رواية زينه البنات الفصل السابع عشر 17 بقلم نجلاء فتحى


رواية زينه البنات الفصل السابع عشر 17
بقلم نجلاء فتحى



زينه بعقلها الصغير/ أنا السبب فى موت بابا لو مكنتش شلتني وهى شافتك مكنتش أتخانقت معاها وبابا مات ،،،،أنا السبب الست إللى ولادتنى زعقت وبابا تعب ودخل المستشفى قبليها بسببى 😭😭

عبدالله/ متحمليش نفسك الذنب منظرك بيزيد تعبى ،،،وكلامك من شوية على أنى بقربلك نحرتينى لية ،،،،من غسل دماغك وفهمك كدة

زينه / تغريد وقالت كمان أنت مش عايزنى وحمل تقيل عليك 

عبدالله/ المفروض ليا حق عندك صدقتيها أقولك إيه بس أنتى صغيرة مش تفهمى علاقتى بتغريد ،

زينه/ تعبت أوووى 😭😭

عبدالله/ عايزة إيه  

زينه/ أسيب البيت   

بلع ريقة فصغيرته عقلها تلوث فى غيابة يريد يطحنها مثل التوابل ،،أو قطع لسانها على نطقها للكلام  لكن هى حبيبته تربية إيدة كيف يهينها أو يأذيها وهى زينه البنات  كلها  لأبد من أحتوائها والتحدث بالعقل رغم غضبة من جملتها فقال:- تسيبى بيتك وتروحي فين 

زينه بحزن/ معرفش ،،حاسه بتتخانق مع تغريد بسببى وكفاية إللى حصل لبابا الله يرحمة حتى ماما راضية تعبانه البيت بقا نار بسببى

عبدالله / أنتى بتعملينى أخوكى تقدرى تعيشى من غيرى ، طيب تقدرى تعيشى من غير ماما راضية ،،،،رجعت أمى حزينه تانى بل أصعب من أيام موت أخويا  ووجودك هنا مسح حزنها عايزة تمشى وتسبيها لوحدها فى ظرف ذى دة ،،، متخافيش منى مش أقرب منك ولا ألمسك بس خليكى قدام عينى فى حمايتى مقدرش أعيش من غيرك مش عارف تقدرى وفاهمة كلامى ولا كبير عليكى  ،،ثم قال بحدة عكس هدوءة فى الحديث منذو قليل / لو سمعت منك تسيبى البيت دة ،،أسيبك لخيالك يحدد عقابك منى وصدقيني مش يوصل للعقاب إللى أعملة فيكى من شدته

بلعت هى  ريقها  / مش أقول عبدو أقولك عبدالله 

عبدالله بصدمه/ عمرك منطقتى أسمى لية بنيتى سور بينا لاء قولى عبدو بحبها منك

زينه/ مينفعش أنا كبرت وداخلة أولى ثانوى لازم أحترمك يا أبن عمى 

عبدالله بشك/ النتيجة ظهرت

زينه/ من يومين آيه جبتها ليا وطالعة التانية على المدرسة وآيه الأولى  

عبدالله بحدة/ مقولتيش ليه

زينه بحزن/ مينفعش أفرح وبابا مات يا أبيه عبدالله 

عبدالله  يغلى داخليآ/ أبية كمان ماشى يا أنسة زينه 

زينه بصدمه/ أنسه!!!!

عبدالله بوجع نفسى/ أيوة مدام أبيه بقا،،أقولك أنسة مفيش زوزو وزينه أنتى شايفة نفسك كبرتى وبتحددى علاقتنا وجردتينى من حاجات كتير فى حياتك بكلمة أبيه دى بس برضو أبية بتاعك بحكم أختارلك أسمك وأول إيد شالتك وجبتك البيت دة وبحكم ١٠ سنين فى حضنى ومسؤل عنك ومازلت لأخر يوم بعمرى تكونى فى حمايتى  ويبقا فى قواعد جديدة 

زينه بترقب/ قواعد إيه

عبدالله بجديه / أنسه زينه كبرت ينفرض عليها قواعد أبيه عبدالله  وعلى الله تعترض ،،، 

زينه بخوف/ ممكن أعرف القواعد دى

عبدالله/فى وقتها ،،  أهم قاعدة دلوقتى ،شعرك مش يبان للغريب  أنتى محجبة فى الشارع ،،،الحجاب مفروض عليكى وأنتى طالعة البلكونه وبتفتحى باب الشقة حتى لو ليا ،،،،،هدومك البنطلونات عارف واسعة تتحول للجيب الواسع أو فساتين طويلة  طرحتك طويلة تدراى صدرك الكبير دة، ،،،،،وظهرك ،،،طرحتك تنزليها  على وشك  مش تظهريه ،، آيه ممنوع تجى هنا قللى علاقتك بيها ، السطح ممنوع أقطع خبرك لو علمت طلعتى لوحدك ،،،  تروحى مدرستك الجديدة  بالتوكتوك الخاص ذى الأعدادى من الباب للباب مفيش فسح معايا غير فى التجمعات العائلية إذا وفقت أخرج وأظن أنك كبرتى مفيش حلويات ودلع ،،،وباقى القواعد تعرفيها فى وقتها ثم ترك المنزل فهو قسى عليها بالقواعد كعقاب على بعدها عنه تبقا تستحمل هذا تفكيره

زينه ببكاء/ لية كدة يا عبدو لية  كل دة وفى قواعد تانية يارتنى منطقت ولا أتكلمت عارفة طبعك ومعايا واحد تانى دلوقتى حسيت بقسوة طبعك الحقيقى كدة خنقة  حتى مقليش مبروك النجاح 😭😭😭😭
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
__________

مر شهرين  وعبدالله بيكره البيت زينه تعاملة رسمى وهو كذلك وأمه مريضة بعد موت أبيه وتغريد لم يصالحها ولا يهتم بوجودها  فهى هربانه لبيت أبيها 
_____
دخل عبدالله المنزل يحمل أشياء  فهو أصبح راجل البيت بعد وفاه أبيه 

زينه/ حمدلله على السلامة يا أبيه

عبدالله بين أسنانة من كلمه أبيه/ الله يسلمك ،،عملتى الرز والسلطة بعتلك بهاء يبلغك

زينه/ أيوة 

عبدالله/ الكيس دة فية سمك مقلى ومشوى جاهز والكيس دة فيه فاكهة. 

زينه بفرحة أمسكت الشكولاتة التى على وش كيس الفاكهة/ دى علشانى 

خطفها منها متعمد وقلبة يتفتت من كسر فرحتها وقال:- مش ليكى لواحدة تانية أنتى كبرتى مش محتاجة شكولاتة  أظن دة كلامك يا أنسه

تعلقت الدموع بعينها وقالت/ الشكولاتة لتغريد🥺

تذكر عبدالله أنه متزوج  فقال بحده/ ملكيش فيه روحى جهزى الأكل يا أنسه

حملت هى  الأكياس للمطبخ بحزن ،،،،،ثم ألقى عبدالله الشكولاتة فى الشارع بغل فكان قاصد ذلك لكنه يقسم موجوع أكثر منها  

الأم التى تتابع الحديث/ كدة تكسر بخاطرها 

عبدالله/ حكيت كل حاجة هى صممت تعمل فجوة بينا،،، أمى أنا قولتلك عايزة تسيب البيت وهى قالت يا أبية من نفسها تبقا تستحمل طبعى،،الهانم سهل أى حد يلعب فى دماغها 

الأم/ دى أختك يا ضنايا زينه البنات مبقتش زينه ،،،الله يسامحك يا تغريد ،،،الكلام إللى قالته عليها وأتهمها فى شرفها صعب لأى بنت محترمه الحمد لله محدش سمع حاجة أو الله أعلم نشرت الأشاعة دى ربنا يستر 

عبدالله/ إللى واقف بينى  أنا وهى مات خلاص هى فى عصمتى وقبضة إيدى محدش يتحكم ولا ليه كلمه عليها غيرى حتى فردوس بس ليها روقة هى وتغريد دخلوا حياتى بوظوها وخسرونى أبويا  والبت إللى حيلتى ،،،ثم سكت حتى لا يبوح بعشعة لها أمام أمه

الأم/ الحزن فى القلب  رجع مراتك البيت  وسامحها ،،تعددت الأسباب والموت واحد وآجل أبوك خلص لحد هنا 

عبدالله بهدوء/ بعد عملتها السودة وكانت السبب فى موت أبويا وسابت البيت ومشيت من ورايا  مش راجل ولا إيه فى نظرك وليا كلمه ،،،، حتى أهلها محدش عمل الواجب وحضر العزا ،،،،، سبيها براحتها لان لو شوفتها ممكن أدفنها

الأم بخضة/ أوعا تعمل كدة مليش غيرك فى الدنيا أبوس إيدك عايزة أشوف حفيدى 

أنصدم عبدالله من طلبها كيف يلمس واحدة غير زينه كيف تسجل أم أولادة أنثى غير زينه معنى كدة أمى مسامحة تغريد وعايزانى أخلف منها لا هى زينه وبس ثم أبتسم بوجع وتذكر كلامها وهى تحدد علاقتهم 

الأم/ ضحكت يبقا تنفذ أمنيتى عايزة أحفاد يا عبدالله  نفسى قبل ما أموت أفرح بعيال زينه بعد ما أسلمها لعريسها يارب

نغزة شلت دقات قلبه لثواني/ زينه مش تتجوز طول ما أنا عايش ودة وضع طبيعى للى زيها ولما تحب تتجوز بمزاجى ،،،ثم قال لنفسه :- على جثتى دى بتاعتى بس تكبر وأكتب عليها إللى مجننه أمى بنت ال🐕  دى 
【عيب يا عبدو تخسر جمهورك يا واد ☺️😝】

الأم/ أتهبلت

 تجاهل عبدالله الحديث/ جعان فى طفح ولا أنزل شغلى 

الأم بحزن قالت بصوت عالى / زينةةةةةة  الأكل بسرعة 

جهزت زينه السفرة وجلست بجوار راضية وليس مكانها بجوارة لكن كرسيها يضعة عبدالله كل طعام على أساس ترجع فى كلامها وتجلس بجوارة ويحضر لها طبقها كما فى السابق  ،،،

فقال هو / المدرسة تفتح أمتى 

زينه بضيق وحزن/ آيه قدمت فى مدرسه ال&&&&&

عبدالله/ فين

زينه/  حلوان 

عبدالله/ بعيدة ومشوار تطلعى الفجر علشان توصلى وتجى المغرب لا أشوفلك مدرسة قريبه ،، أبوها أزاى يوافق على كدة 

زينه بحزن/ منعتها تدخل البيت خلاص مش أشوفها تانى ينقلوا بعد أسبوع لحلوان أبوها شغله أتنقل هناك  مليش أصحاب بقا🥺🥺

يود عبدالله أزاحة طاوله الطعام ودثرها بأحضانه يزيل حزنها لكنه على موقفة فقال بملامح خاليه من أى تعبير/ مش منعتها قولت متجيش كل شويه دى عايشة معانا 

الأم بحنان/ حاسة بيكى من يوم مفتحتوا عينكم على الدنيا وأنتم أخوات مش  أصحاب  وأكيد هى زعلانه زيك  وعد منى تزوريها 

زينه/ أبية عبدالله يوافق إذا كانت قدامى والبلكونه قصاد البلكونه ورفض أدخل بيتها

الأم/ ملكيش دعوة 

أكلت زينه بشهية مفتوحة 

أستغرب عبدالله من تقلب مزاجها وسؤال دار فى ذهنه ماذا قالت أمة لها فى الخفاء جعلها هكذا لا يهم المهم هى سعيدة  وفى بالة شئ  قرر يفاجأها بيه 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
______
بعد يومين أخذها وقدم لها فى مدرسة ثانوى قريبة للمنزل ١٠ دقايق بالتوكتوك  وأشترى لها طقمين ملابس للمدرسة وشنطة وما تحتاجة بزيادة  وكانت الخروجة ليس لها طعم بسبب الجدية والرسمية فى التعامل بينهم ،،،  وهى حزينه لم يقول لها مبروك النجاح فهى متفوقة 
______

          (فى المنزل )

راضية/ الله أكبر  ماشاء الله الهدوم حلوة ،،لية جيبه متلبس بنطلون ذى كل سنه 

عبدالله /هى كبرت و وزنها زاد الجيب أفضل تلم جسمها 

راضية/ متقولش قدامها كدة تزعل  

عبدالله/ هى السبب كبرت عليا تستحمل الهانم،،،ثم   تركها 

خرجت زينه من الأوضة وقالت / أبية فين  ياكل معانا

راضية/ عندة شغل 

زينه/ تمام 
_________
أتى الليل فتح عبدالله باب الشقة وجد السكون يبدو الجميع نام فالوقت تأخر تلقائي ذهب لغرفة زينه  وجد نور الغرفة شغال أقتحم كالعادة الغرفة وجدها بتاكل أرز وطبيخ ولحمه  

أتفزعت هى / خضتنى 

عبدالله بمناغشة / شكلى أشترى هدوم جديدة 

زينه بكسوف/ جعانه 

عبدالله بأبتسامة/ كُولى براحتك ولا يهمك  ،،،،،انتبة لنفسة وقال بملامح جادة مزيفة  :- نامى كفاية كدة ثم ترك شنطة هدايا كرتون كبيرة الحجم  

زينه بحزن/ علشانى ولا مش ليا

تفتت قلبة / علشانك المرادى 

أبعدت زينه الطبق وهو أخذة وأكل منه ليس جوع بل  يستطعم بطعم  فمها المحرم له  بمعلقتها   

أفرغت محتويات الشنطة على السرير وقالت :- الحلويات دى علشانى وأمسكت العروسة تحضنها 

عبدالله/ هديه نجاحك فى الأعدادية كنت ناوى أعمل ليلة لوجة الله وأبويا مات تتعوض فى الثانوية 

زينه بدموع/ الحلويات أكلها لوحدى محدش يشاركنى فيها ومن فرحتها قفزت فى حضنه وقالت بحبك أوووى يا عبدو فرحانه من قلبى كنت مستنية تقولى مبروك وأنت جبتلى هدية ثم قبلته من خدة ،،      

رد فعلها الغير متوقع  جعلة صنم يود لف زراعة العريضة القوية ويسحق ضلوعها لكنه قيدهم بجوارة بأعجوبة قلبة الذى يصرخ يود يعترف لها وحشة كلمه عبدو ودلعها علية  وكالعادة حين يشعر تأثيرها علية كشاب  أبعدها برفق فهى زينه البنات تربية إيدة لا يمكن يفعل شئ يلوث  زينه يندم علية باقى حياته ،  

أبتعدت هى بخجل ولأول مرة يلاحظ هو هذا فقالت بتوتر/ أسفة يا أبية من فرحتى غلطة مش تكرر 

تجمد وأتلجم لسانه/ هل تعتذر تلك الحمقاء وهى بفعلتها روت عطش عشقة  فقال بثبات/ محصلش حاجة شكلك كبرتى فعلا  و أنا  مش واخد بالى  ثم غير الموضوع وقال:- مدرستك أمتى 

زينه/ معرفش آيه نقلت النهاردة كانت بتجبلى الأخبار 

هز رأسة وتركها فمشاعرة تريدها 

بعد خروجة زينه جلست على السرير فرحانه بالهدية لكنها وضعت إديها على وشها مكسوفة وقالت/ حضنك المرادى مختلف يا عبدو يا لهوووى🤭🤗

على الجانب الأخر فى غرفته يلعن الحب بأفظع الشتائم البذيئه على عذابه ،،يلعن الظروف ،،،لكنه يحاول جاهدآ يرجع البيت لحياته السابقة 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
________
مرت الأيام وزينه وعبدالله كما هم فى حدود وجفاء والتعامل برسميه 

________
فى صباح جديد أرتدت زينه ملابس المدرسة الجديدة التى عبارة عن جيب فضفاض وبلوزة فضفاضة وطرحة طويلة وهذا أستيل جديد عليها عكس ملابسها فى الأعدادى  

نظر لها عبدالله يقيم ملابسها فى الخفاء  وهى جلست على كرسيها جنب راضية وبدأت تتناول وجبه الأفطار  وشاردة الذهن 

عبدالله/ أنتى أكلتى بيض ومش بتحبيه 

زينه بأنتباة/ ولا حسيت

عبدالله/عارف بتفكرى فى إيه 

زينه/ قول

عبدالله/ أول يوم مدرسة ومرحلة جديدة وعالم جديد وآيه مش معاكى 

زينه/ صح 🥺

عبدالله/ دى الدنيا تعاشر وتفارق وأكيد تلاقى زى آيه

زينه/ صعب 

الأم بحنان/ أوعى حد يضحك عليكى ولا تكلمى شباب صلاه النبى عليكى هدوم المدرسة زيناكى عقبال فستان الفرح يا قلبى 

ضرب عبدالله الطاولة/ دة أنا أقطع لسانها لو كلمت شاب ،،،،وفستان فرح إيه التعليم أهم دى هتدخل الجامعة 

الأم/ أهدأ يا بنى  بشوف وأنا رايحة السوق هناك الشباب واقفة تصطاد البنات والمحترمه تصده، ،،

عبدالله/ مقولتيش لية كنت غيرت المدرسه

الأم/ أكيد كل مدرسة كدة الأساس فى تربية البنت وماشاء الله زينه تربية حلوة

عبدالله/ أنا أوصلها كل يوم  وأجبها ولو مشغول بهاء  يوصلها بثق فيه

الأم/ ياريت يا ضنايا ،، وهنا تقصد الأم شئ فى نفسها  تريد بهاء يتزوج زينه ،،

عبدالله/ ورينى علبة الأكل دى 

زينه كاتمة ضحكتها/ أسمها لانش بوكس يا أبيه

ألتقطه هو وفتحة يكتشف محتوياته وجد فية خمس سندوتشات كفته وأربع من فاكهة الموز ومثلهم تفاح وشكولاته  وزجاجه  حديثة قد أشترها لها للمياه  أبتسم وأتت أمامه ذكرى وهو فى المدرسة ياخد سندوتش فى كيس الفارغ  الخاص بالسكر أو الأرز وكوب معدن ويشرب من حمامات المدرسة الأن فى لانش بوكس  وزجاجة للمياة ،،
أعطاهم لها وقال :- لسة الحلويات  معاكى 

زينه/ مش أكلت منها علشان أخد معايا المدرسة كل يوم واحدة ،،،
أنا كبرت ومش أكل شكولاته تانى 🥺

عبدالله/ كُولى براحتك وأجبلك كل يوم أساسى وأنا راجع من الشغل الشكولاته مع العيش الفينو للمدرسة

زينه بفرحة/ بجد.

أبتسم/ بجد ،،أسمعى عايز بعد ٣ سنين مجموع عالى عايزك تدخلى كلية نظيفة 

زينه/ أن شاء الله 

عبدالله/ أن شاء الله ثم أعطى لها مصروف ٥٠ جنية وقال وانا فى المدرسة هو خمسة جنية وشكرآ هههههههه الله يرحمك يا أبويا 

الأم بفرحة/ يدوم عليك الضحكة يا بنى 

عبدالله/ شايفة علبه لأكل وأزازة ماية غالين  فاكرة زمان بتدينى إيه

الأم/ فاكرة ههههه الله يرحمه أبوك حرمك من العلام 

عبدالله/ كل واحد بياخد نصيبة،،  مش عايز غم خلى البيت يرجع فية الحياة تانى 

الأم بحزن/ أبوك مش فية ولا مراتك أنت ناسى دى على زمتك

تعكر مزاج عبدالله/ أتأخرنا يا أنسه زينه على أول يوم مدرسة ثم سار للخارج يوقف أى توكتوك وهى نزلت خلفة وركب بجوارها ووصلوا المدرسة دون كلام ولا حتى ماسكة إيد وفعلا وجد شباب يجلسون على موتسكلات أو يقفون فى زاوية يعاكسون البنات  شعر بالغيرة وأكيد معشوقته لم تنجو فهى بطه بلدى متحركة كما يطلق عليها داخليآ 

سارت بجوارة وعيونه تنفجر حمم بركانيه  لمن ينظر لها فيتراجع الشاب وينظر لشئ أخر وتأكد دخولها باب المدرسة حتى أختفت عن نظرة ورجع الشغل 
__________
       (فى المحل)

بهاء/ متأخر لية نامسيتك كُحلى ،،،،
حكى له عبدالله سبب التأخير 

بهاء بلهفة/ أوعا تسيبها تروح وتجى لوحدها مش عايز أقصد مش ظريف تسمع ألفاظ وحشه

عبدالله/ لو فى يوم مش فاضى اتقل عليك وتوصلها

بهاء بفرحة دارها/ مفيش مشكله

عبدالله/ بثق فيك جدآ

بهاء بحزن/ وأنا قد الثقة 

عبدالله/ دة العشم برضو

بهاء/ فى خبر وحش

عبدالله/ خير

بهاء/ أم حرمك كانت هنا وعملت شبورة وسط المحل علشان مش حاولت تصالح بنتها 

كالعادة عبدالله لم يعطى أنذار ورحل  
،،ذهب لبيت حماته وطرق الباب بقوة فتحت له حماته وقالت/ أتفضل  رغم رميت بنتى شهور ولا سألت فيها

عبدالله بهدوء/ بنتك كانت السبب فى موت أبويا، ،وسابت البيت ومشيت من غير أذنى وغلطت فى أمى وزينه  حتى أنتى وجوزك مش حضرتوا  عزا أبويا  وجيتى أنتى عملتى فضيحة فى المحل 

الأم بعشوائية/ جاى تغلوش على على بلوتك ،،بنتى أتجوزت مرا زيها  دة أنا أفضحك   ،،،ملكش فى الحريم تبهدل بنات الناس المحترمه ليه

عبدالله/ وبنات الناس المحترمه يهمها الحاجة دى ،،بنتك مش متربية مفيش حياء مفيش أخلاق  شكلك أنتى وبنتك داخلين على طمع لعلمك جاى أطلقها لكن لاء مش دلوقتى لازم تتربى وبطريقتى  وبرضو مش تستنوا منى أقرب منها  مش علشان من راجل علشان ثم سكت حتى لا يبوح بالسر فقال / خلى الأيام تثبتلك،،  وعلمى بنتك تحترم الحمار إللى على ذمته وقدمها فرصة أحنا لسة الصبح لو المغرب أذن وهى عندك طالق بالتلاته وملهاش حق عندى ،،ثم رحل بهدوء 

الأم/ لا ده مجنون حد يعمل كدة

تغريد/ قولتلك بلاش تروحيله المحل عبدالله مش بيحب زينه أخته ،،، دة عاشقها عشق راجل لست شايفه فى عينه طريقته معاها لهفته عليها أنتى وأبويا السبب فى جوازى لواحد ذى دة 

الأم/ مفيش واحدة عاقلة تتهم جوزها كدة أتحايلت عليكى تحضرى العزا رفضتى أستحملى بقا

تغريد/ جوازة غصب عبدالله متجوزنى غصب 😫

الأم/ ألبسى وأرجعى بيتك وأغزى الشيطان

تغريد بصدمه/ وكرامتى

الأم/ الراجل مات فاضل أمه وزينه أجبلها عريس وتغور والبيت يفضى ليكى  يا بت عندة المحل والبيت الناس فاكرة عندنا ورث منه لله ابوكى ضيعة والحمد لله محدش عارف خلينا نرجع لوضعنا تانى وحماتك كدة كدة غلبانه وهادية 

تغريد/ البيت واسع الصراحة 

الأم/ حاولى تغرى جوزك وتحببه فيكى وأنا فى ظهرك وحماتك أسمع ضعفت يعنى أنتى الكل فى الكل وزينه حبيها كدة وكدة جايز تكسبى فلوس أقصد قلب جوزك

تغريد/ أما أشوف أخرتها 

الأم/ أخرتها فل ودلع  وهنا وفلوس وأملاك
________
خرجت زينه من المدرسة وجدت عبدالله  أمامها  أبتسمت ثم رجعوا الحارة بالتوكتوك دون كلام 

ملحوظة عبدالله عندة موتسكل 🏍  خاص له وزينه ركبت وراه مرة واحدة وكانت قريبة منه للغاية لكن لا يريد أن يستعمله لتوصلها للمدرسة حتى لا يثيره قربها فهو شايفها شئ نقى لا يريد يلوثة حتى لو بينه وبين نفسة 

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
___________
رجعت تغريد المنزل وبأمر عبدالله لم يعاتبها أحد وأعتبر موت والدة قضاء الله  ونفذ ،،لكنه حذرها من فعل شئ مهين مرة أخرى  وأكد على كلامه وقال:- زينه ملكيش علاقة بيها وإللى بينى وبيها ميخصكيش
__________
(فى المساء )
الجميع يجلس أمام التلفزيون 
أحضرت زينه صنيه الفاكهة بأمر من راضية ثم وضعتها على الأرض وجلست زينه إيضا فى الأرض وبدأت تجهز طبق فاكهة لراضية عبارة عن موزة متقشرة وبرتقاله متقشرة ثم أعطيتها لها 

زينه/ أبية عايز تاكل إيه

عبدالله/ على مزاجك

تنحنحت زينه ونظرت لتغريد ثم جهزت الطبق عبارة عن تفاحة مقطعة أربع تربع ،وبرتقاله مقشرة وجاهزة لأكل وعدد ٣ من فاكهة الموز  مقشرة  ومقطعة قطع والكثير من فاكهة الفراولة ثم قدمت له الطبق مع شوكة 

عبدالله/ دة كتير  

زينه بتزمر/ شويه

عبدالله/ شوكة كمان ودلع ماشى أخلصة كله علشانك يا جميل تسلمى 

زينه بكسوف / بألف هنا ثم جهزت لنفسها طبق وطبعآ بزيادة وحملت الصنية ووضعتها على طاولة أمامهم وجلست بجوار أمها راضية  على الكنبة تتناول الفاكهة أمام شاشة التلفاز

تغريد/ وأنا مليش نصيب من الأكل 

زينه بتصنع البراءة/ الصنية قدامك  عايزة مدى إيدك

تغريد بأمر/ أعمللى طبق

زينه بتصنع البراءة/ معرفش بتحبى إيه علشان أعملهولك

تغريد/ تفاح وموز بس

زينه/ أخلص طبقى وأعملك

تغريد/ أسمعى كلامى يا بت

عبدالله  بهدوء/ مكملتيش ساعتين راجعة من بيت أبوكى أنسة زينه عندها حق متعرفش بتحبى إيه،، عايزة مدى وخدى هى مش شغاله عندك 

تغريد/ ولا عندكم ماهى عملت ليكم

عبدالله/ عملت لأمها 

تغريد/ وأنت

عبدالله لنفسة قال:- عملت لحبيبها  تنحنح وقال:- عملت لأبن عمها 

شعرت زينه بدايه مشكله فقالت/ خلاص يا أبية أجهز ليها طبق عادى أبله تغريد أختى الكبيرة 

شهقت تغريد/ أبله أنا أبله يا دلعدى مين دى ،،،،دة أنتى قدى مرتين فى الحجم يا خاله

زينه وقد تعلقت الدموع بعيونها / أحترام الكبير واجب ،،مش أرد عليكى ،،الله يسامحك 

تغريد/ خلاص كبرتينى قولى تيتا أحسن بت قولى تغريد ذى الأول 

زينه/ أبية عبدالله معلمنى أحترم الكبير 

عبدالله لنفسة قال/ وجات على دماغى وبقيت أبية بدل عبدو 
،،،،تنحنح و    قال/ تغريد  عدى الليلة بدل مرمى الفاكهة من البلكونه   وأخلص خُلقى ضيق

راضية/ جهزى لأختك الكبيرة طبق فاكهة يا زينه

تغريد/ وربى ما طفحة ،، ثم ذهبت غرفتها 

أمسكت راضية معصم أبنها/ صلى على النبى دى لسة راجعة البيت  شكلها عقلها صغير ،زينه عاقلة عنها

عبدالله/ لازم تكون عاقلة دى تربيه إيدى عجينه متشكله على ذوقى

نظرت راضية لزينه بعدم فهم وقالت/ يعنى إيه

عبدالله أنتبه لما قاله/ عادى زينه أعملى كوباية شاى وتعالى  عايز أتكلم معاكى فى أوضتك 

راضية/ وأنا كمان عايزاك فى موضوع يخص زينه يا عبدالله 

عبدالله/ خير 

راضية بأبتسامة رضا وفرحة لزينه/ قومى يا زوزو أعملى الشاى لأخوكى 

زينه بربية/ حاضر 

راضية/ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

عبدالله /😡😡😡😡😱😱
_________
فى بيت بهاء سرح بخيالة وتذكر زينه حين أتت المحل لعبدالله وحضنها دون قصد يحميها حتى لا تصاب بأذى ( تم ذكره فى بارت سابق) وقال:- مش عارف أطلبك للجواز أزاى يا زوزو   ،،، عبدالله أكيد يفهمني غلط دة بيغير عليها ومش بيأمن حد يدخل بيته غيرى يقول عليا إيه طمعت فى أخته وهو غبى متهور  الصبر والحل من عندك يارب ،،طالب الحلال
_________
        (فى بيت آيه )

الأب/ نرجع أزاى 

آيه بحزن/ عايزة أرجع الحارة إللى أتربيت فيها ،،،،هناك زينه حتى المدرسة مش عايزة أروحها مفهاش زينه مش عارفة أتأقلم 

الأب/ شغلى هنا والشقة دى أحسن بكتير من التانية والمنطقة راقية ومدرستك كمان

آيه/ عايزة زينه 😫

الأب/ أوووووف  مقدر حالتك علشان متربين مع بعض ،،بكرا تتعودى  

آيه/ يا بابا

الأب/ بلاش دلع وبعدين المفروض تنفصلوا عن بعض خلاص بقيت فى شغل أفضل ونقلنا منطقة أحسن تصاحبى مستواكى والمدرسة إللى أنتى فيها مستويات ،،سيبك من بتاعة التوابل والحارة عايزك دكتورة ولا مهندسة  حاجة تانية لاء 

آيه/ طول عمرى بروح عندهم

الأب/ وضعى دلوقتى ميقبلش بنتى تتعامل مع الأشكال الزباله دى حياتك مع زينه ماضى وأنتهى 

آيه بأعتراض/ لا يمكن دى ذى أختى وبحبها وبحب طنط راضية وعمو عبدالله  

 تعصب الأب عليها وتدخلت الأم لفض الأشتباك فوالدها من نوعة البشر الذين إذا أكرمهم الله يدسون على الغير  وناكرين للعشره والجيره



تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة