
بقلم نجلاء فتحى
خلال العشر أيام الماضية وزينه وعبدالله كأنهم ميعرفوش بعض رغم زينه تغتلس النظر ليه ،،،
أتت فى رأسها فكره تطلع السطح تعلم جيدآ أن هذا الوقت يكون بمفردة ،،،تسحبت على أطراف أقدامها وفتحت باب غرفة أمها راضية وجدتها فى سابع نومه أغلقت الباب برفق ،،ثم تسحبت لغرفة الخاله وجدتها نايمه أغلقت الباب،،ثم ترجلت لغرفتها وأرتدت الأسدال كامل ،،، وألتقطت الصغير النائم ولافته ببطانيه تبعة رغم الجو حر ،وخرجت من غرفتها ،،،،فتحت باب الشقة برفق كأنها تسرق وخرجت ، توجهت للسطح ،،،نظرت للأعلى لغيه الحمام وجدته مسطح على ظهرة ،،،تنفست ثم صعدت على السلم الخشب وكانت خايفة يفلت منها الصغير ، ومع أخر درجه تعرقلت بحرف الأسدال وصرخت ،،،فتحت عينها وجدت نفسها داخل أحضان زوجها فقد لحقها ورفعها لأعلى على سطح الغيه وأبتعد وجلس وأعطى ظهره ليها، ،، ، أخذت نفس ونظرت لأسفل وحمدت ربنا ثم ضمت الصغير لحضنها وبدأت تهزة حتى ينام ،،،بهدوء جلست بجوارة وقالت:- عصام أول مره يطلع هنا فاكر أخر مرة طلعنا سوا ،،يوم كتب كتابنا ياةةة بقينا ثلاثه ،،،،،،لم تجد رد من زوجها ولم ينظر ليها ،،،،،
تنفست هى بتوتر وميلت رأسها على كتفه ،،،،أبتسم داخليا لم يرفضها ومازال ثابت فهو غمض عيونه مستمتع لنبره صوتها وحشته،،،وقربها، ،،،
زينه بدلع/ إيدى وجعتنى ،،شيل أبنك ،،،لم تجد رد منه
وضعته على فخدة وقالت/ أكيد أبنك وحشك
فتح عيونه وحمله ورفعة لوشه يقبله ،،تململ الصغير بضيق فقد أستيقظ من غفوته عنوه ،أبتسم عبدالله، ،،لما وجد الصغير يمسك لحيته الصغيرة كما متعود ويأكل أنفة ،، وبحركه غير أراديه منها قبلت إيدة وبكت بصدق:- أسفة مش أطلع أسرار بيتى برا حتى لو ماما راضية، ،، أنا طالعة من وراها ،،فراقك تعبنى
عبدالله بعتاب/ ١١ يوم هجرتى بيتك وفرشتك وجوزك ولا سألتي فيهم
زينه جلست على ركبتها وأقتربت لأحدى وجنتيه وقبلته قبله مثل نسمات الصيف الباردة المنعشه التى تغزو جسدنا المرتفع حرارته هذا شعور بطلنا الهوماان،،،ثم أقتربت بجوار أذنه بأنفاس ساخنه حالمه عاشقة وقالت:- مهما بينا خلاف وبعدتنا الأيام زينه البنات ملهاش مكان غير فى قلب وروح وعقل عبدو حبيبها ،،راجلها وسندها فى الدنيا ،،،،، بحبك يا عبدو أوووى ،،،،،
ثانية واحدة حد سامع 🚨 صفاره إنزار أيوة دى مشاعر عبدالله الذائبه بلذه حلاله وقبل أبتعادها كانت شيفاها محاصرة شيفاة الخشنة الغليظة وزراعة العريضة تعتصر خصرها بقوة لدرجه ألمتها والأيد الثانية متحكم بقبضته للصغير فسطح الغية غير أَمن
مر الوقت أبتعدت هى ساندت جبينها لجبينه يلتقطون أنفاسهم المتمردة الطالبه للمزيذ فهذة القبله ماهى إلا شرارة نار لمشاعر دافينه قد أشتغلت ولم تخمد بعد وعيونهم تتحدث الكثير ،،،،
زينه/ عورت شفايفى
عبدالله/ تستهلي علشان مستبيش بيتك تانى
زينه/ ماما راضيه
نظر هو للصغير وجده يلهو فى ريشه حمامه يبدو ألتقطها فى غفوتهم الخاصة، أخذها ورماها وفتح فمه يتفقد قطم منها شئ، وجد بقايا فى فمه حاول ينظف فمه تحت أعتراض الصغير ثم نزل من على السلم الخشبى للسطح وقال أنزلى
زينه/ نزلت أهو ،،مقلتليش أعمل إيه مع ماما راضية
عبدالله بغرور/ ورايا ،،،،،ثم نزل على السلم وتوقف أمام شقة أمه قبل الصغير وأعطاه إياه وقال:- أنتى خرجتى برا بيتك بمزاجك تبقا ترجعى بمزاجك أنا مش طردتك وبيتى مفتوح ليكى
زينه بصدمه/ تعال صالحنى
عبدالله/ قولتلك لما أطردك وأكرشك أصالحك ، سلام يا جزمه وأدخلى قبل الجيران متصحى وأبقى ألبسى بنطلون ،، الإسدال خفيف ،ثم نزل على السلم يصفر ويدندن
زينه بغل/ أنا أستاهل ماشية ورا قلبى ،،ثم أبتسمت على قبلته التى جرحت شيفاها وخصرها الذى يؤلمها من قبضته عليه فتحت باب الشقة ودخلت غرفتها ،وضعت الصغير الذى يناغى على السرير وواقفت أمام المراية تتفقد شيفاها وهى سعيدة ،،،سمعت صوت كحة أمها راضية ،،أطفأت النور ثم أخذت الصغير بحضنها وقالت:- هووووش ،،تفضحنا نام بقا ، صوصو شوفت بابا باسنى الحمد لله فرحانه شوفته ،، يارب ساعدنى أحاول مع ماما وأنزل الصبح بيتى
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____________
أتى صباح جديد ولازم ألم الأحداث كدة القصة طويله عارفة، ،سمعاكى بتقولى أيوة ،،أعضك من إيدك ،،،،🤗
_________
(فى دار الأيتام)
الجميع شهد بحنية آيه وتعاونها مع الأطفال والعاملين حبوها جدآ ،،وأقترحت أفكار جديدة للمكان وصل الأمر للدكتور محمد من صاحبة مدير الدار أنبسط وحافظ على سرها ،،،أما آيه نسيت حزنها ،،بدأت تحل مشاكلها بعقل ،،،اندمجت فى مشاكل الأطفال والدار وكانت تخصص يومين فى الأسبوع للحلويات بدل يوم فقط ،،،سمعت حكايات البنات الكبيرة التى تربوا فى هذا المكان وظلوا بكامل أرادتهم لخدمه أخواتهم الصغار ،،أيقنت ظروفها أفضل بكثير لكنها لم تبوح لأحد بسرها مثل ما قال لها الدكتور محمد، ، ولم تنسى حبيب الفؤاد بهاء
_______________
[فى منزل بهاء]
دخل المطبخ يعمل لنفسه كوبايه شاى كل شئ بلمسه آيه ،،جهز الشاى وخرج لبلكونه المطبخ التى لا تفتح بابها من الكراكيب بداخلها والحشرات والفيران، الأن أفضل بلكونه فى الشقة من نظفتها وجمالها وكله بلمسه إيد آيه ،،جلس على كرسى وعقله يسرد مزاجها المتقلب. حرفيآ وجودها نعمه بحياته تنهد وقال بصوت مسموع/ ياترى أنتى فين مضحكتش من بعدك ،،كنتى بتحاولى تسعدينى بأقل الأشياء يارب تكونى بخير ومتضعفيش وتنتحرى أنا السبب ندمان أووى
دخلت علية أخته وجلست أمامه/ عامل فى نفسك كدة لية
بهاء/ سبينى لوحدى
أخته/ نزلت مصر أجازة مع جوزى علشان أشوفك وأنت سايبنى وقاعد هنا
سكت بهاء ولم يرد
أخته/ حلو نظفت البلكونه دى دى كانت مليانه فيران ،، تصدق بقت حلوة ،،،والمطبخ يفتح النفس والحمام وأوضتك
نظر هو ليها بحزن/ عمايل إيد مراتى
أخته بعصبيه/ متقلش مراتى دى ،،متعصبنيش دى مجنونه فووووق ،،منه لله المأزون كتب الكتاب لواحدة فاقده الأهليه
بهاء بحدة/ جبتى القسوة دى منين ،،بتحسبي أخوكى الكبير، ،،علشان أتجوزتى وخلفتى تدخلى فى حياتى ،،،،أرتحتى بيتى أنخرب ،،،حطتينى فى وضع صعب لأى زوج يختار زوجته أو أخته هى أكيد سمعتك وطفشت ،،ملهاش مكان غيرى. طول عمرى بحمى أصحابى وحريم بيتهم ،،مقدرتش أحمى أهل بيتى مراتى أكيد ماتت بسببى
أخته / أنت أخويا أتمنالك جوازة عدله،،،شوف أنت إيه وهى إيه
بهاء بغضب/ أقولك يا إللى نسيتى أصلك والفلوس والذهب وعيشتك برا مصر وأكلك الكبسه والمندى نسوكى أصلك و غيروكى ،،،،،،
آيه أتربت وعاشت هنا فى الحارة فى شقة واسعة أربع أوض وصاله ونظافة ،،،وأبوها موظف حكومى وأهلها مرتحين ماديآ ولما سابوا الحارة أنا دخلت بيتهم الجديد حاجة عاليه ،،أحنا بقا إيه أبوكى عامل ومات بدرى مطولش فى الدنيا ونزلت أشتغلت وأنا عندى ١٠ سنين علشان أصرف على البيت دة وكنت مستعد أدخلك جامعة مجموعك مجبش غير معهد سنتين وأخذتيهم كل سنه فى أتنين لحد متجوزتى منزلتيش أشتغلتى حميتك وأبن عمك أتقدملك جهزتك أحسن جهاز كل قشه على العروسه جبتها وشرفتك ورفعت راسك قدام جوزك وسلايفك،،،،بصى على شقتنا أوضين وصاله الرطوبه مدمراهم ورغم كدة البت عايشة معايا وخلته جنه ،،سنتين أشغتل وطالع عينى بدون قرش داخل البيت والبنت محسستنيش بكدة بالعكس كانت عاقله فى صرف الفلوس ،،أبسط حقوقها فرح وفستان وشبكه ودبله مفرحتش بيهم ،،مجلهاش، ،ورغم كدة سعيدة عارفة ليه علشان عايزانى ،،،آيه عندها القدرة تزعلني وتصالحنى ،،،تعصبني وتضحكنى كله فى نفس الوقت ،،، قدام الناس تديني احترامى وتكبر بيا ،، آيه لو أهلها فى ظهرها بجد وسند ليها مكنتش أتجوزها وتبقا حلم بعيد أنا فين وهى فين ،،،، عارفه ليه لأنى مش قد المقام ومشرفش واحدة زيها ولا عيلتى قد عليتها، ،مراتى نسب يشرف وعيله تسد الشمس وأخوها دكتور برا مصر ومتجوز مهندسه بترول عارفتى بقا مرات أخوكى تبقا إيه
أخته بلجلجة/ بس أنت محاسب قد الدنيا وهى معاها ثانويه عامه
بهاء/ هى مقيدة فى كلية التجارة ومرحتش ولا مرة مش ذنبها البت بتحبنى من زمان دعت ربنا تدخل كلية زى وربنا حقق أمنيتها ،،،،، تعرفى أمك الله يرحمها طلبتها ليا للجواز وهى فى الاعدادية وأبوها رفضنى علشان مش قد المقام وبرضو كنت محاسب مفيش حاجة أتغيرت ،، آيه بنت أصول دى واقفت جنب صاحبتها فى أزمتها،،تحملت من أهلها إللى غيرها متحملهوش ، ،،لو رجع بيكى الزمن تقبلى تعيشى فى البيت إللى اتولدتى وأتربيتى فية مستحيل هى قبلت ،،الزمن لو مال على جوزك ومر بأزمه ماليه تقفى جنبه
أخته بلجلجة/ أكيد دة جوزى
بهاء بسخريه/ مستحيل ،،بصى لنفسك كلامك مع حريم الحارة على عيشتك هناك وركوبك الطيارة وصلنى ،،،بقولك إيه أنتى نازله مصر أجازة خلى الأيام إللى قعدها تعدى على خير وملكيش دعوة بحياتى ومتنسيش أنا أخوكى الكبير وصرفت عليكى وكبرتك
أخته متجاهله كلامه/ ميشرفنيش مرات أخويا,,,, ومرات خال عيالى مجنونه ومصممه تطلقها جوزى ميعرفش بالحوار دة وجيبلك عروسه بنت عمك وأخته فى ٣ ثانوى
بهاء/ ومراتى
أخته/ أنا مصممه على رأئى يأنا ياهى
بهاء بهدوء/ عايزانى أطلق مراتى
أخته بتمنى/ ياريت
بهاء/ أطلقى من جوزك
أخته بأنفعال/ نعععععععععم ،،،مستحيل دة حبيبى وأبو عيالى
بهاء بحزن/ وأنا كمان حبيبها ،،دة شرطى أشوف ورقه طلاقك من جوزك بالثلاثة أطلق آيه بالثلاثة ،،ونقعد هنا ذى قرد قطع نونس بعض بوزنا فى بوز بعض
ثم تركها وهو يعلم لم تقدر تنفذ شرطه
جلست هى منفعله وتفكر فى هذة البلوه التى أحلت على رأسها وفكرت تلجأ للمعلم عبدالله يعقله فهو يعتبره أخ وليس صاحب
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____________
فى شقة أول مرة نذهب ليها فتحت عائشه عيونها بتعب وجدت نفسها فى سرير فى غرفه مجهوله بالنسبه لها وقعت عينها على حالها مقيدة من أوصالها الأربعة ،،صرخت تطلب المساعدة ،،دخل عليها سيف وجلس على كرسى واضعآ قدم فوق قدم ،،،،،تنفست بخوف مع راحة/ أنا فين يا سيف
سيف بهدوء/ أسمى البشمهندس سيف يا خاينه
شهقت عائشه/ أزاى تقولي كدة
سيف/ تمن حبى والصراحة لأهلك ،،،،،،،وهما جوزوكى فى نفس اليوم فى نظرى خاينه
بكت هى/ أنت مش فاهم حاجة
سيف/ لاء فاهم كويس ،،،أهلك حسسونى أنهم أشرف ناس ،،،كنت صريح معاهم مقدروش كدة ،،أحرجونى، ،كلامهم القاسى دمرنى،،لييييييه وافقتى على العريس ،،،لية رميتى دبلتى بسهوله
عائشه/ أنا من قبيله مقدرش أكسر كلمتهم 😭😭 ، فكنى ميصحش الربطة دى 😭😭😭
سيف وعقله يصور مشاهد مع زوجها جن جنونه ،فقال:- لأول مرة فى حياتى أشرب ،،تجرع زجاجة الخمر دفعة واحدة ،،،ثم ألقاها بعيد وشرع فى أنتزاع ملابسه
صرخت عائشه/ فوووق أنت مش كدة ،،،بلاش تسكر ،،،،عجبنى فيك تدينك
سيف/ كل بنات حوا خاينه وأنقض عليها
عائشه بصوت مرتجف ويكاد يقطع فيها أحبالها الصوتيه قرأت سورة يَس ،،،أبتعد عنها كأن كلمات الله عز وجل ماء مثلج نزل على رأسه فوقه من حاله السكر المتعمدة، ،،،نظر ليها وملابسها الممزقة وبكائها وقالت:- أنا بنت ،،لسه بنت 😭😭😭😭 ليه كدة
بهدوء أقترب منها وحل قيودها ثم خرج للصاله وجلس على الأرض يبكى نعم بكى سيف مثل الطفل الصغير صوتها فى قراءة القرأن وخصوصا هذة السورة فعلا هو شيطان كيف فعل هذا ،،،خطط لهذا اليوم لماذا الندم ،،
لفت هى نفسها وخرجت ليه منهارة وجدته هكذا فقالت بكسره:- سيف
رفع ليها نظرة وقال:- مفتاح الشقة فى جيب بنطلونى جوا ,,, أمشى
جلست على ركبتها أمامه/ بتعيط
سيف/ أسف مستحملتش راجل غريب يلمسك أنتى بتاعتى
عائشه بدموع/ كنت تضيعني أنا بنت لسة ،،وقتها كنت كرهتك ،،،عارفة حرام أقول كلمه بحبك لغير جوزى ،،،بس قلبى عايزك ومتمسكه بيك ،،قرارك صعب مش خاينه كله على إيدك ،،،حظى حلو الراجل إللى أتجوزته كان حاضر كلامك وكل حاجة ولما أتجوزنى ورحت بيته قالى تحرمى عليا ليوم الدين مش أنا إللى أخذ واحدة قلبها ملك لواحد تانى وأتفق معايا اتفاق قدام الناس أسعد زوجين ،،وفى البيت أخوات والله العظيم مشفش شعرى،، كله إللى شافه وشى وكف إيدى وبس وتهورك كنت تضيعني
هل يفرح سيف أم يحزن،،
عائشه/ أنت قوى ،،مشيت وراء شيطانك ليه كنت خسرتنى لأبد
تمردت عيون سيف وبكى وبدون سابق أنزار جذبته هى لحضنها وبكت لدموعة/ أبكى جوايا ،،أفرغ حزنك ليا ،،أحكى همك لقلبى ،،،أنحنى وقبل رجليها لكى تغفر له فعلته فهو ليس سئ
عائشه/ مسمحاك ،،لكن،،لو كنت ضيعتنى كنت خسرتنى العمر كله،وعمرى م أسامحك أبدآ، ،،أتفضل هاتلى هدوم خلينى أروح ينفع تخطفني جوزى يهد الدنيا
سيف بخبث/ أنتى فى القاهرة مش فى جنوب الوادى ،،وجوزك خطفته
عائشه/ أنت أتجننت
رجع سيف لكبرياءة وغرورة/ يطلقك أطلق سراحه
عائشه/ أوعااااا تأذيه ،،،ده حافظ عليا
سيف/ بلاش أشوف لهفتك على راجل غيرى سامعة
عائشه بخوف/ ده جوزى
جذبها سيف بعنف من زراعيها/ وأنا حبيبك سامعة ،،،ثم تركها ودخل الغرفة يرتدى ملابسه
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______________
أتصلت عائشه على أبيها فى جنوب الوادى من التليفون الأرضى ينجد زوجها ونيتها خير لم تعلم أنها تنهى حياه حبيبها وعارفته مكانها ،، وحين خرج سيف من الغرفة وجد عائشه بجوار الهاتف تدلك إيدها بخوف ،،تجاهل الأمر
_________________
(فى المطبخ فى منزل راضيه)
راضية/ مش عايزة تقولى التعوريه منين
زينه/ وأنا بلبس عصام خبطنى برجله
راضية/ الخبطه تورم مش تعور
زينه/ خلاص بقا يا ماما حفيدك حركته ياما وأنتى عارفة ،المهم عايز أنزل شقتى
راضية/ يطلع يصالح تنزلى
غير كدة لاء
زينه/ هو مطردنيش أنا خرجت يبقا أرجع لوحدى
راضية/ وكرامتك
زينه/ مفيش كرامه مع عبدو حرام وشه اتبهدل
راضية/ وأنتى شوفتيه فين
توترت زينه/ مجرد توقع
راضية/ عبدالله شاف ابنه وحضنه
زينه بلجلجة/ لاء
راضية/ كدابه ،،الصبح بشيل عصام شميت فى هدومه ريحة سجاير ومعسل بتاع عبدالله عيب تكدبى عليا
زينه ببكاء/ طلعت بيه بالليل على السطح وهو موجود
ضربت راضية على صدرها، أزاى تطلعى الغيه بالواد ،،حلو لما يقع بين إيدك السلم الخشب مش أمان
أخفت زينه موضوع تعرقلها على السلم وعبدالله لحقها ،،،،فقالت:- هو قالى بيته مفتوح،،،،،
وبعد محايله وافقت راضيه ،،لم تنتظر زينه أخذ أبنها ،،جريت لغرفة راضية وأخذت مفتاح شقتها التى منعته عنها وأنطلقت لبيتها حرفيآ كأنه فيه فرح. الدولاب خالى وكل محتوياته فى الأرض والأدراج كمان والمطبخ كارثة لا يوجد شئ نظيف وسجاده غرفة النوم مسكوب عليها شئ وسجادة الصاله كذلك
_________
عبدالله فى الهايبر أتردد يرن على تليفون المنزل فكل يوم يرن أكثر من مرة لعل وعسى هى ترد والأن لديه شعور قوى ترد علية وبالفعل ردت
زينه/ أنت بتستهبل الشقة عامله لية كدة
تنفس براحة / عقاب بسيط علشان متسبيش بيتك بعد كدة ،، متعمليش غدا أجيب وأنا جاى ثم أغلق الخط بسعادة
زينه بضيق/ عايزة معجزة الله يسامحك يا ماما راضية حكمتى أسيب عبدالله ودى النتيجة ثم بدأت تنظف الشقة
_____________
مرت الأيام وأستقرت حياه زينه وعبدالله، ،،
فى مطعم راقى يجلس عبدالله وهو يحمل الصغير على كرسى ،،وزينه وأمه وخالته ،،،وأمامهم طاوله الطعام
زينه/ هات صوصو علشان تعرف تاكل
عبدالله/ متعود على كدة ،،،زمان مكنتيش تقومى من على رجلى وأنا باكل
راضية/ الأكل حلو يا بنى
عبدالله/ طبيخك أحلى يا راضية
الخاله/ الجمبري حلو أول مرة أدوقه
زينه/ فعلآ وأنا كمان، ،عبدو السرفيز خلص
شاور عبدالله لشخص وطلب أكل
الشخص بصدمه/ حضرتك طلبت ٢ سرفيس جمبري كبار ودلوقتى عايز تانى كدة تعمل أزمه
زينه/ عايزة جمبري مليش فيه
عبدالله/ نزل سرفزين جمبري كبار أنا زبون وأكل وأطلب بمزاجى
الشخص/ أوامرك يا معلم ١٠ دقائق ويجهز دى كميه كبيرة،،أدينى وقتى،،
عبدالله/ سرفيز لزوزو و واحد ليكى يا ماما أنتى وخالتى
زينه/ حاول تدوق الجمبري
عبدالله/ مش بحبة ثم تحولت الخروجة للهزار والضحك واللعب فهذة أول خروجة منذو زواجهم
أستغلت راضية هذة الأجواء وفتحت موضوع الجامعة
هل يوافق عبدالله أم لاء
__________
أتصل الدكتور محمد على بهاء وبلغة يريدة فى موضوع هام وأجل الزيارة لأن عبدالله فى نزهة مع أسرته وصعب يترك المحل لوحده
_________
وصل بهاء لمكتب الدكتور محمد
بهاء بصدمه/ معاك كل دة دة أنا قالب عليها الدنيا
الدكتور محمد/ هى جاتلى بعد لف يومين فى الشارع ومنهارة وعايزة تدخل المصحة رفضت مع أن فيها جزء مجانى جديد بس آيه مش مجنونه ،،على العموم هى فى مكان أمان ،طلقها وسيبها تعيش حياتها أنا عارف كل حاجة هى حكت ليا
بهاء/ أزاى تحكى
الدكتور محمد/ علشان واثقه فيا،،بقا يا راجل البنت تقدم نفسها ليك وترفضها دى مراتك عارف حاست بإيه وقتها أنها واحدة من الشارع هى قالت كده
بهاء/ عايز أشوفها
الدكتور محمد/ هى متعرفش أنى أبلغك ،،أخر مرة شفتها طالبه الطلاق
بهاء/ مش مطلق
الدكتورمحمد/ هى مش قابله العيشة معاك وأعترافك ليها بحبك لواحدة تانية تعبها
بهاء/ غصب عنى
الدكتور محمد/ نصحتك بلاش وأخفى حبك الأول فى قلبك ،،
بهاء/ آيه مراتى لأخر يوم فى عمرى ومش ماشى غير لما أشوفها وترجع بيتها
الدكتور محمد/ أختك أهانتها
بهاء/ دى أختى برضو أطردها أزاى
الدكتور/ لازم تصلح بينهم
بهاء/ هو أنا أصلح بينهم أزاى ولا بين أهلها تعبت بجد
الدكتور/ هى الحياة كدة
،،آيه تستاهل التعب ،،ثم قال بكذب ،،لازم تطلق علشان جالها عريس مستعجل وعارف ظروفها
بهاء بحدة/ على جثتى حد ياخدها منى
نترك الطبيب مع بهاء يجننه على آيه أكثر
____________
فى نفس الوقت
طرق باب شقة زينه وجدت فتاة تشعر تعرفها
الفتاة / مش عارفانى يا زينه
زينه/ شكلك مش غريب عليا
الفتاه/ أخت بهاء صاحب جوزك
زينه/ أهلا وسهلا ،،أتفضلى
الفتاة/ المعلم عبدالله موجود
زينه/ لاء،،، لو عايزاة فى المحل هنا فى الحارة
الفتاة/ عايزاة فى موضوع شخصى
زينه/ أتصل علية يجى أتفضلى
دخلت أخت بهاء المنزل وعينها تتفحص الشقة، ،غارت الشقة كأنها قصر حتى شقتها التى تقطن فيها فى الغربه لم تكون هكذا
مرت خمس دقائق وعبدالله حضر للمنزل فتحت لة زينه الباب فقال لها:- خير يا قلبى
غمزت له هى / أخت أبيه بهاء هنا ،،عايزاك
دخل عبدالله لغرفة الضيوف وسلم عليها وجلس وقال:- أهلا نورتى ،،وحمدالله على السلامه مصر نورت
أخت بهاء/ منورة بأهلها
عبدالله/ خير
أخت بهاء/ جايه تشوفلى حل مع صاحبك
عبدالله بعدم فهم/ مين
أخت بهاء بغل/ بهاء أخويا ،يرضيك إللى عمله دة يتجوز واحدة مجنونه ويدخلها العيله
لازم يطلقها يرميها بنت المجانين دى
نظر عبدالله تلقائي لزوجته الغاضبة فقال بهدوء وأحترام/ أم عصام على أوضتك
نفذت هى طلبة بدون كلام فتخشى تعترض وتعاقبها راضية بالبعد ،،رحلت وتركت أذنيها 👂 معهم
عبدالله/ أنا قومت زينه علشان إللى بتتكلمى عليها صاحبتها وأختها
أخت بهاء/ صاحبك أتجنن يا معلم شوفلى حل
عبدالله بغضب/ معلم ،،، الله يرحم لما كنتى بتقولى أبيه ،،،بت أنظبطى ،جاية تشتكى أخوكى الكبير يا حمارة ،،علشان اتجوزتى وخلفتى نسيتى فضله عليكى دة فى مقام أبوكى أنتى نازله مصر أجازة مالك ومال حياته
أخت بهاء بتوجس/ مرمط أسم العيله لازم يطلق آيه
عبدالله بصوت جاهورى/ يبقا تنفذى شرطه الأول تطلقى من جوزك يطلق آيه
أخت بهاء/ وعيالى يرحوا فين ،،،مستحيل أطلق بحب جوزى
عبدالله/ هى كمان بتحب أخوكى من زمان أسمعى بهاء أخويا مش صاحبى هو محتاج آيه فى حياته وهى كمان محتاجة أخوكى
أخت بهاء/ دى مجنووووونه
عبدالله/ وطى صوتك يا حمارة قدامى ، هتخيبى ولا إيه،،،صوتك عالى عليا مش محترمه فرق السن يا جزمه ودينى أديكى قلم على وشك يفوقك ،،أخوكى حكالى كل حاجة ،،وثق فيكى وحكالك كل حاجة أنت ستره وغطاة تقومى تفضحيه وتكشفى سترة يا مخفيه
أخت بهاء/ أقول جوزى إيه
عبدالله/ والنطع بتاعك سايبك لية
أخت بهاء/ أول منزلنا مصر سافر لأهله يقعد معاهم والعيال شبطوا فيه وأنا قعدت فى بيت أبويا
عبدالله/ سبتى جوزك لأهله حنية يا بت ،،تصدقى صدقت ،،ولا علشان مش بطيقى مرات عمك إللى بقت حماتك
أخت بهاء/ متغيرش الموضوع يا أبية ،،آيه وحشة وأوزعة ورفيعة دى ولا شكل ولا معنى
عبدالله/ خلقة ربنا أعترضى عليها ،،،وإللى زيها مش من حقها تعيش وتكون أسرة
أخت بهاء بأنفعال/ لاااااااء من من حقها دى مجنونه هنكون أحن عليها من أهلها إللى رموها
عبدالله/٠٠٠٠
زينه أخذت قرار تضرب أخت بهاء
يتبع