رواية أسير الأحلام الفصل الثالث 3 بقلم جمال المصري


رواية أسير الأحلام الفصل الثالث 3 بقلم جمال المصري


بسم الله ولا حول ولا قوه إلا بالله العلي العظيم 


تحياتي_لكل_متابعيني_المحترمين 

امريتا .. تجري علي جاسم وقبل ما تلمسه يظهر كبير السحره جنثار  

جنثار .. سبيه يا سمو الاميره هو حاليا في صراع بين الماضي والحاضر 

امريتا .. اول ما تشوفه بتسحب الخنجر اوعى تقرب منه يا خاين 

لمي .. تجري ناحيت الاميره مولاتي كبير السحره جنثار هو الي ساعدنا عشان نهرب من جنود الظلال 

امريتا .. بتحط الخنجر في غمده ليه عملت كده يا كبير السحره

جنثار .. من الالف السنين وانا عايش محبوس جوه نفسي بسبب نظرتك ليا اني خاين ونظرت شعب المملكه بس انا ما خونتش انا عملت كده عشان احافظ علي الشعب سارومان كان ناوي يقتلك و يخلي الشعب كله عبيد في مملكة الظلام فكان لازم اخضع له عشان اقدر احميكي وكمان احمي سمو الامير سنان سموك كنتي فاكره اني معرفش الي سموك عملتيه وان روح الامير سنان اتولدة بعد الاف السنين في جسد جاسم انا كنت عارف كل ده وكنت مستني اللحظه المناسبه عشان نتخلص من الظلال ووحوش الجحيم الي محاوطه المملكه وما فيش غير الامير سنان هو الي هيقدر يحرر المملكه من سارومان 

جاسم .. بس انا مش فاهم حاجه انا مين وايه اللي انا بشوفه في احلامي و حتي وانا صاحي وانتي مين وليه حاسس ناحيتك بمشاعر كاننا كنا مع بعض من سنين مع اني اول مره اشوفك بجد كنت بشوفك في احلامي 

جنثار .. انا هجاوبك علي كل اسئلتك يا سمو الامير سنان بس الاول اشرب شراب الخلود وفجأة بيظهر كاس من دهب مرصع  بالالماس وينزل علي ركبه اتفضل يا سمو الامير 

جاسم .. بيبص للاميره امريتا 

امريتا .. بتهز راسها بالموافقه 

جاسم .. بياخد الكاس من ايد جنثار و يشربه ويحس بنار تجري في دمه وبدأ يتذكر كل حاجه و بص  لامريتا وقرب منها انتي بخير يا امريتا 

امريتا .. انا بخير يا سنان المهم انك لازم تمشي من هنا وجودك فيه خطر عليك 

سنان .. مستحيل اسيبك وانا هحاسب سارومان علي كل الي عمله و هدمر جيش الظلال ووحوش الجحيم  ويتحرك عشان يطلع من القصر 

جنثار .. مولاي انت لسا ما استعدتش قوتك ومش هتقدر تتغلب علي سارومان وجيش الظلال ووحوش الجحيم ولو سارومان قدر ياسرك او يقتلك كده مملكة جنوريث انتهت 

امريتا .. ارجوك يا سنان امشي انا خايفه عليك 

سنان .. انتي ضحيتي بكل حاجه عشان تنقذيني يا امريتا والوقت جه عشان انا انقذك وانقذ مملكتي من الخاين سارومان بس الاول لازم استعيد قوتي وقوتي كانت في السيف المقدس سيف ابويا الملك لازم اعرف هو فين واصل له 

جنثار .. انا وطول السنين الي فاتت بدور عليه لكن سارومان محتفظ بيه في مكان مظلم مش يدخله النور عشان عارف ان النور لو جه علي السيف السيف هيتحرر منه و هيرجعلك 

سنان .. هو يعرف اني عايش 

جنثار .. ايوه لكن طول السنين دي وانا بضلله وقدرت بمساعدة كبيرة السحره نخفيك عنه 

سنان .. يبقا لازم نعرف مكان سيف النور 

جنثار .. انا هستخدم كل نفوذي في المملكه عشان اوصل لمكان السيف 

سنان .. انا مش هنسى خدماتك يا كبير السحره 

جنثار .. انا خادم مطيع  لاوامر مولاه 

سنان .. اتركونا 

جنثار و لمي يرجعوا بظهرهم لحد باب الغرفه 

سنان .. اخيرا يا امريتا اتقابلنا بعد سنين كتير 

امريتا .. انت عمرك ما غبت عن عيني ولا عن قلبي يا سنان 

سنان .. بس ازاي تسبيني عايش في عالم البشر وانتي بتتعذبي هنا 

امريتا .. احساسي انك بخير كان سبب سعادتي رغم كل الي بيعمله سارومان وانت قريب مني دلوقت الخوف ملا قلبي يا سنان خايفه افتقدك 

سنان .. انا مستحيل اسمح للمسخ ده انه يفرقنا عن بعض وبمجرد ما اقدر استعيد قوتي هقضي عليه هو وجيش الظلال و وحوش الجحيم 

امريتا .. بتحضن سنان 

سنان .. يحضنها أنا ما كنتش عايش وجودك رجع لقلبي الحياه 

امريتا .. من يوم زواجنا وبعد ما شربنا نخب الزواج ارواحنا اتحدت سوا و هفضل علي العهد لاخر يوم في عمري 

سنان .. امرينا يا اجمل اميره في مملكة جنوريث يا زوجتي وحصني من دلوقت ما فيش انس ولا جن هيقدر يوقف قدامي و اعهدك اني هحرر المملكه من المسخ سارومان و هترجع الشمس تنور المملكه من تاني و هنهي الظلام بعد ما ادمر جيش الظلال ووحوش الجحيم 

امريتا .. سارومان وجيش الظلال دول  تخلص عليهم  بعد ما ترجع لك قوتك تقدر تقضي عليهم لكن وحوش الجحيم دول مستحيل نقدر عليهم لازم نعمل معاهم معاهدة سلام 

سنان .. انا مش سنان الي تعرفيه من الاف السنين لا انا نصي سنان ونص جاسم وان شاء الله  بالايمان الي في قلبي ههزم المستحيل و مفيش اي قوه هتقدر تمنعني اني احقق العداله في مملكتي و يشيل الاميره امريتا و بيمشي لحد السرير و يحطها علي السرير وهو بيهمس في  ودنها وحشتيني يا امريتا 

امريتا .. وانت كمان يا ملكي وأخيرا اتحدنا و هنشرب سوا شراب الخلود الابدي و بتمد ايديها و يظهر كاس من مرجان اتفضل يا اميري 

سنان .. بياخد الكاس ويشرب منه وبعد كده يقرب الكاس من شفايف امريتا 

امريتا .. بتشرب هي كمان 

سنان .. يحط ايده علي الشمع و بيطفيه 

جنثار .. لمي خلي بالك ممكن سارومان يداهم القصر في اي وقت البخور ده سحري عشان ما يشمش ريحة الامير سنان انتي عارفه ان سارومان بيعتمد علي حاسة الشم 

لمي .. حاضر يا كبير السحره 

جنثار .. انا همشي ولو عرفت اي حاجه هبعتلكم رساله مع الطير السحري 

لمي .. وانا هحاول يمكن اقدر اوصل لي اي شئ عن سيف النور 

جنثار .. انا عايش في قصر سارومان ومش عارف اوصل لمكان السيف ازاي انتي هتوصلي 

لمي .. قائد جيش الظلال بيحاول يتقرب مني من سنين وعشان انا في حماية الاميره امريتا ما قدرش يتجاوز حدوده معايا لو حسسته اني موافقه وقدرة اشربه شراب الرحيق وقتها هقدر اعرف منه كل اسرار سارومان الي هو يعرفها 

جنثار .. بس خلي بالك جهور مش سهل ولو حس بحاجه هيرميكي لوحوش الجحيم 

لمي .. انا عشان الاميره والامير مستعده لي اي شئ 

جنثار .. خلي بالك من نفسك وانا هكون معاكي في كل وقت

عباد_الله_وحده_الله


                      الفصل الرابع من هنا 

           لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة