
رواية جوهرة المقنع الفصل الأربعون 40
بقلم نجلاء فتحى
شعر ياسين بشى ما فى السيارة التى أصدرت صوت ،،،فلت إطار السيارة عن المألوف ،،،،حاول التحكم فيه لكن الوضع أقوى منه وكأن السيارة هى من تتحكم بمصيرهم ،، فى نفس الوقت نوم شداد خفيف شعر هو بحركة السيارة غير طبيعية فتح عينة وفى أقل من الثانية دون كلام تولى هو عجله القيادة وهو جالس مكانه،،،،،، بيد واحدة تحكم بعجلة القيادة والإيد الثانية عبث فى أسلاك ما فى السيارة وفرمل السيارة بقوة على أخر لحظة قبل أصتدامها بعمود نور على الطريق
أنفاس ياسين الاهثه يكاد يسمعها الجميع فى ثانية كانوا فى خبر كان.
نزل شداد من السيارة وفتح غطاء السيارة الأمامى ثم تفحص شئ ما وأغلق الغطاء بقوة / البنزين خلص
هند أستيقظت على صوت غطاء السيارة وقالت بنعاس/ فى إيه
شداد بهدوء/ جوزك كان يموتنا
ياسين/ أنت السبب لاعبت فى العربية
شداد/ مش منى سرعة العربية ملهاش علاقة بالبنزين ،المفروض تتأكد فى بنزين كفايه
هند بضيق/ أخدت العربية وبنزينها شوية والعمل
ياسين/ هو السبب
هند بهجوم/ بطل ترمى غلطك على غيرك ،،من حقك تختار عربية نظيفة مش صفيحة على رأى شداد بية،،وكمان بايظة ومفهاش بنزين دة سفر طويل تقدر تقولى نتصرف أزاى وسط الصحرا يا حضرة القائد المبجل
تجاهل هو كلامها وأتغاظ فهى تدافع عن راجل غريب غيرة وتهاجمة وهو غير مخطأ ،،،،سكت ولم يتحدث
هند/ العمل يا شداد بيه
نفخ شداد / أحاول محاولة
هند/ ربنا معاك
أبتعد شداد عنهم وأتصل على أخوة يكلم حماة عبد الجليل أبو جوهرة
فتوح/ صعب دة فى مطروح وأنت طريق الواحات
شداد/ يا غبى يا متخلف كلة صحرا،،،ممكن يعرف حد
فتوح/ فهمت
شداد/ قولة ناس معرفة على الطريق بلاش تقولة أنا
فتوح/ حاضر أستنى منى تليفون
وبعد مرور نصف ساعة أتى أتصال لشداد يبلغه فى مدد جاى فى الطريق بنزين وشخص يصلح السيارة ،،،، ،
هند بأمتنان/ مش عارفة أشكرك أزاى
نظر شداد لياسين/ مفيش شكر أحنا فريق المهم المهمة تخلص لو عليا أخلصها لوحدى بس أقول إيه للضرورة أحكام
___________
[فى فيلا شداد ]
【ملحوظة تفاحة وجوهره أصحاب قبل زواجها بفتوح ،، وسنهم قريب لبعض رغم جوهرة الأكبر فالفترة التى قضتها فى الجبل وهى كفيفة قربتهم من بعض وأقامتهم فى مكان واحد فى إيطاليا عزز العلاقة بينهم 】
تفاحة/ بجد ولدى أكل بيض وشرب الحليب
جوهرة/ زى مبقولك كدة ألف هنا
تفاحة/ كتر خيرة سى شداد عمل فيا معروف
جوهرة/ شكلك تعبان وشك أصفر
تفاحة/ طبيعى
جوهرة/ لا ،،،،مش طبيعتك
تفاحة نفذت كلام زوجها أن تختار الوقت المناسب لأعلان عن حملها/ أنا حامل فى شهرين
أتسعت عين جوهرة فهى متزوجة قبليها ولم تنجب غير مرة واحدة فقط
تفاحة بلجلجة / مخبراش غير من سبوع إكدة ،،،،، وكنت مرضانه،،،،،،الوجت إللى ولدى كان عنديكم أهنه
جوهرة بحزن/ مبروك
تفاحة / عجبالك ياخيتى
جوهرة/ يجى منين
تفاحة/ واةةة، سى شداد مش راجل
جوهرة/ مش فاهمة
بدأت تفاحة تفهمها معنى كلامها
جوهرة بأندفاع/ عيب تقولى كدة
تفاحة/ ههههههههه، سى شداد راجل صوح ههههههه وعيب ليه هو أنتى صغيرة ولا بنت بنوت
جوهرة بأحراج حولت مجرى الحديث لموضوع أخر
_________
(على الطريق الصحراوى )
لاحظ شداد تعب ياسين من القيادة عرض يتولى هو القيادة رفض ياسين بشدة، ،
هند بأحراج/ مفيش إستراحة على الطريق دة
ياسين بسخرية/ جعانه
شداد بضيق/ مراتك محتاجة حمام
ياسين/ ممكن بلاش تتفرض حاجة
هند/ فعلا محتاجة ،،مفيش أستراحة مش معقول
شداد/ موجود عدينا أربعة وإللى جايه بعيد
هند بيأس/ تمام
شداد/ محتاجة الحمام أووى
ياسين/ مش محتاجة
هند/ قانون الطبيعة يا كابتن، ،أيوة محتاجة حمام
شداد/ وأنا كمان محتاج ثم فرمل العربية غصب عن ياسين ونزل من السيارة متجاهل عصبية ياسين، ،ترجل لداخل الصحرا
ياسين/ أرجع يا مجنون ،،ثم نظر لهند وقال :- لسانك ميخطبش لسان شداد تانى وحمام إيه إللى عايزاة صغيرة مش قادرة تمسكى نفسك
هند بغل/ تصدق تجاهلك أحسن يا غلس يا رخم
ياسين بغضب/ هننننننننننند
شوحت هى فى وشه بعدم أهتمام ونظرت فى أتجاة شداد تنتظره
أتى شداد وشاور لهند تذهب وراء صخرة لتقضى حاجتها ،،،ذهبت هى بدون تردد
شداد/ روح مع مراتك طمنها
ياسين/ دى ضابط مبتخفش
شداد/ بس بنت،،،، أنثى،،،، مفيش أنثى مبتخفش شكلك مقربتش منها ولسة ذى مهى
توتر ياسين وأنكر
شداد بثقة/ أبلع ريقك هند خسارة فيك،،، ثم ركب مكان القيادة عنوة وانتظر هند التى أتت بخيبة أمل كانت تتعشم يأتى زوجها يحميها فقد خذلها رجعت مكانها فى السيارة وياسين ركب فى المقعد الأمامى وحاول ينام ونام نوم عميق
_______
بعد ست ساعات أخرى وصلوا لمكان فى الواحات ذى فندق بدائي وهنا بدأت المهمة ،،،،،
ياسين/ المهمة بدأت،،،،،، نزل من السيارة وأنزل هند وعلق زراعها فى زراعة والأيد الأخرى يجر حقيبتة ،،وشداد نزل وأرتدى شنطة ظهر على ظهرة وسار وراهم كأنه البودى جارد بتاعهم ،،
مر الوقت وأخذوا غرفتين بجوار بعض وطبعآ هند وياسين غرفة واحدة فهم عرسان فى شهر العسل (جزء من الخطة )
___________
أتصل شداد على جوهرة على النت حتى يقنعها وصل إيطاليا
جوهرة/ أفتح الكاميرا ياقلبى
ثم أبتسمت حين شافتة وقالت / عايزاك ترجع بسرعة محضرة ليك مفأجاة على مزاجك
شداد بعدم فهم/ مفاجاة إيه
جوهرة/ متبقاش مفأجاة ،،،أبنك مبسوط بشكولاته شافها جنبة على المخدة لفتة حلوة منك
شداد/ سيبك منه،،،المهم شكولاتك عجبتك
جوهرة/ أممممم حلوة أوووى بس أنت أحلى
نترك جوهرة وشداد علشان إللى جاى كلام خااااااااارج 🤭🤭
__________
[فى غرفة ياسين ]
يجلس ياسين يجهز سلاحة وعينة على هند التى تأخذ الغرفة ذهابآ وإيابآ،فقال:- أهمدى فى حتة
هند/ مش عارفة لية حجزت لينا أوضة واحدة أووووف
ترك ياسين ما يفعلة وترجل ليها حتى أصبح أمامها وقال:- أول مهمة طلعنها سوا فى إيطاليا كنتى مراتى لعبة وقعدنا فى أوضة واحدة ومعترضتيش المرادى المهمة معايا مراتى وأوضة واحدة ومعترضة
هند/ بسرير واحد لييية
ياسين/ المهمة الأولى برضو بسرير واحد
هند/ وحضرتك جلياط وقتها،،، ونومتنى على الكنبة وأنت خدت السرير
ياسين/ علشان مكنتيش مراتى ،،بس المرادى أنتى مراتى جوا المهمة وفى الحقيقة
أعطت لة هند ظهرها / مراتك على الورق بس ،،،،أنت تنام على السرير وأنا أنام على الأرض مفيش كنبة هنا
لمس هو حزنها لفها ليها وأمسك كتفها وقال:- أنتى مراتى وتنام جنبى على السرير ذى ما كنا فى بيتنا
هند بسخرية ممزوجة بحزن/ بيتنا!!!!! راح بيتنا ضااااااع بيتنا
ياسين أقترب لحد الخطر وقال:- أنا ٠٠
هند بحنان/ أنت إيه
ياسين / أنا أنا ٠٠٠٠،،، وهنا قطع هذة اللحظة التى لن ولم تتكرر طرق على الباب ،،،،،،أبتعد ياسين كأنه عقرب لدغة وذهب ليفتح الباب ويأخذ وجبة العشاء ،،،،ثم قال دون النظر لهند:- تعالى أتعشى
نظرت لة بكرامة ووجع أنثى / مليش نفس ثم خرجت للشرفة ،،
وما حزنها أكثر صوت شداد وكلامة مع جوهرتة بدون قيود ،،تتمنى ربع حنان شداد من جوزها ليها ،،،
_____________
(فى صباح اليوم التالى )
ياسين وهند يتفسحوا كأنهم فى شهر العسل وياسين متقن دورة بحرفية، لولا تعلم هند هذا تمثيل لكانت أسعد زوجة معاة
ياسين/ أقفى هنا أصورك ،،،،طبعآ هو يصور أماكن تانية
وشداد عيونه تمسح المنطقة
أتى أتصال لياسين،،، الفريق على وصول لازم يذهبوا لمكان المخيم ويتأكدوا كلة تمام
_______
(فى فيلا شداد)
فتوح/ مالك
تفاحة/ مش بتاعة راحة من أمبارح جاعدة أهنه ذى تنابلت السلطان عايزة أدخل المطبخ ممنوع أنظف حتة ممنوع إيه العيشة المرار دى
فتوح/ هههههههه،،، مرار ،،،،،هههههه،،،يا بت دى عيشة الرفاهية وكنت عايزك تعشيها ورفضتى فى بيتنا
تفاحة/ مجدراش على إكدة ،،سعادتى أجهز فطورك أنت و ولدى ،،،،فرحتى أعملكم كل حاجة
فتوح/ وضع مؤقت ،،شداد لو عرف دخلتى المطبخ بدون أذن يهد الدنيا ،،وأنتى عارفة طبعة
تفاحة/ خبراه زين ،ربنا يرجعه بسلامه
فتوح/ العيال صحوا
تفاحة/ أيوة عايزة أنزل مشوار أنا وجوهره
فتوح/ لية نادرآ لما تطلبى تخرجى
فتوح/ عايزة أشترى أنا مرت أخوك حاجة حريمى إكدة
فتوح/ قميص نوم
تفاحة/ أخص أنا أشترى المسخرة دى لع
فتوح/ نفسى أشوف واحد عليكى قبل م موت
تفاحة بتسرع/ بعد الشر ،،،لية توجع جلبى حرام عليك
أبتسم فتوح وحضنها وتذكر كلام أخوة، ،،فهو فرض تفاحة عليه وتزوجها فى وقت قصير ومن أول دقيقة على زمته نقلت حبها لية أربع سنين مروا على زواجهم لم يحدث خلاف فهى لا تسمح بذلك ودايما محسسة فتوح أحسن راجل فى الدنيا لذلك عشقها بشدة كأنة يعرفها من زمان ،،
_______
(فى الحديقة )
شداد الصغير/ معندكش عربية لعبة
شديد/ لا ،،،بابا قالى مفيش عربية لعبة ،،أكبر شوية ويجبلى عربية حقيقية أسوقها ذى بتاعته
شداد الصغير/ ماما تجيب نونو مش عارف أخ ولا أخت
شديد/ منين
شداد الصغير/ من بطنها
شديد/ أزاى
شداد الصغير/ مش عارف
شديد/ تعال نسألها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
____________
فى مكان المخيم فى الصحرا
هند/ كلة تمام وجاهز للفريق
شداد/ يشربوا ماية منين
هند/ عندك حق
ياسين/ بتفكر أزاى
شداد/ ذى الناس ،،،المكان مش أمان
ياسين/ تعرف أحسن من القيادات،،،،، دة قريب من الناس المطلوبة بينا وبينهم جبل صغير
شداد/ أنتم أحرار
لاحظت هند ضيق شداد وياسين وحاولت تلطف الجو
(ملحوظة للى متابع جديد شداد جوز أخت ياسين تابعوا القصة من الأول تفهموا الحكاية )
___________
(على طاولة السفرة )
شديد/ خالتى فى بطنك نونو
تفاحة بأبتسامة/ أيوة
شديد/ هاتى نلعب معاة
فتوح/ لسة بدرى كام شهر ويجى
شداد الصغير/ بنت ولا ولد
فتوح/ عايزة إيه
شداد الصغير/ بنت حلوة ذى ماما
فتوح/ وأنا وحش
شداد الصغير/ لا ،،عندى شديد أخويا مش عايز أخ تانى
فتوح/ ربنا يرزق
شديد/ ماما عايز نونو أنا كمان
تعلق الطعام بفم جوهرة التى تتابع الحديث بحزن وصمت وعلى الفور فتح فتوح موضوع أخر يلهو بية عقل الأطفال ،،
نظرت تفاحة لزوجها فجوهرة حزينة رغم هى أكبر منها بسنتين لكن تفاحة تعاملها أختها الصغرى ،
_________
أتى العصر و وصل باص الفريق هما ضباط إيضآ لكن من محافظات تانية وأقل رتبة عن ياسين ،،وكل شخص يميزة شئ لذلك أتجمعوا فى مهمة واحدة وأول مرة يشوفوا بعض
ياسين مجتمع بيهم وهم يجلسون على الأرض دائرة حتى لا يجذب الشك حوالين منهم كأنهم فى سفارى عادى ،،،وقال:- طبعا عارفين أنا مين وأكون القائد بتاعكم ،ودى سيادة القائد هند دراعى اليمين و دة شداد راجل الأعمال المشهور و وجودة معانا مهم واتمنى بعد المهمة محدش يعرف بوجودة الجبل دة وراة الناس المطلوبة للعدالة أحنا هنا فى سفارى ستار كدة للمهمة يعنى أغانى وضحك ورقص وحفلات ونقسم نفسنا نصف يحتفل ونصف يراقب فى أى تعليمات
بنت/ معلومات سهلة حضرتك،، شكلها مهمة سهلة يا كابتن
تنحنح ياسين / أنتى منين
البنت/ بور سعيد
هند بمقاطعة/ ضابط برضو
البنت/ لا دكتورة ومعايا رتبة
هند/ رتبتك إيه
البنت/ ملازم أول طبيب
هند بغرور/ أنا بقا ضابط بجد وخريجة كلية الشرطة ورتبتى مقدم أرجو تلتزمي بمهنتك وبلاش مُحن
الطبيبة بدلع / مُحن ،،عجبك كدة يا كابتن
هند بغل مخفى/ كلامك معايا
ياسين رضى الطبيبة وعنف هند
شداد يقف بعيد عنهم يدخن و أستحقر ياسين فهو لم ينصف ويقدر غيرة زوجتة علية ،،،
__________
(مر الوقت وأتى الليل )
وفعلا المخيم ⛺ كأنة رحلة سفارى أغانى ورقص وأكل
يجلس شداد أمام راقية نار🔥 يشوى لحم
أتت هند وجلست بجوارة وأعطت لة طبق مكسرات رفضها
هند/ لازم تاكل تمد جسمك بالطاقة
شداد/ مش محتاج أنا بقدر أكيف نفسى فى أى مكان،،،،، ثم لاحظ عيونها على الطبيبة التى تقف مع زوجها ،،فقال/ لو منك أجبها وأحط وشها فى النار
هند/ مين
شداد/ إللى واخدة جوزك الجبلة منك
هند بغل/ محدش يقدر يخدة منى
شداد/ بنحبية؟؟؟؟
تنفست هند / أكيد
شداد بين أسنانة/ على إيه دة واحد مش حاسس ولا مقدر بالنعمة
هند فهمت كلامة/ ممكن سؤال شخصي
شداد/ أسألى
هند/ واحد بهيبتك ووضعك إللى مخفى عن الناس بتتعامل مع جوهرة أزاى
شداد بثقة/ بقلبي
تنفست هى بوجع أنثى ونظرت لزوجها الذى يبتسم لغيرها
شداد/ أنتى متعلمة وضابط شكل الوس**،،،دى جايه هنا تشقط عريس ضابط ألحقى جوزك
أتنفضت هند فى وقفتها وقالت:- أمسك الطبق دة ،،دة يبقا أخر يوم فى عمرها ،،ثم ترجلت لية
،،ألقى شداد طبق المكسرات فى النار وأخرج سجارة حشيش يشربها تعدل مزاجة وهو ينظر لهند وياسين لم يسمع كلامهم لكن حركات جسدهم تدل على وجود خلاف
____
ياسين/ بلاش الطريقة دى متنسيش أنا القائد ثم تركها وذهب للطبيبة
هند/ ماشى يا ياسين ودينى أخليك تندم ومن اللحظة دى تكون القائد وبس وأسقيك من الكأس إللى شربتهولى دلوقتى ،،،قطع تفكيرها شاب وسيم وأجمل من ياسين وقال/ واقفة لوحدك لية
هند بضيق/ أفندم
الشاب/ أسمى صبرى مقدم شرطة من العريش يا سيادة المقدم ولا أقول هند على طول
هند لسة تتعصب تحكمت فى أعصابها وأبتسمت / ذى متحب يا صبرى
صبرى/ مدام فيها صبرى يبقا هند على طول أتفضلى كوباية العصير دى
أخذتها هند بدلع/ شكرا ثم رحلت وهى حزينة لفعلتها هذا لكن ما بالأيد حيلة تريد تشعلل مشاعر جوزها المتبلدة
شداد يتابع فى صمت فهم تصرف هند فهو ليس هين وخبير بتصرفات النساء وخصوصا هند يحفظها ظهرآ عن قلب
🥺شعور صعب للأنثى وهى ترى حبيبها مع واحدة تانية وهو حلالها ومش طيلاه🥺
_____________
ياسين لم ينتبة لموقف زوجتة مع الضابط صبرى فقال:- أنت وأنت وشداد معايا نطلع الجبل والباقى ذى مهو
صبرى/ كدة أحسن يا هند ولا إيه
ياسين/ أحسن لأيه بالضبط
صبرى/ أنا وهند والفريق مع بعض
ياسين/ هند ،،أمممممم قولتلى أسمك إيه
هند بتصنع الدلع/ أسمة صبرى أقصد المقدم صبرى من العريش
صح ولا غلط يا صبرى
صبرى بأبتسامة/ أى حاجة تقوليها صح
هند تعمدت تضحك
ياسين بحدة/ هند تطلعي معايا الجبل
هند بعناد/ لا خلينا مع صبرى أقصد الفريق
جذب هو هند من معصمها بقوة حتى يجبرها تطلع معاة الجبل
شداد منع صبرى وقال:- رايح فين خليك هنا وهند أبعد عنها أحسنلك
أبعد صبرى إيد شداد عنه بغل وتركة
_________
ياسين بين أسنانة/ المرقعة مش هنا ،،،هنا شغل وبس هووووش مش عايز كلام خدى الكشاف دة وراقبى الحتة دى
نظر لشداد/ وأنت ٠٠
شداد بمقاطعة/ عارف بعمل إية مش محتاج حاجة منك
ياسين داخليا/ يا أبن******،،،،،ثم نظر لهند المسطحة على بطنها وقال/ أعدلى نفسك
هند/ الدنيا ليل
ياسين/ بلاش صوتى يطلع أتعدلى بلاش الوضع دة
رفضت هند كلامه وظلت على وضعها
__________
مر الوقت ظهر أفراد يرتدون الملابس البدوية وكانوا تعاملهم عادى ،،تسلل شداد ونزل من على الجبل لأقرب مسافة ممكنة
هند بتوجس/ شداد بية
ياسين/ هووووش خلينا نخلص منه
هند/ مفترى الراجل أمانه معانا
،،،نزل شداد من على الجبل وتسلل وأختبآ خلف جدار بيت 🏡 بالقرب من تجمع الأفراد
فهذة خطوة جنونية لهند وياسين لكن لشداد خطوة سهلة ،،
مرت المراقبة الأولى على خير وأتى شداد بمعلومات جديدة قطعت مسافة كبيرة من المراقبة والأيام هو نهاها من أول مرة
_______
(تسريع لأحداث )
مر أسبوع ،،،،والفريق يتعامل مع شداد كأنه القائد فلدية حل لكل مشكلة
جلس صبرى على صخرة بجوار هند وقدم لها طبق من الطعام وقال:- نصيبك
هند بحدة / مش عايزة ،،،،نظرت وجدت ياسين أتى عليها ،،،أبتسمت لصبري/ ميرسى أوووى يا صبرى كلك ذوق ثم أخذت الطبق
أبتسم صبرى/ كلمينى عن نفسك
ياسين بجبروت/ الخيمة موجودة وتنجز
أحمرت عين هند لما يقصدة / أنت واحد حقير
جذبها ياسين من معصمها داخل خيمة
ومنع شداد صبرى من الألتحاق بيهم ،،
هند/ مجنون
ياسين/ ناسية يا هانم أنتى متجوزة يا مدام
هند/ أثبت أنى مدام أنا بنت يا حضرة المحترم
تعصب ياسين/ دة إللى أنتى عايزاة
هند/ عايزة إيه
ياسين بصوت هامس/ تكونى مدام دلوقتى أنفذ طلبك
هند بضيق / ألبس هدومك عايزة الموضوع لما أنت تكون عايز مش أنا ،،جذبها هو لصدرة وأحتضانها زقتة وخرجت من الخيمة تجرى لأبعد مسافة متجاهلة نداء صبرى عليها اما شداد عيونة عليها حتى لا تبتلعها ظلمة الليل ووحشة الصحراء المميتة ،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات ،،،وهنا أكتشفت هند شئ جعل حزنها يتلاشى وجود صوت بكاء أطفال لم تعرف من أين أتى،،،،،،،
رجعت ليهم جرى لم تجد ياسين وجدت شداد بلغتة وعلى الفور قال :- جوزك أبن ***** سيبك منه تعالى معايا. وصلوا للمكان وفعلا سمعوا صوت بكاء أطفال
هند/ مش معقول تهيأت
شداد/ فى أطفال ،، تتبع الصوت وجد صخرة كبيرة يأتى من تحتها الصوت ،،تصنت ثم أبعد الصخرة بصعوبة وجد باب حديد فى الأرض
هند/ أوعا تفتحة
شداد/ أحنا ونصيبنا ،،فتح الباب بعد م أطلق على قفلة رصاصة من مسدس كاتم الصوت تبع هند وأشعل الكشاف يكتشف ما بداخل الحفرة وجد أطفال كتير تبكى
هند بصدمة/ مش مهمتنا أحنا جايين لحاجة تانية
شداد/ ولا تانية ولا تالتة،،أسمعى هنزل لتحت وأنتى راقبى المكان
هند/ المكان ريحتة وحشة
قفز شداد للحفرة وجدها غرفة تحت الأرض وبيها أطفال كتير وما وجع قلبة فى مثل سن أبنه وأصغر ، خافت الأطفال وصرخوا وهو مش عارف يستكتهم
بالأعلى هند تراقب المكان فهو بعيد عن المخيم بكتير ومكان نائى جوا الصحراء لمحت شخص يأتى حاولت تنادى على شداد لم يستجيب ،،،أغلقت الباب عليهم لاحظ شداد ذلك وتأكد فى خطر فالمكان لاترى فية كف إيدك من العتمة ومعتمد على ضوء الكشاف مع شداد ،،جلست هند على الأرض كأنها سكرانة وتغنى وشداد سامع صوتها بالأسفل
أتى الملثم الذى يرتدى مثل البدو وقال:- من وهين أنتى
هند بسُكر مصتنع وهى تترنح/ واو طلعتلى منين أرقص معايا
الملثم / شاردة من ناسك،،،، ثم نظر بعيد وجد مخيم فهم هى تبعة
هند شدته من معصمة تجبرة على الرقص/ أرقص معايا ,,,,شايف القمر ههههه
أنخدع الملثم من هذة الفتاة التى تعتبر صيدة سهلة لية وسط ضلمة الصحراء لم يعرف أنة بين مخالب الأسد ،،وحين لمسها لمسة جريئة أمسكت رأسة وضربته بالرأس فى مقدمه جبينه وقبل أمساك سلاحة ،،كانت هى الأسرع وركلته بالرجل أسفل بطنه بقوة ثم واقفت خلفة وحاوطت رقبتة للخلف بقوة ليها وقالت :- تبع مين أنطق،، أخلص عليك،،،العيال دول منين ومصيرهم إيه
الملثم بألم / ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
أتسعت عين هند / يا ولااااااااد ال*********** دول أطفاااااااال يا ظَلمه ،ثم ضربتة بغل حتى أصبح لا يقدر على المقاومة من التعب والألم ،،فتحت الباب وقالت:- بسرعة يا مقنع لازم نخرج البنات دى قبل النهار ميطلع
وبالفعل شداد يرفع البنات الصغيرات لأعلى وهند تلتقطهم ثم أعطاها أخر بنت وصعد هو
شداد/ عارفتى بنات منين
هند/ من ال****** دة ،،مش مصدقة أطفال ذى دول يستغلوا فى الجن*،،،،إزاى ،ميتحملوش
شداد/ يبقا مش عايشة فى الدنيا ،،،
هند/ أخر طفلة نايمة
شداد/ ميتة هناخدها معانا نسلمها لأهلها نارهم تبرد المكان تحت ضيق ومكتوم
هند أنهالت على الملثم تفضى فية شحنة غضبها ،،،أبعدها شداد ثم ساروا بالأطفال للمخيم تحت بكائهم وشداد يحمل الطفلة المتوفية التى تقارب لسن أبنه وجواة بركان فمهما كانت صفاتة البذيئة لم يقرب لطفل ولا يستغلة ،،
أنصدم الضباط فى المخيم وهند حكت الموقف
ياسين بحدة/مهمتنا مش دول ،،،وتانى مرة متبعديش عننا
شداد بهدوء/ نَرجع البنات مكانهم ،، بعد إللى سمعته وعارف مصيرهم ترجعهم ذنبهم فى رقبتك ،،،بس أنا مش أعمل كدة وأرجع القاهرة بالبنات لوحدى
ياسين بغل/ مش وقتهم خالص
هند/ ربنا عمل كدة وخلانى أبعد عن المخيم علشان البنات ،،لعلمك دول ضمن شغلنا دول تبع الناس المطلوبة للعدالة مسكت واحد وهو يجر الباقى ،،لو ليك بنت مخطوفة حالك عامل أزاى دلوقتى،،، البنات ولاد ناس بص لشكلهم وطريقة كلامهم متنقيين على الفرازة
شداد بحنق/ ميفرقش معاة ملوش قلب أصلا ،،أختة تتخطف ولا بنتة مش فى راسه
ياسين بحدة/ ليه شايفني جاحد
شداد وكأن الماضى يتحدث/علشان أنت كدة مصلحتك أولآ وبس ومش همك إللى منك وإللى يحبك
تدخلت هند حتى لا يفضح أمر زوجها أمام الضابط الجدد/ كفاية كدة أنا راجعة بالبنات مصر دلوقتى لو قاصدين نبحث عنهم مش نلاقيهم،،،شداد بية محتاجة حضرتك معايا محدش ضامن الطريق وأنا راجعة بيهم
وأنت يا كابتن تقصد (ياسين ) كلم القيادات تأمن رجوعنا مصر علشان الكمين والجثة دى
ياسين/ تسبينى وتمشى
لاحظت هند هذة الكلمة لمست قلبها فقالت بحنان نابع من قلبها وأقتربت منة وأستطالت على أطراف أقدامها وقالت بجوار أذنه/ مقدرش أبعد عن حبيبى مستنياك فى القاهرة ترجعلى بالسلامة يا حتة منى وبتاعى أنا وبس
شدها ياسين من معصمها داخل خيمة ،،أعترضت الطبيبة وصبرى
شداد واقف على باب الخيمة وقال بهدوء بعد ما أنزل القماشة التى تمثل الباب واحد ومراتة ،،،،،، كلة ورا
صبرى/ هند متجوزة
شداد / أيوة من سنتين ونصف
الطبيبة بغل/ ياسين متجوز البتاعة دى
شداد/ هند مش بتاعة ،،دى واحدة بميت راجل مش ذى ناس وس**
________
(داخل الخيمة )
ياسين/ لية سمحتى لصبرى يقرب منك
هند بحب/ مفيش راجل يقدر يقرب من هند غير راجل واحد بس ،، بس هو يقرب
ياسين بتوهان / خايف أقرب تطلعي وهم وحبك مصلحة
تعلم هند ما يقصد فأمة قالت ليها الأشخاص الذين حبهم طلعوا كذبة حتى أبوة وهى لم تبوح لة بذلك تجرأت لأول مرة منذو زواجهم الذى فى مثابه حبر على ورق وتعلقت فى رقبتة وقالت :- أنا مش ذى طلقتك وأبوك والقائد بتاعك أنا حبيتك من أول يوم شوفتك فية رغم طوله لسانى عليك ،،،،، متحملة قرفك علشان بحبك أنا الوحيدة فى حياتك بحبك فى الله وبجد ثم قبلتة قبلتها الأولى ليها رغم كسوفها ،،،
فرحت حين ضمها هو لحضنة وقبلها قبلته الأولى سند جبينه على جبينها ومسح دموعها وقال :- دموعك مش بتنزل على حاجة عارفك قوية
هند/ عايزة حياتنا تكون طبيعية جواك حنان ،،،، لية مداريه بقسوتك الحياة حلوة ،،ينفع تدخل عليا هنا
أتسعت عين ياسين من وقاحتها/ فى بيتنا عايزك ترجعى القاهرة وترجعي بيتك تستنينى لحد مأرجع
هند بفرحة لاحظها هو / مستنياك وحاول متغبش عليا،،، ياسين أحضنى حضنك حلو أوووى
حضنها هو ولاحظ أنها مميزة ويود التقرب أكثر.
أبتعدت هى ثم عدلت ملابسها وقالت:- سلام يا حبيبى متغبش على مراتك وعروستك ثم فتحت باب الخيمة ورجعت لشخصيتها كضابط وجدت شداد يقف حارس أبتسمت لة وقالت :- شكراً
لم يعلق شداد فهو سمع مايدور فى الخيمة وفهم من كلامها أنها م زالت عذراء ،،،
أنتهى الوضع وأنطلق الباص بطريقة للقاهرة وهند والمقنع والملثم مع الأطفال وهم[ ٥٠ ] ومنهم جثة الطفلة التى لافها شداد بالتيشرت بتاعة وكانت على رجلة طول الطريق ،،،،وباقى الفريق وياسين،ظلوا بالواحات حتى ينهوا المهمة الأساسية
______________
ومع أول أستراحة نزل شداد واشترى أكل ومياة لأطفال على حسابة ،، وهند دخلتهم الحمام علشان بنات ورجعوا بيهم لإدارة حتى يرجعوا البنات لأهاليهم وسلم جثة الصغيرة إيضآ ،،
هند/ شكرا بجد يا شداد بيه من غيرك مكنتش أعرف أوصل بالبنات لهنا وشكرآ على كل حاجة بينى وبين ياسين
شداد/ مفيش شكر يا رضوى
هند/ رضوى لسة فاكر
شداد/ الأفضل تخليكى رضوى فى نظرى صاحبة جوهرة وإللى هى تحبة أساعدة أنما لو عاملتك ضابط هتزعلى كفاية حبستينى
هند/ كنت بنفذ شغلى ،،،ياسين مش وحش حياتة صعبة حاول تقرب جوهرة منه أنا عارفة هى أخته من الأب وجاية الدنيا أزاى عارفة كل حاجة عن ياسين قبل جوازنا أوعا تقوله فى يوم عارفت حاجة ،،أنت عاشق وفاهم
شداد بتفهم / تمام، ،،لو كنتى عايزة دخلتك فى الخيمة كنت أعمليها وأنا واقف برا عادى أحميكى ومحدش يقدر يقتحم خصوصيتكم
توترت هند/ لا أنا مراتة من سنتين
شداد/ سمعت كل حاجة سرك فى بير يا حضرة المقدم أهم حاجة البنات دى ترجع لأهلها
هزت هند رأسها بتأكيد على كلامة
رحل شداد ورجع لجوهرتة رغم غضب القائد كيف يترك شداد المهمة ويرجع لكن هند دافعت وقالت هو مش ضابط وقام بمهمة أكبر وهى رجوع البنات التى لم تكن فى الحسبان وذكرت أنة خاطر بحياته ونزل من على الجبل وأتى بمعلومات قطع شوط كبير علينا بسببها،،غير موقفة طول الطريق وأتى بمساعدة البنزين ،،،
____________
وصل شداد الفيلا وجد تفاحة فى وشة سلمت علية
شداد /جوهرة فين
تفاحة/ بتتحمم( تأخذ شاور)
فتح هو باب غرفته برفق لم يجدها أغلقة بالمفتاح ثم فتح باب الحمام برفق وجدها ظهرها لية ،،تجرد من ملابسة و٠٠٠٠٠
_________
(فى الأسفل)
تفاحة / رايح فين
شديد/ بابا رجع من السفر أسلم علية
نظرت تفاحة لأعلى وقالت بكذب / أبوك تعبان وعايز يريح وأنت عارف طبعة زين ،تعال أعملك عصير
______
أتى فتوح بفرحة عند معرفته بوصول أخوة لكن زوجتة منعتة وقالت :' متقلقش راحتهم ،،،فهم على الفور وحضنها زقتة بحدة ،فليس وقت لهذا ،،أطلق فتوح ضحكة وقال بصوت عالى :- أوعدنااااااااا يارب فى الدلع