رواية جوهرة المقنع الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم نجلاء فتحى

           

رواية جوهرة المقنع الفصل السابع والثلاثون 37

بقلم نجلاء فتحى


وقفنا البارت السابق على عصبية جوهرة لأن أبنها ضرب طفل فى الحضانة وموقف شداد السلبى اتجاهه 


أقتحمت جوهرة المكان العلوى ذى الأستراحة كدة أيوة هى غرفة شداد القديمة التى حولتها أستراحة ،   كان يجلس على الأرض وساند ظهرة على حرف كنبة جلد وممدد رجلة فهذا فهو جلوسة المفضل،،،،،،، يدخن  وبجوارة طفاية السجائر وفنجان القهوة  ومنتظرها فهو يعشق عصبيتها التى نادرآ ظهورها  وشرستها حتى يخرصها بطريقتة فهذا مزاج المقنع الذى مازال محتفظ بية لها. 


واقفت هى أمامة تشتاط غضبآ وهو أمامها بهيئتة قالت:- بلاااااااش تعصبني أبنك غلللللللط لازم يسمع منك كدة


نثر الدخان بهدوء بعيد عنها حتى لا يأذيها وتخلص من التيشرت بتاعة وألقاه بأهمال 


جوهرة شدت شعرها بعنف/ مش عايزة أبنى دموى


تجرد شداد من الفنلة الداخلية وألقاها بأهمال 


صرخت هى/ كل كلمة تقلع ، ثم شهقت فقد ركلها برجلة فى مفصل ركبتها ترنحت جذبها هو  على فخدة 


جوهرة/ أوعاااااا

أمسك فكها بقوة ألمتها لكنها تعودت على هذا النوع من الألم،،،فقال هو بهدوء مريب/ صوتك عالى علياااااا وساكت طلعتى برجليا ليا  


جوهرة بلعت ريقها/ ح ح حبيبى متعصبة  أبعد عيب 


لعق هو شيفاة العلوية /  عيب لة ما أنا لابس بنطلون أهو ،،،،،،متعصبة وأنا موجود عيبة فى حقى ،،،لازم أشيل العصبية يا جوهرتى 


جوهرة بتوتر/ عيب مش وقتة


أطلق هو ضحكة رجولية لا تظهر إلا ليها/ تلميذتى شاطرة ،،فاهمة معلمها على طول ثم ضغط على خصرها بقوة وتملك 


جوهرة بصوت منخفض/ اةةة مش فى أوضتنا الولد يشوفنا 


أعتدل بيها فى وقفتة وغمز ليها/ عندك حق ،، حقى أعاقبك بطريقتى  ،ثم خطف قُبلة  سريعة من شيفاها 


ذابت جوهرة من كلماتة وطريقتة معها وتلاشت عصبيتها ،، دفست وجهها فى صدر زوجها وأنفاس إحراجها تلفح صدرة المشتعل 

🤭🤭🤭🤭🤭

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

__________

【فى بيت ياسين 】


كنتى فين  كل دة 


وضعت هند م تحملة  من ملفات على طاولة صغيرة ،،،جففت عرقها بكم قميصها الأبيض ،وقالت:- مشوار 


ياسين/ فين يا هانم 


جلست هى على كرسى الركنة تخلع حزائها بهدوء ،،   جذبها هو من معصمها بقوة أوقفها أمامة وقال بعصبية/ لما أكلمك تقفى أنتباة


بعدت هى إيدة وقالت بين أسنانها/ فى الشغل أنت القائد وليك أحترامك ،، هنا فى البيت أنت جوزى ٠٠


ياسين بعصبية ومقاطعة/ شكلك عايزة تتربى 


لطمت الأم/ يااااااسين دى مراتك 


هند  بهدوء/ من فضلك يا طنط على أوضتك ،على أوضتك ،،،تركتها الأم بيأس من أفعال أبنها،،  واقفت هند لة بتحدى وقالت:- ورينى تربينى أزاى يا ياسين الظهر أكلتنى تعبان 🐍 وبالليل عايز تربينى ،،


ياسين/ مش طرطور متأخرة عن بيتك 


تجردت هى من هدوئها/ تربينى أزاااااااااااااااى


شدها هو من شعرها ولفة على إيدة  ،،، أمسكت هى معصمه وحررت نفسها،،أتسعت عينة صفعها بقوة على وشها ،،بدون تفكير أعطته مثلة بقوة لا يمكن تكون كف بنت أبدآ،،،


أحمرت عين ياسين/ يا بنت ****** خلع حزامه وحاول يضربها بيه وهى بمهارة تتفادى الضربات بصمت حتى تحملت ضربة حتى تلف الحزام على معصمها وبقوة جذبتة  أتقسم الحزام لنصفين من شدتهم 


هند بأنفعال/ أنا ضابط زيك يا غبى ضربتنى أول مهمة مع بعض وكسبت وقولت تمرين وعدتها على أساس القائد، ، والمرادى أعتبر كسبانة،وإياك تقول  تمرين برضو ،،أهدأ يا كابتن على نفسك وبلاش غباوة 


ياسين شيطانة يوزة رصاصة تنهى الأمر حتى يكسب أمام نفسة


هند/ أترزع جنبى فى زفت مهمة للواحات دة سبب تأخيرى 


ياسين/ أتفقنا بعد الجواز مفيش مهمات 


هند بسخرية/ خايف عليا مثلا ،،،،دى أوامر وأنا ضابط 


ياسين/ محدش بلغنى بالمهمة 


هند/ حضرتك تليفونك غير متاح ،،بابا بلغنى وعارف أبلغك لأسف أنت القائد بتاع الليلة 


ياسين/ مفيش مهمة ليكى 


هند / مش بأمرك دة بأمر القائد الكبير أبوياااااا


ياسين/ أبقى ورينا  تطلعيها أزاى


هند بعناد/ هتشوف 


تركها ياسين ورحل وهو يأنب نفسة فهذا الزواج غلطة 


هند مثلها ذى أى بنت مهما كانت قويه جواها مشاعر وأحاسيس جواها أنثى تريد حبيبها القاسى 

،،،،،خرجت الأم ليها فقد شاهدت ما حدث ،،،،وأخذت تطيب خاطرها،،بلعت هند دموعها حتى لا يراها أحد وقالت بثبات مصتنع/ إللى يحب يستحمل وياسين مهمة ولازم أنجح فيها دى مهمة عمرى وحياتى كلة 


الأم/ هاتلى حتة عيل جايز قلبة يرق


أبتسمت هند بسخرية/ ويجى منين بالواى فاى و لا  اللاسلكي روحى نامى يا أم ياسين الله يكرمك أبنك راهب وجاف فى كل حاجة حتى العلاقة ملوش 


شهقت الأم/ سنتين  متجوزين ولسة زى ما أنتى 


هند/ تخيلى ،،مش عايزة حد يعلم مش ناقصة علاقتنا تدهور أكتر 


أنحرجت الأم  فأبنها بيه علة

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

___________

فى شقة فتوح أيوة شقة وعايش ذى أى أسرة زوج وزوجة وطفل وزوجتة تقوم بكل واجبتها  فهى رفضت تدخل خدم البيت ورفضت تعيش فى فيلا لكن الشقة كبيرة وواسعة ومكان راقى 

__________

يجلس فتوح على طاولة السفرة يذاكر لأبنة صاحب الثلاث سنوات ونصف فهو أكبر من أبن شداد بشهور لكن يدخلوا المدرسة مع بعض ويكونوا نفس الصفوف الدراسة كأنهم سن بعض،،


فتوح/ نهار أزرق عربى،،، حساب أنجليزي ،،،فرنساوى،، ماث ،،دين، ،،  حساب ذهنى،،، لية كل دة،،أمال منهج أولى أبتدائى عامل أزاى


ينظر لة شداد الصغير وساكت 


فتوح/ المنهج تقيل أزاى طفل زيك يحفظ  ويفهم 


شداد ساكت ولم يرد 


فتوح/ بص حساب ذهنى دة معرفهوش


شداد/ مش عارفه


فتوح/ أجبلك مدرس لية،،فرنساوى وانجليزي سهل ،نهار أزرق كل دة فى العربى على كدة فى أولى إبتدائي تاخد منهج جامعة 


شداد/ مش فاهم يا بابا


فتوح/ نذاكر فرنساوى وخلاص


شداد/ عندى بكرة عربى أذاكر عربى ثم أمسك كتاب العربى وفتح الكراسة وقال:- خدت ٧ من ١٠ زعلان  ومختش بونبونى النهاردة


ألتقط فتوح الكراسة وقال:- الميس حمارة


س/【 كلمة بحركة الفتح (أَ)】              ج/      ((أَسد)) 


أنت كتبها صح عملتها غلط لية ،،،،،


س/【أكتب كلمة بحركة الضمة( أُ) 】         ج/  ((أُذن)) 


كتبتها صح ،هى عملتها غلط لية ،،، 


س/ضع علامة ✅️أو ❌️؟


 【 إِ】______كسرة (☑ )✅️


【أَ】_____فتحة( ☑ )✅️


【أُ  】_____ضمة (☑ )❌️


 المفروض هنا حليت الثلاثة صح (أُ) ضمة صح علمت بالأحمر غلط لية هى الميس مصطبحة ،،،كدة تاخد ١٠ من ١٠ الصبح قول للميس أنت صح بأدب ولو صممت على رأيها بلغنى 


شداد/ حاضر يا بابا ثم بدوا يذاكروا 


تفاحة تنظر لهم مبتسمة فزوجها ماسك أبنه فى التعليم بيد من حديد  ،،،وفى إيدها كراسة وقلم تنتظر دورها فزوجها قرر يعلمها حتى تفك الخط 


حتة الأسئلة مش موجودة فى أى روايه فخورة بنفسى اتمنى رموز الصح والغلط تعرفوها حتى تفهموا قصدى 🥰🥰

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

_______

مر ساعة وفتوح ملاحظ تشتت عقل أبنة فقال بهدوء:- عايز حمام روح 


شداد الصغير/ لا


فتوح/ مالك مش مركز ليه ساعدني لسة أمك عليها الدور 


شداد بحزن/ مش عايز أروح الحضانه تانى 


تفاحة/ جٍاى من الحضانة مأريف يا سى فتوح وعلبة الوكل

(  الأكل )بتاعتة متكسرة هى وأزازة الماية ومش راضى يجولى حُصل إيه


فتوح/ ضربت حد علشان يكسرلك حاجتك صعبة أنت مؤدب ،،أحنا أصحاب قول متخافش اللانش بوكس وحاجتك متكسرة لية 


شداد الصغير/ حضرتك جايبلي بالليل أكلى وحلويات للحضانة صح


فتوح/ أيوة وجايب لأمك برضو


شداد الصغير/ فى البريك شربت عصير ،،ولد شدة من إيدى وقالى بتاعى  عيطت جامد والميس عقبتنى ممنوع دخول الجاردن


تفاحة/ إيه الجاردن ده


فتوح/ الألعاب ،،،،وبعدين كمل


شداد الصغير/ الميس قالتلى حرامى ,,,,,   


فتوح أتى بالليل وأبنة نائم ولم يرى العصير فهو بطعم البرتقال  فقال :- طعمة إيه 


شداد الصغير/ برتقان وماما حطاه فى اللانش بوكس


فتوح/ كنتى حطاه كدة


تفاحة/ أيوه


فتوح/ هات شنطتك 


أحضر الصغير بتاعتة فتشها فتوح  لم يجد العصير أعتقد بتاعة فى الشنطة ممكن فقال:- جيبلك حلويات تانية


شداد الصغير/ شكولاتة  ومصاصة وبرضو الولد خدهم مأكلتش حلويات النهاردة خالص حاجتى أكلها الولد وأنا الميس قالت حرامى،،، شداد فتوح حرامى وبكرة يكبر ويروح السجن 😭😭😭


تفاحة بغل/ الأبلة دى ينكسر عينها ثم سكت من نظرة زوجها ليها


أبتسم فتوح رغم غضبة / دة إللى حصل بس


شداد الصغير/ لا،شديد أخويا جة الحضانة وكنت بعيط  علشان الولد كسر اللانش بوكس وأزازة الماية بتاعتى ورمى أكلى كلة فى الباسكت  قولت لشداد  ضرب الولد وخبط دماغة فى الديسك ودماغة جابت دم والميس زعقتلة وضربته 


فتوح/ شديد عيط


شداد الصغير/ مش بيعيط  أصلآ


فتوح بين أسنانة/ ذى أبوة،،،


شداد الصغير/ فى البريك شديد أخويا أكلنى من أكلة وشربت من مايته وقالى متزعلش لازم نعلم على الميس 


أتسعت عين فتوح وبترقب قال/ عملتوا إيه


شداد الصغير/ دخلنا الفصل وشديد حط على الكرسى لازق بتاع النشاط والميس قعدت وقامت بنطلونها أتقطع  قالت مين عمل كدة ،،شديد قال أنا ،شدتة من ودنة  وضربته بالقلم على وشة جامد ،،، مسك هو كوباية قهوة سخنة ورماها فى وشها وقال :- أحسن،،،، أخويا شداد مش حرامى ومعملش حاجة غلط علشان يتعاقب ،،ودة عقابك منى وشك يبوظ


تفاحة بأعجاب/ الواد شديد راجل من صغرة صوح عجبنى 


فتوح/ لم حاجتك وعلى أوضتك 


شداد الصغير بحزن/ أنا مش حرامى ومش أدخل السجن 


حاوط فتوح وجة أبنة يحاول يطمنه/ بكرة رايح معاك الحضانة ،،واثق أبنى مش حرامى أكيد فى حاجة غلط حبيب بابا نام ومتفكرش كتير عدى بكرا بأى حاجة وأخر اليوم أخرج أنا وأنت ونختار  سوا حجات بدل إللى أتكسرت


حضنة الصغير بشدة وفرح ثم دخل غرفتة


تفاحة/ وبعدين أبنك مش غلطان ومش شقى ذى شديد 


نفخ فتوح/ ياريت أبن خويا شقى دى بلطجى  الصبح بدرى أروح لشداد بيتة قبل الحضانة


تفاحة/ واةةة كيف تطب على الناس إكدة فى الفجرية 


فتوح/ بيت أخويا يا بت لازم نحل المشكلة أبنه خطر 


تفاحة/ لع ،راجل ،ياريت ولدى يبجا ربعه 


فتوح/ مليش مزاج أذاكرلك


تفاحة / متجلجش ربيت ولدك صوح ومكدبش واصل تعال أروج دمك 


فتوح/ مليش مزاج


تفاحة بعدم فهم/ مزاج لإيه،،ياراجل أعملك طبج فاكهة يستاهل خشمك الصغير إكدة 


فتوح/ وأنا دماغى راحت لحتة بنت***** أعملى ياختى  شكلها مفهاش نوم من التفكير 


تفاحة بدلع / أعملك كرسى معسل ياسى فتوح


فتوح/ لا صدر الواد تعبان بشرب فى برا

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

___________

(أتى الصباح )

أستيقظت جوهرة بكسل ومتأخرة ساعة على ميعاد إستيقاظها لم تجد زوجها تذكرت ما حدث أمس أبتسمت ،ثم نهضت للحمام ،،وبعد ١٥ دقيقة خرجت برا الغرفة وذهبت لغرفة أبنها وجدتها فارغة  نزلت على السلم للدور الأرضى لم تجدهم دخلت غرفة الطعام خالية  والمكتب كذلك ،،أبتسمت ثم ترجلت للمكان الخاص أزاحت الستارة تحت السلم وسارت فى الممر وجدت باب غرفة الجيم مفتوح قليل ذلك المكان المحافظ على قواعدة ممنوع الاقتراب منه معدآ جوهرة حتى الصغير ممنوع وإذا دخله يكون مع أبية خوفآ علية من الضرر بسبب الأجهزة الثقيلة، ،،،دخلت بتوجس للمكان شعر بيها شداد وتجاهل وجودها ،،،لفت انتباة أنعكاسها فى المراية وهى مبتسمة وقال لنفسة :- كم هى ساحرة ماذا أفعل لا أستطيع الأشباع منها فكانت منذو ساعات بالليل بين أحضانى  كم هى مثيرة للغاية ،،،

تنحنحت جوهرة / أحم أحم 


لف هو ليها وأبتسم / صباح الخير  


جوهرة/ صباح الخير 


شديد/ عيب أطلعى برا


جوهرة/ لية


شديد/ أنا وبابا ولاد وافقين بالبوكسر بس وأنتى بنت


شداد  مأيد أبنة/ أيوة أطلعى عيب تشوفينا كدة ثم غمز ليها


جوهرة بعناد/ الكلام دة ليا يا شداد ،،،،وأنت ألبس هدومك مش عارفة لية بتتمرن بالبوكسر


شديد/ ذى بابا ،بابا قولها تطلع برا


شداد كاتم ضحكتة/ أمك بيحب تتفرج عليا وأنا كدة،،، مكفهاش بالليل 


جوهرة بلجلجة/ على فكرة أنت نوتى أوووى وبرضو أقعد بمزاجى 


شداد/ أنزل أبنه من على الجهاز وقال:- كفاية تمرين النهاردة أطلع خد دوش وألبس أوصلك الحضانة 


شديد بطاعة/ حاضر يا كبير 


شداد/ رايحة فين 


جوهرة/ ماشية 


شداد / مشيت الواد يا قلبى


جوهرة/ عيب احنا الصبح كفاية بالليل


تصنع شداد البراءة/ مش فاهم تقصدى إيه، ثم تسطح على الأرض ولعب ضغط وقال/ أقعدى على ظهرى


جوهرة بأعتراض/ لا 


شداد بهدوء/ تقعدى بمزاجك ولا غصب ثم صرخ وقال:- أترزعى يا بتتتتتتتت


أتنفضت من صوته ثم جلست على ظهرة وبدأ هو يكمل تمرين الضغط  


ضحكت جوهرة/ههههههه حلوة عجبتنى 


أبتسم شداد/ يعنى أعتمد التمرين دة بس مش هنا فى أوضتنا 


جوهرة / بعينك هههههههههه

نترك جوهرة وشداد يستمتعون بوقتهم 

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

_____________

على طاولة الطعام حضر فتوح أتنفضت جوهرة أجلسها شداد بحدة جنبة  وقالت:- مراتك بخير وأبنك 


فتوح/ معلش جيت بدرى 


شداد/ دة بيتك يا عر* 


جوهرة/ عيب بلاش ألفاظ نوتى أبنك يلقط


تجاهل شداد كلامها / أقعد أفطر 


فتوح/ فطرت  أنت عارف تفاحة مستحيل تنزلنى من غير فطار ،،،عايزك فى كلمتين لوحدينا 


جوهرة بترقب/ محدش غريب قول


فتوح/ مينفعش


شداد / بعد الفطار علشان جعان 


هز فتوح رأسة  بالموافقه  ،وقبل خروجة لكى يجلس برا  توقف على صوت أخوة 


شداد/ قولت تقعد تفطر معايا مش عايز أعتراض 


جلس فتوح على السفرة لم يستطيع كسر كلمة أخوة وأحضرت الخادمة طبق كبير  ألتقطة شداد وصنع طبق الفطار لأخوة وأمرة يأكلة ،،،،،أبتسم فتوح وتذكر قبل زواجة يوميآ يجهز لة أخوة طبق الفطار ثم تناولة بسعادة ،،لاحظ شداد هذا وأبتسم داخليآ فهو يعامل فتوح أبنه البكرى وليس أخوة 


حزنت جوهرة كانت تتمنى هذا الحنان من أخوها ياسين 

بعد الانتهاء من وجبة الفطار تحدث فتوح مع شداد بخصوص موضوع الحضانة ولازم يمنع أبنه ويفهمة غلط معاملتة مع أصحابة


شداد/ شايف موضوع ملوش قيمة طفل دافع عن أبن عمة يعنى أخوة 


فتوح/ وعمايلة مع الميس


شداد/ عجبك تقول على أبنك حرامى وبكرة يكبر ويروح السجن 


فتوح بحدة/ مجليش نوم أمبارح بسبب كدة ،،عايزه يطلع حاجة عدلة مش متعقد


شداد/ لية وأحنا وحشين ،،،،،،،أنا علمتك علشان لاقيتك غاوى علام  وببعدك عن المشاكل حتى سجنك ملوش دليل أتمسح مش سجلات الداخلية  مش عارف بقيت محترم فجأة دى حتى مراتك بنت الجبل 


فتوح/ مراتى مأيدة أبنك وشجعتة 


شداد/ بتفهم أنا رايح النهاردة الحضانة مش عايزك تظهر هناك


فتوح/ كدة كدة رايح أقابل الميس دى ضربت عيالنا الاتنين وعاقبتهم حتى كراسة الولد عملة الصح غلط 


شداد/ نفهم الحوار وبعدين نتصرف 


فتوح/ أبنى مش حرامى  صحيح ماسكة بإيد من حديد بس موفرة كل حاجة أنت محرمتنيش من حاجة ودة أتعلمته منك فى تربيه أبنى


شداد/ رغم شدتى مع شديد أبنى عايزة يطلع راجل ومأيد تصرفة مع الميس من جوايا علشان دافع عن أخوة ورغم كدة صدقنى عاقبته أمبارح حتى التمرين اليومى ذودت علية ومفيش خروج ولا ألعاب لمدة أسبوع 


فتوح/ عارفك مش بتضربه والميس ضربت


شداد بغل/ دة واجعنى أكتشفت بحب أبنى أوووى وبتعلق بيه يوم عن يوم ،،،،،يلا روح الشركة أحتمال أتأخر وكلم تفاحة تجهز الواد أفوت أخدة معايا للحضانة 


فتوح/ عايز أشفى غليلى


شداد/ لما تعدمنى أبقا ٠٠٠٠


فتوح بمقاطعة/ بعد الشر عنك كلنا عايشين بحسك وبيك حاضر رايح الشركة ممكن طلب شداد أبنى بيخاف من الصوت العالى بلاش يشوف عصبيتك مع الميس قدامة


شداد بين أسنانة/ أوووف مش طالع ليا لية دة حتى أسمة على أسمى اوووووف مش واخد حاجة من أمة قلبة رقيق زيك بس مش قوى 


فتوح/ نصيب بقا كفاية أبنك ٣ سنين ومسجل خطر فى الحضانة ههههههههههه


شداد/ براحته يا ياااااض 

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

_____________

ذهبت هند لعملها وترجلت فى الجزء الخاص بالتدريب فقد أمرها القائد الكبير بتدريب شباب حديثى التخرج وهى متحمسة للفكرة أول مرة معنى هذا فترة قصيرة وتحصل على ترقيه كانت ترتدى ملابس رجال مثل الشباب الذين تدربهم عبارة عن تيشرت أسود بنصف كم لكن معها يبرز مفاتنها العلوية وبنطلون بيج ومعها مثير وشعرها ملموم ونازل على وشها خصلات شاردة وبدأت هى تدرب بقوة وقتالية 

بعض من الشباب معترض أن بنت تدربهم لكنها تتجاهل ذلك  


ياسين يسير فى طريقة لمنطقة التدريب الخاصة بية لكنة لمح المنطقة الأخرى بجوارة فيها تدريب وشاف بنت من ظهرها عجبتة لياقتها البدنية وحين  ألتفت وجد هند قبل دخوله لها أتى لة زميل يتحدث معة 


الزميل/ هند عاملة شغل ولا كأنها بنت دى كسحت العيال هدومنا على البنات حكاية 

شوف صدرها عامل أزاى حكاية 


تعصب ياسين/ عينك يا حيلتها


الزميل/ أتفرج يا عم هى تخصك ولا خايف من أبوها


يا/ هند مراتى ثم لكمة ودخل التدريب وشدها بقوة من معصمها للمنطقة المجاورة تبعة وأدخلها غرفة تستخدم لتبديل الملابس وقال:- مين سمح تلبسى كدة وتدربى 


هند/ لبسى ولبس أى ضابطة عادى والتدريب مكلفة بيه


خبط ياسين على الحائط بكفوفة وهى وافقة محاصرها أمامة، ،،فرحانة وتفاصيلك باينة والرجالة تغزلك


أبعدتة/ غيران مثلا بصفتك إية تتحكم


ياسين/ جوزك


هند بحزن / جوزى أمممم أزاى وأنا لسة بنت يا حضرة الضابط ثم قالت بحدة   ،،،حركتك معايا قدام العيال الجديدة مش حلوة لو أتكررت أنسا أنك جوزى وأعلم عليك وقبل رحيلها دفعها للحائط وأبعد شعرها الشارد عن وجهها وقال:- هدومك ضيقة ألبسى جاكت ،،،أبعدتة بقوة / مش بمزاجك ثم رحلت وهى منتصرة داخليآ لقد غار عليها وهذا بداية حلوة للحب


أسرع ياسين لمنطقتة وخرج طاقة غضبة فى تدريب الأفراد المساكين 

___________

وصل شداد الحضانة ومعة الأطفال 

ماذا يحدث فهذة أول مشكلة لشداد مع الأطفال؟


              الفصل الثامن والثلاثون من هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة