رواية زينه البنات الفصل السادس عشر 16بقلم نجلاء فتحى


رواية زينه البنات الفصل السادس عشر 16
بقلم نجلاء فتحى


قطع كلامهم رن جرس الباب فتح عبدالله  ،،أتسع عينه وتلقائى نظر لزينه الشاردة  فى حزنها  فقال بتوجس :- أبوياااا

أتى عصام  😡 / جايه ليه بعد السنين دى كلها 

فردوس/ جايه أشوف بنتى 

عبدالله بغضب/ رمتيها علشان تتجوزى لولا  زورنا أمك زمان كانت  ماتت

فرودس / لأخر العمر بنتى

راضية بغضب وبقلب أم/ أنا إللى تعبت وسهرت الليالى أنا علمت وكبرت زينه بنتى  الأم إللى تربى مش تحمل وتخلف وترمى زينه بنت عمرى وبنت قلبى مستحيل تخديها على الجاهز عروسه أمشى يا مرا أطلعى براااااااااا يالهوووى الحقونى يا ناس حرامية جاية تخطف بنتى 

عصام بحمايه/ أم عبدالله مسمعش صوتك خدى زينه وعلى أوضتك

راضية/ شدت زينه  بحماية لغرفتها وهى تسير بألية  معها لأول مرة ترى أمها 

عبدالله/ خلاص شبعتى من الراجل ضحيتى ببنتك علشانه 

فردوس بتصنع البكاء قالت بصوت عالى / زينةةةةةة يا بنتى تعالى فى حضن أمك يا ضناياااااااااا

عصام/ أمشى بالمعروف بدل مزقك على السلم

فردوس بعشوائية/ ياخراااااااابى حد يبلغ الحكومه عايزةةةةةةةة بنتى يا نااااااااااس يا حرامية خطفتوا بنتى أنجدونى يا ناس  الراجل أبن******* وابنه ال****** خطفوا بنتى 

خرجت ليها راضية وشدتها جوا الشقة  لأنها أهانت زوجها وأبنها وقالت بعشوائية/ هما علشان رجاله واخدة راحتك فى الغلط لا يا بنت******* متكسر المرااااا غير مراااااا زيها  ثم ضربت فردوس علقة موت 

أمسك عصام عبدالله/ حريم فى بعض متخفش أمك محدش يقدر عليها  ثم أغلق باب الشقة 

زينه تنظر للوضع بخوف فى الخفاء ومرعوبة 

 تغريد بمكر/ شايفة وجودك هنا عامل إيه روحي مع أمك كفاية فضايح صدقتينى أمك فردوس سمعتها وحشة  لو منك أمشى معاها لو حابه تردى الجميل لعمك ومراته وأبنه أصلا عبدالله حبيبي مش بيحبك بيعطف عليكى كل ليلة يشتكي  من همك التقيل فى حضنى ٠

بكت زينه بشدة 

فتح عصام باب الشقة  وأعتذر للجيران أنها مشاكل عائليه ثم رحلوا وأغلق الباب تانى ،،،،
 فقال/ كفايه كدة يا أم عبدالله  

فردوس/ سايبها تضربنى فى بيتك يا راجل ******

أمسك عبدالله أمه قبل ضربها مرة تانية 

الأم/ لمى لسانك  

عصام بحدة وأمر/ أدخلى جوا يا أم عبدالله كلمتى تتسمع كفايه كدة

راضية/ عنيا يا أخويا  ،،عيشنا وشوفنا الغُرب يهينونا فى بيتنا 

عصام/ بعد ١٥ سنه جايه عايزه بنتك أنتم متعرفوش بعض لو شوفتيها فى الشارع متعرفيش شكلها ولا هى كمان تعرفك 

فردوس/ أنا عارفة مستحوذ على بنتى علشان ورثها تاكله فى كرشك يا ضلالى

عبدالله/ يبقا الحكاية مش حكاية بنتك ،،محتاجة فلوس وعامله الفرح دة علشان كدة 

فردوس/ لا جاية أخذ ورث بنتى وبنتى 

عصام/ ملكيش حق  عندى و ورث زينه فى رقبتى ليوم الدين تاخده لما تكبر  وتكمل السن أنا أمين علية وشايلة بزيادة  وأبنى لا يمكن يضل 

فرودس/ أنا رايحة القسم 

عصام بثقة/ روحى وبالمرة نفتح القديم والحكومه تعرف رميتى بنتك زمان ومش سجليتها غير بعد  ٤ شهور  واحنا إللى سجلناها وكنتم سايبنها تموت 

بلعت فردوس ريقها/ أدينى حق بنتى وأنا أمشى 

أنتهى الحوار على تعب عصام من المناهدة  وصرخت راضية لأول مرة زوجها يتعب  

أسندة عبدالله برفق لأقرب كرسى يدلك صدرة  وعصام لم يستطيع أخذ نفسه طبيعى  ،،،جرى  عبدو للشرفة يندة على أى عيل صغير فى الشارع يذهب المحل الذى يوجد بالقرب من المنزل ويستدعى بهاء صديقة  ،،،أما فردوس فرت هاربه 

تغريد بصوت هادى / شايفة  أمك  هتموت الراجل دة جزاتة 

زينه/😭😭😭

مر الوقت وبهاء أحضر طبيب للمنزل  وعبدالله رغم الفترة الأخيره بسبب جوازة فى خلاف مع أبوة لكن الأن أبوه مريض    

نصحة الطبيب لازم مستشفى  لقد أصيب بذبحه صدرية قويه 

الخبر نزل مثل الصاعقة على رأس عبدالله لأنه أبيه بصحة جيدة ولا عمره أشتكى من شئ  وبالفعل  نزول عصام على نقاله الأسعاف  وهذا هز عبدالله داخليآ والحارة كلها بجوارة  وبهاء فى ظهرة لم يتركة 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
__________
           (فى المستشفى)

عبدالله/ من فضلك رجع ماما وزينه البيت أنا أبات مع الحاج

راضية/ مش سايبه أبوك 

عبدالله/ الله يكرمك مش حمل مناهدة، ، أسمعى الكلام ،،،المستشفى عايزين مرافق واحد بس ،،،،الظهر فى الزيارة تعالى ،،،،،،،ثم نظر لبهاء وقال:-  أرمى حمل المحل عليك

بهاء/ فى رقبتى  متقلقش 

رجع بهاء راضية وزينه للمنزل دون النطق بحرف 

وزينه داخلها حزن عبدالله لم ينطق معها حرف واحد معناة زعلان منها هذا ما صورة لها عقلها الصغير  ومحرجه من موقف فرودس أول ظهور لها خربت حياتها 
ولم تسلم من لسان تغريد 
______________

مر أسبوعين وعبدالله مقيم فى المستشفى  مع والدة وراضية تذهب للزيارة وزينه تظل بالمنزل بأمر من عبدالله  وهى لا تريد ذلك  وتغريد لم تزور حماها ولا مرة فى المستشفى  وتستغل ذلك وتبخ سمها فى أذن الصغيرة 
فتهرب منها على السطح أو غيه الحمام🕊🕊رغم ممنوع تطلع لوحدها ،،
______________

خرج عصام من المستشفى  للبيت  وبحث عبدالله أول دخوله للمنزل على زينه التى لم يراها أسبوعين  وحين لمحها حزينه شاحبة الوجة  شاف فى عينها نظرة ذل  ذبحته ،،،،ومع زحمه الحاضرين صعب ينفرد بيها،،،

هدأ المكان من الأحباب والجيران 

عبدالله/ زينه 

 أتت لة تجرى 

عبدالله/ ناولينى غيار وفوطة 

تغريد بضيق/ أمشى يا بت أنا أجبهم 

عبدالله بضيق/ لمى الدور أبويا تعبان قولت زينه

تغريد/ مفيش حد يدخل أوضتى 

عبدالله/ دى أوضة زينه أتربت فيها فى حضنى  ثم شاور لزينه تدخل أوضته وتحضر ما طلبه

بعد خمس دقايق قالت زينه/ حمامك جاهز 

عبدالله دخل الحمام وحرفيآ جهزته  لكنه مستغرب تجاهلها وبعدها عنه 

_________
بعد منتصف الليل تسلل من غرفته تاركآ زوجته فهى تعودت على تجاهله لها   ذهب للمطبخ  لاحظ غرفة زينه منورة وهذا واضح أسفل الباب ،،تنحنح وتعمد الكحة ثم ذهب للمطبخ  وحين سمعت هى  فتحت باب غرفتها أبتسم هو  خطته نجحت ثم ألتقط تفاحة يأكلها 

زينه/ صاحى لية

عبدالله/ مجليش نوم وأنتى 

زينه/ زيك 

عبدالله/ نفسى فى قهوة

زينه/ دلوقتى ،،،،أنت بتاكل تفاحة

عبدالله  أقترب منها برفق حتى ألتصق ظهرها للبوتجاز  حاوطها بزراعة وضمها  وقال:- زعلانه لية ،،مين يقدر يزعل حبيبتى فى غيابى 

 تذكرت زينه  موضوع فرودس وتعب عصام وكلام تغريد حضنته ببكاء/ تعبت يا عبدو ،،،فى غيابك كنت ضايعة غريقة غريبه هنا،،،، بابا تعب بسبب الست إللى ولادتنى مش قادرة أقولها ماما معنديش غير ماما راضية بس ،،أكيد زعلان منى 😭😭

عبدالله بحنان/ هوووش أنتى ملكيش ذنب ومحدش زعلان منك وتعب بابا من عند ربنا وغريبة دى لا أنتى صاحبة بيت  وربنا يعلم الأسبوعين عَدوا عليا أزاى 

زينه/ بردانه أووى دَفينى يا عبدو 

لبى هو طلبها يكاد تكسر ظلوعها من أحتضانه لها ،،فقال/ تطلعي معايا الغية 

زينه/ دلوقتى 

عبدالله/ عادى 

زينه/ لو عايز أبقا عايزة

حملها عبدالله وخرج بيها برا للصالة وقبل فتح باب الشقة فتحت تغريد بابا غرفتها وقالت / شايلها لية أتشلت

عبدالله بثبات/ بعد الشر عنها أن شاءالله إللى يكرها ،، 

تغريد بصوت عالى لم تراعى الليل ولا تعب حماها/ أحب أقولك هى طفلة بغض النظر قد البقره كدة ، ، لمستك ليها غلط وحرام دى بنت عمك وأنتى يا ممحنونه دة أبن عمك المفروض تمنعى يقربلك  ولا حبه الموضوع كأنه جوزك  

أنزل عبدالله زينه برفق وقال بهدوء/زينه زينه البنات مش ممحونه البيت دة لية ست واحدة أمى الحاجة راضية وبعديها   بعمر طويل   زينه   ولا واحدة فيهم صوتها  عالى 

تغريد/ إللى بتعمله معاها مش أخوه يا معلم دة عشق وياترى حصل بينكم إيه حد عارف 

قطع جمله عبدالله خروج أمه المفزوعه من نومها/ هوووش أكتموا الراجل عيان والدنيا ليل
أتخنقتى مع زينه تانى 

عبدالله بترقب/ هى دايقت زينه فى غيابى 

تلجلجت الأم/ لا أقصد عادى مناغشة 

عبدالله/ عملتى إيه فيها😡😡😡

تغريد/ محموق عليها لية يا معلم أسمعى يا أم عبدالله أبنك مش راجل معايا ودى الكل عارفها ومقربش منى وساكته ومتحمله علته أنما جو العشق بينه وبين بنت عمه يقرب منها ممنوع
مفيش واحدة تقبل جوزها كدة
أكشفى على المسهوكه دى تكون مش بختم ربها

الأم لطمت/ عيب يا بنتى دى أخته ومتربين سوا

تغريد/ مصدقة نفسك فى أخ يعمل كدة حاسة بينهم حاجة المعلم سايب أوضة فى نصف الليل وكان شايلها وفاتحين باب الشقة إييييه يلبعوا أستغمايه 

عبدالله بغضب/ يا بنت الكلاب مش سايب

لطمت الأم  وحمت تغريد وقالت :- عايز تضربها أبوك عمره معملها معايا  أكتموا الراجل عيان 

عبدالله/ سامعة قالت إيه😡

وهنا  صوت أنين عصام لم ينتبه لة أحد فى الأول  وعبدالله يريد يضرب زوجته والأم واقفه فى النصف تمنعة  

أنتبهت زينه لصوت عصام ثم دخلت الغرفة وصرخت :- بابااااااااااااااااااا عبدوووووووو ألحقينى بابااااااااااااا

جرى الجميع  للغرفة وجدوا عصام واقع من على السرير على وشة ودماغه تنزف ،،يبدو أستيقظ وحاول ينهض على صوت الأشتباك لم تحمله رجلة وسقط وللأسف فقد حياته وتوفى أترك لكم حال راضية وزينه ،،وعبدالله ،،،خافت تغريد لابست وذهبت لأمها بدون أذن أحد
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
___________

أشرقت نهار جديد حزين وصوت القرآن الكريم يملأ المنزل والنساء يرتدون الأسود والبكاء محتل المكان  ،، والجميع يظن توفى بسبب مرضة فيوم خروجة من المستشفى توفى أمس  أما الحقيقة أخفاها عبدالله  وأصر على أمه تكتمها 

الجارة/ وحدى الله يا أم عبدالله 

راضية/ لا إله إلا الله، ،دى عشرة عمر دة راجلى أعيش من غيره أزاى 😭 يارب خدت أبنى وجوزى اللهم لا أعتراض على حكمك

الجارة/ ربنا يبارك فى المعلم عبدالله ويملا البيت عيال 
__________
على الجانب الأخر 
الجارة ١/ شوفى البيت دة كلة والمحل راح لعبدالله 

الجارة ٢/ فردوس بتقول بنتها ليها نصيب فيهم

الجارة١/  بنتها  نصيبها صغير دى بنت مش ولد 

الجارة ٢/ تغريد وأمها لعبوها صح راضية غلبانه وشكلها إنكسرت بموت جوزها، ،،، عبدالله الكل فى الكل كان نفسى ياخد بنتى

الجارة ١/ المحل بتاعه شغال نار بيكسب قد كدة متقوليش الناس عايشة على التوابل 

الجارة ٢/ بصى زينه أحلوت أزاى الأسود عليها حلو بفكر أخطبها لأبنى 

الجارة١/ دى فى ٣ أعدادى

الجارة ٢/ عادى تتجوز على ١٨ سنه بس أخطبها بصى صدرها أكبر من صدر بنتك المتجوزة  بت متغذيه صح

الجارة ١/ على رأيك صحتها حلوة وتخدمنى والبت هادية أنا أخطبها من أمها فردوس

الجارة٢/ لا ،من راضية وعبدالله 

الجارة ١/ دى مرات عمها وأبنها

الجارة ٢/ الأصول منهم هما إللى مربينها 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
أنتهى العزاء وبهاء لم يترك عبدالله ولأول مرة منذو ميلاد عبدالله يغلق المحل غلق تام بأمر من عبدالله 

أصعب ليلة على راضية هذة الليلة أحتضنت زينه على السرير وبكوا سوا وعبدالله  نام على الأرض مراقبهم  

مرت أيام العزاء 

بهاء/ لازم تقوى 

عبدالله/ دة أبويا 

بهاء/ أنت الراجل لازم الحياه تمشى أمك فى حالة صعبة فقدت أخوك وأبوك صعبة على أى واحدة لازم تخرجها من إللى  فيه لو كل واحد عمل زيك الدنيا تخرب

عبدالله/ والله بحب أبويا ،،بس الفترة الأخيرة قبل تعبه متخانق معاة عارف سامحنى وسمعتها بودنى فى المستشفى  بس برضو حاسس بالذنب أبويا مش ماتت من المرض أبويا اليوم إللى خرج من المستشفى  بالليل سمع صوتى بتخانق مع تغريد محدش حس زينه دخلت على صوت لاقته فى الأرض ودماغه مفتوحة ومتعور يبقا إيه حب يقوم مقدرش وقع أنا السبب  غصب عنى صوتى عالى البلوة إللى على ذمتى عصبتنى 

بهاء/ متزعلش منى مشفتهاش زارت أبوك الله يرحمة فى المستشفى 

عبدالله/ الهانم أستغلت ملخومين بأبويا سابت البيت فى الظرف دة ،،،مفيش حاجة تخلينى أمسك فيها 

بهاء/ ربنا يصلح حالك المهم خليك راجل أنت بقيت راجل البيت بعد أذنك أفتح المحل الصبح عمرة متقفل كدة بشهادة الناس،،

عبدالله/ إللى تعمله

بهاء بتردد/ زينه فى الظروف دى عامله إيه

عبدالله/ شاردة طول اليوم وحزينه وفى الليل فى حضن ماما فى أوضتها 

بهاء/ كدة صح أمك مش تتساب  وانت بتنام فين 

عبدالله/ على الأرض فى أوضة أبويا معاهم ،،فى كنبة بس أنا بحب الأرض

بهاء/ ربنا معاك أستأذن بقا سلامى للحاجة ثم رحل 

عبدالله/ زينةةةةةةةة

أتت لة/ كفاية كدة ألبسى هدوم غير الأسود

زينه/ بابا 

عبدالله/ هى كلمه أنتى صغيرة الحزن فى القلب ،،أمى مقدرش أحكم عليها هى لابسة الأسود من يوم أخويا الله يرحمة   بالله عليكى ساعديني البيت يرجع ذى زمان بالحب والضحك 

زينه/ عمرة ميرجع  ،،،،بابا مات ثم سكتت

عبدالله لنفسة/ تغريد دخلت عليا بالخراب 

زينه/ ساكت لية 

عبدالله/ ساعدينى تبقى حلوة قلبى مش حمل وجع أبويا مأثر فيا معرفش بحبة كدة  دخولك بيتنا غير حياتنا لأحسن أنا سميتك زينه علشان تزينى أى حاجة فيها  

زينه ببكاء / هو صحيح كلام مراتك صح 

عبدالله بترقب/ كلام إيه

زينه/ أى لمسة حرام وغلط بس دة للغريب أنت لا ،،،،،ممنوع تلمسني عيب 

تبرجل عبدالله من سؤالها المفاجئ  

زينه/ رد عليا أنا معرفش ،،،لما تحضنى حرام  تنام جنبى حرام علمنى فهمنى مش فاهمة إللى بتعمله لو أخويا بجد عادى بس أنت أبن عمى 

عبدالله/ أيوة ثم قال بعجاله/ مش فى ضميرى حاجة وحشة أنتى حاسه بعمل حاجة وحشة مقدرش أعيش من غيرك

زينه بعقلها الصغير/ أنا السبب فى موت بابا لو مكنتش شلتني وهى شافتك مكنتش أتخانقت معاها وبابا مات ،،،،أنا السبب الست إللى ولادتنى زعقت وبابا تعب ودخل المستشفى قبليها بسببى 😭😭

عبدالله/ متحمليش نفسك الذنب منظرك بيزيد تعبى ،،،وكلامك من شوية على أنى بقربلك نحرتينى لية ،،،،من غسل دماغك وفهمك كدة

زينه / تغريد وقالت كمان أنت مش عايزنى وحمل تقيل عليك 

عبدالله/ المفروض ليا حق عندك صدقتيها أقولك إيه بس أنت صغيرة مش تفهمى علاقتى بتغريد ،

زينه/ تعبت أوووى 😭😭

عبدالله/ عايزة إيه  

زينه/ أسيب البيت   
ياترى رد فعل عبدالله إيه



تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة