رواية المشاغبه والظابط الفصل السابع عشر 17 بقلم سلوي عوض

رواية المشاغبه والظابط الفصل السابع عشر 17
بقلم سلوي عوض



ابتسام: لتغلق الهاتف مع ياسمين… مش كنت عاوز تقابل ياسمين؟
شاكر: ياريت.
ابتسام: تعالي معايا هنروح نقابلها.

وبعد أن تصل ابتسام وزوجها الي الكافيه ويجلسو…

ابتسام: ها هيا ياسمين تدخل عليهم ومعها ورده.
ابتسام: ياسمين حبيبتي.
ياسمين: بوسي جلبي انا.
ابتسام: ايه ورده… اخبارك ايه؟
ورده: الحمدلله تمام.
شاكر: اهلا ببنتي الغاليه.
ياسمين: اهلا بحضرتك.
شاكر: بعد كده تقوليلي بابا.
ياسمين: واجمل بابا.
شاكر: طاب ارتاحو يا بنات.
ياسمين: اجعدي يا ورده ياك مدينانا لسه مجبضناش.
ابتسام: بعتلك أصحابك علي سوهاج.
ياسمين: احسن يستاهلو… وخصوصي شوزي ديه والله ما محصله جزمه ولا صندل.
شاكر: يابنت عيب ديه بنت اختي مهما كان.
ياسمين: بجولك ايه بجا… بت اختك ديه لزجه ودمها سم… هيا وامها… وبيزعلو بوسي… وانا اللي يزعل بوسي اكل مصارينه.
شاكر: اوباا يعني اتحدتو مع بعض؟
ياسمين: خلينا ف المهم… انته عرفت بالجضيه اللي اترافع فيها ياسين اخويا؟
شاكر: اكيد… ده فاضل بيه عامل حفله كبيره عشان خروج تاجي اخوه.
ياسمين: طاب عارف مين اللي كتب المرافعه؟
(يضحك شاكر)
شاكر: اوعي تكوني انتي؟
ياسمين: انا طبيبه حضرتك.
شاكر: امال مين؟
ياسمين: البت ورده.
شاكر: معقوله؟
ياسمين: اه والله العظيم.
شاكر: هائل… طاب ايه رءيك تمسكي الشؤون القانونية عندنا ف الشركه؟
ورده: اصل ياسمين موافجه… هيا موافجه.
ورده: انتي دائما كده مسحوبه من لسانك.
ياسمين: بس يا بجره انتي.

لتنظر ياسمين حولها وتجد فردوس تجلس مع شاب مختلف عن اللي شافته قبل كده… فتقف.

ياسمين: والله مهتعدي مني المره ديه يا فردوس الكلب.

تلتقط لهم صوره وتتجه إليهم.

ياسمين: ايه ياست فردوس؟ هو انا كل يوم اجفشك مع واحد؟ يخرب بيتك… هو مافيش غيرك؟
فردوس: نفسي اعرف انتي مين وعاوزه مني ايه؟
ياسمين: انا عملك الاسود.
الشاب: طاب غوري من قدامي بدل ما اقوم اديكي بالجزمه.
ياسمين: تديني انا بالجزمه يا عصايه النجاريه؟ طاب تعالي بجا.

وتأخذ ياسمين تضربه بالشلاليت وتمسكه من شعره لحد ما يطلع الشعر في ايدها.

فردوس: والله لاءربيكي!
(تمسكها ياسمين من ايدها التانيه وتخبطهم في بعض)

شاكر: يا خبر اسود شوفي البنت عملت ايه!
ابتسام: احسن… خليها تربيهم.
الشاب: والله لاروح القسم واخليهم يجرجروكي ف حديد!
ياسمين: ده عند الست والدتك.

شاكر: ياسمين تعالي هنا.
ياسمين: اديني جايه اهو… بس دجيجه.

ياسمين: شوفي ياست فردوس… صورتك مع المحروس… ابجا وريني بجا هتوديني الجسم ازاي؟
فردوس: ياستي انتي مين؟ وشكلك بتراقبيني؟
ياسمين: فاكره الحجه ام ياسين؟
فردوس: اه… انتي تعرفيها منين؟
ياسمين: ما اهو انا بجا… ابجا هيا يا فالحه… ايه مش شايفه ورده اللي عدلتيها جاعده معايا؟
فردوس: اه صح… بس ازاي انتي ست الحجه؟
ياسمين: ده موضوع يطول شرحه.
فردوس: طاب ابوس ايدك اوعي تعرفي حد… وانا توبه مش هكلم شباب تاني.
ياسمين: طاب لو جفشتك لتالت مره؟
فردوس: ساعتها اعملي اللي انتي عايزاه.
ياسمين: طاب… علي بعد المغرب كده تطلعيلي عشان عاوزاكي.
فردوس: تحت امرك… عن اذنكم.

ترجع ياسمين للترابيزه.

شاكر: ده انتي مجنونه… وجنانك خطر اوي.
ياسمين: ده انا كت بهزر معاهم… وكمان عشان البت اللي دائره مع الشباب ديه.
شاكر: طاب بقولك ايه… انا عندي منافس بس مضايقني اوي… وعاوزك تعملي لي فيه مقلب يربيه من اول وجديد.
ياسمين: بس كده؟ هات نمرته وصورته… واستني عشان تسمع الاخبار الحلوه.
شاكر: نفسي انتقم منه بطريقه تخليه يتوب ويتعلم الاءدب.
ياسمين: من عيوني يا حمايا العزيز… بجولك هو متجوز؟
شاكر: اه… ومراته بتغير عليه اوي.
ياسمين: معاك نمرتها؟
شاكر: اه معايا.
ابتسام: وانته واخد نمره مراته ليه؟
شاكر: ما اهي مراته تبقا صاحبتك جايده.
ابتسام: اه قصدك علي صادق العوني… اعوذ بالله منه.
ياسمين: انا هخلصكم منه.
ورده: يبجا استعدو بجا لجنان ياسمين.

---

ابتسام: هو انتي ليه يا ياسمين مساءلتينيش… انا بحبك اوي؟ ليه كده؟ نفسي تتجوزي سيف… النهارده قبل بكره.
ياسمين: مش جولتي… عشان مجنونه زيك؟
ابتسام: بنت… ياسمين طاب جوللي ليه؟
ياسمين: انا ف النهايه هطلع اختك… وشحته… وعزيزه لجيوني زمان جدام الجامع وخدوني وربوني لغيت ما كبرت.

(تمثل ياسمين البكاء)

ياسمين: يعني انا أبجا خاله سيف… وانته ياشيكو أنشته فيلم عربي هابط اوي؟
(يضحك شاكر)

شاكر: ده انتي اللي يقعد معاكي مش محتاج يتفرج علي حاجه تسليه… كفايه انتي.
ياسمين: ياسلام… حد جالك اني انا جرده؟ طيب الا جوللي بجا… نمره صاحبت مرتك بتعمل عندك ايه؟ وياتري بجا معاك كل نمر أصحابها؟
ياسمين: عن اذنكم بجا… ياله ياورده جلبي.
ياسمين: معاك ياشيكو… عشان تبجا تجول تاني اني مسليه.
ابتسام: اه صح رقم صاحبتي بيعمل ايه عندك ممكن اعرف
ياسمين: انتي هادئه كده ليه ده انتي جفشتي نمره صاحبتك عنده والله اعلم بجا بينهم ايه أن الله حليم ستار

شاكر: اهدي بس يا حبيبتي انتي اللي رنيتي عليها من عندي موبايك كان قاطع شحن
ياسمين: معلش تعيش وتاخد غيرها
ابتسام: ايه رءيك ف المقلب
شاكر: انتي شكلك مش سهله خالص يعيني عليك يا ابني وقعت ومحدش سمي عليك
ياسمين: ليه يعني هو انا فيا ايه
شاكر: انتي انتي زي الفل بس مستوي الجنان عندك عالي خالص
ياسمين: وبعدين معاك بجا هتنزعلني منك ليه
ابتسام: لاء يا شيكو كله الا ياسو
شاكر: والله أنا وابني غلابه وهنضيع ف النص ما بينكم

---

ياسمين: يبجا تخليك حلو معايا
شاكر: بنت ياسمين هو انا كل متكلم انته ومرتك بنت بنت
ابتسام: اتكلمي براحتك يا قلبي

وهنا ياءتي اتصال الي ابتسام

ابتسام: الله ديه نرمين سكرتيره الجمعيه ثواني ارد عليها
ابتسام: خير يا نيمو في حاجه
نرمين: مش عارفه كل القطط اللي موجودين ف الحجر الصحي بينونو وصوتهم صعب اوي وكلمت الدكتور قاللي أنه مسافر
ابتسام: انا هجيب دكتوره معايا وانا جايه

لتغلق ابتسام الهاتف مع نرمين

ابتسام: ياسمين عاوزاكي تيجي معايا الجمعيه احسن القطط اللي عندنا ف الحجر الصحي تعبانين اوي
ورده: مبلاش ديه موتت البجره بولدها
ابتسام: لاء انا واثقه فيها
ياسمين: هاجي معاكي بس ربنا يستر
ابتسام: عن اذنك يا ورده
 معلش يا شيكو تعالي ودينا عشان انا اعصابي باظت وكمان اديت السواقين كلهم اجازه
شاكر: طاب تعالو معايا اهدي بس يا حبيبتي
ابتسام: انته عارف اني مقدرش اشوف حد بيتاءلم

ياسمين: متجمدي كده يا بوسي ده انا هخليهم لك زي الفل
ابتسام: انا براهن عليكي
ياسمين: خلينا جد شويه متخافيش والله

وهنا يصلو الي الجمعيه

ابتسام: اتفضلي يا دكتور
نرمين: مين ديه
ابتسام: ديه دكتوره بيطريه
نرمين: ديه دكتوره ياسمين مش ماليه عينك ولا ايه وانتي شبه اخر الشهر كده
نرمين: شايفه يا مدام ابتسام والله عاكس القطه تخربشك وانتي نكشتيها الاول
ياسمين: فين الجطط خلينا نكشفو عليهم
ابتسام: ثواني بس هاتي يا نرمين الكمامه والجلافظ والبالطو والسماعه
ياسمين: متجوليلها هاتي ادوات الكشف
نرمين: جيبتيها منين ديه
ياسمين: من المطرح اللي انتي جايه منه اخلصي بجا

وبعد أن تحضر نرمين كل أدوات الكشف لتكشف ياسمين علي القطط

ياسمين: بفرحه يا حلاوه
ابتسام: بقلق طمنيني
ياسمين: الف مبروك عيالك عاوزين يتجوزو
نرمين: يعني ايه
ياسمين: يعني ده موسم التزاوج يا فالحه
ابتسام: معقوله كلهم مره واحده
ياسمين: ما هيا الفتره ديه من السنه بيكون موسم التزاوج بتاعهم
ابتسام: طاب نجيبلهم اي

لتنظر ياسمين الي نوع الطعام

ياسمين: هنغير الدراي فود النوع ده مش كويس بيسبب حساسيه
نرمين: ياسلام إذا الدكتور هو اللي كاتبه انتي بقا هتفهمي اكتر منه
ياسمين: وافهم اكتر من عشره زيه وبعدين في ايه جارشه ملحتي ليه انتي اكونش مرت ابوكي وانا معرفش
نرمين: اوه وكمان صعيديه
ياسمين: ومالها يا اختي الصعيديه دكتوره جد الدنيا وخلي بالك انا بعرف اتكلم سبع لغات لكن بحب اتكلم اللغه العربيه لاءنها لغه القرءان
ابتسام: طاب ايه نديهم اي نوع من الدراي فود
ياسمين: هكتبلكم علي نوع كويس هاتي ورجه وجلم يا اسمك ايه انتي

لتُحضر لها نرمين ورقه وقلم

ياسمين: تكتب نوع الدراي فود بالالماني خدي يا اسمك ايه
نرمين: ايه انا مش عارفه اقرا خطك والانجليزي بتاعك صعب اوي
ياسمين: لتضحك ده الماني حبيت بس اعرفك انك جاهله
ابتسام: خلاص بقا حقك عليا
ياسمين: خلاص هكتبهولك بالفرانكو ولا اجولك هاتي

لتكتب ياسمين نوع الدراي فود

ياسمين: هاه كده عرفتي تجريه
نرمين: بكسوف اه عن اذنكم اروح اجيبه من المخزن

لتنصرف نرمين

ياسمين: بجولك ايه يا بوسي
ابتسام: قوللي يا حبيبتي
ياسمين: انا طول عمري بحلم اني اجمع الأطفال المشردين ف الشوارع والناس اللي ملهمش ماءوي ويبقا فيه بيت كبير اوي ويكون جميل ونقعدهم فيه ويتعاملو معامله كويسه صدقيني كده هينفعو نفسهم وينفعو المجتمع
شاكر: الله عليكي انتي جميله يا ياسو طاب اسمعي انا عندي حتت ارض كبيره اوي حوالي خمس فدادين ايه رءيك نبنيها ونوضبها ونفرشها
ياسمين: ياريت ديه امنيه حياتي
ابتسام: انتي صاحبه الفكره فهنسمي البيت بيت الياسمين
شاكر: الله اسم جميل اوي
ياسمين: انا بجد مش عارفه اشكركم ازاي
شاكر: ياحبيبتي الشكر لله ثم ليكي عشان انتي اللي نبهتينا الفكره الجميله ديه وكمان دليتنا علي ثواب عظيم
ابتسام: اكيد
---

باكينام: كانت تتصل باءخيها وهيا تبكي الحقني ياشاكر انا وبنتي روحنا ننقذ ابنك اللي عطلان ف سوهاج لكن توهنا ووافقين ف الصحرا ودماغي هتنفجر اخدنا الشمس كلها علي دماغنا
شاكر: طاب انتي فين بالظبط او ابعتيلي اللوكيشن وانا هبعتلك حد حالا
باكينام: التليفون هيقطع شحن وتليفون سوزي كمان قطع شحن انا خايفه اوي احنا ف الصحرا

ليغلق الخط

شاكر: باكينام ردي عليا

شاكر: قوليلي بقا ياست ابتسام وديتي اختي وبنتها فين

لتضحك ياسمين

ياسمين: اديله العنوان عشان يتوه هو كمان
ابتسام: خلاص بقا عملنا اللي عاوزينه هبعتلك اللوكيشن بجد والله
شاكر: هتصل بحد يوصلهم وبعدين ليا حساب معاكي يا ابتسام
ياسمين: ياشيخ احمد ربنا ديه خلصتك من ارخم اتنين علي الكوكب ده بدل متشكرها
شاكر: بس ديه اختي
ابتسام: اختك مش شقيقتك انتي ناسي عمايل امها فيك
ياسمين: ايه ده يعني انته اللي ربتك مرت ابوك يا عيني ربتك علي العجد وكانت بتفرج بينك وبين بتها يا حرام وكانت بتوكلك عيش ناشف وطبيخ بايت لا حول ولا قوه الا بالله
شاكر: بحزن هيا فعلا كانت بتعمل فيا كدا والله ما انا ساءل ف بنتها خليها تتفلق اهو اخلص من اللي اتعمل فيا زمان بس لما يرجعو لو ساءلو سيف انته كنت فين وسيف طبعا ميعرفش حاجه وهيلخبط الدنيا
ياسمين: وديه بردك تفوتني بوسي جالت لبت اختك آن واحد صاحب سيف هو اللي كلمها وجالها أن سيف عطلان واداها العنوان تبجا بوسي تقول ده واحد صاحب سيف بيعمل فينا مقلب
شاكر: فعلا ملكيش حل


                  الفصل الثامن عشر من هنا 

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة