رواية عشقتها رغم صمتها الفصل التاسع عشر 19 بقلم حبيبه


 رواية عشقتها رغم صمتها 

الفصل التاسع عشر 19 

بقلم حبيبه


ذهب علي لورد فى المستشفى خبط على باب مكتبها 

ورد: ادخل

علي بضحكه جميله: كيفك ياحلو 

ورد: ايه ده عايز ايه ياض

علي بقرف: ياض كتك القرف في الفاظك بكلم جاموسه انا 

ورد: احترم نفسك ياض ويلا يابابا هوينا من هنا 

علي: بتكرشيني انا  ياجزمه..... 

وفجأه تحول لسنيه شخلع 

علي: ليييه ياختي كنت قولتلك شحتيني لقمه ولا اكنش بقولك اكليني يالدعدي مايحكمش صحيح 

ورد بضحك: وان حكم 

علي وكانه ياكل لبانه: بعد الاستئناف ياعنيا 

هنا ورد انفجرت فى الضحك على طريقته وعلى كلامه 

ورد: يخربيتك ياعلي دا انت مسخره 

سرح علي في ضحكتها ولم يستطع التركيز سوى فيها وفي ضحكتها 

ورد: علي ياعلي انت يابني 

علي: ها ايه ايه فى ايه 

ورد: لأ مافيش ياخويا روحت فين كده 

علي: روحت للمطعم ياختي 

ورد: بجد طب هاتلي اكل معاك علشان جعانه هههههههه 

علي: ماانا جايلك علشان كده 

ورد: مش فاهمه 

علي: فاضي وهاموت من الجوع قولت نروح نطفح فى اي مطعم انتي فاضيه 

ورد: اه خلصت شغلي 

علي: طب كويس يلا بينا 

ورد: اشطا 

وذهبوا معآ 

انتهت زينه وخرجت 

زينه: ياااااااه اخيرآ هاعمل اي حاجه بدل قعدتي كده 

اروح اقدم اللوحه دي وارجع بسرعه علشان افرح البت اسيا ونحتفل مع بعض 

واثناء سيرها فى الطريق 

جأت سياره اوشكت علي خبطها ولكن السائق تفاداها بسرعه ومهاره وكاد هو ان يعمل حادثه 

نزل السأئق بسرعه وخوف 

.......: انتي كويسه ياانسه 

زينه: انت اعمى يااخ ولا مابتشوفش مابتعرفش تتذفت يبقى بتركبها ليه 

اه مادي العربيه اللي جبهالك بابي 

عالم عاميه صحيح 

.......: احترمي نفسك ياانسه انا لحد الان مش عاوز اغلط فيكي 

زينه: انا محترمه غصب عنك هو انت علشان فرحان بالعربيه اللي جايبها بابي تقوم تدوس علي الناس في الرايحه والجايه كده بنأدم احول بجد 

......: ماتتلمي يابت انتي  انتي شكلك بنأدمه تافهه وقليلة الادب وانا مش فاضيلك اوعي كده 


وذق زينه حتى وقعت علي الجانب الاخر 

زينه: ااااااه ماتحاسب يااهبل انت 

.......: نظر لها بعصبيه ولم يتحدث وذهب قبل ان يتعصب 

قامت زينه وهي تنضف سيابها وترى الجرح في ركبتها وايده 

زينه: يووووه هاروح اذاي بأم شكلي كده 

كله بسبب التور ده كته القرف وهو مز كده عبو شكله بس وراس خالتي سعاد لاروح برضوا 

دارين في المطار تنتظر چاك 

نزل چاك من الطائره 

دارين: هالوا مستر چاك

چاك: هالوااااا دارين 

ماهذا المكان الرائع ياالهي ياله من مكان رائع للغايه 

دارين: اچل مستر چاك فاانت فى مصر بلد السياحه والفراعنه والجمال انه مكان ساحر للغايه 

چاك: هي بنا نذهب فى جوله صغيره قبل ان نذهب ليونس 

دارين: حسنآ مستر چاك كما تريد هيا لتستريح وبعدها ننطلق 

چاك: هيا بنا

  خرجت اسيا وجدت امال وسعاد وياسمين يجلسون امام التليفزيون 

امال: تعالي ياحبيبتي فينك كده كنت لسه هابعت ام سيد تناديلك من فوق تقعدي معانا 

ابتسمت اسيا وجلست معهم 

خرج يونس بعد قليل 

يونس: ياام سيد ياام سيد 

ام سيد: ايوه يابيه تحت امرك 

يونس: ماتجهزيش الغدا هاطلب اكل من بره للكل 

ام سيد: حاضر يابيه 

يونس: اما اكلم الواد علي كمان يجي 

سعاد: وايه لازمته يجي 

يونس: لازمته انه اخويا وده بيته 

صمتت سعاد بغيظ وهي تبرطم 

ضغط يونس علي بعض الازرار الا ان اتاه الرد 


علي: حبيب قلبي اللي واحشني 

يونس: فينك ياض كده مش شايفك من الصبح كده كنت بتلزق عندنا من الفجر 

علي: ههههه الله مش كنت بصحيكم للصلاه 

يونس: اخلص ياض فينك 

على: خارج اتغدا بره ومعايا البت ورد 

يونس: الله هي الصناره غمزت ولا ايه 

علي: هههههههه دايمآ فاهمني ياابو الانس 

يونس: طب هاتها وتعال على البيت هانعمل حافلة دليڤري فى البيت 

علي: لأ ياعم انا خارج اتغدا بره 

يونس: خمس دقايق واشوفك قدامي ياض 

اخلص 

وقفل السكه قبل ان ينطق علي بكلمه 

علي: قفل فى وشي ابن الورمه ماستناش اكح في وشه حتى 

ثم التف بعربيته 

ورد: رايح فين 

علي: هانروح ياختي انتي عاوزاني ارفض يجي ابو لهب ده ياكلنا 

ورد: طب انا هاروح اذاي 

علي: عادي ياختي ادخلي هههههههه وسيبي الباقي علي امال 

ورد: والله يابني انت بارد 

علي: هههههههه ماتقلقيش ارتاحي 

ورد: ماشي 


وصلوا للمنزل 

علي: انا جيت يابشر 

امولتي الحلوه عامله ايه 

الا فين البت زينه 

يونس: خرجت جالها طلب من معرض تقدم لوحها فيه اهو تتسلى 

علي: ربنا يخليكي يوفقها 

كانت ورد تقف وهي لا تعلم ماذا تفعل 

سعاد: ايه مافيش عامله ايه لخالتك 

علي: ماليش نفس 

سعاد بغيظ: بنأدم قليل الادب 

علي: من بعض ماعندكم 

ياسعاد هانم 


استغربت ورد طريقة كلامه مع تلك المراءه 

امال: صحيح ياواد مين القمر دي 

علي:احيه نسيتها شوفتي ياامولتي حبك عمل فيا ايه وافقي بقى ياوليه وتعالي نهرب من ورا ابنك ابو لهب ده ونتجوز 

امال: هههههههه بس ياواد يابكاش انت عرفنا يلا بالقمر 

علي: دي ورد كانت الدكتوره بتاعتك لما تعبتي 

امال: اهلآ بيكي ياحبيبتي تعالي اقعدي ياحبيبتي اعتبرينا اهلك تعالي ياحبيبتي 

ارتاحت ورد لها جدآ وابتسمت وذهبت لجانبها 

ورد: اذي حضرتك ياطنط عامله ايه دلوقتي 

امال: الحمد لله ياحبيبتي بخير الحمدلله

ورد: دايمآ يارب 

يونس: ها تاكلوا ايه بقى 

علي: انا وورد بيتزا 

امال: وانا كمان 

سعاد: عاوزه هامبرجر 

علي: الله يرحم ابوكي 

ثم نظر لاسيا 

علي: والجميل بتاعنا  يحب ايه بقى  

ابتسمت اسيا بشده لعلي 

يونس وهو بيغلي  علشان ضحكتله 

يونس بعصبيه مكتومه:مالكش دعوه هي هتاكل بيتزا معانا 

اختفت ضحكت اسيا ونظرت له ولم تتحدث 


اغتاظ يونس لانها ضحكت لعلي وليس له 

وذهب ليطلب الطعام  

سعاد: ايه ياسي علي مش تعرفنا بالسنيوره ولا شاقطها منين دي 

كاد علي ان يتحدث لكن ورد سبقته 

ورد: شاقطني ليه انشاء الله شايفاني رقاصه من شارع الهرم انا والحمد لله دكتوره جراحه قد الدنيا واعرف طنط امال واستاذ يونس علشان انا الدكتوره بتاعتها والي من صنفك انتي اللي يتشقط لكن انا اتحط تاج علي الراس بس 

سعاد: قصدك ايه يابت 

انتي 

ورد: والله اللي على راسه بطحه يحسس عليها ثم انا مش بت انا اسمي ورد ياحلوه 

علي بضحك: انتي ست البنات ياورد 

ورد: اهو علي قالك مرسي يالولو 

ابتسم علي على دلعها له وفرح جدآ بداخله


كل هذا واسيا ليست معهم كانت تتذكر يونس في المكتب وحلوته وهو لابس تيشرت وبنطلون بيتي وشعره مبعثر وعيونه المهلكه فاابتسمت لا إيراديآ 

وفي لحظه تذكرت حالها 

اسيا في نفسها: لأ لا اوعي يااسيا اوعي انتي ماتنفعهوش انتي مابقتيش تنفعي اي حد يونس يستحق ست البنات مش انتي

اعتبريه ذي اخوكي او حد ساعدك بس  

ثم ضحكت بتريقه علي حالها 


وصل ياسين لوجهته ودخل لصديقه 

محمد: ياسين وحشتني ياض فينك كده  بقى يارخم ماتعبرنيش غير لما اكلمك انك بتحب الرسم بس يارخم 

ياسين: معلش بقى تعال علي نفسك 

محمد: امري لله نصيبي صاحبي يكون بارد كده 

ياسين: بس ياض انا علي اخري لوحدي 

محمد: ليه ياخويا هو انت حد بيقدر عليك 

ياسين: ب... 

وقبل ان ينطق يا

وصلت زينه للمعرض وهي شبه متبهدله 

زينه منك لله يابعيد اللهي يوعدك بتور حلو كده شبهك هربان من صاحبه ينطحك ونخلص منك يابعيد

ودخلت ونبهرت من المعرض واللوح فيه وانبهرت منهم ومن جمالهم 

سألت صاحب المعرض 

وذهبت له 

فتحت الباب وصدمت بشده مما 


               الفصل العشرون من هنا 

تعليقات