
رواية شعاع الأمل الفصل الثالث 3
بقلم رحمه ايمن
_ايه!
انتي بتهزري اكيد مش عيزا تشوفيني!
_"بتوتر تقوم بايمساك التلفون" cell my hala...
* الو
_الو هاله تعالي خديني
يقوم بسحب التلفون وقفله... لاء انتي لازم تفهميني في اي
_انت مجنون هتقلق عليه
لاء بصي انا مش هجنن لوحدي تعالي
_مبعرفش امشي لوحدي في اماكن زحمه
تعالي "يقوم بامساك يدها"
« في الخارج»
_احنا رايحين فين
خدي بالك من السلمه دي..خلاص
_احنا ريحين ناحيه الكورنيش صح في هوا
صح
_ممكن تسبني اروح
مش هيحصل انا هفهم كل حاجه دلوقتي
_طيب بص والله......
هتسكتي ول اسكتك بطرقتي
_بتهددني
اه
_خلاص هسكت
"علي الكرسي الخشب "
ها اي بقي
_ممكن تسبني اروح
مش هيحصل
_مفيش حد بحب حد بعد مرتين شافه
انا معجب بيكي
_ول شفقان عليه....
.......
_سكت يعني
لانك غبيه
_!!!
_انتي مجنونه اشفق عليكي اي انتي ب100 راجل كفايه ضحكتك انا معجب بيكي بجد بحب وجودك جمبي بفرح وانا معاكي وبطمن بنسى اي حاجه وانتي جمبي مبعرفش ابطل تفكير فيكي..
_بدموع مينفعش انت جي في وقت صعب فعلا
صدقيني مش هخليكي محتاجه حاجه خالص
_انا عجزه عرف يعني اي...احنا مبنلعبش ده حب وارتباط واحلام انا مش قدها اعقل كده
مفكرتش في اي حاجه غير اني اقلك
_مينفعش
يوووووه لييه
_لاني مش هشوف تاني لان العمليه احتمال اني اعيش فيها 50 في الميه بس لاني السبب في تدمير حيات الناس
"يصمت»............
_انا شمس كنت بنت بسيطه جدا وبنت محجبه بشوشه بحب الحياه واروش واجمل مديره ممكن تشوفها زي ما كانو بقولو عيشا مع بابا وماما واختي بابا وماما اتوفو وبقنا انا واختي وجوزها وابنها مع بعض في البيت قبل 3 سنين روحت وصلته للمدرسه وقلت لاختي وانا رجعه من الشغل هجيبه لاني اشتغلت في الاعمال وهيه ممرضه فكانت مشغوله وكنت وخده راحه من الشغل وانا ببصله بقولو اي الجمال ده ونهزر ونتكلم عملت حادثه
عملت حادثه واجزاء من الازاز دخلت في عيني وابن اختي "بحرقه وشقه "مات...مات بسببي
حرقت قلب اختي ودمرت حياتها وخربت كل حاجه انا وحشه انا بجد وحشه...
كنت عيشا بعيد عن اختي في بيت تاني بس بعد الحادثه وعشان الظروف رجعت تاني معاهم جوزها كرهني وكان هيقتلني ومعاه حق ونفصل عن اختي وسافر وعشت انا وهيه مع بعض هيه بتروح تقبلهم وتمضي الورق في الشركه وانا اشتغل من البيت وترجع شغلها وكملنا سوي...عرفت لي مش عيزا ادخلك في حياتي
............
_عرفت لي عيزاك تسبني
شوفتي كتير علفكره
_مقنعه ديما بان ربنا مبديش كل حاجه عرفه اني كرها نفسي والحياه دي كلها عشان انا السبب بجد في كل حاجه بس بحاول اصبر بحاول اقتنع ديما انو خير وانو اي عقاب في الدنيا بكون امتحان للمرحله التانيه في حياتنا..
انا اسف اني فكرتك بكل ده
_انا كويسه متقلقش ركز في كلامي ربنا هيبعتلك بنت الحلال الي تسعدك...انا مش هقدر اعمل كده
مش هقدر انساكي
_هتقدر
لي بتعملي كده
_لان ده الصح
_ممكن اطلب طلب اخير منك
اتفضلي
_امشي امشي دلوقتي ومترجعش سبني اعيش الشويه دول وانا مش ظالمه حد تاني معايه
بس.....
_" بدمووع" عشان خطري امشيى دلوقتي
"وجع وجع رهيب في قلبي وندم وحرقه كل حاجه كانت مضلمه جوايه لي كده لي حصل كده هو اختبار اه والله راضيه بس صعب صعب اوي يا رب»
_الو
*الو يا زباله يا جزمه تقفلي في وشي ورنات عليكي الف مره مبترديش وكمان مش في المطعم انتي بتهزري يا شمس
*بصوت مقطع..اهدي انا كويسه
شمس انتي فين دلوقتي جيالك
____________________
: خير يا عم مازن متنح لي
معقول في حد يعيش 3 سنين ومكمل كده في عذاب مع نفسه واحساسه بذنب
: البنت تاني
مش عارف اطلعها من دماغي
: اي يسطا مالك مش مازن بتاع زمان
قالتلي مش عيزا تشوفني تاني
: حلو انها جت منها هيه يا عم فكك دي مبتشوفش
نفسي افهم هتحترم نفسك امتي لي بتعمولهم علي انهم مختلفين قضاء ربنا ول بيدهم ول بيد حد يعني انت لما تكون اعمي ومش شايف غير سواد كل حاجه نفس الون في عينك اخوك الي بقالك سنين معاه مش عارف كبر قد اي مش عارف تتحرك زي الناس الطبيعيه اي رئيك ها
:.......« ينظر له باحراج»
يبقي تسكت تسكت خالص دلوقتي
___________________
*يا بنتي مالك كفايه والله وجعتي قلبي
_انا اسفه انا اسفه بجد
*يلهوي عليه كفايه اسف بقالك 3 سنين بتتاسفي يا بنتي ده مكتوب والله ما بيدك اه صعبه اه خسرت حته مني بس انتي الي بقيالي وانا مليش غيرك
_بدموع بحبك اوي علفكره والله بحبك
*طيب هقوم احطلك تاكلي وتقوليلي عملتي اي علي رواقه
_حاضر
*امسحي دموعك دي بقي يا نكد
_تمام يا قلب النكد
_بس يا ستي وقلتولي امشي
*يعاني عليه الود عسول
_اي ده شوفتيه
*لاء بس باين من كلمك عليه
_هيكبر يا بنتي دنا شوفته مرتين بس عادي يعني ههه «بكسره» قصدي سمعت صوتو مرتين بس
*لو مش عايزة تخسريه كلميه
_بعيون مبلله مش عيزا اكون عبء علي حد تاني يا هاله مش عيزا ادمر حياتو
*بصي ونبي خلاص ارمي مزونه علي جمب وعندي ليكي شويه شباب فورتيكه ول تقليلي جوزي ول خالي
_هههه قولي يا مصيبه ورنا غير كرشاتك الي قرفانه بيها دي
*علفكره انا عندي 28 سنه يعني براحتي يا حببتي وكمان دول 5 بس
_وه بس وانا الي فكرتك مؤدبه
*تعرفي عني كده بعد العشره دي
_لاء
*صريحه اوي
______________________ بعد اسبوع
*لازم تروحي المطعم ده يعني
_بحبه يا بنتي الله وكمان عدا اسبوع هتلقي مبرحش اصلا
*طيب يختي...اي رئيك اجي معاكي وبلاش شغل انهرده
_هتف في وجهكي وربنا
*بموت في الشتيمه
_حلوفه اوي مش كفايه الاجازه تلات تيام ول انتي غوايه راحه ومرقعه
*انا يا بنتي دانتي فهماني صح خالص
_شور بيبي
*هاجي اخدك بعد ساعه
_اشي انا مش هاكل حاجه هشرب مشروب كده عسريع
*اوعي تجيبي خمره من غيري
_امشي يا مهزقه من هنا يلا
*سلام
_____________________
_« تقوم بوضع الهند فري وتسمع موسيقي»
« يقوم بنزع الهند فري» وحشتيني
_«بخضه» مين
بتهزري صح
_مازن!!...مش انا قلتلك الي فيها
شوف البت بقولها وحشاني بتقولي اي
_مبهزرش ممكن تمشي
مدي ايدك
_اي
لسه هتندهشيلي « يقوم بشد يدها ووضع شيئ في يدها»
_اي ده
هديه
_هديه اي
برفان زي بتاعي عشان عجبك بضحك ول صاحب البرفان نفسه الي كان عجبك يا ست شمس
_احم مازن انا مبهزرش
وانا مش هسيبك
_يبني لي مش عايز تفهمني
فهمك والله فهمك بس يا شمس مش هسيبك كل ما فكر ابعد مبقدرش كل الاسبوع ده جيتو هنا عشان اشوفك بوعدك هعوضك وهقف جمبك
_انت بتعمل كده عشان شفقان عليه صح
بقولها جمبك واحسيس ومشاعر وهيه جبله مبتحسش
_مازن..
والله ما هسيبك وهدني وراكي لعند ما توفقي وهنمشي الطريق مع بعض انتي مختلفه اه بس والله اختلفك ده ما فارق معايا في أي حاجة ومخليكي احلي جوايه
_..........
اي قولي حاجه متسبنيش كده
_انت حد جدع اوي علفكره
حد ول سبت هعهعهع
_"بقرف" يا حزززني
خلاص عرفنا انها مش حلوه
_طب كويس
همشي دلوقتي عشان الشغل
_تمام
شمس
_اممم
متزعليش والله هتعدي انا واثق ان كل حاجه هتكون كويسه وهحاول اعوضك شوفي الدنيا بعيني انا وبوعدك اني هكون قد ثقتك
_ولاه ولاه انا قلبي هيقف خلاص قوم بحلوتك دي بقي
هههه يلهوي علي الرومنسيه طفحه
_شكرا علي كل حاجه بجد مش عرفه اقلك اي
" بقرف مصتنع" لاء يختي متقليش حاجه
_يلا هنرش مايه
سقعه ول سخنه
_من هول النكته مش هرد
هههه سلام
_« حسه اني طايره اي ده بجد قلبي بدق جامد اوي انا حبيته انا حبيته فعلا...انا خايفه اوي وفرحانه اوي»
* الحلوفه حجي
_فاتك موضوع دلوقتي لووز
* اي حامل
_ اسكتي من 3 شهور كمان
*طيب يلا يا خفه قدامي
_______________________
_لاء
مبتثقيش فيه
_مش قصدي بس في ناس وممكن اتخبط في حد
« يقوم بامساك يدها» انا جمبك اهو
_علفكره اول مره اقولها بس ايدك امان وملجأ بيحتويني كده بجد
ياااه الحمد لله اسمعنا كلمه حلوه من نفسنا
_هو بجد همشي في الشارع كده ازاي
بت طول ما انا جمبك متخفيش
_« بخجل» مبخفش
ماشي يا جامد
___________________
صاحب محل الملابس: شكلو حلو جدا وجميل عليكي
وانت مالك حد خد رئيك
_شششش يخربيتك انا اسفه والله ميقصدش
اسفه لي اقلك علي حاجه مش حلو اصلا لونه ازرق فاتح ومش هنخده
صاحب المحل الملابس: حضرتك ده احمر
_ههههه هموت مش قدره
اقلك علي حاجه والله ما احنا شرين من المحل ده حاجه يلا
__________________
الرمز b يعد المعدله الاقوي في الحساب فهو يصنع محتوه الناتج....شمس...الو انتي نمتي
_ها اي في اي
انتي نمتي انا لسه في صفحه الاوله
_ بزعيق انت ممل وكتابك ومزكرتك مملين زيك يخي ينعل...
شمس نامي تاني انا غلطان
_حاضر « تقوم بوضع راسها علي المنضده بسرعه »
شمس انتي نمتي...؟
_______________________
هي لبسه فستان ازرق واقف معاها علي البحر وبقولها lam so happy قال الود فرحان اوي وكده
_هههههه انت مسخره اقسم بالله
فيلم رومنسي اي وحٍزن اسود عليكي
_هههه خلاص كمل كمل
وبعد كده قلتلو مش هنقدر نكمل مع بعض قال الود حزين وكده ومش لسه حاضن صحبتها من شويه
_اقلك علي حاجه انا الي مهزقه عشان بخليك تشرح الفيلم قوم يلا قوم نروح
والله اريح يا شيخه داهيه تخدك انتي وافلامك
_يخربيت الرومنسيه المتبادله
تيجي اورهالك
_مازن اثبت كده ولاهه
هههه يلا نروح يا كرسه يلا
______________________
«عدا اسبوع من اروع الايام الي شوفتهم في حياتي حسات اني في عالم تاني حسات انو الحياه بتضحكلي من جديد حسسني بوجودي مهنيش ول عيرني واحترمني في اي قرار خته هو قمر كده لي يجماعه»
*« بزعيق مصتنع» اختي العراره الي رجعالي الساعه 10بليل
_هو فعلا خرجت كتير الاسبوع الي فاات
*انا بشوفك بصدفه علفكره الود ده خطفك مني
_هيييح هو فعلا خطفني منك
*نعم يا عمممممر
_بهزر يسطا وربنا
*فرحانه
_اوي اوي اوي
*فرحانه من قلبي لبنت قلبي
_خايفه اوي
*هيجيلي شلل رعاشي اما اقوم اعمل اكل احسن
_اعمليلي شاي
*الشاي بخمسه جنيه
___________________
« مسج من مازن»
_يا هااااله
*اي يا بقره
_بعت مسج تعالي شوفيه
*واي الي عرفك يختي
_حسه قلبي حاسس
*يا ولاااه
_يلا يا كلبه هانم
*اسمعي يا ستي....عايز اقابل اختك بكره في مطعم **** قوللها تحدد المعاد ونتقابل وعارف انك اختها وبتقري ممكن اقلبك بكره ضروري
*اي ده عيزني
_غريبه مقليش...؟
يتبع.....