رواية جوهرة المقنع الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم نجلاء فتحى

           

رواية جوهرة المقنع الفصل السادس والثلاثون 36

بقلم نجلاء فتحى


دخلت هند لمكتبها وهى مترددة فقد تعمدت عدم دخوله فترة حتى تعطى ياسين فرصة الرد ،،نظرت لمكتبها  وجدت العلبة أسرعت إليها وقبل فتحها  ،،، وهنا طرق الباب وجدت ياسين 


ياسين/ فتحتى العلبة


هند/ ملحقتش 


ياسين/ عجبك فيا إيه


هند/ معرفش ،،أقصد عايزة أبقا جنبك ومتقبلة أى حاجة ليك


ياسين بشك/ أنتى عارفة حاجة عنى خلتك تشفقى عليا


هند بسرع/ مش شفقة ،،،من الأخر عايز نتجوز ولا لا


ياسين/ جربت حظى مرة  عايزة تعرفى فشلت لية،،،، مش فشلت ،،،،لأول مرة أقول لحد حتى ماما متعرفش ،،علشان عروستى متجوزانى غصب عنها وهى بتحب واحد تانى 


هند/ وأنت كنت بتحبها


ياسين/ أبويا أختارها ليا بنت واحد صاحبه وعادى وافقت مفيش خطوبة،،،،، كتب كتاب وفرح على طول ،،،ليلة فرحنا اعترفت بتحب واحد تانى مش بتحبنى  وبعد كام شهر طلقتها 


هند بتعلثم/ لمستها 


ياسين/ أزاى وهى بتحب واحد تانى طلقتها يومها تحملت من أبويا كلامة الجارح ليا فاكرنى فشلت  أنا مش وحش  علشان ألمس واحدة غصب عنها  أزاى كرامتى لا تسمح 


فرحة هند لا توصف/ مش تندم معايا ،،،،أنا بقا بحبك وعايزاك حتى لو أنت مش بتحبنى 


ياسين أبتسم لها وقال :- أفتحى العلبة يا هند ،،،،،،،،ثم خرج برا المكتب


فتحت هى العلبة على عجاله وجدتها فارغة حضنتها بشدة ،،وقتها كان ياسين خلف الباب من الخارج وسمع فرحتها وأبتسم ،،،،، رحل وهو متردد على أخذ هذة الخطوة فى حياتة

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_____________

توقفت سيارة أمام فيلا شداد التى تم الحجز عليها من الحكومة ورجعت لية 


جوهرة/ وقفت هنا لية مش ملكنا خلاص 


شداد/ دة المكان المحبب ليكى حتى قبل معترف بحبى ليكى كنتى بتحبى المكان دة رجعتة بصعوبة علشان كدة كنت بأخر خروجك من المستشفى 


جوهرة/ وقتها كنت بحس بتتعامل معايا كشداد راجل الأعمال المشهور الحنين ،،الوكر او فيلا الوكر كنت المقنع وبخاف منك  


أنزلها شداد برفق والممرضة تحمل الصغير خلفهم   ودخلوا الفيلا حزنت جوهرة فهى مهجورة كتيييير ،،،،،،الحديقة محتاجة معجزة لترجع كما كانت ثم دخلوا الفيلا نفسها كل شئ ذى م كان على أخر مرة تركتها فيها أو بمعنى أصح حين قبض أخوها عليها  المكان مترب ولا يوجد فيه حياة 


جوهرة/ عايزة أطلع أوضتى بلييز


ساعدها شداد ودخلت غرفتها التى أعطاها لها شداد وأقام معها فيها فترة ،،،، وليست غرفة نوم شداد الخاصة التى أرتكب فيها المعاصى ،


🌷 حماكم الله وحفظكم من المعاصى  إيتها المتابعات المحترمات الجميلات 🌷


وقع نظرها على عروستها التى أشتراها لها شداد على الأرض ألتقطتها وأخذت تبعد عنها التراب وبكت وقالت:- كل حاجة ذى ماهى بس التراب والعنكبوت فسد المكان عروستى باظت


شداد يقسم داخليآ أنة واقف أمام طفلة بل طفلتة وهو أبيها يحاول يمحو حزنها ويراضيها وبعد التجول بالمكان أقترح يذهب لفندق يقضى أيام حتى ترجع الفيلا كما كانت،    رفضت  هى بشدة وقالت:-  قدرة المقنع ذى السحر أى حاجة جوهرة عايزاها ينفذهلها 


أبتسم شداد بغرور/ أكيد جوهرتى الثمينة تطلب وعليا التنفيذ 


جوهرة بمرح وضعت العروسة فى إيدة / أولا عروستى تنظف وفستانها يتغسل ومش عايزة عروسة جديدة ،،،دى وبس 


شداد/ أمرك نافذ


جوهرة/ ثانيآ  تشوف حد ينظف المكان بسرعة ذى الشركة بتاعة النظافة فى إيطاليا أكيد هنا فى ،،،،،وتنظف أول مكان أوضتنا ونقعد فيها وباقى الفيلا بعدين 


شداد/ بسيطة بس برضو نظافة الأوضة محتاجة وقت 


جوهرة/ عيشنا فى كوخ وسط الغابة شهور عادى نستحمل العيشة هنا يومين مثلا وسط التراب، ،  ثم أستطالت على أطراف أقدامها وتعلقت فى رقبتة وبربشت ببراءة بعيونها وقالت :- موافق يا مقنع علشان خاطر جوهرتك


ألقى هو عروستها فى الأرض وقبل أعتراضها على فعلتة ،،ألقاها على السرير المترب وجثى فوقها وقال:- ٩ شهور حمل مقربتش منك وبعديها ٣ أسابيع بعد الولادة وتعبك مقربتش عايز حقى دلوقتى 


جوهرة بتوتر/ المكان نوتى 


شداد برغبة عاشق يشتهى حبيبته/ المكان دة كنت اتجنن ألمسك فية ،،،ثم سحبها لعالمة الخاص الذى لا يظهر فية شخصية المقنع ولا طبعة السادى ،،هنا شداد بية راجل الأعمال المشهور بحنانة وطبعة الهادى معها  فقط ،،، يعلمها أصول عشقة وأسرار مزاجة الخاص الذى يرضية ولا يتعبها جسديآ ولا نفسيآ وخالى مما حرمة الله من أفعال 


س/ ثوانى كدة دة شداد؟

ج/  أيوة هو

س/  هل عالج طبعة السادى ؟ 

ج/ لا ،لأن جوهرتة ليست فتاة ليل،،،،  بل فتاة نقية كبرت وتعلمت أمور الدنيا على إيدة لذلك يخشى عليها من نفسة ،،من الأخر هذا هو  العشق الذى نؤمن بيه فى الروايات وعالم الخيال أما فى الواقع لم يدوم وأخرة جرح كبير وفراق  لذلك عالم الروايات عالم خاص نعشق البطل مهما كانت صفاتة البذيئة لأنة عندما يظهر جانبة الأيجابى مع حبيبتة نكون أحنا أسيرات لة وليست البطلة ،، مين فينا يحتاج شخص ذى شداد فى حياتة  يكفى  الحماية والأمان، يكفى التفكير فى إسعادنا ،،لا يوجد فى واقعنا هذا ،، لذلك عالم الروايات مميز 

اعتذر عن خروجى من البارت نرجع تانى للأحداث ،،إللى متابع جديد أحب أقولك اوقات بدخل جمل ليس ليها علاقة بالبارت مش شده أندماجى للقصة والمتابعين عارفين عنى كدة 🤪 مجنونة،،

_________

مر أسبوع كامل نفذ شداد كلام جوهرة ولم تخرج من الفيلا وبالفعل رجعت الفيلا ذى الأول وحراسة بالخارج مع تعديل بسيط أنها الان زوجة شداد وبس والمقنع لم تذكر أسمة لماذا سوف نعرف فيما بعد ،،والأن تتصرف بكامل حريتها ومعها الصغير هذا بيتها مملكتها ولابد من المحافظة عليه على عكس من كام سنة كانت موجودة فية مخطوفة وبنت ال١٦ عام ،،،لم يفرق معها أن فى جزء خاص للحديقة مقبرة لفتيات الليل وعارفين حكايتهم ذكرتها فى الفصول الأولى ،،،لم تفرق معها هذة الغرفة اللعينة المجاورة لغرفتها وأرتكاب زوجها فيها المعاصى لذلك تركت المنزل كلة لم تغير فية شئ أما تلك الغرفة أخلتها من الأثاث وتخلصت منه وغيرت دهان الحائط والسيراميك ،والحمام لاغتة وشالت باب الغرفة وجعلتها مثل أستراحة كبيرة فى الدور العلوى نظرا لمساحتها  الكبيرة وبيها شرفة مميزة ،،ورفضت ضمها لغرفتها التى لم يفصلها غير جدار واحد ، كانت مقتنعة مع تغير ملامح الغرفة وتحويل الغرض منها يمحو م حدث فيها وبالفعل كانت رائعة جدا ووضعت فيها طقم كراسى شيك وتلفاز وثلاجة صغيرة ومكيف  وخصصت ركن للعبادة  حتى يطهر المكان ،،رغم موافقة شداد إلا أن هذة الغرفة يحبها ورضخ لامرها لأنة أراد التغيير حتى لا يخسرها ولديه أبن  رغم أقتناعة أن الماضى سوف يأتى لة يوم ويكشف 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_________

يلا نجروا بالاحداث 

مر (٣ )سنوات 


أتفزع شداد من نومه على  شئ  يزيل زراعة عن جوهرتة ،،،،،فقال:- هو انت يا أبن ال🐕


جوهرة بفزع/ فى إيه، ،،ثم حضنت الصغير، ،،


شديد/ لسة نايمة كل دة عايز أفطر متأخر على الحضانه


جوهرة بأبتسامة/ صباح الخير يا حبيب مامى ثم تذكرت كلام شداد لو دلعت أبنها   يد*بحة  أمامها ،فقالت :- قول لبابى بون جووور،،،،، باباه


شديد/ بابى مش بيحب كدة ،،،،صباحك قشطة يا كبير 


أبتسم شداد/ صباحك فل ،،أيوة كدة سيبك من كلام أمك المايع أسمع يااااض الباب دة طول ماهو مقفول إياك تدخل هنا خبط


أبعد الصغير إيد أبوة من على كتفة بحدة/ لما تخبط انت الاول على باب أوضتى أبقا أخبط على باب أوضتك  ،،بالليل خوفت أنام لوحدى خبطت مش فتحت وسامع صوت مامى بتقولك أفتحلة وأنت قولت سيبك منه وركزى معايا كنتوا بتعملوا إيه


جوهرة بتوتر / كنت كنت ،،اوووف قولة يا شداد 


 رفع شداد لة حاجبة/ أقول عادى ولا تقولى نوتى وعيب 


جوهرة بلجلجة/ بابا ظهرة وجعة وكنت بدهله مرهم


شديد/ كل يوم ظهرة كدة يروح للدكتور الميس قالت أى حاجة توجع نروح للدكتور 


غمز شداد لجوهرة/ لا أمك الدكتورة بتاعتى 


جوهرة/ مش تتغير أبدآ ثم قالت بجوار أذنة:- أنت نوتى وقليل الأدب أوى يا روحى ثم فرت هاربة للحمام بعد ألتقاطها روب 


ضرب شداد أبنة على قفاة/ عينك ياااااض


شديد/ مامتى حلوة أووى أحسن من الميس


سحق شداد أسنانة بغيظ/ لولا خايف أمك تزعل منى كنت رميتك فى ملجأ 


شديد/ حلو دة فية ألعاب


نفخ شداد/ مش عايز تقعد عند عمك فتوح كام سنه


شديد / لو ماما معايا ماشى 


شداد بضيق / أنت راجل كبير عاقل وعندك ٣ سنين أهو،،،،،،،، أمك بتاعتى ممنوع البوس والاحضان  فااااهم يالااااااا


لم يفهم شديد كلامة/ بحب مامتى انت بتحبها


شداد/ أيوة


شديد/ أنت كبير صح 


شداد/ أكيد


شديد/ بتخاف لوحدك 


شداد/ لا


شديد/ أنا صغير وبخاف  ،،،، أنا أنام فى حضن مامى ،،وأنت كبير نام فى أوضتى لوحدك


تعصب شداد أمسك أبنة من قفاه ورفعة من على السرير كأنة يحمل جرو صغير وقال"- أقتلك دلوقتى ،،،،،خرجت جوهرة من الحمام وشهقت :- سيب الولد 


حضنة شداد وزغزغة كأنة يلعبة

وقال:- ابنى بلاعبه 

تنفست هى براحة 


شديد بين أسنانة/ هاتلى عربية لعبة أركبها ذى بتاعة شداد أبن عمى ولا أقول لمامى عايز تقتلنى 


شداد/ نتن معرفش لمين غتت،،، النهاردة تكون عندك ،،،،أبتعد الصغير وقال بأمر :- انت توصلنى الحضانة


قلب شداد عيونة بغيظ/ عندك السواق بتاعك 


شديد/ مااااااامى بابى عايز يقت٠٠٠

قطع شداد جملتة وقال :- أوصلك غور بقا من وشى اووووف 


ضحكت جوهرة/ شديد نسخة منك فى كل حاجة هههههه حاسة فى حاجة ماسكها عليك


شداد بلجلجة/ حاجة إيه يا بت عادى دى طفل 


جوهرة/ كنت معترض على العربية علشان عورت أبن أخوك فجأة تجبها لابنك 


شداد/ مين قالك أجبها أبنى لو عايز عربية يركبها مش لعبة يشد حيلة كدة بتاع ١٦ سنة وأحدث عربية تكون عندة دة أبن المقنع 


جوهرة/ أتفقنا مفيش مقنع


شداد/ مقدرش أمنعة دة سبب الغنى والأمان  إللى أحنا فية ثم تركها لكى يجهز لعملة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

(فى بيت ياسين)


ياسين بحدة/ فين الشراب البنى 


هند/ مكانة 


ياسين / مش موجود دة إهمال تسيب 


هند بهدوء/ وسع كدة يا أخ شوية. ،،ثم ألتقطت مجموعة من الشربات وقالت:- دول إيه


ياسين/ مفهمش البنى


هند/ فى أسود وألوان كتير


ياسين/ عااااااااايز البنى 


هند وهى ترتدى ملابس الشغل / فى الغسيل 


ياسين/ أنزل شغلى أززززززااااى يا هانم


هند بحدة/ مالك بقاااااا كل يوم الجيران تسمع بينا ألبس أى شراب دة فى رجلك مش باين


ياسين / عااااااايز شرااااابى


هند/ مفييييش زفت على دماغك سلام أنا ماشية أصل القائد بتاعى زربونه ورخم ياخدنى غياب لو أتأخرت ثم غمزت لية وذهبت لعملها


تعصب ياسين زيادة فهو متعود على الوحدة عامين ونصف متجوز وغير متأقلم حد عايش معاة نظر لساعتة وجهز بسرعة حتى لا يتأخر ويوصل قبل هند حتى يكدرها فى الشغل ،،لأسف وجدها موجودة  مر اليوم وفى قاعة التدريب لمح الشراب البنى فى رجليها 


ياسين/ كفاية كدة يا كباتن ساعة بريك ونكمل 


رحل الجميع 


هند/ كويس فى بريك أطلبى حاجة بقا جعانة


ياسين بمكر/ عنيا يا حبيبتى 


مر الوقت أحضر ياسين كيس واعطاة لهند وقال :- غداكى يا مراتى


هند / يا نهااااااااار دة تعبان 🐍


ياسين بأمر / كُولى يا سيادة المقدم دة آمر 


هند/ أعقل بلاش جنان


ياسين/ لابستى شرابى لية 


هند/ كذب


ياسين/ وإللى فى رِجلك دة ،،وقبليها قمصانى وبنطلوناتى ناقص تلبسى جزمتى 


هند/ هدول الشغل ذى بعض عادى 


ياسين/ قصدك بتظبطيها على مقاسك وأنا أولع بقا الكاب بتاعك ضاع خدتى كابى وفى البيت محتلية هدومى 


هند بحدة/ الله، هدومك مريحة 


ياسين/ عقابك التعبان🐍


هند / مش قانونى يا كابتن ممكن أبلغ بابا الكبير بتاعنا كلنا


ياسين/ جربى يعلم ،،،كلة على دماغك يا حبيبتى،،كولى 


هند بمكر/ عنيا يا حبيبى ثم تحولت بجراءة فصلت رأس الثعبان عن جسدة بأسنانها،،،،،وهو حى وتلذذت فى أكلة وحولت حالة الأشمئزاز لتلذذ حتى لا تظهر ضعفها أمامة وأعتبرت هذا نوع من أنواع التدريب فقد تدربت علية من قبل ونجحت ،،وبعد الانتهاء أمسكت الجلد وألقته فى وشه وقالت :- أعملة حزام لبنطلونك  ثم رحلت بهدوء وثبات وعند أبتعادها عن المكان أفرغت معدتها 🤢🤮 وهى تتوعد لة يتناولة 

________

وصل شداد مقر الأدارة العامة وقابل القائد 


القائد/ عامل إيه 


شداد/ ذى الفل


القائد/ مستعجل تعرف طلبتك ليه


شداد/ أكيد، ،،أنا فى السليم راجل أعمال مشهور وبس ربنا تاب عليا من الشمال 


القائد/ بذلنا مجهود خرافي مع الناس وحسنا صورتك وانك مش المقنع الحقيقى وأستغلينا الشبة بينكم من الأخر المقنع طلع برئ فى نظر الناس والدليل رجعت مكانتك تانى فى المجتمع يا شداد بيه 


شداد بملل/ والمقابل سلمتكم ناس لو فضلتوا عمركم كلة تبحثوا عنهم متلقهمش 


القائد/ أتفاقك تكون معانا


تحكم شداد  بغضبة/ ونفذت 


القائد/ بس أحنا عايزينك معنا طول العمر  لو محتاج فلوس ٠٠٠


شداد بمقاطعة / كنت خدت فى الأول، ،مش محتاج ،  عندى فلوس فى بنوك فرنسا وإيطاليا غير هنا  متفكرش لما طلبت تفكوا حجز على أملاكى هنا مش لاقى أكل ،،لا الفيلا هنا  مراتى بتحبها  


القائد/٣ سنين عايش فى مصر  بعد موضوع رجوعك من إيطاليا مطلبتش منك مساعدة المرادى الموضوع كبير ومحتاجك  تكون ضمن الفريق


شداد أخرج قداحتة من جيبة وألتقط سيجارة أشعلها ثم أخذ نفس ونثر دخانة فى الهواء وقال بهدوء رهيب بعد وضع قدم على قدم/ أنا مش ضابط 


القائد/ مش شرط إللى يطلع مهمة ضابط هتكون بخبرتك وبقوتك العضلية ودماغك الجبارة بس بشرط تحت رعاية ضابط مكلف بالمهمة 


شداد/ لو رفضت 


القائد/ مصلحتك توافق متنساش ،،، الناس صدقت الإشاعات إللى طلعت عليك لحد موتك كانت لعبة لا دى حقيقة،،، يعنى  المقنع  أنت واحنا عارفينك وعارفين أصلك بغض النظر جوز بنتى أخو مراتك 


شداد بين أسنانة/ وألتزمت ودفنت المقنع علشان خاطر ابنى ومراتى 


القائد/ المهمة بعد شهرين غصب عنك تكون معانا المرادى مش مافيا دول أكبر من المافيا ملهومش مكان  معلومتنا  فى الواحات فين الله أعلم  وياريت فتوح معاك


شداد/ طول عمرى محافظ علية ،،،بلاش يكون معاكم 


القائد/ حلو فى التنكر وشغل الماسكات


شداد بكذب/ فتوح خايب وقلبة خرع


القائد بسخريه/ مش عليا يا مقنع بأمرارة تنكره وخرجك من السجن، ،،بلاش نفتح القديم ،، خايف على أخوك رغم مش شقيق 


شداد/ فتوح أخويا من الأب وبعتبرة أبنى تربية إيدى ولية معزة اكتر من أبنى شديد إللى من صلبى 


القائد/ ياسين وهند هيكونوا   معاك من فضلك ياسين القائد بلاش عناد 


شداد/ كلامك كأنى وافقت


القائد بمكر/ أنت بتخدم بلدك يا شداد وأبنك لما يكبر يعرف أبوة صلح حالة علشانة وبقا تبع الحكومة يعنى وطنى 


شداد بخبث/ بمزاجى ،،مش غصب ،،،ومش باخد قرش واحد ،،، تمن المهمة هى الحماية فى بلدى انا مصرى طلعت نزلت دى جنسيتى ثم أنهى الحوار ورحل 


القائد/ خسارتك ياريتك كنت ضابط بجد  

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

_________

     (فى بيت ياسين )

أقامت الأم مع ياسين 


الأم/ مراتك فين 


ياسين/ مرجعتش


الأم/ لا ،،، عندها شغل


سحق ياسين أسنانة/ المفروض تكون هنا من ساعتين 


الأم/ اتصل على أختك جايز عندها هما أصحاب 


ياسين/ مش بتروح هناك غير بأذن منى،،، مستحيل 

،،  حاول يتصل عليها تليفونها مغلق  ،،

أول مرة منذو زواجهم تتأخر كدة هل أصابها شئ 

_______


          (فى فيلا شداد )

يجلس شداد على مقدمة السفرة وحبيبتة بجوارة بكرسى ملاصق لة وأبنهم على كرسيه على إيدة اليمين ،،،لاحظت جوهرة نظرات شداد وشديد لبعض رغم كل منهما يتناول طعامة بهدوء


جوهرة/ فى إيه 


شداد/ مفيش بطفح


جوهرة/ شداد أسمها أكل،،، أطفح NO ,, شديد عملت تصرف نوتى    معجبش بابى


شديد بثقة / مش بعمل غلط 


انتبهت جوهرة حين رفع شداد حاجبة فقالت:- عملت إيه 


ترك شديد معلقتة فى طبقه وقال:- ضربت ولد فى الحضانة 


جوهرة بترقب/ أزاى


شديد بغل وكأن المقنع يتحدث/ لزقت دماغة فى الدسك 


شهقت جوهرة /  مات ،،ولا أتعور 


أكمل شديد طعامة بهدوء وقال بعدم أهتمام/ جاب دم بس عادى 


اتنفضت جوهرة/ ممنوع الأكل على أوضتك أسلوبك همجى 


شديد بهدوء/ مغلطش 


جوهرة بحدة/ غلطت  مهما كان فى ميس تقولها شدييييد على أوضتك من فضللللللك ومفيش حلويات لمدة أسبوع 


شديد بعدم أهتمام/ عادى ميفرقش معايا ،،برضو مغلطش ثم صعد أوضتة 


نظرت جوهرة لشداد وجدتة يتابع الحديث وهو بتناول طعامة/ أكيد عجبك تصرفة 


شداد/ أنتى فكرانى مدايق منه علشان الموضوع التافه دة


جوهرة/ يفتح دماغ صاحبة وموضوع تافه،،،،، 


شداد ترك معلقتة/ لسة عارف الموضوع دة دلوقتى زيك ،،بس عجبنى جدع 


جوهرة/ جدع ،، عايزة يطلع إيه بالضبط لا مش نكرر الماضى، ،،


ألتقط شداد موزة / مش عارف مكبرة الموضوع لية ابنك راجل ثم رحل  وهو يقول لنفسة أمال لو عارفتى البلوة إللى  أبنك عاملها ٠٠٠٠

تعصبت جوهرة وصرخت/ شداااااد  متسبنيش كدة أبنك لازم يتحااااااسب 


ياترى هند فين؟

ما نوع البلوة التى فعلها شديد الطفل الصغير؟

مهمة الواحات هتكون أزاى هل يقبل ياسين جوز اختة معاة، ،،هل شداد يلتزم بكلام القائد ياسين؟

يتبع

             الفصل السابع والثلاثون من هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية من هنا


تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة