
رواية جوهرة المقنع الفصل الثالث والثلاثون 33
بقلم نجلاء فتحى
وصل شداد للمستشفى الخاصة للمرأة ومن ضمنهم قسم خاص للنسا والتوليد ،
وبدأ الطبيب يسأل شداد أسئلة
【الحديث بالفرنساوى 】
الطبيب/ كم مر من الوقت على زواجكم؟
شداد/ عامين ونصف
الطبيب/ هل حدث حمل؟
شداد/ لا
الطبيب/ هل زوجتك أو انت تأخذ عقار لمنع الأنجاب؟
شداد/ لا
الطبيب/ هل تعانى زوجتك من مرض مزمن
شداد/ لا،،،أنها كفيفة فقط وهذا لا يؤثر على حملها
الطبيب/ سوف أفحصها بالجهاز
شداد بين أسنانة لان راجل غيرة يلمس زوجتة/ جوهرتى على السرير ،،ثم سندها للجزء الخاص بالفحص ،،طول الوقت الذى لا يمر ١٠ دقائق، أبيضت قبضة إيد شداد من قوة الضغط عليها كاتم غضبة وداخلة يردد جملة واحدة حتى يهدأ :- هذا طبيب وهذا عمله ٠
تحدث الطبيب للممرضة تساعد الحالة ثم ذهب لمكتبة الموجود بالغرفة
شاور شداد تبتعد ثم شد الستارة عليهم وألتقط منديل يزيل الجل الخاص بالاشاعة وانحنى يقبل بطنها
جوهرة/ بتعمل إيه مش فى بيتنا
شداد/ هووووش بمسح لمسة الدكتور من عليكى ثم لعق بطنها
جوهرة بتوتر/ حد يشوفنا
شداد سحق أسنانة/ أكتمى يا بت أنتى ملكى
جوهرة/ ملكك بس مش برا البيت علشان خاطرى الدكتور يقول علينا إية حبيبى علشان خاطرى كفايه
شداد/ موافق، ،،،ثم عدل ملابسها وفتح الستارة وأسندها للمقعدها وأكمل حديثة مع الطبيب
[بالخارج ]
جوهرة/ الدكتور قالك إيه مش فاهمة ولا كلمة فرنساوى
شداد/ تعملى إشاعات وتحاليل
شهقت جوهرة/ يبقا عندى حاجة
شداد ليطمن نفسة/ خير ،،،أى دكتور مش بيتكلم غير بالأشعة والتحليل ،،يالا نروح وبكرة نبدأ رحلتنا
جوهرة بيأس/ ماشى
وصلوا الفندق وحاولوا يناموا وكل منهما جواة أسئلة كتير
ضم شداد جوهرة لية التى موليه ظهرها له وجد جسدها يتنفض من كتمها للبكاء
لفها لية وتنهد وأخذ يطمنها حتى أستلمت ونامت،،،، تركها وألتقط قداحتة وعلبة السجائر وخرج للشرفة يدخن
انتبهت فتاة لة بالشرفة المجاورة وأخذت تتمعن فى هيئتة كان يرتدى بوكسر أسود صغير ضيق ،،مع جسدة الرياضى العريض ذو بشرة سمراء وشعرة الفحمى الواصل لحد كتفة ولحيتة وشاربة انبهرت بية ،،أقتربت لأقرب جزء من شرفتها
[الحديث بالفرنساوى )
الفتاة/ لماذا شارد الذهن هكذا
ألتفت شداد لمصدر الصوت ثم حول نظرة لما ينظر لة من قبل
الفتاة/ ممكن نتعرف
شداد/ لا
الفتاة/ هل لديك فتاة معك الان هيئتك تدل على قضاء ليلة ساحرة
نظر لها ولم يرد
الفتاة / هل تود قضاء وقت معى
شداد بين أسنانة/ أغربى عن وجهى أيتها الساقطة أنتى لا تعرفين من أنا البعد عنى غنيمة والقرب هلاك ثم أخذ نفس من سيجارته وألقاها ثم دخل الغرفة يحاول ينعم بقسط من الراحة بجوار جوهرتة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
(فى القاهرة)
هند/ حالتة إيه
الطبيب/ حادثة معرفش قضاء وقدر أو فعل فاعل
هند/ هو كويس
الطبيب/ الحمد لله شوية كدمات متفرقة فى جسمه ،،،وكسر فى زراعة وبس ،،ولازم يفضل معانا ٤٨ ساعة نطمن مفيش حاجة تظهر جديدة ذى الملاحظة كدة
هند / الحمد لله
الطبيب/ حضرتك أختة ولا المدام
هند بثقة/ زميلتة فى الشغل
الطبيب/ شوفت بطاقتة كانت فى جيبة ،زميلتة أزاى دة ضابط
هند بفخر/ مع حضرتك المقدم هند ، مالك متنح لية
الطبيب/ عن أذن حضرتك عندى شغل
هند/ مالة دة هو انا رقاصة قدامة شكلك شمال ولا من نوعيه ضد الأنثى اووووف متخلف
أقتحمت غرفة ياسين وقالت :- شوفت عقاب ربنا العصر بهدلتنى قدام الأدارة وبالليل بين إيد ربنا
ياسين غمض عيونة حتى لا يراها/شمتانه فيا
هند/ مش طبعى اللهم لا شماتة
نظر للجهة الأخرى/جايه لية مش عايز خدمة من حد
سحبت كرسى وجلست عليه/ مش بمزاج حضرتك وحدانى والشغل ومشاكلة حاجة وانك محتاجنى حاجة ،، مش عايزة أعتراض مامتك وأختك على كلامك مسافرين تقدر تقولى مين يراعى حضرتك
ياسين بعصبية / مش محتاج من حد حاجة دراعى بس منصاب أةةةةةةةةةة
هند/ شوفت فى كدمات فى جسمك علشان الألم دة تقعد هنا ٤٨ ساعة لو اعترضت اكلبش إيدك السليمة فى السرير انسا أنك ضابط شوية اتعامل كإنسان رافض تاخدى العلاج لية عايز تموت بسيطة أضربك طلقة فى التدريبات ولا أخد فيك ساعة سجن بس ضميرى لا يسمح
، أعتدلت فى وقتها وفتحت المنديل الذى اعطتة لها الممرضة فيه حبوب لحالتة وهو رافض ياخدة وقالت :- تفح بؤقك بالذوق ولا أفتحة بطريقتى
ياسين بعصبية/ أبعدى عنى يا بت أةةةةةةة
هزت هى رأسها بملل ثم ثبتت إيدة السليمة لأعلى وضغطت بركبتها على صدرة السليم وبحركة ما ضغطت على فكة ،انفتح تلقائى وضعت الحبوب بداخلة وبسرعة شربته ماء وقفلت فمة وتركتة حين أبتلع ما فى جوفة
ياسين/ أزاى تعملى كدة
هند بعدم أهتمام/ ضباط محررتش نفسك لية ولا الباشا أسم على مفيش وأعمل حسابك بالليل ليك حقنة عضل رفضت براحتك أهى فرصة أبقا دكتورة واتعلم فيك
ياسين بغضب/برااااااا يا بت
جلست هند ووضعت الهند فرى فى أذنها وأصتنعت تسمع اغانى حتى لا ترد علية فهو مريض وهذا النوع من التجاهل عصب ياسين حتى هدأ ونام بفعل المنوم ،،قامت هى وسارت لة عدلت الغطاء وابعدت شعرة عن وشة وقالت:- ناجح فى شغلك وفاشل فى حياتك العاطفية والأسرية يا ياسين ثم رجعت لمكانها تحاول تنام وعيونها عليه
__________
(فى غرفة الفندق فى فرنسا )
أبتعد ياسين وجلس على حرف السرير يلتقط أنفاسة ويجفف عرقة اما جوهرة لا تقل شئ عنة
جوهرة بكسوف/ حبيبى غطينى
أمسك هو الشرشف وسترها فهذا حالها حين تكون بين إيدة 🤭
طرق الباب يزداد،،،،،،،،، سحق هو أسنانة بقوة حتى أصدرت صوت يريد قتل الطارق الذى قطع وفصله عن موده مع حبيبتة ألتقط سروال فهو لا يرتدى شئ وأسرع لفتح الباب وجد تلك الساقطه بتاعة أمس التى تحدثت معة فى الشرفة
(الحديث بالفرنساوى )
الفتاة تنظر لحبات العرق التى تسرى على جسدة العريض وشعرة مشعت ونفسة عالى كأنه يجرى وقالت بهيام/ هل كنت تمارس ثم ضحكت
شداد بهدوء/ هل تردين الموت
الفتاة اقتربت منه ولمست صدرة العارى / أريد قضاء ليلة معك أريدك
شداد/ زوجتى معى
الفتاة بمقاطعة/ لا يهم ،،ثم مرت لغرفتة من تحت زراعة الحاجز للباب نظرت لملابسهم العشوائية فى الأرض وجوهره التى تستر نفسها بغطاء وأستغربت الفتاة لماذا لم تعترض على وجودها ،،،،،، ألتقطت بوكسرة و قالت بصوت كله رغبة/ أموت فى هذا
جوهرة/ شداااااااد أنت فين فى صوت
شداد بين أسنانة/ متخافيش دة بتاعة النظافة
الفتاة/ هل تتحدث العربية !!!
شداد بالفرنساوى/ نعم ثم جذبها بالقوة خارج الغرفة وألتقط بوكسرة من إيدها وقال بحدة / هذا وما يخفية ملك زوجتى إيتها الساقطة ،،،، إذا رأيتك مرة أخرى سوف اقتلك وهذا ليس تهديد بل حقيقة ،ثم أغلق الباب بقوة ،،
_____
جوهرة/ أتأخرت لية هى البنت دخلت الأوضة
شداد/ لا برا
جوهرة/ صوتها جنبى
شداد/ صوتها عالى قولتها مفيش نظافة دلوقتى بعد م ننزل ، ،،،،،،،حمامك يا روحى
جوهرة/ بحبك أوى
شداد بمشاكسه/ خبط الباب نجدك منى يا قلبى ،
جوهرة بكسوف/ عيب
شداد / هههههههههه ثم حملها لينعموا سوا بشاور بارد وبعديها يجهزوا ويذهبوا للمستشفى لأجراء الفحوصات ،،،فشداد وجد حين أستيقظت هى خايفة وحزينة حب يعدل مزاجها ويطمن نفسة ويطمنها سقاها من حنانة بطريقتة الخاصة 🤭
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
(مرت ساعات طويله )
رفضت جوهرة الرجوع للفندق وطلبت من زوجها نتيجة الفحص تكون سريعة وهو نفذ طلبها كيف يرفض شئ لحبيبتة ،،ثم دخلوا لغرفة الكشف للطبيب الذى كان معهم أمس ثم خرجوا
جوهرة/ الدكتور قال إيه طمنى مش فاهمة حاجة من كلامكم بالفرنساوى
شداد بقوته خايف يقول الحقيقة لكن أقنع نفسة وجع ساعة ولا كل ساعة ، رفعها على فخدة متجاهل المكان فلا أحد ينظر لهم بحكم تقاليد المجتمع هناك ،
جوهرة بدموع / عندى حاجة صح
شداد/ الرحم فية مشكلة لسة جديدة من قريب علشان كدة اوقات وأحنا ****، مع بعض تتعبي مش تستحملى قوليلى حد ضربك فى بطنك قبل كدة
جوهرة/ فى المستشفى إللى ياسين حبسني فيها خدت كهربا وكانوا بيضربونى بالعطاية على ظهرى وبطنى
حاول هو كتم غضبة/ ليه
جوهرة بكسوف / عايزين يحمونى وانا برفض
شداد/ النظافة حلوة
جوهرة تكعورت داخل أحضانة تستمد الأمان / شباب مش بنات ازاى أقف كدة قدام ولد عيب ولما اتعميت الوضع صعب ثم بكت
شداد بلهفة/ حد لمسك
جوهرة/ مقدرش أحكم بس جسمى حاسس فى حاجة غلط والاسم يليفونى ومعرفش كام واحد موجود فى الحمام بحس قرفانه من نفسى
شداد/ علشان كدة اول جوازنا كنتى رافضة ألمسك وتخافى منى
جوهرة/ لمستك غير لمستهم عقلى يصور إللى حصلى كنت بدافع عنى نفسى والنتيجة انضرب جامد فى بطنى
ضمها شداد بقوة وتنهد على صغيرته التى تخفى الكثير من ألماها النفسى
وقال/ تعرفى أسماء الشباب دول
جوهرة/ أيوة هما أثنين
أسمهم ********،،،، *******
شداد حاول يكون هادى / الدكتور قال عملتى حادثة أو حد ضربك أثرت على الرحم تعملى عملية صغيرة والحمل يتأخر شويه المهم الصبر
بكت جوهرة/ زمانك تقول عليا واحدة وحشة الشباب شافتها
قطع هو جملتها داخل جوفة يحاول يهدأ نفسة كيف تظن فية هكذا وهو ضحى بأسمة وهويته من أجلها تركها حين أوقفت عيونها من الدمع ضمها لصدرة وذهبوا للفندق وهو رافض ينزلها على الأرض يشعر وقتها يريد الوصول لياسين بأسرع وقت كفاية كدة علية لولا نقذ أختة كان ممكن تفقد أعز م تملك فى هذة المستشفى والأسم مجنونة وتتعالج والحقيقة أستغلال الجسد بلا رحمة فهو رغم صفاتة السيئة الشنيعة لم يقرب لفتاة غصب ولا طفلة بمعنى أصح الفتيات معه بمزاجهم
__________
مر شهر كامل رجعوا إيطاليا، ،، جهزت جوهرة لدخول العمليات وأمها حزينة فهذا صنع إيد أخوها
جوهرة ببكاء/ تسبنى لية مقدرش أعيش من غيرك
شداد/ مش أغيب عليكى سفرية خاصة بالشغل علشان خاطرى بلاش دموعك سفرية لازم منها
جوهرة/ مش بتسبنى خايفة
شداد/ فتوح يأخذ أجازة من شغلة ويقيم فى الفيلا وامك معاكى وتفاحة بالكتير أسبوع هوش مش عايز أعتراض جوهرتى قوية بنتى إللى ربتها حبيبتى إللى غيرت المقنع زوجتى الوحيدة إللى على أسمى وبمزاجى وعشقتى إللى بعاملها بين إيديا فى السرير ملكة وليها سحر عن أى واحدة لمستها ،،،روحى وقلبى وعقلي غيابك عنى وجعنى اكتر منك ،،،لازم منها السفريه خلينا نرتاح ،ثم حضنها قوى وقال :- لولا الدكتور محرج عليا مقربش علشان عمليتك كنت مش راحمك أنتى الأنثى الوحيدة تثرينى بجميع حالاتك مفيش واحدة قدرت تخليني كدة عايزك تاخدى علاجك فى ميعادة وتمشى على النظام الغذائي ذى مكنت موجود جوهرتى لأول مرة بقولهالك عايز أخلف منك عيالى بأسرع وقت وأول لما أرجع نسافر فرنسا وتعملى العملية فورآ
كلامة جعل جوهرة طايرة من الفرحة / مستنياك تروح وتجى بالسلامة
أبتسم لها/ أحلى دعوة فى الدنيا طالعة من قلبك ثم قال بتردد/ لو مرجعتش هتكونى أمانة أنتى وأمك فى رقبه فتوح
شهقت هى/ أنت رايح فين بالضبط ،، لا ،،،، ترجع المقنع محدش يغلبه ،المقنع محدش يقدر عليه ،،
مسح هو دموعها وتركها ورحل اكتر من ذلك يلغى سفره ،،دخلت الأم وتفاحة بأمر من شداد لجوهرة وحاولوا يهدوها
قبل خروجة من باب الفيلا ينظر لأعلى على صراخها بأسمة ،، ربت فتوح على كتفة وقال:- إللى تعمله صح مضيعش وقت خليك ترتاح ربنا معاك
شداد بلهفة/ مراتى
فتوح/ أمانه معايا يلا طيارتك بلاش تأخير
شداد/ الفلاشة
فتوح/ مفيش فلاشة تاخد الهم دة كلة ،،،سيفتهم على اللاب توب كله جاهز
ياترى مسافر فين الباشا بتاعنا؟🤔🤔🤔🤔🤔
___________
تذكر شداد أثناء جلوسة بالطائرة
【فلاش باااااااك 】
فى مقر المافيا وبعد الاتفاق على ثفقة كبيرة للغايه وكلفوا شداد الذى لا يقهر التخلص من شخصيات مصريه شريفة ومرمومة تحارب الفساد وتعيق شغلهم ومن ضمنهم ياسين مثال الشرف والأمانة واختاروا شداد الذى أنضم ليهم وثبت ولائة ينفذ هذة المهمة بحكم يتحدث اللغة العربية العاميه ،،وعارف مصر حتة حتة ولية علاقات يقدر ينهى المهمة فى سلاسة
【عودة للحاضر 】
تنهد حين نظر من الشباك وقال لنفسة :- كنت واعد نفسى مش أنزلك أبدأ يالا للضرورة أحكام
_______
وصل بطلنا لمكان يخشاة سنين لكن الأن يريد إصلاح ما أفسدة فهناك طفل سوف يأتى الدنيا وهو أبن فتوح،،،،وطفل أخر سوف يزرعة فى رحم زوجتة جوهرة أبنه لازم يأتى للدنيا أمان
فجوهرة تعلم والجميع تعمل عملية تصليح مسار الرحم اما الحقيقة حقن مجهرى مجرد محاولة أساسها الفشل لذلك لم يخبر أحد ،إذا فشلت لم تأثر على نفسية حبيبتة وإذا نجحت سيكون أخذ بداية جديدة وفرصة من رب العباد الذى أول مرة يعترف بوجودة ويطلب منه شئ
أعتقد عارفتو سافر فين ،،،طيب المكان الذى دخلة وناوى على إيه
يتبع