رواية جوهرة المقنع الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نجلاء فتحى

             

رواية جوهرة المقنع الفصل السابع والعشرون 27

بقلم نجلاء فتحى


عُدى قرر السفر وترك البلد بعد أعتراف جوهرة أمام الجميع انها تحب شخص أخر وتسرب خبر جوازها من المقنع فقد علم هذا الأمر باع البيت والمحل الذى ورثة من أبية وأخذ أمه ورحل لأبد وأغلق قلبة على جوهرة فهو يعشها عشق حقيقى  ٠

كيف وهو استسلم وتركها لمجرم المفروض الحبيب يعافر ولا  أنا غلطانة

_______

【فى مستشفى السجن】


يسير شاب بثقة يرتدى البالطو الأبيض  الطبى وعلى وشة ماسك طبى وبجوارة فتاة ترتدى فستان قصير وعلية  بالطو أبيض طبى 

توقفوا أمام غرفة شداد  وجدوا أربعة من الحراسة 


امين الشرطة/ مفيش كشف دلوقتى 


الطبيب/ المريض  عندة عملية بكرا ولازم أكشف علية 


امين الشرطة / محدش بلغنا


الفتاة بدلع / أحنا دكاترة يا قمر ثم غمزت ليه


أمين الشرطة/ تحت أمرك يا جميل بس برضو مفيش أوامر 


نظر الطبيب للفتاة وهزوا رأسهم لبعض وفى أقل من الثانية  واقف الطبيب أمام أثنين من الحراسة وهى فعلت مع الاثنين الآخرين  ذلك  وقاموا برش مخدر من بخاخ سقطوا الأربعة فاقدين الوعى ، ثم دخلوا الغرفة وجدوا أثنين من الحراسة نايمين ،فقاموا برش المخدر عليهم ،، والطبيب جرجرهم داخل الحمام وفعل ذلك مع الحراسة الخارجية إيضا


الفتاة/ شغل عالى يا فتوح 


فتوح أنزل الماسك الطبى / مش ناقص حسد لسة مخلصتش أطلعى أمنى ليا الطريق برا 

،،،،نظر لأخوة كمية ضعف ويأس رهيبة وهيئتة لا تبشر بالخير حاول يفك الكلابشات من إيدة ورجلة فشل خرج للفتاة يعلم تفتح خزن أسرعت وألتقطت من شعرها دبوس شعر رفيع  فردتة بطريقة معينة وفكت الكلابشات انصدم فتوح من اصابة زراع ورجل أخوة فقال بغل:- حسابك تقل يا ياسين الكلب ،     


وطول الوقت فتوح يكلم شداد اليأس لم يجيب 


فتوح/ بسرعة هاتى الترول فى أخر الطرقة ،،وتم نقل شداد من السرير للترولى ووضع علية فتوح ملاية بيضة وغطا وشة ،، 


رفع الماسك واخفى وشة هو كمان وخرج بية من الغرفة ،،،، وقلبة يتسارع دقاته من الخوف  ، جريت الفتاة وأحضرت الاسانسير  وعند فتح الباب وجدوا أطباء  ومش أى طبيب لا معهم رتبة عسكرية واحد منهم قال/ مين حضرتك اول مرة أشوفك وعينة على الترولى

فتوح بثبات/ دكتور هنا 


الدكتور/ دى جثة 


فتوح/ أيوة نازلة المشرحة


الدكتور / أرفع الماسك كدة علشان أعرف سيادتك 


فتوح/ عندى برد 


الفتاة رشت على هذا الطبيب مخدر فسقط فاقد وعية 


الطبيب الأخر/ حاول يطلب المساعدة  ضربة فتوح لكمة قوية فى فكة ،ثم أدخل أخوة الاسانسير وضغط على الزر للدور الأرضى وقلبة يقف من الرعب ،

تمهل فى دفع الترول حين وجد أمامة ضباط بالزى العسكرى سار بهدوء حتى خرج من باب المستشفى لم يجد السيارة  


الفتاة/ وبعدين


فتوح / ولاد ****** فين. ،،،،،،نظر حوالين منه وجد سيارة إسعاف دفع الترول ليها وفتح بابها ونقل أخوة بمساعدة الفتاة للداخل خلع البالطو والماسك ورماهم على الأرض  ،ولانة تعليم المقنع فتح باب عربية الإسعاف بدبوس من الفتاة وصعد مكان كرسى القيادة  لا يوجد مفتاح عبث فى مكان أسفل عجلة القيادة وأخرج سلكين وصلهم ببعض دارت السيارة  ساق العربية وهو يقول معاناااااااا يارب ،،وعند خروجهم من باب المستشفى الرئيسي للشارع وجد عربيتة توقف وسب الحراسة سباب لازع فقالوا لة الأمن خرجنا  وهم رفضوا يعملوا مشاكل معاهم ،،


فى المستشفى امين شرطة فاق وبلغ لكنهم لم يتوصلوا لشئ لان 

الواقعة كانت فى وقت متأخر والكاميرات مفصولة  بفعل فاعل 

_________


عصر اليوم التالى الدنيا مقلوبة على اختفاء المقنع فى ظروف غامضة كيف حدث ذلك وعلية كم حراسة مشددة  علية غير الحديد المقيد بيه 

____

داخل غرفة بوكر المقنع يرقد مستسلم حزين يأس 


فتوح/ تفضل لحد امتى كدة دايما تقولى خليك قوى وكلامك عن القوة راح فين 


نطق شداد جملتة الأولى منذو لقاءة بأخيه / جوهرة مات انا السبب رجعتها بأيدى 


فتوح بملل/ هههههه طلعت ذى القطط بسبع ترواح 


شداد بحزن/ الله يرحمها


فتوح/ عايشة 


أعتدل شداد نصف جلسة ثم تسطح من الألم / جوهرة أخت ياسين مراتى 


فتوح/ أيوة ،،ثم حكى لة ما حدث وقال :- الرصاصة بينها وبين قلبها ٢ سنتى لولا جهاز التتبع فى العربية وحضرتك كنت رافض وجوده مكنتش وصلتلها 


شداد بلهفة/ قلبها بخير 


فتوح/ عملت عمليه خوفت حد يعرف طريقها جبتها هنا فى الوكر وجهزت أوضتها ذى العناية المركزة بالضبط،،، خسرتنى فلوس كتير ومعاها دكتور قلب ودكتور حالات حرجة وممرضة مقيمين معاها


شداد/ مش مهم الفلوس ،،،،والناس دول أمان 


فتوح/ نبهت على رجالتك  يتعاملوا حراسة للبيت عادى وجوهره زوجة بنت صاحب البيت المسافر متقلقش ،،،رايح فين الحركة غلط عليك 


شداد/ أطمن قلبى 


فتوح/ رجلك مصابة أسند عليا


شداد/ أخوك رجع لقوتة بجوهرة ثم سند على ما يقابلة واخوة وراة خايف علية ووضع على وشة كاب ونزلة على وشة   فتح باب غرفتها فعلا كأنها غرفة فى العناية المركزة ،،شاور فتوح للمرضة والاطباء بالخروج ثم أغلق الباب 


ترجل شداد برفق متألم من أثر جروحة وجلس على حرف السرير لمس خدها بأنماله قال/ جوهرة جوهرة 


فتحت هى عينها بتعب وهزت رأسها بحزن / مش موجود انت خيال 


شداد/ أنا شداد حبيبك 


جوهرة/ ياسين قتلة قدام عينى 


شداد / ألمسينى 


جوهرة/ فى الاخر تطلع وهم ،ثم اغمضت عيونها بدموع 


أمسك كف إيدها ووضعة على وشة  وأنتظر رد فعلها ،،ثانية التانية فتحت هى عيونها وبدأت تلمسة بكامل أرادتها وقع عينها على جبيرة كتفة قالت :- أنت أنت عايش أزاى


شداد / مش مهم أزاى المهم أحنا مع بعض 


حاولت تنهض تألمت سطحها لمكانها وقال:- عايزك قوية أى كلمة بينك وبين أخوكى فى اوضتك لما رجعتك كنت عارف بيها، ،،هووووش بلاش كلام يا حبيبتى 


جوهرة بعدم تصديق/ حبيبتك


شداد/ أيوة حبيبتى وبنتى وعشقتى ومراتى ولو حكم الأمر أمى إللى مشوفتهاش  ولا مرة ولا اعرف طريقها 


جوهرة ببكاء / شوفت أخويا ابن أمى وابويا عمل فيا إيه زمانى ميتة لولا عمو فتوح


شعر شداد كأنها طفلة تشكى لأبيها ،،ماذا يقول أيقول أنها نتيجة إغتصا*ب. وياسين أخوها من الأم فقط ،،هل يقول أنها طفلة غير شرعية  وأن أبيها واحد من رجال المقنع يعنى دمها دم آجرام   ،،ليس الآن لابد من التريث حتى تستقر وضعها الصحى لتقبل المفاجأة الكبرى  


جوهرة/ ساكت لية كلمنى ولا انت حلم ذى كل يوم


شداد بحب/ مش بتحلمى شداد عمرة ما كان حلم دة واقع عشتيه أنتى أنتى مراتى ازاى لما تفوقى أحكليك 


جوهرة بلهفة/ شكلك تعبان قوى 


 اخفى شداد ألمة /بخير المهم لأخر مرة أسألك عايزة تكونى معايا لو مش عايزة أطلقك ،لو عليا الموت أهون من فراقك 


جوهرة بخوف من الفراق/ يجعل يومى قبل يومك من غيرك أضيع


شعر هو بنغزة قوية بقلبة  فقال بحدة / أوعى تقولى كدة أنتى مرات المقنع فاهمة يا اوزعة  خفى بس وأعملك أجمل فرح واحلى فستان من أجمل بلد ليكى 


جوهرة /بجد يا مقنع 


رفع كف إيدها وقبلة بشغف/ أيوة، 


جوهرة/ أنت تعبان 


شداد/ كنت وبقيت كويس بوجودك 


جوهرة/متسبنيش 


 اكتفى شداد بأبتسامة لم تظهر إلا ليها ،،سند على الأثاث وفتح الباب وأمر فتوح ينقل سرير لة بغرفة جوهرة فهى عملة عملية بجوار القلب ومحتاجة مساحة من الراحة غير ذلك كان قفز بجوارها وتملكها 🤭


بعد مرور نصف ساعة تسطح شداد من ألام جسدة على السرير بجوار سرير جوهرة وبينهم طرقة صغيرة  أسططال إيدة ليها وهى فعلت مثلة وأمسكوا كفوف بعض وناموا أغلق فتوح الباب براحة وأمر الخدم ممنوع الدخول وأعطى للطبيب والممرضة غرف بالمكان  

ثم ذهب للشركة لحضور إجتماع هام 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_________


【فى الأدارة العامة 】

【مكتب القائد الكبير 】

يجلس القائد على مكتبة وامامة الرائد هند تجلس على مقعد جلد وياسين واقف بزيه العسكرى 


القائد/ مهلة الاسبوع فاتت وزيادة وشداد ولا المقنع ولا نيلة اتهمنا راجل برئ وخلاص بغض النظر على أفعال شريف أخوة بصراحة شداد وفتوح تحت عنينا شباب ملتزم   


ياسين/ اتفضل حضرتك أستقلتى 


صدمة أحتلت القائد/ أتجننت استقالتك مرفوضة بعد تعب وشقا سنين عمرك يا سيادة المقدم تضيعها


نظر ياسين لهند/ حضرتك أمرت لو فشلت فى القبض على المقنع أسلم القضية للرائد هند  واتنحى عن القضية مدى الحياه علشان كدة قدمت استقالتى هى اشطر منى وتقدر تقبض على المقنع الحقيقى 


قطعت هند كلام القائد/ بعد أذن سياتك  ،،،،فى حلقة مفقودة شداد قبضت علية وكان فى مستشفى السجن وهرب ومارس حياتة عادى رغم اصابتة وظهر نفس توقيت ظهور أختك وأختك فين دلوقتى 


ياسين/ شيلت إيدى من القضية خلاص بقت بتاعتك يا حضرة الرائد ثم خلع رتبتة من على كتفة للقائد وأعطى لة السلاح وقال "- البدلة العسكرية أسلمها فى أقرب وقت 


هتف القائد بقلب أب/ متأكد من قرارك


ياسين بثبات/ أيوة 


القائد/ الداخلية تخسر واحد بخبره زيك اكيد فى سبب


ياسين/ فشلت


القائد بحدة/ من أمتى كلامى يأثر فيك شداد هددك 


ياسين/ أخطأت فى قبضى علية البركة فى الرائد هند 


القائد/ هند تبقا بنتى الوحيدة ورفضت أعلن كدة علشان تجتهد بمجهودها مش بيا غريبة كنت متوقع تعرف كدة من اسمها 


ياسين/ هى أشتغلت معايا ومجتهدة مليش دعوى هى بنت مين ميهمنيش عن أذن حضرتك


القائد/ استنا عندك تشتغل إيه 


ياسين/ محامى 


حضنة القائد بقلب أب  ثم أعطى لة ياسين التحية العسكرية ورحل 


هند/ تسيبه يمشى 


القائد / أعمل إيه


هند/ أعمل حاجة فى حاجة غلط أزاى ضابط تاريخة مشرف يستقيل فى عز مجدة

   هروب شداد من المستشفى  ويظهر عادى كراجل أعمال مش همة حد مريب أزاى برئ على كلامك وهرب


القائد/ القضية كل متتحل تتعقد  اووووف


هند/ بابا 


القائد بحدة/ أسمى القائد يا سيادة الرائد  بابا دى فى البيت


هند/ أعتذر فى سر اكيد شداد حس عنينا علية وألتزم 

خسارة ياسين ينشق عننا


القائد/ هو حر بقا ،


هند/ حاول معاة تانى 


القائد/ شغلة بالك بيه لية على مكتبك يلاااااا


اعتدلت هى وأعطت التحية العسكرية ورحلت وشعرت بحزن لماذا ضابط بهذة القوة والسمعة الطيبة يستقيل هناك سر قوى لذلك 


_______

فى السيارة يجلس ياسين حزن الدنيا جواة فقرر يستقيل ويبعد عن الشرطة خوفآ فى يوم يعرف آحد ماضى أمة واختة حتى جوهرة طفلة غير شرعية وهى  محسوبة علية أختة    ،،،مصدوم من أعز الناس أبوة الذى كرهه على قد حبة لية وما فعلة لأمة واختة مريم واللوا شريف مثلة الأعلى طلع مخادع  وجوهره قتلها بغباؤة حتى  قضيتة التى تعب فيها  تمسكها بعدة بنت وجع وقهر شعر بية تذكر زوجتة التى عانت معة وطلقها بعد جواز لم يكمل العام قرر يدخل مجال المحاماة ويرجع حق الفتيات الذين تعرضوا لجريمة الاعتداء مثل أمة واختة مريم ساق عربيتة للمنزل


[أعتقد ياسين محتاج فرصة تانية للحياة ذى شداد   ]

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

____________

فتوح/ فى حاجة حصلت معرفش لعبة من ياسين ولا بجد 


شداد/ خير 


فتوح/ ياسين أستقال


شداد توقفت القهوة بحلقة وشرق وقال / ياسين أخو جوهرة 


فتوح/ عرفت أزاى


شداد/ ليا عين جوا الداخلية 


شداد/ معقول،،،، تكون لعبة أوووووف لعبه غير لعبة كلة يبان ،،،اخفى الموضوع عن جوهرة ،،وبلاش ليك عين جوا الداخلية دى ممكن يبيعك


فتوح/ قابض يا معلم


شداد/ أثبت وقتها يا أبن *****


فتوح/ عندك حق ،،ماهو بيسهل ليا حاجات كتير 


شداد/ وضعنا حساس  اكيد القضية يمسكها حد غير ياسين  


فتوح/ المافيا انت ناسيها بعتوا على الايميل عايزينك تسافر وتنهى الحوار 


شداد / أزاى وأنا كدة تعبان، بروح الشغل بالعافية، أبعت ليهم مرسال  الدنيا تهدأ وأسافر 


فتوح/ تمام ،،


 رن جرس الباب  


شاور شداد لفتوح يفتح  اعترض هو وقال فى خدم مما جعل شداد يسبه بأفظع الشتائم 


فتوح للحارس / عايز إيه يا بهيم 


الحارس/ الآنسة دى عايزة عم عوض السفرجى قولتها مفيش حد بالأسم دة مصدقتنيش ومش راضية تمشى 


البنت / يا بية الله يكرمك مليش حد غير عم عوض 


فتوح/ عم عوض ثم سكت على صوت شداد حين قال إيه الدوشة دى 


فتوح/ فى بنت عايزة عم عوض السفرجى 


شداد/ دخلها 


فتوح/ أدخلى يا عسلية ،،نظر للحارس وقال:- انت يا حمار على بوابتك 


 شداد/ مين أنتى 


البنت/ أنا رضوى ابوبا صاحب عم عوض 


شداد/ دة مات من سنين طويلة وملوش اهل وادفن هنا فى القاهرة فى مقابر الصدقة 


البنت بكت من قلبها 


فتوح/ زعلانة عليه ليه دة صاحب أبوكى 


البنت/ أبويا مات من أسبوع ووصانى لو جراله حاجة أروح لعم عوض أروح فين دلوقتى 😭


شداد بملل/ ارجعى بيتك


البنت/ عايشة فى عشة على أرض زراعية اصل أبويا حارس لأرض دى وهو مات وصاحب الأرض جاب حارس وأخذ العشة مليش مكان ثم ألتقطت شنطة صغيرة قديمة فيها ملابسها لترحل 


فتوح بتسرع/ اهلك فين


البنت/ مليش فى الدنيا غير أبويا وعم عوض وماتوا، مسحت دموعها فى كم عبايتها السودة  فتحت الباب وخرجت 


أسرع فتوح لشداد/ إيه رأيك تخدم عندنا حلو طلبك أى حد هنا مقطوع من شجرة 


شداد/ مش محتاجين حد


فتوح/ فرصة البنت خام تربيها على إيدك وشكلها حلو تخيل لو غيرت الأسود دة ولابسنها ولا نجوم بوليوود 


شداد بتفكير/ تقصد إللى فى بالى 


فتوح بمكر / أيوة حصل حاجة ملهاش أهل 


شداد/ هاتها بسرعة بس الأول تخدم فى المطبخ لما أتأكد كلامها صح ولا لا


جرى فتوح للحديقة حتى يلحقها وبالفعل لحقها فى الشارع ورجع بيها للمنزل 

______

(فى بيت ياسين )


الأم/ لاقيت أختك اقصد جوهرة


ياسين/ أنا أستقلت من الداخلية 


 سكتت الأم ولم ترد وفهمت السبب حتى لا يأتى يوم ويتعاير بأمة واختة مريم بسبب أبوة،،قالت :- خوفت تنفضح بسببى


ياسين بكذب/ زهت من الشغلة دى،،احنا نعزل من الشقة دى مش طايق أعيش فيها 


الأم/ تانى بعدم موت مريم أبوك حكم نعزل علشان رمت نفسها من البلكونة  ودى نسيبها ليه جايز جوهرة ترجع لينا تانى 


ياسين بحزن/ جوهرة مش راجعة ثم ترك أمة تولول وتريد معرفة سبب جملتة 


__________

تسريع لأحداث مر شهر آخر  جوهرة تحسنت وشداد رجع لقوتة وجبروتة كراجل أعمال فقط والمقنع مختفى فترة عن الأعين  ،،،،انتقل ياسين  لمنزل أخر كأنة أراد بداية حياة جديدة   ومازال قضية المقنع مفتوحة والضابط المكلف بيها الرائد هند


تفتكروا لو كملنا الأحداث تبقا حلوة ولا مملة ،  أوقف القصة على كدة ولا إيه 


كدة زينات مات 


شريف مات


عُدى وأمة سافروا 


ياسين استقل من وظيفتة بعد معرفة الحقيقة وقرر يفتح صفحة جديدة 


فتوح مهتم بدراستة والشركة 


وجوهره  مع المقنع 


القضية شغالة مع الرائد هند

الأحداث لسه شغالة ومش عايزة أعمل جزء تانى الرواية تكون طويلة موافقين أكمل 

يتبع 

                الفصل الثامن والعشرون من هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة