
رواية جوهرة المقنع الفصل الواحد والعشرون 21
بقلم نجلاء فتحى
(فى فرنسا )
يجلس شداد على حرف السرير بجوارها وهو بالبوكسر فالجو حر وأستغل مرضها وعدم رؤيتها رغم ملابسة جفت ، يعمل ليها كمدات مياه وهى ترتجف من السخونية ، غمس قطعة خيش قطعها من شوال قديم فى علبة صفيح بيها مياة النهر ثم عصرها نصف عصرة ووضعها على جبينها وبأيدة يبلل رجليها من القدم لركبتها وزراعيها كامل دون ملل وهى 🥶 وأسنانها تتكتك، بحث عن أى شئ يضعة عليها مفيش غير بطانية مليانة عقارب وفيران ولم ترتدى ملابسها رغم هى جفت ومازال عليها شوال يحجب جسدها عنه ملفوفة بية ،،
جوهرة / باباااااااا وفتحت عينها مرة واحدة
من حركة عينها أدرك عقلها غايب فقال هو/ نعم يا حبيبة بابا
جوهرة/ لية عملت فيا كدة
توقفت إيد شداد عن عصر القماشة وقال عملت إيه فى بنتى حبيبتى 😈
جوهرة بتوهان/ كسرت كوباية غصب عنى وأنت نايم ضربتنى بالحزام ،،،عطست وانت بتاكل حدفت فى وشى الطبق كنت بتحبسنى فى كرتونة فى البلكونة لحد الصبح وحبستنى فى الدولاب مفيش نور خوفت قوووي، ، حزامك لية عقابك ليا مجبتش ولا لعبة وأنا صغيرة نفسى فى عروسة ولعبة المطبخ كل حاجة ممنوع ،، ثم بكت بشهقات ممنوع الكلام ممنوع اللعب ممنوع ليكى أصحاب ممنوع تحضرى أفراح ممنوع تلبسي لابس حلو حتى عينى بقيت عامية ، فى المدرسة تنمروا عليا ومحدش يرضى يسمعنى عملت ايه لكل دة
صعبت هى علية و مسك كف إيدها وقال حقك عليا
أعتدلت نصف جلسة فهى شايفة أبوها أو أختلط خيالها مع الواقع وقالت؛' نفسى ألمسك ،أحضنك ليا أب ضابط قد الدنيا ومعرفش طعم حنيتة عليا وبأيد مرتعشة لمست جبينة عيونة شعرة شيفاة وأةةةة من لمسة أناملها الناعمة الرطبة لشيفاة الغليظة الخشنة حاوطت وشة بين كفوف إيدها وهى تتحسس لحيتة وتقول أنت حلو قوى يا بابا ،،بلع هو ريقة وغمض عيونة مستسلم بين أناملها السحرية، ،قبض على ملاية السرير بقوة واناملها تنزل على صدرة العارى العريض أمسك هو كفوفها وقال / كفاية يا جوهرة
جوهرة/ لية
شداد بأنفاس لاهثة/ بابا تعبان وممكن دلوقتى يضرك ،يضيعك
جوهرة رمت نفسها داخل أحضانة ولفت إيدها حوالين خصرة وألتصقت فية وقالت:- الله حضنك حلو قوى يا بابا حرمتنى منه لية ثم طبعت قبلة بأنفاسها الساخنة من أثر السخونية والمرض على صدرة ناحية قلبة جعلت شداد فى خبر كان داخليآ وشيطانة يوسوسلة ويشجعة يقرب منها ،،،، أبعدها برفق لمكانها فى السرير وهى رافضة تتركة، ،زام وطبعة السادى يعلن عن وجودة سار بيها للنهر وقفز فى الماية حتى يهدأ ويفوق وصرختة الرجولية يكاد يقطع أحبالة الصوتية فيها وقال:- فووووووووووووق يا شدااااااااد دى جوهرتك الغاليييية دى طفلة مش فاهمة حاجة ،،،،،،ويغطس ويطفو فى مكانة ويقول / جوهررررررررررة لاااااااااااااااا ثم يغطس ويطفو ويقول مش تستحمل أى حاجة منك ثم يغطس ويطفو وقال:- حبيتها محدش يأذى حبيبة جوهرررررررررة غالية مش شمااااااااااااااااااااااااااال ،،،،،،نغزتى قلب شداد يا جوهرتى اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
من قوة الصوت أزعج طيور وحيوانات وحشرات الليل فتحول الليل الساكن لمجموعة من الأصوات المزعجة لم تحدد نوع الحيوان الذى يعترض على صوت المقنع الذى يزعجة
واقف هو فى نصف النهر تنهمر المياة من علية وجوهره ماسكها بأحكام وتكح من شربها للماية ودخولها فى أنفها، خرج بيها لليابسة ووضعها على ظهرها ويعمل ليها تمارين التنفس حتى سعلت وتقيأت عدلها على جنبها ويخبط على ظهرها ليخرج الهواء والماية من الرئة ،،، وحين نطقت وقالت عمو المقنع أنت فين
قال بنهجان/ جنبك ثم تسطح بجوارها ورفعها فوقة على صدرة ،،، يطبطب على شعرها ويقول نامى وأرتاحى بحضنى بأمان أبتسم بنصر فقد غلب شيطانة وعمرها محصلت شعر بساعدة من نوع خاص
جوهرة/ بردانة يا عمو أوى
المقنع/ الماية خدت السخونية بقيتى بخير ،،احنا فين
جوهرة بكسوف/ فرنسا
أعتدل بيها وأشعل مجموعة من الخشب🔥 لكى يدفا هما الاثنين فقد شعر إيضا ببرودة بسبب فترات الليل المتأخرة
جوهرة/ مبلول لية
شداد بكذب/ حرارتك عالية ونزلتك الماية
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
(فى الأدارة )
يجلس شريف على كرسى مكتبة وأمامة ياسين
ياسين/ مفيش أخبار عن شداد بية
اللواء / بتسأل علية لية
ياسين/ من أخر حفلة مفيش نشاط لية
اللواء/ عندة شغل مسافر برا مصر
ياسين / فين
اللواء/إيطاليا
ياسين/ عندة هناك بيت ولا يقعد فى فندق
اللوا/ حاطط أخويا فى رأسك لية ،،شاكك لسة المقنع
ياسين/ مستحيل دة كفاية أخو حضرتك ،، أنتم مثال الشرف والأمانة فى البلد
تنفس اللوا براحة وسرعان تحولت راحتة للتوتر ظاهر
ياسين/ لقوا جثة بنت فى الشارع والنشرات لافت على الأقسام تعرف طلعت مين واحدة أسمها زينات ملهاش ملف عندنا فتاة ليل
اللوا/ فتاة ليل وملهاش ملف أزاى جايز فتاة عادية
ياسين بمكر/ أصحابها اتعرفوا عليها والطب الشرعى ثبت عندها الأيدز
اللوا/ دة سبب موتها
ياسين/ لا ،،انتحااااااار
عزيزى القارئ فعلا زينات انتحرت فى المصحة ،لكن ياسين قال هذا حتى يوقع شريف ويقنعة زينات لقوها فى الشارع جثة
اللوا/ متأكد ماتت
ياسين/ موجودة فى المشرحة لو تعرفها وحابب تتأكد
اللوا بتوتر ولجلجة/ هو أنا أعرف الأشكال دى بعد موت مراتى ملمستش واحدة
ياسين😈 / طبعا يا فندم حضرتك مثلنا الأعلى ،،حضرتك بخير شكلك تعبان
اللوا/ سبنى لوحدى
ياسين بخبث/ أجبلك دكتور
اللوا بعصبية/ على مكتبك يا ياااااااسين
تركة ياسين منتصر
___________
فى مكتب القائد الكبير يتصفح اللاب توب الخاص بشريف بعد فتحة بصعوبة ووجد فيديوهات غير لأئقة مع بنات مصور نفسة معهم ورسائل إلكتورنية خادشة لا تليق بمنصبة كدة قضية أخلاقية كمية أبتزاز لبنات الصغيرات وسيدات شريفات والمقابل نفسهن وشرفهن مقابل خروج إللى تبعهن من السجن
سواء أخوها ابنها زوجها أى كان صلة القرابة لديهن ،،
أغلق القائد الجهاز ونظر للأوراق وهى عبارة عن تفريغ المحادثات الهاتفية من جوالة ومن ضمنهم كلامة من شداد ،،، وفى أملاك يمتلكها شريف أصلها رشوة
القائد/ قريب تعفن وتموت فى السجن يا شريف أنت عاااااار علينا بس الصبر لازم أديك الأمان وتكون تحت عينى علشان متهربش لازم أخوك يونسك بس نقبض علية الأول ثم أتصل على الرائد هند تحضر الأن
عزيزى القارئ القصة تأخد منحنى أخر أدخل عنصر نسائي لا تستهان بقوة الأنثى المصرية فى هذا المجال محدش يمل الرواية تطول شوية دماغى بقا أعمل إي ومش عايزة أعمل جزء تانى ،،،،
___________
أستيقظت جوهرة بخير وأبتعدت من حضن المقنع أمسكها وقال رايحة فين
جوهرة/ هو هو أحنا برا الكوخ
شداد/ أيوة كنتى سخنة بالليل وسكت ولم يكمل ما حدث
جوهرة/ شكرآ ممكن هدومى الشوال دة شوكنى
شداد بهدوء أعتدل فى وقفتة وألتقط ملابسها من على فرع شجرة واعطاهم لها ثم دفعها برفق لداخل الكوخ وأغلق بابة
بدأت هى تلمس القطع وتردتيها والرؤية مشوشة لديها وخرجتلة وسقطت على ركبتها لكنها لم تتأذى ساعدها على النهوض وأجلسها على صخرة أمامة يتأملها فقد أعترف أمس بحبها حماها من نفسة ،،قال محتاجة حمام هزت هى رأسها بالرفض ،فقال جعانة هزت رأسها بنعم فقال خليكى هنا أكلك باظ أجبلك تانى متتحركيش
جوهرة/ ممكن حاجة غير الموز والتفاح
شداد بين أسنانة/ مش بمزاجى دة فرض ،،
بعد وقت أحضر فاكهة التفاح والموز فهذا هو المتاح واعطاهم لها ،،ثم جلس يسلخ ثعبان ويأكلة نئ.
جوهرة/ كُول معايا
شداد/ باكل حاجة تانية
جوهرة/بتأكل إي حلو
شداد بلع م بجوفة/ تعبان 🐍
جوهرة/ ههههههه لا بجد
شداد ببراءة/ تجربى
جوهرة/ ت ت تعبان🐍 تموت غلط تف بسرعة
شداد قطم قطمة منه / مفيش أكل وجعان والفاكهة مليش فيها متعود على كدة
جوهرة بصدمة/ كلت تعبان 🐍 نئ 🤢🤮
شداد بعصبية/ إيه الارف دة بأكل
جوهرة وهى تتقيآ/ الحمد لله مش بشوف أوع🤮 وبعد الانتهاء جلست بتعب لم يساعدها هذة المرة وأكمل أكلة عادى
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
【فى بيت عُدى】
الأم/ بنت عمك جاية زيارة على وصول تقعد يومين
عُدى/مين عزمهم
الأم/ أنا ، كلمت أمها وحجزتها ليك وهى رحبت ، عزمتها علشان تتعرفوا على بعض
عُدى/ دى مخطوبة
الأم/ كانت. ،البت متعرفش حجزتهالك
عُدى بعصبية / حراااااام عليكى مش اتجوز غير جوهرة بنت خالتى لية أعلق واحدة بيا وأخلى بيها
الأم/ هى متعرفش
عُدى/ معنى اتكلمتى وحجزتيها وكانت مخطوبة واتسابت مجروحة وانا كمان رفضتها حرام عليا
الام/ صدقنى متعرفش
عُدى/ وصدقتى أمها مقلتلهاش أكيد عارفة علشان تجذبنى ليها
الأم بعناد/ حتى لو عارفة هى على أسمك
عُدى/ جوهرة على أسمى بس ،،بنت عمى أتجوزيها أنتى ثم دخل غرفتة لم ملابسة فى شنطة وترك البيت متجاهل كلام وصراخ أمة علية
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
مر يومين وجوهره حزينة فهو يساعدها فى كل حاجة وعايشة على الفاكهة ،،
جوهرة/ عمو عمو عمووووووووو
شداد 😡/ أطرش جنبك عايزة إييييييييه
جوهرة بأبتسامة/ هو البحر دة فيه سمك
شداد/ أسمة نهر ،،،أكيد
جوهرة/ أصتادلى سمكة جعانة
شداد/ مفيش صنارة
جوهرة /مجاش فى رأسك تصطاد بدل التعبان🐍 إللى أكلتة دة
شداد/ مبحبش السمك
جوهرة بحسرة/ يخسارة نفسى فى طبق رز ومفيش وسلطة ومفيش حتى السمك موجود والمقنع فاشل ميعرفش يصطاد😈
نجحت جوهرة فى أستفزاز شداد وصرخت حين أمسكها من فكها بقبضة إيدة بقوة وقال بين أسنانة/ مين إللى الفاشل، ،،،أوعى تقولى دبانة ذى كل مرة ،،،،
جوهرة وهى تبكى / أسفة 😭😭
ترك فمها وقال وعد أجبلك سمك مش سمكة واحدة ما انا فاشل
دلكت هى فمها وقالت لنفسها يالهوى ميقبلش الهزار لية
وجلست على الأرض مكانها لعدم رؤيتها تنتظرة
أما هو تسلق شجرة وكسر غصن يشبة العصا الكبيرة ثم رماها فى الأرض وقفز لأرض ألتقاطها وأخرج من حذائة 🔪 بدأ يصنع فى الغصن ثن مدبب حتى يشبة الرمح الحاد ألقاة فى شجرة وجدة قوى وحاد أنتزعة ثم نظر خلفة لجوهرة وجدها جالسة بائسة خلع ملابسة. ظل بالبوكسر فقط ونزل النهر فالجزء القريب للكوخ ليس غويط وقبل كل ذلك قد وضع حاجز من الخشب وعمل مكان يتجمع فية السمك حتى يوفر علية المجهود وبالفعل خطتة نجحت وجد أربع سمكات حجم كبير حاول يمسك واحدة ،،صعب السمك فى الماية بكامل قوتة كأنة يحارب قرش ،نفخ ثم أطلق فى واحدة الرمح وألتقطة والسمكة تتنفط بنصلة وكرر ذلك حتى أصتاد الأربعة بسهولة من أول ضربة ثم ضربهم على رأسهم بحجر حتى أسطتاع أمساكهم وحمل كل أثنين من ديلهم فى إيدة ورجع لجوهرة وألقاهم أمامها جعلها تتنفض فقال:- أربعة أهو ومسعد أجبلك تانى مش فاشل شداد مش فاشل يا جوهرة
أبتسمت فلم يذكر أسم المقنع لمست السمك وشهقت وقالت دة كبير أصتادتة أزاى مغيبتش
أبتسم هو بنصر / أصتادة بصوبع رجلى الصغير
جوهرة رفعت حاجبها وقالت بسخرية/ لا يا راجل
شداد بغيظ/ مش مصدقانى
جوهرة/ سيبك من الكلام دة تطبخة أزاى
شداد/ مشوى طبعآ ،،ألتقط السمك للنهر وغسلة لمح نظارتها من سعادتة كأنة مسك النجوم بأيدة قفز فى النهر والتقاطها فى كانت عالقة فى عشب تحت الماء واعطاها ليها ، قفزت من فرحتها شافت تانى فلم تفسد النظارة ،،انصدمت من شكل شداد وصرخت وهو لم ينتبه لحالة حين أعطاها النظارة ،شعر هو لأول مرة بالأرتباك من صوتها وكأنة عمل عاملة ولابس بنطلونة والفنلة الداخلية ،وجلس يجهز السمك تركها تتجاوز صدمتها ،،بعد وقت خرجت من الكوخ بتوجس على رائحة السمك المشوى الطازة ،وجلست بجوارة فى صمت لم يفصلهم غير مسافة صغيرة وقالت بخجل/ عارفة بتحب تقعد براحتك بليز راعى معاك بنوتة ،، جعانة
أعطاها ورقة موز كبيرة علية لحم السمكة مخلية من الشوك وعصر علية نبتة تشبة الليمون قد تناولها حين يقطن هنا من قبل وخلطهم ،،أخذتة منه وشكرتة،،سمت هى الله وشاور هو تاكل بأيدها وهى نفذت وجدت طعمة مزز ومن الجوع أكلتة كلة وحين أنتهت جهز لها السمكة التانية هكذا ،،،، ظنت هى السمكتين الاخريات لة لكنة جهزهم لها لوجبة العشاء ،،، أما أكلة معروف تعبان🐍 أو أرنب برى دة المتاح لة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____________
أتى الليل تأخر شداد فهو تركها وتجول فى الغابة وهى خافت علية وحين لمحتة أخذت الطريق تجرى حتى أرتمت فى حضنة وقالت:' خُفت عليك اتأخرت
أبعدها برفق وقال:- محدش يخاف على المقنع ،، المقنع الناس تخاف منة والكائنات
دبدبت فى الأرض بأعتراض وجريت وراة ثم لكمتة فى كتفة وتخطتة أحتار فى تصرفها فهى أصبحت جريئة معة من يومين وتعترض هل تغيرت أم ماذا
تجاهل ذلك ثم أحضر حبوب البن فى صورتها الخام وقد جمعها من أسفل الشجرة فهى بذور أو حبوب البن أستوت وسقطت فى الارض ونشفت ولم تصل لها إيد بشرية ، وطحنها على صخرة فهو حافظ مكانها فقد عثر عليها فى مرة وهو يقيم فى الكوخ ،، لم المسحوق وغلاة فى ماية ثم فلترة بورق الشجر وأعاد غليانة مرة أخرى ثم تناولة لم ينكر طعمة مر للغاية لكن جسمة محتاج كافين فهو معتاد على الشرب وعمل كمية حتى يشبع ذاتة
جوهرة/ دة بن هات حبة
شداد/ ليكى فيها
جوهرة/ ماما بترفض أشربها ولا عمرى دوقتها، ،بس معاك بحب أجرب الحجات
شداد أبعد إيدها قال / مرة عليكى وغلط أنت بنت
جوهرة/ ماشى ،،لمح فى إيدها نبتة بتلعب بيها خطفها من إيدها وقال جبتيها منين
جوهرة ببراءة/ هناك ورا الشجرة وشاورت على المكان ،،أسرع للمكان وجلس على ركبتة وشم النبتة ثم أخذ حفنة منها وأكلها بشراسة ،،،ملامح جوهرة 😲🤢 حاولت تعرف سبب فعلتة تعصب عليها وأمرها تدخل الكوخ وتقفل الباب والشباك من الداخل على نفسها بقوة ومهما يحصل لو هو بيموت قدامها متفتحش الباب غير الصبح ،،زعلت منة علشان زعق ،،،
أما هو حين أغلقت الباب والشباك انتزع حفنة من نبات المرجوانا (مثل البانجو ) وبدأ يأكلها تانى ومع شربة القهوة غاب عقلة لكن جسدة فايق
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
يجلس ياسين على كرسى فى غرفة أمة بالمنزل وأمر الخادمة تتركهم ،،ثم قال :- برضو مش عايزة تاكلى ولا تتكلمى بلاش البصة دى ،،،عارفت طريقها أقصد مع مين شكل المقنع عارفناة راجل أعمال مشهور جوهرة فى إيطاليا وقريب ترجع هنا مصر
الأم نطقت أخيرآ/ اوعا تأذيها أوعا تقرب منها هاتها لحضنى
ياسين بكذب/ أكيد ،،بس لازم تاكلى ثم ترجل ليها وألتقط صنية الطعام ووضعها على فخذها وترك ليها الوقت حتى أمسكت المعلقة وأكلت تنفس براحة وذهب لغرفتة ألقى بجسدة على السرير يريد الراحة
______
أشرق نهار جديد واستدعى القائد الكبير ياسين سرآ الذى حضر بزية العسكرى الرسمى وأعطى التحية العسكرية جلس على الكرسى بأمر من القائد ،
طرق الباب ودخلت فتاة بجسد رياضى منشوق وأكتاف عريضة ترتدى الزى العسكرى الابيض الخاص بيها وبدل البنطلون جيب
ألقت التحية العسكرية وجلست أمام ياسين على الكرسى المقابل بأمر من القائد
ياسين ينظر لها بعدم أهتمام وهى متجاهلة وجودة
القائد/ اعرفكم ببعض المقدم ياسين والدة كان صحبى وعقيد الله يرحمة
هند بعدم أهتمام/ المكلف بقضية المقنع. رفع ليها ياسين طرف حاجبة
القائد/الرائد هند
لم يرد ياسين ولا يعلق مما جعل هند تتغاظ داخليآ
القائد/ جمعتكم عايز تشتغلوا مع بعض الخطة عايزة أنثى معاك
ياسين ببرود/ مش محتاج واحدة
القائد/ وجودها مهم يضبط الخطة
ياسين/ قصد حضرتك يفسد الخطة أى حاجة هما فيها خراب
هند بسخرية / شكل الباشا واحدة معلمة علية جامد وحرقاه
ياسين بعصبية/ حد وجهلك كلااااام
هند ببرود نظرت للقائد/ معروف عن الضابط الشاطر لدية ثبات أنفعالى ولا إيه
القائد/ خفى يا سيادة الرائد مش عايزين سيادة المقدم يزعل
هند/ ومين قال بهزر
ياسين سحق أسنانة بغيط/ المفروض تحترم فرق الرتبة بينا
القائد بهدوء/ هند !!!!!،،،،،،ياسين القائد بتاعك فى المهمة ولو عندك فكرة مناسبة اطرحيها علية
هند بثبات / نوع المهمة
ياسين/ انسحب من المهمة
القائد بحدة / هو لعب عيال ،انسحابك مرفوض وتنسحب قبل متعرف الخطة
ياسين / يا فندم
القائد/ المفروض المهمة سرية وصوتى دلوقتى الدنياااااااااا عرفت بية علشان دلع حضرتك أترزع مكانك يا حضرة الضاااااااابط
جلس ياسين مكانة 😡 وملامح هند شامتة رغم اول لقاء بينهم
وبدأ القائد يشرح الخطة
القائد/ رأيكم
هند بتحدى/ موافقة طبعآ
ياسين / اعترض
القائد/ متنساش أنك قدام القائد بأشارة منى أسمك يتمسح من سجلات الداخلية دة أمر،،،، صعب أكلف ضابط تانى يبدأ من جديد أنت قطعت مسافة كبيرة فى قضية المقنع تبقا تكملها لأخر ،،،،،مش عايز حد يعرف شاغلين مع بعض أتفضلوا دى قسيمة جوازكم والمفروض تقضوا شهر العسل فى إيطاليا
هند بصدمة/ ج ج جواز إيه يا فندم
ياسين/ يوم متجوز تانى تبقى دى وامى مستحيل
هند/يا فندم ارجوك
القائد/ عريس وعروستة يقضوا اول حياتهم فى سعادة وفسح ويسافروا محدش يشك دى أوامر أتفضلوا تذاكر الطيران لأيطاليا الطيارة بعد أربع ساعات اظن وقت كافي تجهزوا فية
ياسين/ أمى مريضة مينفعش أسيبها
القائد/ وشغلنا مفهوش عواطف ثم لف كرسية بمعنى انتهى الاجتماع. نظروا هما الاثنين لبعض بغيظ وكل منهما ألتقط جواز السفر بتاعة ورحلوا فى صمت
القائد بقلب أب / سامحينى يا هند أنتى بنتى الوحيدة مخلفتش غيرك بس المهمة دى تثبت ذاتك أنتى شاطرة وعايزك أسمك يلمع وواثق تحافظي على نفسك
________
أستيقظ شداد حاول يتذكر أحداث أمس نظر حوالين منة وتنفس براحة فهو بعيد عن الكوخ يبدو عقلة غاب بسبب المكيفات التى تناولها وأنتهى بية الحال لهذا المكان رجع للكوخ يطمن على جوهرة فتحة وجدة مغلق. ف خبط على الباب
جوهرة بالداخل/ مش فاتحة
شداد/ قولتلك افتحى بالنهار الصبح أنا فاكر قولت إيه
جوهرة/ أنت عارف عملت فيا إيه بالليل ولا نسيت
أصبح مثل الصنم من الصدمة وسؤال دار فى ذهنة هل أقترب منها وهو غائب الوعى ؟
فقال بلجلجة/ أفتحى الباب متخافيش أنتى مر٠٠
يتبع