
بقلم نجلاء فتحى
فى المخزن أو الشقة شاور عبدالله لرجالته يفرغوا الشوال
فسقط فايز متألم
فايز/ أةةة فى إيه يا جدعان أنتم مين ،،،أنتبة على صوت لف ليه وبلع ريقة وقال بتصنع الجهل :- أنت مين يا جدع
عبدالله/ قلعوه
فايز بفزع/ أوعااااا حد يقرب منى
عبدالله/ عايزه ذى أمك مولدته
فايز / أوعوا يا ولاد **** أبعدوا،،،، أنجدونى يا حكومه ،،،ألحقونى يا نااااااااااس
نظر عبدالله لفايز بتفحص وهو يحجب نفسة 🤭عن الأعين، ،وقال/ أسود فحمه وعندك ست صوابع،، بقا يراجل تقبل أبنك يتنسب لواحد تانى، مش شايف فيك حاجة عدله للنسو*ان تجرى عليك وتخون جوزها علشانه إيه المميز فيك
فايز برعب / أنت مين معرفكش
عبدالله وهو ينثر دخان سيجارته فى الهواء / أزاى متعرفنيش وأنت دخلت بيتى الله أعلم كام مرة وسرقتنى وسرقت أمى وخلف من مراتى كله كوم وأعتدائك على زينه فى بيتى وربنا نجدها أنما تنزل الشارع هدومها مشقوقة و لح*مها ظاهر للناس لااااااااااء يا ******
فايز مصمم على رأيه وهو الجهل / معرفش أنت مين،،وبتتكلم عن إيه
عبدالله بغضب/ أنا المفغل إللى كل مرة تدخل محلى وتحكى نفس القصة الطرطور إللى متجوز واحدة خاينه وحامل فى طفل مش أبنه ،،،،،،، أنقض علية وأمسكة من 🤭 وقال:- نمت مع مراااااتى ولا لاء يا نج*
فايز/ أةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة شيل إيدك أةةةةةةةةةةةة
عبدالله/ أنطق وأنا أسيبك
فايز متألم/ كتير
عبدالله/ كنت على علاقة بيها قبل جوازى
فايز/ أرحمنى شيل إيدك ،،،،لاء بعد مطلقتها أول مرة،،، خالتى عارضتها عليا بحكم أحنا مطلقين ذى بعض ونتجوز ،، بس هى كانت سهلة وحصل بينا علاقه ورفضت أتجوزها وأنصدمت أنها لسة بنت وأنت مقربتش منها وأمها فكرت ترجع ليك وألفت الحوار علشان تتجوزها تانى وإللى مكنش فى الحسبان تحمل وبرضو عملت فيلم علشان تصدق أنك قربت منها وحامل ،،،هى إللى وزتنى أسرق الخمسين ألف جنية وعارفتنى مكانها
عبدالله/ هى وزتك تقرب من زينه
فايز بخوف/ بصراحة لاء،،،وأنا مكنش فى ضميرى أعمل حاجة ،،، وأول زينه مفتحت الباب معرفتنيش قفلت الباب فى وشى مقدرتش أمنع نفسى ،،زقتها فى الشقة وحاولت بس هى دافعت عن نفسها وهربت ،،،سرقتك ،،،، خدت ٣٠ ألف جنية وتغريد عشرين ولما عرفت أن زينه سليمه أتعصبت وشجعتنى فى يوم وأنت برا أعتد*ى عليها تانى المهم أضيعها بين إيدى علشان تطردها من البيت ،،، تانى مرة دخلت بيتك ثم سكت
عبدالله بهدوء عكس ما بداخلة/ كمل يا روح أمك هتحايل عليك
فايز/ أتصلت هى عليا من تليفون بيتك وقالت تعال عندى الشقة جوزى مع حبيبة القلب بيوصلها الجامعة ورحت عرفت أكلتها تفاحة مسمومه وكدة كدة برا البيت محدش يشك فيها و والشيطان شاطر وحصل حاجة بينا فى أوضة نومك على فرشتك وبعديها خليتها بالحمام كسرت الظلفة وسرقت فلوسك هى دلتنى عليها وسرقت أوضة أمك بس هى منعتني ومتعرفش سرقت دول
عبدالله/ شاور لرجالته تفتح باب غرفة ويحضروا تغريد المتألمه،،،،،،
بلع فايز ريقه من حاله تغريد المزريه فقال بهستريا/ هى السبب مليش دعوة ،،خالتى عارفة علاقتنا
تغريد وشها وارم/ ضحكت عليا وقربت منى على أساس نتجوز ولابستنى فى عبدالله تانى مليش ذنب يا عبدالله أمى السبب😭
عبدالله بجبروت/ يا ولاد ***** كل واحد يرمى التهمة على التانى ،، ،، بتخبى عينك لية دة أنتى مخلفة منه يا ******** ،،،بكرهك ولا عمرى حبيتك بس أنتى على ذمتى وخاينه وحراميه وزا*نيه، قاتلة أقصد شروع فى قتل وكنتى عايزة تقتلينى أنا وزينه علشان خيرى يروح للواد أبن الحرام ،، أنا أخليكم تتمنوا الموت
شاور لأحد رجاله فأحضر سكين وقال لفايز المرتجف :- متخفش مش أموتك أنا أموت حته فيك أخليك تشوف أى واحدة ست تبقا أختها وعينك الحلوة دى مكسورة قدامها ،،،أخليك د*كر فى البطاقة بس ،،،،،ثم شاور لرجالته تكتفة ليه
تلذذ عبدالله بصراخة وهو يفعل فية هذا الفعل بهذا السكين البارد ،،،لم يكتفى بذلك ثم كسر زراعة الأثنين الذى لمس بيهم زينه أهم من السرقة ثم جرح وشه وقال:- دة علشان تفتكرنى وأنت بتبص فى وشك فى المراية طول عمرك ثم تركه غارق فى دمه متألم
تغريد بصراخ / موتنى وأرحمنى
عبدالله/ خلتينى أعمل حاجات وحشة عمرى مكنت أفكر فيها،، فين ذهب وفلوس أمى مش مهم فلوسى
تغريد/ مش معايا مع فايز
فايز بألم قال على المكان شاور عبدالله لأحد رجاله يذهب ويجلب المسروقات فلم يتصرف فيهم ،، أما ال( ٣٠)ألف صرف خمس تلاف منهم فقط
عبدالله/ فلوسى فين
تغريد/ مع أمى مصرفتش منهم قرش
عبدالله/ مكانهم فين بالضبط
تغريد/ تحت السرير فى أوضة أمى فى قماشة سودة، كنت ناويه أفتح كوافير بيهم ،،
عبدالله لأحد رجاله/ تروح بيت بنت ال***** تجيب الفلوس بالقوة وإللى يعترض طريقك أتعامل معاه بدون رحمه،،،،،،،ثم طلب من أحد رجاله إيحضار ممرض يوقف الدم وليس الألم وياخد الفلوس إللى عايزها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____________
كان يسير عبدالله بالموتسكل وراجع الحارة يشعر بالذنب لماذا فعل هذا لكنه أقنع نفسة هما السبب أخرجوا الوحش إللى بداخله فى هذة اللحظة شعر أنه مثل الهجامين فأظلمت عينه من تأنيب الضمير
_______________
(فى الشركه)
يقف سيف بعيد يتابع بهاء وهو يعطى للطالبات الدرجات وعينه على عائشة الوحيدة التى لافتت نظرة فى بنات حواء لماذا تمنى أخته شبها ،،ترجل ليهم وقال :- السلام عليكم
الجميع/ وعليكم السلام
عائشة/ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أبتسم نصف أبتسامه وقال/ سعيد جدا على ألتزامكم وبما أن حظى حلو والدفعة دى أول تجربة للشركه ومفيش مشاكل أحب أكافئكم على مجهودكم وتفوقكم وتقبلوا حفله صغيره فى أى مكان تختاروه حتى لو هنا فى الشركه و نتصور صورة للذكرى وتتحط فى مدخل الشركه
عائشة بأستحياء/ أعتذر الاحتفال والاختلاط حرام والتصوير كمان
سيف/ مش حرام مدام فى حدود الله يا بشمهندسه حرام دى لو الحفلة فيها أشياء تغضب المولى عز وجل أنما حفلة فيها أكل وحلويات والنية خير تبقا حلال بلاش تحرمى حاجة ربنا حلالها،،، الأستاذ بهاء دربك شوفتى منه حاجة وحشة
عائشة/ ونعمه الرُجوله
شعر سيف بغيرة تجاهلها/ وأنتى راكبة موصلة وجنب شاب أو راجل تقعدى ولا تنزلى
عائشة/ المحترمه محدش يقدر يقرب منها
سيف/ صح يبقا هتحضرى الحفلة
عائشة/ الصورة ممنوع أنا مش فرجة حد يتفرح عليا ويتغزل فيا
سيف/ حضرتك ملابسك محتشمه ومش ظاهر منك غير وشك وكف إيدك
عائشة/ لو سمحت أنا تربيت على كدة ،،أنا من جنوب الوادى رغم عيشت هنا
سيف/ وأنا أحترم وجه نظرك يا بشمهندسه، بس اتمنى تنورى الحفلة
عائشة/ أكلم بابا أقصد عمى هو إللى مربينى
سيف تنهد/ ممكن أتعرف على باباكى إللى مربيكى
خديجة بخوف/ لية معملتش حاجة
سيف/ أهدى ،،عايزه فى موضوع خاص ،،أشكره على تربيه بنته الراقية،،بيشتغل إيه
عائشة براحة/ بابا كان مدرس ثانوى فى الأزهر الشريف والأن أمام مسجد بعد طلوعه على المعاش أهى حاجة تسند جنب فلوس المعاش الحمد لله تساعدة فى تربية أخواتى ،،عمى بقا دكتور هنا فى القاهرة ومراته أستاذة فى الجامعة
سيف/ بارك الله فيكى وفى تربية أبيكى ،ثم تنحنح وقال:- محدش يغيب فى الحفلة فى هدية ليكم منى شخصيآ ،،،فرحت الطالبات بشدة وشكرته بأحترام ،،ثم نظر لعائشة ورحل بغرور
________
سار خلفة بهاء وقال/ لحظة من فضلك يا بشمهندس ،،،،
سيف/ عارف تقول إيه الطالبة سمر مش ملتزمه وحضرت يومين بس ومش كاملين ،،،تاخد صفر وطلع شهادة بحسن سير وسلوك سئ وأنا أمضى عليها
بهاء/ دى أخت حضرتك
سيف/ مدلعة أسمع الشركه دى المفروض دى بتاعتها وتحافظ عليها ياما بنات وسيدات أعمال ناجحين جدآ فى سوق العمل أنما أختى تضيع تعب وشقى سنين
بهاء/ بالرفق واللين
سيف/ فشلت أسمع إللى بقولك علية ونفذة
بهاء/ كسرت خاطرها،،، كدة تعاند اكتر
سيف بخبث/ لاء لولا الملامه كنت قولتلك اتجوزها وربيها وإللى انت عايزة أنا تحت أمرك
بهاء بتسرع/جواز إيه لاء لاء ،،،أقصد يوم ما اتجوز تكون حبيبتى علشان لو حصل مشكله بينا أستحملها
تنفس سيف بضيق ودار موقفة وقال/ أنت صدقت ،،بقول مثال يعنى أكيد مش أفرض عليك أختى
بهاء/ تمام،،بس بلاش تحط أختك قصاد الفلوس ممكن حد يطمع فيها وبدل متغيرها لأحسن تتعب نفسيآ ،،عندى فكرة شوف مين أصحابها وحاول تتواصل مع واحدة كويسة تساعدك
سيف/ معندهاش غير زينه أقرب واحدة ليها
بهاء/ مفيش غيرها
سيف/ لاء أخبارها معايا دة أنا مكلف شخص يلف وراها من غير متعرف بعد موضوع زينه
بهاء/ شوف حد من بنات التدريب يقرب منها ويتحمل لسانها وتصرفتها
قفزت فى رأس سيف عائشة فقال/ أفكر فى الموضوع دة
،، شوف شغلك ،، ثم رحل بغرور
بهاء لنفسة/ أنا قولت مريض نفسى حبة يبقا أبن بلد ومتواضع وحبة أبن ولا بلاش انا محترم،،،،
________
مر أسبوع آخر أستطاع عبدالله أسترداد المسروقات معدآ خمس ألاف جنية ورجع أشياء أمه لمكانها شعر بأبتعاد تغريد براحة نفسية أسترد طاقته فيها ،،طلق تغريد قدام الحارة وحكم على أهلها يسبوا الحارة وإذا ظهرت أو تعرضت لية بأى شكل من الأذية سوف يفضحها بجرائمها وسط الحارة ويرفع قضية بتهمة خيانتها لية فى فراش الزوجية ونسب ،،،،،لجأ الأب بالهروب وانصدم من زوجته وابنته، ،،،،، وسلمها عبدالله الرضيع هى حره فية وكان محافظ علية ،،وفى نظر أهل الحارة الطفل مات فهو حافظ على سمعة أنثى ،،أما فايز أختفى لم يعلم أحد طريقة بعد إللى عمله فية عبدالله ، ،،
___________
آيه حين ترى أى فرد من عائلتها وخصوصا أبيها وزوجها تصرخ حتى تفقد وعيها ،، فطلقها زوجها عندما علم بالصدفة آن الأم تحدثت مع الممرضة أنها تتابع مع دكتور نفسى ،،،،، وحدث مشاكل بين أبو العريس وأبو آيه رغم أخوات والعيلة عارفت آيه مجنونه ٠
ولم تعلم المسكينه ذلك
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
(مرت أيام )
هدأ موضوع عبدالله فكان طلاق تغريد حديث الشارع وأنقسم الرأى لاثنين الأول مأكد تصرف عبدالله فى الطلاق ويكفي مشاكل لحد كدة ،،،والرأى التانى يتهم عبدالله بقساوته لأنه طلقها وأبنهم توفى ،،وفى الحالتين لم يعلموا حقيقة تغريد والطفل ٠
⚘️لا تحكم على شخص ونتهمه بالجانى وهو المجنى علية⚘️.
أنشغلت الحارة بأحداث أخرى غير موضوع عبدالله وطلاقه٠
_________
أتت سيدة تشترى توابل من محل العطارة الخاص بعبدالله فى الحارة.
السيدة/ صباحك فل يا معلم
عبدالله بأحترام/ صباح الخيرات يا ست أم جمال عاملة إيه والعيال والحاج
السيدة/ فى نعمه من عند الله، ،الحمد لله
عبدالله/ اتفضلى أستريحى وإللى أنتى عايزاه يجى عندك
أم جمال/ تعيش يا معلم ،،ونعمة الأخلاق ،،الله يرحمك يا معلم عصام عرفت تربى صح
عبدالله/ألف رحمه ونور عليك يا أبويا ،،،،خير يا ست الستات
أم جمال/ مش خير خالص ،،بص بقا أنا جاية ونيتى خير ،،يوة مش عارفة أقول إيه الكلام بيروح منى
عبدالله/ واد أجرى على المعصرة هات اتنين عصير قصب
أم جمال/ أستنى يا واد ،،شوف شغلك ،،، ثم نظرت لعبدالله هو أنا غريبة يا ابنى ،، أسمعنى كويس انا ولا حد فى الحارة يعرف بهاء مشى هو وأمه من الحارة لية بس أمه صاحبتى وعلى ود على طول هو أنت أزاى صاحبك فى محنته دى وقاعد كدة مش جانبه
عبدالله/ محنته ،،أنا معرفش مكانه
أم جمال/ أنتو أصحاب وأخوات ياما كنتم تلعبوا قدام بيتى كورة وأرش عليكم مايه
عبدالله/ تعرفى مكانه
أم جمال/ أيوه فى منطقة *****
، ،،
عبدالله اتفزع من مكانه وقال نصيبه إيه إللى عند أخويا
أم جمال/ أمه توفت
عبدالله بصدمه/ أمتى
أم جمال/ النهاردة كنت رايحة أودلها فلوس الجمعية لاقيت العزا
عبدالله/ لاحوله ولا قوة الا بالله العلي العظيم الست أم بهاء😲😲 ،،هاتى العنوان بسرعة
أم جمال/ *******
أنطلق عبدالله بدراجته النارية (الموتسكل )للمكان المراد
______________
فى نفس الوقت زملاء بهاء فى الشركه مهندسين ومحاسبين وسكرتريا ،،وأى حد يعرف لم يترك بهاء فموت الفجأة أصعب شئ فى الدنيا ،،
وصل عبدالله للمكان ولم يحتاج يسأل حد فصوت القرأن الكريم ظاهر ومراسم العزاء أمام المنزل بحث بعينه للمكان وجدة فى الشارع واقف يبكى حوالين منه ناس ترتدى بدل رسمية أو ملابس شيك ،ركن عبدالله الموتسكل وترجل له وقال البقاء لله يا أخويا شد حليك ،،،،،،،ألتف له بهاء وقال بضعف/ جاى تهينى هنا
جذبه عبدالله لحضنه بحضن أخ وقال/ ينقطع لسانى حقك عليا حقك ظهر ،،،أمسك نفسك ودموعك مفيش راجل يعيط
بهاء أنهار حصونه وصرخ/ أمى ماتتتتتت بقيت لوحدى يا عبدالله ،
وضع عبدالله إيده على فم بهاء حتى لا يكفر فى هذة اللحظة وقال بحدة/ قولتلك أجمد ،،،،أستغفر ربك ،،،،،،دى أمانه والست الوالدة ست طيبه وروحها الطيبه سبقتها للجنه قبل جسدها
بهاء تلاشى الزعل وحضن عبدالله جامد خصوصآ عند نزول جثما*ن والدته من المنزل للعربية ،،أستغرب الجميع من أنهيارة فى حضن شاب مفتول العضلات بجلباب ظنوا شخص من العائله معدآ سيف الذى يحاول يواسى بهاء وعبدالله واقف له بالمرصاد، ذى ميكون من عايز حد يلمس صاحبة غيره
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
على الجانب الأخر
تلون وجه زينه بالأحمر الفاتح من خجلها وهى ترى الملابس الخاصة التى أشترتها لها راضية وأصرت تقيسها على اعتقاد تراضى أبنها وتدلعه يكفه عذاب لحد هنا وتعويضة عن زواجه الأول رغم معرفتها آن تغريد على ذمته فهى أخذت آذن أبنها حتى يرسل لها فلوس
راضية فى هذا الوقت نسيت تعبها وحزنها وانشغلت كأنها أم العروسة بجد
[بذمتكم فى ست كدة فى الزمن دة🥰 ]
_________
تغريد فى منزلها الجديد طريحة الفراش حرفيآ عبدالله مكسرها أخذت علقة موت وربنا نجدها من تحت إيدة وللأسف رفضت ترضع أبنها وتهتم بيه وهو الآن لدية الصفراء ومهمل
الأب/ زعلانه لية دة عمايلك السودة مصدقتش إللى عبدالله قاله كل البلاوي دة عملتيها وأنا أقول بيكرهك لية ،،كتر خيرة مفضحكيش وسط الحارة
تغريد/ دة كسر دراعى ورجلى وعظمى وبهدل جسدمى ضربنى بأيدة والعصايا حبسني ذى ال🐕
فى المخزن
الأم/ كل دة فترة ويعدى أنما فايز لاء موته بالحيا فى عز شبابه،،عبدالله فى حاله لية الأذيه فيه أتقى شر الحليم إذا غضب ودينى لو علمت تحركتى من البيت بدون أذنى المرادى أنا إللى أقتلك سامعة وملكيش دعوة بعبدالله العمر كله
،،،هووووووش أخرصى لولا مراعى حالتك كنت كملت عليكى بس عبدالله مش سايب فيكى حته سليمه ،،وأمك دى تتربى من أول وجديد ،،،،،
سحرالى كل السنين دى كلها مسلطه جن عليا ،،طيب أنا هوريكم أنتم الاثنين العقاب الحقيقى ،،،فايز يظهر ويكتب عليكى وينسب الواد بأسمه يا بنت*******
___________
انتهى اليوم والجميع رجع لمنزلة معدا عبدالله فقال/ يلا معايا مش سَيبك
بهاء/ مكانى هنا
عبدالله/ غلطة ومش تتكرر ،،مستحيل أسيبك تعبد عنى الفترة دى تعدى ونتكلم وتفهم كل حاجة
بهاء/ أنا مش سرقتك
عبدالله/ تغريد ،،،قبل أى كلام، ،أرتاح دلوقتى وبعدين نتكلم فى كلام كتير واحداث أكتر ،،أنا هبات معاك الليلة
بهاء/ مش صغير
عبدالله/ شاور للعمال تلم فراشة العزاء ،،،،نتركهم مع بهاء يصفوا الخلاف
________
حاول كتير فاروق يوصل لحل مع عبدالله والموضوع وصل للتهديد، وعبدالله هادى وبارد الأعصاب ومصر على مبدئه ،،،وأنه ميقدرش ياخد زينه منه ولا حتى بالقانون إلا لو هى ذهبت معاه بمزاجها وهذا مستحيل ولم يكشف أنها زوجته ،،
__________
أنتهى المطاف لآيه محجوزة فى مصحة نفسية بالمصروفات وأبيها أعلن للعائلة أنها تدرس فى الخارج وتعمل وتقيم عند أخيها ،،،،،وابن عمها حين علم أنها تعافت يريد كتب كتابها مرة أخرى لكن الأب رفض ،،،،مما جعل طليقها يكلم العائلة بطمع لأسترجعها لزمته مرة أخرى ،،،،
⚘️فتاة سفرت للخارج وأكيد مكسب للى يتزوجها ،⚘️
__________
حكى عبدالله كل شئ بالتفصيل لبهاء وتم ذكرة فى أى بارت سابق
كان الأمر صدمه وأكبر صدمه زواجه من زينه ،لكنه ألتزم الصمت فهو مقتنع حظه السئ ليس له فى الحب،،، فى لحظه قفزت فى رأسه فكرة السفر لخارج مصر
_______
وصل عبدالله مدينه طنطا رحبت بيه الأم والخالة سأل على معشوقته التى أصبحت زوجته ،،غمز لأمه ثم دخل الغرفة وأغلق بابها جيدآ وجدها نايمه
تشرب ملامحها التى أفتقادها تسطح بجوارها ولف رجله عليها دثرها داخل حضنه شعر بنعاس رهيب نام بجوارها بأمان أما هى ظنت تحلم دفست نفسها بين ظلوعة وأكملت نومها ،،
__________
(فى منزل فاروق)
فاروق بحدة/ الزفت مخبى البت ،،هدوئه دة مش مريحنى ،،أمشى أطلعى برا بيتى ميت مرة أقولك بلاش تجى هنا لية مصصمه أهينك
فردوس/ العمر مفهوش ذى إللى راح،،مش طالبة منك حاجة غير ترجع بنتى
فاروق/ مش عايزها
فردوس بصدمه/ دى بنتك
تأفأف فاروق/ العيله رافضة وجودها ،،أصحابى نصحوني غلطه الماضى تضيع أسمى وسمعة العائله
فردوس ببكاء/ عبدالله عرف السر كمل جميلك لأخر وأثبتها بأسمك
فاروق/ هى منسوبه لراجل تانى وخلصت
فردوس بصراخ/ أنا أدور عليها وأعتذلها مش مستعدة لعقاب ربنا ،،توبت وبترجى ربنا يغفر ذنبى من جهلى أرتكبته زمان
فاروق/ أستنى عندك ،،خلاص مستعد أمشى ورا الكداب إللى أسمه عبدالله وأدور على زينه ،،وبعديها مش عايز أعرفك تانى
فردوس بحزن/ ولا أنا عايزه أعرفك ثم رحلت
____________
علمت سمر أن مامت بهاء توفت شئ دفعها تقابله وتؤدى واجب العزاء،،وقررت الذهاب لمنزله بدون تفكير ،،،، لم تجدة فرجعت البيت تانى
_______
فى طنطا تململت زينه فى نومها وزامت بنعاس ،،اتها صوت عبدالله المعترض وقالت:- بطلى فرك ونامى يا جزمه ،،أنتبهت هى وحاولت تدفعة بعيد عنها
فتح هو عيونه الناعسه/ جعان نوووم
زينه بغباء/ وانا مالى،،، جيت أمتى،، أبعد عيب بقا
نفخ بأنفاسه الساخنه فى وشها دلاله على ضيقة / مراتى ونايم جنبها إيه المشكله
زينه/لسة مكتوب كتابنا فقط اوعا بقا عبدو قووم
عبدالله/ مرتاح كدة
زينه/ علشان خاطرى وبعدين اول مرة تلزق فيا كدة موترنى
عبدالله بخبث/ لسة اللزق صح بعد الفرح يا فرحة عمرى
زينه فهمت ما يقصدة جمعت شتاتها وقالت بتعب مصتنع / أةةة بطنى
أبتعد وانخرع قلبة / مالك
قفزت هى بعيد عنه/ ههههههههههه ضحكت عليك هههههههه
عبدالله بجبروت/ وحيات أمك بعد الفرح لفرمك تحتى
حزنت زينه/ تضربنى يا وحش زعلانه منك ،، ماما راضية عبدو يضربنى بعد الفرح يفرمنى ذى اللحمه المفرومه تحت منه عاااااا ثم خرجت تبحث عن راضية
بعبدالله بصدمه/ هى فهمت إيه ، بت خدى أنا أقصد حاجة تانيه مش ضرب زينه ثم أنطلق خلفها يمنعها من ألتقائه بأمه
راضيه/ هو قالك كدة
زينه ببكاء/أيوة ،مستنى الفرح ويفرمنى عاااااااا
راضية/ ٠٠
قطع كلامها عبدالله وقال بتوتر/ متخديش على كلامها
راضية/ عايز تضربها
عبدالله/ مش مستنى الفرح علشان أضربها ،لو ليا مزاج أضربها أضربها عادى ،،
راضية/ البت خايفة
عبدالله قال لأمه بعض الكلمات فى أذنها
راضية/ عندك حق لازم فرح الأول ههههههه ربنا يسعد قلبك
زينه/رايحة فين يا ماما وسايبانى
راضية بكذب/ خالتك بتخبز على السطح طالعة أساعدها خليكى مع جوزك يا ضى عينى ،،،أى حاجة تحصل بينكم محدش يعرفها حتى لو هزار تتحسدوا
زينه/ الضرب بيتحسد 😲😔
عبدالله/ اطلعى لخالتى ياريت تخبزوا براحة على مهلكم
أبتسمت الأم وتركتهم وهى سعيده
.
زينه/ إيه بتبصى لية
عبدالله/ أمى أشترت هدوم عرايس متقسى حاجة
زينه شهقت/ إيه قله الادب دى
عبدالله غضبة عماة وحملها على كتفة وفجأة غضبة هدأ وتحول للهدوء عندما ضحكت وأدلعت عليه وضعها على الكنبة وجثى يزغزغها كأنها طفلة بين إيد أبيها ثم ضمها لحضة وقال وطى صوتك تتحسدى عليا يا بطتى
حضنته زينه/ وحشتنى أوووى بعد كتب الكتاب معرفش عنك حاجة
عبدالله تنهد/ طلقت تغريد
ابتعدت زينه/ حصل إيه ،، وابنك لاء ردها معنديش مشكلة أبقا زوجه تانية المهم ضناك
عبدالله/ نفسى فى حضن أمى ،،،أبكى فية وأشتكى هم الأيام إللى فاتت ،،بس مينفعش المعلم عبدالله يرجع طفل تانى
لاحظت زينه تعب عبدالله النفسى كلامه ألامها داخليآ
ذهبت لباب الشقة و٠٠٠٠٠٠٠٠٠
ماذا تفعل زينه 🤔🤔
_________
فى المستشفى النفسى المحجوزة فيها آيه ،، ينظر بهاء لآيه من الشباك الزجاجى وهى حبيسه غرفتها مقيدة رجليها بحديدة فى السرير وإيدها كمان
الأم🥺بحزن/ شوفت آيه زينه البنات بقت إيه
بهاء أنفطر قلبه وضع طبيعى لأى حد يرى شخص بهذا المنظر خصوصآ لو تعرفه قبل كدة
ماذا يفعل بهاء ومين وصله لآيه