رواية زينه البنات الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نجلاء فتحى


رواية زينه البنات الفصل السادس والعشرون 26
بقلم نجلاء فتحى



شعر بهاء بسعادة حين رأى فى التلفزيون أسماء الأوائل وزينه من بينهم وقال لنفسة:- بقيتى دكتورة يا زينه معقول ،،،عقد حاجبة مين ساعدها وعايشة مع مين 
_________
[فى بيت آيه]
تصرخ الأم على حال أبنتها الملطخة بالدمام  والكدمات وفاقده وعيها :- يالهوووى إسعااااااف بنتى مش بترد علياااااااا،،،واقف مصدوم دى عمايل إيدك أنجد البت بسرعة معنديش غيرها  ،،،،آيه فوقى ،،فتحى عينك ،،أمك فرحانه بمجموعك حتى لو تعدى السنه  ،،،ياررررررب  بنتى لاااااااء😭😭
___________
( فى بيت سمر )
زينه/ سمر عمك جابك هديه

فاروق/ لاء ليكى أنتى مبروك النجاح

زينه/ شكرآ مش متعودة أقبل هدايا من حد

سيف بسخرية/ بأمارة أكلك شربك كسوتك على عمى 
مجتش على هدية

نظرت زينه لأرض بكسوف

فاروق بحدة / إيه الكلام الخايب إللى بتقوله دة

سيف/ الحقيقة

فاروق/ هى مطلبتش وعينها مليانه على الاقل بنت وظروفها إللى محدش يعرف بيها غير ربنا دى وأسمها الراديو والتلفزيون يكررة أنت فى سنها جبت مجموع كام يا بشمهندس  أخرص خالص زينه بنتى أقصد فى مقام بنتى ملزومه منى وفى حمايتى لو قربت ليها بحرف قسمآ بالله أنسى أنك أبن أخويا ومربيك سااااااامع

وهنا تذكرت زينه  أفعال عبدالله مع تغريد وأفتعال المشاكل بسببها والأن دخلت هذا البيت وعملت مشكلة لماذا يحدث معها  هذا من الضغط النفسى وعدم تناول الطعام ولم يهتم أحد بهذا رغم جلوسها معهم كل وجبة  سقطت فى الأرض فاقدة وعيها ،،وضع فاروق يدة على قلبة شعر بوغزة قوية داخلة  وقال :- زينةةةةة

سمر/ زينةةةةةة ماماااااااا ألحقينى

سيف بتمنى داخلى / يارب تموت ونخلص 
__________
شعر عبدالله وهو يتناول طعامه بقلق ،، دلك صدرة بتعب وقال:- عارف الأحساس دة زينه تعبانه يارب أحميها دى يتيمه الأب ،،يارب لو طالها أذى أموت قبل سماع حاجة تلوثها ،،دى صغيرة ومقفول عليها ،،،،،،أنتبة على طرق الباب وفتحة 

عبدالله/ خير يا أم آيه أبو آيه بخير 

أم آيه بعويل/ أنجدنى بنتى فى المستشفى مغمى عليها فى صدمه رافضة تفوق زينه فين الوحيدة إللى تفوفها وترجعها الدنيا ،،، أبوس إيدك هى بتحبها أوووى 

عبدالله/ سلامتها،،، زينه لسة ضايعة

أم آيه/ أمال دخلت الامتحان أزاى

عبدالله بحزن/ معرفش 

خرجت أم عبدالله  من غرفتها تستند على الأثاث من تعبها لحقها عبدالله وأسندها فقد سمعت الكلام وقالت:- مليون سلامه آن شاء الله خير أنا جاية معاكى أطمن عليها 

أم آيه/ تسلمى يا غالية ،،متتعبيش نفسك كفاية إللى أنتى فية ،،سلامو عليكم

عبدالله/ أدينى عنوان المستشفى والبيت 

أم آيه/ *****،،،،،******* ثم رحلت 

أم عبدالله/ حصل إيه فى بناتنا أسترها يارب ،،نظرت لعبدالله وقالت برجاء:- هاتلى بنتى ،،،رجعها لحضنى ،  مش مصدقة كلام الناس تهموها فى شرفها معاك  مش لازم يتكلموا قدمنا ،،الكلام وصلنى 

عبدالله بحدة/ هى سبتنا وسمحت لولاد  الو**** يتكلموا  عليها 

راضية/ عيلة وغلطت 

عبدالله/ أعرف طريقها ويحلها ربنا هانت الخميس قريب مش بعيد 
 
راضية/ يعنى إيه 

عبدالله/ قريب ترجع لحضننا ،، وأربطها بيا العمر كله 
__________
فى مساء يوم  الأربعاء 
أتى اتصال لعبدالله من رقم غريب 

عبدالله/ ألو

المتصل/ المعلم عبدالله عصام ولى أمر الطالبه زينه

عبدالله بخوف/ أيوة انا 

المتصل/ أحنا الإدارة التعليمية عايزين الطالبة زينه تتكرم فى الأدارة 

عبدالله بحزن / تعبانه شويه مش تقدر تحضر ينفع أستلم مكانها الشهادة  ،   وبعد وقت أغلق الخط 
__________
وجد تغريد أمامة ونظر لبطنها المنتفخه لم ينتبة أنها على كلامها فى الشهور الأولى ولم يظهر بطنها ويجادلها  ،،أعطى لها ظهره

تعمدت تغريد ترتدى ملابس ضيقة حتى تظهر هذا الحمل وقالت:- للدرجادى مش طايق تبص فى وشى دة أنا تعبانة وأبنك تعبنى ولد يا عبدالله ولد وجاى أفرحك،و أبارك ليك زينه متفوقة وأسمها الراديو كل شوية يزيعة

(ملحوظة لسة الزمن دة مفيش نت ولا تليفون تاتش ،،،الغنى هو من يحمل جوال خلوى بزراير )

عبدالله/ عايزة فلوس خدى عايزة أكل شرب هدوم أجبلك وأنتى فى بيت أبوكى مش عايزك تدخلى بيتى تانى لازم تفكرى تاخدى كام وتسيبي أبنك ليا وتتنازلى عنه مدى الحياة

تغريد/ وأنا

عبدالله/ نطلق بالثلاثة بعد الولادة مش عايز أبنى يتولد واحنا منفصلين

تغريد بسخرية/ عندك حق ،،أنما يتربى معاك ذى زينه وأمه عايشة عادى 

عبدالله/ مرات عمى مش اتنازلت عن زينه هى رمتها وأتجوزت 

تغريد/ عايزة أزور أمك 
عرفت تعبانه

عبدالله/ تعبانه من زمان ،لسة فاكرة دلوقتى ،، متحرجيش نفسك أتكلى على الله مكان مجتى

تغريد بخبث/ حاضر يا أبو ابنى
ورحلت 

عبدالله/ أوووووف مرا بنت******** إيه الخنقة دى حنش بيلف على رقبتى بوجودها 

تغريد / حلال إللى اعملة فيك ثم ذهبت لأخر الحارة  ودخلت منزل مجهور يعقد ويتحالف  فية عهد بين شياطين الإنس مع الجان ضد أرواح بريئة.

عقدت فرودس بين حاجبها وقالت لنفسها/ هى مرات عبدالله دخلت عند غوايش لية وهى حامل  ياخربيتها العيل فى بطنها ينفزع ويسقط ، ،تركت شنطة بلاستيكية بداخلها أشياء قد أشترتها  عند ست تبيع الفجل والجرجير تعرفها وأنطلقت لبيت عبدالله 
________
راضية/ جاية لية عايزة فلوس

فردوس/ أنا أتغيرت أبنك عمل فيا معروف وربى بنتى وهو  مش ملزوم بيها أنا جايه أرد الجميل ليكم 

راضية/ لعبة منك 

فرودس بصدق / بنتى تاهت فى الوقت إللى نفسى أشوفها وأحس بيها ،، صدقينى بقيت بصلى وندمانه من الأخر  شوفت تغريد مرات ابنك بطنها قدامها صلاة النبى حامل ،،داخلة عند غوايش الدجاله وأنتى عارفة ممنوع الحامل تروح هناك فال وحش  يسرع العيل ويجى الدنيا عبيط وحياته شؤم أو تسقط 

ضربت راضية على صدرها بقوة / اتجننت البت حصل فى عقلها حاجة ،،ينوبك ثواب روحى لعبدالله فى المحل هو هنا فى الحارة مش فى المحل التانى بلغية دة أبنه  او بنته برضو   مش قدرة أنزل تعبانه

فردوس/ عنيا ،،وحيات عبدالله أبنك سامحينى لو زعلتك وظلمتك أنا محتاجة السماح ومليش دعوة بأمى الله يهديها

وبعد وقت من الحديث بين عبدالله وفردوس تحاول تقنعة نيتها خير ،شاور لرجالته وذهبوا لغوايش،،،
مش ذكره الحوار خلية مفاجأة ويارب مش أنسى☺️
__________
فى شركة راقية يعمل بهاء هناك عارفين الشباب التى ترتدى بدلة رصاصى أنيقة كأنه عريس فى  فرحة هو دة الزى الخاص بالشركه  والعمل عبارة عن ست ساعات فقط طول اليوم  مع مرتب لا بأس بيه رغم أقل من راتب عبدالله لة ،،،لا يهم المهم الوضع أمه تتعامل معاة عادى ولم تلاحظ حزن أبنها النفسى فى لحظة خسر كل حاجة قرر أغلاق قلبة وتفعيل عقلة واستغلاله للعمل فقط لن يجرب الصداقة مرة أخرى فقد نحرته
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
____________
          (فى المستشفى )

أم آيه/ خير يا دكتور طمن قلبى 
أنا قولتلك الحقيقة 

الدكتور/ وفيها إيه علمى علوم وجابت ٩٢% 

أم آيه ببكاء/ كنا حطين فيها أمل تنجح دى متفوقة ومن الأوائل 

الدكتور/ أنتم السبب أقصد  خلتوها تحت ضغط نفسى لازم تتعالج نفسى فتره البت عقلها مش مترجم أنها خلصت ثانويه عامة والنتيجة ظهرت لسة عايشة بتذاكر لامتحان 

أم آيه/ مش فاهمه

الدكتور/ بنتك مصدومه حضرتك كنتى صريحة معايا وقولتى الحقيقة علشان كدة منعت لقائها بوالدها دلوقتى بعد أذنك أبعت ليها دكتور نفسى النهاردة ثم رحل ،،،،

الأم/ لطفك بيا يارب بدل مفرح بيها عروسة فى بيت جوزها وألف على شوارها،،ألف على الدكاتره ونفسى كمان بنتى اتجننت ،،ذنبها فى رقبة أبوها أستفدت إيه ‼️🥺🥺
________
فى غرفة نوم سمر  ،،،ترقد زينه التى أغمى عليها وحملها سيف للغرفة ،،،فتحت عيونها تكتشف ما حولها وقالت بتعب:- عبدو  عبدو أنت فين 

سيف بسخرية/ إللى غلطى معاة وهربتى

نظر لة فاروق نظرة أخرسته فقال بحنان/ أنا موجود أقصد كلنا معاكى متخافيش 

زينه أنتبهت لحالها/ حصل إيه

سمر/ وجعتى قلوبنا

سيف/ برافو تمثيل رائع

سمر/ من فضلك يا أبيه

فاروق/ عايز تمد إيدك على أختك قدامى

تراجع سيف عن قرارة وخرج برا الغرفة ،،،جريت سمر داخل احضان عمها تبكى/ على طول كدة 

فاروق بترقب/ ضربك قبل كدة

سمر بصدق/ لاء ميقدرش خايف منك بس ساعات بحس فى يوم يعملها الله يسامحة بابا سافر وسابنا

ربت فاروق على شعرها/ هو أنا سبتكم أنتى وأخوكى ذى عيالى 

سمر/ ياريتك أتجوزت يا عمى زمان عيالك فاخُرين  بيك من حنانك عليهم

تنهد فاروق بوجع  للماضي / الله أعلم ،،تنحنح، ،،لو تكرر الأغماء دة يا زينه أفحصك فى المستشفى  ثم نظر لزوجة أخيه وقال:- خلى بالك منها

هى/ فى عنيا عندى زيها بس هى تقول هربت ليه

فاروق نظر لزينه فهى نسخة من فرودس فى نفس عمرها اختلاف لون العين وهاجمته عشقة لحبه الأول واستأذن ورحل صاحب معة سيف المتزمر  من قفاه

زينه داخلها مشاعر لم تفسرها لماذا هذا الرجل حين ترك مكانه بجوارها شعرت بخوف لماذا مطمنه له يمكن علشان عينهم نفس الدرجة شئ غريب كيف عرف أن فردوس لديها وحمه فى بطن كفيها مثلها ورجليها لم تملك هذة المعلومات عن أمها الحقيقية لكنه يتحدث بثقة مهلا لماذا لم يخبر عبدالله بوجودى هل بلغة وعبدو رفضنى ،،أمازال يحب زوجته وأبنه أو بنته التى تحملها زعلانه منك يا عبدو أنت وحش 
_________
(فى بيت عبدالله )
صدقينى يا حاجة راضية دة حل كويس لازم تسيبى البيت شوية معلشى يا خالتى أتقل عليكى ماما تقعد عندك

الخالة بترحيب/ تنور يابنى دى أختى الكبيرة فى مقام أمى الله يرحمها والبيت فاضى عليا بعد موت جوزى الله يرحمة والعيال كل واحد ليه دنيته أمال لما طلبتنى أقعد هنا وافقت لية الوحدة وحشه

راضية/ أسيبك فى الظروف دى ،،عمرها محصلت أسيب بيتى حتى لما كنت أزعل مع أبوك الله يرحمة عمرى م سبت البيت عار على البنت تسيب بيت جوزها

عبدالله/ بعادك صعب يا حاجة عليا ،،،بس الأفضل تريحى أعصابك أسمعى كلامى 

راضية بتردد/ زينه وانت ومراتك وحملها

عبدالله/علشان كدة لازم تبعدى عن البيت الدكتور بيقول أعصابك تعبانه ومفيش انسب من خالتى أطمن عليكى معاها وكل فترة أزوركم 

الخاله/ ربنا يكملك بعقلك يا ضنايا 

راضية/ السطح مليان خير مين يرعاه

عبدالله بوعد/ فى رقبتى دة طير أخرس خصوصآ البط دة زينه بتحبة 

راضية/ خلينى معاك

حاول عبدالله يكون طبيعى / العربية تحت البيت قبل مأطلع  يدوب تجهزى شنطتك وخلاص 
ثم دخل غرفتها يجهز الحقيبة 

راضية ببكاء/ عبدالله كَبر عليا وفرط فيا بسهوله

الخالة/ أبنك راجل وأكيد عارف بعادك عنة مصلحة ليكى ،  سبيها على الله ،،،
بعد مرور ١٥ دقيقة يقف عبدالله وسط الحارة بملامح جادة يرى سيارة أمه تبتعد لخارج الحارة وجواة طفل صغير يبكى على فراق أمه لكنه لا يملك غير أمه وزينه فى الدنيا الأن أمه بأمان فاضل زينه 

(ملحوظه / كذب عبدالله وجعل أمه تبتعد فترة عنه بحجة آمر من الطبيب لكنه يخطط لشئ آخر )
____________
فى المستشفى التى ترقد فيها آيه تشخصت مريضة نفسيآ ويجب أقامتها فترة فى مستشفى الأمراض النفسيه والعصبية رفض أهلها بشدة ولجئوا لحل وسط تتابع فى عيادة نفسية بعيدة عن العين سرآ 
_____________
(نجرى بالأحداث شويه )
مرت أيام وليالي وشهور وتغريد عايشة فى بيت أبيها فكل محولتها لتدخل البيت والعيش كزوجة أغلق عليها عبدالله جميع السُبل فى طريقها حتى أمه التى لا يستطيع رفض طلبها إذا أمرت تغريد تدخل البيت لذلك جعلها تقيم مع أختها فترة ومتابع أخبارها 
______
يجلس عبدالله أمام محل العطارة يشيش، ،،لفت نظرة شخص يجلس أمام عتبة المحل أمامه ويتحدث مع صاحب المحل ويقول:- فى ناس عامله نفسها راجل   وسبع وهى هفق مضحوك عليها

صاحب المحل/ مين دى

فايز/ أهو واحد صاحبنا تصدق عايش فى وهم مراته حامل وقال إيه حماته ومراته ضحكوا علية والطفل مش أبنه  

صاحب المحل/ مسكين

فايز/ قصدك حمااااااار مغفل ههههههههههه

نثر عبدالله دخانه فى الهواء وتجاهل الحديث لم يخصة 

(ملحوظة عبدالله ميعرفش فايز أبنه خاله مراته وأن الكلام علية )
______
أشتاقت زينه لعبدالله بشدة لصوته وتحكماته قبل حنانه فتأتى تغريد تفسد تلك اللحظة والغريب فى الأمر أنهم فى نفس الليلة والتوقيت زارهم نفس الحل 

🌷ما أجمل أن تتلاقى الأرواح البريئة فى عالمهم النقى  تحت مسمى العشق الأبدى
 بدون قيود🌷 
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
________________
أتى صباح جديد يشعر عبدالله بطاقة نشاط من هذا الحلم السعيد كأنه حقيقة لدرجة ندة بكامل صوته الرجولى على أسم حبيبته وقال:- زوزو حضريلى الفطار، ،تذكر أنه وهم وسراب والواقع لا يوجد معة أحد فى هذا البيت الواسع الكبير ،،،ترك سريرة وذهب لدولابه أخرج مفتاح غرفتها وترجل ليها وفتحها كل شئ كما تركتها مع تعديل بسيط التراب استحوز على المكان ،،،نظر لسريرها المترتب ،،لعبايتها البيتى على كرسى التسريحة أخر شئ أرتدته،،،  تمعن فى كتبها  ومكتبها ،،،،وتذكر كلامها وذكريات تجمعهم هنا ،،خرج بهدوء وأغلق الباب وقال:- فى يوم ترجعى وتضبطى اوضتك بأيدك أكيد راجعة ملكيش مكان غير فى قلبى أولآ ثم بيتى ثم تحدث بنبرة وعيد حادة/ أوعدك أعاقبك يروح أمك على وجع قلبى عليكى،،،ثم قال بنبرة حنونه :- وبعدها أدلعك وأصالحك يا بطتى ٠٠
_______
أستيقظت زينه سعيدة بهذا الحلم وجواها شئ يدفعها تذهب لة وتعتذر وشكرآ وترجع لية ،،لكن البعبع يظهر (تغريد) فتتراجع عن قرارها 
_________
(فى الشركة )
تأفأف بهاء  هناك أخطاء كثيرة خاصة بالحسابات فى الدفاتر، ،طرق باب غرفة المهندس المسؤل

سيف/ أدخل

بهاء/ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

سيف/ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته  خير أنت معانا هنا

بهاء/ أيوة المحاسب الجديد

سيف/ تشرفنا خير 

بهاء/ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
سيف/ مش معقول ورينى كدة

بسط بهاء الدفاتر على سطح المكتب وبدأ يصطاد الأخطاء بمهارة 

سيف بأعجاب/ برافو عليك أحسنت أنا أوصلك بصاحب الشركه وفيها ترقية وفلوس

بهاء/ مش عايز حاجة أنا أديت عملى 

سيف/ أنت أنقذت الشركة من الضرايب بملايين ،،شكلك مجتهد شكلنا نبقا أصحاب 

بهاء/ يا خبر يا بشمهندس هو أنا أطول 

سيف/ الساعة ٤ العصر النهاردة قابلني فى كافية ٠٠٠٠٠٠

بهاء/ مش عايز حاجة

سيف/ وأنا مصمم لأمانتك  ،،أختى الصغيرة نجحت فى الثانوية العامه ومجموعها جاب هندسه  وكنت عامل حفلة صغيرة كدة للحبايب 

بهاء/ أعتذر مش بتاع حفالات 

سيف/ أنا مصمم 

بهاء/ مبروك مقدما بعد آذن حضرتك ،ثم رحل 
__________
يجلس عبدالله فى مكتبة فى الهايبر تكيف ونظافة وبرستيج عكس مكتبة المتهالك فى محل العطارة وسط الزبائن،،تذكر حلمه مع زينه غمض عيونه ورجع رأسه للخلف بتلذذ  يسترجع فى ذهنه هذا الحلم 
[شاف زينه عروسته وكل إللى بيحصل بعدها تم فى الحلم لكن حين أنتبة لم يجدها ووجدها سارت مع شخص يبدو كبير فى السن و تبخرت ] ،،فاق من شرودة على طرق على الباب  ثم ترك مكتبة وأنشغل فى يومه
___________
زينه الحلم مأثر فيها ومكسوفة لكن مين الشخص الذى أخذها من عبدالله 
_________
فى بيت تغريد  تأخذ الصاله ذهابآ وإيابآ

الأم/ أهمدى فى حته يا بنت ال*****

تغريد/ هتجنن ياماااااا عبدالله مجاش ولا صالحنى غوايش خابت ولا إيه

الأم/ عمرها متخيب دة أنا عامله لأبوكى عمل قبل متتولدى أمال  هو  خاتم فى صوبعى أزاى ،،أنا أروحلها تانى  

تغريد/ لازم أدخل بيت عبدالله 

الأم/ فيه إيه مخبياه هناك

تغريد بلجلجة/ مفيش 

الأم/لاء فيه يا بنت بطنى نورنى جايز ألاقى حل

تغريد/ فية فلوس كتير مش عارفة عددها لاقتها وراء ستارة الصاله فى شنطة اخدتها وخبتها وسبت الشنطة فاضية فى مكانها

الأم بطمع/ فلوس جوزك فلوسك ،،أممممم علشان كدة هتموتى وتدخلى البيت  وقولتى تفتحى الكوافير إللى نفسك فيه

تغريد/ ها تساعديني 

الأم/ وماله، ،بس أمك ليها نصيب

تغريد بضيق/ موافقة دى فلوس كتير 
_______
ذهب بهاء لعزومه سيف  وأشترى هدية لم يهتم تعجب الفتاة أم لاء ،،موقف أول مرة يتعرض ليه ويشترى هدية لشخص وتكون بنت  ،،،،

بهاء قدم الهديه/ مبروك

سيف/ شكرآ على حضروك حفلتى المتواضعة ثم أخذ منه الهدية

بهاء بأحراج/ أتمنى تعجب الأنسه 

سيف/ وجودك هنا أهم من الهديه

بهاء/ أشكرك 

(على الجانب الأخر )
سمر / بصى يااااااه مين دة أول مرة أشوفة واو شيك جدا 

زينه/ عيب كدة

سمر / لف ياعم خلينى أشوف وشك فى حد قمر كدة

زينه/ بتعاكسى الشباب عيب 

سمر/مأنتى بتعكسى سى عبدو بتاعك حد اعترض

زينه/ فين عبدو ضاع عبدو ،،الله يصلح حاله بقا هو فى طريق وأنا فى طريق

سمر/ خايبه طول عمرك ،،،، أوبااااااا المز لف وخد قلبى معاة أصفرله 

زينه/ مينفعش البنت تصفر 

أتى فاروق:- فى إيه يا بنات

زينه ألتزمت الصمت

سمر بلجلجة/ كح كح شكلى خد برد كح كح

فاروق/ ننهى الحفلة 

سمر بأعتراض وصوت عالى/ لاااااااء

ألتف الجميع لمصدر  الصوت من ضمنهم بهاء ٠٠٠
________
أنزل بكلمه( يتبع )ياعم الحاج 



تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة