
بقلم نجلاء فتحى
زينه بفرحة/ ماما أبيه بهاء أتصل وجاب تصريح نزور عبدو أخيرآ نشوفه
راضية بحزن/ أشوفه أزاى وأنا عجزه فى السرير كده
زينه بحماس/ أبيه بهاء يتصرف هو قالى كده
راضية/ جهزينى يا نور عينى ،،يوه نسيت نادى أختى بلاش أنتى
زينه/ محدش يلبسك غيرى مفيش وقت يلا
مر الوقت وحمل بهاء راضية وأنزلها فى عربية فى الشارع وأستقلها وزينه معاه وحين وصلوا السجن ،،كانت المفاجأة فتح شنطة العربية وأخرج منها كرسى متحرك بعجل حتى يسهل حركه راضية ،،،رفضت تجلس عليه وتقابل أبنها لأول مرة منذو حبسه هكذا لكن ما باليد حيله
__________
فى مكتب الضابط النبطشى تجلس زينه وراضية وبهاء الذى أستطتاع آستخراج آذن زيارة مؤقت بحجة أمه مريضة وتريد تشوفة
الضابط/ علشان خاطرك يا حاجة أخليكى تشوفيه
راضية/ يعلى مرتبك يا بنى ويكفيك شر المرض ،،أنا معنديش غيره سيبه يخرج
زينه بأندفاع/ ماسكين المظلوم وسايبين الظالم
بهاء بأسف/ زينه هووووش،،،معلش يا حضرة الضابط مراته ومشفتهوش من يوم حبسه ، دى عروسه شهرين ،أعتذر، مش تقصد
الضابط/ مفيش مشكله ،،أحنا مش بنظلم حد جوزك أتمسك متلبس بشهادة الضابط والعساكر غير التهم المنسوبه لية من نفس الأشخاص طليقته وجوزها الجديد وأمها
قطع الكلام طرق الباب ،،،دخل أمين الشرطه وأعطى التحية العسكرية وقال:- المتهم عبدالله عصام يافندم
شاور الضابط للعسكري بالرحيل وقال :- معاكم نصف ساعة فقط مش عايز مشاكل،، ثم ترك مكتبة ليهم
وضعت الأم إيدها على فمها تكتم شهقاتها وزينه عيونها مسلطه على زوجها وتبكى
أنهار عبدالله داخليا حين رأى أمه على تلك الكرسى اللعين ركع على الأرض تحت قدميها يقبل رجليها
وبعد دقائق من نحيل قلبة ونحيل الأم ،،ترجل لزينه التى ترتدى العباية السودة الواسعة الفضفاضة والطرحة الطويله ،،نظرات عيونهم كفيله تحكى عما فى قلوبهم ،،،لم تصدق زوجها المعلم عبدالله عصام الكل بيشهد بهيبته الأن أمامها يرتدى الزى الأبيض الخاص بالسجن وتم حلق شعرة كاملآ ولحيته الخفيفة والأهم مقيد بالكلبشات قبل فكها منذو قليل ،،فقالت بندم/ أنا السبب
يود هو أحتضانها فقد أشتاق لها لأسف بهاء وأمه موجودين أحترامآ لزوجته لم يضعها فى هذا الموقف ،،،
زينه/ أنت خسيت 😭
عبدالله بهدوء ممزوج بعتاب/ جبتهم ليه يا بهاء
بهاء/ لازم يجوا ،،، فى خبر ٠٠
زينه بتسرع / أنا أقوله
عبدالله بأنفعال/ حد قربلك
زينه/ أبية بهاء معانا أنت سايب أخ بجد
عبدالله/ بهاء خد أمى برا عايز مراتى فى كلمتين ،،معلشى يا حاجة
راضية بتفهم/ المهم أطمنت عليك ، حقك يا ضنايا ،،زُقنى برا يا بهاء
وحين رحلوا فتح هو زراعية على مصراعيه، ، قفزت هى لداخلهم ،،،وهو أعتصارها بقوة وأنقض على شيفاها ،،، قُبله شوق جوع لم يكن يقبلها هكذا من قبل ،،لكنها لم تعترض ولا يعلم منهما من يُقبل الأخر بشوق من تلك القُبله المشتعله المختلطه،،
جلس على الكنبة و هى على فخدة وضامم رأسها لصدرة وقال/ مجبتش أى حاجة سودة عبايتك مين جابها خرجتى من ورايا
زينه بتسرع/ مخرجتش برا عتبة العمارة غير مرتين مرة وأبيه بهاء بيكشف عليا ،،والمرة التانية وأنا جايه هنا عندك،، دى من بتوع خالتك ،،مش ملاحظ حسيت
،، جوزى فى ضيقة وأنا ألبس ألوان
عبدالله/ زينه البنات متلبس أسود
زينه/ أنا شلت هدومى الخروج الملونه كلها ،،ولبست الأسود ولما تخرج بالسلامه أدلع فى ضل جوزى حبيبى وألون
عبدالله ضمها لحضنه/ أنا قفلت عليكى وزعقتلك زعلانه منى ،ملحقتش أصالحك أتسجنت وأنتى عروسه بقالك شهرين ،،ومرمى بعيد عنك شهر ونصف
زينه تملمت داخل حضنه/ لو كنت زعلانه يبقا عليك مش منك ،،مفيش وقت قبل الضابط ميجى عبدو جمد قلبك هنا فى نونو صغير
أتلجم لسان عبدالله
زينه/ صدقنى أبنك من صلبك أنا مش تغريد
عبدالله/ إيه الكلام دة طبعآ أبنى ،،،أنصدمت بس،،،،
زينه/ أبية بهاء أصر أكشف وعرفت حامل ،، المفروض أتابع مع دكتورة بقول دكتورة أهو عارفه دماغك علشان أحدد عمر النونو بالضبط ،،ماما بتقولى الحمد لله منزلش من الحزن
عبدالله بلهفة/ حافظى عليه أبوس رجلك
زينه/ بلاش كدة، ربنا هو خير الحافظين، ،،دة أنا إللى أبوس رجلك خلينى أزورك
عبدالله/ أحنا هنا فى القسم لسة،،، مش عايزك تجى وتشوفيني ولما أخد حكم مش عايزك تدخلى الأماكن دى
زينه بحزن/ يبقا مش بتحبنى يا عبدو
تجاهل عبدالله كلامها وأوقفها أمامه وفتح عبايتها السوداء بعد ما تأكد شباك المكتب مقفول وقال بهيام/ نفسى أبوس بطنك أووى،،،، وأخذ يمطر عليها قُبولاته الحارة الملامسه بشرتها
زينه بنهجان/ كفايه يا عبدو تفضحنا الضابط يدخل ،،منظرى وحش
أغلق عبايتها وهو يصب عرقآ/ مشتاق ليكى
زينه/ أنا حامل مينفعش وهنا أزاى
عبدالله/ ترجل لباب المكتب وأغلقة بالمفتاح برفق حتى لا يشعر بيه أحد ثم دفعها برفق على الأرض ،،،
شهقت زينه/ أنا حامل ينزل
عبدالله/ متخافيش دة أبنى يا بت ،لازم أرحب بيه يا روح أمك وأصالحك و(😊🤭🤭🤭🤭🤭 أحم أحم يا جماعة)
__________
بالخارج سمع بهاء أنين زينه فقال لنفسة / معقول إللى فى بالى ،،،حاول يفتح الباب مغلق فقال لنفسة/ نهار أزرق دى جناية يا عبدالله، وبدأ يطرق برفق حتى لا تشعر الأم
وبعد دقائق فتح الباب دخل بهاء نظر لزينه التى تنظر لأرض ووجها تلون باللون الأحمر وتعدل ملابسها ومكسوفة، ،ولاحظ عبدالله يعدل السيجاده برجلة ويعدل ملابسة، شعر بالغيرة وحاول يغلب شيطانه بالأستغفار، وقال/ قافل الباب لية
عبدالله/ مراتى ووحشانى يعالم أشوفها تانى ولا لاء
بهاء بجوار أذن عبدالله/ مراتك حامل أوعا تكون٠٠
عبدالله بضيق/ مش حيوان علشان أأذى أبنى أن شاء الله ولد بأذن الله ،،وأطلع عايز أقعد مع مراتى
بهاء بعناد/ أنت مفكر نفسك فى فندق دة قسم شرطه الحمد لله ربنا ستر ،،المهم كلمت المحامى وقال لازم قدام القاضى فى المحكمة ينكروا عمايلهم وأبنهم يظهر واحدة واحدة نسلكك من القواضى ونبدأ بقضية خطف وقتل الطفل ،،،
عبدالله/ خلى دحروج يزورنى فى الزيارة الجاية قبل المحكمة
بهاء/أنا موجود
عبدالله/ دحروج دراعى اليمين أسمع كلامى
بهاء/ حاضر ،،فى حاجة تانية السنه إلى فاتت ضاعت على زينه وزمايلها فى تانية جامعة وهى لسه معاها ثانويه لازم تدخل الكلية
،،، عارف اليوم إللى راحته فى نصف الطريق وراحت المستشفى وتغريد سمتها متقلقش أوصلها رايح جاى أنا قدمت أستقالتى من أول أسبوع وأنت هنا علشانك
زينه/ مش رايحة فى حته من غير جوزى
عبدالله بذل/ بهاء أخويا قبل ميكون صاحبى
زينه/ دة شايل شغلك فى المحل والهايبر وهمنا أنا وماما ،،كمان يشيل هم دراستى لاء
عبدالله/ بهاء أطلع من عندى لأى دكتورة نسا وتوليد سامع دكتورة ،،،دكتور أدب*حك فيها، ولو صحتها حلوة تكمل دراستها ،، غير كدة تترزع فى البيت على الأقل الطفل إللى جاى يلاقي حد فينا متعلم ويذاكرله٠
فى نفس الوقت الأم تعطل الضابط بالخارج بأى مواضيع حتى ينفرد عبدالله بزينه أطول مدة لكنها لم تتوقع المعلم عبدالله 🤭🤭🤭أحم أحم مع زوزو فى المكتب
_______________
(فى المستشفى الخاصة)
فاروق/ كدة أختك قدام المستشفى متجوزة ٠ثم قال بغل:- الواد أبن ***** طمع فى ألف جنية زيادة علشان يطلق،،،،،أسمع سمر ترجع البيت والمدة دى كلها كانت مسافر مع جوزها لازم الدنيا كلها تعرف كده
سيف/ والناس تصدق بنت من غير فرح ولا زرغوطه حتى
فاروق/ أبوها أخدها تغير جو معاه برا مصر وأتجوزت ورجعت ولما جوزها يأخذ أجازته ينزل مصر وهى رجعت علشان دراستها وأنت وأمها ،،،،،،،والناس بتنسى
سيف/ إللى تشوفه مبقتش فارقة
فاروق/ حالك مش عاجبنى ،،وسايب دقنك وشعرك طويل ليه عايز الحكومه تقبض عليك من ضمن المشتبه فيهم
سيف بحزن/ أنا سبت خطبتى
فاروق بصدمه/ أنت إللى سايب ولا هى
سيف/ أنا
تنهد فاروق/ علشان أختك، دة فرحك كمان ٣ شهور أو أقل كمان أتجننت
سيف/ أهلها عرب من جنوب الوادى مع آن هى متربية مع عمها ومراته هنا فى القاهرة بس محتفظة بالعادات والتقاليد ،،،أهلها لما يعرفوا بجوازة أبويا وليا أخوات ، وكمان هربان، ،وإللى حصل لأختى ،،وحقيقة أمى بذمتك دة نسب يشرف،،قولت أسيبها قبل ماهى تجرحني وتسبنى
فاروق بأنفعال/ ضيعت كل حاجة غبى
سيف بيأس/ لاء مش غبى لازم أجيب حق أختى الأول بأى تمن حتى لو حياتى بس هى تفوق من الغيبوبة الأول
فاروق/ فاقت بالليل والدكتور مانع الزيارة علشان مش تجهد الذاكرة بتاعتها
سيف/ تقولها شالت الرحم
فاروق/ لاء مش دلوقتى
سيف/ دى أختى مقدرش أأذيها كفاية إللى حصلها وتفضل تعانى منه العمر كله ،،لازم أعرف ال🐕 إللى بهدل أختى لازم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
[مرت أيام ]
زيارة زينه لعبدالله أحيت أمل وخصوصا كلام زوجها حين بلغها أشياء جديده،،ثم تذكرت ما قاله لها فى أول لقاء فى حبسه
((فلاش بااااك ))
زينه تتسطح على الأرض وهو يعتليها فقالت:- كفايه الضابط يا عبدو حد يدخل
عبدالله/ أنتى مراتى
زينه/ أنا مشتقالك أكتر منك بس مش وقته يا حبيبى
أبتعد عبدالله وهو يلتقط أنفاسه وضمها لحضنه / فاكرة لما قولتك مهرك حاجة كبيرة ليكى ولعيالنا
زينه/ أيوه
عبدالله/ فى كنز
زينه بسخريه/ بتاع على بابا والأربعين حرامى
ضربها أسفل ظهرها لأول مرة حركه جرئيه منه،،،،، شهقت هى وحزرته عدم تكررها ،،فقال هو :- عجبتنى وأكررها، ،روحى لبهاء وهو يدلك عليه مفيش وقت أشرحلك أو أمى هى كمان عارفه
زينه بعدم فهم/ كنز كنز
عبدالله/ أيوة وخير كتير أوووى،،وهنا طرق بهاء الباب يريد الدخول
[عودة للحاضر]
زينه لنفسها/ كنت لازم تدخل يا أبيه ،أوووف طب أقول لماما راضية أزاى وأختها جنبها لازم أعرف وأشوف حكايه الكنز دى ،،،،،
_________
(فى السجن )
دحروج/ أنا دفعت فلوس كتير علشان أقابلك
عبدالله/ أخرج و أعوضك
دحروج/ لحم كتافى من خيرك يا معلم مش تقول كدة ،،،عوضى وفرحتى خروجك بالسلامه دة أنت أنقذت أبنى من الموت وتكفلت بمصاريف عمليته وعلاجه ،،أنا خدامك العمر كله يا سيد الناس
عبدالله/ أنت أخويا الكبير يا دحروج، ، المهم بنت الع**،، إلى كنت متجوزها قبل زينه
دحروج/ عارف الحكاية ،،،،نشره فى الحاره هما جم الحارة يترجوك وأنتم قلتلهم خطفت الواد وخلصت علية تعصبوا و أنت ضربتهم وسط الشارع
عبدالله بضيق/ بنت الو***،،،أخرج من هنا وربى أجننها،،،بقولك عايزك تحط عينك على زينه مراتى
دحروج/ دى ذى الجنيه الدهب
عبدالله بأنفعال/ وإللى يقول غير كده أنسفة،،،أقصد هى تروج الجامعة عايزك تراقبها كويس بنفسك تغريد مش تسيبها فى حالها ،،،مراتى حامل
دحروج بفرحة/ ألف مبروك ،،،عقبال ميجى ينور مكانه جنبك يا سيد الناس
عبدالله بحزن/ مفرحتش ،،تغريد لابستنى أسوار الحكومه ،،مهمتك تظهر الواد ابنها هو لسة بيرضع ميقدرش يستغنى عن أمه عايزك ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
دحروج/ مخاطره كبيرة بس ماشى أعتبره حصل
عبدالله/ لازم تنفذ بسرعة قبل مروح المحكمه وأخذ حكم
دحروج/ وهديه منى فايز فوقهم ٠٠٠٠٠٠٠٠٠
عبدالله بتمنى/ ياريت
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
____________
عرفت زينه حكاية الكنز إللى كان موجود فى غرفه جدها قبل أن تكون غرفتها وعرفت مكانه على السطح فى أوضه البط وقررت لن تبوح لأحد وتحافظ علية فمن الوصف فعلا كنز رغم تريد تراه وصعب بسبب أستخراجه محتاج معدات،، وأخذت القرار تذهب الجامعة مع بداية الدراسه وتهتم بمستقبلها
___________
على الجانب الأخر بهاء لم يملك الوقت للذهاب لآيه كما طلب منه الدكتور محمد ،،،فيوم بهاء مقسم بين أعمال عبدالله، ،ومراعاة أمه وزوجته والذهاب لزيارته فى السجن أو عند المحامى
_____________
(فى المستشفى الخاصة )
سيف بأنفعال/ صبرت عليكى كتير، ،،أنطقى مين لوثك
فاروق/ مينفعش كدة ،،،أختك لسة فاقده الذاكره
سيف بغضب/ بقيت ببص فى وش أى راجل أو شاب كله متهم فى نظرى ،،، هتجنن
فاروق/ نعمل إيه مفيش حل تانى ،، ترجع ذاكرتها ونعرف الحقيقة
سيف/ مش عارف طالعة لمين نج**
تلجلج فاروق ولم يرد
سيف/ ياريت تموت أشرف ليها ثم تركه وذهب للشركه التى أهملها
__________
توقف أمام باب شركته على صوت يعرفة عز المعرفة لم يلتف خلفة ثم أكمل سيره بسرعة للداخل، ،،ثم صعد للدور الذى يوجد فيه مكتبه بإستخدام الأسانسير ودخل مكتبه وقال للسكرتيره :- مش عايز أزعاج ولا أشوف حد،، وحين رأى عائشه ترجل لمكتبة على الفور
عائشة بحدة/ للدرجادى مش طايق تشوفني ثم دفعت السكرتيرة من أمامها ،،دفعت الباب وقالت:- يبقا صحيح إللى تقال عليك
توتر هو / تقصدى إيه
عائشه بحزن/ تعلق بنات الناس وتتسلى بيهم ولما يطلعوا محترمين تسبهم أنا من عيله فسخ الخطوبه للبنت عار دمرت سمعتى
تنهد هو بحزن/ أنا مش غدار خلى الأيام تحكم ٠٠
عائشه بمقاطعة/ تحكم بأيه،،أنا مراعيه فيك ربنا ،،دة أنا لأول مرة أقولهالك أنا حبيتك بجد ،،أنت أول واحد دق باب قلبى قبل باب بيتى ،،مفيش اى مشكله حصلت علشان تنهى علاقتنا ،،للدرجادى رخصيه عندك تبعت دبلتك مع البواب ،،بقالك شهر بتتهرب منى ،لية غدرت بيا ،،حرااام عليك دة أنت عندك أخت ،،أتقى ربنا😭😭😭😭ثم رحلت
لم يتحمل سيف كم الأهانه من حبيبته ثم جرى خلفها ولحقها أمام الشركه وأجبرها على ركوب سيارته وأغلق الباب بالقفل الألكترونى وسار فى طريقه متجاهل صراخها وأعتراضها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
(فى بيت تغريد وفايز )
تغريد/ عبدالله أتحبس عايزاك تكسر عين زينه
فايز/ أنتى مش بتحرمى أخر مرة ضربك وعراكى وسط الشارع
تغريد/ مش مهم
فايز/ لولا طلبت النجدة كان الله أعلم عمل فيكم إيه أنتى وأمك
تغريد بغل/ سيبك من الكلام الخايب دة ،،البت أستغلت جوزها محبوس وبدأت تخرج مع بهاء صاحب جوزها رايحة جايه معاه أعرفلى بيروحوا فين ولوث سمعتها
فايز/ مليش فيه أنسى عبدالله بقا لو خرج من سجنه يدمرنا
تغريد / هههههههههه،يطلع ، ههههههه ياحبيبى يا أنا تهمته بخطف وقتل أبننا يطلع أزاى
فايز بلجلجة/ والحكومه لو شمت خبر الواد عايش أنا وأنتى نشرف مكانه
تغريد/ يعرفوا منين وأنا حطته فى دار أيتام
فايز بصدمه/ أتجننتى وأزاى يقبلوا كدة
تغريد/ سبته قدام الباب وتأكدت دخل الدار ،،
فايز/ دة أبنى الوحيد معرفش أخلف غيرة ،،ضيعتى الواد
تغريد/ مضعش ولا حاجه،،،،، الدنيا تهدأ وأجيب الواد
فايز/ بسهوله كده دى فيها سين وجيم،،، أنطقى أسم الدار إيه حد يرمى أبنه دة رضيع
تغريد/ هوووووش أكتم بكرا تروق وتحلى
أمسكها فايز من معصمها/ تغريد مش طايق أعيش معاكى لحد كدة روحى وأنتى طا٠٠
تغريد بمقاطعة/ أخرس عايز تطلعنى قبل مطلق تدفع الشرط الجزائى يا حيلتها سامع تدفع
تركها فايز بغل وجلس على الكنبه ينثر دخان سيجارته بغل فتغريد حرفيآ شيطان ولعنة مش عارف يخلص منها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____________
توقفت سيارة سيف وقال بهدوء/ بطلى عياط
عائشه/ أنا من قبيله من جنوب الوادى رغم عيشت فى القاهرة هنا ،،،،،،عار على البنت تتساب أنت متعرفش عمى عمل إيه علشان أرتبط بيك ممنوع البنت تتجوز برا القبيله عمى والعيله ميعرفوش أنك سبتنى ،،،،أنا إللى أستلمت الدبله من البواب 😭
سيف بكسره/ أنا مشرفش أى عيله ذى عيلتك ،،،أنا مش وحش ،، ضحيت بيك علشان سمعتك ،،،أنا فعلا حبيتك وأكتر منك كمان
عائشه/ بتضحك عليا تانى بكلمتين
سيف / مقدرش أقولك السبب
عائشه/ قول برأ نفسك قدامى ،،،،
سيف/ مش عايز أفضح نفسى قدامك
عائشه/ أنا أول مرة أشوفك مكسور كدة فيك إيه
سيف/ منظرى وحش قدامك
عائشه/ للدرجادى شايفنى تافهه
سيف غمض عينه بذل / أختى غلطت وحامل وسقطت وعملت حادثة وفاقدة الذاكرة فرحت رجعت ،،لأسف مرجعتش
شهقت عائشه / دة كانت أتغيرت
سيف/ وفى حاجات تانية حصلت مقدرش أبلغك بيها أنا مقدرش أرتبط بواحدة من عيله محترمه زيك
عائشه / فضفض إللى فى قلبك فترة الخطوبه دى تبين الخطيب وخطيبته لبعضهم بلاش خداع أنا كنت صريحة معاك وقولتلك عمى ومراته مش بيخلفوا خدونى ربونى،،،، وممكن كنت ضحكت عليك وأقولك أنى بنتهم علشان مستواهم الاجتماعى الراقى لكن أنا صرحتك بعيلتى وأنى من قبيله وأنا أول بنت ترتبط برا العيله ،،،،،،فضفض إللى تعبك أفرد لما نتجوز وتحصل مشكله تطلقني وقتها
سيف تنهد/ بصراحة كدة ،،،ثم حكى لها ما حدث لأبوة وأمه ،،،شوفتى أنا مشرفش أى نسب ،،سبتك حفاظآ عليكى مش واطى ذى ما قولتى
عائشه بهدوء/ أولا مقلتش واطى ،،ثم أخرجت من حقيبتها دبلته وأمسكت إيدة بخجل وألبسته دبلته وقالت:- أي مشكله عندك لازم تشاركنى فيها أظاهر معرفتش بنات ناس قبل كدة
نظر سيف لأيدة ودبلته وأتلجم الكلام فقال:- مش عارف إللى جاى شكله إيه
عائشه/ أختك غلطت أقصد أتجوزت وأطلقت وخلاص ودة إللى أهلى لو سألوا أبلغهم بيه ،سر أختك أمانه فى رقبتى ليوم الدين يا سيف ثم قالت بمناغشة لكى تزيل الحزن والتوتر ،،،يلا بقا روحنى البيت، ،وأنت روح بيتك وأحلق دقنك وأرجع البشمهندس سيف العصامى أنا فخورة بزوجى المستقبلى أنه راجل بجد وميهمنيش أبوك ولا أمك ولا أختك رغم أختك ضحيه أبوك وأمك مش مهم لعله خير وأنا معاك وأزمه وتعدى
سيف بأبتسامه رضا/ أنتى نعمه كبيرة أووى
عائشه بخجل/ متكسفنيش بقا
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
لم ترتاح زينه داخليآ للجامعة مترددة ،،هل لأنها تذهب مع شخص غريب غير زوجها وهو بهاء،،،أو بالها مشغول بأمها راضية طريحة الفراش ،،أو تعبها فى حملها فهى فى الشهور الأولى، ، أو حبس جوزها ،،تشعر عليها ضغط نفسى ،أو عالم الجامعة كبير عليها ووضع وبرستيج وحين تعرفت على صديقات جدد وعارفوا متجوزة أول سؤال أتسألته مهنه الزوج وحين أعلنت أنه عطار وتاجر ويملك هايبر كبير ومحل للعطارة شعرت بنظرة الأشمئزاز فى عيونهم ،،ومنهم من قال :- أزاى دكتورة المستقبل وترتبط بواحد كدة وسمعت مواصفات فارس أحلام البنات لكن مهلا عبدالله واقف معاها كتير وقدم الكثير من الخير لها دون أنتظار المقابل وأتحبس بسببها ،،،نظرت للمراية وتلقائى نزلت لشقتها التى لم تطيق العيش فيها بدون زوجها وأخذت تنظر لها وتذكرت كلام الناس أن العفش بتاع قصر وأصبح حديث الناس من فخامته دخلت غرفة نومها وجلست على حرف السرير وبكت وقالت:- أنت فين يا عبدو زوزو زعلانه تايهه أةةةةةةةةةة😭😭😭😭
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______________
مرت أيام وقررت راضية تعزم بهاء على وجبه الغداء ،،وافق رغم أعتراضه فى بدايه الأمر
جهزت زينه الطعام وندهت على الجميع
دفع بهاء الكرسى المتحرك براضية للصالة وجلس وأمامه زينه وبجوارة راضية وأختها
وشرعوا فى تناول طعامهم وزينه مثل الوردة الذابله تحتاح لنقطة مياه لتنور بستانها مره أخرى ،،نعم تحتاج لعبدالله هذا ما دار بذهن بهاء، ،بدأ كالعادة يستغفر ربه بشدة ويجبر عيونه للنظر فى طبقه أحترامآ لحرمه بيت صاحبه فى غيابه فقد أوصاة زوجته أمانه فى رقبته كيف يخون الأمانه
راضية/ متأكل يا بنى ولا مش عجبك طبيخ زينه
بهاء بأنتباة/ أى حاجة تعملها تعجبني أقصد زينه أختى مقدرش مش أكل تسلم إيدك يا زينه
أبتسمت زينه أبتسامه خفيفة كنوع من المجامله وقالت:- مفيش أمل عبدو يخرج
بهاء/ الحكم فى إيد القاضى ربنا يستر المحامى قال فيها من خمس سنين لعشره المشكلة فى قضية خطف أبن تغريد وقتله لازم العيل يظهر فيها براءة جوزك
راضية/ الله يسامحك يا عصام جوزت أبنك شيطانه
زينه/ الله يرحمه يا ماما
راضية / يارب ليك حكمه فى إللى حصل ،،ابنى مظلوم
مسح بهاء إيدة فى فوطه بيضاء مخصصة لذلك وأخرج من جيبه ظرف بنى فاتح وقال:- دة إيراد المحل والهايبر
راضية/ خديهم يا زينه
زينه/ عبدو بيعمل بيهم إيه
بهاء/ بيشلهم فى الخزنه
زينه/ شيلهم فى الخزنه ذى ما عبدالله بيعمل يتعمل لازم شغله محدش يحس بغيابه
بهاء/ عَدى الفلوس شوفيهم
زينه/ الدار أمان يا أبيه
بهاء/ فعلآ أمان متخافيش فلوس وخير صاحبى أمانه فى رقبتى ،،أنا قبضت العمال والشغل ذى الفل
زينه/ ومرتبك أقصد خدت مرتبك
بهاء/ ميلزمنيش
راضية/أمال تشتغل ببلاش تصرف وتعيش منين أنت سبت شغلك
بهاء/ ربنا موجود عن أذنكم ،،شكرآ على الأكل الحلو دة عقبال العزومه الجايه وراجل البيت موجود ثم رحل
زينه/ تفتكرى زعل يا ماما
راضية/ شكله كدة
زينه/ يوه يشتغل بلوشى يعنى
راضية/ أنتى غلطانه،،، الجدع شغال ليل ونهار أحنا ولايا منعرفش نروح ولا نجى وهو شايل كتير ،،،لازم لما يجى بكرا الصبح بأذن الله تتأسفى
زينه/ حاضر ،،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
____________
أتى يوم النطق بالحكم لعبدالله ليأخذ براءة أو يأخذ حكم ورفض بهاء تبليغ زينه وراضية يوم الحكم خصوصآ أتى فى أمتحانات زينه الترم الأول
______________
على الجانب الأخر آيه كما هى منفصله عن عالمنا