
رواية جوهرة المقنع الفصل الثاني والثلاثون 32
بقلم نجلاء فتحى
أستيقظت جوهرة من نومها بتعب طبيعى لاى عروسة ندهت على شداد لم تجدة خافت صرخت بأسمة أتى ليها جرى
جوهرة/ خوفت أكون بحلم
شداد/ قولتلك عمرى م أكون حلم أنا واقع ،،،،،أبتسم وقال :-صباحية مباركة يا جوهرتى غلبتني أمبارح طلعتى عينى من كسوفك
جوهرة بكسوف/ أول مرة بقا وعيب بتكسف
شداد/ تعبتك
جوهرة/ شويه
شداد انصدم/ لا دة تعب طبيعى بالعكس كنت هادى معاكى،،، وجدها اتكسفت وأتوترت،، حملها بين زراعة وقال:- حمامك يا عروسة
جوهرة/ نزلنى عيب
شداد/ وعد منى اعاملك طفلتى المدللة وبنتى الصغيرة ،،،،وفى السرير أعاملك أنثى أشبع رغبتها وأعلمها أصول مزاجى يا جوهرتى
أبتسمت لة فهى لم تجد كلام ترد عليه فقالت بصوت رقيق / قليل الأدب قوى
أنفجر ضحكة رجولية من شداد سمعتها الأم ودعت لهم بالسعادة فقد بلغها أن بنتها أصبحت زوجتة قولآ وفعلا فى الصباح الباكر
__________
مر أسبوعين داقت جوهرة معنى السعادة بين أحضان زوجها والأمان لكنها تريد رؤيتة وهذا يحزنها بشدة
__________
(فى القاهرة)
مديرة الأمن
المقدم هند/ البنات رجعت
القائد/ كلهم
هند/ ثمانية من العشرة فاضل اتنين ومن ضمنهم أخت ياسين
القائد/ ياسين !!!!! هى أختة مجنونة
هند/ أنا عشت معاها فترة عاقلة جدا معرفش رماها هناك لية المهم هربت من المستشفى والبنت التانية أهلها رفعين قضية على المستشفى
القائد/ فى إيه بقا سنين نحقق فى قضية المقنع واتقفلت بموته ،،ملحناش نرتاح تطلع قضية المستشفى
هند/ جثة الدكتور محتارة مش عارفة سبب الوفاة اتفحم ،،حتى ام ياسين أختفت
القائد/ تقصدى إيه
هند/ المفروض أى مسجون يموت فى إجراءات شداد طلعله تصريح دفن بسرعة واتسلم و٠٠٠
القائد بمقاطعة/ هند أنتى حصلتى على ترقية والمقنع مات وادفن وياسين شافة وهو نازل فى قبرة وطلعت لية شهادة وفاة وكل املاكة أتحجز عليها وأخوة شغال صنايعي فى ورشة خلاص الملف اتقفل
هند/ اختفاء جوهرة وأمها
القائد/ ياسين مش بلغ
هند/ سمعتة فى مرة أتكلم مع حد يدور على أمة واختة
ممكن المقنع مش مات وخطفهم
القائد بحدة/ ماااااااات وشبع مووووت وقبرة موجود وعلية أسمة شوفته بعينى ،،،مهمتك تشوفى مين وراء حرق المستشفى وموت الدكتور جايز فعل فاعل وهروب جوهرة مش لوحدها فى بنات كتير هربت توصلنا ليهم معدا اتنين مش مهم نبحث تانى ممكن يكونوا ركبوا قطر وفى بلد تانية الشوارع مليانة مجانين
هند/ باباااااا جوهرة مش مجنونة
القائد/ أسمى القائد يا سيادة المقدم وجع دماغ مش عايز كلمة تانية سلمى قضية المستشفى لحد تانى ومش عايز كلمة المقنع دى تظهر،، على مكتبك
تعصبت هند وقررت تذهب لمكتب ياسين وطرحت علية الكلام انكر أختفاء أمة وقال هى مسافرة مع اختة،،،،،وأختة لم تكن فى مستشفى الأمراض النفسية والعصبية وممكن تشابه أسماء واتهم هند انها تسئ سمعتة كيف يفعل مع أخته هكذا
شعرت هند هناك لغز فهى أقامت مع جوهرة فترة وقالت لم يكن لها أهل كلهم ماتوا والان ياسين ينكر وجود اختة فى هذا المكان كيف وهى رأت صورتها فى الملف الطبى هناك لكن التيار أكبر منها قررت،،،، عدم ألقاء التهمة على المقنع المتوفى وتبحث من جديد لكن أتى أمامها شئ الطبيب المتوفى يباشر حالة جوهرة وفى نفس وقت الحادث كانت ليها جلسة كهربا كيف والطبيب هو على السرير معقول جوهرة فعلت ذلك وهربت كان عقل هند يجن من التفكير
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________________
تسريع لأحداث
مر شهور طويلة
أستردت جوهرة صحتها وجسدها تحول من النحافة إلى جسد متناسق أحسن من الأول وبدأ فروة رأسها تغطى بالشعر ليس طويل يشبة شعر الشباب المحلوق (منبت) ومازالت كفيفة ،،وشداد معها لم يتركها لكنة عايش بهوية غير هويتة ،،،.
فتوح أمتحن ونتيجتة ظهرت عانى هذة السنة بشدة فكل إللى يعرف أسمة يعرف أخو المقنع ويعرف أنة قضى فى السجن شهور وهذا أثر علية لكنة تحمل،،،،، غير عملة ومشقة العمل وباع الشقة وذهب لمطروح وهناك كالعادة سيارة تنتظرة لتأخذه للجبل
شداد/ شكرآ يا عبد الجليل متحملنى هنا
عبد الجليل/ عيب تجول إكدة يا مقنع كلة من خيرك يا ولدى
شداد/ لسة محافظ على اللهجة الصعيدى
عبد الجليل / من فات قديمة تاه ،،، وين أخوك
شداد/ برا
عبد الجليل / تفاحة
أتت فتاة/ أيوة يا بوى
عبد الجليل/ ناولى لفتوح الشاى
الفتاة بفرحة لحظها شداد/ أوامرك يا بوى
شداد/ بنتك عندها كام سنة
عبد الجليل / ١٨
شداد/ بنت ولا
عبد الجليل بحدة / لع مفيش ولا،،،،،،بنته لسة
شداد/ توافق اخدها لفتوح
عبد الجليل/ كِيف هو رايدها
شداد/ مش مهم
عبد الجليل/ انتم مسافرين إيطاليا وبتى مش أشوفها تانى
شداد/ حكتلك فتوح عمل إيه علشان يخرجنى من السجن وقبليها من المستشفى تجوز بنتك راجل ويحميها ولا تفضل هنا تجوزها لراجل من رجالتك وتفضل فى الجبل بنتك أمانه معايا
عبد الجليل/ لو هى موافجه على بركة الله بس بشرط اوعا أخوك يمد يده عليها بتى عايشة طول عمرها ست البنته رغم عايشة فى الجبل
شداد/ موافق
عبدالجليل / يكتب ويدخل أهنة عليها أطمن على بتى وبعد إكدة سافروا
شداد/ موافق
____________
يجلس فتوح على صخرة تحت ضى القمر
تفاحة/ الشاى يا سى فتوح
فتوح / تسلم إيدك
تفاحة/ سى شداد جالى نجحت مبروك
فتوح/ الله يبارك فيكى
،،،كبرتى يا تفاحة وأحلويتى
وضعت هى شالها على وشها من الكسوف وجريت
أتى شداد وضربة على كتفة وقال/ بتعاكس البنت وأبوها أوينا عندة
فتوح بصدق/ دى عيلة ،،،مجاملة
شداد/ شكلها حلو
فتوح/ أيوة
شداد/ بنت متلمستش
فتوح/ عارف دة أبوها صعيدى فيها رقاب دى
شداد/ خطبتهالك
فتوح ألقى كوباية الشاى/ لية خد عهد مش ألمس واحدة
شداد/ أقعد يا صايع وأسمع منى تفاحة أبوها مننا وعارف أصلنا واحنا كمان عارفينة والبنت تاخدها تربيها على إيدك ولا عايز تعيش راهب انت حلفت مش تلمس واحدة شمال ماشى ،،بس تفاحة انت اول واحد صدقنى تفاحة تنفعك دى عايشة طول عمرها فى الجبل وتخرج معاك وعدت أبوها تحافظ عليها ،،مش مقتنع براحتك بس برضو تتجوزها وتدخل عليها هنا دة شرط أبوها وأظن سهل مش أول مرة تلمس واحدة ،،وتبقا مطمن مش يجى يوم وتعايرك بأصلك تفاحة أبوها عارفين أصلة هرب من التار وسكن الجبل وأتجوز من الجبل يعنى ليها أصل أسمع يا فتوح ذى متجوزت لازم انت كمان تتجوز ونكبر عليتنا
فتوح بسخرية/ والست تفاحة تقدر على عيشة إيطاليا
شداد بحدة / البت فى حمايتى يارب أعرف أنك زعلتها فى ثانية أنسا أنك أخويا يالا روح اطلبها من أبوها لو وافق تبقا دخلتك بالليل خلينا نسافر بسرعة
وافق فتوح لم يمتلك الشجاعة لرفض طلب أخوة فكل كلمة صح
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
(أتى يوم السفر )
تفاحة تحتضن أمها وتبكى أول مرة تترك الجبل
عبد الجليل/ بتى أمانه معاك يا فتوح
فتوح بصدق/ فى قلبى يا عمى طلعت فرتيكة مزة طحن ولا بنات لندن
أحمرت عين عبد الجليل/ لولا جوزها كنت طخيتك
شداد/ اتلم يا صايع معلش يا عبد الجليل طيش شباب ،،أقبل منى الهدية دى ٥ مليون جنية مهر تفاحة وتمن أقامتى عندك
عبد الجليل/ أقفل شنطتك يا ولدى بتى غالية ولا مال الدنيا وافقت على فتوح علشان راجل صوح وفى أمان معاة الجبل مش أمان ،،،ثم قال بعتاب / عايز تدفع تمن أقامتك عندى مكنش العشم أبوك زمان واقف جارى ومخدش مليم أحمر ،،غير عمايلك مع ولدى وطلعته من السجن توصل بالسلامة يا ولدى ثم أغلق شنطة المال ووضعها فى إيد شداد
ثم صعدوا جميعآ للسيارة فى طريقهم للمطار
تفاحة مبهورة بالطريق وفتوح اتعلق بيها رغم لم يمر على زواجهم أسبوع
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____
[فى المطار ]
نزلت تفاحة مع زوجها ،، وأم جوهرة ،،،،، وجوهره بمساعدة زوجها، ،،
والنساء يرتدون النقاب والعباية السمراء ،،والشباب يرتدون الزى البدوى الذى عبارة عن العباية وعليها جاكت كت قصير والعمه والصندل،،،، وشداد ترك لحيتة وشاربه وشعرة حتى يغير ملامحة وارتدى نظارة شمس وطبعآ بجواز سفر غير مزيف لكن بأسم أخر الذى سوف يعيش بية طول حياته ،،،،،،مرت الإجراءات على خير وصعدوا الطيارة وأنطلقت فى طريقها لأيطاليا
شداد ينظر من شباك الطائرة وقال بين أسنانة/ أخر مرة أشوفك
_______________
فى نفس الوقت أشترى فلوريد قصر من فلوس شداد التى سحبها من بنك هناك وكتبه بأسم فتوح وعاشوا جميعآ فية فقد اخذ فتوح وزوجتة غرفة وشداد وزوجتة غرفة والأم غرفة ،،،وافق شداد يكون تبع المافيا بعد م كان زعيم حتى يأمن الحماية لأسرته التى كبرت
_________
مر عام كامل
استردت جوهره صحتها ولما لا وشداد مهتم بيها ورجعت لوزنها الطبيعى لكن شعرها بعد العناية بية وصل طولة لحد كتفها ومازال محتفظ بكثافته لكن موضوع عيونها تحتاج لعملية ونسبة نجاحها بسيط وفشلها أكثر مما جعلة يتردد على اخذ هذة الخطوة
فتوح / ينتظر طفل فزوجتة حامل وهذا حزن جوهرة ولم تبين
أم جوهرة تحاول تعويض بنتها عما سبق بحنانها وتحتوى تفاحة وتعاملها مثل ابنتها
شداد وفتوح يعملون مع المافيا حتى يعوضوا خسارة الأموال التى خسروها واتفق شداد مع المافيا بشئ اسمة عهد الدم واتصالح معهم حتى لا يأذوا أسرتة مدى الحياة
[ملحوظة]
المافيا دول بسببهم نسف قصرة الذى يعد تحفة فنية بشهادة الجميع فى إيطاليا، ،وكانوا يطاردوه ونسف الكوخ اخيرا تصالح معهم
_________
(فى مصر )
يجلس ياسين فى غرفتة يرتشف قهوته يشعر بالوحدة الأن أسمه لامع فى الداخلية وتاريخه مشرف لا يوجد شى يلوثة وهذا صدق ،، لكنة وحيد أصدقاءة كونوا أسرة وحياتهم ناجحة وهو لا ،،،تذكر أنة أتى لة أتصال من المطار وجود أثنين من المسافرين على متن طائرة سمح لهم السفر
ياسين تنهد/ عقلى كان فين وقتها ازاى سمحت بسفرهم أشمعنا إيطاليا شداد مات أووووف كدة أحسن مش عايز حد يعرف الماضى بس ماما وجوهره فى إيطاليا ليه🤔🤔
(ملحوظة ياسين ميعرفش سافروا مع مين )
مرت أيام وخاطر شداد وآجرى لجوهرة عملية لتسترد نظارها حتى لو مثل الاول وترى بنظارة المهم ترى لكن الصدمة فشلت العملية مما جعلت جوهرة تنهار وتبكى بشدة فى نفس الوقت
احتواها شداد و وعدها سوف يجرى هذة العملية مرة آخرى فى مكان تانى ثم سافروا فرنسا بعد المستشفى مباشرآ لتعديل مزاجها
(فى إيطاليا )
يجلس فتوح على طاولة يتناول العشاء
ام جوهرة/تليفون أخوك غير متاح عايزة أطمن على بنتى خرجت من العملية بخير ولا لا معرفش لية رفض نروح كلنا المستشفى
فتوح/ العملية فشلت وسافروا فرنسا يتفسحوا
الأم بحزن/ ليهم نفس
فتوح/ الحب بقا ،،،بت يا تفاحة مبتكليش بيض لية
تفاحة/ أكلت أربعة مجدراش
فتوح/ لا كُولى تانى عايزة أبننا يطلع محروم من البيض
أم جوهرة/ كفاية بيض عليها دى فطرت الصبح سته بيضات
فتوح بين أسنانة/ عندها نقص كالسيوم مش أضرها ،،لو سمحتى عارف بعمل إيه مع مراتى، ،،،رايحة فين مش تاكلى
أم جوهرة/ مليش نفس
فتوح/ براحتك
تفاحة/ ملوش لازم ،الولية جلجانه على بتها
فتوح/ ملكش دعوة وخليكي فى حالك ولا عايزانى أزعل منك وانا زعلى وحش
تفاحة/ يالهووووووووى ،،كلة إلا زعل سى فتوح سيبك من أكل العيانين دة حيشالك طاجن كوارع يساهل خشمك
فتوح/ كوارع يا مفترية وإللى فى بطنك
تفاحة بعدم فهم/ واةةة ،،كيف إكدة الكوارع مفيدة للجسم
فتوح/ حضرى صنية حلوة وناكل فى أوضتنا شكلى أدوق التفاح بقالى كتير مقطمتش حتة
تفاحة/ خجلانة يا سى فتوح
فتوح / نأجل الكوارع بعد التفاح استعنا على الشقا بالله ثم حملها مراعى ظروف حملها وصعد لغرفتهم 🤭
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
(فى الأدارة العامة )
حدث أشباك قوى لفظيآ بين ياسين وهند بسبب حادثة المستشفى ،،هى تريد أمساك القضية وهو يريد تسلمها لشخص أخر وانتهى الحوار أنها تقدم فيه شكوة للقائد الكبير (أبيها)
مما جعل ياسين يشتاط غضبآ وأثناء رجوعة للمنزل عمل حادث مروع وانصاب بشدة
________
(فى فرنسا )
جوهرة/ أحنا فين
شداد حاوطها من ظهرها بحب/ واقفين فى البلكونة وقدامنا جبل كبير
جوهرة/ الفندق دة مش قدامة بحر
شداد/ دة أشهر فندق فى فرنسا
جوهرة/ نفسى أشوفك قوى
شداد/ قريب لو أخر جنية معايا أصرفة عليكى
جوهرة بتوتر/ أحنا متجوزين بقالنا سنتين ونصف وقبل أخوك مفيش بيبى لية
تمالك شداد نفسة فهو يريد طفل لكنة مقتنع لازم الأرض التى يزرع فيها أرض بيور ارض مش ملوثة أرض اول واحد يستعملها كان يتمنى طفلآ منها فقال/ عادى مش مهم
جوهرة/ مش عايز طفل منى عندك حق أزاى أراعيه وأنا مش قادرة أراعى نفسى 😭🥺
شداد لفها لية/ لو شوفت دموعك تانى فيها عقاب ،،لو عايزة طفلا نزرع واحد أو نتبنى
جوهرة/ عايزة هنا ،،ثم شاورت على بطنها ،،،، ينفع نروح لدكتور هنا بلييز
شداد قصاد دموعها وافق بسهولة وقال :- أسأل أدارة الفندق فى دكتور فاتح دلوقتى
جوهرة بأمل/ بحبك يا شداد قوى
أبتسم ليها / وأنا بعشقك يا أوزعة
بعد مرور ساعتين وصلوا لمستشفى خاصة للنسا والتوليد وكل ما يخص النساء حتى عمليات التجميل تجرى فيها فهذا المتاح الأن
ماذا يحدث داخل المستشفى !!!
_________
فى القاهرة أتى أتصال من عُدى لياسين يطمن علية وجد تليفونه يرن ولم يجب آحد
فى نفس الوقت نقل ياسين من الطريق لسرير داخل العناية المركزة واتصلت الممرضة بأمر الطبيب على أخر رقم هاتفة
هند بعصبية / ألو فى زفت أوااامر ولا تهزيقك ليا فى المكتب. مش عجبك ، ، حبيت تكمل تانى
الممرضة/ أهدى من فضلك حضرتك المدام
هند/ أنتى مين
الممرضة/ تعرفى صاحب التليفون دة
هند/ أيوة أنتى مين
الممرضة/ أنا ممرضة فى مستشفى ****** صاحب التليفون عمل حادثة كبيرة قوى لو تعرفيه أو تعرفى حد من أهلة ياريت تبلغيه
هند/ جاية فى الطريق مع السلامة
يتبع