


نظرت لة ولم تتحدث تعتقد أمها 


ياسين/ شداد مات وادفن خلاص مفيش مقنع لأبد


جوهرة قفزت علية لدرجة سقط على الأرض من اندفاعها وحاولت تخنقه

أتى الطبيب والتمريض وابعدوها غصب واعطوها مهدأ 


الطبيب/ حضرتك قولت ليها إيه 


ياسين يدلك رقبتة ويكح وقال بكذب/ بسلم عليها 


الطبيب/ مش معقول دى هادية ومسالمة مش بتأذى حد


ياسين/ خدت كهربا


الطبيب/ بصراحة ليها وأنا رافض هى بتصرخ بالليل علشان اوقات بتجلها نوبات صراخ وتنادى على شخص 


ياسين بغل/ تاخد كهربا النهاردة 


الطبيب/ صعب ،، الكهربا تأثر على عقلها 


ياسين بأمر/ الكهربا وإلا أرفدك 


الطبيب/ دى أختك


أخرج ياسين السلاح فى وجة الطبيب/ تاخد جلسة دلوقتى 


الطبيب بخوف/ حاضر

         

          ( مر الوقت )


وضعت جوهرة على سرير خشبى وعلى رأسها إطار  متوصل بأسلاك ومقيد إيدها ورجليها 


الطبيب بتردد إيدة على مقبض الجهاز، زقة ياسين و رفع هو المقبض لأعلى دوت صرخة ألم منها مع أرتجاف جسدها 


أتى طبيب أخر كان يمر بالصدفة أمام الغرفة 


الطبيب بعصبية/ كفايه كدة نزل  المقبض  ممنوع الكميه دى كلها تدخلها  كدة تموت ،


جوهرة/ شداااااااد  أةةةةةةةةة ألحقنى أةةةةةة😭😭😭


أبعدة الطبيب/ الكهربا على مراحل ومستويات  محدش يسبها متوصلة للحالة بأستمرار كدة


ياسين بهياج/ ازاى تتجرأ وتعلى صوتك علياااااا ،، أحبسك


الطبيب / مش مستعد أشيل ذنبها قدام ربنا والطبيب إللى جبها هنا خاف منك أنا مش خايف وبقولك هى مش محتاجة كهربا ممكن أبلغ عندك   الحالة دى تقربلك إيه


ياسين/ أختى


الطبيب نظر للطبيب الأخر الذى طاوع ياسين واحضر جوهرة لغرفة الكهربا وقال/ لينا حساب 


ياسين/ أنا ضابط وأعمل إللى عايزة 


الطبيب بحنان لجوهرة/ أختك فى حالها لية تجبها هنا احتويها عندها مشكلة نفسية عالجها فى البيت تحت عينك اكتر إللى هنا داخلين صدمة نفسية وبسبب أهلهم وإللى زيك بيكونوا مرضى نفسيين بجد مهما كانت الصدمة كلنا معرضين ليها ولما نلاقى حد يقف جنبنا نعديها لية تدمرها كل واحد وافق أختك تكون هنا يتحاسب أدام ربنا بيها 


ياسين/ برافو حقيقى برافو المفروض أعمل إيه أندم وأخدها معايا للبيت أكبر الدكاترة ومنهم رئيسك ومدير المستشفى هنا كتبوا تقارير أختى مجنونة 


الطبيب بحدة/ حراااااااااااااام المجنون هما انتم  مش هى لعلمك مش خايف منك وإللى عندك أعمله  ثم حرر جوهرة المستسلمة بتعب  من قيودها وحملها بنفسة على زراعة وتركة وهو يقول / معلشى يا بنوتة ربنا معاكى،،،،،، أما  ياسين يتوعد لة 


__________

[فى شقة فتوح ]

يقف فلوريد وفتوح يلاحظون الطبيب الذى يكشف على شداد  

فتوح بخوف/ مفقش ليه


الطبيب/  آثر الحقنة لسة موجود بجسمه


فتوح/ أنت قولت الحقنه تعملة هبوط فى الدورة الدموية  كأنة بيموت بعد الشر عنه


الطبيب/ ليها مدة معينة ولو متلحقش بحقنه تفوقة فعلا يموت بجد وانا لحقته بالحقنه انت اتأخرت بس هو كويس متقلقش


فلوريد/ لا تقلق فتوح ،،لابد من أخذ هذا العقار حتى يخرج من السجن 


فتوح/ المهم يبقا كويس،،


فلوريد/ هذا الضابط الذى تابع تحركنا سبب تأخرنا حمدآ للرب انقذنا شداد بالعقار فى اللحظة الأخيرة 


جلس فتوح بجوار أخوة يبكى مثل الصغار يخشى يفقدة بجد فهو فعل المستحيل لإنقاذة فأخوة يأس فى الدنيا ورافض حد يساعدة وكأنة أختار السجن عقاب لية  حتى شداد لم يعلم أنة أخذ نوع معين من الدواء اصابة بهبوت فى الدورة الدموية حتى ينقل لمستشفى السجن ويسهل خروجة وأخذ الحباية فى الطعام ،،،،و الطبيب فى المستشفى قبض فلوس حتى يخرج شداد بسرعة على أساس ميت ويسلمة لأهلة ووقتها يروح البيت وياخذ حقنة تنشط القلب بسرعة ويفوق لكن لاحظوا سيارة تمشى وراها لم يعرفوا لمين قرر فتوح يذهب المقابر بأخوة وفعلا ظهر ياسين يراقبهم وادخلوا الجثمان للقبر لكن الحقيقة فتح فتوح الكفن داخل سيارة الأسعاف ونقل أخوة على السرير بمساعدة فلوريد ووضعوا على نفسة جهاز الأكسجين ووضعوا نقالة موجودة بالعربية وغطوها بالكفن داخل التابوت ولم يرحلوا من المقابر حتى اطمنوا ياسين رحل وفتوح أتقن دورة بمهارة رغم داخلية يتمنى لا يحضر هذا اليوم بالحقيقة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________

مر أيام فاق شداد وحكى لة فتوح ما فعلة من أجلة


شداد/ الزمن بيعد نفسة  أبوك مات   وهو عايش وأنا كمان كدة


فتوح/ مش مهم سافر برا وعيش وأنا شوية الدنيا تهدأ وأحصلك ومحدش يقدر يكلمك هناك ملناش حاجة هنا كلة ضاع


شداد بحزن/ مراتى 


فتوح/ قلبت الدنيا اختفت ممكن ماتت


أقسم شداد لو شخص غير أخوة نطق هذة الجملة لتفنن فى عقابه


فتوح/ ساكت ليه مش لازم تظهر ياسين معرفش صدق خبر موتك ولا لا رغم شهادة الوفاة طلعت أنت واخد حكم ٢٥ سنه الحمد لله مش إعدام 


فلوريد/ فتوح انت لم تجرب الحب والمقنع عشق هذة الفتاة عشق حقيقى أنا أكثر شخص أشعر بما يشعر بية أخوك لانى مريت بهذة التجربة وللأسف بسبب شغلنا خسرت فتاتى ،،، الان لم تكن  على قيد الحياة لكنى أخترت البعد  والعمل حتى أضمن سلامتها  وقتها ،،،،أكتشف لم تتحمل هى ذلك وخلصت من حياتها ظنت أننى أتسلى بيها كيف والمافيا هددونى بها ومازال قلبى ينبض بيها ولم أقرب لأى فتاة بعدها 


فتوح بأهتمام/ حبيت انت كمان


فلوريد / نعم فتاة وأقامت معها علاقة كامة كثيرآ بدون زواج  وهذا عادى لدينا وحين أعلنت تحمل طفلآ داخل رحمها شعرت بسعادة لكنها لم تدوم تركتها حتى أضمن سلامتها بعيد عن والأن أعانى كثيرآ على فقدان أبنى وحبيبتي لذلك يا شداد أبحث عن فتاتك ولم تتركها أكيد تعانى الان بغيابك ،أنت الوحيد قادر على إيجادها أمشى وراء قلبك وخدنى عبرة أمامك يا صديقى 


شداد بغل/ ياسين هو السبب والبنت الضابط هند دى أسمع ،،وجودى عندك يا فتوح خطر ،،،،، فلوريد معاك فلوس ليا 


فلوريد/ لقد سحبت مبلغ ضخم من حسابك فى إيطاليا  واعطتة لفتوح لكى يعيش واشترى هذا السكن  ودفع مال وفير لأشخاص الذين سهلوا خروجك من السجن 


شداد/ أختفى فى الجبل ومش عايز أشوفك معايا وخلى التواصل بينا تليفون وانت يا فلوريد هتكون معايا 


فلوريد/ أكيد يا صديقى


شداد/ ياسين عارف فتوح ،،،، أنت تراقب بيت ياسين وتعرف تحركاتة يا فلوريد 


فتوح/ كنت قايلى مراقب بيت جوهرة بالكاميرات 


شداد/ أخر معلوماتى ساب الشقة ومش معايا اللاب توب ولا تليفونى أتحجز عليهم

يعنى موت وخراب ديار ،،عايزك يا فتوح تروح جامعتك والسنة إللى ظاعت دى قدم أى أعتزار 


فتوح/ كنت زمانى متخرج تفتكر يقبلوا بواحد رد سجون 


شداد/ خلص السنة دى ونطير على إيطاليا اكون لاقيت جوهرة وعايزك تشتغل أى شغلة صنايعي 


فتوح بعتاب/ بعد ما كنت بدير شركة وأخو المقنع اتهان


شداد / لازم تقنع نفسك أنى ميت ساعدني بس لو حد بيرقبك خلاص انت خلصت عقوبتك بدل السنة خرجت بعد كام شهر محدش ليه عندك حاجة وبتدرس وتشتغل فهمت 


فتوح/ صعب بس أحاول علشانك 


بعد ساعة أرتدى شداد لأول مرة فى حياتة ملابس حريمى عباية سودة ونقاب رغم جسدة العريض  ونزل مع فلوريد معلق زراعة مع زراعة كأنة زوجتة وسار للموقف وسافر  لمكان ما فى الجبل فى مطروح فهو بدون أوراق هوية  ،،وفلوريد ظل بالقاهرة 

______________

رحب بية راجل يدعى عبد الجليل  كان يتعامل مع شداد كمقنع وبينهم شغل وعارف حكايتة  وشداد أخرج أبنه من السجن فى مرة وخلص لة أمور غير مشروعة تحت مسمى شغل  لذلك قرر الراجل رد الجميل 

_____________

مر ستة أشهر والجميع ملتزم بأوامر شداد فلوريد يراقب ياسين حتى يعرف طريق جوهرة ،،،وفتوح ملتزم بما أمرة بيه أخوة  

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________

أتصل فلوريد على شداد


شداد/ يعنى أمها وصلت البيت ازاى مكنتش موجودة 


فلوريد/ لم تكن موجودة ،،، حارس البنايه قال أن هذة السيدة مسافرة منذو زمن أعتقد قبل اعتقالك فى السجن 


شداد/ نازل القاهرة


فلوريد/ كيف !!!!!،،،،،لا تتهور


شداد/ مش مستعد اخسر جوهرة أكيد أمها تعرف مكانها مفيش ام قاسية معدا واحدة أمى رمتني أقصد أقصد  بكرة اكون عندك 


فلوريد/ توخى الحذر صديقى 

ثم أنتهت المحادثة 

_______

مرت ساعات وتنكر شداد فى زى سيدة منتقبة ورن جرس  الباب 

فتحت أم جوهرة وقالت/ مين أنتى 


دخل شداد بهدوء وأغلق باب الشقة ،،متخافيش ثم رفع النقاب 


الأم/ يالهووووووووى 


وضع شداد كفة على فمها / أهدى ،،أشيل أيدى  ،،،،هزت رأسها برعب وقالت بنتى معاك 


شداد/ أخر حاجة تعرفيها عن بنتك إيه


الأم/ أنت رجعتها وخطفتها يوم كتب كتابها على عُدى وبس


شداد/ ابنك معندوش ضمير ويقول عليا شيطان ثم حكى ليها ضربة ليها بالرصاص واخوة نقذها فى الصحرا وبقت معاه ،،،،،قبض عليها هى وأخوة علشان يسلم نفسه والخطة نجحت وبعدين أتحكم على أخويا سنة علشان هربنى من مستشفى السجن وخرج بعدها بشهور حسن سير وسلوك ،،،،والمفروض انا ميت وحكى ليها بأختصار النقطة دى ،،،،،،دلوقتى عايز أعرف مراتى فين ،،،،،


الأم شهقت / أبنى عمل كدة 


شداد / أيوة وطلقها منى بحكم محكمة غصب عنى


الأم / معرفش بنتى فين قالى معاك 


شداد/ بنتك بتحبنى وانا كمان دة أنا سلمت نفسى للحكومة علشانها عارفينى مكانها


الأم ببكاء/ألاقيها و أسلمها ليك على نظرة عينها ليك وانت موجود ،،،، أوعا تأذيها


شداد/ عرضت نفسى دلوقتى للخطر علشانها وتقولى أأذيها


الأم/ أحاول أعرف طريقها 


قطع كلام شداد رن جرس الباب 


الأم/ أدخل المطبخ بسرعة أستر يارب ليكون ياسين ثم فتحت الباب وقالت :- مين حضرتك 


الشاب/ أعزرينى مقدرش أقول أسمى أنا دكتور فى مستشفى الأمراض النفسية والعصبية حضرتك مامت الآنسة جوهرة


الأم/ أيوة خير 


الدكتور/ جيت هنا أربع مرات أسأل على حضرتك والبواب يقولى مسافرة  بنتك عندنا 


الأم بلهفة / ادخل يا بنى ،،،،   عندكم إزاى 


الدكتور/ هى مش من حالتى فى يوم مريت بالصدفة أدام باب أوضة الكهربا سمعت صوت غير طبيعى  دخلت الأوضة لاقيت واحد معلق إيدة على مقبض الكهربا زعقت معاة ثم بدأ يشرح خطورة الأمر 


الأم/ مين دة 

الطبيب/ أكتشفت أخوها وهددنى علشان ضابط عملت مشكلة معاة و مع الدكتور إللى ساعدة يعمل كدة لأسف تانى يوم اتنقلت لمستشفى تانية ،،بدأت أحاول أساعد البنت مش عارف قولت ليها حد غير أخوها وبصعوبة جبت عنوان البيت والبواب يقولى مسافرة أرجوكى ألحقى البنت بقت كفيفة وحالتها غير صورتها فى الملف الطبى 


الأم/ مش كفيفة هى بتشوف بالنظارة 


الدكتور/ بعد جلسة الكهربا فقدت بصرها أرجوكى متجبيش سيرتى 


الأم مسحت دموعها/ حاضر، عنوان المستشفى 


الدكتور/ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ثم رحل 


خرج شداد من المطبخ يشتاط غضبآ وقال/ أبنك دة لو طولتلة  ********


الأم بترجى/ تعرف تنقذها 


شداد/ سبيها على الله غيرى هدومك بسرعة ثم أتصل على فلوريد وأمرة يأتى بسيارة ويتنكر 


___________

(وصلوا أمام المستشفى )

فلوريد/ ما هذا لا يعقل هذا معتقل وليس مستشفى


الأم/ دة سجن 


شداد انزل النقاب/ يالا يا أم جوهرة  وقولى إللى أتفقنا عليه


فلوريد/ سوف انتظركم 


دخلوا بسهولة من البوابة الخارجية ثم انتقلوا للدور التى تقيم فية جوهرة وفتحت الأم باب الغرفة لم يفتح ،،،سألت ممرضة وقالت:- ممنوع الزيارة 


الأم/ أنا أمها مين منع أكيد عملتوا فى بنتى حاجة خلاص أطلع على القسم وأبلغ عنكم


شداد تحدث بنبرة أنثى مبحوحة/ ولية نروح للقسم أتصل على الحكومة وهى تجى بنفسها


الممرضة بخوف/ ياهانم دى أوامر ،،   الحالة دى بالذات صعبة مجنونة  تخيلى بتقول هى مرات المقنع وتفضل تنادى علية دة مجرم وهى مجنونة ممكن تأذيكم ممنوع تدخلوا دلوقتى عندها جلسة كهربا ولازم أحضرها


شداد تحكم فى غضبة/ مش مجنونة هى مراتة بجد،،، أفتحى الباب 


الممرضة/ أستأذن الدكتور  الأول  الحالة مجنونة وخطر 


شداد / حقك، ،،،ثم حاوط رقبتها ولفها وقال بنبرتة الرجولية :- مراتى مش مجنونة ثم لف رقبتها سقطت فى الأرض فاقدة حياتها جرجرها شداد للحمام وأغلق عليها 

الأم/ ماتت

نظر لها شداد ولم يرد وبطريقة ما فتح الباب دخلوا الغرفة واغلقوا الباب  

وجدوا فتاة نحيفة للغاية صلعاء تجلس على كرسى شاردة 


 صعق شداد هل هذة جوهرة صاحبة الشعر البرتقالى الطويل الثقيل الذى يغطيها ،، فهى من أصحاب الوزن الزائد   قلبة يصرخ معنى هذا هى وعيونة تكذبة ،،    شهقت الأم على حال صغيرتها 


شداد بتعلثم/ جوهرة


لفت هى لمصدر الصوت وقالت ببحة تدل على ضعف جسدها / مين 


أرتجفت شيفاة/ جوزك


جوهرة بيأس/ مات 


شداد / تانى نفس القصة يا قلبى 


واقفت كادت تسقط لحقها داخل أحضانة، ،،،،فقالت هى / أنت مين جوزى طلقنى ومات أنت واحد تانى ياسين بعتك علشان اتجنن خلاص بقيت عامية والنظارة ملهاش لازمة أيوة أناااااااا مجنونة ثم بكت بلاش كهربا خلاص أعترف أنا مجنونة مجنونة 😭😭😭😭،،كهربا لااااااا بتوجعنى 😭😭😭


ماذا يقول شداد فى هذة الحالة عجز اللسان أمام حالة محبوبته الصغيرة  حضنها ورفعها من الأرض يقسم داخليآ لم يشعر بثقل جسدها فهى حرفيآ أخف من وزن الريشة  ،،


حست هى بالأمان فقالت برجفة/ ش ش شداد أنت هنا 


شداد/ صدقى قلبك مش عينك حقك عليا غصب عنى سبتك


جوهرة بخوف/ أهرب ياسين يجى ياسين كهربنى مش شايفة خلينى أشوف بخاف من الظلمة بقيت عايشة فيها مش عارفة حاجة أبوس رجلك أقتلنى خلينى أرتاح تعبت تعبت قوووي


شداد لأول مرة فى حياتة يبكى / أهون عليكى تسبينى لوحدى، ،شداد مينفعش يعيش بعيد عن جوهرتة 


لمست هى وشة / بتعيط !!!!!!


 احتضنها شداد بقوة وجواة يصرخ يريد إزالة صورتها من ذاكرتة / مين حلق شعرك 


جوهرة/ دكتور هنا علشان كنت بنادى عليك بالليل كنت عارفة فى يوم تنقذني لحد فى يوم ياسين قالى مُت


شداد/ أنا فعلا ميت عند الحكومة ،،،متخافيش احكيلك كل حاجة بعدين 


الأم ببكاء/ جوهرة أنا ماما يا ضنايا متخافيش شداد قالى كل حاجة موافقة يتجوزك وسامحيني  معرفتش أحافظ عليكى 


تعلقت جوهرة بخوف داخل أحضان شداد الذى قال/ سامحى أمك متعرفش إللى حصلك هى معانا ثم دفعها برفق لحضن أمها التى انهارت على حالة أبنتها التى لم تبادلها أى مشاعر عكس مشاعرها مع شداد 


شداد/ مفيش وقت لازم نخرج 


الأم/ أزاى 


دخل الطبيب المسؤال عن حالة جوهرة والذى أمر بأعطاها جلسات كهربا خوفآ من أخوها فنفذ طلبة وقال/ مين سمح بالزيارة أنتم مين ومين فتح ليكم الباب 


شداد بنبرة أنثى/ الممرضة ،،،، دى أمها وأنا خالتها 


الدكتور بعصبية/ ممنوع الزيارة يلا مع السلامة عندها جلسة

وحاول يشد جوهرة من حضن شداد 


جوهرة بصوت منخفض / دة إللى حلق شعرى وكهربنى


شداد/ نور عين خالتك روحى معاة أحنا مستنينك هنا ،،،ثم حضنها وقال متخافيش ٠


أطمن الدكتور  وأنخدع ،،،،


و أستغربت الأم 


سارت هى مع الطبيب  مبتسمة حاول الطبيب يعرف سبب الابتسامة لم ترد علية فسبها سباب لازع قد سمعته جوهرة 


وفى الخفاء يسير شداد خلفهم وأمر الأم تخرج خارج المستشفى وتنتظر فى السيارة مع فلوريد 


صعدت جوهرة على السرير الخشبى ووضع الطبيب على رأسها الأطار  لم تخاف هى هذة المرة مما جعل الطبيب مندهش 


الطبيب/ مش خايفة ذى كل مرة 


ظهر شداد وقال بنبرة صوتة الرجولية/ تخاف وأنا موجود عيبه فى حقى ،،،، ثم لكم الطبيب الذى ترنح ،،،،،حررها بسرعة وابعدها فى زاوية أمان،،،،، ثم وضع الطبيب مكانها وقيد إيدة ورجلة بالسرير وقال بحيرة/ جوهرتى كلبشتة فى السرير أعمل إيه


جوهرة / فى إطار دايرة حطة على راسة والمقبض فى الحيطة 


نفذ شداد كلامها والطبيب يولول ويترجى شداد 


شداد/ دوق عمايلك ثم رفع المقبض لأعلى اتنفض جسد الطبيب 


وضعت جوهرة إيدها على أذنها من صوتة رغم لا ترى شئ 


انزل شداد المقبض وارتخى جسد الطبيب وقال بطبع ونبرة المقنع حضرت/ حلقت شعر جوهرة لية


الطبيب/ عقاب 


شداد/ واحدة بتنادي على جوزها تخليها قرعة انا بقا أقرعك لأبد ثم أخرج من حذائة 🔪 رفع نقابة وقال/ أنا المقنع ،،،مش ميت وأمسك رأسة  فصل جلدة فروة الرأس عن جمجمتة وهو يصرخ من الألم ،،،،،وقال دة عقاب المقنع ولسة ثم وصلة بالكهربا وحضن جوهرة وضغط على أذنها بكفوفة حتى أستكان جسد الطبيب أبتعد عن جوهرة و أخرج من جيبة قداحة وألتقط زجاجة كحول تعرف عليها  من رائحتها  سكبها على الطبيب وأشعلها،،ثم ألتقط بالطو أبيض موجود وأشعلة وألقاة فى الممر وبدأ يشعل أى شئ قابل فى الدور حتى ضرب جهاز الانذار ولحسن الحظ هذا الدور لا يوجد  فيه حالات ،خاص بالمكاتب والعيادات  ونزل الدور الذى فية غرفة جوهرة فتح الأبواب وخرج المرضى كل هذا وجوهره على ظهرة  لافة إيدها على رقبتة ورجليها على خصرة  

بدأ صراخ المرضى سعداء بالحرية وحدث أشتباك بينهم وبين الأمن والاطباء والتمريض والعمال ،،،، والدور العلوى  🔥  وفى مرضى أستطاعوا الهروب للشارع وطبعآ شداد الذى انزل النقاب على وشة وغطا جوهرة بملاية وانطلق بيها لخارج المستشفى وضعها داخل السيارة بجوار أمها ثم ركب فى المقعد الامامى وصرخ لفروريد ينطلق بالسيارة 


خبر المستشفى أنتشر الجميع رجح ماس كهربائى ،،،وعندما وجدوا جثة  فى غرفة الكهرباء بدأ التحقيق على الفور لأنها لم تكن لمريضة ومن خلال تحليل الحمض النووي أكتشفوا لطبيب الذى اختفى وقتها ،،،، غير جثة الممرضة فى الحمام، وهناك سؤال يدور من فعل هذا ،،،والأن هناك( ١٠) من المرضى هاريبات وأهاليهم قالبين الدنيا عليهم من ضمنهم جوهرة ،،،، 


ياسين لاحظ اختفاء أمه 


[فى الجبل ]

يجلس شداد يدخن سيجارة  مش مصدق وصل بيها لهنا. 


 سار بالسيارة من القاهرة لمطروح فى طرق بعيدة عن المألوف بعيدآ عن أى لجنة ونجح لم ينكر المسافة طويلة للغاية وتعب لكنة تحمل من أجل سلامة حبيبتة 


فلوريد/ لماذا انت شارد الذهن هكذا


شداد/ صعبان عليا حالها


فلوريد/ معك حق ،،الان هى معاك أفرح 


شداد/ ياسين لازم يموت


فلوريد/ لا تتهور هذا شرطي ودمه غالى صديقى سوف تعرض نفسك للهلاك 


شداد/ كدة كدة  انا ميت قدام الحكومة مش فارقه معايا 


فلوريد / هل تكمل باقى حياتك فى إيطاليا


شداد/ أيوة هنا الحكومة حجزت على كل املاكى حتى فيلا المقنع الضابطة هند كشفتها ،،لولا انت سحبت فلوس من بنك فى إيطاليا كنت ضعت بجد ،،الحكومة عندنا جامدة وشاطره، ،،مع خلاف مع ياسين بس منكرش ضابط شاطر تاريخة مشرف وملوش فى الشمال ذى أخويا 


فلوريد/ رئيس المافيا شخصيآ هاتفنى لم يصدق خبر وفاتك وعرض المساعدة لك


شداد/ كلم فتوح وفتوح قاله أخويا ميت ،،،أزاى عايز يخلص منى ونفس الوقت يساعد 


فلوريد/ أعجبوا بطريقة إخفاء الممنوعات وعبورها المطار وطلبوا أنك تقيم فى إيطاليا تحت حمايتهم بهوية جديدة والحكومة هنا لم تتوصل إليك المهم ولائك ليهم وتكون فرد منهم 


شداد/ بعد م كنت زعيم أبقا فرد 


فلوريد/ هم قادرون على حمايتك جوهرة وانت وكل إللى تحبة


شداد / مقدرش أسافر دلوقتى المطار ملغم ومعايا جوهرة وأمها،،،، وفتوح أخر سنه فى الجامعة مش عايز أضيع تعبة كفاية السنة إللى ضاعت خلينا هنا وبعد أمتحانات فتوح وياخد الشهادة نسافر  ،،أول خطوة عايز مأذون 


فلوريد/ كيف وانت ميت وليس معك هوية 


شداد/ متقلقش يكون معايا هوية جديدة 


فلوريد/ هل معك


شداد/ الراجل هنا جابلي الورق 


فلوريد / تمام يا صديقى هل تقيم حفل


شداد/ أكيد النهاردة دخلتى على جوهرة كفاية تأخير لازم تبقى ملكى 


فلوريد/ حالتها الصحية لا تسمح


شداد / عارف أعمل إيه ثم تركة ليرتب حفلة الزواج 

_____

تسريع لأحداث  اعترضت الأم حتى تتعافى ابنتها لكنه أصر على ذلك والمفأجاة رفضت جوهرة فهى أخر مرة شافت نفسها لا تليق بحبيبها فهى قبيحة لكنة أقنعها لا يفرق معة  حتى وافقت ،،،أتى  فتوح ليحضر فرح أخوة 


(فى المساء )

جهز شداد وارتدى ملابس البدو وجوهره إيضا ارتدت فستان أبيض كما تمنتة وأمها معها رغم جسدها النحيف وشحوب بشرتها لا تفرق مع شداد واحضر المأذون وكتب كتب الكتاب 


شداد/ كان نفسى اعملك فرح كبير بس الظروف بقا


جوهرة/ مش مهم 


شداد/ بتعيطى ليه


جوهرة/ نفسى أشوف وأشوفك وحشنى ملامحك 


شداد/ قريب نسافر إيطاليا واعالجك هناك 


جوهرة/ اوصفلى الفرح


شداد اجلسها على فخدة/ حوالينا صحرا والقمر نورنا  وفى أكل كتير  شباب تجهز خرفان على الشعلة  والرجال هنا بترقص والاغاني أنتى سمعاها والزراغيط كمان ثم حملها ورقص بيها كان فرح بسيط للغاية ثم شاور للراجل الذى أستضافة يريد الأنفراد بعروستة  حملها  هو وبدأ الرجال يهتفون والنساء تطلق الأغانى والزراغيط 


جوهرة/ فى إيه


شداد/ دخلتنا يا عروستى


شهقت هى / عيب 


شداد/ أمك قالتلك يحصل إيه ،،،،، انا كلمتها تمهدلك الدنيا 


جوهرة/ عيب بقا ،،،،ثم اتكسفت 


أسرع  بيها شداد لمكان فى الجبل ذى غرفة وأنزل آحد الرجال ستارة بدل الباب 

_____

(داخل الغرفة )


 أنزلها شداد برفق على الأرض / جاهزة تكونى مراتى جوهرة أنا سادى لو حسيتي بتعب ومش متقبلة نبهينى سكوتك معناة موافقة ،،،،أحاول اكون هادى معاكى 


جوهرة/ أجل الموضوع عايزة أشوفك أستنا ليك نفس تقرب لواحدة هيكل عظمى وقرعة وعامية 


شداد بحب/ شكلك ميفرقش معايا المهم عندى جوهرة من جواة نقاء وطيبة وطفولة شكلك دة هيرجع ذى الأول  ،،،،ثم أبعد الطرحة ولمس فروة رأسها الصلعاء وقبلها بحنان ،،،،


بكت ألتقط دموعها بجوفة  أرتجفت هى بين أحضانة بدأ يطمنها و٠٠٠٠٠٠ أستوب يا حلويات نجلاء  أكثر من ذلك كلبوش 🤣🤣 نترك المقنع مع عروسته يسقيها حنانة  ويزيل ألامها النفسى ويفرحها  افرح يا واد جوزتك البت براحة عليها ،،،،،لحد  هنا تصبحوا على خير وبكرا نقتحم عليهم خصوصيتهم 

كل الأحداث من وحى خيال الكتابة ولم تمث الواقع بصلة كلة كلام روايات 

وأى مهنة فى الحلو وفيها الوحش 

أى كومنت سلبى بحذفة 


يتبع


       الفصل الثاني والثلاثون اضغط من هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة