
بقلم نجلاء فتحى
راضية/ رايحين فين
عبدالله/ مشوار صغير
آيه/ فين
عبدالله بضيق/ خاطفها ثم سار فى طريقة
زينه / رايحين فين
عبدالله/ خايفة
زينه بصدق/ معاك مفيش خوف النار تبقا جنه
تصنم عبدالله مكانه لثواني من جملتها التى رضت غرورة كعاشق وجعلته متم بيها لكنه قرر يزيل حاجز الأخوه بطريقته
زينه/ أنت جايبنى معمل تحاليل ليه مش عيانه
عبدالله بين أسنانة/ بعد الشر عنك من المرض ،،،،،أكلتى كتير وأكيد محتاجة حمام يلا أدخلى
زينه/ مش عايزة
عبدالله/ الحديقة مفهاش حمام ،، أنا عارف بقولك إيه،، ثم دفعها للحمام بعد ما أخذ الأذن من المسؤل وبعد وقت خرجت لة ،،،أبتسم هو لها وقال ارتحتى
نظرت له بخجل/ مكنش عايزة فجأة عملت
عبدالله بثقة/ أنا عارف إللى أنتى مش تعرفيه عن نفسك يا قلبى
بلعت ريقها وقالت/ أنت طيب أووى يا أبيه
عبدالله بحب/ أنتى إللى طيبه علشان كدة شايفة الناس وأنا طيبين،،، ثم أمسك كف إيدها ورجعوا للمكان تانى وقضوا اليوم فى نزهه جميلة ورجعوا المنزل وزينه كانت مجهدة والأم كمان
ورفض عبدالله تناول الأسماك المملحة حتى لا تأذى زينه لانها أكلت شكولاته كتير وأشترى مشويات بدلآ منها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
مرت أيام وتغريد ذهبت لعبدالله فى محل العطارة القديم
عبدالله/ خير
تغريد/ لية المعاملة دى دة أنا حبيتك
عبدالله بجديه/ وأنا بحب غيرك وجوازنا غلطة من البداية وأنا يا بنت الناس مقربتش منك ولا لمستك حتى نظرتى ليكى وأنتى حلالى حرمتها على نفسى ، ودة السبب مش علشان مش راجل وعندى علة ذى م فضحتينى، لاء علشان قلبى ملك لواحدة تانية أفهمى بقا
تغريد بغيرة/ زينه
عبدالله/ ملكيش فيه
تغريد/ لاء هى ،،،تصرفاتك مش أخوة ،،دة حب ،،،جثت فى الأرض على ركبتها تقبل رجله بزل وتقول:- أكتب عليا مستعدة أكون خدامه تحت رجلك والله حبيتك
أتبرجل عبدالله وساعدها على الوقوف/ ميصحش كدة أنتى فى مكان أكل عيش الناس تقول إيه إللى بينا منتهى وأنا أديتك حقك بما يرضى الله وزيادة
تغريد / ورحمك أبوك وافق
عبدالله بحدة/ روحى لحال سبيلك يا أنسه
تغريد بخبث/ وحيات زينه عندك أكتب عليا ومش مهم تلمسني المهم أبقا على زمتك
عبدالله أبعد إيدها عنه/ قسمآ بالله لو مرجعتى بيتك أفرج عليكى الحارة أنتى واعية لحالك جاية تعرضى وترخصى نفسك ليا
تغريد/ بحبك😭😭😭
عبدالله/ الناس مركزة معانا ريحى نفسك لا يمكن أكرر الغلط مرتين إللى دبسنى فى جوازنا مات خلاص وشبع موت
تغريد/ أنا جتلك يا معلم وذنبى فى رقبتك
عبدالله/ يعنى إيه
تغريد/ هموت نفسى
عبدالله/ فى داهية
خرجت تغريد من المحل وجدت أمها وهزت رأسها بيأس
الأم/ عجبك الذل دة
تغريد/ والعمل
الأم/ كان عقلك فين يا مخيه بعملتك السودة دى الناس عارفة مقربش منك
تغريد/ لحظة شيطان
الأم/ أبوكى لو عرف يدبحك أسمعى ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
تغريد/ مستحيل
الأم/ دة الحل المناسب
__________
(فى المحل الجديد)
أتصل بهاء على عبدالله وبلغة محتاج فلوس لمندوب شركة الجبنة
(ركزوا عبدالله ورارث محل عطارة من أبوه ومهنه أجداده ،،والهايبر الثلاث أدوار كان حلمه وحققه وفتحه مرة واحدة)
بهاء/ متعصب لية
عبدالله/ حقك عليا ،حاضر أبعتلك صبى من عندى
بهاء/ فيك إيه طمنى
عبدالله بضيق/ ولا حاجة ثم نهى المكالمه ورفض يقول على زيارة تغريد له
______
وقرر يذهب للمنزل يريح أعصابه وعند وصولة لم يجد زينه وعلم من والدته أنها فى غية الحمام بتذاكر أستغرب من هذا فهو مانع خروجها من الشقة وتصعد للسطح فى غيابه حاول يتحكم فى غضبة فهى ليست لها ذنب فى عصبيته فقال/ بتكسرى كلمتى لية
أنتفضت هى/ زهقت من الشقة
عبدالله/ زهقتى بلغيني وأنا أخرجك
زينه أغلقت الكتاب/ الله يعينك ويقويك طول اليوم فى شغلك ،،خير رجعت بدرى لية
تنفس عبدالله/ عادى أنزلى وسبينى لوحدى
زينه بقلق/ مش نازله ،،، لا يمكن أسيبك وأنت زعلان
عبدالله بحزن/ علشان خاطرى عايز اقعد مع نفسى شوية
زينه/ خلينى جارك ومش أتكلم
قطع كلامهم صوت راضية وهى تنادى
عبدالله نزل ليها هو وزينه
راضية بعويل / ألحق تغريد فى المستشفى
عبدالله/ تغريد مين
راضية/ طليقتك
عبدالله / وأحنا مالنا
راضية/ الشارع بيقول أنت السبب
عبدالله بعدم فهم/ وأنا مالى
راضية/ كانت عندك وأتخنقتوا ،، وأمها بتقول رمت نفسها من البلكونه وربنا نجدها وقعت على عربية ودراعها مكسور
عبدالله/ برضو انا مالى
راضية / أمها نشرة فى الحارة البت بتحبك ومش قادرة تستغنى عنك وحاولت تموت نفسها
عبدالله/ فعلا جات النهاردة وعايزانى أكتب عليها وأنا رفضت وقالت اموت نفسى قولتها فى داهية
راضية/ يا لهووووى سمعتك باضت البنت لو ماتت تتسجن،، فى ناس شاهدة
زينه ببكاء/ أبية أتجوزها علشان خاطرى
عبدالله/ هووووش أكتمى يا بت الغبية عايزنى أتجوزها مصدقت خلصت منها ،، ثم نظر لأمه:- الله يسامحك ويرحمك يا أبويا بلتنى بتغريد
راضية ببكاء / البت فى المستشفى تضيع يا بنى
عبدالله/ بتقولى دراعها مكسور مش رقبتها عادى مجتش جنبها
راضية/ لازم نزورها
عبدالله/ لاء
راضية بحدة/ الموضوع وصل لسمعتك،
رن جرس الباب فتح عبدالله وجد بهاء يقول فى أشاعة حوالين سمعته بخصوص تغريد ،،،،تأفأف عبدالله وأصر بهاء لازم يذهبوا لها المستشفى حتى يقضوا على تلك الأشاعة
رضخ عبدالله وذهبوا جميعآ للمستشفى أما زينه ظلت بالمنزل ينهشها قلقها
________
على الجانب الأخر
الخبر وصل لفردوس أم زينه وشمتت فى عبدالله للغاية مما جعلها تتبلى علية وتشوه سمعته أكثر وبما أن أنها أم زينه ومرات عمه كلامها موثوق فيه لوثت سمعته أكثر
____________
(فى المستشفى )
راضية/ أنتى دخلتى بيتى ورغم إللى عملتية ابنى طلقك بهدوء وحقك خدته بزيادة لية الشوشرة بس
تغريد تصتنع الألم/ مش قادرة أتكلم
أم تغريد بدموع مزيفة/ بنتى حبت أبنك حاولت تموت نفسها وربنا ستر ،،والمرادى رمت نفسها من البلكونه يعالم المرة الجايه تعمل إيه أنتى مجربة فى موت أبنك الكبير فراق الضنا مش مستعدة أدوق موت بنتى 😭
راضية/ بنتك مش ملاك حبت أبنى أزاى دى كل شويه مشاكل معاه
أم تغريد/ نصيب بقا ،،،،، الحل يتجوزها
عبدالله بحدة/ نعععععععععم يا عيله وس*،،،،،،مستحيل
بهاء/ ماكانت مراته وطلعت عينه دى حتى محضرتش جنازة أبوة خلينى ساكت أحسن
أم تغريد بغل/ محدش خد رأيك دى مشاكل عائلية
عبدالله/ مفيش بينا نسب ولا دم ولا عيله،،،بنتك لحد مطلقتها بنت بنوت متلمستش ٠
أنصدم بهاء ولم يبين حفاظآ على كرامه صاحبه
أم تغريد/ مش مكسوف من نفسك
عبدالله بحدة وغرور/ لا علشان مش فيا عله السبب بنتك عارفته الصبح
تغريد وجدت أن الأمر يسوء وعبدالله دماغة ناشفة وبدون سابق أنذار تركت سريرها وجريت على الشباك تحاول تلقى نفسها وتقول:- الموت أهون عليا من بعادك يا عبدالله يا حبيبى
لطمت الأم/ بنتى
راضية/ الحقوا البت يا عيال
جرى بهاء وعبدالله ولحقوها وهى تصنعت الهياج والاغماء والأطباء خرجوا الجميع للخارج
________
أمام الغرفة
بهاء/ وبعدين
عبدالله الذى يدخن والغضب يتطاير منه/ معرفش
بهاء/ تكتب عليها
عبدالله/ كفاية عذاب فيااااااا
محدش حاااااسس بيا يا ناااااس
راضية تعلم أبنها يعشق فتاه أخرى لكنها مجهوله بالنسبة لها بكت لم تملك شئ فأبنها كتوم على أسرارة
بهاء/ حتى لو كتبت عليها بدون موافقة منك الجوازة باطلة
عبدالله لنفسه / باطله من أول مرة ، تنهد وقال:- مفيش جواز
وهنا حركه التمريض والأطباء غير عادية
بهاء/ فى إيه
الممرضة/ الحاله إللى تبعكم مش راضية تفوق رافضة الحياة ،،،ثم جريت تستدعي طبيب حالات حرجة
عبدالله/ يعنى إيه 😡
بهاء بتوهان/ ربنا يستر
مر الوقت وفاقت تغريد بعد ما قلبت المستشفى عليها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
رجع عبدالله بيته بعد هذة الزيارة لأسف هذا الموضوع لوث سمعته أكثر وجعل كبار الحارة يتدخلون بما فيهم أبو تغريد الذى يستعطف الناس بنته بتموت
وبالفعل تزوج عبدالله تغريد ودخلت بيته للمرة التانية 🐍
__________
(فى شقة عبدالله )
زينه واقفة وهو ساند تغريد التى تصتنع المرض
تغريد بمسكنه/ هاتى حضن يا زينه متزعليش منى على أى حاجة وحشة منى قبل كدة من النهاردة أنتى أختى الصغيرة ،،،،
تقربت ليها زينه بألية وسلمت عليها بأمر من عبدالله فهى مصدومه ،،،بأى صفة تدخل البيت تانى ،،،بأى حق يلمسها حبيبها
تغريد/ ممكن أشرب معلشى دراعى مكسور ورجلى مجزوعه
هزت زينه رأسها بإيجابية وذهبت تجلب ما تريده بدون النطق بحرف
عبدالله/ على اتفاقنا مش ألمسك وتفضلي أختى جو الانتحار مش هنا وملكيش دعوة بأمى ولا زينه
تغريد بمسكنه/ حاضر ،،أسندنى أريح فى أوضتنا
عبدالله وضعها فى الأوضة/ ذى أول مرة أتجوزتك فيها ،،، جو قمصان النوم والعريان ممنوع
تغريد بمكر/ اةةةةة رجلى
لحقها هو وهى ترنحت وحضنته وهو كمان ،،،شهقت زينه وسقطت منها كوب الماء ثم جريت لغرفتها تبكى حين سمعت أمها تقول :- أسند مراتك يا بنى
عبدالله أبتعد/ إللى عملتية دة
تغريد/ كنت أقع
حاول عبدالله يلحق زينه منعته تغريد
___________
زينه/ حضنتها يا عبدو رجعتها على زمتك تبقا بتحبها عاااااا😭😭😭أنت وحش عمرى مكون فى نظرك حبيبتك أكيد بقيت أختك بجد لا أنت حبيبى لا يمكن أزعل منك أنتى فين يا آيه كنتى زمانك معايا دلوقتى😭😭😭 يا نصبتى يا نصبتى
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
_______
[أتت وجبة الغداء ]
عبدالله/ زينه فين
راضية/ بتذاكر
اعتدل عبدالله فى وقفته أمسكت تغريد معصمه نفض إيدها وذهب لغرفة زينه فتح بابها لم يجدها ثم تنهد حين وجدها نايمه على السرير بأهمال و صفحات كتابها مشبعة بدموعها، ،،شد الكتاب برفق لكنه لافت نظرة على صفحة الكتاب رسمه عروسة بفستان فرح وكاتبة علية أسمها وشخص بجوارها بجلباب وتحته أسم عبدالله هى غير متقنه بالرسم لكن التفاصيل ظاهرة ثم رسمه أخرى فتاة ترتدى بنطلون ونصف شعرها ظاهر وكاتبة عليه تغريد الرخمه خدت حبيبى بكرهك أوووى💔💔
أهتز جسد عبدالله من تلك الصدمه دمعة شاردة نزلت من جفونه نعم المعلم عبدالله اهتز لم يبكى على موت أبيه لكنه بكى الأن ،،،ملس على شعرها بيد مرتجفة حتى حررة منه التوكه ،،،صغيرته تحبة هى تعانى مثله عدل وضعتها برفق لتنعم بنوم مريح ثم قبل رأسها وبدأ يفتح صفحات الكتاب لم يجد أى رسومات أخرى جلس على مكتبها وبدأ يبحث فى الكتب والكراسات لم يجد شئ أتى لة فكره يبحث فى دولابها وبدأ بهدوء يبحث دون ترك أثر لبحثه ،،وجد كراسة فى ثنايا هدومها فتح أول صفحة وجد قلب كبير جواة اسم ماما راضية وعبدو قلبى أنا وبس وزينه حبيبته ثم وجد اغلفة بسكوت وشكولاته وحلويات ملزوقة فى الكراسة أخذ الكراسة وأخفاها فى ملابسة وانطلق لخارج الغرفة للسطح لغية الحمام متجاهل نداء أمه وتغريد علية دموعة كانت عنوانه وهو يقرأ مشاعرها على الورق فهى محتفظة بأغلفة الحلويات حتى الحلويات التى أحضرها لها بهاء مش موجودة ،،،لعن الظروف لعن نفسة تانى مرة يتجوز ويكسر قلبها حضن الكراسة وترك دموعه تجرى ،،كان يشعر بتعب عضوى قلبة يختنق ليس وصف مجازى بل وصف حقيقى يدل على عله الجسد حاله صعبة فقد ذبح حبيبته نفسيآ بدون قصد
فهى غير بنات اليوم هى نقية ونسبة الحياء لديها عاليا لا تستطيع الاعتراف بحبها لة كم هى مسكينه أما هو راجل ولديه صلحيات ما عزره الأن
___________
(فى الشقة )
تجلس تغريد على سرير غرفتها تتحدث مع أمها فى الهاتف الخلوى وتقول لها آن عبدالله لم يود النظر لها وخطتهم فى الزوال ،،،شجعتها أمها أن تسعى فى تنفيذ الخطة قبل فوات الأوان
_____________
(فى منزل آيه)
عقلها أنشغل ببهاء الذى متجاهل وجودها لكن عقلها المراهق غارق فى أحلامها الوردية تاركة مذاكرتها وضغط أهلها خصوصآ أبيها الذى يعلق أحلامه التى لم يحققها على عاتق ابنته لتحققها له
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
__________
أتى صباح جديد
وراضية وتولت هذة المهمة وتجهيز الفطار ،،،
راضية/ روحى خبطى على أوضة أخوكى علشان يفطر
زينه بحزن/ معلشى يا ماما روحى أنتى تغريد مش بطقنى معرفش لية ولسة أول فطار معانا مش عايزة مشاكل
راضية/ ربنا يكملك بعقلك فعلا تربية إيد عبدالله بجد ،، خلى بالك من اللبن ياريت تجهزى البيض بالسمن البلدى دة فطار عبدالله
على السطح أستيقظ عبدالله يبدو غلبة النوم ونزل للشقة ودخل الحمام وخرج لفت نظرة صغيرته فى المطبخ المنشغله فى إيحضار الفطار تذكر كل كلمه كتبتها فى كراستها يشعر فى كابوس بوجود تغريد هى ثانوية عامه لا يريد أنشغالها حتى تدخل كلية حلوة والأن يشعر بحزنها ،،تنحنح هو ،،،لفت هى رأسها لة وقالت :- صباح الخير
عبدالله/ بتقوليها من غير نفس ليه
زينه/ عادى
تقدم لها عبدالله بخطوات بطيئه / بلاش تكلميني من غير نفس بتموتينى
شهقت هى بحركه غير أرادية منها/ بعد الشر عنك
أبتسم لها بحنان/ طيب يلا قولى صباح الخير يا عبدو
تلجلجت هى/ بقالى كتير مقلتش عبدو
عبدالله/ لو سمعتك بتقولى أبيه تانى أدبحك يلا قولى صباح الخير يا عبدو يا حبيبى
دموع تعلقت بمقلتيها وتهز رأسها بالرفض من كثرة الضغط عليها، ،،جذبها هو لحضنه برفق ونظر لعيونها وقال بنبرة صوت رجولية مهلكه لها/ مستخصرة فى حبييك الصباح والدلع
زينه برجفة / أنت أبية وبس أخويا وبس حضرتك مش حبيبى حضرتك حبيب تغريد 😭أنا معنديش حبيب لا يمكن تكون حبيبى ،،
كانت كلمتها بدون وعى رغم صدقها وجرحها النفسى ٠
كلمتها أشعلت غضبة داخليآ كيف يفعل هى بتعاند لماذا،،،،، الكلمات التى كتبتها ليس أخوة بل مشاعر لعاشقة صغيرة صادقة
دخلت الأم وشهقت/ مالك يا زوزو
أبعدها عبدالله عن حضنه برفق وترك المطبخ دون كلام
جريت زينه تبكى فى حضن راضية/ تعبانه تعبانه أوووى يا ماما مش مرتاحة 😭😭
الأم/ يا ساتر يارب خايفة علشان الإمتحان قرب
زينه بكذب/ أيوة
عبدالله كان سامع كلامها على الباب من برا وترك المنزل ورحل لعملة دون فطار ليلهو عقلة عنها ويلعن تغريد بأفظع الشتائم ولولا أبيه يحبه كان لعنه فى قبره
________
أتى وقت العصر خرجت تغريد من غرفتها وهى تتاوب ودخلت الحمام ثم خرجت وقالت بصوت عالى/ الفطار فين
راضية بضيق / لسة صاحية،،، أصبري ربع ساعة وجوزك يجى ونتغدوا سوا،،،
نفخت تغريد ودخلت غرفتها تانى
لأسف لم يرجع عبدالله للمنزل واصتنع الحجج حتى يبعد عن المنزل ،،،
أتى المساء ورجع عبدالله فى وقت متأخر من الليل لم يتناول الطعام طول اليوم وعايش على السجائر والقهوة والشيشة فقط التى بدأ فى شربها فى الفترة الأخيرة ،،،دخل غرفته وجد تغريد تنام بملابس عاريه لم يتأثر فهو متعود عليها على كدة وبيقدر يسيطر على ذاته فالنسباله هواء، ،،بدل ملابسة على الفور ثم أخذ مخدة وألقاها فى الأرض ونام وقلبة يدعو الله يجد لة مخرج ،،،،فتحت تغريد عينها وقالت لنفسها:- شكلك ملكش فى الحريم يا عبدالله ،،غصب عنى مش لاقيه حمار يسترنى غيرك يا بأف لازم تقرب منى بس أزاى أزاى أبتسمت بمكر وبعد التأكد من غفوته تركت سريرها ونزلت بجوارة على الأرض ونامت داخل حضنه بهذة الملابس الكاشفة ،، أما هو لم يشعر من الضغط النفسى والبدنى نام ،،،لم تنكر تغريد أقترابها من عبدالله جعله مميز لها لكنها تعلم لن ولم يحبها بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
___________
(أتى الصباح )
فتحت تغريد عيونها بتعب وأبتسمت عبدالله مازال على وضعة صرخت هى،،، اتفزعت هو واتكهرب حين وجدها بجوارة على الأرض تلطم وتدارى نفسها بأيدها وتقول :- منك لله ضيعتنى لييييية اتفاقنا أخوات كدة تضيعني يالهوووى
عبدالله بتوهان/فى إيه مجتش جنبك
تغريد/ أعملهم عليا أنت ضربتى أمبارح و و مش قادرة أقول يانصبتى
عبدالله بهياج/مجتش جنبك مين نومك جمبى
تغريد/ يافضحتى شرفى 😫
عبدالله مصدوم/ مجتش جنبك ورحمة أبويا محصل
تغريد أمسكت قطعة من ملابسها ورمتها فى وشة وقالت:- وإللى على هدومى دة إيه بص لنفسك مين قلعك يالهوووى
عبدالله نظر لنفسة ثم ستر نفسة بسرعة وأصبح مثل المجنون كيف ومتى يكاد يجن من تلك البقعة التى لوثت ملابس تغريد تدل على فقد برائتها
ومع لطم تغريد وهى تحاول تقنعة بشئ ليس له ذنب
الوضع صعب
خبطت الأم على الباب/ أفتح يا بنى مراتك بتصرخ لية
جريت تغريد وفتحت الباب وألقت نفسها فى حضن راضية/ أبنك أتهجم عليا بالليل ضيعنى
الأم تعلم أبنها يحب فتاة أخرى وتعلم لم يقرب من تغريد كزوج حين تزوجها أول مرة والأن كيف حدث هل ضعف/عادى دة جوزك مفهاش حاجة
تغريد/ يقرب لو بيحبنى دلوقتى لا أبنك سرق فرحتى
الأم هنا كانت قاسية الرد/ أدخلى الحمام أشطفى نفسك ،،،كل حاجة تتحل
تغريد/ مبقتش بنت😭😭😭
الأم/ وضع طبيعى دة جوزك المفروض يحصل من جوازك منه أول مرة أهدى كل حاجة تتحل
تغريد/ أبنك مش معترف بعملته عايزة ماما
راضية/ أنا أمك صلى على النبى إللى حصل حلال مفهوش حرمنيه دة جواز على سنه الله ورسوله
عبدالله ساكت ولم يرد فهو يشعر بكابوس ولم يستيقظ منه ،،وحين أختفت تغريد داخل الحمام ،، صفعة قويه نزلت على وجه عبدالله
الأم/ واطى وزباله مدام مش بتحبها خلتها على أسمك وختمتها بختمك لية،، نهشتها لية عارفة حلالك بس أنت مش بتحبها كدة بقت ملزومه منك العمر كلة يا غبى ،،،
عبدالله بهدوء فأمه أول مرة تمد إيدها عليه/ صدقتيها
ألقت الأم قطعة الملابس الخاصة بتغريد فى وجه وقالت:- وآثر عملتك دى إيه ولا تقولى كركديه ولا لون أحمر
عبدالله بحزن وتوهان/ أزاى يحصل علاقة وأنا مش حسيت مدام أنا ذئب بشرى ليه مش صوتت ومنعتنى أنا ملمستش واحدة أنا لسه شاب عازب كدبتى أبن بطنك وضربتينى زعلان منك يا حاجة راضية ثم دخل غرفتة شد عبايته ورحل لخارج البيت
جلست راضية تبكى وهى تعنف نفسها كيف أستطاعت وصفعت أبنها الوحيد لم تفعلها وهو صغير كيف كانت الجلاد لة لكن منظر تغريد وجع قلبها
على الجانب الأخر تبكى زينه فى غرفتها فهى سمعت الحديث وفهمت مهما كان مقفول عليها لكن هذة المعلومات الخاصة عرفتها من أصحابها فى المدرسة عن طريق كلام بنات، ،،ما يشغلها لماذا عبدو ينكر فعلته مع أنه لم يلومه ويعاقبة أحد فهذا حلال الله تشعر أنه صادق لكن حاله الأم وتغريد شتت عقلها النقى،،،
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
___________
طول اليوم تغريد حابسه نفسها فى الغرفة مصتنعة الزعل وتتعصب على راضية أما زينه تريد الفتك بيها ،،،،
________
لم تصبر راضية حين يرجع أبنها للبيت بل نزلت لة للمحل لم تجدة سألت أحد العاملين لم يراه رجعت البيت محمله بأحباط سألت زينه هل تعرف نمرة المحل الجديد فأجابت لا ،،لم تمتلك وقتها غير الانتظار فى هذة اللحظة تريد زوجها ليقف بجوارها فعلا تغريد خراب للبيت لكنها تتجاهل هذة الفكرة فالأن أصبحت زوجه أبنها قولآ وفعلآ
أتى الليل دخلت زينه غرفة راضية وجدتها على السجادة فى وضع السجود ،،انتظرتها لكن وضعها لم يتغير ندهت عليها لم تستجيب تقدمت لها بخوف هزتها سقطت راضية على جنبها ،،،وهنا أطلقت زينه صرخة يكاد تقطع فيها أحبالها الصوتية طلعت بلكونه الصاله تصرخ بأسم عبدالله مثل المجنونه وتلطم وتطلب المساعدة ،،وبالصدفة بهاء فى المحل قد أتى وانتظر عبدالله رغم ترك محل العطارة ومسؤل عن المحل الجديد سمع صوتها وشاف حالتها صعد على السلم الخاص بالمنزل فتحت لة زينه بخوف
بهاء/ فى إيه
زينه/ ماماااااااا
بهاء/ أخوكى فين
زينه/ معرفش
بهاء/ هى فين
زينه/ أوضتها
انطلق بهاء لغرفتها ثم حمل راضية وكان فى أنتظارة أحد الجيران يمتلك سيارة أجرة وذهبوا المستشفى
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
جريت تغريد تهاتف أمها
الأم/ نهار مدوحس الولية تروح فيها
تغريد / مرعوبة من الصبح عبدالله مختفى وميعرفش أمه جرالها إيه
الأم/ بت أنتى ليكى علاقة باللى حصل لحماتك
تغريد حكت لها ما حدث
لطمت الأم/ يا نهار أسود يا نهار أسود حد عاقل يعمل كدة عبدالله مش بيشرب علشان عقلة يغيب دة واحد فايق ومش يصدق هبل أنه قربلك لو عيل صغير مش يصدق دة عقله يوزن بلد
تغريد/ قولت أتصرف
الأم/ ألبسى وأستنينى نزور أمه
تغريد/ خايفة
الأم/ أنا معاكى ،،،لازم تبقى مع أمه كفاية أبوة لما مات مكنتيش جنبه أسمعى إياكى أبوكى يعرف أقصد عبدالله قرب منك وخلاص ودة إللى عايزينه المهم أنك مدام وشريفة قدام الناس والحمد لله جات على كدة
____________
فى المستشفى تقف زينه تبكى أمام غرفة الكشف
بهاء/ حصل إيه لكل دة
سكتت زينه ولم ترد فهى مثل عبدالله لا تبوح بأسرار بيتها ومهما كان بهاء قريب لكن كيف تخرج سر عبدالله للخارج فقالت:- نصيب
بهاء/ فى آن، أخوكى مختفى من الصبح ودلوقتى أمه هنا ساعدينى
زينه/ قولت نصيب
تنفس بهاء بضيق وحاول يتصل على عبدالله تليفونه مغلق ،،،، فأرسل لة رساله ٠
على الجانب الأخر تقف تغريد وأمها
الأم/ شكل حماتك بتفلسع
تغريد/ يارب لاء،، عبدالله مش يسبنى
الأم/ شايفة المخفية زينه بتمثل الزعل والدموع واكله بعقل الكل حلاوة أسمعى عايزاكى تخلصى منها فرصتك
تغريد/ مليش دعوة بيها
الأم/ عبدالله عندة خير محل العطارة والهايبر والبيت إللى ساكنين فيه غير دهب أمه إللى لابساة العقبة قدامك زينه مش أمه راضية طول عمرها خايبة، ،
تغريد/ زينه غلبانه
الأم/ دى بنت فردوس أكيد العرق دساس وطلعة لجدتها وأمها ،،وأنتى قولتى جوزك عينه منها يبقا تضيع
تغريد/ تقصدى إيه
الأم/ ذى مغلطى والواد ضحك عليكى ،،،حد يضحك عليها ويضيعها وقتها جوزك يرميها فى الشارع
تغريد/ مش بتخرج أول مرة تخرج من غير عبدالله دلوقتى
الأم/ علشان كدة فرصتك النهاردة ،، بت لازم عبدالله يقتنع أنه قرب منك كدة لو طلقك راسك مرفوعة كنتى متجوزة
تغريد بحزن/ ندمانه على إللى عملته لما عبدالله طلقنى فايز ضحك عليا ووعدنى بالجواز وخلع بعد ثم سكتت وبكت
الأم / أحمدى ربنا عبدالله وافق يتجوزك تانى
تغريد/ خايفة ميصدقش أنه لمسنى
الأم بضيق/ غبية كنتى حطيتى حاجة غيبت عقلة وأقتنع وقتها تفتكرى واحد زية معلم وتربيه شارع يصدق المكركروم إللى على هدومك
تغريد / تصدقى لو قولتلك جوازى من عبدالله أول مرة محبتهوش أنما المرادى كنت أتمنى يكون راجلى فيه صفات حلوة منك لله يا فايز
الام/ والندم دة مجاش وأنتى متنيلة مع فايز لية أوووووف أكتمى فايز هددته وأختفى
حولت تغريد نظرها لزينه المنهارة وحسدتها على مكانها لدى عبدالله
__________
(مر ساعتين )
زينه/ علشان خاطرى معلقة زبادى واحدة بس
راضية بتعب/ مليش نفس هاتولى عبدالله
زينه/ الله أعلم هو فين
بكت الأم بشدة
بهاء/ وحدى الله يا أم عبدالله، ،،لازم تهدى ضغطك عالى أوووى وحالتك كدة العلاج مش يأثر
زينه بحزن/ وحيات أبيه تاكلى
راضية/ معدتي مقلوبة
بهاء/ من الضغط العالى
أما تغريد وأمها يرون تصرف زينه مازالت تصتنع الحزن
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات
__________
أتى لبهاء تليفون جعلة يجن من الصدمه ،،،،