رواية جوهرة المقنع الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم نجلاء فتحى

               

رواية جوهرة المقنع الفصل الخامس والثلاثون 35

بقلم نجلاء فتحى


فى صباح اليوم التالى ذهب ياسين ومعة هند وتنكروا فى هيئة  موظفين للمقر وبصعوبة وصلوا لغرفة سرية كما قال لهم شداد وجدوا شداد بالداخل ينتظرهم وقال:- بسرعة فى أقل من خمس دقائق تخلصوا ،،،،بدأت هند تبحث فى الملفات  وياسين على جهاز الكومبيوتر  يصور الملفات بكاميرا صغيرة  وبعدها  هكر الجهاز لصالحة وشداد يراقب لهم الجو  ،،وبعد الانتهاء خرجوا الثلاثة بأمان 

وأثناء سيرهم وجد أثنين من الحراس يعترضون طريقهم وحصل أشتباك ،،الأول قضى علية شداد بسهولة والتانى لم يقدر علية ياسين وهند ،،،ضربة شداد وشتت انتباهة وقال :- فى سلم فى الغرفة دى أنزلوا منه للجراج الدنيا  أتقلبت برا


هند/ مش أسيبك 


شداد وهو يحارب الحارس/ مفيش وقت 


ياسين شد هند وجريوا 


وشداد تعصب من الشخص الذى أمامة لا يقهر ثم أخرج من رجل بنطلونة وأخرج 🔪 وغرزة فى رقبة الحارس فقد مصرعة انتصر شداد فهذا الفعل يروى غرورة وعند وصلة لأخر الممر وجد كمية رجال يحملون البنادق ومعهم رئيس المافيا  أختبأ شداد ودخل فى وسط رجال المافيا كأنة معهم 


(الحديث بالإيطالى )

رئيس المافيا/ ماهذا كيف حدث هذا أطلبوا  المقنع 


ظهر شداد / عند حضورى وجدت حالة من الهرج والمرج

رئيس المافيا/ أين كنت لماذا ظهرت بسرعة 

شداد/ صدفة


رئيس المافيا/ لماذا جاكت بدلتك مقطوع وشعرك مشعت ،،،هل ما يوجد على وجهك دماء


مسح شداد وشه وحاول يكتم غضبة هذا دماء الحارس فقال:- سقطت على وجهى على السلم كنت أصعد بسرعة


رئيس المافيا/ لقد تعرضنا للهجوم ثم جرى لغرفة الملفات السرية لم يجد العشرة رجال  حراسة وجدهم داخل الغرفة مقتولين  فتح جهاز الكومبيوتر  وجدة محذوف منه أسماء الرجال المصرية المرشحين لأغتيال،ضرب المكتب بكفوفة  وهنا اتجة ناحية الحائط وضغط على عيون تمثال وفتح جوالة ثم نظر لشداد وقال:- أنت الخائن هل تظن تعطيل الكاميرات لم تكشف  عيون هذا التمثال كاميرا متوصلة بجهازي ،،،،

أخرج شداد سلاحة ورئيس المافيا أخرج سلاحة وكل منهم موجة سلاحة لأخر 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

هند/ وقفت بالعربية لية 


ياسين بضيق/ شداد لو جرالة حاجة جوهرة تضيع 


هند/ متخفش علية 


ياسين/ تعالى مكانى وسوقي للفيلا أنت عارفة المكان مهمتك تحمى أختى وامى وفتوح ومراتة 


هند بلهفة/ وانت


ياسين / المكان مش بعيد أرجع لشداد جايز أختى تقبل اعتزاى بكدة


هند بخوف حقيقى/لا إله إلا الله 

أبتسم لها لأول مرة ياسين بصدق  / محمد رسول الله 


ترك السيارة ونظر يمين شمال ثم فتح باب عربية كانت راكنه على الرصيف ورجع بيها لشداد وجد المكان مقلوب وحالة من الهرج والمرج وبالفعل لكنه لم يعرف أى دور يسلكة   انتظر خارج المقر 


______

داخل المقر 


حدث أشتباك بين شداد ورئيس المافيا فقد تأكد أن شداد خاين  ،شاور الرئيس لرجالة يحاربوا شداد فهو قوى ولم يقدر علية بمفردة وبالفعل  فاز فشداد واحد كيف لة أن يفوز أمام ٢٠ راجل ذو أجساد قوية  وأنتهى الحال خروج شداد وحالتة صعبة ومقيد وركب سيارة فى نفس الوقت حضر فتوح الذى حين علم م قالتة هند ترك النساء لهند هى تتصرف وأتصل على فلرويد يذهب لهم وهو انطلق مسرعآ لمقر المافيا وشاف أخوة وهو فى العربية سار وراهم وفى نفس اللحظة ياسين فى سيارة أخرى 


فتوح ماهر فى التنكر لذلك ارتدى على عجالة وهو سائق ملابس راجل عجوز ثم اقترب من عربية المافيا ورش على السائق مياة غازية عادية

(الحديث بالإيطالى )

السائق / أيها اللعين أغرب عنى وجهى 


فتوح/ توقف بالسيارة إيها الأحمق 


السائق/ سوف أقضى عليك أيها العجوز 


فتوح أستفزة بحركة غير لائقة 

فرمل السائق ونزل من السيارة وهو يسب فتوح وذهب لكرسي القيادة ضربة فتوح بالباب فسقط السائق على ظهرة  ،،،رش فتوح مخدر على وشة فى نفس اللحظة أعتقد ياسين فتوح تبع المافيا لكن صدم 


فتوح/ نزل سلاحك أنا فتوح ورفع الماسك 


جريوا الاثنين وجد شداد رغم مقيد الإيد قابض على رقبة شخص تبع المافيا برجلة

أبتسم فتوح/ خلص علية هو دة المقنع لا يقهر 


شداد بين أسنانة/ ضغط بقوة ولف رقبة الراجل برجلة حتى تحطم عنقة 


فتوح/ فك قيودة وسندة لسيارتة وركب معاة ياسين لكن شداد رغم ألمة قرر ينهى حياة الزعيم رجع للمقر تانى وتأكد وجود الزعيم بالداخل وهذا سهل فسيارتة تنتظرة بالخارج طلب من فتوح مفرقعات  وفى أقل من نصف ساعة أحضرها أخوة ،،،فرح شداد وزرعها أسفل المقر من الخارج فى جميع الاتجاهات ثم رجع للسيارة وانطلق بعيد ثم ضغط على زر معاة فأنفجر المبنى وأى شخص يحاول يخرج من الباب للشارع كان شداد يصتادة كأنة قناص محترف وياسين منبهر من شداد الذى رفض ترك المكان إلا عندما وجدة خراب لم ينجو منه أحد


ياسين/ فى أرواح بريئة جوة


شداد بغل/ أقل واحد شغال فى المكان لو شم خبر أنك ضابط مش يتردد يخلص منك ،،أرتحت كدة الزعيم كان واخدنى للمجزر 


ياسين بعدم فهم/ دة إيه

شداد/ اتقطع حتت صغيرة على الحيا والكلاب تاكلنى خلصت منه ،،،، مفيش مافيا تانى فى إيطاليا وفى نفس الوقت محدش عارف أنا إللى عملتها.     أنت رجعت ليا لية


ياسين/ علشان جوهرة من غيرك تضيع عايزها تقبل أسفى وانا برجعك ليها 


فتوح/ محدش رجع المقنع هو بيخلص نفسة بنفسة وانت شوفت بعينك 


نفخ ياسين على تلك الشخصية المغرورة ثم ذهبوا فى طريقهم لقصر شداد

_______

فتح فتوح الباب وجد شداد جوهرة داخل أحضان تفاحة تبكى والأم تواسي البنتين وهند ماسكة سلاحها تحسبآ لأى وضع  وفلوريد معهم 


شداد/ جوهرتى 


أنطلقت لحضن زوجها وصرخت / دكتور بسرعة 


فتوح بسخرية / لمين لجوزك لا ملوش داعى ثم شد تفاحة لحضنة ومسح دموعها  وقال بجوار أذنها/ جوهرة رقيقة عيوطة إنما تفاحة بنت الجبل تعيط


تفاحة/ خوفت على راجلى  اتفزعت على أبو ولدى ،جلبى مخروع من جوايا على جوزى وعشجى 


فتوح/ أموت فى الصعيدى، أبن🐕 دة هينزل أمتى عايز أطمن أمه بطريقتى ثم غمز ليها 


تفاحة بخجل/ أتحشم يا سى فتوح الخلج يجولوا إيه لسة فاضل شوية وولدك ينور الدنيا


فتوح تصنع التعب/ طب يا جماعة طالع اوضتى أريح بعد أذنكم تفاحتى أسندينى


فهمت هى مكر زوجها واعترضت مما جعلة يشتاط غضبآ وأرغمآ على الصعود 


شداد/ خوفتى عليا 


جوهرة/ معنديش حد أغلى منك


شداد بغيرة/ إللى فى بطنك

جوهرة/ لسة مش شوفتة أنت معزتك أكبر وأغلى لأخر العمر 


شداد بجوارأذنها/ الواد فتوح عمل نفسة تعبان وهايص فوق متجى زيه 

جوهرة بعدم فهم/ زيه أزاى 


تأفأف شداد/ ولا حاجة يا أوزعة 


ياسين / جوهرة 


دفست هى وجهها فى حضن زوجها الذى حملها رغم ألام جسدة وصعوا غرفتهم دون أستأذن فقد شعر بخوف زوجتة ورفضها لأخوها 


هند/ سيبها دلوقتى إللى عملتة فيها مش شوية 

تركها ياسين ودخل أوضتة التى أعطاه لة شداد 


فلوريد/ أعتقد وجودى ليس لة قيمة ثم رحل


ترجلت هند لأم/ مش فاضل غيرنا عايزة أعرف حاجة،،،،،،، ياسين لية فشل فى جوازة 


الأم/ يهمك فى إيه


هند بلجلجة/ عادى 


الأم تنهدت/ بتحبى أبنى 


هند بتوتر/ لا دة القائد بتاعى فى المهمة 


الأم/ خوفك وقلقك علية من شوية دة إيه وعينك أول ما شافتة فرحت 


هند بيأس/ مش عارفة دة إيه هو قاسى ومتعجرف ومش بيطقنى كل مهمة مع بعض كدة بس بخاف علية تعرفى عمل حادثة من سنة تقريبآ,,,,


شهقت الأم


هند/ كنت ذى ظلة رغم بهدلتة فيا ورافض أساعدة وكنت متحملة 


الأم/ أقولك كل حاجة وأوعدينى بلاش يعرف قولتلك جايز تقدرى تخليه يتغير للأحسن  ،،ثم بدأت تحكى ليها معاملة أبوة واحداث الماضى وان جوهرة أخته من الأم حكت ما تم ذكرة بالتفصيل فى إى بارت سابق 


هند/ يبقا متعقد ومصدوم فى أبوة مثلة الأعلى  والقائد شريف كل إللى بيحبهم تركوة وأنتى كمان سبتيه

الأم/ كنت مع بنتى 


هند بهجوم/ مهما كان جوهرة حياتها جوزها أنتى مش فى دماغها كنتى فضلتى مع ياسين الأم بتعافر لحد متصلح عيالها


الأم ببكاء/ تمن أبوهم وعمايلة أدفعة أنا 


هند بلين/ أسفة مقصدش بس بجد ياسين فى شغلة ناجح جدا وفى حياتة الشخصية فاشل حتى جوازة مصلحة مكملش سنة منه لله أبوة ،،


الأم/ تقدرى تصلحى حالة تخيلى تخلفى طفل ويتاخد منك وهو طفل  أقل من ست سنين ويوم م تشوفية وهو متخرج من كلية الشرطة شوية وأتجوز وطبعة وحش 


هند/ هو مش حس طعم ومعنى الأم ياسين بيحاول يراضى أختة دى بداية حلوة هو محتاجك جنبة جوهرة مع شداد مش محتاجة حد


الأم/ ناوية أعمل كدة وأنتى خليكى جنبة


تنهدت هند/ قلبى مش بأيدى غصب عنى جنبة ومتحمله بهدلته فيا واوعدك محدش يعرف ماضى ياسين  ولا أسرار أسرته أنا بنت جدعة وتربية راجل 


حضنتها الأم بشدة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

فى صباح اليوم التالى رجعت هند وياسين جمهورية مصر العربية الحبيبة منتصرين لما يحملونه من أخبار سارة ومعهم الأم التى أصرت ترجع وجوهره لم تمنعها 


تسريع لأحداث رجع شداد بزوجتة للقاهرة وكانت تعبانة فهى فى الشهر التاسع  ،،،ومعة فتوح وزوجتة وأبنهم الصغير عمر أيام الذى بسببة أجلوا العودة فحاله تفاحة وقتها خطر وفى نفس الوقت ،،،،، يتابع شداد أمور المافيا  ويبعد عنة الشبهات والغريب الحكومة الأيطالية لم تعلن عن هذا الحادث المروع كأن شئ لم يحدث ،، 


وصلوا جميعآ بسلام نزل شداد وهو متعصب من نفسة فجوهرة لم تتحمل الضغط الجوى فى الطائرة وفقدت وعيها مرتين   نزل على سلم الطائرة وهو يحملها وطلب من المضيفة سيارة إسعاف   اتفزع شداد حين وجد مياة تنهمر من أسفل بطن جوهرة وهو يحملها 


تفاحة بتعب / متجلجش دى ماية العيل جوهرة بتولد يا سى شداد 


أترك لكم حال شداد،،،،،،،، ذى ميكون الطفل أطمن فى بلدة وعايز ينزل، ،  فتوح محتاس بزوجتة الوالدة من كام يوم وتعبانة فهى والدة قيصري  وبالبيبى الذى يحملة غير الحقائق التى معة 


شداد/ خليك مع مراتك متقلقش ونتواصل على النت لحد م نشترى خط مصرى ثم صعد لعربية الإسعاف وجوهره تتألم 

وتصرخ 

وفتوح أنتهى من إجراءات المطار وذهب لشقة إيجار مؤقت حصل عليها عن طريق حماة عبد الجليل 

________

من جبروت شداد حضر ولادة جوهرة الطبيعية وماسك نفسة حتى لا يقرب للطبيب الذى يولد زوجتة، 


جوهرة ببكاء/ أةةةةةةةة بموووووت شيل الألم يا شداااااااااد أةةةةةة


الطبيب/ برافو ساعديني، ،مرة كمان خلاص هانت 


جوهرة/ مش قادرةةةةةةةةةةة ،،،أةةةةةةةةةةةةة دوت صرخة قوية للغاية ثم أستكان جسدها مع خروج أبنها 


شداد بخوف/ جوهرة فتحى عينك مالها طمنى 


الطبيب بأبتسامة/ حاجة عادية أغماء بسيط وتفوق دى اول مرة حاجة متعبة ألف مبروك ولد قمور اتفضل


شداد بعدم اهتمام/ ارمية فى أى حتة ،،،،المهم جوهرتى متنح لييييييية أنجز عايز جوهرتى تفوق


الطبيب بدهشة/ الطفل 

شداد بحدة/ تحب أرمية من الشباك ولا أخنقة عادى اعملها 


بلع الطبيب ريقة بخوف هل يوجد زوج يخاف على زوجتة هكذا  


مر الوقت أربع ساعات أستردت جوهرة حيويتها ،،ومازالت مريضة 


جوهرة/ هات البيبي أشوفة 


شداد بغيرة/ جبتي ولد يشاركنى فيكى 


جوهرة / عايزة أشوفة لازم ياكل


شداد/ قصدك يرضع


أنحرجت جوهرة / أيوة ونادى الممرضة تعلمني 


شداد/ هو رضع 


جوهرة/ أزاى مش حسيت


شداد/ صناعى ومش عايز أعتراض كفاية عليا الدكتور إللى شافك ولمسك كنت عايز أخنقه


جوهرة😲 / دة دكتور ،،لا عايز أرضع أبنى 


تحول شداد لطبع المقنع فى ثانية ولف شعرها على كفة/ عايزة ترضعى الواد ويلمس ***** أنتى ملكى 


جوهرة بتفهم/ فوق يا شداد انا جوهرتك بتوجعنى ،،،

تركها هو  وزعل من نفسة ألمها جامد 


جوهرة / حبيبى دة أبننا لازم اهتم بية ربنا يحاسبنى


شداد بغيرة عامية/ يبقا عاملينى الأول أبنك إللى لسة ولادَة 


جوهرة فهمت ماذا يريد/ لو عملت كدة أزعل منك 


شداد بغضب/ أبقى ورينى ترضعية أزاى أقسم بالله يا جوهرة أهو أنا أقسمت  لو شميت خبر رضع منك  لد بحة  قدام عينك ثم تركها وخرج للشرفة يدخن سيجارة حتى يهدأ 


تنهدت بيأس  وتركتة يهدأ مع نفسة فهو من طبع الرجالة إذا غضب يبتعد حتى يهدأ مع الأشخاص الذين يخشى عليهم من بطشه، ،

مر الوقت وأتى فتوح وبارك ليها وسأل على أخوة ،،،شاورت هى على مكانة 


شداد/ سبت مراتك وأبنك  لية مراتك وَلادة من أيام 


فتوح / نايمة متقلقش دى بنت عبد الجليل برضو مش فافى

،،،،،،مدايق لية خلف بنت


شداد بين أسنانة/ ياريت ،،ولد


فتوح بفرحة/ مبروك يا ابو الواد

كدة شداد الصغير يلعب مع أبن عمة سميتة إيه 


شداد بضيق/ شديد 


فتوح / هااااا أزاى 


شداد/ أبنى أسمة شديد شداد غريبة دى عادى


فتوح/ احم أبنك وأنت حر فية مراتك وافقت


شداد/ من أمتى النسوان تمشى كلمتها عليا ، حد أعترض وأنت سميت أبنك على أسمى 


فتوح/ مليش غيرك فى الدنيا رغم احنا اخوات من الأب 


شداد بحدة / هى كلمة مراتك لوحدها روحلها مش عايز أعتراض 


ندهت جوهرة على فتوح وأستغربت لماذا رحل هل حدث أشتباك مع أخوة وهذا مستحيل 

،،،دخل شداد الغرفة بعد هدوئه وجد جوهرة حزينة جلس بجوارها وقال بحدة مصتنعة:- كلامى مش يزعل المفروض عارفة طبعى بغير عليك ،،بلاش البصة دى ،، أيوة بغير وغيرتى عاميه ممكن فى غضبى أأذيكى من غير مَحس ،


جوهرة بتريث/ دة أبنك حته منك ،،مش عايزاة يحس بأللى حسيته وأنا صغيرة ،،،، حبيت حنيتك على أخوك ،،مش عايزة أحرم أبنك من حنانك أنت عوضتني عن حنان الأب أيوة أوقات بتكون ليا أب أوعدك مش أهملك بس عايزة أحس بأبنى مش عايزة يكون ذى ياسين جاحد علشان خاطرى 

أنا أنا مامته دة دورى 


شداد بتعلثم/ يعنى إيه أمه أنا معرفش أمى مين ولا شوفتها ولا أعرفلها  طريق جرة ثم سكت فأبوة قال أنها فتاة ليل ورفض يعرفة طريقها 


 حضنتة هى بقوة/ أنا مامتك قولى يا ماما مستعدة أكون مامتك لو انت عايز كدة 


حضنها شداد بقوة وأرتجف وهى أستقبلتة بحنان ومسلت على شعرة ولأول مرة تقرأ على رأسة سورة الفاتحة ،،،،،،شعر شداد هذة المرة حضنها مختلف عن كل  مرة  لم ينكر أنة هدأ تمامآ لحضنها ثم أبتعد حتى ترتاح 


جوهرة/ بعدت ليه


شداد/ مش برجع بكلمتى أبنك ممنوع ترضعيه ولو أهتميتى بيه اكتر منى أد*بحة قدام عينى سامعة


هزت رأسها بخوف فهى تعلم ذلك ثم أبتسمت وقالت:- نفسى فى العروسة إللى أشترتهالى وصعب، ،، الحكومة حجزت على الفيلا 


شداد/ أجبلك واحدة تانية


جوهرة بتمنى/ لا عايزة بتاعتى 


شداد جذبها من رقبتها لية وقال بنبرة عاشقة/ فى أقرب وقت ترجعى الفيلا مكانك المفضل ثم سحبها فى قبلة 😘 حانية شغوفة يمحو بيها حزنها ويراضيها يعلم قسوته عليها غصب عنة الطبع غلاب 

__________

(مر يومين )

 زهقت من قاعدة المستشفى عايزة أخرج 


شداد/ عندك أنيميا  


جوهرة/ زهقت بقا


شداد/ حاضر تخرجى  الأسبوع الجاي عملك مفاجأة وتكونى صحتك بخير لسة فى كورس علاج مخلصش


جوهرة/ هات شديد 


شداد بغيرة/ لية الممرضة رضعتة


جوهرة بهدوء/ ألعب معاة


  عبث شداد فى شعرها  / ألعبى معايا شوفى نفسك تعملى إيه مع شديد واعملية معايا 


اتكسفت جوهرة / بص شديد وافقت على الأسم علشان وعدتنى الطفل التانى أختار أسمه 


شداد بمكر / لما يجى التانى إذا جة


جوهرة/ بتقول إيه

شداد/ ولا حاجة ،،

جوهرة/ نفسى شديد يكون زيك حنين وقوى ولية كلمة 


شداد/ أنا مش حنين 


جوهرة بأعتراض/ لااااااا حنين وهادى ،،بحبك قوى 


 قلب شداد عيونة برغبة يريدها ثم زام وخرج برا الغرفة فالطبيب مانع أقترابة حالتها الصحية بعد الولادة لا تسمح ،،،،،أطلقت جوهرة ضحكة رقيقة على حبيبها الذى فهمت ماذا يريد ومحافظ عليها ،،ثم دعت من قلبها لة بالهدايه

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

____________

دخلت هند مكتب ياسين وجدتة ينظر فى أوراق، ، تنحنحت وقالت:- كابتن 


نظر لها ياسين / خير 


ابتسمت هى / شكلك مزاجك رايق عارفة بايت من أمبارح هنا جبتلك أكل بيتى 


ياسين/ فعلا جعان ثم شاور على المكتب 


نظرت هى وجدت بسكوت وقهوة 


ابعدتة هند/ سيبك منه اتفضل ثم فتحت حافظ طعام وقالت :- مش رضيت أتعشى لوحدى ناكل سوا


نظر لها ياسين / عايزة منى إيه بالضبط


تلجلجت هند/ ولا حاجة زمايل 

ياسين/ أنا ضابط يا هند مش مراهق متغيرة معايا بعد مهمة إيطاليا أنتى مش بطقينى فجأة اتغيرتى 


هند / حضرتك ناجح فى شغلك ونموذج مشرف ،،لية فى حياتك الشخصية جاف انا مش بتاعة محن ،،،تنهدت وقالت :- رغم عمايلك السودة  مع أختك ،،، ح حبيتك  ومستعدة أكمل حياتى مع واحد معقد زيك مستعدة أربيك مع أول وجديد علشان ملقتش حضرتك  حد يربيك  خلى بالك أكون مراتك شغل الصياعة بتاعك انا برضو ضابط ،،،خلص العلبة دى بألف هنا  وسبها فى مكتبى لو فاضية أعرف موافق على جوازنا،،، مليانة رفضت الجواز ثم خرجت بهدوء كأنها لم تفعل شئ 


أدايق ياسين من كلامها وصدمته فموضوع الارتباط لم يفكر فيه معقول فتاة تطلب الزواج لنفسها ،،،،ثم نظر  للعلبة  


ياترى ياسين يوافق على الزواج ام يرفض بشدة ؟؟

هل شداد  يقبل بعلاقة جوهرة بأبنها


           الفصل السادس والثلاثون من هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة