رواية زهرة الانتقام الفصل الخامس 5 ج 2 بقلم ملك عبد اللطيف


رواية زهرة الانتقام الفصل الخامس 5 ج 2 
بقلم ملك عبد اللطيف



مودة وهى تحاول تمالك نفسهاا حتى لا تقوم بض$ربها 
_بصى انا متفهمة موقفك وإنك فجأة لقيتى درة ليكى ده صعب بس برضو لازم تفهمى انى متجوزتش جوزك ده برضاياا وانا عليا عاوزة أبعد عن الشخص ده النهاردة قبل بكرة مش من حبى فيه يعنى انا بكرهه كره العمى 

بسمة بضحك 
_يبت انتى بتحسبينى عبيطة وهتضحكى علياا بالكلمتين دول..... فيه واحدة فى الكون ده تبقاا مرات آدم الاسيوطى وتقول كداا

مودة وهى تنظر لهاا بقرف
_آه فيه وهي انا وياريت متدخليش عيل صغير فمشاكلنا انا كنت بحاول ابسطه والعب معاه مش اكتر 

بسمة 
_وانا بقولك ابعدى عن ابنى احسن اور....

آدم بمقاطعة بعد ان انهى مكالمته
_احسن اى يبسمة......لتصمت بسمة بمجرد ان سمعت صوته وتبلع ريقهاا بخوف ليكمل آدم كلامه.......هاا ماتكملى هتعمليلهاا اى 

بسمة بتلجلج 
_ا....انا مكن..نش قصدى كدا يآدم انت فاهمنى غ..لط

آدم وهو يقترب من أذنهاا ويهمس لهاا بتحذير حتى لا تسمع مودة 
_انا حذرتك مرة ودى التانية صدقينى التالتة لو لقيتك بتبصيلهاا بس بطريقة متعجبنيش ساعتهاا انا اللى هوريكى هعمل اى........

لتبلع بسمة ريقهاا بخوف فتلتفت بسرعة وهى تمسك يد زين حتى تمشى فيوقفهاا آدم وهو ينادى على زين  فنزل آدم لمستواه وهو يقول 
_وقت ماتعوز تلعب مع اى حد فيناا احنا موجودين واطلع من اوضتك زى ماانت عاوز محدش يقدر يتحكم فى أبن آدم الاسيوطى 

مودة فى نفسهاا 
_هيعلم الولاا كمان الغرور استغفرالله العظيم 

ليقول آدم جملته وقبله من خده فيحضنه زين بسعادة ويذهب مع بسمة للداخل 

كانت مودة تنظر له بصدمة من تصرفاته هيا حقا محتارة مع هذا الشخص لا تعرف إن كان قاسى وليس لديه قلب ام حنون ولكن لا يريد ان يبين ذلك........

مودة بصوت واطي
_والله عنده شيزوفرونيا الشخص ده 

لتقول جملتها وتكاد تذهب من امامه فسمعته يقول 
-استنى 

مودة بخوف وهى تلتفت له ظنا انه سمعهاا
_انا مقصدتش اقول عليك والله.........

آدم بمقاطعة وغضب
_اهلك ممشوش من سوهااج لغاايت دلوقتي ليييه؟

مودة بأستغراب 
_إزاى هيمشوا ورحمة لسة مخفتش عالاقل هتقعدلهاا يومين فى المستشفى 

آدم بغضب
_اختك هتخرج من المستشفى بكرة واللى عرفتوا انهاا هتقعد فقصر عيلة السيوفى انتو ايييه علاقتكم بيهم،

مودة بتلجلج فتسنيم حذرتهاا ان تقول انهاا هيا ومحمد من عيلة السيوفى حتى يمشوا من سوهاج فآدم إن عرف ان محمد من سوهاج لن يتركه ابدا 
_قصدك اى؟ هتكون اى علاقتى بيهم قولتلك قبل كداا انهم اخدونى لما صعبت عليهم لما جدتك رمتنى 

آدم بشك وهو ينظر لهاا 
_طب انتى وصعبتى عليهم دلوقتي العيلة كلهاا صعبت عليهم ؟عشان هيستضيفوهم عندهم فالقصر!!!

مودة بتوتر 
_.....ع...عادى ي...يعنى فيه ناس كويسة كتير مش كل الناس زيك!!

آدم بغضب بعد هذه الكلمة فشدهاا من ذراعها بقوة وقربهاا إليه 
_بطلى لسانك الطويل ده وإلا هقط$عهولك 

مودة بوجع من مسكته 
_انا بقول حقيقتك مش بهينك يعنى وبعدين انت اللى بتستجوبنى ليه؟ 

آدم وهو يقترب منهاا وينظر فى عينيهاا بتحذير 
_عشان عارف إنك بتكذبى فى حاجه وصدقينى لو مقولتهاش دلوقتي هخليكى تقوليها بطريقتى 

مودة بخوف وهى تتهرب بعينيهاا عنه 
_.....ا...انا مش بكذب...احنا ملناش علاقة بيهم 

ليترك آدم يدهاا بعد هذه الجملة فتتأوه مودة بوجع نتيجة مسكته فيشير هوا لهاا بعينيه ان تدخل للداخل لتتجه مودة بسرعة للمطبخ بخوف........

هنية بأستغراب من وجه مودة الخائف 
_مالك يبنتى كان فيه عف$ريت بيجرى وراكى ولا اى 

مودة وهى تمسك قلبهاا وتستند برأسها على الباب 
_ياريت يدادة كان اهون والله 

هنية بضحك على منظرها 
_طيب خشى خشى عشان تاخدى دواكى 

مودة باستغراب وهى تجلس 
_دوا؟ دوا اى ده انا مش تعبانة 

هنية وهى تعطيهاا الادوية 
_معرفش يبنتى ادوية جابها آدم بيه الصبح قالى ادهالك 

مودة وهى تقرأهاا باستغراب فعلمت انهاا فيتامينات 
_مش عاوزة منه حاجه خليهاله انا كويسة 

هنية 
_يبنتى خديهم عشان صحتك آدم بيه مش هيجيب حاجة عالفاضى 

مودة بضيق
_انا كويسة يدادة متقلقيش وحتى لو تعبانة مش هاخد حاجه هوا جايبهاا......دادة بقولك هوا انتى معاكى تليفون؟

هنية 
_اه يبنتى معايا 

مودة 
_طيب ممكن اتكلم منه مكالمة اتطمن بيهاا على اختى 

هنية بخوف 
_آدم بيه هيزعق يبنتى لو عرف إنك هتتصلى من ورااه استأذنيه الاول 

مودة بضيق 
_استأذن مين يدادة ده حجر مستحيل يوافق .....والنبى يدادة صدقينى مش هيعرف هماا دقيقتين اتطمن عليهم 

هنية وهى تخرج الموبايل وتعطيه لهاا 
_ماشى يبنتى خديه اهو 

لتأخذه منهاا مودة وتقوم بالاتصال على تسنيم 

على الجهة الاخرى كانت تسنيم فى القصر وخاصة فى غرفة رحمة التى عاندت حتى نقلوهاا للقصر والجميع ذهب معهاا حتى والديهاا فرأت هاتفهاا يرن برقم غريب فردت عليه وعندماا سمعت انهاا مودة ابتعدت قليلا عنهم حتى تكلمهاا........

تسنيم على الهاتف
_مودة انتى بتتصلى ازااى 

مودة 
_مش مهم ازاى دلوقتي يتسنيم رحمة عاملة اى 

تسنيم وهى تنظر لرحمة المتعبة لأنها خرجت من المستشفى باكرا 
_مكذبش عليكى يمودة هيا مش كويسة وبتعاند لغايت اما نقلناها عالقصر 

مودة بصدمة 
_اى! يعنى اللى سمعته صح انتو فعلاً هتقعدوا هناا فسوهاج 

تسنيم بحزن
_ايوا يمودة محمد مش عاوز يمشى من هناا وحاطط آدم فدماغه وانا مش هينفع اسيبه لوحده واختك وعاوزة تبقاا جمبك وامك وابوكى مش قادرين عليهاا فقعدوا معاها هناا 

مودة بغضب
_انتو بتقولوا اى؟ انتو اتجنيتوا شكلكم ....انتو عارفين لو حد عرف من عيلتهم هيعملوا فيكم اى!!

تسنيم 
_انا عارفة يمودة بس هما مش مقتنعين ومحمد عمال يقول محدش يقدر يعمل حاجه لعيلتناا وكلام اهبل كداا 

مودة 
_المصيبة ان التانى عرف انكم قاعدين وشاكك فموضوع خط$فى ده ولو عرف ان محمد من عيلة السيوفى مش هيسيبه يتسنيم انتو لازم تمشو...........ليقاطعهااا آدم وهو يسحب الهاتف من على أذنهاا بغضب فشهقت مودة بخوف وهى ترااه امامهاا 

آدم بغضب
_كنتى بتكلمى مين؟

لتصمت مودة وهى لا تعرف ماذا تقول كأن لسانهاا عجز عن الكلام فكاد ان يصرخ فى وجهها ولكن قاطعه صوت منة من خلفه وهى تقول 
_ابيه آدم فى بو$ليس عاوزك برة 

آدم بصدمة واستغراب وهو ينظر لمودة 
_اى؟ بوليس 
ليقول جملته ويتجه للخارج  بسرعة ظنا انهم جائوا من اجل اخيه فرأى الجميع يقف امام الباب والبوليس معهم فيقول 
_ايواا فى اى يحضرة الظابط؟

رجل الشرطة 
_فيه بلاغ جااى بأسم مودة الشافعى ضدك وبتقول انك حاولت تقت$ل اختهاا 

الجميع بصدمة 
_اى؟!!!!!


                الفصل السادس من هنا 

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة