
بقلم نجلاء فتحى
فتح عبدالله باب شقته غضبان فعلا صوت أمه عالى مع زوجته ووالدتها لم ينتبه لة أحد
تغريد😡/ الأوضة وحشة لونها مش عاجبنى والعفش بتاعها يتغير
راضية/ كلة متغير من أيام، ،،،،أوضة جوزك القديمة تخلص منها يا بنتى الحاجة غالية دة غير لون الحيطة والارض والعفش والفرش كلة جديد ومش مستعمل وجاهزة ليكى يا عروسة مش يلحق يغير تانى فرحكم بعد يومين كفاية تأجيل
تغريد بغل/ مخدش رأئى ،،،،وأتأجل لية علشان زينه هانم بتمتحن
راضية/ أخته وخايف دوشة الفرح تأثر عليها دى شهادة
تغريد / إللى مختار الحاجة ذوقة بلدى وحش
زينه بدفاع / عبدو أختار الأوضة وأى حاجة يختارها ذوقه حلو
تغريد بغضب/ أخرسى ملكيش فية ،،،واقفة معانا لية حد خد رأيك يا بهيمه يا جاموسه بجسمك إللى شبه الفيل دة يا فقر يا يتيمه
راضية بدفاع/ ملكيش دعوة ببنتى كفايه أهانه فيها من الصبح فاكره ملهاش ظهر عبدالله لو عرف يهد الدنيا ولولا فى بيتى ومرات ابنى كنت رميتك من البلكونه
تغريد/ لية دى يدوب بنت عمه وبتربوها شفقة المفروض تروح لأمها ،،،،
راضية بقوة/ أنا أمها
تغريد / يلا يا حلوه روحى لأمك قاعدة هنا لية ولا علشان أمك رميتك وأتجوزت
جريت زينه لغرفتها تبكى ،،،كعور عبدالله إيدة بجوارة حتى لا ينزل على تغريد بالصفعات،،،، حبيبته أتهانت فى بيتها وأمامه
عبدالله😡/ تغرررررررريد
نظر لة الجميع بخوف متى حضر هل سمع حديثهم
عبدالله بهدوء عكس نطقة لأسمها/ مين سمح تتعدى على أهل البيت ،،مين سمح تجى من غير آذن ،،تطلعي مين علشان تهينى زينه ،، علشان مرا زعلتها جبت بلطجية ستات ربوها وسط الشارع علشان مش بمد إيدى على واحدة وأسألى أمك على الموضوع دة الحارة كلها تشهد عليه ،،فما بالك بواحدة على زمتى وليا حق أقطع لسانها إللى زعل زينه وطوله على أمى فى بيتها
أم تغريد بتوتر/ بنتى مش تقصد
عبدالله/سامع بودنى هانت زينه ،الله أعلم قالت إيه فى غيابى الفرح بعد يومين جايين ليه
تغريد بخوف/ مش عجبنى الأوضة
عبدالله/ ومين سمح تدخلى أوضتى فى غيابى وتلعبى فيها
تغريد/ أنا مراتك
عبدالله/ أوضة نوم وجبت جديدة وحيطان وأرض وفرش جهزته عايزانى أجيب وأغير تانى ،،،قاعد على بنك ومش واخد بالى مش موضوعنا ،،،،
ثم قال بصوت عالى :- زينةةةةةةة تعالى
خرجت لة زينه حزينه ،،فقال هو :- تعالى هنا ،، ترجلت هى بجواره ،،، فقال هو :- أعتزرى يا تغريد أصل لو معملتيش كدة هتخسرى وياريت ترفضى فرصة وجاتلى على طبق من فضة
لم تفهم تغريد كلامه/ عايزنى أعتذر لطفلة ومين لبنت فردوس
عبدالله بغضب/ زينه بنت راضية الأم إللى ربت مش إللى خلفت
أم تغريد / أعتزرى وخلاص
تغريد بغل / أسفة
عبدالله/ بنفس
تغريد/ أسفة يا زينه
عبدالله/ بوسى رأسها ،،أخلصى يا روح أمك 😡
أتسعت عين تغريد وفعلت هذا
عبدالله/ راضى أمى وبوسى إيدها
راضية/ محصلش حاجة ذى بنتى
عبدالله/ أنتى بتقولى أنك مراتى يبقا تسمعى كلام جوزك ٠
تغريد بكسره فعلت ثم نظرت لأمها بحزن
عبدالله/ كويس الموقف دة حصل قبل الفرح وبقولك قدام أمك لسانك دايق أمى وزينه لا تلومي غير نفسك البيت دة ليه ست واحدة هى أمى وذى زينه مبتسمع كلامها أنتى كمان تسمعى كلامها أعتبر مش سمعت منك حاجة والمرة الجاية يا ويلك منى ودلوقتى من غير مطرود مشفش وشك هنا غير بعد يومين بفستان الفرح ودة طبعى لو عجبك مش عجبك أطلقك وأخلص
أم تغريد/ طلاق ،،لا ،، تغريد عرفت غلطتها ومش تكررها تانى يا معلم تصبحوا على خير ثم رحلوا
راضية/ كنت قاسي عليها
عبدالله/ إذا كان عَجبها أنتى وزينه خط أحمر لازم تعرف حدودها ثم نزل للمحل تانى
راضية/ أستغفر الله العظيم مكنش ليك الجوازة دى يا بنى صحيح الجواز ذى البطيخة
،،،،ثم نظرت لزينه وقالت :-متزعليش من تغريد
زينه/ مش زعلانه ،، هى الست إللى ولادتنى دى وحشة أوووى علشان أتعاير بيها
راضية بكذب/ كلام الناس يوجع الراس أرميه وراء ظهرك ،،،أنتى بنتى لأخر يوم فى عمرى ومستحيل أفرط فيكى غير لبيت جوزك
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
____________
أتى اليوم التالى والمفروض يوم الحنه رفض عبدالله عمل أى مراسم ليه بالعكس كأنه يوم عادى وضغط نفسه فى الشغل حتى والدة علم بموضوع تغريد وعنفة كالعادة لكن قوة شخصية عبدالله لا يستهان بيها ،،،،والجميع فى حيرة العروسة تحتفل بمراسم الحنه والعريس لا حتى تعليق فرع النور على بيته رفض وذهبت الأم فى السر وصالحت تغريد وتحملت معاتبتهم القاسية قليلة الذوق من أجل أبنها
وأتى عبدالله فى وقت متأخر من الليل. وفى اليوم التالى الفرح رفض بشدة أى مراسم لليوم لكن والدة وقف لة بالمرصاد والبيت مليان من الأهل والأحباب وتم تعليق نور وتشغيل الأغانى والزراغيط تملا المكان وهذا جعل عبدالله مخنوق ويريد زينه دوائه لم يجدها وسط زحمة اليوم وبالفعل أرتدى عباية بيضة وشال ذهبى وذهب للكوافير الذى فى أول الحارة وأحضر عروسته وهى علقت زراعها فى زراعة وهذا أول مرة يلمسها وساروا لسيارة ومنها للحارة ومنها للكوشة ولم ينطق كل منهما نصف كلمه
أتت زينه التى ترتدى بنطلون أسود واسع وبلوزة حمراء فضفاضة وحجاب أحمر ستان مشجر وواضعة روج أحمر فقط أبرز شيفاها المقلوبة المكلبظة فقالت /مبروك
عبدالله/ إيه الأرف إللى على بؤك دة
زينه/ روج
عبدالله/ منين
زينه/ بنت خالتك بتحط وحطيت منها حلو
أمسك عبدالله فكها ومسحه بشاله وقال:- شبه الرقاصة وزينه البنات مش كدة ، زوزو مينفعش تستعمل حاجة حد ،الغالى يكون تحت رجليها
زينه بحزن/ زعلانه منك
عبدالله/ براحتك ،،المهم بلاش الأرف دة أستنى أتصورى معايا
نظرت لة ولتغريد المغلوله / مع عروستك أحلى ثم رحلت تخفى دموعها
أترك لكم حال عبدالله الذى حاول اللحاق بيها لكن أبية يمنعة
أنتهى الفرح حاولوا أصحابة يرقصوا عبدالله وهو لازق فى الكرسى لم يتركه ومشغول لم يرى زينه أين هى
مر الفرح على خير ودخلت تغريد البيت ومنها لغرفة زوجها لتبدأ حياة جديدة والمعازيم رحلوا وعصام وراضية ذهبوا لغرفتهم وزينه التى تختبئ من عبدالله فهى غير متقبلة وجود فتاة غيرها تتمتع بحبيبها ،،،،دخلت غرفتها وتركت لدموعها الحرية
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
________
[فى غرفة نوم عبدالله ]
تغريد/ تفضل قاعد كدة
عبدالله بملل/ عايزانى أعمل إيه
تغريد بضيق / ولا حاجة عايزة أنام الفجر قرب يطلع وقاعدين وشنا فى وش بعض
عبدالله/ حد منعك نامى ،،،،
تغريد بمكر / أطلع برا أغير الفستان أحم ساعدنى أغيره لو عايز
عبدالله / أتشلتى
تغريد بدلع/ مش طايله السوسته والطرحة مليانه دبابيس فكها
عبدالله/ مع نفسك
تغريد/ رايح فين وسايبنى
عبدالله/ خنقة من أولها مش عايز أشرب سيجارة عندك مانع
تغريد/ أشربها هنا وأنا أغير قدامك عادى أنت جوزى
تركها عبدالله بدون كلام فأين الحيااااااااء
سمعت زينه صوت إغلاق باب الشقة فهى لم يأتى لها نوم جريت وفتحت باب الشقة تشوف مين وجدت عبدالله يصعد السلم خرجت وراة وصعدت خلفة أبتسم هو حس بيها من أول خروجها،،،صعد على السطح وأختبأ فلا يوجد ضوء غير ضوء القمر
زينه بخوف وصوت منخفض/ عبدو أنت فين الدنيا ظلمه عبدو عبدو
عبدالله نسى حزنه وأمسك عصا رفيعة وخبط بيها على ماعون خاص بأكل الطيور
زينه برعب/ عبدو فى عفريت خايفة أنت فين فى الغيه يالهوووى. دقات قلبها سريعة من الخوف ،، حضنها عبدالله من ظهرها شهقت وقبل صراخها كمم فمها وقال/ متخافيش أنا حبيبك ثم سحبها برفق لغية الحمام لأعلى مكان فيها فى السماء وجلس وحاوطها وفوقهم القمر فقال/ صاحية لية
زينه/ مجليش نوم وأنت حد يسيب عروسته فى يوم ذى دة
تمعن عبدالله فى ملامحها وقال:- تعرفى بيحصل إيه فى ليلة ذى دى
زينه بصدق/ بتاكلوا العشاء وفاكهة وتناموا جنب بعض ذى بابا وماما بيناموا فى أوضة واحدة
عبدالله/ بس
زينه/ لو تتكلموا تتكلموا
تشرب ملامح الصدق والبراءة فهى صادقة كيف تعرف هذة الأمور وهو قافل عليها، فقال:- أنتى لسة صغيرة أووى مش فاهمه حاجه فى الدنيا
زينه بأعتراض/ أنا كبيرة ١٥ سنه وفاهمة كتير
عبدالله/ بجد
زينه بتزمر/ بجد
عبدالله/ يا بنت الحلال متخليش لسانى يغلط بحاجات أكبر من سنك تصدمك ،،تعرفى يعنى إيه مشاعر
زينه/ أكيد
عبدالله/ يعنى إيه
زينه/ مشاعر الفرح والحزن
عبدالله بيأس/ كلامك يدل صغيرة وطريقى صعب
زينه/ مش فاهمة حاجة
عبدالله/ بكرة تفهمى ،،زعلانه علشان مسحت الروج
زينه/ لا
عبدالله/ يابت أنا إللى مربيكى
زينه/ أيوه زعلانه
عبدالله/ ظهر جمال وطعامه شفايفك شكلك لما تكبري تبقى مزة
زينه بكسوف/ شكرآ
عبدالله/ عارفة نفسى فى إيه أخطفك لبلد بعيدة أنا وأنتى وبس ثم سكت وقال بتمنى لنفسة وأخلف منك عيال كتير تكون عزوتى
زينه/ وبعد متخطفنى ونروح بلد بعيدة وبعدين
عبدالله/ أنتى نفسك تعملى إيه معايا
زينه بتمنى داخلى قالت لنفسها:- نفسى أكون مكان تغريد، ،،،
عبدالله/ ساكته لية
زينه/ أى مكان أنت فية يبقا جنه يا عبدو مش أتعب نفسى وأفكر أنت عارف سعادتى
ضمها لصدرة وهى لفت زراعها حوالين وسطة
زينه/ يلا ننزل فى ناموس🤣
عبدالله بحدة/ أبو فصلانك يا شيخة
زينه بدلع/ الناموس يا عبدو بيعلم نقط حمرا الله
عبدالله/ يارب الصبر الناموس بااااااس وساب علامه حمرا وأنا لاااا
زينه/ هووووش الدنيا ليل وطى صوتك عيب كدة الناموس بيعض مش بيبوس ، تعرف عينك فى الليل حلوه
عبدالله بصدمه/ بتعاكسينى
زينه بكسوف/ لا دى حقيقة فيها حياة وأمل
عبدالله بهيام/ معاكى بتكون كدة
ثم رفعها على فخدة داخل حضنه
زينه/ المكان من غير سور هتقع
عبدالله/ متخافيش حبيبك أسد وجبل راسخ هههههههه
أبتسمت ودفنت وشها فى صدرة وقالت:- البرفان دة حلو جبته أمتى
عبدالله/ هدية من بهاء عجبك
زينه/ أمممم وبدأت تشم رقبته
عبدالله/ خلاص أخليه المفضل عندى وعندما لاحظ حركتها الأخيرة وهى تشم رقبته تثيرة أبعدها برفق خارج حضنه وأجلسها بجوارة ومازال محاوطها
زينه/ ظهرى وجعني من القعدة
تسطح هو على ظهرة وهى فعلت مثلة لكن جذبها لحضنة وسندت رأسها على صدرة وهو يجول بشعرها بأنامله
زينه/ كدة ننام
عبدالله/ عادى هى أول مرة تنامى فى حضنى
زينه/ لا،،،بس مش فوق الغية ،،بجد فى ناموس 🥺
خلع شاله الذهبي فهو مازال بملابس الفرح وفردة ووضعة عليها ثم أخذوا يتحدثون ويضحكون وناموا
سمع عبدالله أذان الفجر أستيقظ حمل زينه ونزل بيها من سلم الغية بصعوبة فسلم خشب وضيق وحمد ربة السلم تحمل وزنهم. ثم نزل على سلم المنزل ومنها للشقة أدخلها غرفتها وأخذ شالة وعدل وضعيتها فى النوم ثم قبل جبينها ودخل غرفته وجد تغريد بدلت ملابسها لقميص نوم. أبيض ونايمه ،،غطاها ونام على الأرض
على الجانب الأخر آية عامله مناحة مع نفسها عبدالله حلو وأتجوز تغريد يا ترى مشاعر آيه حقيقية أو أعجاب أو مراهقة 🤔🤔
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______________
أتت الساعة التاسعة صباحآ ،،خبطت الأم برفق على باب غرفة أبنها
تململت تغريد فى نومها /أوووف مين
راضية/ صباح الخير يا عروسة
تذكرت تغريد أمس لم تجد زوجها بجوارها وجدته نايم فى الأرض فقالت:- قال عروسة قال بلا وكسه صومت صومت وفطرت على عبدالله ثم تشدقت بفمها وقامت من السرير وفتحت الباب
راضية بأبتسامة/ عبدالله نايم
تغريد بلويه بوز/ نايم وبيشخر
راضية/ نوم الهنا ،،، الفطار
تغريد/ بدرى كدة
راضية/ بدرى من عمرك فطارنا بعد الفجر على طول ،،وعلشان عريس وأجازة الساعة دلوقتى تسعة وربع
تغريد / وإيه يعنى
راضية/ لازم يصحى وضبطى الأوضة ،،،الضيوف ممكن تجى تبارك فى أى وقت ،،والامانه بتاعة أمبارح حطيها فى الدرج علشان أمك تشوفها
تغريد بغباء/ أمانه إيه
راضية/ يوة ثم قالت لها بعض الكلمات فى أذنها
تغريد تشدقت بفمها/ أمانه لا الأمانه فى مكانها بختم ربها لسة
ضربت الأم على صدرها / محصلش لسة
تغريد / شوفى أبنك المعلم الكبير إللى لو دخل فى حيطه يهدها نايم فين دة أنا قلعة فستانى لوحدى أبنك سابنى وهرب منى،،ثم تشدقت بفمها
الأم بلجلجة/ فيها إيه عريس ومجهد ومحرج دى أول مرة بتحصل يا بنتى
تغريد بحدة/ ما أنا أول مرة أقول لأمى إيه ، ثم تركتها وذهبت للحمام
وضعت الأم إيدها على فمها فهى تعلم أبنها يعشق غيرها ولم تعلم مين هى ،،لكن هناك سُمعه تحوم حول أبنها،،وزعلت كيف لزوجة تفضح أمر زوجها هكذا أين الحياء والأدب لم تدخل الأم غرفة أبنها وتصحيه حتى لا تحرجة أغلقت الباب وذهبت تجهز الفطار
وبعد نصف ساعة يجلس عبدالله على سفرة الطعام وقال:- ماشاء الله دة أكل كتير
الأم/ عريس لازم تتغذى
تغريد بلوية بوز/ أسمع كلام أمك جايز يجيب نتيجة
فهم هو ما تقصدة وتجاهل كلامها
فقال/ نادى زينه تفطر
تغريد بضيق/ أول لقمه تجمعنا تشاركنى فيها
عبدالله/ المفروض الفطار دة دورك مش دور أمى هى فطرت أبويا بعد الفجر
تغريد/ بعد الفجر صعبة
عبدالله/ اتعودى على كدة البيت دة حياته قبل الفجر ماما بتصحى تجهز الفطار وتخبز لو فى خبيز وبعد الفجر نفطر وننزل شغلنا أنا وأبويا
بلعت ريقها من هذة الحياه الشاقة
أتت زينه / صباح الخير يا عبدو
وتجاهلت تغريد
تغريد/ وأنا هوا
زينه بمكر/ كنت أقعد وأقولك
تغريد/ يا بت يا كهينه
زينه بدلع كما هى متعودة/ أنا كهينه يا عبدو
تغريد/ أسمه عبدالله وياريت تقوليه يا عمو
عبدالله بهدوء رغم غضبة فلا يريد الخناق معها / ملكيش دعوة بزينه
تغريد بغيره/ بدلعك لية
عبدالله/ مش دلع هى من صغرها بتقولى عبدو علشان عبدالله تقيل على لسانها
تغريد/ ودلوقتى كبرت ولسانها أطول منها
عبدالله/ رايحة فين
زينه/ شكلى سببت فى مشكلة بينكم وأنا مش حابة كدة
عبدالله بعصبية/ مكانك جنبى فى أى مكان أكون فيه وإللى مش عاجبه يغور من البيت فى داهية
قطع كلام تغريد رن جرس الباب فتح عبدالله ورحب بأهل زوجته
مر الوقت من الترحيب
تغريد بغل / ماما عايزاكى فى كلمه فى أوضتى
الأم بفرحة/ عنيا يا عروسه خلينا أفرح و أملأ الدنيا زراعيط
راضية لنفسها/ أستر أبنى يا رب
عبدالله لديه شك لكنه تجاهل ذلك لا يمكن لفتاة تتحدث فى مثل هذة الأمور، ،،،،،،،،،،، خرجت الأم من غرفة بنتها بلويه بوز وتضرب على خدها بكفوفها بسخرية وقالت:- يلا نمشى يا أبو تغريد ملناش لازمه بلا وكسه يانى على حظك يا بنتى فى ناس ذى التيران تدخل فى الحيطة تهدها طلعوا جسم على الفاضى
أبو تغريد/ تقصدى إيه
أم تغريد بجراءة/ بنتك لسة ذى ماهى نامت أمبارح لوحدها وجوزها على الأرض شوف بقا العريس عمل لية كدة أستر على شبابنا يارب
راضية لكى تدارى على ابنها/ أصل أنا تعبت أمبارح وهو كان معايا وممكن داخل لعروسته كانت نايمه براحتها فنام على الأرض
أم تغريد بسخريه / أعديها ،،،تغريد أجى بكره أزورك ياحظك يا بنتى كان نفسى أزرغط وأملآ الدنيا ،،ثم ورحلت بعد ما نظرت لعبدالله نظرة أستحقار
عبدالله نظر لزوجته بحدة مما جعلها تدخل غرفتها ،،،،،سحبت راضية زينه للسطح لتأكل الطيور معها لكى تترك لتغريد مساحة تصالح زوجها ،
جلس عبدالله يدخن بشراسه ويود التخلص من زوجته التى أغلقت الباب بقوة فى وشة
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
___________
لأول مرة تشعر زينه بعدم الراحة فى المنزل التى تربت فيه شعرت من كلام تغريد ونظرات أمها منذو قليل أنها عبئ وأن بنتها صاحبة المنزل لم تعلم أين تتخلص من هذا الأحساس الصعب الذى يشل تفكيرها ويبرجل كيانها شعرت بالغربة تريد البكاء تريد الأن حضن عبدالله الذى يحميها ويهديها ويطمنها لكنه أصبح ملك لتغريد ،،تسللت من وراء راضية لغرفتها وجلست على السرير منهارة وفجأة سمعت صوت عبدالله بالخارج يزعق لزوجته وأسم زينه يتكرر، ،،فقالت لنفسها:- شكلى بسبب ليك مشاكل يا عبدو من أولها ،،طب أروح فين ،،وأنا معرفش حد غيركم ياريتك يا تغريد مظهرتى فى حياتى 😭😭
_________
مر أسبوع وعبدالله عايش فى تعاسة وأصبح عصبى أكثر وحين يتواجد فى المنزل خناق مع زوجته فهو من أول يوم زواج نزل الشغل وهرب من البيت ،،وتغريد مش راحمه زينه بالكلام وصورت لها صورة سيئه عن أمها فردوس التى رمتها وتزوجت وجدتها وسمعتها السيئه أيضا ،،وراضية لم تعلم بذلك ولا أحد ،،،،لاحظ عبدالله شرود زينه وتجنبه دائما و فقدت وزن بسيط فرجح ذلك بسبب تأخر النتيجة أو زواجة لم يعلم أن صغيرته تتعرض لأذى النفسى فى بيته من زوجته
__________
(على طاولة الغداء)
أبتلع عبدالله بصعوبة معلقة من الأرز وقال:- مين إللى طابخ الرز
زوجته/ أنا
عبدالله/ مسكر
تغريد بفرحة/ شكرآ
عبدالله/ مسكر حلو
تغريد/ عارفة أكلى حلو،،ثم نظرت لزينه بفخر
عبدالله/ دوقى كدة ،،،ومنع أسرته تتناوله
تناولت تغريد معلقة وبلعتها بصعوبه
عبدالله/ حد يحط سكر على الرز
تغريد بمراوغة/ حطيت ملح ،،،، جايز أمك ولا زينه هانم عملوا كدة يبوظوا أكلى
عصام/ لية يبنتى كدة وأحنا هناكل معاكى ودى الوجبة الأساسية فى اليوم هى حماتك صغيره ولا عبيطة
تغريد/ خلاص تبقا زينه هى مش بتحبنى
راضية/ زينه قلبها أبيض وعمرها متعمل كدة عارفة الأكل نعمه ربنا ليه أحترامه مش لعبه
تغريد بخداع/ أةةة يانى مليش ظهر فى البيت دة 😭😭 أنا طبيخى ذى الفل،،، أول مره تدوق من إيدى يحصل كدة ياربى مقلب أتعمل فيا ومحدش مصدقني
الأم/ خلاص يابنتى ،،،بلاش الرز ناكل بعيش ،،،قومى يا زينه هات العيش من العياشة
زينه/ حاضر يا ماما
أبعد عبدالله بضيق طبقة / محدش طايل حباية رز وأحنا نرمى الرز
الأم لتهدى الجو/ الطيور تاكلة وناخد من وراها بيضة ولحم عادى يا حبيبى
أمسك عبدالله رغيف عيش وأخذ لقمة وغمسها فى الملوخية وتناولها ثم جرى للمطبخ وبثقها فى سلة المهملات ،،ورجع مكانه وقال:- تغريد أنتى عاملتى الملوخية
تغريد بتوتر/ أيوه
عبدالله/ مقولتيش لية ملكيش فى المطبخ حتى الطبيخ فاشلة فيه أنتى مقلب للى يتجوزك ،،مفيش فيكى حاجة مميزة ،،،ثم نظر لأبوة بعتاب فهو سبب هذة الزيجة،،
فقال بحنان رغم غضبة / زوزو أعمللى بيض جعان
زينه/ حاضر
عبدالله/ عارفة مزاجى
زينه/ بيض مقلى غرقان بالسمن البلدى
عصام/ جهزى غدا يا زينه يا بنتى
راضية/ بلاش الرز والملوخية فى لحمة
عصام/ طعمها وحش وزفرة، ،شيلى يا حاجة الأكل ياخسارة الفلوس
زينه/ عنك يا ماما أنا أعمل، ،،،، وبالفعل أخلت زينه السفرة ونظفتها و جهزت غدا سريع فى نصف ساعة عبارة عن بطاطس مقلية وبتنجان وفلفل وبيض وعملت سلطة وفول بالصلصة وفول بالسمن البلدى ومخلل أكل الجميع وشبع ،،،،، رفضت تغريد تاكل ومتغاظه من زينه
عبدالله بتلذذ/ تسلم إيدك يا قلبى الأكل تحفة ألحقينى بكوباية شاى ياقمر
زينه لم تبتسم مثل كل مرة فهى حزينه / حاضر
عبدالله/ زينه مالها
الأم/ بقالها فترة كدة وواخدة جنب جايز خايفة من النتيجة، ،
عبدالله/ أكلت ربع رغيف بس والصبح مكملتش لقمتين وشبعت بالله عليكى خلى بالك منها فى غيابى دى روحى
بالأم بطيبه/ ربنا يخليك ليها لو ليها أخ بجد مش يعمل عمايلك دى
تعصب هو/ زينه مش أختى دى بنت عمى وبس ،،،،، سمعت زينه جملته وحزنت وفهمت كلامه غلط ولم تبين
قطع كلامهم رن جرس الباب فتح عبدالله ،،أتسع عينه وتلقائى نظر لزينه الشاردة فى حزنها فقال بتوجس :- أبوياااا
أتى عصام و😡
ياترى مين الزائر