
رواية جوهرة المقنع الفصل التاسع والثلاثون 39
بقلم نجلاء فتحى
أتصل فتوح على أخوة ومن أول رنه فتح
شداد/ متقلقش أبنك بخير
فتوح بهياج/ ألحقنى مراتى ماااااتت
أتنفض شداد/ بتقول إيه أزاى
فتوح/ مفيش نبض مرمية فى الأرض ألحقينى يا أخويا هموت من الخوف عليها
شداد/ أجمد يااااض أوعا تبلغ أبوها لحد م أجيلك
أغلق الخط ونظر لجوهرة التى لا حوله لها ولا قوة، ، ماذا يفعل
تركها مع أحدى الخادمات الوفيات وأمرها عدم ترك الغرفة أبدآ ،،ثم أتصل على الطبيب الذى كشف على جوهرة ولم يوصل لبيتة أن ينتظرة أمام عمارة فتوح ،،
_______
(فى منزل فتوح)
الطبيب / هى فاقت بس تعبانة
فتوح بلهفة/ مفهاش نبض
الطبيب/ ضغطها وسكرها واطى بذلت مجهود طبيعى الأغماء دة
فتوح/ طبيعى أزاى
الطبيب/ شاكك حمل أعمل بكرا التحليل دة ولو مستعجل فى اختبار من الصيدليه
فتوح/ تمام ،ثم قفز لغرفة زوجتة التى بدل ملابسها قبل وصول أخوة ولم أشياء السهرة
حاسب شداد الطبيب و رحل
،،،جلس شداد فى الصالة ينتظر خروج أخوة
مر (١٠) دقائق
فتوح/ خلى بالك منها أنزل أشترى أختبار حمل من الصيدلية
شداد/ خليك جنب مراتك وتركة بدون نقاش،،،،،وعندما أحضره ترك أخوة ورجع لجوهرة مسرعآ
___________
(فى بيت ياسين )
حاول ينام باله مشغول بهند ،،فتح الدولاب وجد بعض ملابسها لمسهم ثم أغلق الدولاب تانى وقع نظرة على الكاب الخاص بشغلها قد نسيته أمسك تليفونه وبحث عن رقمها وحين ظهر تردد فى أتصاله لها ثم أغلق التليفون وألقاة على السرير وترك الغرفة وخرج للشرفة يفكر فى كل كلمة قالتها له لأسف هى محقة ،،،دخل غرفتة تانى وأرتدى ملابسة وذهب الأدارة لتفريغ طاقته فى المتدربين الجدد رغم هذا الوقت ليس نبتشيطه
_________
[فى غرفة نوم المقنع ]
شداد/ لسة مفقتش
الخادمة / لا ،،،نايمة نوم عميق
شاور هو ليها بالخروج ثم أنحنى وأبعد شعرها عن وجهها وألتقط قبلة سطحية على شيفاها وقال:- أسف العيال بخير كنت بهزر معاكى معرفش بتحبى الواد كدة ،،، ثم بدل ملابسة لملابس بيتية وتسطح بجوارها وجذبها لحضنه ونام ،،،،،،ولم يسأل على حال الأطفال
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
(فى صباح اليوم التالى )
أتفزع شداد لم يجد جوهرة بجوارة فتح باب الغرفة وقال بصوت جهورى/ جوهرررررررةةةةة
خرجت لة من غرفة الأطفال وهى تتنفس بشدة وشداد الصغير أبن أخوة يحتضن رجليها من الخوف ،،وأبنه واقف ثابت وقال:- بتزعق ليه
تنفس هو بهدوء من أجل أبن أخوة المرتجف وسار ليهم وحمل الصغير / أسمك على أسمى خليك قوى مفيش حاجة فى الدنيا تخوفك ،،،أبوك فتوح وأمك تفاحة ،،وعمك شداد ،،،،الخوف يدمرك ،،،فاهمني، ،،،بكرة تفهم ثم قبلة من إحدى وجنتية بحنان وأنزله على الأرض وصفع أبنة على قفاة وقال بين أسنانة/ علم أخوك ميخفش يا صايع
شديد بضيق/ متزعقش لمامى تانى دى حبيبتى ،،،ثم شد أبن عمة وقال:- براحة على ماما دى بنت ثم رحلوا لأسفل
شداد يود الفتك بأبنه لاحظت جوهرة هذا تدخلت وحضنته لكى تلهو عقلة وقالت:- صباح الخير يا روحى
هدأ هو / عاملة ايه
جوهرة/ كدة توجع قلبى على العيال
شداد تذكر تجاهلها لة أمس/ جذبها من شعرها بقوة ألمتها؛- بهزر معاكى هوب أغمى عليكى تعبتينى من الخوف عليكى
جوهرة بدلال / براحتى أدلع على قلبى
شداد/ أوووف مش كدة مصدقت خفيتى من الغيبوبة إللى بتدخليها معرفش لسة معاكى ضيعتى علينا ليلة كنت ناوى أفترسك فيها
جوهرة/ حبيبى مش فى دماغة غير قلة الأدب
شداد بثقة/ إذا كان عجبك
وهنا قطع حديثهم رنين هاتفة فى غرفتة
تركها وذهب وهى نزلت لأسفل
وكانت المكالمة عبارة عن فرحة فتوح سوف يكون أب للمرة الثانية بارك ليه بشدة وأغلق الخط ،،وأتى فى بالة موقف زوجتة عند علمها بالخبر فهى بتغير ،،جهز ونزل لمائدة الطعام ،،،لمحته جوهرة التى تركت أهتمامها بالطفلين وقفزت مثل الأطفال لمكانها بجوارة كأنها لم تفعل شئ ،،،حركتها بالنسبه لة نجدت نفسها من بطشة ،،،
جلس هو وشد كرسيها لية كأنة كرسى واحد وأخذ طبقها وجهز فطارها ووضعة أمامها ،،،ثم قال:- طبقك يا أبن 🐕 أعطة أبنة الطبق وجهزة لة ووضعة أمامة، ،،،
ثم قال لأبن أخوة/ طبقك يا شداد
أعطاة الصغير الطبق ،،جهزة لية وأعطاة لة
شداد الصغير/مش بحب اللبن و
البيض
شداد / البيض واللبن ،،مفيد علشان عضمك
شداد الصغير/ طعمة وحش
شداد بأمر/ طبقك يخلص وإلا فى عقاب عايز تاخد حقن وحبوب كبيرة توجع بطنك
شداد الصغير/ لا ،،
شداد بأبتسامة/ الأكل يخليك قوى وصحتك حلوة
شداد الصغير/ حاضر يا عمى ثم أمسك كوب اللبن يحاول يشرب منه غصب عنة
نظر لأبنة/ أتعلم أسلوب الحوار يا زفت
شجعت جوهرة أبن فتوح ثم سكتت من لكز شداد لها فى صدرها بكوعه
أبتسمت فقد تخيلت ليها طفل أخر ما أجمل الونس والعزوة فقالت بجوار أُذن زوجها/ شوفت حلوين أزاى ممكن نجيب طفل لشديد
تعلق الطعام بجوف شداد/ هى تفاحة كلمتك
جوهرة/ لا حتى مستغربة مش اتصلت عليا معقول قدرت تقعد من غير م تطمن على أبنها
شداد/ أفطرى
جوهرة/ لية مخلفتش تانى ،،شديد زرعته وكنت عندى مشكلة وخفيت،، مفيش بيبى لية تانى
تجاهل شداد كلامها / الغدا النهاردة على مزاج العيال ،، شداد يقعد معانا كام يوم ثم تركها وخرج برا الفيلا
سكتت هى من صدمتها معنى هذا لم تنجب تانى ،،حولت نظرها لأطفال الذين يأكلون بمرح وكتمت دموعها وأستغربت على جملتة كيف أخوة يترك أبنه عندة كذا يوم هل تفاحة مريضة أو فى خطر على الطفل لازم يقيم معها تحت حماية زوجها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
____________
(فى الأدارة العامة )
يظهر علامات الأرق على وش ياسين لم ينام ،،والأن لديه مرور على الأقل رتبة منه ،، مر على مكتب هند وفتحة لم يجدها سأل أحد الزملاء الذين يشاركونها فى الغرفة أخبرة مكانها ،،،ثم ذهب لمكتب القائد الكبير لحضور إجتماع هام بخصوص مهمة الواحات ،،،،طرق الباب برفق ودخل حين أُذن له،، وجد هند ترتدى الزى العسكرى لها بدون الكاب الذى نسيتة فى البيت ،، ويظهر على ملامحها الحزن ، جلس أمامها على كرسى ،، وأدايق حين نظرت هى لأى مكان معدا هو ،،
القائد/ فى حاجة بينكم
هند/ مفيش
القائد/ هند عندى بشنطة هدومها زعلتها
هند/ حضرتك هنا القائد مش بابا ،،،،نتكلم فى الشغل أفضل
ياسين من وراء قلبه/ صح الشغل أهم
أبتلعت هند غصة قوية بقلبها ولم تبالى،،،،ثم بدأ الأجتماع
_________
(فى الشركة)
شداد/ مش عايز جوهرة تعرف خبر مراتك
فتوح بتفهم / أكيد ،،،أى معلومة ليها تحت إشرافك
شداد/ بلغ تفاحة كدة
فتوح/ حاضر
شداد/ أبنك عندى لحد أمة تسترد صحتها ومش عايز كلام كدة كدة ربينا عيالنا ليهم بدل الأب والأم اتنين
فتوح/ خايف يعمل شقاوة
شداد/ ياريت أبنك نسمة متقلقش ،،،،أبنى يعلمة البلطجه مش الشقاوة ،،الأسبوع الجاى سفرى مع الحكومة
فتوح/ بلاش الطريق دة المافيا أرحم
شداد/ تمن الحب غالى وأنتم برقابتى جوهرة وأبنى وأنت ومراتك وأبنك وإللى جاى فى السكة لازم أمان
فتوح بخوف/ سكوت الناس فى إيطاليا مش طبيعى الحكومة هناك مش أعلنت على أى حاجة حتى الأنفجار مفيش ،،والمافيا فى فرنسا ساكتين خايف السكوت دة ما قبل العاصفة ،، وهنا البوليس بيستغلك وأنت فرصة مش بتاخد فلوس
شداد/ أخوك عبيط مثلا ،،،كل حاجة ليها تمن ومقابل،،،، كان لازم أوافق ،،حطيت شرط دخولك السجن لم يكن ومحدش يقدر يقول دخلت، ،،وسجنى طلعت فى نظر الناس وطنى يعنى بالبلدي واقفين على أرض صلبه ومفيش شئ لوث سمعتنا ،،،،لازم تحافظ معايا على السر دة قدامك حل صعب جوهرة وأبنى يقعدوا عندك فى الشقة شديد مش متعود على الحبسة بيحب البراح،،،وصعب أسبهم لوحدهم فى الفيلا فى حراسة بس برضو ربنا يعلم بيكون فى شغلى وقلقان,,,وأرجع وأقول لو حصل حاجة بطير ليهم ،
فتوح/ إللى عايزه يتعمل
شداد/ عارف مراتك تعبانة وحملها مقرف ممكن يكون ذى الحمل الأول ،،،تقعدوا مع جوهرة فى الفيلا وهناك فى الخدم يعنى هى مش تشيل قشاية من الأرض والعيال مع بعض ومفيش حضانة خليهم لما أرجع ،،،وأنت تخلص شغلك وتقعد معاهم ومفيش شغل ليك لحد الساعة خمسة ،،لا،،،أخرك الساعة (٢) وسلم الكام ساعة دول لأى موظف تانى تحت إشرافك
فتوح/ كدة جوهرة تعرف بحمل تفاحة
تنهد شداد/ تعرف بقا أكون مش هنا ،صعب تخلف طبيعى أنضربت فى بطنها جامد وهى صغيرة دة كويس خلفت الواد حقن مجهرى وكلة على يدك أدوية وحقن وكل شوية دكتور من تعبها كنت بفكر أنزل الجنين وأنت واقفت فى سكتى
فتوح/ الطفل كويس وقتها والحمد لله جة ونور يا أبو شديد
شداد/ العر*** ،،،،واخد منى كتييير
فتوح/ براحة عليه هو شايفك قدامه أكيد متشبع منك معناة بيحبك
سكت شداد ولم يرد
_____________
[تسريع لأحداث ]
يجلس شداد فى الحديقة على أرجوجة على شكل مستطيل وجوهرتة على فخدة نائمة على صدرة ومحاوطاه، ،وضوء القمر نورهم
جوهرة/ مصمم برضو على السفر
شداد/ لازم
جوهرة/ خدنى معاك إيطاليا فى بيت لينا هناك
شداد بكذب/ فيه صيانة
جوهرة/ نقعد فى فندق
شداد/ رايح شغل مش فسحة أنتى هنا أمان مش لوحدك تفاحة وأبنها وأخويا معاكى
جوهرة/ عايزاك أنت
ضمها لصدرة بقوة/ غصب عنى أسيبك ،،،،أنا سايب بنت قوية صحيح بقالك فترة مش عايزة تدربى بس واثق ساعة الخطر تفتكرى تدريبى ليكى،،،،خلينى أسافر وأنا مطمن
جوهرة/ أوعا بنت حلوة تشد نظرك
شداد بهيام/ هى بنت واحدة سحرالى
أبتسمت جوهرة/ يا روحى
شداد/ أنتى روحى بعدك تروح روحى
جوهرة نظرت لعيونه/ أنت عينى
شداد/ أنتى عيونى الحلوة بتخلى أيامى حلوة
أبتسمت هى أكثر وحضنتة وقالت بحنان ودلع/ بحبك يا مقنع أووووى
وعند ذكر كلمة المقنع بهذا الدلع المهلك هذة الشخصية التى يحاول أخفائها لكن محتفظ بجزء بسيط لجوهرتة جزء خاص لا يوجد فية أذى ليها لكنة مزاجة ومفتاحة، ،فقال:-تستحملينى الليلة عايزك ،،،
فهمت هى ماذا يريد / طيارتك الصبح تتأخر
شداد/ مش مهم عايز أشبع منك وأنتى قاسية بتجوعينى أكتر مجننانى
جوهرة بدلع/ شكلك ناوى على معركة يا مقنعى
شداد أعتدل بيها فى وقفتة وغمز / ناوى على حرب شوارعية فى مكتبى
جوهرة بصدمة/ م م مكتبك لا خلينا فى أوضتنا حد يشوفنا من العيال ولا الخدم
شداد/ أنتى مع المقنع يا بت،،،،، مزاجى المكتب وعايزك تعيشى معايا الخيال وبس أوعدك تعجبك الليلة وأبهرك وعلى أتفقنا لو حسيتي بتعب قولى ،،،،سكوتك معناة موافقة على عمايلى معاكى
جوهرة/ عيب بقا
جرى بيها شداد لمكتبة ليقضى ليلة لا مثيل لها بين عاشقين ،،حبيبين ضربين بكل القواعد عرض الحائط وتاركين لمشاعرهم تقودهم وليس كزوجين والعلاقة بينهم شئ ملل و روتيني ،
__________
🌷يابنت الفؤاد
🌷يانبته القلب
🌷يا نبض الحياه
🌷يا جنيتى الصغيرة
🌷يا أميرتي
ماذا فعلتى بى لم أرى أى أنثى غيرك ،،لم تحرك جميلات العالم المقنع،،كيف فعلتى هذا، ،،،قربى منكى يزادنى لوعتآ بيكى ،،فما بالك ببعدك ،،،،،أنتى الوحيدة فى العالم تفعل معى كل شئ ولا تحاسب ،،،،، معكى كل الصلاحيات يا جوهرتى الثمينة الغالية 🌷
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____________
وبعد قضاء ليلة ووقت ممتع مع جوهرتة حملها من مكتبة لغرفتهم فهى تنام نوم عميق بعد هذا الشئ 🤭🥰،،،،،،ثم أخذ شاور وأرتدى ملابس عبارة عن بنطلون جينز أسود وتيشرت أسود مطبوع علية كلمة جوهرتى بالإيطالى باللون الأبيض ،وكوتشى أسود مريح وعدل هيئتة، ،،ثم أمطر على وجهها قُبلات وكأنة لم يقرب منها منذو دقائق وهى مازالت نائمة ،،حمل شنطة على ظهرة بيها بعض من الملابس وما يحتاجة ثم خرج من الغرفة ،،، فتح غرفة أبنة برفق وحضنة وباس رأسه وإيدة و رجلة وقال:' كلة علشانك أنت وأمك ثم باس أبن أخوة من جبينة وقال:- وعلشان أنت كمان ،،،أغلق المكيف الذى جعل برودة الغرفة عالية وسحب عليهم الغطاء، ،،ووضع بجوار أبنة على المخدة علبة شكولاتة كبيرة تحتوي على أكياس من الشكولاتة نوعة المفضل ،،،ووضع مثلها بجوار مخدة أبن أخوة لكن نوع أخر يحبة الطفل ،،،ثم نزل للبوابة الخارجية وأعطى تعليمات للحرس بشدة صارمة وترجل لأخر الشارع وأستقل سيارة أجرة (تاكسى) لفيلا المقنع وأخذ منها شوية أشياء تلزمة للمهمة ثم أنتظر هند وياسين والفريق فى المكان المحدد لهم
______
أتت هند بزى كاجوال وسلمت على شداد عن طريق التصافح باليد، ،لاحظ هو حزنها ولم يعلق
شداد بضيق/جوزك فين النهار قرب يطلع
هند/ معرفش أتأخر ليه
شداد/ أنتى مراتة و٠٠
هند بمقاطعة/ زمانه جى
تأكد شداد بينهم خلاف ،،،سكت وتجاهل الأمر فياسين فى نظرة ملوش قيمة
أتى ياسين بسيارة تبع الداخلية وقال :- أركبوا
هند/ المفروض نسافر فى أتوبيس مع الفريق
ياسين/ الفريق جاى بكرا أحنا نسافر الأول
فتحت هند الباب الأمامى منعها شداد وقال/ أركبى ورا
ياسين بضيق/ سيبها
شداد / تمام
ركبت هند على الكرسى فى المقعد الأمامي
ترجل شداد لكرسي القيادة وفتح الباب / أنزل أقعد ورا
ياسين/ لا أنا إللى أسوق
شداد بعناد/ قدامك حل مراتك ترجع ورا وأقعد مكانها أو أسوق ،،،،وأنا مرجعش ورا
ياسين بضيق/ أنا قائد المهمة وكلمتى تتنفذ
شداد/ لما أكون عيل تبعك مش المقنع
هند/ بااااااااااس دى سفريه ميعلم بيها غير ربنا خلاص تعال يا شداد بيه أقعد مكانى وأنا أقعد ورا
شداد بغرور/ ركب فى المقعد الأمامى بجوار ياسين وهند فى الخلف وأنطلقت السيارة فى طريقها للواحات
طول الطريق ينظر ياسين لهند المتجاهلة وجودة فى المراية
شداد/ كدة مش نوصل زود السرعة مش كفاية الحر والعربية الكٌهنة دى
ياسين بسخرية/ معلش عُهده عربيات الداخلية كدة مش زى عربيات حضرتك حديثة ومكيفة (vip )
شداد / وقف الصفيحة دى
ياسين/ مش بمزاجك
تحكم شداد بغضبة وأوقف السيارة غصب وسحب منها المفتاح ثم عبث فى أسلاك القيادة المتصلة بالماتور متجاهل أعتراض ياسين أما هند تتابع المقنع بأهتمام وتركيز كى تتعلم منه ،،رجع شداد مفتاح السيارة فى مكانه وقال:- دور كدة
ياسين/ بوظتها تدور أزاى
ثم أتسعت عينه فقد زادت سرعة السيارة لم يعلق ياسين
هند بأنبهار/ الله ينور يا مقنع
أبتسم هو بفخر ثم أنزل الكاب الخاص بالقميص على وشة لكى يأخذ قسط من الراحة فلم ينام طوال الليل بسبب قضاء وقت مع جوهرته ،،،أما ياسين يشعر بضيق أتجاة هند لأنها تمدح شداد جوز أختة
بعد مرور ٣ ساعات قيادة متواصلة تعب ياسين من الوضع الثابث للقيادة والتركيز فى الطريق الممل وتحامل على نفسة حتى لا يظهر هذا أمامهم ،،
_________
هند فى الكنبة الخلفية تتعامل كشاب وليست فتاة مددت على الكنبة ونامت وياسين يحسدهم
شعر بشى ما فى السيارة التى أصدرت صوت،،،، فلت إطار السيارة عن المألوف ،،،،حاول التحكم فيه لكن الوضع أقوى منه
__________
(فى بيت فتوح)
تفاحة/ بجد سى شداد سافر إيطاليا
فتوح/ أيوة
تفاحة/ غريبة رجع المقنع تانى
فتوح/ أكتمى يا بت عبد الجليل،،، أتفقنا على إيه
تفاحة/ عارفة،،بس مش داخل راسى ببصله سفرة إكدة
فتوح/ شغل الجبل يا بت مش عليا ولا عايزانى أزعل
تفاحة بلهفة/ يجطعنى ،،مجدراش على بعادك ساعة ولا زعلك حجك عليا يا راجلى
فتوح/ طب أعمل إيه فى لسانك السكر دة هاتى معلقة
تفاحة/ معلجة (🥄 معلقة) إيه
فتوح بغمزة/ بوسة يا بت
تفاحة/ ههههههه عنيا لجوزى حبيبى أبو ولدى راجلى وسندى خد البرطمان كلة يا زينه الشباب وعم الرِجِال
زمجر فتوح/ عليكى حركات ودلع مش وقتها خالص بفكر أتأخر عن الشغل النهارده
تفاحة بحدة/ لع ،،سى شداد مسافر يوصل بالسلامة، ،،يجول إيه إذا غاب الجط (القط)ألعب يا فار يلا على حالك وحال عيالك لم مالك وفلوسك ومزاجك أعوضهولك وجت تانى هو أنا هطير
فتوح بضيق/ أقسم بالله أنتى المفروض مرات المقنع بدماغك دى
رفعت تفاحة حاجبها/ ميعجبنيش غير أبو ولدى جلبى من جواه أبو جلب طيب ،أبو الجدعنه والشهامة كِلتها إللى وجف جار أخوة فى أزمته ومهنينى ومدلعنى وكاسينى دهب أشكال وألوان وأكلنى الشهد كلة ومعاة عارفت يعنى إيه طعم الحياة
فتوح بأنبهار/ كل دة معايا
تعلقت تفاحة فى رقبتة/ يبجا مخبراش نفسك زين يا سى فتوح
قبلها 😘 فتوح بحب ثم أبتعد وقال/ ربنا يبارك فيكى
تفاحة/ ويبارك فيك أنت وولدى وإللى جاى فى السكة ثم أعطتة حقيبتة وعدلت هيئتة للذهاب للعمل وهى معاة لأنة يوصلها فى طريقة لجوهرة ومعها شنط ملابسهم