رواية صدفه الفصل الأول 1 بقلم رحمه ايمن


رواية صدفه الفصل الأول 1
بقلم رحمه ايمن 




مالك : يا انسه يا انسه لو سمحتي 
امل:  مش هرد لاء اكيد واحد مهزء وبعاكس 
مالك:  لو سمحتي يا انسه «وهو يجري نحوها»
امل:*تنظر اليه* نعم خير هو بنات الناس لعبه ول اي لاء بقلك اي مش اي بنت 
مالك: اي اي يا ست انتي يخربيتك يعني يوم ما عكس اعكسك انتي 
امل: انت اطول ياض 
مالك: ياض! المهم حصل لخبطه وتلفوني تبدل معاكي 
امل: اااه صح اتسدق معلش بقي العتبه عنظر يا معلم 
مالك: ول يهمك جيبي التلفون 
امل: تديني كام ودهولك 
مالك: لا انتي وحده فاضيه باين وانا مش فضيلك 
امل: ابو فصلتك يشيخ خد 
مالك: فصلتي... انا همشي 
امل: ابقي سلملي علي لولو وسوسو الي علي الواتس هههه سلام يا قمر 
مالك:..... 
__________________
 امل: هلا والله علينا حصه  الدكتور عمشاوي وحاجه خرا
موده:  ششش يخربيتك ليسمعك وكمان اتلمي يا به لو سمعك هتسقطي وربنا 
امل: يا شيخه ده دكتور فصيل وربنا بالنضاره الكعب كبايه الي لبسها دي 
موده: امللل
امل: استني بس ول كرشه يلهوي تحسي حامل في توأم 
موده: احم امللللل
امل: اي صرعتيني 
موده: واقف وراكي 
امل: هار اسود قولي انك بتهزري 
موده: تؤ وراكي 
الاستاذ محمد العشماوي: انا فصيل وبلبس كعب كبايه وحامل 
امل: مين الي يستجرا يقول كده ينشك في صوبعو والله يا مستر 
الاستاذ: اتفضلي اطلعي بره وحصص مش هتدخلي تاني يلا مع السلامه 
امل في نفسها:«هو يوم اسود باين من اوله»
"انا امل 23 سنه بقيلي سنه واحده في حقوق ونخلص من الجامعه الملزقه دي عندنا دكاتره فوق ال40 ول واحد صغير يعرف حد يكرش عليه حتي اي ده انا بقول اي...نكمل 
عندي ام مش وراها غير تجوزني واخرك بيت جوزك وحاجه استغفر الله العظيم وابويا القمر بقي الي هو صحبي اوي...
موده: هههههه شكلك كان زفت اوي وانتي بتطردي كده 
امل: يا كلب البحر ول حتي تقوليلي طب كنتي الطخيني قلم علي وشي فوقني هسقط يا بنت حنفي
موده: وانا مالي يبرص انتي مش انتي الي عماله تهزئي في الراجل دانت هطول في الكليه دي كتير يا قمر 
امل: اسكتي هعيط مع انو سمج وبارد بس عليه جوز عيون والله يعني اذا عنده ابن هيكون قمر 
موده: شوفو البت بتفكر في اي يخربيتك يشيخه 
امل: اسكتي  يا به دنا شوفت حتت ود قمر قبل ماجي هو الي اخرني والله نفس عيون عمشاوي بظبط 
موده: منا بقول بردو جايه الانشكاحه من الودن للودن لي بس غريبه دانا لما بندي عليكي بتشككيني اني بعكسك والله 
امل: لاء ياض منا قلتلو كده تعرفي عني اي غير اني قليلت زوق مثلا بس جشطه...اسمعي يستي الي حصل... 
________________
دي بقي البست من ابتدائي مع بعض علقتنا مش عباره عن تهزيق وبس لاء فاشله وملناش غير في الاكل وبس كئيبه ومهزئه بس صحبتي اوي مفيش كلام 
موده: هههه والله بهدلتي الود يعيني عليه 
امل: اسكتي ده بتاع بنات وقليل زوق هنهزر 
موده: يا بنتي يخربيت الدبش ول ولد جه عملك الا واحرجتي دانتي ولاد الجامعه هيموتوا عليكي وانتي مش معبره حد 
امل: يا بنتي متخطفتش الله انا لازم اقع علي بوزي وملقتش ده وكمان كلهم ملزقين وعيال 
موده: خليكي كده كحيانه يختي احنا غلطنين 
امل: كلي يا به  وانتي ساكته دانتي اصداع....
ايوا متخطفتش انا عايزه ود قمر كده يخليني انشك في نظري واحبه زي الود القمر ابو عيون ده هو انا بقول اي معلش 
بعد اليوم الدراسي 
امل: امااااي يولا يا منووول 
منال: اي يا بنت الجزمه في اي 
امل: اي الحب ده بس لاء امي مش هزار 
منال: اتصدقي وتامني بالله انا مشفقه علي الي هيتجوزك 
امل: لي بس كده يا ست الكل ده امه هتكون داعيه عليه في ليله القدر اقسم بالله بس هو يطول دنا قمر 
منال: بايره اول مره اشوف بايره بتكلم 
امل: انتي مش امي لاء اكيد لقياني علي باب جامع 
منال: ولو اعرف مكنتش عبرتك علي باب الجامع اصلا 
امل: بابا ابعد مراتك عني عشان هعيط والله 
اشرف: مزعله بنتي قرت عيني لي يا منال 
منال: دلع فيها كمان دلع 
امل: اعيش ودلع يختي وانتي بس هتولعي مني يلا يلا منا سرقت جوزك منك بردو هتلقي بابا كان شارب سجاره بني يوم مفكر يتجوزك ونعمه
منال: شوف البت وقله ادبها 
اشرف: باسسس يخربتكو حطي الاكل يلا وانتي روحي زاكري 
امل: دا تعصب 
منال: دا زعق 
منال وامل: ههههههه
احلي فتره بنسبالي الليل الاغاني والقهوه والقرايه احيانا دخلت حقوق وانا مصدومه من الدرجه اكتئبت كتير جدا بعدها فوقت  وحمدت ربنا وكملت لقات عوض كبير جدا متكرهش حاجه كتبها ربنا ليك اتعب واعمل الي عليك وهتلقي ربنا مسهلهالك بيخترلك الصح ديما وبعوضك 
اليوم التالي 
امل:« تقوم بقرات الكتاب بهدوء وتشرب القهوه»
مالك: قاعده الوحدك لي 
امل: هو انا قلتلك تقعد يلا اي ده ابو عيون لبني بس بردو حد قلك تقعد ياض 
مالك: عليكي لسان عايز قطعه 
امل: عليك قله زوق غريبه 
مالك: عايز رقمك يا بت نتكلم شويه 
امل: اي ده في اي 
مالك: اي 
امل: وسوسو ولولو يولاه يزعلو 
مالك: مبهزرش 
امل: يبقي بتستهبل 
مالك: يا بنتي بقي 
امل: واحد شوفتو مرتين معرفش اسمه حتي قولي حاجه وقعت علي ادماغك وانت صغير 
مالك: انا اسمي مالك يا ستي كليه اداب مخلص من سنتين قمر زي منتي شايفه وانتي جزباني وعايز اتعرف 
امل:  هههه لا حلوه حلوه النكته دي 
مالك:  انتي هبله ييا به 
امل:  شويه مش كتير والله
مالك بضحك: مش بقول جزباني 
امل: مش بقول مهزق انا همشي عايز تتعرف البيت موجود سلام يا ابو عيون لبني 
--------------------------
موده: الو يا زعبولتي عندي خبر خرا وحلو في نفس الوقت 
امل: اشجيني هو صباح مهبب اصلا 
موده: الدكتور عمشاوي عمل امتحان مفاجا عليه نص درجات النهائيه 
امل: احيه 
موده: استني اشتمي بعد ما خلص المهم هو مش عارف اسمك فانا هبعتلك صوره لمتحان اعملي الورقه وكتبي عليها اسمك وحطيها في مكتبو 
امل: مش هانت عليك العشره يابو الصحاب قلبي وحيات منووول عندي 
موده: هتعزميني علي كرب وهتديني فلوس اروح بيها عشان جبت فطار ونفضت وربنا 
امل: اتفووو عليكي ماديه حقيره 
موده: شور بيبي تعرفي عني غير كده المهم خلصي قبل ما يخلع وتسقط وضيييع يولاه 
امل: عليكي تفائل يا بت عجببب 
______________
امل: الحمد لله مش في المكتب فين الورق 
مالك: انتي!!  انتي بتعملي اي هنا 
امل: انت بتعمل اي هنا يلا يخربيتك 
ثم يقترب صوت من الباب فيشد يدها ويقومون بالدخول في المكتبه ويضع يده علي فمها 
الاستاذ يقوم بتحدث في الهاتف: حاضر حاضر انت بس جهز كل الاوراق الموجوده وانا عنيه ليك 
امل بصوت منخفض: اممم اوووه انت مجنون
مالك:  ششش 
بعد خروج الاستاذ  
امل: اوووه كان هيقفشني الحمد لله عامل زي العفريت بظبط 
مالك: انتي بتعملي اي هنا
امل: اصلو طردني وعملت ورقه وقولت احطها بدل مسقط في الماده اصل انا هزقته هي هي 
مالك: مستقبل مبشر والله 
امل  : قصدك اي 
مالك: لا ول حاجه ربنا يستر 
امل: اه صحيح انت تحط ايدك علي بوقي ازاي انت اهبل يلا
مالك:  مش كتير والله 
امل:  تقوم برفع حاجبها 
مالك:  اهدا يشبح يعني اخلي يجي يقفشك يعني ده بدل ما تشكريني 
امل: طيب وسع كده بدل ما يجي ويظبطنا 
_______________
منال: انتي عرفه انك بنتي وكبرتي بقي ولازم افرح فيكي 
امل: ماما ادخلي في الموضوع علطول 
منال:  سيبي طيب الطبق ده وبصلي عندي ليكي خبر جميل 
امل:  مش موفقه 
منال: يا بنتي هو انا قولت
امل: مش هجوز يا ماما اجوزيه انتي 
منال: يا ريت ده قمرز 
امل: حج اشرف احضر معنا دقيقه 
منال: مش بهزر يا امل بقي انتي كبرتي خلاص علي شغل العيال ده
امل: مش موفقه 
______________
امل: موده في عريس جايلي النهرده الساعه 7 اهي اهي 
موده: يخربي ياني مش هتفاجا لاء 
امل: في اي يا معزه طيب خليني احس اني مغصوبه عجوازه وبيضربوني وبعزبوني عشان وافق 
موده: يا حببتي هو الي هيهرب اصلا زي كل مره 
امل:  اه يا بت والله بس اهم حاجه الجاتو نفسي اكل حاجه حلوه من زمان 
موده:  الصبر يا رب.... المهم عملتي اي في الامتحان حطتي الورقه 
امل:  والله مش عرفه اجبهالك ازاي بس شوفت الود القمر تاني 
موده:  احلفي ازاي وبيعمل اي هناك 
امل:  ده كان عايز رقمي يا به لاء واتحبسنا في دولاب المكتب وكان موال 
موده:  ينهار ضحك وعملتي اي ادتيلو قلم ول عضتي في ايده 
امل:  الغريبه اني معملتش اي حاجه نفسه كان راجف قلبي عنيه سحرتني والله لخبطته وقلقه ول شعرو الي تبهدل 
موده:  دانتي واقعه واقعه بنت كلب 
امل : تفتكري يولاه 
موده: حساه اني مصدومه سيكا 
_________________
منال: عرفه انك جعفر بس تعملي نفسك مكسوفه 
امل:.......
منال: تبصي في الارض 
امل:.......
منال: تكلمي بصوت واطي 
امل: خلصتي متقوليش حاجه تاني بقي 
منال: قلقانه منك 
امل: لا تقلقي ان شاء الله حاجه فوق العظمه 
منال: مش متفائل لاء 
___________ 
امل: اي دا انتت!!!!
مالك: اهلا ام السان ونص 
امل: ينهار اسووود  دكتور عمشاوي اصدي عشماوي!!!!!؟
مالك: ابويا 😁😁😁
يتبع ........
 

  

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة