رواية زينه البنات الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم نجلاء فتحى


رواية زينه البنات الفصل الثالث والثلاثون 33
بقلم نجلاء فتحى


فتح عبدالله الدولاب وبدأ يخرج الملابس التى يراها ضيقة  ،،أو مش تعجبة ويرميها على الكرسى ثم فتح درج فية ملابس خاصة ،،شهقت زينه ووضعت إيدها على عينه / عيب أوعا تشوفهم  أزعل منك

أبعدها هو وقال بضيق/ أوعى يا بت العبيطة دة أنا إللى بجبهم تحبى أقولك شكلهم ولونهم 

زينه/ عيب والله أعيط

ضيق عينه وألتقط  قطعة داخلية علوية وقال :- مشترتش دى

خطفتها زينه وأخفتها وراء ظهرها/ كنت لابسها عند سمر 

عبدالله 😡/ مين أشتراها

زينه بخوف/ سمر صدقنى سمر 

أخذها ورماها على الكرسى ثم حمل الملابس وخرج برا الغرفة لبرا الشقة وزينه مثل الطفلة تجرى خلفة وتقول/ هدوووومى عااااااااااااااا

خرجت تغريد من غرفتها لم تفهم ماذا يحدث وفرحت هل يرمى ملابسها ويطردها 

صعد الجميع على السطح خلف عبدالله وأحضر من غرفة قديمه جاز وألقى الملابس وأفرغ الجاز عليهم ،،ثم أخرج قداحه من جيب جلبابة  

زينه بترقب  / أوعا تعمل كدة

رمى عبدالله القداحة فأشتعلت النيران ،،جذب هو  زينه لحضنه  وقال:- هترمى نفسك فى النار يا جزمه

زينه/ هدومى أوعااااا  لية كدة 😭

عبدالله  بحنان/ مبقاش يليق بالدكتورة زينه جبتلك عشر أطقم جداد مفيش بنطلونات واسعة ولا أى مسمى حتى لو واسع كله ،،من هنا ورايح لابسك  جيبة  وفساتين حلوة تليق بيكى،ثم  غمز  ليها،

زينه بحزن/ ألبس إيه طيب

عبدالله/ فساتين حلوة وجيب  ما أنا لسة قايل سلامه السمع يا حته من قلبى

زينه/ طب متقول كدة من الصبح  ثم مسحت دموعها

عبدالله/ لله الأمر من قبل ومن بعد  ،،ربنا يصبرنى على عقلك الصغير دة 

زينه بتمنى/ نفسى أشوف ماما راضية وحشنى أكلها أوى

عبدالله  ضمها لصدرة وقبل رأسها وتنهد / قريب يا قلبى ،،ونفسى أكلك ثم أجلسها بعيد عن الدخان 
 
تجاهلت زينه تلميحاته ال🤭 كأنه لم يقول شئ 

تغريد تتابع الموقف فى الخفاء وسمعت كل حاجة ثم نزلت على السلم ورجعت الشقة وهى تتوعد ليها وتقول:- حته من قلبك وجع قلبك ،،هو العمل مش أشتغل ولا إيه ولا يكون بتاريخ صلاحيه  وأنتهى 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
____________
     ( فى بيت آيه)

تبكى منهارة تصرخ،، تثور وأمها تحاول تهديها ٠

آيه/ حراااااام عليكم مش عايزينى أروح لدكتور محمد لية  

الأب بحدة/ ربنا ستر لحد كدة ،، ومحدش عرف،،،كفايه شهرين ونصف بتروحي عندة بقيتى كويسة خلاص  ،،ولا عايزه الناس تقول أتجننتى

آيه بحدة/  أى حاجة بحبها بتمنعنى منها 

الأب/ صوتك يا بنت ال🐕

آيه/ عايزة أروح للدكتوررررر

 تعصب الأب عليها 

آيه /بكرهك 

الأب😡/ مجنونه وقليله الأدب كمان ،،طاااااااااخ

شهقت الأم/ بنتى، ،،،، بلاش ضرب بنتك كبرت 

آيه بهياج/ أنااااااا مش مجنونه ،،أنا عاقله جدآ ،،أنت إللى مجنون  ،أنت محتاج تتعالج مش أنااااااا،،،، ليه حق أخويا طفش من عمايلك السودة  

الأب بغضب/ كمان بتردى وبتغلطى فياااااااااا،،،،،، وربى مأنتى رايحة جامعة ولا دكتور خلال الشهر ينكتب كتابك على أبن عمك هو دة إللى يربيكى يا بنت ال🐕  ،،،،رغم معترض على فكره الجواز لحد متخلصى كلية ،،،وكدة كدة مدخلتيش كلية الطب تبقا تتجوزى يا عين أمك أبن عمك هو إللى يربيكى علشان تعرفى أن معايا حق وتحترمينى بعد كدة

الأم بترجى/ بلاش أعمل معروف سماح المرادى حقك عليا أنا عيلة وغلطت سامحها

الأب/ أخرسى خالص بدل متحرمى عليا العمر كله

ضربت الأم على فمها بكفيها وتبكى على قهر بنتها

آيه جلست لأول مرة فى الأرض وركعت تقبل قدم أبيها بذل/ أبوس رجلك بلاش أبن عمى،،،،، دة همجى مش بيتفاهم،،،، أمه وأخواته بيشتكوا منه، خلاص أحبسنى فى البيت أمنع عنى الأكل أى حاجة بلاش الجواز،،  دة بيضرب أخواته ومش بيحترم أمه وبخيل 😭😭

الأب/ الجمعة الجاية يجوا يتقدموا رسمى إياكى تفضحيني ساااامعة  وربى لو أى تصرف معجبنيش أخلص عليكى وحكاية دكتور المجانين دى تنسيها لأبد

لطمت آيه وتصرخ وتشد فى شعرها  والأم تبكى لم تقدر عليها  وداخليا تدعى على زوجها ،،،وتتمنى أبنها يرجع من السفر حتى يمنع تصرفات أبيه الشديدة 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
__________
(أتى صباح جديد مليان أحداث )

عبدالله/ يلا يا زوزو 

أتت زينه تجرى ،،،قيم عبدالله ملابسها التى عبارة عن فستان فضفاض  لونه أبيض وبية ورد أحمر وطرحة طويله  حمراء وشنطة صغيرة وحذاء  أحمر ،،،كله جديد فى جديد 

زينه لفت حوالين نفسها فرحانه/ إيه رأيك  فرحانه أول مرة أمسك شنطه صغيرة  مش شنطة المدرسة الكبيره 

أبتسم عبدالله وقلبة يرقص مع فرحتها وشعر بغرور راجل شرقى صح ،،الملابس مضبوطة عليها كأنها متفصلة ليها / ربنا يحميكي يا قلبى  

زينه/ عارفت منين المحلات  الحلوة دى

عبدالله/ روحت جامعتك أشوف نظامها وشوفت البنات لابسه إيه طبعآ أخترت أستيل محتشم  ،،،لافيت على المحلات أنقى حاجة تليق بالدكتورة،، قوللى 

زينه/ أمم

عبدالله بمشاكشه/ أنتى لابسة إللى تحت جديد برضو

زينه بكسوف/ عيب ها عيب 

ضحك عبدالله بشدة/ يبقا جديد هههههه،متورينى كدة 

وضعت زينه إيدها على فمها/ يانهار مش فايت عيييب 

عبدالله بخبث/ شوفى راسك شمال، ،أنا قصدى الشراب والجزمه يا جزمه

تنحنحت زينه وقالت/ أسفة فهمتك غلط

تصنع عبدالله البراءة/ أخلاقك باظت
،،،،خدى دة الكارنيه 

زينه/ بتاع إيه

عبدالله بتذكر/ تسريح تدخلى بيه  الجامعة خلى بالك الترم الأول أقرب يخلص حاولى تذاكرى 

زينه / دة أول يوم ليا

عبدالله /جاهزة

زينه بحماس/ جاهزة،،،ثم قالت بأحراج عبدو الشنطة صغيرة مش واخدة أزازة الماية ولا أكلى 

عبدالله/ ورينى كدة ،، أخد زجاجة الماية ووضعها على طاوله السفرة وفتح اللانش بوكس وجد فية أرز بالخلطة وربع وزه وكيس فية شوربة وعلبة صغيرة حلويات طبعآ بسبوسه بالسمن البلدى 

عبدالله/  نهار أمك مدوحس ،،،إيه العك دة ،،رايحة جامعه ولا رحلة وشوربة فى كيس سكر  يا قادرة

زينه/ أمال أكل إيه عيش وجبنه عيله صغيرة أنا

عبدالله بسخرية/ بذمتك بتروحي المدرسة بعيش وجبنه أنتى بتشجعى البروتين ، هى مسيرة الثانوى مكمله معاكى فى الجامعة 

زينه/ بجوع يا عبدو الله 

عبدالله/ أرزعك كف فى وشك 

زينه بدلع/ أهون أتوجع يا عبدو ووشى يكون ذى الشراب المقلوب

عبدالله  أتبرجل داخليآ وقال بهيام/ أن شاءالله أنا

زينه/ بعد الشر عنك 

عبدالله بعشق/ يارب الوحش ليا والحلو ليكى  يا بطتى 

زينه بدلع/ عيب يا عبدو بقا ،،بعد الشر عنك من الوحش كله ثم قالت بنبرة حدة / بجوع أعمل إيه

 ضرب عبدالله بكفه على الحائط يفرغ طاقة غضبة وقال/ بحب قالب طوب عندك قدرة ترفعينى لسابع سما وترزعينى لسابع أرض أوووووف 

حاوطت هى خصرها / برضو أكل إيه

عبدالله بملل/ أشترى ليكى أكل  وأحنا ماشيين أنظفى بقا

نظرت زينه بحسرة لأكلها/ طب أحطة فى كيس جايز يدخل الشنطة 

عبدالله/ ألطم منك محدش ياكل العك دة هناك ،،،،،تغسلى إيدك فين

زينه/ دة وز🦢 أكل الملوك 

عبدالله/ أنا مدخلتش جامعة بس أسمع من بهاء فى كافتريا ،،خذى ٢٠ جنية مصروف  أنتى مبقتيش صغيرة دى جامعة كبيرة  وحياه

زينه بفرحة/ ياةةةة كتير أووى 

عبدالله/ مفيش حاجة تغلى على الدكتورة يلا أراهن كله رايح على بطنك مش تحوشى منهم قرش

زينه بدلع/ خسارة فيا يا عبدو

عبدالله حاوطها وقبل رأسها/ عيش ودلع نفسك يا بطل 

زينه/ أخد اللانش بوكس بقا معايا

عبدالله/ زينةةةةةة أزعلك بجد 

زينه بحزن/  ومين ينظف البيت ويعمل الغدا

عبدالله  بمكر بجوار أذنها/ البهيمة إللى متجوزها تشيل مسؤليه مره

زينه/ هههههههههههه 

خرجت تغريد من غرفتها تتاوب ،،عقدت حاجبها لماذا هم الاثنين يضحكوا 

تغريد  / ضحكوني معاكم

زينه بتمنى/ عقبال أبنك يا عبدو لما توصله الجامعة

عبدالله بتمنى داخلى/ عقبال أبنك أنتى منى يارب

خرجت تغريد من المطبخ  
تغريد بمكر/ زوزو يا حبيبتى ربنا يوفقك خدى التفاحة دى 

زينه/ فطرت شكرآ

تغريد/ دى نصف تفاحة يارب مش أولد  والواد يموت لو مش أكلتيها كلها قدامى 

شهقت زينه/ بعد الشر على أبن عبدو  حرام عليكى ،،ثم أخذت نصف التفاحة و أكلتها بسرعة 

نظر عبدالله لتغريد بعتاب 

ثم خرج هو وزينه فى طريقهم للجامعة، ،أغلقت تغريد باب الشقة وقالت بغل :- مع السلامه يا بنت فردوس قال دكتورة قال ،،،ثم أتصلت من التليفون الأرضى على فايز أبن خالتها يأتى لها 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_________
فى الشركه واقف بهاء فى المكان المحدد يسجل أسماء حضور الفتيات  ويعطى لهم الجزء النظرى والبنات تدون أبرز النقاط 

ثم وزعهم على أقسام الشركه ورحل يباشر عمله الأصلى كمحاسب 

_________

        【فى الطريق 】

ركبت  زينه خلف عبدالله على الموتسكل تهز رجليها فرحانه بالكوتشى الجديد والشنطة على كتفها  وعقلها يصور لها عالم الكبار والجامعة  وحرفيآ الطريق طويل  ،،شعرت بألم طفيف يتجول فى معدتها ظنت تحتاج حمام فقالت/ لسة كتير على الجامعه 

عبدالله/ أخر الشارع  وبدأ يعطى لها نصايح 

بدأ التعرق والنهجان يعرف طريق زينه ومع سرعة الموتسكل تملكها الدوار  ،،شعر عبدالله زراعها المحاوط خصرة ينسحب رويدا رويدا فقال/ أمسكى فيا تقعى 

زينه بصوت ضعيف وبدأت الشبورة على عينها تأتى/ ع ع عبدو،،ب ب ب بطنى

توقف هو   ونظر لها وجد حالتها هكذا  ،،بسرعة البرق ترك الموتسكل وترنحت هى على راحة صدرة 

عبدالله بخوف/ مالك زينه ،،لاحظ شئ أبيض لازج يخرج من فمها  وهى تتنفض كأنها فى النزع الأخير 
،،،،أطلق صرخة يكاد يقطع فيها أحباله الصوتيه ،،،دكتووووووور حد ينجدنى ،،،،إسعااااااااااف ، حسدوكى الناس يا ضى عينى 
___________

         [فى العيادة النفسى ]

 أستغرب الدكتور محمد لماذا آيه لم تأتى ٣ جلسات يعنى أسبوع خايف تحدث لها أنتكاسه فأخر زيارة وعدته تذهب الجامعة وهو أنتظر ميعاد الجلسة حتى تحكى له تفاصيل يومها
___________
أتت الساعة الثانية عشر ظهرآ  

طرق  بهاء الباب وأذن له بالدخول 

بهاء/ السلام عليكم  ،،،،خير 

سيف/ وعليكم السلام، ،،،،  أول يوم تدريب لدفعة أولى هندسه النهاردة 

بهاء/ أيوه

سيف/ كام طالب معاك

بهاء/ قصد حضرتك طالبات ،،،هما عشره  حضر تسعه والمرة إللى فاتت تسعة برضة،،  ومش حاسبت اليوم دة علشان تعارف وإللى متأخر ومش عارف النظام أو عنوان الشركة   ،،المرة الجاية بأذن الله يبدأ أول يوم تدريب 

سيف/ أسم البنت الغايبه

بهاء/ أخرج الورقة من جيبة ونظر فيها وقال أسم البنت

سيف/ شكلها مستهترة 

بهاء/ جايز نقلت أو عندها ظروف

سيف/ متأكد مدلعة أرجو لما تحضر تشد عليها هى بالذات 

بهاء/ مش بالشدة معرفش ظروفها، ،

سيف/ أسمع ٠٠٠قطع حديثهم دخول سمر فى أبهى صورتها وجلست ووضعت رجل على رجل 

سيف/ أقدملك الطالبة العاشرة الغايبة المستهتره 

أوبا كم هى مفاجأة غير متوقعة لبهاء 

سمر بغرور/ مش غايبه 

تنفس سيف ونظر لبهاء / حكم تدريبك فى إيد الأستاذ بهاء مش معايا

أستوعب بهاء هى أخته كيف لا يقف معها فقال برسميه/ عادى يا بشمهندس كفاية أخت حضرتك

سيف بحدة/ زيها زى زميلتها أتصرف  معاها واتمنى محدش يعرف أختى تتعامل زيها ذى أى طالبة وتحترم المواعيد وأى لين ومجاملة أنت قدامى سامع

بهاء/ تمام ،،يبقا النهاردة غياب 

سمر بأنفعال/ أنا حضرت

بهاء/ وطى صوتك ،،أحترمى وجود أخوكى الكبير ،،،،تدريبك من الساعة تسعة الصبح  لواحدة الظهر ودلوقتى الساعة ١٢،،،جاية تزورى السكة حضرتك 

سمر/ مسمحلكش

بهاء/ إللى عندى قولته،،تدريبك فى آيام غير كليتك   أرجو الإلتزام ،،،، سلام 

سيف متابع الحوار بهدوء 
ألتقطت سمر حقيبتها وأسرعت للخارج للمنزل وتوعدت لأخيها   وهددته تبلغ عمها فاروق ما حدث
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
____________ 

       (فى بيت عبدالله )

فايز/ ياةةةة البيت كبير أووى مخدش بالى منه أول مره دخلته 

تغريد/ خلاص نتقابل هنا بعد كدة، ،أسكت مفيش زينه تانى

فايز/ عملتى إيه طفشتيها

تغريد/ ٠٠٠٠٠٠٠

فايز/ يابت****،،،،، لية  دى زبدة ،،،تروحى فى داهية 

ضربته فى صدرة/ أتلم جرا إيه أنت وعبدالله عينكم منها ،،،،،وأروح فى داهية ليه هى فى كليتها وأنا مالى يعنى برا البيت فى الشارع

فايز/ سيبك من الكلام الخايب دة ،،شوفى شاكوش نكسر الضلفة وناخد الفلوس ،،

تغريد/ لاء  أوعا تعمل كدة ،،هيعرف أنا  

فايز/ أشمعنا الخمسين ألف 

تغريد/ فاهم بهاء إللى سرقه 

فايز/ أوووبا خسارة دة واد محترم يلا القانون لا يحمى المغفلين  ،،،قومى جهزلى لقمه

تغريد/ عنيا ي قلبى عبدالله والمخفية لازم يتغدوا صنفين لحمه وأوقات تلاتة  بص أشوفلك غدا من أمبارح مش قادرة أطبخ فى أرز بالخلطة و وز  🦢 وشوربة وتقريبا فراخ 

فايز/ ياولاد الغنية حد يسيب العز دة كله مش باين عليه الغنى أبن راضية 

تغريد/ البية عاشق المفعوصة بنت عمه واكله بعقله حلاوة

فايز لنفسه:- دى جامدة ،،،،ثم قال / فاضل كتير وتولدى

تغريد/ أيام وأولد  وفى نظر عبدالله المفغل أنا فى السادس مش التاسع

نظر فايز  للبيت بطمع ونثر دخان سيجارته ،،يسلام لو عمل غوايش يشتغل  وعقل عبدالله يتوه أو يتقتل وأتجوز تغريد والخير دة كله بتاعى  لمع الجزء الأخير فى رأسه 

(ثانية واحده يا فايز همك الفلوس وأبنك يتنسب بأسم واحد تانى عادى ،،،لله الأمر من قبل ومن بعد)
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
___________

       (أتى المساء )

 كسر عبدالله قوانين المستشفى وجلس بجوار زينه على السرير ماسك إيدها   خايف عليها فقد تلونت شيفاها للون الأزرق الخفيف وبهتت ملامحها
يدعو الله آن العلاج يأثر فيها فقد عرف السبب من التحليل ٠وأخذ يرجو  الله داخليآ كثيرآ
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
________

أتصل سيف على بهاء فى المنزل بالتليفون الأرضى  وتحدث معاة فى شئ خاص بخصوص أخته ووافق بهاء بحُسن نيه طيبه بعد محاولات سيف له
_________

خرجت تغريد بدون آذن زوجها من المنزل  لغوايش الدجاله وطلبت منها تعمل عمل سُفلى فى أقرب وقت ويكون بالمرض والموت لعبدالله، ،طلبت غوايش من تغريد مبلغ كبير للغاية  ،،وكالعادة ذهبت  غوايش لعبدالله لم تجدة ،،رجعت تانى لبيتها 
ملحوظة هى مستفيدة من عبدالله  فلوس وحماية 
___________
شعرت تغريد بتعب خفيف فذهبت لأمها 



تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة