رواية زينه البنات الفصل الثالث عشر 13 بقلم نجلاء فتحى


رواية زينه البنات الفصل الثالث عشر 13
بقلم نجلاء فتحى



وبالفعل عبدالله بين أسنانة برر تأخره عندة شغل فهذا حقيقة ولم يعتذر ،،وأجتمع أفراد الأسرتين على الغداء   

عصام /زينه قومى من مكانك وأقعدى فى مكان تانى خلاص مبقاش مكانك 

نظرت زينه بعيون أعتراض لعبدالله 

عبدالله/ طول عمرها مكانها جنبى وكرسيها لازق فى كرسيا  إيه الجديد 

عصام/ دلوقتى مكان مراتك

تغريد بفرحة/ صح 

راضية/ تعالى جنبى يا زوزو 

تغريد بين أسنانها/ أسمعى الكلام  يا شاطرة

أمسك عبدالله  معصم زينه   وجذبها على فخدة أمام الجميع وقال:- لو مكانها مش جنبى  يبقا مكانها جوا حضنى 

شهقت زينه بكسوف ،،، وتعصب الجميع من بجاحته

عصام بين أسنانه فهو الوحيد الذى يعلم بعشق أبنه لأبنه عمه وأعترف بيه/ معلشى يا جماعة أخته بقا 

عبدالله كاتم غضبه فهذة الكلمه يجعله يفقد عقلة  

تغريد بغيرة/ ميصحش كدة قومى يا بت 

عبدالله بين أسنانة/ أسمها زينه وتعودى على وضعها معايا كدة

أم تغريد بضيق / لو أختك بجد مش تتعامل كدة ،،دى بنت عمك ولازم فى حدود هى مش صغيرة دى قربت تحصل طول مراتك 

شعر بخنقه من كلمة (مراتى ) فقال/  زينه كُل حياتى وبعلنها وبنتك لو عايزة  تعيش معايا على كدة تتقبل وجود زينه 

أم تغريد/ ماشى تتحمل كلها شويه وتروح بيتكم مقدرة متربية معاك 

عبدالله بحدة/ مش متربية معايا زوزو تربية إيدى  والبيت دة بيتها ،،ومين قالك ليا بيت بنتك هتعيش معايا هنا فى بيت أبويا وأوضتها هى أوضتى  لأسف

نظرت تغريد لأمها وأبوها😲

أبو تغريد/ الحاج عصام  أتفق ياخد شقة لبنتى لوحدها 

عبدالله/ وأنا مش سايب بيت أبويا ،،،،طول اليوم برا البيت أسيب بنتك لمين ،،   لا تقعد هنا فى الشقة دى وأظن دة بيت من بيوت زمان مستحيل تلاقى المساحة دى كلها فى الزمن دة

عصام/ شقتك فى الحارة إللى ورانا 

عبدالله/ وأنا مش صغير ،،،،،،أنا إللى أعيش ومش أرتاح غير فى أوضتى لو على تغير الأوضة مستعد أوضبها مع أنها جديدة مغيرها من خمس سنين وأنا بجهز غرفة زينه،،الأوضة جديدة يدوب بستعملها فى النوم

تغريد بهياج /مستحيل أقعد هنا عايزة شقة لوحدى 

عبدالله لم يحترم حد وثار لأن 
صوتها عالى / بلااااااااش تشوفى غضبى أنتى على زمتى أى تصرف منك مش يعجبني فى حساب أبويا أتفق على حاجة مليش فيه،،، أناااااا راجل وكلمتى تمشى عليكى وبقولها مش بحب تكسرى كلمتى  الأوضة موجودة شوفيها عايزة تغيرى فيها إيه وأجددة  البيت دة أتربيت فية وحابب عيالى يتربوا فيه ،،    وهنا يقصد بجملته الأخيرة عياله من زينه وليس تغريد 

بكت تغريد وقلبت العزومه حقها أنخدعت  لكن أمها أقنعتها الصبر وماله تتحمل ف البيت كبير وفى الأول والأخر فى يوم يكون ملك زوجها وهى لم تتركها ستكون فى ظلها وحمايتها من حماتها راضية لو فعلت شئ أهانها

كل هذا وعبدالله يتناول الطعام بهدوء وأكل زينه وهى على فخدة متجاهل الوضع والظرف ،،وعصام يود أمساك العصا ومعاقبه أبنه على إحراجه أمام الجميع وتأكد وجود زينه أمامه سوف يخسر أبنه حياته  
وأنتهت العزومه وأهل العروسة يحملون الكره لزوج بنتهم من البدايه 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

___________
(فى المحل )

بهاء / مالك 

عبدالله/ مخنووووووق أبويا حدد الفرح بعد أسبوع

بهاء/ الجمعة بسرعة كدة 

عبدالله/ أسرع جوازة سمعت عنها  شبكة وفرح 

بهاء/ ملوش لازمه الفرح كدة كدة هى مراتك يا برنس ههههههه

عبدالله/ بتضحك عليا ،،أنا فى نصيبه

بهاء/ ملقتش شقة 

عبدالله/ أتجوز فى بيت أبويا فى أوضتى 

بهاء/ مراتك وافقت

 عبدالله / أوووووف  ،،،،متقدرش تعترض معنديش مرا تعترض 

بهاء/الحمد لله أختك مش شافت جبروتك دايمآ حنين عليها 

عبدالله/ زينه مش بتاعة عنف دى زينه البنات بتاعتى حته منى روحى قلبى ،،صدقنى بتعصب عليها هى بتتحملنى بس مقدرش أزعل منها ، ولا هى بتزعل دى حته بسكوته رقيقة ،،معها بحس عبدالله الصغير مش المعلم عبدالله وأنا حابب كدة

بهاء/ يا سيدى يا سيدى يارتنى كنت أختك هههههه 

نظر لة عبدالله بوجع فلا أحد يشعر  ما بداخله 

بهاء بمكر / تعمل إيه لو حد طلب أختك للجواز 

عبدالله 😡/ أقتله

بهاء/ يا ساتر لية كدة ،،،،مصير كل بنت الجواز وحقها ذى ما أنت أتجوزت  هى كمان تتجوز

عبدالله/ دى ملكى بتاعتى ربتها  ويجى واحد ياخدها على الجاهز

بهاء/ حرام عليك  لو كل أخ عمل زيك كان ٠٠

عبدالله بمقاطعة/ زينه بنت عمى وبس مش أختى وكفايه كدة شوف شغلك

بهاء  يتوقع أن  حب عبدالله لزينه   حب أخوى وأعتقد هذا طبيعى  لم يعلم أنه العكس ولم ينتبه أنه أعلن أنها بنت عمه وليست أخته 
،،،،،،،رايح فين أستنا خلاص أنت حر فيها تعال بس يا عريس أفرح بيك شوية عبدالله ياااااااا عبدالله، ،،،أوووووف دماغه جزمه وصعبه،، مفيش فايدة طبعة وحش ،،،يا ترى زعلان لية مش منظر عريس دة 🤔🤔 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
________
فى غرفة زينه حزينه موقف عبدالله معاها يوم عزومه أهل عروسته جعلة يقرب منها أكثر وهى تتعلق بيه أكثر وأكثر لكن ما بالأيد  حيله  تعتقد معاملته أخوه مهلا هى لم تجرب أحد غيره لتحدد ما تشعر بية أخوة أم لا لكن ما تشعر بية الأن الفتك بتغريد،،،وجملة عبدالله تدور فى رأسها منذو الصغر مستحيل حد يدخل غرفتى غيرك بعد ماما ،،  

وضعت المخدة على وشها تكتم بكائها فهى هشه للغايه ،،،
سمعت صوت عبدالله  مسحت دموعها وسحبت الكتاب   وحاولت تنظم أنفاسها   ،،،فتح الباب كعادة دون طرق فهو يعتبرها ملكة و ما يظهر منها حقه  ومقتنع هو سترها لذلك يقتحم خصوصيتها  ،،جلس بجوارها على السرير ونظرة معلق عليها وهذا يزيدها توتر فقالت/ فى حاجة يا عبدو جيت بدرى ليه أنت تعبان 

 عبدالله  بتعب نفسى/ بموت ،،تسطح على سريرها نصف جلسة ،،رمت هى  الكتاب خلف ظهرها  وجلست على ركبتها بجوارها  وقالت بلهفة/ بتشتكى من إيه أنادي ماما،،،،،،أمسك هو كفها ووضعة على صدرة ملامس  لبشرته بعد شق عبايته وقال :" دلكى قلبى وصدرى جايز أرتاح

وبالفعل فعلت تحت قبضته فقالت بكسوف محبب لقلبة/ مكسوفة يا عبدو بلاش كدة عيب

عبدالله/ بينا مفيش كسوف  ولا عيب ثم جذبها لحضنه وقال :" عايز أنام وأفصل عن الدنيا تقدرى تخلينى أنام،،،،،، أوضتى خلاص أبويا غيرها بواحدة جديدة مخنوق منها  

زينه/ صليت النهاردة

هز رأسه بنفى وقال/ بقالى أسبوع مش ركعتها 

زينه/ ودة ينفع تعال معايا 

عبدالله / فين 

زينه/ الحمام تتوضا وتصلى وأنا وراك 

عبدالله/ مش قادر سبينى أنام وبدأ يغمض عينه بتعب  وأجبرها تنام فقد دثرها بين ظلوعة 

زينه بخوف/ بابا حالف يضربى لو نمت فى حضنك 

عبدالله/  أنا أمانك متخافيش  لا يمكن أأذيكى محدش يأذى روحة ،،، ثم لف رجلة عليها حتى لا تهرب منه ،،فقربها أدمان ويجد راحته معها ،
_______
بعد صلاة العصر أتى عصام لتناول وجبة الغداء وسأل زوجته هل عبدالله أتى أجابت هى لا،،أستغرب فهو مختفى من الظهر ،،فقال بشك ؛" زينه فين،،، على السطح فى غيه الحمام🕊

راضية/  لا عبدالله مانع تطلع السطح أصلآ لوحدها ،،،دى عندها أمتحان بكرا ومن بعد ما نزلتوا  وهى فى أوضتها ومش دخلتها ولا طلبت منها حاجة بتذاكر

عصام/ ناديها  تتغدى وعبدالله مين ميجى ياكل خلاص أبنك كبر ومش بيسمع كلامى، 

راضية بدفاع/ فاكرة عيل دة راجل متجوز خلاص المهم نادى زينه وأنا أجهز السفرة

 تأفأف عصام / أمرى لله  وقال بصوت مرتفع  :- زينه تعالى يا حبيبتى الغداء كفاية مذاكرة والله ملوش لازمةالتعليم ،،،مش بترد لية ثم ترجل لغرفتها  
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
___________
(فى بيت آيه )
تذاكر بكل طاقتها فهى نفس سن زينه ٣ إعدادى شهادة  وتريد أن تصبح حاجة حلوة فى المجتمع وقلقانه منذو الصباح لم ترى زينه ولا حتى سمعت صوتها فوسيله الأتصال بينهم شرفه الصاله،،،فى نفس الوقت بالخارج 

أم آيه/ بنتك جالها عريس

الأب/ بسرعة كدة ،،مش موافق

أم آيه/ البت إللى حليتنا سَترها

الأب/ سترتها فى أخلاقها ،،أياكى تجيبى خبر ليها دى أمتحانها  بكرة ،  وعايز تدخل ثانوية عامة ذى عيال أخواتى متكنش أقل واحدة فى العيلة 

أم آيه بحزن/ والجواز

الأب/ شهادتها تجيب عريس حلو  عايزها دكتورة وتتجوز دكتور وأتباهى بكدة ياةةةة حلم 

الأم/ أعرف هو مين الأول دة متعلم  ومحترم وعارفينه 

الأب/ لا ،،،آن شاءالله وزير ،بنتى لازم تكون حاجة نافعة أتباهى بيها وأن شاء الله هتكون ،،،،هى شاطرة  وبعدين دى لسه صغيرة ١٥ سنه تتحمل بيت أزاى وراجل
تموت فى إيدة وأنتى فاهمه بنتك ضعيفة مش ذى صحبتها زينه تتحمل الجواز والخلفة

الأم/ أنا أتجوزتك وأنا أصغر منها 

الأب/ الزمن غير الزمن ، وبنتك جسمها كأنها طفلة فى أبتدائية ،قومى أعملى مهلبية تفتح نفسها على المذاكرة 

الأم بحزن/ بنتك وأنت حر فيها ،،حاضر

بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
__________
فى بيت بهاء  يتناول الغداء  مع والدته 

أم بهاء/ مش ناوى تتجوز ذى صاحبك

بهاء/ دة واحد غنى اللهم بارك  مش ذى الجواز عايز تكلفة

أم بهاء بأعتراض/ ربك يرزق المهم كلمت أمها ومستنيه الرد 

بهاء بصدمة/ كلمتى مين 

أم بهاء/  أم العروسه 

بهاء بحزن/ لية تحرجى نفسك 

أم بهاء/ العروسة لقطة وصاحبه أخت صاحبك 

بهاء/ آيه😲😲😲😲 دى صغيرة ١٥ سنه ورفعية ومفهاش أنوثة خالص 

أم بهاء/ بكرة تكبر يا قليل الأدب هههههههههه. 

بهاء بأعتراض/ أشمعنا هى ماهى زينه قدامك  وقدها

أم بهاء بأعتراض/ لا دى جسمها كبير وتخينه أوووى كفاية أمها فردوس صحيح أتربت  مع راضية مرات عمها بس أمها فردوس وجدتها أعوذ بالله نسوان شَلق  والطبع دساس  يتعبوك يبنى 

بهاء/ البنت مؤدبة ومحترمه 

أم بهاء/ عارفة يبنى وملامحها حلوة وهادية بس أمها وجدتها وبعدين وزنها دة مش طبيعى تحس عندها ٣٠ سنه دى لو لابست فستان فرح تبقا تريقه جنب عريسها عايزة واحد عملاق أنما أنت رفيع وآيه رفيعة مناسبين لبعض وعلى قدنا فى ظروفنا 

بهاء/ تخن زينه مش مرض دة عز وصحة، ، وعبدالله أخوها مغذيها يعنى جسمها متأسس وبنت ست بيت شاطرة ،، وأبو آيه مناخيره فى السما فقر وعنطظه

أم بهاء/ واد أنت عينك من زينه

بهاء بكذب حتى لا يخسر صاحبه خصوصآ يعلم آن إللى ينظر لأخته يقلع عينه فقال بكذب / لا دى أخت صاحبى أقصد أجابتى برد على كلامك

أم بهاء/ بكره أقابل أم آيه فى السوق وأسألها  وافقوا ولا لا  

بهاء/ المفروض تاخدى رأئى أجيب شبكة وشقة منين

أم بهاء/ تدبر  

بهاء/ مفيش مأذون يكتب

الأم/ ياخويا كلنا أتجوزنا كدة ولما تكمل السن أكتب رسمى 

بهاء/ آية لا 

أم بهاء/ بتصغرنى أدام أمها 

بهاء/ محدش قالك أتكلمى عليها يارب يرفضوا

الأم بهجوم/ يرفضوا لية وهما يلاقوا محاسب قد الدنيا

بهاء بحزن/ أسمآ فقط وفى الأخر مدفون فى حته محل عطارة 
بالله عليكى خلى الواحد يطفح اللقمة متقلبيش المواجع 

الأم/ بس يا٠٠

بهاء بمقاطعة/ أمى عايز أكل جعان 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
__________
(فى بيت فردوس )
فردوس/الحقينى أنا ضامنه جوزى ولو الفلوس مش أتسددت أتسجن 

أمها/ حد قاله يعمل كدة حزرتك بلاش تضمنى قولتى جوزى حبيبى أشربى بقا

فرودس/ المبلغ كبير 

أمها/ تقدرى تقول ليه ضحى بيكى ومش ضحى بمراته الأولى 

فردوس/ مش عارفة

أمها/ علشان أم عياله أنما أنت مخلفتيش منه

فردوس/ دة شرط جوازنا مفيش خلفة وكله على يدك ،، أنتى السبب خلتينى أرمى بنتى وأتجوزة

أمها/ دة جزاتى عايزاكى تتمتعى براجل فى عز شبابك وبعدين أنتى خايبه كنتى سيبى نفسك وخلفى أربطيه جنبك وحطية قدام الأمر الواقع أنما أنتى سمعتى كلامه مبروك عليكى السجن لو جوزك طفش ولا رفض يسدد القرض

فردوس/ والعمل 

الأم/ بنتك الحل 

فردوس/ زينه!!!!!
معرفش عنها حاجة ولا شوفتها أخر مرة وهى عمر ٣ شهور بس وبعديها لحد الأن مش سألت فيها ولا أعرف شكلها 

الأم/ وأنا زيك ،،أسمعى بنتك ليها ورث أبوها ونرجع أيام زمان نقرف عمها  عصام فى عيشته وهو يزهق وناخد إللى عايزينه ذى زمان 

فردوس/  أسمع محل العطارة وسعة وأشترى المحل إللى جنبة وبقا محل كبير وأكيد فى بضاعة كتير وبيكسب حلو

الأم بطمع/  أكيد حق أبو بنتك السنين دى كلها كبير  خديه ومتنسيش أمك

فردوس بسخرية/ عبدالله أسمع عنه جبروت مش ذى عصام أبوه 

الأم/ جبروت على نفسه ،مش علينا دة أنا وأنتى دافنينه سوا حتى لو طولنا نخلص منه ذى عمه قولتى إيه 

فرودس/ مليش فيه المرة إللى فاتت عدت مش أكرر زمان انسى 

الأم/ كان لازم يموت بعد ما شاف 

فرودس بخوف من الماضى وألمه/ أكتمى ياما على الماضى ربنا ستر بلاش تنهشى فيه 

الأم/ بفكرك يا بنت بطنى 
،الموضوع عايز خطة علشان ناخد المحل ورث أبو زينه حقك



تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة