رواية جوهرة المقنع الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم نجلاء فتحى

               

رواية جوهرة المقنع الفصل الرابع والثلاثون 34

بقلم نجلاء فتحى


وصل شداد مبنى الأدارة العامة بالقاهرة، ،

ودخول بسهلة لأن هذا المكان صباحآ علية إقبال من كافه المواطنين لتخليص أوراق معينة  ،،،،صعد لدور مخصوص بعيد عن أدوار الزحمة نعم أنة دور مكاتب القيادات وسار فى الممر هيئتة الطاغية لم يشك أحد فيه أو يمنعة وصل لمكتب القائد وجد أمين شرطة يجلس أمام الباب فكل مكتب أمامة شخص للحراسة 


الحارس/ أوامر الباشا أول مرة أشوفك،، حضرتك ضابط 


شداد ساكت لم يرد


الحارس/ أنت أعمى مش سامعنى ولا أطرش مش شايفني  أوعا إيدك من على الباب ممنوع الدخول 


قلب شداد عيونة بملل ودفع الحارس للخلف وأقتحم المكتب 


أتنفض القائد / مين أنت وأزاى تدخل كدة 


الحارس بخوف/ زجنى (زقنى) يا باشا 


شاور القائد للحارس ينصرف 


القائد بهدوء/ أنت مين 


شداد/ مش عارفنى ،، وهنا طرق الباب بقوة وأقتحمت هند وضعت أوراق على مكتب القائد وقالت:- محتاجة أمضتك ،،،ثم عقدت حاجبها بعدم فهم :- بابا بكلمك أمضى خلى الحمله تطلع،،،،

نظرت للقائد ثم للشخص الذى يقف ولم تنتبة لة حين دخلت 


شداد/ مش عارفانى يا سيادة الرائد ولا أقول سيادة المقدم ،،،،،ولا رضوى البنت الغلبانة


وقع الورق من إيد هند واقتربت منه تدقق فى ملامحة وقالت بتوهان وحيرة/مش معقول إللى فى بالى،، الشكل لا 


شداد بمكر/ فاكرة علبة البن فى المطبخ يا رضوى 


أتسعت عينها/ المقنع أزااااى دة مات فى السجن وطلعه تصريح دفن وأدفن ومدفنه موجود


القائد/ المقنع ،وليك عينك تجى لحد هنا برجلك 


شداد/ أيوة إيه المشكلة، ،،،ذى مدخلت أخرج 


هند بعصبية/ إيه الثقة دى يا مجرم 


شداد سحق أسنانة/ رغم عملتك معايا حبستك فى الوكر ومقربتش منك وهربتى


هند/ كنت أستنا علشان تنفذ تهديك وأبنى يكبر جوايا 


شداد/ مكنتش أعمل حاجة إللى نفعك حب جوهرة ليكى ،،،لو هى مش موجودة فى حياتى كنت تفننت فى عقابك وأبعت كل يوم حتة منك لأبوكى إللى هو القائد


القائد بتريث/ هند شوفى شغلك وانت يا مقنع اتفضل أقعد خير 


هند بحدة/ بدل م تحبسة تضايفة 


القائد بحدة/ أنتى تعلميني أعمل إيه


هند بأحراج / أعتذر إيها القائد ،وأرجو قبول تواجدى هنا معكم


القائد/تجاوزات لفظية وانفعالية مش عايز،، نظر لشداد لكى يتكلم 


شداد/ معايا ملفات  لناس تقيلة هنا تبع المافيا وأسماء تانية  المفروض أغتيال 


القائد/ لعبة جديدة منك 


شداد/ مش محتاج ألعب ليا طرقى الخاصة ،،،فتح الشنطة وأخرج اللاب توب وفتحة ثم أعطاة للقائد وقال شوف الأسماء دى 

القائد / دول شخصيات مرموقه وكيان البلد 


شداد / تبع المافيا ،،،ثم تصفح على الجهاز وقال:- والأسماء دى 


القائد  أتسعت عينة/ فيهم أسماء رجال أعمال وهند بنتى وياسين وأنا 


شداد/ أغتيال ،،،مطلوب منى  أخلص من الناس دى فى الزيارة دى


بلع القائد ريقة بتوتر خوفة على أبنتة أكثر من خوفة على نفسة والأسماء المذكورة 


القائد/ أضمن منين كلامك صح ،،أنت مخادع ذى حكايه موتك


شداد/ مش مخادع ،، لو فضلتوا طول عمركم تبحثوا عن الناس دى تفشلوا  المعلومات أدامكم دوركم تحموا الناس دى منى 


القائد/ المقابل


شداد/ الحماية 

نظرت هند للقائد 

هند  بسخرية/المقنع ميعرفش يحمى نفسة جديدة دى


شداد/ كنت مستعد أفضل ميت هنا فى نظركم العمر كلة واعيش هناك فى إيطاليا المافيا قادرة على حمايتى وحمايه أسرتى لكن كلفونى أخلص من الناس دى،،،، مقدرش أعمل كدة 


القائد/ معروف عنك دموى  ،،، معقول تتغير فجأة 


شداد/ طبعى ذى ماهو ،،،حاجة واحدة بكرها الغدر ،،،،لا يمكن أغدر بشخص برئ ولا أسلم أبن بلدى لحد غريب طبعى إللى يقرب منى أخلص منه لكن الناس المذكورة دول أشرف خلق الله ويحاربوا الفساد 

ياسين أول واحد نفسى أسلمة رفضت علشان مش عايز فى يوم مراتى تقولى أذيت حد من أهلى،،،، وهند جوهرة بتحبها وأنت بتحارب الفساد وتحاربنى والأسماء التانية كدة 


القائد بحيرة/ طلبك صعب ويعرضك للمحاكمة يا مقنع 


شداد بثقة كأنة زعيم / عندى خطة تمشى بيها يا باشا


القائد/ موافق لو عجبتنى اعتبرك شاهد ملك فى القضية 


شداد/ ميفرقش معايا عايز بلدى ذى م اخدمها تديني الحرية ليا ولعيلتى


القائد بتفكير/ صعب بس أحاول 


شداد/ قبل الخطة، ،،،ليا هنا فلتين فيلا إللى قبضتوا على أخويا ومراتى فيها،،، وفيلا الوكر إللى بنتك كشفتها ترجعلى بكل قشاية فيها 


القائد/ موافق


شداد/ كل حاجة أتحجز عليها فلوس ،شركة ،،،عقارات ،اراضى أملاك ترجع ليا 


القائد/ موافق

شداد/ أخويا اتحكم علية سنة سجن وخرج بعديها بكام شهر حسن سير وسلوك  عايز ملوش أسم وملف فى الداخلية 


هند بحدة/كدة كتير أستغلال

القائد بهدوء / موافق أوعدك أنفذ إللى طلبتة بس بشرط عايزك تفضل تبع المافيا لما نظف بلدنا 


هند/ هو أول واحد عايز ننظف منه


القائد بجبروت/ هننننننننننند براااااااااااا وإياكى تنطقى بحرف سمعتيه هناااااااا


خرجت هند متعصبة من تصرف أبيها 


شداد/ لحد دلوقتى مش واثق من هدوئك معايا يا باشا


القائد/ معاك للأخر أنت جاى ومعاك دليل  ومستعد أديك فرصة ،،   بس بشرط


شداد/ محدش يشرط عليا


أبتسم القائد بخبث/ تبقا معانا فى السر أكيد محتاجين واحد زيك بلياقته البدنية ودماغه الجبارة 


شداد/ تقدر  تقنع الناس بوجودى وتصلح تشوه صورتى


القائد/ كل كلمة عنك صح محدش،أذاك ،،،،الموضوع عايز صبر وخطة


شداد/ سيب الموضوع دة عليا،،المهم ،،،،الخطة إللى المفروض تعملوها  تسهل مهمتى ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠


القائد/ والمافيا تسكت


شداد / لا بس أكيد يدورا على البديل ودة دورى موافق أكون معاكم 


سلم القائد على شداد عن طريق التصافح ثم رحل ،،،ثم أستدعى القائد بعدها ياسين وهند 

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

_________

مر أسبوعين  أتصل شداد على رئيس المافيا وبلغة الحكومة هنا واعية لم يستطيع تنفيذ  طلبهم واتقن دورة وطلب إعطاء لة وقت كافي، وافق زعيم المافيا 


______

أترك لكم الخيال  لما  ياسين عرف  بظهور المقنع مرة أخرى وإجبارى لازم يتعاون معاة 

_______

رجع شداد لإيطاليا  بعد غياب أسبوعين  بحث عن جوهرتة وأحتضانها بشدة   ،،،،علمت المافيا برجوعة وأستدعتة لكنه تحجج بعملية زوجتة فى فرنسا وعلى الفور لم يرتاح شداد من السفر وسافر لفرنسا هو وجوهرتة على الفور 


____

جوهرة/ شداد 

شداد/ قلب و روح شداد ،،،، جنبك  حمدالله على السلامه 


جوهرة/ خرجت 


شداد/ أيوة فى مفاجأة ،عملتلك عملية عينك ونجحت المرادى والعملية التانية زرعت أبنى جواكى 


جوهرة بصدمة/ أنت قولت عملية فى الرحم تعديل بسيط 


شداد/ خوفت تفشل ذى عينك وتزعلى محدش يعرف خالص  والمرادى نجحت العمليتين أبنى جواكى يا جوهرة أنتى حامل  وكلها شهر وتفكى رباط عينك وتشوفي تانى 


جوهرة بكت من فرحتها ولم تجادل فهى تعلم يفعل المستحيل لسعادتها، وطلب محدش يعرف بموضوع حملها ،،،فتوح فقط 

______

تسريع لأحداث 

مر شهر وجوهره مازالت فى فرنسا فى المستشفى بأمر من شداد حتى أطمن أستقرار وضع الجنين  وأتى موعد تفك شاش عينها لحظة متحمس لها شداد أكثر منها 


فك الطبيب الشاش من على عيون جوهرة وتحدث مع شداد بالفرنساوى كلة تمام ثم تركهم 


،،،،أقترب شداد بحذر منها حاولت هى تنظر لكل  شئ الرؤية مشوشة دقائق وأستردت بصرها بقوتة لم تجد فى الغرفة غير شخص عملاق بجسد متناسق وشارب ولحية وشعر طويل ملموم بتوكة ،،سارت لة بخطوات بطيئة وعيونها تتشرب ملامحة ثم حضنتة بشدة ،،أستقبلها هو وحاوطها لدرجة ارتفعت أقدامها من على  الأرض وقال بمشاعر حانية / مبروك يا أوزعتى


جوهرة وقد بلت عنقة بدموع فرحتها/ شكرآ يا مقنع أوووى 


تنهد شداد وزام يريدها الأن لكنة أنزلها برفق وقال:- نفسى فيكى قوى والدكتور مانع علشان الجنين 


اتكسفت جوهرة ولم تنطق ،

مر الوقت ،


أمطر شداد  كلام الغزل الذى أساسة نابع من القلب لجوهرتة فكان قلبها مثل الوردة التى أزدهرت بعشقة وتألقت 

__________

مر أيام رجع شداد لإيطاليا والجميع فرح بخبر أستعادة نظرها لكن خبر حملها لم يعلم أحد عنة شئ غير فتوح فقط ،،،،،،أسرع شداد لمقر المافيا 

(الحديث بالإيطالى)

الزعيم / أهتميت  بزوجتك وأهملت عملك ،،،سفر مصر فشلت فيه هل الزواج يعيق الشخص ويجعله فاشل


تحكم شداد بغضبة/ لست فاشل ،،،مهمتى فى مصر ،لم أستطيع أفعل شئ  هناك حمالات تطهير لرجالتنا هناك وتم القبض عليهم مع الأدلة ،،أما الاغتيال لم أعرض نفسى للخطر فعليهم حراسة مشددة أنت تعلم أنى ميت فى بلدى كيف أظهر أقترح تأجيل مهمة الاغتيال فى وقت لاحق الأمن هناك غير مستقر وأكيد أحد من رجالنا هناك أعترف علينا لذلك كن حريص خلال هذة الفترة ،،   وبعد جدال أقتنع رئيس المافيا بكلام شداد 

________

مر أربع شهور حدث أشياء كثيرة كان شداد يرسل المعلومات للقائد فى مصر بتحركات وخطط المافيا  ،،،،أما المافيا تجن من الخائن الذى وسطهم وطبعآ شداد فوق مستوى الشبهات وحاول بفترة وجيزة أخذ منصب الزراع الأيمن لرئيس المافيا بمعنى لو مات يحل شداد منصبة ،

_______

وصل ياسين وهند مطار إيطاليا وهم  نافرين من بعض أرسل شداد لهم سيارة لقصرة وهذا أول لقاء مع ياسين بعد خبر وفاته فى السجن فى مصر 


أستقبلهم فتوح بضيق مخفى وتحمل نظارات ياسين لة 


أتى شداد ورحب بهند بفتور وتجاهل ياسين الذى بمجرد رؤيتة تذكر ألم زوجتة وضعفها 


شداد جلس على الكرسى بغرور ووضع قدم على قدم / منور يا ياسين فى بيتى 


ياسين رجع لرشدة بسبب ملامح شداد متغيرة صعب يحدد هويتة/ أسمع يا بتاع أنت غصب عنى بينا شغل


هند/ ياسين من فضلك القائد قال إيه شداد مننا خلاص 


شداد بأعتراض/ أسمى شداد بيه يا هند هانم 


تأفأت هند/ حاضر 


شداد/ أسمع يا ياسين فى كلمتين محشورين فى زورى وهند مش غريبة ،،،ثم بدأ يحكى حالة أختة فى المستشفى التى وضعها فيها واتعمت وحلقوا شعرها و التحر*ش وقال:- تعرف فتوح أخويا من الأب وأضحى بعمرى علشانة علشان ربيتة وفى منزلة أبنى البكرى،،،جوهرة مراتى أختك من الأم لية بهدلتها 


هند/ من الأم أزاى 


نظر ياسين لشداد بغل سر الماضى يكشف الان ،، ولأن شداد ذكى أدرك الحوار فقال"- أقصد لو هى مثلا اختك من أمك أقول ماشي بهدلتها مع أن دة ميمنعش دى أختك. حرام أختك من أمك وابوك تتبهدل فى حياتك


تنفس ياسين براحة/ وشعر بضيق هل ما يحكى عنة شداد صحيح هل أختة تعرضت للتحر*ش  هل حلقوا شعرها ،هل تعرضت للعمى فقال:- أمرت تاخد كهربا بس


هند بحدة/ أنت واحد حقير ،لو بأيدى مكنتش أشتغلت معاك 


 سكت ياسين ولم يرد فكلامها أهانة وهذا أسعد شداد داخليآ ،،  وقال:- أهدى ملزوم لازمة الماضى أختك حامل منى أنا ولسة أمك عارفة من كام يوم لما بطنها كبرت  ،،، هى مش محتاجة ليك انا موجود وبعدى فتوح  الدور والباقى عليك منكرش ناجح فى شغلك وشريف بس حياتك الشخصية ضايع فيها   عايز تقابل أختك تعتذر ليها على أذيتك ليها براحتك وتحمل رد فعلها مع انى متأكد غلبانة وتسامحك عارف لية علشان بتحبك ضربتها بالرصاص وسبتها تخلص ولولا أخويا نقذها وسامحتك ضربتها وسامحتك معرفش بقا تسامحك على سجنها ودخولها مستشفى المجانين وكنت أنت السبب فى تتعرض للحاجات إللى قولتها ليك دى ولا لا 


ياسين/ هى موجودة 


شداد/ أيوة فى أوضتها وأمك هنا كمان الست أكرمتها لأجل عيون جوهرة والشهادة لله حرمت نفسك منها ومن حنانها 


رقت قلب هند فهى تعلم قوة ياسين ولا تطيقة أما الأن فى حالة حزن و كسرة ظاهرة علية ،،،ربتت على كتفة وقالت:- شداد بية لحق نفسة وحاول يصلح الوضع ،،،


أحتار ياسين يقابل أختة ولا لا


فهمت هند ذلك/ شداد بية لازم جوهرة تقابل أخوها 

ياسين بتسرع/ جايين نشتغل مش ندلع


نظر شداد وسبه بأفظع الشتائم فى سرة ،،،وهند هزت رأسها بيأس،وهنا قطع الصمت اقتحام جوهرة لحظة صمت للجميع شهقت جوهرة ووقع منها طبق الفاكهة الذى صنعتة لزوجها عندما علمت بوجودة ولم تعلم معة ضيوف وصرخت واحداث الماضى تحوم ذاكرتها صرخت  حضنها شداد بلهفة حسدتها عليها هند فهى فى الأول والأخر فتاة ،،

شداد/ أهدى محدش يقدر يقرب منك


جوهرة بصراخ/ لييية كدة جبته ليه دمرنى حرام عليك يا شداد ثم زقت شداد وواقفت أمام ياسين وقالت  بهياج/ عايز تسجنى وسط المجرمين تانى ،،،عايز تضربنى بالرصاص  ،،،عايز تحبسنى مع المجانين لية أمرت بالكهربااااا كنت يترجاااااك وقلبك قاسى ،انااااااا منعت المقنع يقرب منك علشان أخويا  سبتلك الدنيا وبعدت جاى عايز إيه أبنى بموتك يا ياسين  جوهرة القديمة ماتت أنا بنت المقنع واختة وحبيبتة وكل تاء مؤنثة اناااااااا هو حياتى وإللى يقرب منها أخلص منه اطلع برا بيتى مش عيزاك مش طيقاك 


صدمة الجميع هل هذة جوهرة الحمل الوديع ،،،،

ياسين بدون مقدمات  جذب أخته لحضنة حاولت تفك أسرها فشلت ندهت على منقذها شداد منعتة هند وقالت:- سيبهم يتصافوا

ياسين بجوار أذنها/ أسف حقك عليا عارف أنتى وماما سافرتوا إيطاليا وكنت ممكن أمنعكم سبتكم، ،،،قولى إللى يرضيكى وأعمله

جوهرة لان قلبها أبيض هدأت وتحولت لطفلة صغيرة/ أنا بحبك لية بهدلتنى كدة لو مكنتش قابلت شداد وضعى معاك إيه مليش ذنب جيت الدنيا أزاى أنا أختك برضو 


لم يتحمل شداد جوهرة بين إيد راجل غريب حتى لو أخوها جذبها بغيرة لية وحاوط كتفها وقال بين أسنانة:- أنتى حامل يا قلبى كفاية عصبية ثم مسح دموعها 


ياسين/ أوعدك مش أأذيكى تانى 


شداد بثقة/ مستحيل أنا أمنعك،،،أستنا رايح فين 


ياسين/ أقعد فى فندق جوهرة طردتنى


شداد غصب عنه/ سامحيه قلبك أبيض 

هند/ خلاص بقا يا جوهرة


أتسعت عين جوهرة فهى لم تنتبة لهند وقالت"- رضوى أقصد أنتى شبه رضوى صاحبتى 

هند / أنا ضابط وحكت ليها الوضع تعصبت جوهرة لكنها سامحتها 


شداد/ قلبك مفيش احن منه يا جوهرة 

انتهى الحديث بقبول أخوها فى البيت لكنها متجنبه وجودة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

(بعد  وجبة العشاء)


شداد / كدة عرفتوا تدخلوا المقر أزاى وهناك أكون موجود وأسهل مهمتكم 


هند/ لو أكتشفت يعملوا فيك إيه

شداد بعدم مبالاة/ رصاصة عادى 


هند/ ان شاء الله نخلص المهمة على خير وترجع معانا 

شداد/ رجوعى مش ضامنها عايز خطة المهم لازم ترتاحوا لبكرة أوضكم جاهزة ثم تركهم، ،،،

جلست هند مع ياسين يتناقشو


           الفصل الخامس والثلاثون من هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة